#مرتبط
پرده برداری از ناگفتههای زندگی «نادر طالبزاده» برای اولین بار/پدر من در زمان کودتای 28 مرداد اصلاً در تهران نبود👇👇
https://www.yjc.news/fa/news/5166033
.
🔴 همون کسانی که همسو با امریکا و اسراییل
دنبال حذف افرادی چون نادر طالب زاده بودند
✅حالا رسانه هایشان علیه او شایعه پراکنی می کنند
✅قطعا غربگراها به خدا و اخرت ایمان ندارند.
#نادر_طالب_زاده
🖋سید حسین
💠 پاسخ به یک #شبهه که چند سالی هست در اواخر ماه مبارک #رمضان توسط برخی افراد نشر داده می شود ( قسمت اول)
🔰 چند سالی هست در ایام نزدیک به روز #عید_فطر برخی افراد که اگر چند سوال ساده حدیثی از آنها بپرسید ، بی اطلاعی آنان از این مبانی را متوجه خواهید شد ، برخی روایاتی را دست به دست می چرخانند گویی برای اولین بار است که این روایات را کشف کرده اند و هیچ عالم و فقیهی در طول تاریخ به این روایات دستش نرسیده ! و در آن آمده ماه مبارک #رمضان قطعا 30 روزه هست و هیچ روزی از آن کم نمی شود .
برخی هم البته با این روایات ، درصدد تخریب نظام و رهبری هستند که اگر ماه #رمضان را 29 روزه اعلام کنند، خلاف روایات اهل بیت عمل کرده اند!!!
🔽 اما #پاسخ این #شبهه 🔽👇
1️⃣ اولا هزار سال قبل مردم آن دوران این سوالات را درباره این روایات از فقهای بزرگی مثل #شیخ_مفید و #شیخ_طوسی پرسیده اند و آنها در کتابهای خود این روایات را آورده اند و پاسخ مفصل داده اند که چند نمونه را خدمت شما عرض می کنم.
2️⃣ مشهور اصحاب ائمه (ع) و همچنین فقهای شیعه ،رویت هلال را ملاک آغاز ماه جدید می دانند ، نه عدد که حتما باید 30 یا 29 شود. همه می دانند که ماه ها در نزد خدا 12 ماه هست ( طبق آیه قرآن ) و از طرفی همه هم می دانند که ماه های قمری ، 6 ماه 29 روز و 6 ماه 30 روز هستند. پس اگر ماهی 29 روز شود ، دلیل بر ناقص بودن آن نیست !!!
3️⃣ روایات متعدد و در حد متواتر داریم که چون متواتر هم هست قطعا خدشه ای به سند آنها نیست که اهل بیت (ع) ، ملاک آغاز ماه جدید را رویت هلال می دانستند نه اینکه بگویند فلان ماه حتما 30 روز است و نیازی به رویت هلال نیست و حتی افرادی را برای این کار تعیین می کردند و حتی فرمودند شهادت 2 نفر عادل کفایت می کند که این روایات ، مکرر در مکرر در کتب فقهی و حدیثی معروف از جمله #فروع_کافی ، #تهذیب ، #استبصار و... آمده است.
4️⃣ در زمان #شیخ_مفید ، یکی از علمای شهر #موصل عراق از ایشان درباره 29 یا 30 روزه بودن ماه #رمضان بر اساس روایات سوال می کنند و شیخ در جواب می گوید:
🔰 در عرب رسم است که وقتی می گویند " شهر " ، یعنی ماه آشکار شده است ، ماه را می دیدند و می گفتند شهر جدید آغاز شده. حتی قرآن هم اشاره دارد که ای پیامبر از تو درباره هلال سوال می کنند و آن علامتی برای ایام و ماه ها هست و هر کس بگوید ماه ها حتما تعدادشان از روی عدد معلوم است و نیازی به رویت هلال نیست، خلاف این آیه عمل کرده.
🔰 شیخ در ادامه فرمود پس ماه رمضان هم گاهی ممکن است 29 روز شود و گاهی 30 روز. حالا شیخ مفید می رود سراغ نقد برخی روایاتی که این جماعت می آورند و در آن استناد می کنند به اینکه حتما ماه #رمضان 30 روزه هست.
🔰 یکی از این روایات ، روایتی هست که محمد بن یعقوب ( البته این فرد همان شیخ #کلینی نویسنده کتاب کافی نیست) از پدرش یعقوب بن شعیب نقل کرده که در آن تصریح شده ماه #رمضان 30 روزه هست. شیخ در نقد این روایت می نویسد اولا این روایت شاذ و نادر است و فقهای شیعه به آن ایراد وارد کرده اند ، ثانیا جناب یعقوب بن شعیب ، اصلی دارد ( اصل معنای متفاوتی برایش گفتند اما یک معنی اش روایاتی است که خود نویسنده آن اصل ،روایاتی که مستقیما از امام شنیده را در آن نوشته) و در اصل او ، اصلا چنین روایتی نیست ، اگر روایتی که پسرش از پدرش نقل کرده واقعیت داشت باید در اصل پدرش بود که نیست و این نشان این است که این روایت را عده ای جاهل جعل کرده اند.
( منبع این جواب های شیخ مفید در رساله ایشان به نام جوابات اهل الموصل ، آمده است)
5️⃣ جواب زیبای #شیخ_مفید و استدلال قرآنی ایشان را مشاهده فرمودید که اصلا در نزد عرب ، رویت هلال میزان آغاز ماه جدید است. حال برویم سراغ جواب فخر عالم تشیع ، شیخ الطائفه ، کسیکه شیعه مدیون او هست در مباحث فقهی و حدیثی و مثل او دیگر نیامده ، یعنی جناب #شیخ_طوسی (ره)
🔰 ایشان در دو کتاب فقهی خودشان که از کتب اربعه شیعه هستند ، یعنی هم کتاب #تهذیب و هم کتاب #استبصار ، این روایت که شیخ مفید نقد کرد و چند روایت دیگر با همین مضمون را می آورد و درجواب و نقد آنها می نویسد:
🔰 آنچه در شناخت آغاز ماه جدید معتبر است ، رویت هلال است، نه عدد. ایشان به همان آیه ای که #شیخ_مفید استناد کرد ، سند دادند و فرمودند اگر ملاک تعیین آغاز ماه جدید ، عدد 30 بود ، خداوند در قرآن رویت هلال را معتبر نمی دانست.
🔰 ثانیا اجماع قاطع مسلمین از زمان رسول الله (ص) و بعد از ایشان، تا زمان الان ، برای آغاز ماه ، رویت هلال بود
⬇️ ادامه در پست پایین ⬇️
قسمت دوم پاسخ به این شبهه
🔰 سپس ایشان روایات متعدد را که اهل بیت فرمودند ملاک روزه گرفتن و افطار ، رویت ماه هست را می آورند. البته #شیح_کلینی هم در کتاب گرانسنگ #فروع_کافی این روایات را آورده اند که ملاک ، رویت هلال است ، نه عدد
🔰 شیخ طوسی 48 روایت می آورد که تاکید دارند بر اینکه ملاک آغاز ماه جدید ، رویت هلال است ! و اهل فن و اهل حدیث می دانند این تعداد روایت آن هم در کتبی که جزو کتب اربعه هستند ، قابل خدشه و انکار نیست
🔰 شیخ سپس به نقل روایاتی که می گویند ماه #رمضان همیشه 30 روزه هست پرداختند و برای رد آنان جوابهای زیر را دادند:
🔰 1. این روایات هم شاذ است و هم اینکه در اصول شیعه نیامده است. ( کتب اربعه از روی اصولی که نوشته شده ی اصحاب بود نوشته شدند و تعداد آنها به حدود 400 اصل می رسید و معروف شدند به اصول اربعمأه ) روایات اصول بسیار قیمتی بود چون مستقیما از امام شنیده می شد. اما شیخ طوسی می گوید این روایات 30 روزه بودن ماه رمضان در هیچ اصلی رویت نشد. پس نمی شود به آنها خیلی اعتبار داد.
