eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
5.8هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مضحکه رویت ماه سلام بزرگوار، طاعاتتون قبول حق و عیدتون مبارک لطفا برای این شبهه، ی دلیل قانع کننده برا جوونها بیارید ممنونم، عاقبت به خیر بشید إن شاالله
۱. اشکال این تحلیل به اصطلاح دارای شکل علمی در معیار و ملاک قرار دادن‌تشخیص صحیح عربستان در رویت هلال ماه است که به کرات طی سال‌های گذشته اشتباه تشخیصی مفتی های عربستان در این خصوص رسانه ای شده مانند سال ۲۰۱۹ و جای تعجب است که این فرد خود را بی اطلاع نشان می‌دهد. ۲. همه این فیلم برای خطابه آخرش ساخته شده که بگوید حکمرانی کنونی مشکل دارد اما نگفت سود حاکمیت در روزه داری اجباری مردم در چیست؟ ۳. معلوم‌نیست تا چه زمانی این رفتار پا در تخصص دیگری کردن در کشور ما ادامه خواهد داشت حتی متخصصین عرصه نجوم و ..‌ نیز طی روزهای اخیر تحلیلی در خصوص تشخیص رویت ماه نداده اند زیرا می‌دانند این موضوع بلحاظ نحوه تشخیص صرفا و صرفا دارای بعد شرعی است بله شاید ماه روز دومش باشد اما مرجع خود را صرفا در تشخیص مکلف می‌داند و چون تشخیص در این خصوص بدون ادوات و ابزار و سلاح مد نظر می باشد هر گونه وجود خارجی دیگر حتی آلودگی مشدد هوا و ... و هر چیز دیگری اگر مانع این تشخیص باشد علتی برای اعلام روز عید وقتی محرز نشده وجود ندارد و این یعنی اخلاق شرعی ، حالا در این معرکه شاید خیلی ها بخواهند هزاران تحلیل ارائه دهند این اصلا محل اعراب نیست موضوع مهم تشخیص محرز است و مرجع تا زمان‌محرز شدن به هیچ وجه ورود غیر نمیکند ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
#سوال سلام ببخشید من با تعدد زوجات مشکل دارم و واقعا داره به دینم صدمه میزنه و متنفر میشم از دینی ک
👉1👈 📝 : 👇 ✍️ سابقا بحثی داشتیم تحتِ عنوانِ تعدد زوجات که جمع‌بندیِ آن‌را در قالبِ 11 نکته تقدیم می‌کنم: 1️⃣ همه‌ی ما در این مسئله اشتراک نظر داریم که تعددِ زوجات، مُجاز است از لحاظِ شرعی و نصِ صریح قرآن. اما در مقامِ اجرای این حکم و آن‌گاه که موضوع جنبه‌ی شخصی به خود می‌گیرد، حساسیت‌هایی را می‌بینیم. ➕ حساسیتِ من یا شرایطِ خاصِ شوهرِ من یا حسادتِ من یا سلائقِ من یا هر چیزِ دیگر، مُجاز بودنِ تعدد زوجات را از بین نمی‌برد. نهایتاً بگوئید این حکمِ مُجاز و مشروع، برایِ من و با شرایطِ من جور در نمی‌آید! 2️⃣ تعدد زوجات، نه واجب است و نه مستحب و نه مستحبِ مؤکد؛ بلکه مباح است مثلِ خوردنِ آناناس. پس چون تعدد زوجات نه واجب است و نه مستحب، من اگر این امرِ مباح را به شوهرم ممنوع کنم، گناهی مرتکب نشده‌ام و در پیشگاه خدا عقاب نخواهم شد. 3️⃣ اگر وجودِ زنِ دوم، زندگیِ زنِ اول را به هم بزند و خانواده‌ی اولِ این مرد را به سمتِ فروپاشی بکشاند، قطعا در این موارد، تعددِ زوجات ممنوع است. چون ضرر می‌رساند. نه تنها این‌جا که حتی در حج و روزه نیز بر فرضِ ضرر، روزه و حج، ساقط است. 3️⃣ مردی که از سرِ هوسرانی و تنوع طلبی بدنبالِ زن دوم است، مردی که از تمامِ دستوراتِ دین فقط تعدد زوجاتش را دوست دارد چنین مردی شایستگیِ داشتنِ همان یک زن را هم ندارد تا چه برسد به زنِ دوم!! هر اقدامی که خاستگاهش هوا و هوس باشد، مذموم و ممنوع است. 4️⃣ مردی که همسرش بیماریِ منافی با نیازهای شوهر ندارد، مردی که زنش از همه لحاظ پاسخگویِ نیازهایش است اقدامِ او به ازدواجِ با زنِ دیگر، عبث و بیهوده است؛ و حتی ممکن است با اقدام به ازدواج مجدد، زندگی کنونی‌اش به سردی بگراید و زنِ اول دچار آشفتگی شود. 5️⃣ تعددِ زوجات، بمعنایِ تصاحبِ فرصت ازدواجِ دیگر مردان نیست. بلکه ازدواج با دختران و زنانی است که به هر دلیل مجرد مانده اند و دیگر امیدی به ازدواج ندارند. زنان که تعدادشان از مردان بیشتر است و تعصب رویِ تک همسری یعنی بخشِ زیادی از بانوان جامعه حقِ ازدواج ندارند. 6️⃣ بنده مثال می زنم به یک مردِ دو زنه‌ی موفق که با یک زنِ بیوه‌ی میانسال ازدواج کرده؛ دوستِ دیگری مثال می‌زند به مردِ دو زنه ی ناموفق! خب همین‌که دو مثالِ نقض وجود دارد یعنی باید تفکیک کرد بینِ مرد اول و دوم. اولی شرایطِ تعدد زوجات را دارد بر خلافِ دومی. ایندو حکمِ شرعی شان یکی نیست. 7️⃣ بعضی‌ها می‌گویند علمای ما با این‌که عادل بودند، یک زن داشتند! خُب تک همسر بودنِ بزرگانی مثلِ امام راحل و رهبریِ عزیز به چند همسری بودنِ امامان در! بینِ امامان ما فقط امام رضا و امام عسکری، دارایِ یک زن بودند. بقیه امامان بیش از یک زن داشتند که از قضا گاهی همزمان هم بودند. علمایی هم بودن که دو زنه بودند و هستند اکنون. ادامه👇👇👇 .
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
👉1👈 📝 #پاسخ: 👇 ✍️ سابقا بحثی داشتیم تحتِ عنوانِ تعدد زوجات که جمع‌بندیِ آن‌را در قالبِ 11 نکته تقد
👉2👈 ادامه👆👆👆 8️⃣ احکامِ الهی، جهانی و جاودانه است. هیچ حکمی از احکامِ الهی، دارای ناریخ انقضاء نیست. پس نمی توان گفت مسئله حجاب، نماز، حج، تعدد زوجات و... اختصاص به صدرِ اسلام داشت و اکنون ملغی شده! حکمی که در قرآن بدان تصریح شده، نسخ نمیشود مگر با حکمِ خودِ خدا. 9️⃣ یک مردِ خوب که عادلانه حقوقِ دو زنِ شرعی اش را میدهد چه عیبی دارد که زنِ دوم داشته باشد؟ الآن مجردهای گروه اگر بدانند امام زمان از آنان بعنوانِ زنِ دوم خواستگاری کرده، آیا جوابِ رد می‌دهند به همین راحتی؟! ➕ البته در آیه 129 سوره نساء میخوانیم که: "لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُم". یعنی هر چقدر هم که تلاش کنید، نمیتوانید عدالت را بر قرار کنید. این آیه را بگذارید کنارِ آیه سوم سوره نساء که جوازِ تعدد زوجات را صادر کرده. ما حصلش این میشود که تعدد زوجات، مجاز است اما نه برای همه. ➕ مراد از عدالت هم "ظاهری" است نه لزوما "باطنی". ممکن است باطنا یک زن را بیش از بقیه دوست داشته باشد اما در مقامِ عمل باید با همه یکجور برخورد کند و تبعیض قائل نشود. 🔟 شرطِ "عدم حسادتِ زن" در موضوع تعدد زوجات یک توصیه عقلانی است نه لزوما قرآنی و حدیثی. روحِ قرآن هم با توصیه عقلانی مخالف نیست. عقلِ من میگوید اگر همسرم نسبت به هوو حسادت دارد، اقدام به ازدواج با زنِ دوم نکنم. اگر بکنم زندگیِ زنِ اول، زندگیِ خودم، زندگیِ زنِ دوم و زندگی فرزندانم را تباه کرده ام. آیا این تدبیرِ عقلانی خلافِ قرآن و حدیث است؟ 1️⃣1️⃣ پیله ای که به دور خود تنیده ام را پاره کنم و بجایِ نگاهِ سلولی و انفرادی، نگاهِ اندامی و اجتماعی هم به موضوع تعدد زوجات داشته باشیم. واقعیت آن است که نه تنها در ایران که در کلِ جهان، تعداد زن ها بیش از مردان است. ➕ الآن بنده میخواهم از بحث های خاله زنکیِ شخصی بیرون بیایم و توصیه تمدنیِ دین اسلام را برای حلِ این مسئله اعلام کنم! چه پیشنهادی بدهم برای این زنانی که بدلیلِ کم بودنِ تعدادِ مردان، هیچگاه فرصت ازدواج نخواهند داشت؟ آیا اقدام به وارداتِ مرد از کرات دیگر کنیم؟ آیا زنانِ مازاد را به قتل برسانیم؟ آیا زنان را با شعارِ "رعایتِ تقوا" پاک نگهداریم؟ آیا دعوتشان کنیم به فحشا این زنان را؟ وقتی میتوانیم بگوئیم تعدد زوجات نه، که راهِ جایگزین را پیشنهاد دهیم . ✍سیدمحمدمهدی صدری
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
#سوال سلام ببخشید من با تعدد زوجات مشکل دارم و واقعا داره به دینم صدمه میزنه و متنفر میشم از دینی ک
👉1👈 👆👇 ⭕️ صیغه موقت ❓احکام و شرایطِ صیغه‌ی موقت چیه؟ شما که می‌گید حکمِ خدا هست، آیا برای این‌کار، واسطه می‌شید؟ 📝 :👇 🔔 ازدواج موقّت یا همان "مُتعة"، از منطقة الفراغ‌های دین است به فرموده‌ی آیه‌ی 20 از سوره‌ی نساء. امیر المومنین می‌فرماید "اگر عُمر بن خطاب در تحريم ازدواج موقّت، بر من پيشى نمى‌گرفت جُز شقاوت‌پيشگان، مرتكب زنا نمى‌شدند". اصول کافی/ج5/ص448. ☝️طبقِ بیانِ مولای متّقیان، ازدواجِ موقت، ضدِ بی بند و باری است. کسی که حلال بودنِ مُتعه را قلباً انکار کند، کافر به یکی از احکامِ مُسلّمِ الهی شده. همان خدایی که ازدواج را با صیغه‌ای خاص مُجاز کرده، صیغه‌ی موقت را نیز در موارد اضطرار با ضوابط و شرایطِ خاص، مُجاز کرده است. ➕این حکم و تبصره‌ی خاص طبیعتاً برای افرادی خاصّ و با شرایطی خاص مُجاز است، نه برای عُمومِ مردم و همگان. لذا در بینِ اهلبیت، فقط در موردِ رسول الله و امام علی، اقدام به ازدواج موقت گزارش شده که خودِ همین نشان می‌دهد توصیه‌ی اولِ دین، ازدواج دائم و تشکیلِ خانواده است، نه ازدواج موقت. 