بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره 14
🌾🌺💐🌺🍃
👈#کلمه_العفة (شماره 3)
فَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ... وَ مُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّة #حکمت_252
(خداوند ایمان را برای پاک کردن از شرک،...و دوری از دزدی را برای تحقق عفت (؟!) مقرر فرمود)
🔔چنانکه گذشت (ن ک: #با_مترجمان_نهج، شماره 6) کلمه عفّت در عربی به معنای "خودداری از هر عمل قبیح" ولی در فارسی به معنای پاکدامنی (خودداری از گناهان جنسی) به کار میرود. در متن نهج البلاغه کلمه عفت یا مشتقات آن به معنای عربی خودش به کار رفته و نباید به معنای عفیف فارسی (که اخص از آن است) برگردانده شود.
یکی از نمونههای کاربرد کلمه عفت همین حدیث بسیار زیبا است. در این حدیث شریف بیان شده است که خداوند دزدی را ممنوع کرد تا "عفت" به وجود بیاید.
🔷 عفت معنای بسیار لطیفی دارد که برای درک دقیق آن خوب است به صفت «قناعت» نیز توجه کنیم. «قناعت» یک صفت درونی است. این صفت اگر در انسان به وجود بیاید، موجب میشود انسان از هرنوع دست درازی به سوی حقوق و اموال دیگران خودداری بکند. این خودداری (به عنوان یک وصف بیرونی) از همان صفت قناعت (به عنوان یک وصف درونی) حاصل میشود. همین خودداری معنای دقیق و لطیفِ کلمه «عفت» است.
حال در این حدیث شریف نیز حضرت میخواهند بفرمایند خداوند دزدی را ممنوع کرد تا صفت «خودداری از دست درازی به مال دیگران» در انسان به وجود بیاید و تقویت شود.
📢 بنابراین این حدیث ربطی به عفت جنسی و پاکدامنی ندارد ولی در بین مترجمان نهج البلاغه مترجمی که حدیث را دقیق ترجمه کرده باشد، نیافتم.
#کلمه_عفت
#کلمه_قناعت
@Banahjolbalaghe
بسم الله
📝📝نقد ارسالی از یک خواننده کانال
در پست قبلی (#با_مترجمان_نهج، شماره 14) عرض شده بود که در جمله «فَرَضَ اللَّهُ...مُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّة» کلمه عفت به معنای پاکدامنی نیست بلکه به معنای «خودداری از دست درازی به مال دیگران» است. در همان جا این نکته نیز بیان شده بود که در بین مترجمان نهج البلاغه مترجمی که حدیث را دقیق ترجمه کرده باشد، یافت نشد.
جناب آقای جواد لطفی، از خوانندگان کانال، لطف کردهاند و از سه نفر از مترجمان، ترجمه هایی فرستاده اند که ظاهرا در ترجمه خود به این نکته دقت داشته اند:
1⃣مترجم نخست: کتر مهدی جعفری که چنین ترجمه کردهاند:
برکنارداشتن دزدی را برای پایدارکردن پاکدستی
2⃣ و 3⃣مترجمان دوم و سوم آقایان استادولی و دکتر گرماردوی هم نوشتهاند:
دوری از دزدی را برای رعایت خویشتنداری
💐از ایشان و دیگر خواننده های محترمی که درباره محتوای کانال احساس مسئولیت یشتری دارند، قدردانی میشود.
#یادداشتی_از_یک_خواننده شماره 11 #ترجمه
@Banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره9
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
بخشهایی از نامه📨 #جرج_جرداق به آیت الله بروجردی
که همراه با کتاب 📖صوت العداله الانسانیه به ایشان تقدیم شد. ⬇️⬇️👇
✍✍من در حالات و سیره و تاریخ زندگی امام علی مطالعه کردهام و در آن اصول ، مبانی و معانی بزرگی را یافتهام که تازه بشریت امروز و مخصوصا دنیای غرب ادعای رسیدن به آن معانی را دارد😦
غربیها کم و بیش این معانی را در زندگی آن امام عظیم یافته بودند اما نخواستهاند قبول کنند که افتخار خلق این مفاهیم برای شرق است و پیش از غربیها و قرنها پیش در شرق، کسی بوده است که همه این اصول و حقایق را درک کرده و بیان کرده است، و از این جهت این واقعیت را کتمان کردهاند.
در شرق هم دانشمندان و علما، چنان که باید، این اصول را از سیره و حال و مقال آن حضرت استخراج نکردهاند... 😢😪
این کتاب را نوشتم و شما (حضرت #آیت_الله_بروجردی) بعد از مطالعه تصدیق مینمایید که "إنی أنصفت الإمام بعض الإنصاف"، من توانستهام تنها بخشی از انصاف را درباره این مرد رعایت کنم.
من شما را شایسته ترین و لایق ترین شخصیتی یافتم که این کتاب را به او هدیه نمایم، لذا آن را به شما اهدا می کنم.
#جهانی_بودن_مفاهیم_نهج
@banahjolbalaghe
بسم الله
📝📝نقد ارسالی از یک خواننده کانال
در «#بازیباییهای_نهج، شماره9) برای جمله «ما انقض النوم لعزائم الیوم» چهار معنای محتمل ذکر شد.
جناب آقای سید مرتضی حسینی کمال آبادی از اساتید حوزه قم، برای این حدیث معنای پنجمی را احتمال داده و متن زیر را برای بنده نوشتهاند:⬇️
✍سلام علیکم
با تشکر از کانال فاخر نهج
آیا از عبارت فوق معنای پنجمی را نیز می توان بهره برد و آن اینکه برخی مردم برای خوابهایشان حجیت قائل هستند چنانکه بر تصمیم های قطعی و ضرور خواب را حاکم می سازند! این حدیث نه از باب توصیه بلکه از باب توصیف میخواهد از مردمی ابراز تعجب کند که خوابهایشان را بر عزائم بیداری شان مقدم میکنند. 🍃
🔵ضمن تشکر از لطفی که ایشان به کانال داشته و دارند، توضیح این نکته ضروری است که نوم در زبان عربی حقیقتا به معنای رؤیا نیست و در برداشت جناب استاد کمال آبادی، به صورت مجاز مرسل در رویا به کار رفته است.
#یادداشتی_از_یک_خواننده شماره 12
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره16
🌾🌴🍃🌻☘🌛
#قیاس_امت_با_اهل_بیت_ممنوع، شماره2
#خطبه_3: (فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى! مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِر؟!
پناه بر خدا از اين شورا! کی گمان به مقایسهپذیری من با اولینشان (ابابکر) میرفت كه حالا کار به جایی رسیده که در کنار امثال اينها (اعضاى شورای شش نفره) قرارم دادهاند؟!
🔷#خلیفه_دوم برای تعیین خلیفه پس از خودش از شورای شش نفره استفاده کرد و امام علی ع را هم عضو آن شورا کرد ولی رأی #عبدالرحمن را از رأی امام ع هم مؤثرتر قرار داد!!
📢حضرت در خطبه #شقشقیه به این عمل خلیفه دوم اعتراض کرده و بر اساس جدل (با کسانی که خلیفه اول را خیلی قبول داشتند) به این قیاس اولویت استناد کردهاند که هیچ کس حتی فکرش را هم نمیکرد که من با #خلیفه_اول مقایسه شوم با این حال چرا مرا در کنار اعضای شورای شش نفره نشاندند!!
🔵معروف است که حضرت ع گاهی میفرمودند: انزلنی الدهر ثم انزلنی حتی صرت قرین فلان و ...
روزگار مرا پایین آورد باز هم پایین آورد تا جایی که همنشین فلانی و فلانی ... شدم
👈 نکته متنی:👇
تعبیر «حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِر» یک نکته بسیار لطیفی دارد و آن اینکه حضرت کلمهی قرین را (به صورت اسمی) به کار نبردهاند و نفرمودهاند: من قرین این افراد شدهام بلکه با #فعل_مجهول (أُقرَنُ) اشاره کردهاند که کسی مرا کنار آنها نشانده!! یعنی کسی میخواست من همنشین آنان شوم ولی فقط توانست مرا در کنار آنان بنشاند و من قرین آنها نشدم.
#مقام_اهل_بیت ع
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره 10
🌸🌷🌻🌾🍃🌴🌛
سید رضی و شخصیت شگفتآور علی ع
سید رضی که خود ادیبی زبر دست است و سخن خطیبان و شاعران زیادی را زیر و رو کرده، در مقدمه نهج البلاغه می گوید:
یکی از شگفتيهاى شخصيت على (ع) كه در آن نه همتايى دارد و نه کسی به مرتبت او خواهد رسید، اين است
كه چون در زهد و موعظه و تذكير و منع از قبايح زبان به سخن مىگشايد، كسى كه سخن را بشنود و نداند كه از مردى همانند على (ع) با آن منزلت رفيع و فرمان نافذ و حكومت گسترده كه گردنها در ربقه طاعت اوست صادر شده، ترديد نخواهد کرد كه آن سخن از زاهد دنياگریزی صادر شده است كه كارى جز عبادت ندارد و در كنج سرايى يا دامنه كوهى در خلوتی خزيده تا صدايى جز صداى نفس خويش را نشنود و جز خود انسانى را نبيند و باور نخواهد كرد، كه اين سخنانِ زهدآميز از آنِ دليرمردى است رزم آور كه شمشير آخته و سرها مىافكند و پهلوانان را به خاك هلاك مىاندازد! و در حالى كه، از تيغش خون دليران مىچكد، از ميدان نبرد بازمىگردد
و او با اين احوال، زاهدترین زاهدان و برگزيده سالکان و اولياى خدا است.
@Banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شهید_مطهری_در_نهج، شماره 4
🌾🌷🌻☘🌱🎄
جامعه اسلامی با رستگاری و آبادانی گسترده و آشکار
حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه برای بیان #هدف_قیام هایی که از سوی ایشان صورت میگرفته چهار نکته بیان می فرمایند که دومین نکتهی آن این است: «وَ نُظْهِرَ الْاصْلاحَ فى بِلادِك» #خطبه_131
📢شهید مطهری ره در تبیین این فراز توجه ها را به این نکته جلب می کنند که: «نُظْهِرَ» يعنى آشكار كنيم.
#اصلاح نمايان و آشکار شده و چشمگير، اصلاحى كه روشن باشد، در شهرهايت به عمل آوريم.
🔹🔸آنقدر اين اصلاح، اساسى باشد كه خودبه خود آشکار باشد و [یافتن آن] احتياج به گشتن و فكر کردن و مطالعه نداشته باشد، علائمش از در و ديوار پيدا باشد.
🔸 به عبارت ديگر سامان به زندگى مخلوقات تو دادن، شكمها را سير كردن ...
🔹 على عليه السلام همچنين وقتى كه هدفهاى حكومت را برای مالک اشتر برمیشمارد، از جمله مىگويد: ...وَ اسْتِصْلاحَ اهْلِها وَ عِمارَةَ بِلادِها (انسانها را اصلاح كنى و شهرها را عمران نمايى). #نامه_53
#ویژگیهای_جامعه_اسلامی
@banahjolbalaghe
بسم الله
🔵🔵با یک خطبه نهج البلاغه مسلمان شد🔷
📢حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا در بیان خاطره ای از مسلمان شدن یک فرد آمریکایی توسط نهجالبلاغه، میگفت:
من دوستی در آمریکا داشتم که اسمش علی بود و با خواندن نهج البلاغه 📗مسلمان شده بود. از او در باره لحظه مسلمان شدنش پرسیدم .
او گفت:
من کتابهای زیادی📚 در مورد اسلام خوانده بودم تا وقتی که نهج البلاغه به دستم رسید و در مطالعه این کتاب، رسیدم به این خطبه که حضرت امیر(علیه السلام) میفرمایند:
«به خدا قسم اگر مرا در شب دست بسته روی خارها بکشند، محبوب تر است از اینکه نزد خداوند بیایم در حالی که ظلمی به کسی کرده باشم و اگر آسمانها و افلاک هفت گانه و تمام ثروت هایی را که در این افلاک است به من بدهند و در عوض از من بخواهند که به مورچه ای ظلم بکنم و پوست جویی را از دهان او بگیرم، بخدا قسم قبول نخواهم کرد.» #خطبه_224
💔به این خطبه که رسیدم گریه ام گرفت و منقلب شدم و همه چیز برایم حل شد و همان لحظه تصمیم گرفتم مسلمان شوم.
هنوزهم هرگاه این خطبه را میخوانم همان حال به من دست میدهد.😥
#تازه_مسلمان
لینک خبر: rahyafte.com/6112/%D9%85%D8%A7%D8%AC%
@banahjolbalaghe
بسم الله
📝📝نقد ترجمه، ارسالی از طرف اعضای کانال
«إِذَا قَلَّ أَهْلُ الْفَضْلِ هَلَكَ أَهْلُ التَّجَمُّلِ» (#غرر_الحکم)
🌾🍃🌾🌹
چنانکه جناب آقای سید حسین ایرانی از فاضلان حوزهی مشهد، درباره حدیث شریفِ «إِذَا قَلَّ أَهْلُ الْفَضْلِ هَلَكَ أَهْلُ التَّجَمُّلِ» (غرر الحکم) نوشتهاند، بسیاری از مترجمان گمان کردهاند منظور از اهل تجمل بودن، آراستگی و زیبایی است در حالی که منظور از «فقیر اهل تجمل» فقیر آبرومندی است که تعفّف به خرج داده و صورت خود را با سیلی سرخ نگاه میدارد.
🔷🔷دقت ایشان دقت ستایشبرانگیزی است. کلمه «اهل تجمل» درباره فقیران کلمه آشنایی است. در علم فقه هم در ابواب زکات، بین فقیری که معروف به فقر است و فقیری که اهل تجمل و تعفف است فرق نهاده اند و گفته اند منظور از اهل تجمل همین فقیرانی هستند که اهل تعفف هستند و شانشان اقتضا میکند که صدقات حقیر و پست به آنها داده نشود در ذیل آیه «ما تنفقوا من خیر...» هم برخی مفسران کلمه اهل تجمل را آوردهاند.
👈از نظر جناب آقای سید حسین ایرانی، معنای حدیث شریف این است که: هر گاه اهل بذل و بخشش کم شوند، فقرایی که صورت خود را با سیلی سرخ کرده امّا اظهار فقر نمیکنند، به خاطر عدم رسیدگی، هلاک میشوند.
🔵پیشنهاد ایشان این بود که این حدیث شریف به یکی از صورتهای زیر ترجمه شود:⏬
1⃣چون بخشندگان اندک گردند تنگدستان صبرپیشه نابود شوند.
2⃣وقتی بخشندگان کم شوند، فقیرانی که اظهار حاجت نمیکنند، نابود میشوند.
3⃣آن گاه که اهل بخشش رو به اندکی گذارند، آنانکه صورت به سیلی سرخ داشته اند، جان میسپارند.
#یادداشتی_از_یک_خواننده شماره 13
#کلمه_تجمل
#نقد_ترجمه
@banahjolbalaghe
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره10
🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴
#حکمت_21: « الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ».
(فرصتها مىگذرند همچون عبور ابرها؛ بنابراين فرصتهاى نيك را غنيمت بشماريد).
🔵عنصر زیباشناختی: #تشبیه آمد و شد فرصتها به عبور ابرها.
🔷توضیح:
#حافظ در باب گذر عمر، تشبیهی دارد که می گوید: « بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین» لکن حضرت امیر(ع) گذر عمر را به گذر ابرها تشبیه کرده است.
✍تفاوتهای تشبیه به آب و تشبیه به ابر:⏬
👈یکم) گذر آب در جوی، در جلوی چشم ناظر است و ناظر از آن غفلت ندارد ولی ابرها از بالای سر می گذرند و اگر آسمانی نباشی و به بالا ننگری، از گذر آن غافل میمانی.
👈دوم) آب با صدا حرکت میکند و همین صدا موجب میشود که انسان از آن غفلت نکند ولی ابر بدون صدا حرکت می کند و بیصدا بودنش غفلت آور است.
👈سوم) سرعت حرکت ابر بیش از حرکت آب است.
📢توضیح: قصد این نوشته، مقایسه امام علی ع با حافظ نیست بلکه با بررسی این دو تشبیه فقط خواستیم نکات پنهان تشبیه به ابر آشکار شود.
@banahjolbalaghe
#با_مترجمان_نهج، شماره 1👇
👈«ازْجُرِ الْمُسیئَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن» (نهج البلاغه: #حکمت_177)
🌿☘
کلمهی "زجر" در عربی به معنای «ردع و منع و بازداشتن انسان از کاری» یا «راندن و دور کردن حیوان از مکانی» به کار میرود. با ا ین حساب ترجمه این عبارت میشود: 👇👇
با پاداش دادن به نیکوکار، بدکار را [از کار بدش] باز بدار.
👈شگفت است که اغلب مترجمان، کلمه زجر را با معنای فارسی اش خلط کرده و این کلمه را به آزار دادن و شکنجه کردن و ... برگردانده و در نتیجه معنای لطیف روایت را به باد داده اند! 😯😯 😯😯
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
📝📝نقد ارسالی از خوانندگان
جناب آقای امید مؤذنی از خوانندگان کانال درباره پست فوق👆 ( #با_مترجمان_نهج، شماره 1) متن زیر را برایمان نوشته اند:
✍سلام علیکم🌹🌹
با سپاس از زحمات ارجمند شما در کانال گرانقدر با نهجالبلاغة.
درباره نکته دقیقی که راجع به روایت «ازجر المسیء...» فرمودید تعدادی از معاجم را بررسی کردم.
ظاهرا در معنای کلمه زجر سه ضابط معنایی وجود دارد که توجه به این سه ضابطه، لطافت این تعبیر در بیان امیربیان را بیشتر نشان میدهد:
١ـ بازداشتن
٢ـ بیانی و کلامی بودن بازداری (به خلاف مثلا منع که ممکن است با فعل باشد از این رو به نهی شبیهتر است تا منع یا ردع یا درء)
٣ـ شدید بودن یا بلند بودن یا رسا بودن
(این مقدار در التحقیق و مجمع البحرین به صراحت آمده با استعمالات سایر لغتنامهها هم آشکارتر میشود)
◀️بنابراین به نظر میرسد برای معادل سازی شاید واژهای مانند «نهیب زدن» برای این روایت مناسبتر باشد.
ازسویی از آنجاکه ثواب نیز بهتر است مطابق استعمال شایع مصدر «أثاب» ترجمه نشود، لذا چنین ترجمهای پیشنهاد میشود:
👈با پاداش نیکوکار بر بدکار نهیب بزن.
🔷گویی چنانکه سگ را با «چخ» نهیب میزنند تا نزدیک نشود، برای بدکار نیز پاداش نیکوکار چنان سخنی است که او را از انجام بدی بازمیدارد.
امیدوارم از اصلاح و تبیین بدفهمیهای احتمالی بنده، دریغ نفرمایید.
التماس دعا
#یادداشتی_از_یک_خواننده شماره 14
#کلمه_ازجر
#نقد_ترجمه
https://telegram.me/banahjolbalaghe