eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
5.8هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
9.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا عمربن خطاب با ام کلثوم دختر حضرت زهرا(س) ازدواج کرده؟ آدرس ما در ایتا،تلگرام،اینستاگرام،آپارات و... ↘️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️↙️ ➡️ @pasokhgooha_ir⬅️ ↗️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️↖️⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام فرق بین استقراء و تجربه چیه؟!
. 👇 فرق تجربه و استقرا 🔰قبل از آن که در باره ی سیر از کلی به جزیی یا قیاس منطقی سخن بگوییم، جا دارد که درباره ی تفاوت تجربه و استقرا، بحثی داشته باشیم; چرا که ممکن است کسی توهم کند که اینها با یکدیگر فرقی ندارند. حال آن که علمای منطق میان آنها فرق می گذارند. آنان معتقدند که استقرا اگر غیر تام باشد افاده ی ظن و گمان می کند; ولی تجربه هر چند فراگیر و تام نباشد مفید یقین است. ❓راز این تفاوت چیست؟ 🔷شیخ الرئیس می گوید: «واما التجربة فانها غیر الاستقراء» (1) تجربه غیر از استقراست. آنگاه به توضیح و ذکر مثال پرداخته و گفته است: تجربه مانند حکم ماست به این که سقمونیا مسهل صفراست. چرا که هرگاه این تجربه چند بار تکرار شود، احتمال اتفاقی بودن آن، زایل می گردد. به خاطر تکرار و از میان رفتن احتمال اتفاقی بودن است که ذهن حکم می کند که خاصیت سقمونیا ازاله ی صفراست. (2) از دو حال بیرون نیست: یا ازاله صفرا عرض لازم و ذاتی سقمونیاست و یا عرض مفارق و غریب آن. در صورت اول، لزومی ندارد که همواره پاسخ تجربه مثبت باشد. بلکه گاهی پاسخ، مثبت و گاهی منفی است. در این صورت، معلوم می شود که سقمونیا سبت به ازاله صفرا، اقتضای ذاتی ندارد. بلکه اقتضای ذاتی از آن چیز دیگری بوده که هرگاه با سقمونیا همراه شده، صفرا را زایل کرده و هرگاه همراه نشده، اثر هم پدید نیامده است. اما در صورت دوم، همواره پاسخ، مثبت است و اگر احیانا پاسخ منفی باشد، قصور از ناحیه ی سقمونیا نیست. بلکه سقمونیا همواره نسبت به ازاله صفرا ذاتا مقتضی است. گیرم تاثیر آن، منوط است به عدم مانع و ما می دانیم که تا مقتضی، موجود و مانع، مفقود نباشد، هیچ پدیده ای تحقق نمی یابد. بنابر این، در موارد نادری که پدیده تحقق نیافته است، معلوم می شود مانعی بر سر راه بروز و ظهور آن، خودنمایی کرده است. ادامه پاسخ کامل در آدرس زیر 👇 https://noo.rs/4EjR6 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🔰در باره احتمال خطای یک در میلیاردمی رهبری! ✍دکتر محسن برهانی/ استاد حقوق دانشگاه تهران در برنامه‌ای تلویزیونی (ویدئوی پیوست) صحبتی از دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس و رییس سابق دفتر آیت الله مصباح پخش شد که بسیار قابل تامل است؛ مرحوم مصباح یزدی احتمال اشتباه از سوی مقام رهبری را یک در میلیاردم دانسته بود. این در حالی است که عدم اشتباه در خصوص رسول اکرم ص و اهل بیت ع تنها مبتنی بر نصوص شرعی قابل اثبات است. فارغ از مباحث اعتقادی مرتبط با این ادعا آنچه از نظر سیاسی قابل تامل است آثار این نگاه در عرصه عمومی و ساختار سیاسی است. حساب بفرمایید آقای مصباح و همفکرانش با این فکر و رویکرد، عضو خبرگان رهبری هستند و می خواهند بر رهبری (فارغ از مصداق خاص) و زیرمجموعه ایشان، نظارت کنند!! واقعا نظارت امری لغو‌ نیست؟ هزینه کنیم که از هر یک میلیارد یک اشتباه پیدا کنند؟ خب این چه کاری است؟ مگر بیکارند؟ این میشود ساختاری سیاسی که بخش عظیمی از آن اساسا مورد نظارت نیست. چرا؟ چون نه تنها هنوز به اقتضائات حکمرانی مدرن ملتزم نشده‌ایم بلکه حتی به برخی نصوص شرعی که میتواند فضای حکمرانی را پاسخگو سازد، التفات ننموده‌ایم: میگوییم فلان شخص عادل است و تمام. ولی فقیه عادل است و تمام. انگار امام جماعت نصب میکنیم یا اخذ شهادت میکنیم. امثال مرحوم مصباح پا را از عدالت فراتر گذاشته‌اند و با این بیان به مرز عصمت می‌رسند و برای رفع مشکل یک در میلیارد را قبول می‌کنند. به مرور سرایت در عدم اشتباه و عصمت‌انگاری هم تحقق پیدا میکند و به مرور شورای نگهبان و قوه قضاییه و نیروهای مسلح و ستاد اجرایی و شورای انقلاب فرهنگی و آستان قدس و دهها نهاد هم از این امر منتفع میشوند و به محض انتقاد گفته میشود اینها عادلند (در تفسیری موسع) و تفسیق مومن جایز نیست و اصلاً شاید امری باشد که میدانند و شما نمیدانید!! پس همه ساکت! اين يعنی تعطیل عقل در عرصه اجتماعی و تعبّد محض. امری که برای یک ساختار سیاسی از زهر خطرناکتر است. جالب اینکه آقایان با انواع استدلالها در پی نهادینه کردن نظارت‌گریزی هستند و این نظارت را حمل بر ولایت میکنند و ممنوعیت درست میکنند که ولایت بر ولی جائز نیست! باور نکرده‌ایم که نظارت و‌ پاسخگویی از لوازم ذاتی حکومتهای مدرن است و بدون نظارت و پاسخگویی اساساً در دوره پيشاقانون سير مي كنيم. این نظارت قطعا مورد قبول نویسندگان قانون اساسی هم در ۵۸ و هم در ۶۸ بود که دلایل و مستندات آن موجود است اما متاسفانه فکر بسياری از نخبگان حوزوی و دانشگاهی، دچار نوعی عقب ماندگی تاریخی است و با فکر سلطانی و پادشاهی و سنّتی به امور جدید نظر می کنند و در پی بازتولید همان مناسبات هستند. این فکر ذاتی اسلام و فقه اسلامی نیست؛ این فکر ناشی از غلبه اندیشه و تفسیر اقتدارگرایانه بر تفاسیر غیراقتدارگرایانه است؛ و هیچکدام از این دو دسته تفسیر، ذاتی فقه و اسلام نیستند هرچند طرفداران این دو نگاه ادله خود را بسیار قوی و عین دین و شریعت و نصوص بدانند. خلاصه مهم شناخت شیوه‌های حکمرانی است؛ ظاهرا مسائل ما هنوز در دوره پیشامشروطه است. وقتی انسان رساله "یک کلمه "مستشارالدوله را می بیند ملاحظه می کند هنوز بسیاری از مسائل ما همان مسائل قبل مشروطه است. مسأله امروز ما “نحوه حکمرانی” است؛ چه قائل به ولایت مطلقه فقیه باشیم چه نباشیم باید به این مهم توجه کنیم که شیوه و روش حکومت کردن و نحوه حکمرانی و مدیریت، امری عرفی و عقلایی است نه موضوعی شرعی و فقهی و قدسی و عرفانی. نهایت امری که نظریه فقهی ولایت فقیه به اثبات میرساند ثبوت ولایت برای ولی است اما اینکه ولی به چه صورتی این ولایت را اعمال نماید، قطعاً امری عقلایی است و موکول به بنائات عقلایی و قابل ارزیابی توسط عقلاست و نباید پذیرش ولایت فقیه، منجر به تعبد و تعطیل عقل و نفی ارزیابی و مسئولیت‌گریزی و انشائی کردن نظریات فقیه و زیرمجموعه ایشان در ساحت حکمرانی گردد. نخبگان ما بجای بحث در مورد شرایط حاکم و ادله اثبات ولایت، بایستی در مورد شیوه حکمرانی حاکم تأمل فرمایند تا بتوان‌ قبل از وقوع بحران، به اصلاح ساختار حکمرانی پرداخت.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام. جالب نوشته اند و کلیات آن نیاز به تقدیر دارد. ولکن؛. 1️⃣مسلمان تا مبانی ولایت را نداند در دانش اَوَلیّاتِ اسلام نیز جاهل خواهد ماند. در کشور ما یک قصور گسترده صورت گرفت و آنهم عدم آموزش عمومی در باره شناخت مبانی ولایت و فقیه بود که اخیرا بحمدلله تلاش هایی آغاز شده است. 3️⃣ حکمرانی در مجموع دو قسم بیش نیست. یا مادی است و یا الهی. در قسم نخست شاخ و برگ بسیار است و هر حاکمی با نظر خویش جامعه را اداره میکند. اما در حکومت الهی، از لحظه ی تولد تا هنگام مرگ، دفترچه ی راهنما دارد بنام قرآن که متجسمین این کتاب کریم، معصومین علیهم السلام اند و مفسرین معتمد هم از همین بیان و کلام بهره میبرند. 4️⃣رهبر فرزانه مقام عصمت ندارد ولکن در شریعت تا بحال کجا اشتباه داشته است که نظر ایشان مضار بر عموم بوده باشد؟ 5️⃣کسی مومن را فاسق نمیداند چون مومن اگر در ایمانش عبد خدا باشد و در عمل تابع شریعت، فسقی از او سر نمیزند تا تسفیق شود. تسفیق شدگان کسانی اند که از اعتماد مردم سوء استفاده کردند و فراتر از قانون و توان خویش وعده دادند و در صف دشمن نمایان شدند. ♦️جهان اسلام به وجود رهبری آگاه چون سید علی حفظه الله مفتخر است و این را بدانیم اگر راهبردهای حکیمانه ی رهبری نبود، ایران ده برابر ویران تر از سوریه و...می شد. ♦️در مورد فلسطین بیشتر بگویید تا علت ها را بیشتر بدانید. الاقل...محسن خاکزاد ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓چرا از حضرت زهرا س می ترسن❓ مگر شبکه های اونوری نمیگن این گریه ها و عزاداری ها فایده نداره⁉️ خب یکی نیست بگه اگر برای ما فایده ای نداره شما چرا دارین هرسال میلیون دلاری خرج می کنین برای شبکه های ماهواره ای وهابی که به فاطمیه حمله کنند⁉️ 🔷 می دونی از چی می ترسن؟ از مبارزه با طاغوت و مبارزه با ظالم که اینو حضرت زهرا به بهترین وجه داره به ما یاد میده این یه فیلم سفارشیه اصلا از دست نده ببین ساختش با من نشرش با تو ✅ 👆 @seyyed_kazem_roohbakhsh
20.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ✅ به ❌ و بررسی علت تشییع و دفن شبانه حضرت زهرا (س) ⁉️ مفتی‌های وهابی معتقدند، امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) با اولین خلیفه‌ی اهل سنت بیعت کردند و همچنین با او تعاملات فراوان داشتند و از رسیدن بعضی از به خلافت نیز داشتند و اینکه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) شرم داشتند نامحرمی حجم پیکرشان را ببیند، باعث شد به امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) کنند تا شبانه بدن ایشان دفن شود! 👈 بر خلاف ادعای باطل مفتی‌های وهابی، بنا بر آنچه در منابع معتبر اهل سنت بیان شده، صدیقه‌ی شهیده (سلام‌الله‌علیها) تا پایان عمر مبارک خود، هیچگاه از امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) راضی نشدند و علت دفن شبانه حضرت و عدم دعوت از صحابه در مطهر حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) ایشان از بعضی اصحاب پدر بزرگوارشان است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 👇👇 https://www.adyannet.com/fa/news/36458 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا