بقیه پایه ها هم بدین شکل تدریس می شوند
پیشنهادی: اول یک توضیحی درباره موضوع درس بدید با بچه ها صحبت کنید جلب توجه کنید و ایجاد انگیزه بکنید برای بچه ها که میخواهید چه درسی بدید بعدش با صدای بلند خودتون از روی درس بخونید بعد یک بار دیگه اروم و شمرده بخونید و کلمات مهمش رو به بچه بگید که زیرش خط بکشند بعد قبل ابنکه وارد تمرینات خود کتاب بشید چند تا سوال تو سطح های مختلف بپرسید ببینید بچه ها مفهوم درس رو متوجه شدند یا نه سپس به سراغ حل تمرینات به کمک خود دانش آموزان بروید #همه_پایه_ها
🔵موضوع :ابزارهای #ارزشیابی_توصیفی #پوشه_کار
📚مبحث شماره : 1
📙پوشه کار
"پوشه کار"مهمترين ابزار ارزش يابی کيفی – توصيفی است که هويت دانش آموزان را در همه ی ابعاد شخصيتی با هدف و سازمان منظمی در خود نگه داری می نمايد .
مجموعه ای از نمونه کارهای دانش آموزان که در جريان ياددهی – يادگيری هدفمند جمع آوری گشته ، آگاهانه انتخاب گرديده و منظم ، سازماندهی شده و بيانگر ميزان تلاش، پيشرفت و موفقيت دانش آموزان است وبه عبارتی همچون آلبومی ، تصاويرِ گوناگون ودرمسير رشدِ دانستن ، توانستن و بکاربستنِ دانش آموزان را ، در مراحل مختلف فرآيند ياددهی – يادگيری ، به نمايش و قضاوت می گذارد .
📚مبحث شماره : 2
📘پوشه می تواند به صورت کلاسور، پروندان (زونکن)، پوشه دکمه دار ، کیسه پلاستیکی و ... باشد ، مشروط بر اینکه سه اصل
✅حفظ و نگه داری موثر
✅دسترسی آسان
✅زیبایی ظاهری رعایت گردد.
📚مبحث شماره : 3
📗روی جلد:
روی جلد هر پوشه مشخصات : نام استان ، منطقه ، مدرسه ، پایه تحصیلی و نام آموزگار نوشته شود.
در شیرازه پوشه نام و نام خانوادگی دانش آموز نوشته شود.
عکس دانش آموزان پایه اول روی شیرازه چسبانده شود ،به دلیل اینکه نمی توانند اسم و فامیل خود را بخوانند.
📚مبحث شماره : 4
📙محتوای پوشه:
محتوای پوشه باید مجموعه ای از نمونه کارهای مرتبط، به هم پیوسته و فرایندی دانش آموز را شامل گرددکه علاوه بر بازده عملکرد یادگیری و ... نارسایی های یادگیری دانش آموز و نحوه رفع مشکلات و اصلاحات آن ها را نیز نشان دهد.
📚مبحث شماره : 5
📒محتوی پوشه:
✏️اولاً باید به تفکیک دروس باشد
✏️ثانیاً همراه با بازخورد مناسب و تاریخ باشد تا آموزگار را در قضاوت یاری کند.
📚مبحث شماره : 6
محتوای پوشه به چهار گروه
1)آزمون ها
2) تکالیف
3)تولیدات
4)سایر موارد طبقه بندی میشود.
📚مبحث شماره : 7
• آزمون مداد-کاغذی
• آزمون های عملکردی
• هر نوع آزمونی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
• فهرست وارسی
• مقیاس های درجه بندی
• گزارشی از رویداد نگاری
• هر نوع مشاهده ثبت شده ای که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
📚مبحث شماره : 8
تکالیف:
• تکالیف درسی خارج از کلاس
• تکالیف درسی کلاسی انفرادی شامل:آثار و تکالیف نوشتنی،تمرینات،املاء و جمله نویسی،خودآزمایی ها و مسائل و ...
• تکالیف درسی کلاسی گروهی
• چرکنویس و کارهای ابتدایی در طراحی تحقیق تا مواد نشان دهنده ی حاصل کار تحقیقی
• هر نوع تکلیفی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد. .
📚مبحث شماره : 9
تولیدات:
• آثار هنری دانش آموز.
• خلاصه داستان،فیلم و بازدیدها.
• کارهای عملی دانش آموز.
• گزارش مصاحبه دانش آموز با افراد متفاوت
• گزارش هایی علمی مثل:گزارشهای گردشهای علمی.
• هر تولیداتی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
📚مبحث شماره : 10
سایر موارد:
تشویق کتبی دانش آموز.
ثبت پرسش ها و اظهار نظرها و رفتارهای قابل توجه دانش آموز.
نامه های مربوط به دانش آموز.
نمونه پیشرفت موضوعی دروس.
یادداشت های معلم.
📚مبحث شماره: 11
📝فرم هایی که باید در پوشه قرار بگیرند:
✏️فرم شرح حال ⬅️اختیاری
✏️فهرست محتوا ⬅️ اختیاری
✏️فرم ارزیابی والدین⬅️ برای تمام پایه ها اجباری ( به صورت فصلی)
✏️فرم خودارزیابی دانش آموز⬅️پایه سوم تا ششم اجباری ( به صورت ماهانه یا فصلی)
✏️ فرم همسال سنجی ⬅️پایه سوم تا ششم اجباری ( به صورت ماهانه یا فصلی)
✏️فرم خود ارزیابی معلم در تنظیم پوشه کار⬅️اختیاری
✏️فرم پیشرفت تحصیلی دانش آموز( کارنامه های دو ماهانه)
پ.ن:حتما در جلسه با اولیا درباره ی پوشه کار توضیح بدید
جلسه ی اول با اولیا دانش آموزان دوره ابتدایی
بر اساس مبانی روان شناسی کودک بیشتر در زمان حال بسر می برند و به بازی و سرگرمی و تلویزیون و بازیهای رایانه ای و تبلت را دیگر سر گرم کننده ها توجه بیشتری دارند. به همین جهت نیاز بیشتر به مراقبت و کنترل و نظارت دارند و با پشتیبانی فعالیت های تدریس شده ، تثبیت یاد گیری انجام می گیرد.
نکات انضباطی و تربیتی :
1- برای من نظم و انضباط و اخلاق نیکو . احترام متقابل به دوستان و کمک و همیاری به دوستان و احترام به جمع کلاس اهمیت زیادی دارد و با نظم و در آرامش می توان به اهداف آموزشی و علمی دست یافت.
2- - نظم در خانه و مدرسه و مخصوصا کلاس درس را به فرزندان خود توصیه کنید.
3- در مورد رعایت مقررات مدرسه و کلاس با فرزندان خود صحبت نمایید.با اجازه معلم از میز بیرون بیایند.
4- از غیبت فرزند خود جلوگیر ی نمایید و در صورت نیاز ، غیبت فرزند خود را به مدرسه اطلاع دهید و گواهی پزشکی را ارائه نمایید.
5- حضور به موقع در مدرسه 7:30 و در کلاس
نکات بهداشتی :
6- به بهداشت فردی فرزندان خود بیشتر توجه نمایید. مسواک زدن ، به موقع خوابیدن خواب ، حمام شستن جوراب روزانه ، کوتاه نگه دانشتن مو و بدون مدل – اتو کردن لباس ها – تمیز بودن کفش - رعایت نظافت کلاس و محیط مدرسه
7- هر روز وسایل شخصی از قبیل لیوان یا ظرف آب نباید آب یخ زده به کلاس بیاورند، تغذیه طبیعی مناسب ارائه نمایید.
8- آوردن یک جعبه دستمال کاغذی برای استفاده خود و دانش آموزان در کلاس درس
9- توصیه به دانش آموزان در استفاده از سرویس بهداشتی و آب خوردن و خوراکی های موجود خود در ساعات زنگ تفریح
نکات آموزشی :
10- نظارت ، کنترل و بررسی تکالیف و انجام پیک آدینه توسط دانش آموزان و کنترل توسط والدین
11- انجام فعالیت های ریاضی در کتاب
12- پرسش و پاسخ از دروس مختلف و والدین سنجی
13- آوردن کتاب ها روزانه طبق برنامه درسی ، شب کنترل شود.
14- آوردن وسایل مورد نیاز مثل خودکار در چهار رنگ آبی ، قرمز ، سیاه . مداد ، پاکن ، تراش مخزن دار ، خط کش ، تعداد دو رنگ ماژیک وایت برد برچسب اسم روی آن زده شود.
15- کنترل و بررسی دفتر ریاضی در آن فقط قسمت های که تمرین ریاضی کتاب است در آن با پاسخ صحیح نوشته می شود و تمریناتی که معلم تعیین می نمایید. و در دفتر فارسی کلمات مترادف همه درس ها – کلمات دارای ارزش املایی – شعر ها و معنای آن ها صورت داستان - مباحث دانش زبانی مثل کلمات متضاد و تحقیق ها و فعالیت هایی که معلم تعیین می نماید.
16- علامت گذاری و یا برچسب نام روی کتاب ها و دفاتر وسایل مانند ماژیک وایت بر د و لباس فرم مدرسه ، لباس ورزشی و غیره
17- تهیه پوشه کار
18- توصیه به نوشتن با خط تحریری
19- تاکید داشتن بر دفترچه رابط برای ثبت تکالیف روزانه
20- هرماه برای آگاهی از وضعیت اخلاقی و درسی با معلمین ارتباط داشته باشید.
21- والدین سنجی و پرسش مداوم از دروس مختلف
22- وسایل فانتزی به کلاس نیاورند مانند تراش رومیزی بزرگ ، خودکار های چراغ قوه دار و ....
23- در صورت لزوم دیدار با اولیا به صورت فردی از قبل به والدین اطلاع رسانی میشود
مقوله های رتبه بندی ارزشیابی دانش آموزان:
خیلی خوب : دانش آموزی که همیشه بدون غلط و همیشه پاسخگو است و به تمام اهداف مورد نظر معلم دست یافته و تکالیفش را کامل انجام می دهد و اشتباه های محدودی دارد.
خوب : دانش آموزی که اکثر وقتها پاسخگو است و بیشتر انتظارات معلم را بر آورده می سازد و اشتباه های او محدود یکی دو مورد می باشد.
قابل قبول : دانش آموزی که بطور متوسط به اهداف و انتظارات مورد نظر معلم دست یافته باشد
نیاز به تلاش : دانش آموزی که برای انجام فعالیت ها نیاز به کمک و راهنمایی معلم دارد. و به تنهایی قادر به پاسخگویی و انجام فعالیت ها نمی باشد.
نکات تکمیلی #جلسه_با_اولیا
منبع:کانال همیاری دوم
Rαԋιɱ ʝαʅιʅ:
سلام. بعضی ها میگن علوم و مطالعات سوالاتشو تو دفتر بنویسن،بعضی ها میگن تو کتاب. هر کتابی یه دفتر خوب نیست. به نظرم همون کتاب بنویسن بهتره. حالا نظر شما دوستان چیه؟
بانوی شاخص 👩🏫👩🏻🎓💯📉
نکاتی در رابطه با مرور مطالعات و هدیه ها #تمامی_پایه_ها
دوستان و همکاران عزیز، برای تهیه و جمع آوری مطالب زحمات و تلاش های زیادی کشیده شده برای حمایت از بنده لطفا لینک کانال رو برای همکاران یا اولیا و اقوام خود ارسال کنید تا آنها هم از مطالب استفاده کنند با آرزوی موفقیت برای همه شما بزرگواران🌹❤️در ضمن همکارانی که کلی،ایده،کاربرگ،روش تدریس خلاقانه دارند هم میتونند برام توی پی وی ارسال کنند که من در کانال قرار بدهم و سایر همکاران استفاده بکنند🌹
@javadi_education
سوالات خودتونو اینجا بپرسید👇
@tahajavadi
4_317941302048065283.pdf
4.15M
درسنامه جامع دروس سوم ابتدایی
#پایه_سوم