بسم الله
🔵مشرکان معاصر چه کسانی هستند؟ (بخش اول)
یکی از عالمان اهل سنت با تعریض آشکار به شیعیان، گفته است: هرکس غیرخدا را عالم به غیب، نافع و ضارّ، حاضر و ناظر، بداند و به غیرخدا قسم بخورد، و به غیر خدا استغاثه بکند، و در آستان غیرخدا عبادت کند مشرک معاصر است. در حالی که همه این موارد در قرآن کریم آمده و آن شیخ سنی از این آیات غفلت ورزیده است:
1) خداوند در قرآن یعقوب و عیسی را عالم به غیب معرفی کرده است؛
1/الف) خداوند میفرماید یعقوب از فرسنگها فاصله دانست که یوسف زنده است(قالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ ريحَ يُوسُفَ لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ) (یوسف: 94)
1/ب) عیسی به بنیاسرائیل میگفت: من میدانم چه خوردهاید و در خانههایتان چه اندوختهاید (وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في بُيُوتِكُم) (آلعمران: 49)
2) نافع و ضار بودن غیرخدا؛
خداوند در قرآن، نافع و ضار بودن غیرالله را بیان کرده است؛
2/الف) وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْريلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ (تحریم:4)
دو تن از همسران پیامبر ضارّ بودند یعنی علیه ایشان دست به دسیسه زده بودند (إن تظاهرا علیه) بخاری در صحیح خود نام آن دو زن را ذکر کرده است اما در برابر دسیسه آن دو زن قرآن میفرماید: خداوند ناصر پیامبر است (فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاه) و ملائکه و جبریل و صالح المؤمنین (که در روایات آمده است که صالح المؤمنین علی است) نیز بعد از نصرت الاهی ظهیر و پشتیبان پیامبر هستند پس صالح المومنین نیز نافع است. (وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ ) (تحریم:4)
2/ب) خداوند در آیه 31 مریم، عیسی را مبارک قرار داده است (جعلنی مبارکا اینما کنت) اهل سنت از پیامبر (کشاف 3/15) و صحابهای مانند ابوهریره (كشف الاسرار ج6 ص 37) و تابعانی مانند مجاهد (تفسیر طبری ج 16 ص 61 و تفسیر طبرانی 4/209) نقل کردهاند که منظور از مبارک بودن همان نفاع بودن است!
3) حاضر و ناظر بودن غیرخدا
خداوند رسولالله را در آیه 41 نساء (جِئْنا بِکَ عَلى هؤُلاءِ شَهِیداً) و عیسی را در آیه 159 نساء (يَكُونُ عَلَيهْمْ شهَيدًا) شاهد اعمال امت خوانده است نه عالم به اعمال آنها. شاهد یعنی کسی که با چشم خودش مشاهده کرده و شهادت میدهد. پس پیامبر و عیسی باید حاضر و ناظر باشند تا مشاهده کرده باشند و شاهد قیامت شوند. و نیز خداوند به پیامبرش فرمود: شک نکن که موسی را ملاقات خواهی کرد (فَلا تَکُنْ فی مِرْیَةٍ مِنْ لِقائِهِ) اگر موسی حاضر و ناظر نباشد چگونه به پیامبر وعده ملاقات با او داده شده است؟
البته روایات متعددی در منابع اهل سنت وجود دارد که اعمال شما به بستگان متوفای شما عرضه میشود و آنها در عالم برزخ از اعمال خوب شما خوشحال و از اعمال بدتان ناراحت میشوند (مسند احمد3/164) چنانکه بخاری در سه جا روایت کرده است که پیامبر با شهدای بدر سخن گفت و عمر به ایشان اعتراض کرد که آیا مردگان میشنوند، و پیامبر به او فرمود: «شما بهتر از آنها نمیشنوید (ما اَنْتُمْ بِاَسْمَعَ لِمَا اَقُولُ)
#با_معارف_نهج البلاغه 214
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
🔵 مشرکان معاصر چه کسانی هستند؟ (بخش دوم از سه بخش)
یکی از عالمان اهل سنت با تعریض آشکار به شیعیان، گفته است: هرکس غیرخدا را عالم به غیب، نافع و ضارّ، حاضر و ناظر، بداند و به غیرخدا قسم بخورد، و به غیر خدا استغاثه بکند، و در آستان غیرخدا عبادت کند مشرک معاصر است. در حالی که همه این موارد در قرآن کریم آمده و آن شیخ سنی از این آیات غفلت ورزیده است:
1) قسم به غیرخدا
خداوند خود در قرآن قسم به غیرخدا خورده است؛ این موارد را ببینید:
در آیه 72 حِجر به جان پیامبر قسم خورده است (لعمرک انهم لفی سکرتهم یعمهون) و در جاهای دیگر به تین و زیتون و لیل و نهار و عصر و صبح و فجر و طور و کتاب مسطور و هذا البد الامین و ... نیز قسم خورده است! چنانکه در صحیح مسلم (3/93) نیز آمده پیامبر در پاسخ به یکی از صحابه که از ایشان درباره صدقه سوال کرده بود، به جان پدر او قسم خوردند (وابیک لتنبانه ان تصدق...).
2) استغاثه به غیر خدا
خداوند در آیه 31 سوره مریم، عیسی ع را مبارک قرار داده است (و جعلنی مبارکا اینما کنت) قرطبی مبارک بودن را به اغاثه و پناه دادن به بیپناهان (جعلنی مبارکا = اغیث المهوف) تفسیر کرده است (الجامع لاحکام القرآن 11/103) اگر معنای مبارک بودن عیسی اغاثهی بیپناهان باشد پس بیپناهان باید بتوانند از او استغاثه کنند. چنانکه در منابع اهل سنت استغاثه به ابراهیم (يَا إِبْرَاهِيمُ، أنْتَ نَبِيُّ اللهِ و.... اشْفَعْ لَنَا إِلَى رَبّكَ) (بخاری ج6، ص84) و استغاثه به رسول الله (يَا مُحَمَّدُ أنْتَ رَسُولُ اللهِ وَ خَاتَمُ الأنْبِيَاءِ...، اشْفَعْ لَنَا إِلَى رَبّكَ) (بخاری 1/184) نیز آمده است.
#با_معارف_نهج البلاغه 214
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
🔵مشرکان معاصر چه کسانی هستند؟ (بخش سوم و پایانی)
یکی از عالمان اهل سنت با تعریض آشکار به شیعیان، گفته است: هرکس غیرخدا را عالم به غیب، نافع و ضارّ، حاضر و ناظر، بداند و به غیرخدا قسم بخورد، و به غیر خدا استغاثه بکند، و در آستان غیرخدا عبادت کند مشرک معاصر است. در حالی که همه این موارد در قرآن کریم آمده و آن شیخ سنی از این آیات غفلت ورزیده است:
عبادت در کنار قبور اولیای الاهی
خداوند در آیه 21 کهف فرموده است وقتی اصحاب کهف وفات کردند و دفن شدند، بین مردم نزاعی به وجود آمد؛ برخی گفتند: برای مدفن آنها بنای بلندی بسازیم (إِذْ يَتَنَزَعُونَ بَينهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُواْ ابْنُواْ عَلیهِم بُنْيَانًا) برخی دیگر گفتند: بر روی مدفن آنها عبادتگاه و مسجدی بسازیم (قَالَ الَّذِينَ غَلَبُواْ عَلىَ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلِیهم مَّسْجِدًا). زمخشری در تفسیر آیه گفته است: این گروه دوم موحدان بودند و میخواستند بر قبر آنان مسجدی بسازند و در آن مسجد عبادت کنند و به آن تبرک بجویند (يصلى فيه المسلمون و يتبركون بمكانهم). کشاف 2/711
#با_معارف_نهج البلاغه 214
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
باهوش تر از علی علیه السلام؟
#ابن_عباس روزی در مسجد نشسته بود و با نافع بن ازرق و گروهی از #خوارج بحث میکرد. شاعری سر رسید. ابن عباس رو به او کرد و گفت یکی از شعرهایت را برایم بخوان و او هم شروع کرد به خواندن یک قصیده.
نافع بن ازرق برآشفت که ما از چه راه دوری آمدهایم از تو حلال و حرام الاهی را بپرسیم و تو تعلیم حرام و حلال الاهی را رها میکنی و با جوانک نازپرورده قریشی شعرخوانی میکنی؟! وقتی نافع دید ابن عباس با یک بار شنیدن #شعر، آن را حفظ کرده بدو گفت: میبینم که حفظش هم کردهای؟!
ابن عباس همه قصیده را که تازه شنیده بود برایشان تکرار کرد! در برخی گزارشها آمده است که یک بار هم از آخر به اول برایشان خواند! آنها تعجب کردند و گفتند: باهوشتر از تو ندیدهایم!
ابن عباس گفت: ولی من باهوشتر از علی ندیدهام.
📚(الاغانی ج 1 ص 85).
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
🔵عوامل لذت نبردن از مناجات با حضرت حق
#مناجات با حضرت حق خودبهخود باید شیرین و جذاب باشد ولی گاهی انسان بیمار میشود و #حلاوت_مناجات را درک نمیکند (مانند کسی که سرما میخورد و بوی خوش را حس نمیکند). حضرت سید الساجدین علیه السلام در بخشی از #دعای_ابوحمزة به 10 منشأ مهمی که ممکن است این بیماری را به وجود آورده باشد، اشاره فرمودهاند که عبارت است از:
1.کوچک شمردن حقوق الاهی (لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُسْتَخِفا بحقک)
2.اعراض کردن و قهر کردن با خداوند(لَعَلَّكَ رَأيْتَنِي مُعْرِضا عَنْك)
3.مبتلا شدن به کذب که احتمالا منظور دروغگویی با خود و خدای خود است(لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقامِ الكاذِبِينَ)
4.كفران نعمتهاي الاهي (لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي غَيْرَ شاكِرٍ لِنَعْمائِك)
5.فاصله گرفتن از مجالس و محافل علما (لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجالِسِ العُلَماءِ)
6.غفلت (لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الغافِلِين) که احتمالا منظور غفلت از خداوند و نشانههای او است،
7.انس گرفتن با محافل لغو و بیهوده (لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفُ مَجالِسَ البَطَّالِين)
8.گناهانی که موجب میشوند خداوند علاقهای به شنیدن صدای انسان نداشته باشد (لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعائِي)
9.گناه (لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَجَرِيرَتِي كافَيْتَني)
10.نداشتن حیا (لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيائِي)
انشاالله خداوند بیماریهای درونی و برونی ما را شفا بدهد و همه ما را شایسته مناجات با خودش بکند.
به مناسبت ماه مبارک رمضان
#مناسبتی، شماره19
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
🔵خاستگاه تاریخی تهمت «مطلاق بودن حسن بن علی» علیهما السلام
✍️استاد شهید #مطهری:
در گردش خلافت از امويان به عباسيان، فرزندزادگان امام حسن با بنى العباس همكارى داشتند، اما فرزندزادگان امام حسين- كه در رأس آنها امام صادق بود- از همكارى با بنى العباس خوددارى كردند. بنى العباس با اينكه در ابتدا خود را نسبت به بنى الحسن خاضع نشان مىدادند و آنها را از خود شايستهتر مىخواندند، در پايان كار به آنها خيانت كردند تهمتهای ناروایی را بر علیه بنیالحسن جعل کردند؛ از جمله:
1) گفتند #ابوطالب- كه جد اعلاى بنى الحسن و عموى پيغمبر است- كافر از دنيا رفت اما عباس كه عموى ديگر پيغمبر و جد اعلاى ماست، مسلمان از دنيا رفت. گروهى از اهل تسنن تحت تأثير همان تبليغات و اقدامات فتوا به كفر ابوطالب مىدهند. هر چند اخيراً تحقيقاتى در ميان محققان اهل تسنن در اين زمينه به عمل آمده و افق تاريخ از اين نظر روشنتر مىشود.
2) تهمت دومى كه علیه بنىالحسن عنوان كردند اين بود كه گفتند #حسن_بن_علی بعد از پدرش على به خلافت رسيد و اما چون مرد عياشى بود و به زنان سرگرم بود و كارش زن گرفتن و زن طلاق دادن بود از عهده برنيامد.
خوشبختانه محققان در اين زمينه نیز تحقيقاتى كرده و ريشه اين دروغ را پيدا كردهاند. ظاهراً اول كسى كه اين سخن از او شنيده شده است قاضى انتصابى منصور دوانيقى بوده كه مأمور بوده اين شايعه را بپراكند.
📚نظام حقوقی زن در اسلام؛ مجموعه آثار ج19، ص: 256
#مناسبتی، شماره70
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
🔵 عملیات #فریب رسانههای جبهه باطل
«أَعَدُّوا لِكُلِّ حَقٍّ بَاطِلًا وَ لِكُلِّ قَائِمٍ مَائِلًا ...» خطبه 194
رسانههای جبهه باطل هرگز اقرار نخواهند کرد که شکست خوردهاند. هرگاه شما بازی را ببرید، آنها برای شکست خودشان یک بیان باطل آماده میکنند تا شما را فریب دهند.
در سخن امیرالمؤمنین علیه السلام تصریح شده است که دشمن برای هر حقیقتی که شما در اختیار دارید، یک بیان باطل آماده میکند تا فریبتان بدهد.
📚نمونه قرآنی:
فرعون در برابر اعجاز آسمانی حضرت موسی علیه السلام شکست خورد. خودِ ساحران (که متخصص و سحرشناس بودند) صادقانه و عاشقانه اقرار کردند که کُنش موسی از جنس سحر نیست بلکه معچزه است.
فرعون ـاماـ برای این حقیقت آشکار (حقانیت معجزه موسی) یک بیان باطل ارائه کرد و برای این که مردم را بفریبد گفت: موسی خودش معلم این ساحران بوده و این ساحران با او همدستی کردهاند (إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْر).
📎 او موسی را با مصطلح و لقب جدیدی به مردم معرفی کرد (بزرگِ ساحران و آموزگار سحر) تا بتواند اندیشه مردم را درباره حقیقت به انحراف بکشاند.
مصطلحسازی (هشتگسازی) ابزار فریب عملیات رسانهای جبهه باطل است. #سواد_رسانه ای
#با_معارف_نهج البلاغه 215
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
🔵اولویت مطالبات مردمی از سیسمونی تا....
وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ ... لَرَدَدْتُهُ ...(خطبه 15)
به خدا سوگند اموالی را که عثمان به این و آن بخشیده در هر کجا پیدا کنم به بیت المال بازخواهم گرداند حتی اگر به عنوان مهریه به زنانتان پرداخت شده باشد.
🔺🔻پیش از به قدرت رسیدن علی علیه السلام، یک روز مردم کوفه از سعد بن ابیوقاص به عثمان شکایت کردند که چرا درِ خانهاش همیشه به روی مردم بسته است!
از نظر همین مردمی که بسته بودن در خانه سعد را بر نمیتافتند، هیچ اشکالی نداشت که سعد بن ابیوقاص از زمان خلیفه دوم از بیت المال ۵۰۰۰ درهم حقوق دریافت میکرده، چون از فرماندهان فتوحات بود درآمد ثابت هنگفتی نیز از غنایم فتوحات داشته، فقط در یکی از إقطاعاتی که عثمان برای او منظور کرده بود سرزمین هرمز (یکی از بلاد فارس) با همه انتفاعاتش به طور کامل به او بخشیده شده بود! تنها در مدینه سه باب خانه داشت! در عقیق یک کاخ داشت! قصری در کوفه داشت که در بین مردم به «قصر سعد» معروف بود! لباس ابریشمی (که برای مرد حرام است) میپوشید و از زیورآلات طلا (که برای مرد حرام است) استفاده میکرد!
🔺امیرالمؤمنین ـاماـ آمده بود تا به مردم بیاموزد که به باز و بسته بودن کاخ سعد و پوشیدن لباس و زیورآلات حرامش کاری نداشته باشید! آمده بود تا به آنان بیاموزد که باید بیت المال را از رانتخواران پس بگیریم حتی اگر مهریه زنانشان کرده باشند!
⚡️⁉️آه از زمانی که مطالبات مردم در حد سیسمونی نوهها تنزل یابد.....!
#با_معارف_نهج البلاغه 216
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
*به روایت نهجالبلاغه؛ آخرین هفتهی حیات پیشوای مظلوم امام علی ع*
✒️محسن معارفی؛ عضو هیأت علمی جامعهالمصطفی
✅بعد از توافق تحمیلی صفین هر روز سینهاش تنگ و تنگتر میشد. دو و نیم سال بود که داعشیها (طرفداران معاویه) به شهرهای مختلف حمله و آنها را تصرف میکردند. کودکان را جلو چشم مادرانشان سر میبریدند، شیعیان را زنده زنده میسوزاندند (شرح خ۲۵)، هتک حرمت زنها میکردند و اموال مردم را میدزدیدند(خ27) برخی فرمانروایان امام به معاویه پناهنده شده بودند (خ44). امام علی ع پیوسته از فضل جهاد و شهادت برای یارانش میگفت و اینکه باید داعشیهای وحشی را در مرزهای خودشان در دوردستها مهار کرد و نباید اجازه داد آنها به مرزهای کشور نزدیک شوند(خ27). اما مردم سست کوفه به ندای امام جواب نمیدادند. بهانهگیری میکردند(خ27). لال شده بودند(خ119). با اینکه خودشان توافق صفین را تحمیل کرده بودند، پیوسته میگفتند که خون شهیدان صفین به خاطر جنگطلبی امام هدر شده (خ182)، گاه گرما و سرما را بهانه میکردند (خ27) و گاه میگفتند تا خودت با ما نیایی، ما تکان نمیخوریم(خ119).
✅انگار همین دیروز بود که خلیفهی دوم از امام علی ع مشورت گرفت در جنگ با روم و جنگ با ایران همراه رزمندگان از مدینه خارج شود، ولی امام به عمر توصیه فرمود با توجه به نقش خلافت و رهبری او، بهتر است با رزمندگان در جنگها همراه نشود (خ134 و خ146). بعد از اینکه امام در خلوت و جلوت مردم را به جهاد فرا خواند و آنها جواب نمیدادند، مدتها بود که زبان سرزنش و توبیخ به سخنرانیهای عمومی امام راه یافته بود. زبان سخنرانیهای امام تلختر شده بود و میگفت دیگر حتی از سرزنش و عتاب کردن شما خسته شدهام (خ 34). کاش شما یاران من نبودید که هر که شما یاران او باشید، خوار میشود (خ 69). شما مثل تیرهای کُند و شکسته میمانید(خ29). اگر میشد که شما را با یاران معاویه عوض کنم، ده تا میدادم و یکی میگرفتم (خ97). در یکی از آخرین سخنرانیها گفت: هم من از شما خسته شدهام و هم شما از من، من از شما به ستوه آمدهام و شما از من (خ25)! و ...
✅آن سال بعد از نیمهی ماه مبارک رمضان، اوایل هفته دیگر طاقت نیاورد. به جعدهی مخزومی گفت سنگ بزرگی را برای ایستادن و خطبه خواندن وسط میدان بگذارد، امام ع لباس رزم پوشید؛ پیراهنی خشن از پشم با کفش و بند شمشیری از لیف خرما (خ182). مردم را فراخواندند. روی سنگ ایستاد و بعد از حمد خداوند، گفت مردم شما را چه شده، دیگر تازیانهها، توبیخها و هشدارهای من اثری در شما ندارد. آیا منتظر رهبر دیگری هستید (خ182) من هم دوست ندارم با شما باشم و تنها امیدم این است که در این راه پربهجت شهادت نصیبم شود(ن35). به یاد یاران باوفایش که در جنگ صفین شهید شدند، افتاد. گفت به خدا آنها ضرر نکردند، اگرچه دیگر امروز نیستند که خوراکشان غم و غصه و خونابهی دل باشد. ناگاه فریاد کشید: کجایی عمار، کجایی مالک بن تیهان؟ کجایی ذوشهادتین؟ به اینجا که رسید دست بر ریش مبارک گرفت و برای مدت طولانی در وسط سخنرانی بلند گریست. بعد که کمی آرام گرفت، با بلندترین فریادش گفت: پیش به سوی جهاد، جهاد، من همین امروز لشکر آماده میکنم، هر که میخواهد به سوی خدا حرکت کند، بسم الله. از سنگ پایین آمد. آرایش جنگی گرفت. برای فرزندش حسین ع و قیس بن سعد و ابوایوب انصاری ده هزار نفر تعیین کرد و گفت: آماده باشید که تا آخر هفته به سوی صفین حرکت میکنیم (خ۱۸۲).
✅نیمه ی هفته، در سحرگاه نوزدهم رمضان، در حالی که امام نشسته بود، خواب چشمانش را ربود. رسول خدا ص را دید و پیش او از سستیها و لجبازیهای امت گله کرد. پیامبر ص فرمود: نفرینشان کن و امام گفت: خدایا مرا از اینها بگیر و همنشینان بهتری نصیب من کن(خ70). همان شب وقتی به مسجد رفت، ابن ملجم ملعون به امام ضربت زد. هنوز جمعه نیامده بود که لشکریان، همه برگشتند مانند گوسفندانی که شبان از دست داده و گرگ ها به آنها حمله کردهاند (خ 182). در بستر بیماری چند بار به هوش آمد: یک بار گفت: چه خوشحالم که گمشدهام، شهادت را یافتم، مثل تشنهای که در شب تار، به آب برسد( ن 23).
✅ لحن امام عوض شده بود. زبان توبیخش به پند و اندرز تغییر یافته بود. گفت من تا دیروز امام شما بودم، حال مایهی اندرز شمایم. ببینید که بعد از آن همه تلاش و تحرک و گفتار در کنجی ساکن و ساکت نشستهام و منتظرم فردا از پیش شما بروم و البته اجل به سراغ همه خواهد آمد. خدا من و شما را بیامرزد. شما بعدا خواهید فهمید که علت اصرار من چه بود. وقتی جای خالی مرا دیدید، مرا خواهید شناخت( خ149). حال تقوی پیشه کنید. به واجبات عمل کنید، مواظب یتیمان و همسایگان باشید. یکدیگر را تنها نگذارید و به هم نیکی کنید (ن 47)، قتل مرا بهانهی تحلیلهای خود نکنید تا خون مسلمانان را بریزید (خ45). قاتل من یک نفر است. با او هم به انصاف رفتار کنید(ن 47).
بسم الله
🔵امیرالمؤمنین ع را چه کسی ترور کرد؟
ابنملجم مرادی از اهالی یمن بود که قرآن و اسلام را از #ابوموسی_اشعری آموخته بود. ابوموسی نیز اهل یمن و قاضی و مروج قرآن در یمن بود. در عصر خلیفه دوم ابنملجم که در رکاب ابوموسی در فتح مصر شمشیر میزد، به فرمان خلیفه، در نزدیکی مسجدی در مصر مسکن داده شد و به مسئولیت ترویج و تعلیم قرآن (بدون فضائل علی ع) در مصر منصوب شد!
خلیفه دوم پس از منع انتشار حدیث، شبکهای از مروجان قرآن (قرآن بدون فضائل علی ع) را پدید آورد که ابوموسی اشعری از کلیدیترین اعضای این شبکه و ابنملجم نیز مسئول شاخه مصر بود!
ابوموسی قاری خوشصدا، امین خلیفه دوم و از مهمترین همراهان خلیفه در منع کتابت حدیث (بخوانید: منع انتشار فضائل علی ع) بود. شاید هیچ یک از صحابه به اندازه ابوموسی در ترویج قرآن بدون عترت، خلیفه دوم را همراهی نکرده باشد! البته فرمانده مورد اعتماد خلیفه در فتح شامات و مصر و اهواز و ری و قم و کاشان و اصفهان و ... نیز بود. او نخستین کسی بود که عمر را امیرالمؤمنین خواند! دخترش را به تزویج عبدالله پسر عمر درآورد. خلیفه دوم نیز او را حاکم کوفه کرد.
بعد از بیعت مردم با علی ع، ابوموسی به سختی با ایشان بیعت کرد و با اینکه امام او را در حکومت کوفه ابقاء کردند ولی باز هم در جنگ #جمل از پشت به لشکر علی ع خنجر زد و تا توانست از پیوستن مردم کوفه به سپاه علی ع جلوگیری کرد. در جنگ #صفین نیز حاضر به همراهی سپاه علی ع نشد و به شام رفت و در آنجا اقامت کرد! در #حکمیت نیز #ابوموسی هرچند حَکَم تحمیلی کوفیان بود اما دوست داشت داماد خودش عبدالله بن عمر را خلیفه کند!
#ابن_ملجم که خود سالها مروّج قرآن بدون اهل بیت در مصر بود بعد از شهادت محمد بن ابیبکر از مصر به کوفه آمد و به #خوارج که آنان نیز #قاریان قرآن بدون عترت بودند، پیوست و....!
↩️خلاصه آنکه⬇️
خلیفه دوم= سیاستگذارِ پروژه ترویج قرآن بدون اهلبیت!
ابوموسی اشعری= امین خلیفه دوم و بزرگترین مجری این پروژه!
ابنملجم = شاگرد ابوموسی و خشنترین محصول این پروژه و نیز مجری آن!
#مناسبتی، شماره71 #شهادت_امیرالمومنین ع
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.