eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
46 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 📝📝نقد ارسالی از یک خواننده کانال در «، شماره9) برای جمله «ما انقض النوم لعزائم الیوم» چهار معنای محتمل ذکر شد. جناب آقای سید مرتضی حسینی کمال آبادی از اساتید حوزه قم، برای این حدیث معنای پنجمی را احتمال داده و متن زیر را برای بنده نوشته‌اند:⬇️ ✍سلام علیکم با تشکر از کانال فاخر نهج آیا از عبارت فوق معنای پنجمی را نیز می توان بهره برد و آن اینکه برخی مردم برای خوابهایشان حجیت قائل هستند چنانکه بر تصمیم های قطعی و ضرور خواب را حاکم می سازند! این حدیث نه از باب توصیه بلکه از باب توصیف میخواهد از مردمی ابراز تعجب کند که خوابهایشان را بر عزائم بیداری شان مقدم میکنند. 🍃 🔵ضمن تشکر از لطفی که ایشان به کانال داشته و دارند، توضیح این نکته ضروری است که نوم در زبان عربی حقیقتا به معنای رؤیا نیست و در برداشت جناب استاد کمال آبادی، به صورت مجاز مرسل در رویا به کار رفته است. شماره 12 @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره16 🌾🌴🍃🌻☘🌛 ، شماره2 : (فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى! مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِر؟! پناه بر خدا از اين شورا! کی گمان به مقایسه‌پذیری من با اولینشان (ابابکر) می‌رفت كه حالا کار به جایی رسیده که در کنار امثال اينها (اعضاى شورای شش نفره) قرارم داده‌اند؟! 🔷 برای تعیین خلیفه پس از خودش از شورای شش نفره استفاده کرد و امام علی ع را هم عضو آن شورا کرد ولی رأی را از رأی امام ع هم مؤثرتر قرار داد!! 📢حضرت در خطبه به این عمل خلیفه دوم اعتراض کرده و بر اساس جدل (با کسانی که خلیفه اول را خیلی قبول داشتند) به این قیاس اولویت استناد کرده‌اند که هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که من با مقایسه شوم با این حال چرا مرا در کنار اعضای شورای شش نفره نشاندند!! 🔵معروف است که حضرت ع گاهی می‌فرمودند: انزلنی الدهر ثم انزلنی حتی صرت قرین فلان و ... روزگار مرا پایین آورد باز هم پایین آورد تا جایی که هم‌نشین فلانی و فلانی ... شدم 👈 نکته متنی:👇 تعبیر «حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِر» یک نکته بسیار لطیفی دارد و آن اینکه حضرت کلمه‌ی قرین را (به صورت اسمی) به کار نبرده‌اند و نفرموده‌اند: من قرین این افراد شده‌ام بلکه با (أُقرَنُ) اشاره کرده‌اند که کسی مرا کنار آنها نشانده!! یعنی کسی می‌خواست من هم‌نشین آنان شوم ولی فقط توانست مرا در کنار آنان بنشاند و من قرین آنها نشدم. ع @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 10 🌸🌷🌻🌾🍃🌴🌛 سید رضی و شخصیت شگفت‌آور علی ع سید رضی که خود ادیبی زبر دست است و سخن خطیبان و شاعران زیادی را زیر و رو کرده، در مقدمه نهج البلاغه می گوید: یکی از شگفتيهاى شخصيت على (ع) كه در آن نه همتايى دارد و نه کسی به مرتبت او خواهد رسید، اين است كه چون در زهد و موعظه و تذكير و منع از قبايح زبان به سخن مىگشايد، كسى كه سخن را بشنود و نداند كه از مردى همانند على (ع) با آن منزلت رفيع و فرمان نافذ و حكومت گسترده كه گردنها در ربقه طاعت اوست صادر شده، ترديد نخواهد کرد كه آن سخن از زاهد دنياگریزی صادر شده است كه كارى جز عبادت ندارد و در كنج سرايى يا دامنه كوهى در خلوتی خزيده تا صدايى جز صداى نفس خويش را نشنود و جز خود انسانى را نبيند و باور نخواهد كرد، كه اين سخنانِ زهدآميز از آنِ دليرمردى است رزم آور كه شمشير آخته و سرها مىافكند و پهلوانان را به خاك هلاك مىاندازد! و در حالى كه، از تيغش خون دليران مىچكد، از ميدان نبرد بازمىگردد و او با اين احوال، زاهدترین زاهدان و برگزيده سالکان و اولياى خدا است. @Banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 4 🌾🌷🌻☘🌱🎄 جامعه اسلامی با رستگاری و آبادانی گسترده و آشکار حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه برای بیان هایی که از سوی ایشان صورت می‌گرفته چهار نکته بیان می فرمایند که دومین نکته‌ی آن این است: «وَ نُظْهِرَ الْاصْلاحَ فى بِلادِك» 📢شهید مطهری ره در تبیین این فراز توجه ها را به این نکته جلب می کنند که: «نُظْهِرَ» يعنى آشكار كنيم. نمايان و آشکار شده و چشمگير، اصلاحى كه روشن باشد، در شهرهايت به عمل آوريم. 🔹🔸آنقدر اين اصلاح، اساسى باشد كه خودبه خود آشکار باشد و [یافتن آن] احتياج به گشتن و فكر کردن و مطالعه نداشته باشد، علائمش از در و ديوار پيدا باشد. 🔸 به عبارت ديگر سامان به زندگى مخلوقات تو دادن، شكمها را سير كردن ... 🔹 على عليه السلام همچنين وقتى كه هدفهاى حكومت را برای مالک اشتر برمیشمارد، از جمله مىگويد: ...وَ اسْتِصْلاحَ اهْلِها وَ عِمارَةَ بِلادِها (انسانها را اصلاح كنى و شهرها را عمران نمايى). @banahjolbalaghe
بسم الله 🔵🔵با یک خطبه نهج البلاغه مسلمان شد🔷 📢حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا در بیان خاطره ای از مسلمان شدن یک فرد آمریکایی توسط نهج‌البلاغه، میگفت: من دوستی در آمریکا داشتم که اسمش علی بود و با خواندن نهج البلاغه 📗مسلمان شده بود. از او در باره لحظه مسلمان شدنش پرسیدم . او ‌گفت: من کتابهای زیادی📚 در مورد اسلام خوانده بودم تا وقتی که نهج البلاغه به دستم رسید و در مطالعه این کتاب، رسیدم به این خطبه که حضرت امیر(علیه السلام) می‌فرمایند: «به خدا قسم اگر مرا در شب دست بسته روی خارها بکشند، محبوب تر است از اینکه نزد خداوند بیایم در حالی که ظلمی به کسی کرده باشم و اگر آسمان‌ها و افلاک هفت گانه و تمام ثروت هایی را که در این افلاک است به من بدهند و در عوض از من بخواهند که به مورچه ای ظلم بکنم و پوست جویی را از دهان او بگیرم، بخدا قسم قبول نخواهم کرد.» 💔به این خطبه که رسیدم گریه ام گرفت و منقلب شدم و همه چیز برایم حل شد و همان لحظه تصمیم گرفتم مسلمان شوم. هنوزهم هرگاه این خطبه را می‌خوانم همان حال به من دست می‌دهد.😥 لینک خبر: rahyafte.com/6112/%D9%85%D8%A7%D8%AC% @banahjolbalaghe
بسم الله 📝📝نقد ترجمه، ارسالی از طرف اعضای کانال «إِذَا قَلَّ أَهْلُ الْفَضْلِ هَلَكَ أَهْلُ التَّجَمُّلِ» () 🌾🍃🌾🌹 چنانکه جناب آقای سید حسین ایرانی از فاضلان حوزه‌ی مشهد، درباره حدیث شریفِ «إِذَا قَلَّ أَهْلُ الْفَضْلِ هَلَكَ أَهْلُ التَّجَمُّلِ» (غرر الحکم) نوشته‌اند، بسیاری از مترجمان گمان کرده‌اند منظور از اهل تجمل بودن، آراستگی و زیبایی است در حالی که منظور از «فقیر اهل تجمل» فقیر آبرومندی است که تعفّف به خرج داده و صورت خود را با سیلی سرخ نگاه می‌دارد. 🔷🔷دقت ایشان دقت ستایش‌برانگیزی است. کلمه «اهل تجمل» درباره فقیران کلمه آشنایی است. در علم فقه هم در ابواب زکات، بین فقیری که معروف به فقر است و فقیری که اهل تجمل و تعفف است فرق نهاده اند و گفته اند منظور از اهل تجمل همین فقیرانی هستند که اهل تعفف هستند و شانشان اقتضا میکند که صدقات حقیر و پست به آنها داده نشود در ذیل آیه «ما تنفقوا من خیر...» هم برخی مفسران کلمه اهل تجمل را آورده‌اند. 👈از نظر جناب آقای سید حسین ایرانی، معنای حدیث شریف این است که: هر گاه اهل بذل و بخشش کم شوند، فقرایی که صورت خود را با سیلی سرخ کرده امّا اظهار فقر نمیکنند، به خاطر عدم رسیدگی، هلاک میشوند. 🔵پیشنهاد ایشان این بود که این حدیث شریف به یکی از صورت‌های زیر ترجمه شود:⏬ 1⃣چون بخشندگان اندک گردند تنگدستان صبرپیشه نابود شوند. 2⃣وقتی بخشندگان کم شوند، فقیرانی که اظهار حاجت نمیکنند، نابود میشوند. 3⃣آن گاه که اهل بخشش رو به اندکی گذارند، آنانکه صورت به سیلی سرخ داشته اند، جان میسپارند. شماره 13 @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره10 🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴 : « الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ». (فرصتها مىگذرند همچون عبور ابرها؛ بنابراين فرصتهاى نيك را غنيمت بشماريد). 🔵عنصر زیباشناختی: آمد و شد فرصتها به عبور ابرها. 🔷توضیح: در باب گذر عمر، تشبیهی دارد که می گوید: « بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین» لکن حضرت امیر(ع) گذر عمر را به گذر ابرها تشبیه کرده است. ✍تفاوتهای تشبیه به آب و تشبیه به ابر:⏬ 👈یکم) گذر آب در جوی، در جلوی چشم ناظر است و ناظر از آن غفلت ندارد ولی ابرها از بالای سر می گذرند و اگر آسمانی نباشی و به بالا ننگری، از گذر آن غافل می‌مانی. 👈دوم) آب با صدا حرکت می‌کند و همین صدا موجب می‌شود که انسان از آن غفلت نکند ولی ابر بدون صدا حرکت می کند و بی‌صدا بودنش غفلت آور است. 👈سوم) سرعت حرکت ابر بیش از حرکت آب است. 📢توضیح: قصد این نوشته، مقایسه امام علی ع با حافظ نیست بلکه با بررسی این دو تشبیه فقط خواستیم نکات پنهان تشبیه به ابر آشکار شود. @banahjolbalaghe
، شماره 1👇 👈«ازْجُرِ الْمُسیئَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن» (نهج ‌البلاغه: ) 🌿☘ کلمه‌ی "زجر" در عربی به معنای «ردع و منع و بازداشتن انسان از کاری» یا «راندن و دور کردن حیوان از مکانی» به کار می‌رود. با ا ین حساب ترجمه این عبارت می‌شود: 👇👇 با پاداش دادن به نیکوکار، بدکار را [از کار بدش] باز بدار. 👈شگفت است که اغلب مترجمان، کلمه زجر را با معنای فارسی اش خلط کرده و این کلمه را به آزار دادن و شکنجه کردن و ... برگردانده و در نتیجه معنای لطیف روایت را به باد داده ‌اند! 😯😯 😯😯 https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله 📝📝نقد ارسالی از خوانندگان جناب آقای امید مؤذنی از خوانندگان کانال درباره پست فوق👆 ( ، شماره 1) متن زیر را برایمان نوشته اند: ✍سلام علیکم🌹🌹 با سپاس از زحمات ارجمند شما در کانال گرانقدر با نهج‌البلاغة. درباره نکته دقیقی که راجع به روایت «ازجر المسیء...» فرمودید تعدادی از معاجم را بررسی کردم. ظاهرا در معنای کلمه زجر سه ضابط معنایی وجود دارد که توجه به این سه ضابطه، لطافت این تعبیر در بیان امیربیان را بیشتر نشان می‌دهد: ١ـ بازداشتن ٢ـ بیانی و کلامی بودن بازداری (به خلاف مثلا منع که ممکن است با فعل باشد از این رو به نهی شبیه‌تر است تا منع یا ردع یا درء) ٣ـ شدید بودن یا بلند بودن یا رسا بودن (این مقدار در التحقیق و مجمع البحرین به صراحت آمده با استعمالات سایر لغت‌نامه‌ها هم آشکارتر می‌شود) ◀️بنابراین به نظر می‌رسد برای معادل سازی شاید واژه‌ای مانند «نهیب زدن» برای این روایت مناسب‌تر باشد. ازسویی از آنجاکه ثواب نیز بهتر است مطابق استعمال شایع مصدر «أثاب» ترجمه نشود، لذا چنین ترجمه‌ای پیشنهاد می‌شود: 👈با پاداش نیکوکار بر بدکار نهیب بزن. 🔷گویی چنان‌که سگ را با «چخ» نهیب می‌زنند تا نزدیک نشود، برای بدکار نیز پاداش نیکوکار چنان سخنی است که او را از انجام بدی بازمی‌دارد. امیدوارم از اصلاح و تبیین بدفهمی‌های احتمالی بنده، دریغ نفرمایید. التماس دعا شماره 14 https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 11 🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴 : « لَقَدْ طِرْتَ شَكِيراً وَ هَدَرْتَ سَقْباً» به پرواز درآمدی در حالیکه که تازه پر درآورده‌ای و بانگ برآوردی در حالیکه [هنوز] بچه شتری هستی. 📢حضرت امیر(ع) این سخن را خطاب به فردی که در محضر حضرت، سخنی فراتر از شأن خویش رانده بود ایراد فرمودند. 🔷عنصر زیباشناختی: استعاره مرشّحه در هر دو جمله. 👈استعاره در جمله اول: «شکیر» به اولین پرهایی میگویند که بر بال پرنده می‌روید. این پرهای خُرد و نازک، به درد پرواز کردن نمیخورد. حضرت امیر(ع) مخاطب خود را به جوجه پرنده‌ای تشبیه کرده‌اند که پیش از آنکه پرِ پرواز دربیاورد، بال پرواز گشوده است و پرواز (طرتَ) کلمه‌ای است مناسب با مشبه‌ٌبه (شکیر) و در چنین استعاره‌ای چون بُعد استعارگی استعاره تشدید می‌شود، استعاره را مرشحه می‌گویند. 👈استعاره در جمله دوم: بچه شتر نابالغ را سقب می‌نامند. بچه شتر نابالغ، توان بانگ برآوردن ندارد. کسی که سخن فراتر از شأن خویش برآورد بچه شتری را مانَد که بانگی فراتر از شأن خویش برآورده است. 🍃🌾📢نکته: برخی از ارباب لغت معتقدند که شکیر در اصل به اولین شاخ و برگی اطلاق می شود که بر درخت می روید بنابراین، استعمال شکیر در انسان ناپخته و خام، استعاره در استعاره خواهد بود چرا که ابتدا، شکیر از اولین پرهای پرنده استعاره آورده شده و سپس در دومین گام، شکیر به معنای پر نازک پرنده، در انسان ناپخته استعمال شده است که این نحو از مجاز () از زیباترین انواع استعاره است. @banahjolbalaghe
بسم الله ،‌ شماره 15 🌾🌺💐🌺🍃 🔵تجمل در فقر فَمِنْ عَلَامَةِ أَحَدِهِمْ أَنَّكَ تَرَى لَهُ قُوَّةً فِي دِينٍ ...وَ تَجَمُّلًا فِي فَاقَة... از نشانه‌های [هر] یکی از تقواپیشگان این است که قوتی [عظیم] در دینشان و ... آبروداری [بزرگی] در فقرشان می‌بینی... 📢 منظور از "تجمل در فقر " این است که اهل تقوا ممکن است فقیر بشوند ولی کاری نمی‌کنند که به فقر معروف بشوند. ""تجمل در فاقت"" یعنی : 🔹در عین فقیری باحیا بودن، محتشم بودن و عزت و شوکت خود را حفظ کردن. 🔸معنای تجمل در اینجا زیور و آراستگی نیست بلکه اظهار زینت است، برای همین است که برخی لغویان حیا را هم در بین معانی کلمه تجمل ذکر کرده‌اند. 🔷بنابراین منظور از «تجمّلا فی فاقة» آبروداری در فقر است. متاسفانه برخی مترجمان معنای کلمه تجمل را به درستی منتقل نکرده‌اند. -------------------------------------------- 📢 دو نکته: 👈1⃣امام ع با کلمه «تری» اشاره کرده اند که عناصری مانند «قوت در دینداری» و «آبروداری در فقر» باید صفتی آشکار باشند؛ آنقدر آشکار باشند که به چشم بیایند و دیده بشوند. 👈2⃣ (تری) و معنای نیز نشانه آن است که این دو عنصر به صورت مستمر در زندگی متقین دیده می شود. --------------------------------------------- @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 11 🌸🌷🌻🌾🍃🌴🌛 📢 شارح منهاج البراعه و شگفتی از نامه 28 --------------------------------------------- 📝امام علی ع در پاسخ به یکی از نامه‌های معاویه نوشته‌اند: 🌹...فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا...🌹 ترجمه فیض الاسلام: ما تربيت يافته پروردگارمان هستيم و مردم پس از آن، تربيت يافته‌ی ما هستند (خداوند ما را برگزيده و مردم را به پيروى و دوستى ما امر فرموده، و اين نعمت بزرگ را به ما عطاء نموده كه بين ما و او واسطهاى نيست، و بين مردم و خداوند ما واسطه هستيم) 🌾🍃🌾🌹 شارح منهاج البراعه درباره این جمله امام علی ع می‌نویسد✍: 🔹این سخن حضرت، برتر از کلام بشر است و معنایش بالاتر از آن است که در قالب تنگ الفاظ بگنجد! در این کلام نشانه‌ای از علم الاهی وجود دارد! به جان خودم قسم می‌خورم که این کلام از نوع کلماتی است که از آسمان نازل می‌شوند چون به امر خلافت حقه و شأن حجت‌های الاهی پرداخته است. 🍃من این سخن را موجی می‌بینم که از دریایی عظیم برخاسته یا نوری می‌بینم که از عالم قدسی تابیده است. 🔸این سخن فقط از کسی صادر می‌شود که خداوند او را برای خودش برگزیده باشد. فقط کسی می‌تواند چنین سخنی بیاورد که گوینده‌ی جمله‌ی «إنّا لامراء الكلام و فينا تنشّبت عروقه و علينا تهدّلت غصونه» باشد! ◀️این ادّعا فقط برازنده‌‌ی یک نبی یا وصی او است و چنین کلمه‌ای تنها از کسی صادر می‌شود که دلش کانون اسرار الاهی باشد. کوتاه سخن آنکه؛ آن كس كه ز كوى آشنائي است داند كه متاع ما كجائي است منهاج البراعة، ج 19، ص 115 @Banahjolbalaghe