eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.5هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
5.5هزار ویدیو
121 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقدامات مهم دولت سیزدهم 🔹از کاهش تورم و بیکاری تا رشد صادرات... 📚 ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها شبهه ها در ایتا👇 کانال «براهین»👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ آسیب شناسی فعالان رسانه ای جریان انقلاب در شرایط فعلی 🔰 آنچه که امروز در عرصه فضای مجازی و رسانه ای بصورت غالب از فعالان و شخصیت های رسانه ای جریان انقلابی شاهد هستیم: ▪️ چند دستگی و اختلافات متعدد در مبانی فکری و رویه رسانه ای ▪️ نگاههای سطحی به راهبردهای کلان ج.ا.ایران ▪️ تحلیل های اشتباه از مسائل جاری کشور ▪️ عدم رعایت ویژگیها و قواعد نقد منصفانه، مصلح و تخصصی 🔹 این گزاره ها نیز باعث شده است که: ▪️ شاهد ریزش بدنه اجتماعی باشیم ▪️ شاهد سردرگمی افکارعمومی باشیم ▪️ ایجاد حس بی اعتمادی و ناامیدی در مردم نسبت به نظام، دولت و آینده ▪️ اختلافات به سطح افکارعمومی کشیده شده است ▪️ انتقادات به دولت و جریان انقلابی افزایش پیدا کرده است ▪️ اقدامات مثبت دولت در افکارعمومی به درستی منعکس نشود ▪️ تفرقه و اختلافات بین فعالان جریان انقلابی روز به روز گسترده تر شود ▪️ نگاه عمومی به مبانی و آرمانهای انقلاب سطحی گردد ▪️ و ... 🔰 در جریان شناسی فعالان و شخصیت های جریان انقلابی ما با چند دسته از افراد مواجه هستیم: 1️⃣ افرادی که نمیتوانند در نگاه و تحلیل خود تناسبی بین آرمانها و واقعیات ایجاد نموده و با نگاه به آرمانها، شرایط فعلی را بدون در نظر گرفتن ملاحظات و اقتضائات زمان نقد میکنند. 🔸 انتقادات و تحلیل های این دسته از افراد، عموما غیر واقعگرایانه و مملو از فانتزی های ذهنی است. 2️⃣ افرادی که با وابستگی فکری به جریاناتی مانند جبهه پایداری، عدالتخواهی، طب اسلامی و یا حب و بغض به مسئولین و شخصیت های نظام اقدام به تحلیل و نقد مسائل جاری روز میکنند. 🔸 انتقادات و تحلیل های این دسته از افراد، عموما غیر تخصصی، غیر کارشناسی و دارای سوگیری های سیاسی و فکری است. 3️⃣ افرادی که دارای پایگاه اجتماعی و طرفداران مردمی هستند و این عامل باعث شده است که خود را صاحب نظر و محق در نقد و تحلیل در موضوعات مختلف بدانند. 🔸 انتقادات و تحلیل های این دسته از افراد، عموما ناشی از موج های احساسی و تنش های اجتماعی است و قالب نظراتشان منشعب شده از افراد دسته اول و دوم است. 4️⃣ افرادی با مبانی فکری صحیح، دانش تخصصی و بدون وابستگی فکری و سیاسی که در حوزه تخصصی خود بر اساس دانش و اطلاعات دقیق به تحلیل و نقد مباحث جاری میپردازند. 🔸 انتقادات و تحلیل های این دسته از افراد، عموما صحیح و دقیق است اما در میان هیاهوها و موج سازی های سه گروه اول، بدرستی ضریب نخورده و در افکار عمومی اثرگذاری مناسب را پیدا نمیکند. پ.ن: در چهار دسته افراد منظور تمام افراد این جریانات نیست، بلکه اکثریت آنان هست ✅ حال؛ راه برون رفت از این معضل چیست؟! 🔰 ایجاد بستری برای همگرائی همه جریانات رسانه ای، فکری، سیاسی در قالب یک جبهه واحد بر مبنای حراست از آرمانها و اصول انقلاب اسلامی با پیاده سازی اهداف ذیل: ▪️ برقراری ارتباط فعالان رسانه ای و رفع نسبی اختلافات ▪️ آشنایی فعالان رسانه ای با ظرفیتها و توانمندیهای یکدیگر ▪️ آشنایی فعالان رسانه ای با مبانی فکری یکدیگر ▪️ اماده سازی ایجاد یک تشکیلات رسانه ای در درون جریان انقلابی با رویکرد وحدت بین نیروها و پیاده سازی برنامه های رسانه ای ▪️ تبیین شرایط فعلی کشور و بیان ملاحظات اجرایی برای فعالان رسانه ای ▪️ تبیین اهمیت و ضرورت وحدت درون گفتمانی برای فعالان رسانه ای ▪️ تبیین شیوه های صحیح نقادی و مطالبه گری برای فعالان رسانه ای ✍️ سید احمد رضوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 فیلم شبکه های اجتماعی👇 ماجرای درگیری رفسنجانی با رهبری سر اس ت خ وان و کشته شدن رفسنجانی به دستور خامنه ای رفسنجانی: شما صلاحیت خودتون رو از کجا آوردید؟ کی به شما صلاحیت داد؟ کی به شما اجازه میداد که ی جایی قضاوت کنید؟ ی جایی بشینید داوری کنید بین مجلس و دولت و جاهای دیگه؟ (منظورش رهبری هست) و..... مقام معظم رهبری: ما هم اگر بد عمل کنیم، اگر به وقت عمل نکنیم، اگر دشمن را اشتباه بگیریم، اگر شیطانِ اکبر ما (منظور اکبر هاشمی رفسنجانی است) به جای شیطان اکبر واقعی، ی برادر نابابی، ناراهی که حالا برادر ماست ولو ناباب و ناراهه؛ این شد شیطان اکبر ما؛ ضربه خواهیم خورد ✅ 👇 در موارد متعددی اتفاق افتاده که مرحوم هاشمی در موضوعی اظهار نظر کرده و رهبر انقلاب در جلسات عمومی به نحوی غیر مستقیم پاسخ ایشان را داده اند: 598.ir/001Y4I اما اینکه بخواهیم دو سخنرانی را کنار هم بگذاریم و استفاده از الفاظی همچون «شیطان اکبر» را نوعی دستور قتل تلقی کنیم: اولاً توهم محض است؛ ثانیاً در هیچ دادگاه انسانی به این توهمات اعتنایی نمی شود. ضمن اینکه با مشاهده متن کامل سخنان رهبری در 19 دی 95 روشن می شود که مقصود ایشان از شیطان اکبر، شیطان درونی است که مصادیق آن عبارتند از: بی‌انگیزگی، ناامیدی، بی‌حالی، بی‌نشاطی‌، تنبلی، سیاستهای غلط، سیاستهای بد، رفتارهای بد، اختلافات گوناگونِ بی‌وجه، اقدام نکردن و تنگ‌نظری 🔻متن کامل سخنان رهبری🔻 « دشمن کیست؟ دشمن، امروز مشخّصاً عبارت است از آمریکا، انگلیس، زرسالاران بین‌المللی، صهیونیست‌ها و دنباله‌هایشان؛ ... البتّه این را هم عرض بکنم که فقط اینها هم دشمن نیستند، علاوه‌ی بر اینها یک دشمن دیگری وجود دارد و او درون خود ما است. خود ما یعنی چه؟ یعنی من، شما، فلان مسئول، فلان جوان. آن دشمن درونی چیست؟ آن دشمن درونی عبارت است از بی‌انگیزگی، ناامیدی، بی‌حالی، بی‌نشاطی‌، تنبلی؛ اینها دشمن ما است. اَللّهُمَّ‌ اِنّى‌ اَعوذُ بِکَ‌ مِنَ‌ الکَسَلِ‌ وَ الهَرَمِ وَ الجُبنِ وَ البُخلِ وَ الغَفلَةِ وَ القَسوَةِ وَ الفَترَةِ وَ المَسکَنَة؛ اینها دشمنهای ما هستند. اَللّهُمَّ اِنّی اَعوذُ بِکَ مِن نَفسٍ لا تَشبَع وَ مِن قَلبٍ لا یَخشَع وَ مِن دُعاءٍ لا یُسمَع و مِن صَلاةٍ لا تَنفَع؛ اینها دشمنان درونی ما هستند؛ همه را به گردن بیرونی‌ها نمی‌اندازیم. ما هم اگر بد عمل کنیم، اگر به وقت عمل نکنیم، اگر تنبلی کنیم، اگر دشمن را اشتباه بگیریم، اگر به جای شیطان اکبر واقعی، یک برادر ناباب یا ناراهی -که حالا برادر ما است، ولو ناباب و ناراه است- شیطان اکبر ما شد، ضربه خواهیم خورد. پس این هم دشمن ما است، حواسمان باشد. وقتی ما میگوییم دشمن خارجی، معنایش این نیست که در خودمان هیچ‌گونه نقصی وجود ندارد؛ نه، سیاستهای غلط، سیاستهای بد، رفتارهای بد، اختلافات گوناگونِ بی‌وجه، تنبلی کردن، اقدام نکردن، تنگ‌نظری، اینها دشمنان ما است؛ اینها هم هست.» 📚 بیانات در 19 دی 1395 🔴 آقایون اپوزیسیون؛ واقعاً چرا همیشه به جای بحث و گفتگوی علمی، به ساختن و پرداختن اراجیف رو می آورید؟ 👈 اگر نظام بد است؛ 👈 اگر رهبر بد است؛ بیایید با دلیل و مدرک آن را اثبات کنید. چرا همیشه به دروغ و تهمت و توهمات تمسک می کنید؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ اصلاح‌طلب‌ها وقتی نتونستن به دستاوردهای سفر رئیسی به روسیه گیر بدن، فاصله میز بین رییسی و پوتین رو سوژه کردن❗️ 🔹حالا بعد از سفر وزیر نفت به ‎ونزوئلا و امضای ۸ قرارداد نفتی و جهش صادرات میعانات گازی ایران، همون سناریو رو‌ برای اوجی پیاده کردن. اینقد فرهیخته‌ان اینا 😁
. توقع بیجا از کار چاق کن ها 🔹ارگان حزب کارگزاران، امروز تمام صفحه اول خود را به کاریکاتوری برای معاون اول رئیس جمهور اختصاص داده تا کوچک شدن نان را به عنوان نتیجه تصمیم دولت القا کند. ♦️البته طبق تصمیم دولت، قرار نیست نان گران شود. اما باید بررسی کرد که در طول این سال ها، چه کسانی، نان مردم را آجر کردند؟ روزنامه سازندگی که امروز معاون اول رئیسی را هجو می کند، 22 فروردين 1397 تملق روحانی را می گفت و تصویری سوپرمن وار از جهانگیری را منتشر می کرد که در حال پایین آوردن قیمت دلار است! 🔹این تصویر سازی دروغین در حالی بود که دلار در دوره روحانی، از 3700 تومان به 33000 تومان هم رسید. اگر انصاف در کار بود، رسانه های اصلاح طلب، باید ظرف سه سال گذشته، کاریکاتور دولتمردان روحانی را می کشیدند که با زدن رکورد های تورم، نان و سفره مردم را کوچک کرده بودند. ♦️اما اردیبهشت 1400، وقتی نامزدی جهانگیری برای انتخابات جدی شد، روزنامه کارگزاران نه تنها کاریکاتور هجو آمیز نکشید، بلکه تصویر او را کنار تیتر "بازگشت به فن سالاری" گذاشت! 🔹این روزنامه همچنین نوشته بود: "جهانگیری در تمام این سالها نشان داده که مرد روزهای سخت است. درست در روز و ساعتی که سختی‌ها فرا می‌رسند، او نیز می‌آید. پیش‌تر، کاریکاتوریستی او را در شمایل کشیده بود و واقعاً نیز نشان داده که در ساعت سختی، کنار مردم می‌ایستد. اگرچه عموماً قدرش دانسته نمی‌شود، اما او کارش را می‌کند»! 🔹این تملق گویی های تحریف آمیز، درست در ماه هایی عنوان می شدکه دولت روحانی، آخرین دلار های اختصاص یافته برای واردات کالا در طول سال را هم خرج کرده و هیچ بودجه ای برای هشت ماه بعدی باقی نگذاشته بود! ♦️کار که از کار گذشت و مصائب تصمیم سازی غلط عیان شد، روزنامه سازندگی، تازه 29 دی 1400، درباره ارز 4200 تومانی از قول مرعشی تیتر زد: "استخوان در گلو"! 🔹تعبیر صریح تر و وقیح تر، توییت عباس عبدی بود که 30 آذر 1400 نوشت: "دو پوست موز زیر پای دولت است. اول ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی. دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت؟"! ♦️اگر آزادگی، استقلال رای، صداقت و ترجیح منافع مردم بر اغراض حزبی در فضای رسانه ای غالب بود، امروز از رونامه سازندگی و اعتماد گرفته، تا مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی و محمد مهاجری در خبر آنلاین، باید دولت مدعی تدبیر را آماج انتقاد و کاریکاتور و هجو قرار می دادند؛ نه دولتی را که کمر همت بسته تا تپه های یادگاری اشرافیت غربگرا را از چشم انداز زندگی مردم پاک کند 🔹این البته توقع بیجایی است، از جماعتی که سر سفره اشرافیت نشستند و حلال و حرام و صدق و کذب، تفاوتی برای شان نداشت. ✍
. ♦️اگر آزادگی، استقلال رای، صداقت و ترجیح منافع مردم بر اغراض حزبی در میان رسانه های مدعی اصلاحات و اعتدال غالب بود، امروز باید از رونامه سازندگی و اعتماد گرفته، تا مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی و محمد مهاجری در خبر آنلاین، باید به خاطر خسارت های دولت مدعی تدبیر عذرخواهی می کردند؛ نه این که دولتی را هدف توهین و تهمت قرار دهند کمر همت بسته تا تپه های یادگاری اشرافیت غربگرا را از زندگی مردم پاک کند. 🔹آنها اگر صداقت و شرافت داشتند، بعد از پادویی اشرافیت بی کفایت، تبدیل به پادوهای VOA و BBC نمی شدند. ♦️این البته توقع بیجایی است، از جماعتی که سر سفره اشرافیت نشستند و حلال و حرام و صدق و کذب، تفاوتی برای شان نداشت. صف های توهین آمیز سبد کالا و مرغ و دارو و واکسن را فراموش نمی کنیم که همین ها اعتراف کردند عمدا و برای بیچاره نمایاندن ملت ایران در مذاکرات به وجود آورده اند! ✍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یادتون نره هیچوقت به نوه و نتیجه هامون نگیم که در دوران ما جنگی بین ایران و عراق شد ، و عراقیان به کشور ما تجاوز کردند و خیلی از هموطنان ما را شهید کردند و شهرهای ما را با خاک یکسان کردند . جسد دخترانمان را بر نخلها آویزان کردند . پاهای خلبان اسیرمان را به دو ماشین بستند و در دو جهت مخالف کشیدند تا تکه تکه شد . بسیاری از عزیزانمان را با دست و پا های بسته زنده زنده در گورهای دسته جمعی خاک کردند. و بسیاری از مردم ما را به اسارت بردند و عده بسیار زیادی هم جانباز شدند ، و....... بسیاری و بسیاری و........ هرگز نگویید رزمندگان و شیر مردان ایران چطور در مقابل لشکریان صدام ایستادند و آرزوی فتح ایران را به دلشان نهادند ، ، اصلا نگویید که خانواده هایی تمام جوانانشان را در این جنگ فدا کردند تا ایران و مردم بمانند، ، اگر هم میخواهید بگویید ولی یک شرط بگذارید که دیگر نوادگان ما از ما نپرسند خب آخرش چه شد ،،، چون آنوقت یا باید بهشون دروغ بگوییم یا ما را سرزنش خواهند کرد که چه آدمای بی خیال و بی وجدان و بی ایمان و بی عرضه ای بوده اید ،،، اگر به آنها بگوییم آخرش ، ما در عراق مدرسه و خيابان و مسجد و گلدسته و حرم و فاطمیه و ورزشگاه ساختیم و در همان ورزشگاه پرچم خودمان را عراقی ها آتش زدند و خاک کشورمان و اماکن مذهبی مان را برای همان نامردان عشترتکده ساختیم و خانواده کشته های عراق را شهید گفتیم و کمیته امداد ما مرتب به خانواده عراقیان پول می‌داد و رئیس جمهور جمهوری اسلامی آقای رئیسی رفت عراق سخنرانی کرد و گفت من خونم ، پوستم و استخونم عراقی است ،،، و ما نظاره گر بودیم و خودمان در فقر دست و پا میزدیم ،،، فکرهای خیلی بدی در مورد ما میکنند ،،، پس هرگز چیزی نگوییم بهتر است ،، بگذارید فکر کنند ما شیران دوران بوده ایم ،،، زشت است جلو بچه ها خودمان را تحقیر کنیم ،،، بچه هست دیگر هزار فکر ناجور میکند ،،، بزار فکر کنند ،،، همان لطفعلی خان زندی که میگویند ، ما بوده ایم ،،،، ✍️ جانباز۵۱٪ سعیدی افضل
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
📌متن شبهه👇 یادتون نره هیچوقت به نوه و نتیجه هامون نگیم که در دوران ما جنگی بین ایران و عراق شد ، و عراقیان به کشور ما تجاوز کردند و خیلی از هموطنان ما را شهید کردند و شهرهای ما را با خاک یکسان کردند . جسد دخترانمان را بر نخلها آویزان کردند . پاهای خلبان اسیرمان را به دو ماشین بستند و در دو جهت مخالف کشیدند تا تکه تکه شد . بسیاری از عزیزانمان را با دست و پا های بسته زنده زنده در گورهای دسته جمعی خاک کردند. و بسیاری از مردم ما را به اسارت بردند و عده بسیار زیادی هم جانباز شدند ، و (خلاصه شده) 👇 نویسنده متن فوق، یا شخص ساده ای است که تحت تأثیر شبهات فضای مجازی دست به قلم برده، و یا قلم به مزدی است که برای جا انداختن شایعات گذشته، این متن را با ادبیات خودی نگاشته است. 🔆 اگر خواستید خاطرات دفاع مقدس را به فرزندانتان بگویید، نکات زیر را یادآور شوید تا فرزندانتان سوالات نامربوط به ذهن بچه هایتان نیاید: 1️⃣ دشمن ایران در آن هشت سال، مردم عراق نبودند بلکه رژیم بعث بود که خود مردم عراق هم از دست این رژیم عاصی شده و صدام از ترس اینکه مردم عراق با الگو گیری از انقلاب اسلامی بخواهند رژیمش را سرنگون کنند، تصمیم گرفت انقلاب ایران را از بین ببرید. 2️⃣ بسیاری از عراقی ها از دست این رژیم فرار می کردند تا نخواهند به جنگ مردم ایران بیایند. برخی هم که به زور آمدند، خود را تسلیم نیروهای ایرانی کردند و با عراقی های ساکن ایران و عراقی های مخالف رژیم بعث، سپاه بدر را تشکیل دادند تا علیه این رژیم بجنگند. 3️⃣ به بچه ها بگویید رژیمی که میخواست یک هفته ای حکومت ایران را ساقط کند، اکنون خودش از بین رفته و ملّت ایران و عراق با هم متحد شدند علیه دشمن های دیگر همچون داعش و آمریکا. 👈 امروز با حمایت جمهوری اسلامی از بین مردم عراق گروه های نظامی همچون حشدالشعبی تشکیل شده که برای منافع اسلام و در راه مبارزه با تروریسم به میدان جنگ آمده اند. 4️⃣ دشمنان ایران و مردم عراق، تاب دیدن وحدت این دو ملّت را ندارند و از قدرت گرفتن آنها می ترسند، لذا تصمیم گرفتند با شایعه سازی های مختلف بین این دو ملّت اختلاف و تفرقه بی اندازند. مثلاً شایعه کردند که عراقی ها برای کامجویی از زنان ایرانی به اینجا می آیند و به عراقی ها هم گفتند ایرانی ها برای زنان عراقی به این کشور سفر می کنند! 5️⃣ درباره ماجرای همکاری بنیاد شهید ایران و عراق هم بگویید که بنیاد شهید عراق، هیچ ارتباطی با کشته های رژیم بعثی در جنگ هشت ساله ندارد، بلکه این بنیاد حامی خانواده شهدا و جانبازان عراقی است که توسط رژیم بعث به شهادت رسیدند یا کسانی که در جنگ با داعش و آمریکا مجروح و شهید شده اند. http://fna.ir/78fgl
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ جنگ نرم و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش اول) 🔷دیر زمانی است که توهم منحصر بودن قدرت به سلاح آتشین، ابطال شده است. اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. بسیار اهمیت دارد که یک سرباز، تا چه اندازه قانع شده باشد که ، واقعا دشمن است و مستحق نابودی است. این اقناع به وسیله انجام میگیرد. از طرف دیگر، قدرت نرم موجب میشود که قبل از اینکه دست به اسلحه ببرد، را از دست بدهد و از مقاومت منصرف گردد. 🔷 دو کارکرد اصلی دارد: ۱) : مشروعیت بخشی به نیروی خودی (حق با ما است) و اقناع مردم برای پشتیبانی از صاحب قدرت. ۲) : مشروعیت زدایی از نیروی دشمن (این افراد شایسته نابودی هستند) و سلب مقاومت از انها. در جنگ سخت، تصرف «سرزمین» دشمن و «نابودی» نیروهای او هدف است؛ اما در ، هدف، تفوق بر و نیروهای طرف مقابل است. در جنگ های خونین نظامی، نیروهای دشمن کشته و زخمی می شوند تا یک منطقه به اشغال درآید که با عوارض و تبعاتی همراه است؛ مثلا دولت مهاجم، اشغالگر، منفور و نامشروع تلقی میشود. همچنین تهاجم به یک کشور هزینه بسیاری را به اشغالگر تحمیل میکند و هزینه تداوم اشغال به مراتب گزاف‌تر از هزینه اشغال است. 