👌پس به صیغه‌ی موقت باید بعنوان گزینه‌ی آخر نگاه کرد و نه گزینه‌ی اول. توجّه به این نکته‌ی مهمّ، مانعِ شکل‌گیریِ بسیاری از سوء استفاده‌ها خواهد شد. دارویِ خاص را بیمار خاص باید استفاده کند. مصرفِ همگانی این دارو، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بدنبال دارد. ✍️ خلاصه آن‌که خدا، پیامبر و امامانِ معصومِ ما مقصودشان ترویجِ افسار گسیختگی و بی بند و باری در بینِ مجردها و به هم زدنِ زندگیِ متاهل‌ها نبوده است. ⚠️ به کسانی که با تمسک به "سنتِ رسول" بودنِ مُتعه برای خود مجوّز هوسرانی صادر می‌کنند باید گفت اگر در ادعایتان صادقید و واقعاً برایتان سنتِ پیامبر مهم است، خُب چرا فقط انگشت می‌گذارید رویِ صیغه‌ی موقت؟! و مثلا نمازِ شب، سنتِ رسول نیست؟ چرا آن‌را احیا نمی‌کند؟! 👌اگر واقعاً فقط هدف، احیایِ سنت است و نه چیزِ دیگر، من یک پیرزنِ 90 ساله به شما معرّفی می‌کنم تا با او 5 دقیقه صیغه بخوانید و تا سنتِ پیامبر را انجام داده باشید!!😂 ❌ کسانی هم که از آن‌طرف بام افتاده و مُتعه را فحشایِ اسلامی(!) می‌دانند و منافی با حقّ و شأنِ زن، باید بدانند که صیغه‌ی موقت صرفاً یک مطالبه‌ی مردانه نیست تا بعدَش زن را قربانی و مظلومِ ماجرا بدانیم و بنامیم. ا👩🏻‍🦰 آن زنی که صیغه‌ی موقت را می‌پذیرد، خودش یکی از طرفینِ ذی نفع است و اختیارا این گزینه را انتخاب کرده. پس مَرد، ظلمی در حقِ او نکرده تا بگوئیم، زنِ مظلومِ بیچاره!! یک رابطه شرعی دو طرفه است برای ارضاء نیازِ هر دو طرف بر خلافِ زنا که نامشروع است. ➕ این که در ادامه یکی از طرفین، بی‌تقوائی کند، این‌جا اشکال به طرفین بر می‌گردد و نه به حکمِ خدا. چه در ازدواجِ دائم و چه در مُتعه، اگر طرفین اهلِ رعایت تقوا و قوانین نباشند، در نهایت این رابطه به بی‌بند و باری کشیده می‌شود. ❓این‌که عده‌ای از ازدواج دائم سوء استفاده می‌کنند، آیا دلیلِ موجهی می‌شود برای این‌که صورت مسئله را پاک کنیم و بگوئیم ازدواج، حرام است؟ 🔔 در موردِ واسطه‌گری ـ که موردِ اصرار شما و برخی مخاطبان است ـ واقعیتَش ترجیح می‌دهم برای ازدواج دائم و یک زندگیِ پایدار، واسطه‌گری کنم تا موقّت؛ مگر در مواردِ استثناء، آن‌هم در صورتی که شرایطشان را برایَم شرح دهند و برایَم مُحرز شود ازدواج موقّت به صلاحشان است. ✍️ بنده شرایطِ شما برادرِ بزرگوار را به طورِ خاص بررسی کرده‌ام و مصرّانه و موکَدانه دعوتتان می‌کنم به ازدواجِ دائم، تشکیلِ خانواده و شروعِ یک زندگی همراه با قناعت. فقط در این صورت است که به آرامشِ پایدار خواهید رسید. در زمینه‌ی ازدواجِ دائم اگر کمکی از دستِ بنده بر بیایَد، فروگذار نخواهم کرد. ❗️صیغه‌ی موقت، برای مجردها بشدت اعتیادآور است و اگر کسی در این وادی وارد شود، دیگر تمایلی به تشکیلِ خانواده نخواهد داشت. برای متأهل‌ها نیز اغلب باعث سردیِ رابطه با همسرِ رسمی‌شان و فروپاشیِ یک خانواده می‌شود. ➕ علاوه بر آن‌که در این عصر و زمان نمی‌شود راحت به هر کس اعتماد کرد. شاید جاسوس باشد! شاید در خلوت، صدا یا فیلمی ضبط کند و فردا آسیبِ حیثیّتی به شما بزند. یا آلودگی و بیماری‌های خطرناک در خلال این روابط به انسان منتقل شود. ❗️یا گاهی طرفِ خانم، وابسته می‌شود و اگر این ارتباط گسسته شود، به او لطمه‌ی جدّیِ عاطفی می‌خورد. او جوانی‌اش را با یک رابطه‌ی موقت گذرانده، اکنون با افزایشِ سنّ، مطلوبیت‌هایَش رو به افول است و هر روز ضریب تشکیلِ خانواده برای او پائین‌تر می‌آید. اگر هم تشکیلِ خانواده بدهد شاید با کمترین ناملایمتیِ همسر، سراغِ شوهرِ صیغه‌ای سابقَش را بگیرد یا دست‌کم واردِ وادیِ مقایسه شود! ادامه👇👇👇
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
👉1👈 #پرسش_وپاسخ_مرتبط👆👇 ⭕️ صیغه موقت ❓احکام و شرایطِ صیغه‌ی موقت چیه؟ شما که می‌گید حکمِ خدا هست،
👉2👈 ادامه👆👆👆 ➕البته بینِ مُتعه و ازدواجِ دائم، یک گزینه بنامِ "استعفاف" بمعنای پاکدامنیِ هم وجود دارد. خداوند در سوره‌ی نور به کسانی که ازدواج برایشان مقدور نیست، توصیه به استعفاف می‌کند: "وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحا". 🔔 اما استعفاف نیز یک دارویِ اضطراری است و باید پرسید چند درصدِ جوانانِ مجردِ ما عزمِ استعفاف و خویشتن‌داری دارند؟ با این همه مزاحمانِ عفت در فضای مجازی و حقیقی، چگونه پاسبانی کند از پاکی‌اش؟ ❓وقتی مسئولینِ ذیربط، مجاریِ فساد را نمی‌بندند، "اوصیکم بتقوی الله" موردِ تمسخر آن جوانِ دانشجو قرار می‌گیرد. مگر ایمانِ چه تعداد از جوانانِ ما ـ نمی‌گویم در سطحِ یوسفِ نبی ـ لااقل در سطحِ رجبعلی خیاط و ابن سیرین غنی شده که بتوانند بر کشش‌هایشان افسار بزنند؟ ❓اگر کسی قدرتِ استعفاف را در خود نهادینه نکرده باشد و شرایطِ ازدواج هم نداشت، چه کنیم با او؟! بکشیمَش؟! زندانی کنیمَش؟! اخته کنیمَش؟ آقایانی که مرتّب تماس می‌گیرند و اذعان می‌کنند از مهارِ غریزه‌ی جنسی، عاجز شدند را چه کنیم؟! بانوانی که به هر دلیل ازدواجشان منتفی شده، برای ارضاء نیازهای جنسی و عاطفی‌شان چه کنند؟ 🔔 البته این فشارها، ارتکابِ گناه را موجه نمی‌کند و خیلی‌ها در این جامعه پاک و نجیبَند. اما ما راهکارهایِ اخلاقی ـ عبادیِ هم‌راستا با استعفاف هم به بسیاری از جوانان می‌دهیم، ولی به ده روز نکشیده، دوباره بر می‌گردند به خانه‌ی اوّل. البته عیب از قابلیتِ قابل است نه فاعلیتِ فاعل. خودشان هم عاصی شده‌اند بندگانِ خدا از گناه... . ➕ یا مردِ متاهلِ با تقوایی را تصور کنید که همسرش به دلیلِ بیماری‌های خاصِ زنانه از رابطه‌ی جنسی منع شده؛ امّا بشدّت همسرش را دوست دارد و نمی‌خواهد طلاقَش دهد. از یک سو می‌خواهد به همسرِ مهربانَش وفادار بماند و از آن سو، توانِ استعفاف ندارد و به گناه می‌افتد. ✅ این‌جا خدای حکیم بعنوانِ گزینه سوم، صیغه‌ی موقت را با شرایط و ضوابطی خاص بعنوانِ یک حکمِ موقت و اورژانسی مطرح می‌کند. اگر عُرفِ ما صیغه‌ی موقت را حرام‌تر از زنا تصور نمی‌کرد، آیا این فرد بجای خودارضایی، اعتیاد به فیلم‌های مستهجن و ارتباطِ نامشروع نمی‌توانست گاه و بیگاه که تحت فشار است در حدّ همان ضرورت و نه بیشتر، نیازَش را از راهِ حلال برطرف کند؟ ✍️ اگر ملاحظاتِ پیش‌گفته رعایت شود، ازدواج موقت در کنارِ زمینه سازی برای ازدواج دائم و ترویجِ فرهنگِ استعفاف، یکی از ابزارهای موثّر برای مبارزه با مفاسدِ اخلاقی و حفظِ عفّت عُمومی است. به اهمّ احکامِ صیغه‌ی موقت توجه کنید: 1️⃣ خواندن صیغه عقد که بنا بر احتیاط واجب، باید به عربیِ صحیح قرائت شود: 👈 اگر خودِشان می‌خوانند، زن بگویَد: "زوَّجْتُکَ نَفْسی فِی الْمُدَّةِ الْمَعْلومَةِ عَلَی الْمَهرِ الْمَعلُوم". یعنی من خودم را به همسریِ تو در مدت معین با مهر معین در آوردم. بعد بدون فاصله باید مرد بگوید: "قَبِلتُ". 👈 اگر هم وکالتی می‌خوانند، وکیل زن به وکیل مَرد بگوید: "مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتِی مُوَکِلَکَ فی المُدَّةِ المَعلومَةِ علی المَهرِ المَعلوم". بعدَش باید وکیل مرد بلافاصله بگوید: "قبلتُ لِمُوَکِّلی هکذا". 2️⃣ تعیین مَهریه و نام بردن آن در موقع عقد. 3️⃣ تعیینِ زمانِ عقد موقّت 4️⃣ قرائت کننده‌ی عقد باید "قصد انشاء" داشته باشد. یعنی اراده کند رابطه‌ی محرمیت و همسری ایجاد کند بین زن و مرد را هنگام قرائت. 5️⃣ قاریِ صیغه باید بالغ و عاقل باشد 6️⃣ باید طرفینِ عقد کاملاً معین و مشخص باشند. 7️⃣ اگه دختر، باکره است باید از پدر یا جدِ پدریَش اجازه بگیرد و تا قبل از صدور اجازه، عقد صحیح نیست. اما اگر باکره نباشد، اذن پدر نیاز نیست. 8️⃣ زن در زمان اجرای عقد نباید همسرِ کسی باشد و همچنین نباید در دورانِ "عدّه" باشد. 9️⃣ عقد با اجبار و اکراه، باطل است. 🔟 ازدواجِ موقتِ مردِ مسلمان با زنِ یهودی، مسیحی، صائبی، زرتشتی مُجاز است. اما زنِ مسلمان نمیتواند با طوائفِ فوق، ازدواجِ موقت یا دائم کند. در موردِ کافران و بهائیان، نه ازدواجِ دائم و نه ازدواجِ موقت مطلقاً (چه برای مرد و چه برای زن) مُجاز نیست. ➕نکته: در عقدِ موقت اگر دخول انجام نشود، عدّه ندارد. اما بر فرض دخول، باید پس از پایانِ مدتِ صیغه، به مقدار دو بار حیض دیدن، عده نگه دارد؛ اگر هم حیض نمی‌بیند، عده‌اش 45 روز است. ✍سیدمحمدمهدی صدری