بسم الله
🔵گونه شناسی ترفندهای رسانه ای معاویه در جنگ #صفین
#معاویه سپاهیان علی علیهالسلام را دستهبندی کرده بود و برای فریب هر دسته از آنان از یک #ترفند_رسانهای خاص استفاده کرد. دستههای مختلف سپاهیان علی وترفند رسانهای معاویه برای #فریب هر یک از آن دستهها به این شرح است:
1️⃣سوء استفاده از قرآن روی نیزه برای فریب قاریان کوفه
بخش مهمی از سپاه امیرالمؤمنین را #قاریان_کوفه تشکیل میدادند که حساسیت خاصی بر روی قرآن داشتند. افزون بر این گروه به طور کلی مسلمانان به قرآن حسّاس بودند. معاویه برای فریب همه سپاه بویژه قاریان کوفه که خود را حامل و حافظ قرآن میدانستند از این ترفند استفاده کرد.
2️⃣برجسته کردن دنیا و دنیاگرایی برای افراد عای سپاه
برای فریب افراد عادی سپاه که نگاه استراتژیک و فرامنطقهای ندارند، دغدغههای مادی را برجسته کردند. شبهنگام، صدای آوازی از سوی سپاه معاویه میآمد که شعری را به این مضمون میخواند: لهیب جنگ تمام حافظان را به کام خود کشیده! نه ما مرتد و مشرک هستیم و نه شما! اگر این پیشنهاد را بپذیرید موجب صلح و زندگی خواهد شد و اگر نپذیرید موجب نابودی و ...! تا کی میخواهید زحمت بدون نتیجه بکشید؟!...!
3️⃣ سوء استفاده از غیرت عربی و قبیلهای برای فریب سران قبایل که غیرت قبیلهای داشتند.
معاویه سه نفر را در سه سوی سپاه علی علیه السلام گمارده بود که صدا بزنند و بگویند: ای مردم عرب، چرا به فکر زنانتان نیستید؟ میخواهید خودتان را به کشتن بدهید تا زنانتان به دست ترکان و رومیان و فارسها بیفتد؟ ترس یک مرد عرب از اینکه ناموسش به دست ترک و ایرانی و رومی بیفتد یکی از حساسترین نقاط غیرت او است.
4️⃣سوء استفاده از مواعظ اخلاقی برای فریب افرادی که دغدغههای اخلاقی داشتند.
عبدالله پسر #عمرو_عاص را معاویه به میانه میدان فرستاد تا با ذکر فواید صلح، عراقیان را به صلح ترغیب کند(وقعة صفین: 483) عبدالله به عبادت و صلاح معروف بود ولی کسی نمیدانست همین معلم اخلاق چنان کیسهاش را از عطایای معاویه پر کرده که در موسم حج 300 شتر قربانی کرد (طبقات 4/201)
#سواد_رسانهای #عملیات_روانی
#با_معارف_نهج، شماره 109
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵 #عدالت_طلب افراطی صدر اسلام
🎞پرده اول:
#ذوالخویصرة در هنگام تقسیم غنایم جنگ #حنین، به پیامبر که غنایم را به صورت نامساوی تقسیم میکرد، اعتراض کرد که چرا عدالت را رعایت نمیکنی؟
حضرت فرمود: اگر من عادل نباشم پس چه کسی عادل است؟
عمر میخواست گردنش را بزند اما پیامبر اجازه نداد و فرمود: رهایش کن او یارانی دارد(شخص نیست یک جریان است). در ظاهر چنان عابد کمنظیری است که شما نماز و روزهتان را در کنار نماز و روزه او ناچیز میشمارید. اینها مانند خارج شدن تیر از کمان، از دین خارج خواهند شد! و بر بهترین فرقه این امت خروج خواهند کرد.
🎞پرده دوم:
همین شخص، در جنگ #صفین در سپاه علی علیهالسلام بود ولی وقتی قرآن بر سر نیزه رفت، فریب خورد و طرفدار #حکمیت شد سپس با انگیزه عدالتخواهانه بر علی علیهالسلام شورید که چرا از حکمیت (که خود آن را گناهی بزرگ و موجب کفر علی میدانست!) توبه نمیکند؟
وی سرانجام سر از فرماندهی جناح راست سپاه #خوارج در #نهروان درآورد به هلاکت رسید.
✔️یکی از راویانی که روایت اعتراض او به پیامبر را نقل کرده، میگوید: بعد از جنگ نهروان کشتههای نهروان را زیر و رو کردیم و جنازه او را یافتیم و دیدیم پیشگویی پیامبر درباره شورش او علیه بهترین فرقه امت، محقق شده و او در این شورش کشته شده است! سنن النسائي، ج5، ص: 160
پ ن:
ذو الخویصرة در زمان #عثمان هم به انگیزه #عدالت طلبی به مدینه آمده و در محاصره خانه خلیفه نقش فعالی داشت. او را از متهمان قتل خلیفه سوم میدانند! (طبری، ج 4 ص 349 و 471)
#عدالت_خواهان_افراطی
#تندروی
#با_معارف_نهج، شماره 110
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵مهدی نصیری با مغالطه "علت جعلی" در مسأله حجاب
مناظره آقای مهدی نصیری با دکتر سوزنچی درباره مناسبات حجاب و سیاست، فرصتی بود برای تجمیع و تمرکزبخشی به دیدگاهی که الزام قانونی به حجاب را غیرمفید یا مضرّ میداند. درباره این دیدگاه نقدهای زیادی وجود دارد اما بسیاری از آنها را در ذیل مغالطه «علت جعلی» (اخذ ما لیس بعلةٍ علةً) میتوان گردآوری کرد.
در مغالطه "علت جعلی"، معلولها به درستی شناخته میشود ولی در یافتن علتشان خطا رخ می دهد. آقای نصیری فهرستی از معلولهای اجتماعی را جمعآوری کرده است. وی درست میگوید که در جامعهی ما دوقطبی به وجود آمده است، درست میگوید که کیفیّت حجاب در این چهل سال افت کرده است و باور به حجاب در زن ایرانی نسبت به قدیم، ضعیف شده است و ... اما وقتی به ریشهیابی این معلولها میپردازد بدون دلیل قانعکنندهای همه این معلولها را به «الزامی بودن حجاب» مستند میکند.
این در حالی است که خود در جای دیگری از همین مناظره صریحا میگوید: «آنچه در صد سال اخیر باعث تضعیف باور حجاب شده، انتقال جامعه ما از سنت به مدرنیته و تحولات ناشی از آن است». همین سرگردانی و حیرت نصیری در بین علت تضعیف این باور، نشانه این است که در شناخت علت دچار سادهانگاری شده است.
در جای دیگری از مناظره، سرگردانیاش آشکارتر میشود و درباره اُفت حجاب در دهههای اخیر میگوید: «اگر هم علل دیگری داشته، الزام به حجاب نتوانسته است آن را رفع کند»! در اینجا دو نکته وجود دارد: نکته اول اینکه وی وجود علل دیگر را نفی نمیکند (و همین نشانه سرگردانی او در کشف علت بدحجابیهای امروزی است). نکته دوم (که البته مهمتر است) این است که گمان میکند علل دیگر بدحجابی را هم باید همین قانون الزامی بودن حجاب رفع کند!
خلاصه آنکه نصیری در مقام یافتن علت مشکلات کنونی مربوط به حجاب، نتوانسته است بین اصل «قانون الزام به حجاب» و «روش اجرای قانون» گسست افکنَد.
#حجاب
#مناسبتی شماره 47 (حجاب الزامی)
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵چرا نصیری به این نتیجه رسیده است؟
1) آنانکه نصیری را میشناسند میدانند که ذهن و روان او به عدالت حساس است و ظلم حتی اگر کم باشد او را میرنجاند و ذهنش را تحت فشار قرار میدهد. در دهه هفتاد که پرچم مبارزه با فساد اقتصادی را به دست گرفته بود و اتفاقا مورد تشویق رهبری نیز قرار گرفته بود، وقتی با فقدان اراده جدی قضائی برای برخورد بافساد اقتصادی روبرو شد، بوی ظلم او را آزرده کرد و تحت یک فشار ذهنی قرار داد. همین فشار ذهنی باعث شد که سرانجام با حالت شبهنومیدی عَلَم مبارزه با فساد را بر زمین نهَد در حالی که هنوز راههای نرفته زیادی در پیش روی او وجود داشت!
2) امروز نیز نصیری از خطاهایی که به نظر این قلم، خاستگاهش صرفاً روش اجرای قانون حجاب الزامی است (نه خود آن قانون)، به تنگ آمده است. در همین مناظره نیز خودش به وضوح نشان میدهد که از جیغ و گریه زنانی که به داخل وَنهای گشت ارشاد کشیده میشوند، دلخور است! از بیمارستان کجسلیقهای که حتی بیماران محجوب اما بدون چادر را در آن شرایط بیماری، وادار به استفاده از چادر میکند، ناراحت است!