🔷تجربه جنگ ویتنام نشان میدهد که ممکن است حتی یک ابرقدرت با وجود تلاش و کوشش نتواند سرزمینی را تصرف نماید. هنوز هم جنگ ویتنام لکه ننگی بر دامان آمریکا محسوب میشود و فراموش نشده است. مبارزات مردم فلسطین گواهی زنده است بر اینکه حتی در صورت اشغال یک کشور، نمیتوان صاحب آن کشور شد. صهیونیست ها بیش از ۷۰ سال است که مردم فلسطین را سرکوب میکنند، اما نتوانسته اند آنها را وادار به تسلیم نمایند. این مثالها نشان میدهد که چرا قدرت سخت به تنهایی کافی نیست، و به چه دلیل توجه‌ به‌ افزایش یافته است. همچنین تحلیل براساس توضیح میدهد که چرا آمریکا در ظرف چند سال به عراق و افغانستان حمله کرد، اما جرات حمله به را ندارد و تمام کارشناسان اذعان دارند که حمله به ایران شکست سختی را برای او به دنبال خواهد داشت. ... منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ با اندکی تلخیص و تصرف @tabyinchannel
هدایت شده از جان من و سید علی💕
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش دوم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 🔷عمده‌ حوزه‌ عملکرد در است و با کارویژه ها را محقق میسازد. در جنگ‌ نرم، هدف‌ دستیابی‌ به‌ است. پیامهای فرهنگی‌ای که به طور عمده از پخش میشود، بر مبنای ساخته شده و احساسی‌ از سلطه‌ جویی‌ فرهنگی را القا می کند. [ولتون۱۳۸۷: ۱۵] بنا بر تعریف عبارت است از: «منبع دانش، تجربه، باورها، ارزشها، نگرشها، معانی، سلسله مراتب، مذهب، زمان، نقشها، روابط مفاهیم جهان و اشیای مادی که گروهی از مردم طی نسل ها از طریق تلاش های فردی و گروهی آن‌را کسب کرده اند. [ولتون ۱۳۸۷: ۱۰۴] 💠در مورد فرهنگ دو نکته قابل ذکر است: 1⃣ «فرهنگ، یک سامانه منسجم و هماهنگ است». در یک و پویا، مولفه‌های متضاد نباید وجود داشته باشد، زیرا ثبات این سامانه را تهدید میکند و ناچار باید یکی از این مولفه ها به نفع دیگری تغییر نماید. مثلا در اسلام، رعایت حجاب واجب است. حال اگر یک لباس مد شود که فاقد پوشش کافی باشد، با دو عنصر فرهنگی متضاد مواجه خواهیم بود و قاعدتا باید عنصر ضعیفتر حذف شود. خانواده‌ هایی که مذهبی‌تر هستند، از پوشیدن این مدل از لباس صرفنظر خواهند کرد و خانواده‌هایی که از عمق مذهبی زیادی برخوردار نیستند و پوشاک برای آنها، هویت فرهنگی عمیق‌تری تولید میکند، حجاب را قربانی استفاده از ان لباس خواهند نمود. 2⃣ «تغییر فرهنگی». مانند یک رودخانه است که مدام در جریان است. اگرچه در ظاهر یک کلیت ثابت به نظر میرسد، اما در هر لحظه در حال است. البته این روند بسیار کند، آرام و تقریبا غیر قابل لمس میباشد. گاهی این با روشها و ابزارهای خاص سرعت و جهت میگیرد و موجب میشود که فرهنگ به صورت مصنوعی و با سرعت غیرطبیعی تغییر نماید.  در ، معمولا به دنبال دستیابی به روشهای تحقق این تغییر سریع و جهت‌دار فرهنگ هستند. 🔷، معمولا دیرپا است و نمیتوان به سرعت آن را متحول کرد. برای حذف یک مولفه فرهنگی و تثبیت یک عنصر فرهنگی دیگر، ممکن است گذر نسل ها لازم باشد. البته بخشهایی از فرهنگ که عمق چندانی ندارند، میتوانند در کوتاه مدت، تحت تاثیر قرار گیرند و تغییر نمایند؛ مثلا دین به عنوان بخش فرهنگی عمیق بسیاری از مردم، به راحتی تحت تاثیر قرار نمیگیرد، اما سلیقه آنها در تغذیه و نوع پوشش، به عنوان بخش کم‌عمق فرهنگ، میتواند در کوتاه‌مدت تغییر نماید. ...