🔰 2. چند عدد از این روایات ، راوی آن فردی هست به نام " حذیفه بن منصور " ، شیخ طوسی در رد این روایات که راوی اش ، حذیفه است می فرماید جناب حذیفه ، خودش صاحب اصل است و روایاتی که مستقیما از امام شنیده را در آن آورده ، در حالیکه این روایت 30 روزه بودن ماه مبارک #رمضان در آن اصل نیست و اگر او این روایات را معتبر می دانست در اصل خود ذکر می کرد.
🔰 3. در متن سند اضطراب دیده می شود ، یک بار حذیفه روایت را بدون انتساب به معصوم نسبت می دهد ، یک بار از قول معاذ بن کثیر به امام نسبت می دهد ، یعنی با واسطه ، یک بار هم خودش بدون واسطه به امام نسبت می دهد و شیخ طوسی می فرماید اینها نشان اضطراب در حدیث است و نمی توان آن را پذیرفت
🔰 4. و شیخ در نکته آخر می فرمایند بر فرض هم که این روایات هیچ مشکلی نداشت و سندش هم درست بود، باز هم خبر واحد است و مخالف قول مشهور و روایات متواتری هست که می گویند ملاک در آغاز ماه ، رویت هلال هست ، پس ماه #رمضان هم مثل دیگر ماهها ممکن است 29 روز یا 30 روز باشد. و خبر واحد قدرت مقابله با روایات متواتر و آیه قرآن که اشاره کردیم را ندارد
( منبع این جوابهای شیخ هم در کتاب تهذیب جلد چهارم و در کتاب استبصار ، جلد دوم آمده است )
6️⃣ جوابها و استدلال ها را مشاهده فرمودید که چقدر متقن و مستند و محکم و حتی مستند به قرآن بود.
👈 از شما عزیزان خواهش می کنیم اگر این شبهه و شایعه را مشاهده فرمودید ، جواب بدهید.
👈 اما برخی می پرسند پس چرا باز بین مراجع در رویت هلال اختلاف است؟ جواب این است که برخی مراجع عزیز ، رویت هلال را با چشم مسلح مثل تلسکوپ ، قبول ندارند و می گویند حتما باید با چشم معمولی دیده شود ، اما برخی رویت را با تلسکوپ هم جایز می دانند که در این زمینه به دفتر مرجع خود رجوع بفرمائید
✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
@ma_va_o
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
سلام وادب امکان داره شبهات مطرح شده در این کلیپ رو توضیح بدین . ممنون #شبهه #جنین
👉1👈
📝 #پاسخ: 👇
❌ ایشان ادعا میکنند به عُلمای اعلام پیام داده در موردِ تناقضاتِ قرآن! اما نامی از آن علمای مورد ادعایشان نمیبرند! برای پاسخ به شُبهاتِ ایشان نیاز نیست وقتِ علما گرفته شود. جوجه طلبهای مثلِ بنده نیز قادر به پاسخگوئی است البته اگر گوشِ شنوایی باشد:
1️⃣ قرآن،کلامِ خدا است و نه پیامبر تا اشکال شود، پیامبر که فیزیکدان و نجومشناس نبود!! قرآن کتابِ نجوم، طبابت، فیزیک و... نیست. کتابِ هدایت و سلامت و سعادت و فقاهت و اخلاق است که البته در حاشیهاش به برخی قوانینِ طبیعت نیز اشاره میشود. قرآن برای سلامت و سعادت و اصلاحِ بشر نازل شده، پس آنرا نباید در حدّ یک کتابِ طبّ یا نجوم نتزل داد.
✅ علومِ تجربی را باید با ابزارِ تحقیق و کنکاش و بررسی کشف کرد نه با رجوع به متونِ دینی. البته در زمینهی اعجازِ علمیِ قرآن، آثار متعددی تولید شده است. مثلا آقای محمد علی رضایی کتابی دارند بنامِ "پژوهشی در اعجاز علمیِ قرآن". آقایان نجدی، عزیزی، دخیل، روحانی هم هر کدام کتابهایی با نامِ "اعجاز علمیِ قرآن" نوشتهاند.
➕ خانم حمیده فیض آبادی و آقای حسین پناهی کتابهایی نوشتند با عناوین جغرافی در قرآن، شیمی در قرآن، روانشناسی در قرآن، زمینشناسی در قرآن، فیزیک در قرآن، نجوم در قرآن، بیولوژی در قرآن و ریاضی در قرآن. یک نرم افزار هم در این زمینه تولید شده با عنوانِ "اعجاز علمی قرآن کریم" توسطِ انتشاراتِ جهانرایانه.
2️⃣ ایشان میگویند در قرآن، تناقضاتی وجود دارد که قابل جواب دادن نیست؛ و بعد مثالهایی میزنند که در ادامه بدان پرداخته میشود:
👈 1. زمین مسطّح: آیهی "وَ إِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ" یعنی زمین، چه کروی باشد و چه تَخت و چه به هر شکلِ دیگر، در هر حالت "سطح" دارد و رویِ سطحِ زمین زندگی میکنیم. این آیه در موردِ کروی بودن یا تخت بودنِ زمین، ساکت است.
👈 2. کوه، میخ است. امروز ثابت شده که زمین، پُر از گسل است. این گُسلها توسطِ کوهها به یکدیگر جوش خوردهاند: "وَ الْجِبالَ أَوْتاداً". زمینِ دارای گُسل، چه مانند کِشتی متحرک باشد و چه مانند اسکله، ثابت باشد در هر دو صورت نیاز به میخ و پیچ دارد. طبقِ اذعانِ دانشمندان، کوهها قسمتِ عمدهشان به زیرِ زمین فرو رفته و مانعِ فروپاشیِ اجزایِ زمینند.
👈 3. واقعاً ستارهها مایهی زینت و زیبائیِ آسمانِ شب نیست؟! آیهی "زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيح" میخواهد بگوید بالاخره ستاره، آسمان را زینت داده؛ نمیخواهد بگوید هدفِ خلقتِ ستاره، صرفاً و فقط زینت بوده و لاغیر.
👈 4. خدا برای "زمین" در آیهی نهمِ سورهی فصّلت از تعبیر "خَلق" بمعنایِ آفرینش استفاده میکند: "خَلَقَ الْأَرْضَ فىِ يَوْمَين". یعنی آفرینشِ زمین در دو یَوم است.
➕ اما برای "آسمان" در آیهی یازده و دوزاده از دو تعبیر "استوی" و "قضا" ـ و نه واژهی خَلق ـ استفاده میکند: "ثمّ استَوَی إلَی السَّماءِ... فَقَضاهُنّ سَبعَ سَماواتٍ فی یَومَینِ". یعنی ساماندهیِ آسمان و طبقهبندیاش به هفت، در دو یَوم اتفاق افتاده.
☝️برای نعماتِ زمین نیز از واژهی "تقدیر" ـ و نه خَلق ـ استفاده میکند در آیهی دهم: "قَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتهََا فىِ أَرْبَعَةِ أَيَّام". یعنی مشخص کردنِ اندازهها در چهار یَوم بوده است.
✍️جمعبندی: بینِ واژهی "خَلق" که برایِ زمین بکار رفته ( دو یَوم) و واژهی "قَضا" که برای آسمان بکار رفته (دو یَوم) و واژهی "تقدیر" که برای اجزای داخلیِ زمین مثلِ کوه یا غذای ساکنان زمین بکار رفته (چهار یَوم) فرق است. پس نباید آنها را جمع بست و به 8 رسید.
☝️چون فقط دو یَومِ زمین با مقولهی "خلقت" ارتباط دارد؛ که به ضمیمهی آیهی 54 اعراف که آن نیز با خلقت مرتبط است میتوان فهمید، خلقتِ آسمان، لابُد چهار یَوم بوده که بعلاوهی دو یَومِ زمین، شده شش یَوم: "خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في سِتَّةِ أَيَّامٍ". البته قضای آسمان در دو یَوم بوده که توضیحَش گذشت.
➕ ضمنا در آیهی دومِّ سورهی رعد نیز سخن از خلقتِ آسمان و ماه و خورشید نیست: " رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْش وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَر". استوی هم به معنای سامان دادن است و نه دراز کشیدن!!
👌و نکتهی آخر در موردِ آیهی 117 سورهی بقره: "بَديعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُون". در این آیه، بحثِ خلقتِ آنی و یکبارهی آسمان و زمین نیست. چرا که خدا باز هم از واژهی "قضا" استفاده کرد و نه "خَلق". اجرایِ قضایِ کُن فیکونیِ خدا در عالَم ماده که اقتضایَش تدریج است، در شش یَوم (دوره) میباشد.
ادامه 👇👇👇
.
👉2👈
ادامه👆👆👆
3️⃣ آیهی چهارم از سورهی معارج در مقامِ بیانِ تمامِ مواقف و ایستگاههای 50 گانهی قیامت است که رویِ هم پنجاه هزار سال است: "في يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ أَلْفَ سَنَة". بر خلافِ آیهی پنجمِ سورهی حج که در مقام بیان هر موقف قیامت است که هزار سال است: "فىِ يَوْمٍ كاَنَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَة".
4️⃣ در آیهی 34 سورهی لقمان میخوانیم: "إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْأَرْحام". این آیه، علمِ خدا به زمانِ قیامت، نزولِ باران و جَنینِ درونِ رَحِم را ادعا کرده است. اما علمِ غیرِ خدا به این سه را در آیه، نفی نکرده است.
➕ بله در خصوصِ قیامت، آیاتی داریم که علمَش اختصاص به خدا دارد. اما در موردِ نزولِ باران و مثلا جنسیتِ جنین لحن و ادبیاتِ آیه، انحصاری نیست. خلاصه آنکه اثباتِ عالم بودنِ خدا با باران و جنین، نفی نمیکند امکان عالم شدنِ انسان به ایندو را. آیه در مقامِ بیانِ علم خدا به این دو بود و نه در مقامِ نفیِ علمِ انسان به ایندو.
5️⃣ ایشان دو گانهی علم ـ دین را مرتباً برجسته میکنند. در حالی که علمِ صحیح، هر روز بر گزارههای دینی، صحّه میگذارد. در این زمینه ایشان را دعوت میکنم به خواندنِ کتابِ کتابِ 40 جلدیِ "اولین دانشگاه و آخرین پیامبر" نوشتهی شهید دکتر پاکنژاد؛ این کتاب با رویکردِ تناسب علم و دین نوشته شده است.
6️⃣ مقایسهی اسلام با مسیحیت هم یکی از خطاهای تحلیلیِ ایشان است. مسیحیتِ امروزی یک دینِ تحریف شده، خُرافی و جاهلانه است بر خلافِ اسلامِ ناب که کلامِ خدا است. رنسانسِ غرب، واکنشی بود به خودکامگیِ اربابِ معابد و کلیسا. اسلام از مخالفانِ جدّی مسیحیتِ امروزی است.
7️⃣ نجمِ ثاقب یعنی جرمِ آسمانیِ سوراخکُن و واژهی "شِهاب" در آیهی "فَأَتْبَعَهُ شِهابٌ ثاقِب" به معناى شعلهاي است كه از آتش بيرون مىآيد و نه لزوماً ستارهی دنبالهداری که ما در فارسی آنرا شهاب نامیدهایم. شَهابِ مادی یک پدیدهی زیبایِ آسمانی است با منشأ علمیِ مشخص. شهابِ ملکوتی هم یک ابزارِ حفاظتی است با منشأ وحیانیِ مشخص. ایندو بخاطرِ تشابهِ اسمی نباید باهم مخلوط شوند.
✍️همانطور که ملاحظه میکنید تمامِ اشکالاتِ ایشان بر میگردد به ترجمههای غلط و من در آوردیِ خودشان! یعنی ایشان به برداشتهای خودَش از قرآن اشکال گرفته و نه به متنِ قرآن. اتفاقاً گفتگویِ برخط با ایشان، موجبِ ازدیادِ اعتقاد به قرآن میشود. اساساً بخاطر همین با دو نفر مثلِ خودَش بحث میکند و نه با یک کارشناسِ دینی.
✍سیدمحمدمهدی صدری
#جهادتبیین_ابرگروه_براهین