3) به گمانم نصیری در دهه نود نیز به خاطر متألم شدن از خطاهایی که برآمده از روشهای اجرای قانون حجاب الزامی است (نه خود قانون حجاب الزامی) رنجیده و تحت فشار ذهنی قرار گرفته و در حال تکرار همان تصمیم دهه هفتاد است! و از نظام نیز میخواهد که به جای «اصلاح روشهای اجرای قانون حجاب» عَلَم قانون حجاب الزامی را بر زمین نهد! کاش بین مشکلات ناشی از قانون الزام به حجاب و مشکلات ناشی از روشهای اجرای آن، فرق مینهاد!
#حجاب
#مناسبتی شماره 48 (حجاب الزامی)
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵جایگاه شبههافکنان در حکومت علی علیه السلام
امیرالمؤمنین علیه السلام در نامههایی که به برخی کارگزاران خود نوشتهاند، شهروندان رابه سه دسته تقسیم کردهاند:
1) درستکاران( محسن)،
2) شبههافکنان (مریب)
3) مردم عادی (عام و خاص)
حضرت، محسنان را مستحق احسان و مردم عادی (عام و خاص) را مستحق رفق و مدارا دانستهاند اما "مُریبان" را مستحق شدّت و حدّت دانستهاند.
کلمه #مریب اسم فاعل از «اراب» به معنای «کسی که دیگران را به شک و تردید میاندازد» است، که معنایی نزدیک به معنای «#مرجف» دارد. مرجفون نیز در سوره احزاب (آیه 60) مورد تهدید قرار گرفته اند.
↩️پ ن:
1⃣نامه امیرالمومنین به مردم #مدائن وقتی که #حذیفه را به ولایت آنجا گماشت:
و قد ولّيت أموركم حذيفة بن اليمان،... و قد أمرته بالإحسان إلى محسنكم و الشّدّة على مريبكم، و الرّفق بجميعكم،
2⃣ سفارش امیرالمومنین به #قیس_بن_سعد وقتی او را به فرمانداری #مصر گماشت
فأحسن إلى المحسن، و اشدد (و اشتدّ) على المريب، و ارفق بالعامّة و الخاصة فالرفق يُمن.
#رسانه #فریب #شبهه #شبهه_افکن #سختگیری
#با_معارف_نهج، شماره 111
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
کانال با نهج البلاغه را به دوستداران نهج البلاغه معرفی کنیم.
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵امیرالمؤمنین علیه السلام از شمشیر قاطع تا برهان قاطع
🔸شمشیر امام علی علیه السلام، شمشیر برندهای بود اما زبانشان نیز کمتر از شمشیرشان بُرِش نداشت. یکی از کمکاریهای ما در مورد معرفی امام علی علیه السلام آن است که در میان تودهها از شمشیرشان بیشتر سخن گفتهایم تا از تفکر منطقی و برهان متقن ایشان.
➖برای نمونه در آستانه جنگ #نهروان وقتی امام علی علیه السلام، #خوارج را به #صلح دعوت میکردند از آنان خواستند که هر چه #شبهه درباره ایشان دارند مطرح کنند. خوارج شبهههایشان را یکی یکی بیان کردند و امام نیز آنها را پاسخ دادند. پاسخهای جذاب امام که پایان یافت، خوارج برای دقایقی ساکت شدند. منطق قاطع امام مبهوتشان کرده بود! برخی به یکدیگر گفتند: "علی راست میگوید! همه استدلالهای ما را بر باد داد!" سپس از اطراف لشکر فریاد برخاست که: "التوبة التوبة! یا امیرالمؤمنین!"
سرانجام هشت هزار نفر از این سپاهِ دوازده هزار نفری توبه کردند، از امیرالمومنین امان خواستند و به ایشان پناه آوردند! امام نیز نخواستند که آنان به سپاه ملحق شوند بلکه به آنان دستور دادند که میدان جنگ را ترک کنند و سپاه علی ع را با چهارهزار خارجی باقی مانده در نهروان تنها بگذارند.
#اقناع_مردم #اعجاز_تأثیری
#منطق_بهت_آور_امیرالمومنین
#با_معارف_نهج، شماره 112
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
آنقدر که از شمشیر علی (علیه السلام) سخن گفته ایم از منطق بهت آور و سخن شگفت آورش نگفته ایم.
https://eitaa.com/banahjolbalaghe