هدایت شده از جان من و سید علی💕
⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش سوم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 💠ابزارهای تغییر فرهنگی 1⃣ «ابزارهای درونی»: به صورت درون‌زاد در بستر تاریخ، دچار تغییر و تحول میشوند. تضادهای فرهنگی به تدریج بر طرف میشود و بسته به نیاز و تمایل انسانی، ممکن است برخی از مولفه‌های فرهنگی نسبت به بقیه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تقویت شود. یکی از موثرترین نظریاتی که در مورد تغییر فرهنگی، ارائه شده است، است. این نظریه میگوید: «تکامل‌گرایی این اعتقاد را به وجود آورد که هر جامعه‌ای میتواند علم، فناوری و فرهنگ و صنعت ایجاد کند و بدون محدودیت رشد نماید. دقیقا همانگونه که انسان باستانی پیشرفت کرد، و به انسانی که میتوانست ابزار به دست گیرد مبدل شد، سپس انسان راست قامت که آتش را پدید آورد و بعد انسان اندیشه‌ورز که زبان و و فرهنگ را بوجود آورد، جوامع کمتر توسعه یافته نیز میتوانند به سوی توسعه گام بردارند و به فرهنگ عالی‌تر دست یابند». [اسوالدو ۱۳۸۳: ۱۴۴] 🔷چنین‌ تفکری سالهای سال بر مراکز علمی و دانشگاهی دنیا حاکم بوده است و توجیه مناسبی را برای فراهم کرده است. «نظریه تکامل فرهنگی» به غرب اجازه میدهد برای خود به دیگر جوامع، تلاش نمایند و این اقدام در جهت اعتلای فرهنگ کشورهای عقب مانده، توجیه میگردد. بی‌تردید، این نظریه بر تاثیر گذاشته است و اکنون نیز در خدمت سلاطین  قرار دارد. با این حال، بسیاری از استعمارستیزان و منتقدان مدرنیته به این نوع تفکر استعماری معترض هستند؛ زیرا گره زدن پیشرفتهای مادی به رشد فرهنگی، هیچ توجیه عقلانی ندارد و در عمل هم ثابت شده است که لزوما کشورهای توسعه یافته، از فرهنگ غنی‌تری برخوردار نیستند. فرهنگ در گذر زمان، دچار فراز و فرود میشود و گاهی رشد و گاهی زوال می‌یابد. عواملی همچون: ، و و بسیاری از عوامل دیگر، در این روند موثر میباشد. 🔷اما رشد اقتصادی یا توسعه سیاسی، لزوما نتیجه مستقیمی بر ندارد و نمیتوان گفت که جامعه دارای ثروت بیشتر یا سیاست توسعه یافته تر، دارای فرهنگ عالی‌تری است. از طرف دیگر، تصور حرکت خطی فرهنگ، از بنیان، نادرست است. کشورهای توسعه یافته نیز دارای فرهنگ یکسانی نیستند و از یک مسیر واحد به چنین جایگاه فرهنگی‌ای نرسیده اند؛ مثلا دو کشور فرانسه و ایالات متحده توسعه یافته محسوب میشوند، اما از دو فرهنگ نسبتا متفاوت برخوردارند. در فرهنگ فرانسه دین تقریبا زدوده شده است؛ ولی در فرهنگ آمریکا دین جایگاه بسیار مهم و اساسی دارد و حتی در تعیین منافع ملی تاثیرگذار است. به هر حال، بسیاری از روشنفکران، با در نظر گرفتن نظریه تکامل فرهنگی، گمان میکنند شرق دچار توقف فرهنگی شده است و بنابراین، برای رسیدن به قافله تمدن غرب، باید هدایت جریان فرهنگی به بیرون چارچوبهای فرهنگ سنتی سپرده شود و با ابزارهای بیرونی به آنچه «فرهنگ تکامل یافته» خوانده می شود، رسید. ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا