eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
5.8هزار ویدیو
124 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوستان کسی جواب این سوال را می دونه فرعون پیروان حضرت موسی را چگونه توصیف نمود؟؟؟
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
با سلام و عرض ادب دو صفتی که فرعون به یاران موسی(علیه السلام) داد در آیات 54و55 سوره مبارکه شعر بیان شده است: «إِنَّ هَؤُلَاءِ لَشِرْذِمَهٌ قَلِیلُونَ». همانا اینها گروهی اندکند «وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَآئِظُونَ». که نسبت به ما خشم ونفرت دارند. کلمه ى «شِرذِمه» به معناى گروهى محدود است که از ابتدا جدا شده باشد. فرعون در تبلیغات خود، مخالفان را گروه کوچکی معرّفی می کند. امّا در تفاسیر از ابن عباس روایت کرده اند: افرادى که با حضرت موسى حرکت کردند حدود 600000 نفر بوده اند، و فرعون به این جمعىّت زیاد مى گوید: «اِنّ هؤلاء لَشِرذمه قلیلون»(1) طاغوت بدانند که مورد تنفّرند. «و اِنّهم لنا لغائظون»  و بغض و خشم نسبت به طاغوت ها و تبرّی از آنان، لازمه ایمان به خداست.(2)   پی نوشت ها: 1.قرائتی، تفسیر نور، ذیل آیات 54و55 سوره شعراء: https://gharaati.ir/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B1/#numsooreh=26&numayeh=2558 بنابراین دو صفت کم بودن یاران موسی و تنفرداشتن آنها از فرعون، صفاتی بود که او یاران حضرت موسی(علیه السلام) را با آن توصیف نمود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر دزدی با اختلاس فرق دارد!!! پس چرا حکم دزد طبق قران اجرا نمیشه!!؟ 2-ایا توجیه تفاوت دزدی با اختلاس در فقه اسلامی با عدالتی که در اسلام هست منافاتی نداره!!؟(دزدی ممکنه در حد یک چهارپا باشه ولی اختلاس در حد چندین میلیارد)
هدایت شده از جان من و سید علی💕
در چه شرایطی دست دزد قطع می شود⁉️ 🔻اول: دزد بالغ باشد. 🔻دوم: عاقل باشد. 🔻سوم: در اختیار خود دزدی کند. 🔻چهارم: مال دزدی حداقل یک چهارم دینار یعنی چهار نخود و نیم طلای سکه دار، یا چیز دیگری که به این ارزش باشد. 🔻پنجم: بداند مالی را که بر می دارد مال مردم است. پس اگر اشتباه کرد و خیال کرد مال خود اوست، حد جاری نمی شود، هر چند ضامن است. 🔻ششم: خود او در مالی که بر می دارد شریک نباشد. پس اگر مثلاً از مال مشترک به مقدار سهم خود بردارد حد ندارد. 🔹هفتم: مال در جایی محفوظ و در بسته باشد و او حفاظت آنجا را از بین ببرد. مثل اینکه قفل را باز کند، یا بشکند، یا دیوار را خراب یا سوراخ کند یا از دیوار بالا رود و مال را ببرد. پس اگر دیگری در را باز کند و او مال را ببرد، و یا در حمام و مسجد و اماکن عمومی مالی را ببرد حد جاری نمی شود هر چند او را تعزیر می کنند. 🔸هشتم: مخفیانه مال غیر را ببرد. پس اگر ظالمی به زور علناً در را باز کند و مال را ببرد، یا به زور مال را از صاحبش بگیرد، یا از دست او برباید، یا مال امانت را تصرف کند و پس ندهد دست او را می برند هر چند ضامن است و تعزیر می شود. 🔹نهم: اضطرار و ناچاری، او را به دزدی وادار نکرده باشد. پس اگر کسی مثلاً در زمان کمبود و قحطی، مواد غذایی مورد نیاز را بدزدد، دست او را نمی برند. 🔸دهم: سارق، پدر صاحب مال نباشد. پس دست پدر را برای سرقت مال فرزند نمی برند، ولی دست فرزند را برای سرقت مال پدر می برند. ضمناً اگر کسی از جیب یا آستین کسی چیزی را ببرد، پس اگر از جیب یا آستین لباس زیر ببرد دست او را می برند، ولی اگر از جیب یا آستین لباس رو ببرد دستش را نمی برند بلکه تعزیر می شود. 🔻همچنین گر کسی مثلاً قفل را شکست و داخل شد ولی پیش از اینکه چیزی را ببرد بازداشت شد، حد جاری نمی شود بلکه او را تعزیر می کنند            منبع: لوح پرسمان
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
جرم «اختلاس» چیست و چه مجازاتی خواهد داشت؟ https://www.tabnak.ir/fa/news/760988
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام اینکه در قران میفرماید هیچ اجباری در دین نیست را میفهمم که در مورد پذیرش اولیه دین است اما سوال من این است اگر کسی در کشوری مثل ایران به دنیا بیاید دین او به احتمال زیاد اسلام میشود در صورتی که این دین انتخاب خود او نبوده است و بخاطر دین اجداد او بوده است اما اگر این فرد وقتی که بزرگ شد بخواهد دین خود را تغییر دهد مرتد میشود و حکم او مرگ است آیا این درست است؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔹🔹مسأله حکم ارتداد در اسلام ناظر به معانی و اهداف خاصی است و بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اعتقادی. مقصود آن است که در صدر اسلام، گروهی از مشرکین و احیاناً اهل کتاب، توطئه ای چیده بودند که صبح ها اسلام آورده و شامگاهان از اسلام برگردند، تا موجبات ضعف ایمان و سستی اعتقاد را در مسلمین فراهم آورند. اسلام برای مقابله با این توطئه که همیشه وجود دارد، احکام ارتداد را وضع نمود، که باید هم با چنان توطئه ها و دسیسه هایی متناسب باشد. 🔸🔸از نظر اسلام تحقق دقیق ارتداد دارای ارکان خاصی است که بدان اشاره می شود. 🔻اول این که؛ شخص اسلام آورده و سپس از اسلام روی گردانده باشد. ولی اگر کسی از همان اوان بلوغ اسلام نیاورد او را مرتد محسوب نمی کنند. 🔹دوم آن که؛ ارتداد خود را آشکار نماید. یعنی برگشتن خود از دین مبین اسلام یا اموری که در حکم آن است.(مثل انکار یکی از ضروریات دین) را اظهار کند. پس اگر کسی قلباً از دین اسلام بر گردد، ولی بدان تظاهر نکرده و آن را به زبان نیاورد، احکام مرتد متوجه او نخواهد بود. 🔸سوم: متلفت باشد که انکار این ضروری، برابر با انکار خدا و یا رسول خدا(ص) است. با توجه به نکات یاد شده (پذیرش اسلام و بعد اظهار ارتداد) معلوم می شود که این حکم، یک تدبیر برای حفظ جامعه اسلامی از فرو پاشی اعتقادی آن است و در تمام ادیان کم و بیش چنین حصارهای نگهدارنده ای وجود دارد. 🔸انکار هر حکمی (ولو ضروری نباشد) برابر با ارتداد نیست و حتی انکار ضروری بدون التفات به لازمه ضروری آن (که انکار نبوت یا الوهیت یا تکذیب آنان است) هم ارتداد آور نیست. و در حکومت اسلامی باید در دادگاه صالحی این امر ثابت شود و کسی مجاز نیست که خود مجری حکم ارتداد باشد. منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه
هدایت شده از جان من و سید علی💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 آیا از نظر اسلام هرکسی که مرتد شد باید اعدام شود⁉️    👆⬆️ صحبت‌های همیشه جذّآب حجت الاسلام محسن قرائتی در این زمینه را بشنوید...
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
🔹مرتد کسی است که مسلمان باشد و بعد از دینش برگردد، و بعد علیه اسلام تبلیغ بکند. پس هر مرتدی حکمش اعدام نیست. آن هم مرتدی اعدام است که بیاید در همان سرزمین اسلامی علیه اسلام تبلیغ کند چنین کسی حکمش اعدام است. تبلیغ اگر نکند علیه اسلام کسی با او کاری ندارد!
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
﷽ ♦️سوال لا اکراه في الدين در دين اجباري نيست پس چرا ما نبايد از دين خارج بشيم واگه خارج شديم بايد کشته بشيم ؟ ❇️پاسخ: 🔺 در جمله «لا اکراه فی الدین» دین اجباری نفی شده است، 👈چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمی که برنامه های عملی را بدنبال دارد و در واقع دین عبارت است از ”اعتقادات“ و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبی است که اکراه و اجبار در آن راه ندارد چون کاربرد اکراه در اعمال ظاهری است و اما اعتقاد قلبی برای خود، علل و اسبابی از سنخ خود اعتقاد و ادراک دارد و محال است که مثلاً جهل، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمی، تصدیقی علمی را بزاید.👈 با مراجعه به تفاسیر مربوط به این آیه روشن می شود که این آیه در مورد کسانی است که هنوز اسلام را نپذیرفته اند. زیرا شأن نزول آیه در مورد مردی است که غلامی داشت و او را به آوردن اکراه می نمود، وقتی خبر به حضرت رسول اکرم (ص) رسید حضرت او را نهی کرد و اسلام هم در مورد این افراد سخت گیری نمی کند، بلکه با دعوت و تبلیغات اگر اسلام را پذیرفتند که بسیار خوب و الا می توانند با شرایط، همزیستی مسالمت آمیز با مسلمانان داشته باشند که نمونه آنرا شما هم اکنون در کشورمان می بینید. 📌ولی در مورد کسانی که اسلام را پذیرا شوند سپس عدول کنند فوق العاده سختگیر است. چرا که این عمل موجب تزلزل اعتقادی جامعه اسلامی شده و یک نوع بر ضد اسلام محسوب می شود و غالباً دلیل بر سوء نیت است. 🔺لذا اگر کسی زاده باشد و از اسلام برگردد و آشکارا از این بازگشت سخن گوید و در دادگاه اسلامی به ثبوت رسد، اسلام خونش را مباح می شمرد، اموال او باید در میان وارثان مسلمانش تقسیم گردد و همسرش از او جدا می شود و توبه او در ظاهر پذیرفته نیست. ولی اگر واقعاً پشیمان گردد در پیشگاه خدا پذیرفته خواهد بود (البته اگر مرتد زن باشد توبه اش مطلقاً پذیرفته و حکم اعدام ندارد) و اگر پیشمان نشود و توبه نکند ولی در ظاهر سخنی که دلیل بر او باشد نگوید کسی به او کاری ندارد. چنین حکمی برای آنها که از محتوای آن آگاه نیستند ممکن است یکنوع خشونت و تحمیل عقیده و سلب آزادی اندیشه تلقی گردد، ولی اگر به واقعیت توجه کنیم که این احکام مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد 👈👈و در مقام اظهار آن بر نیامده بلکه تنها کسی را شامل می شود که به اظهار یا به تبلیغ بپردازد و در حقیقت قیام بر ضد اسلام کند، روشن می شود که این خشونت، بی دلیل نیست و با مسأله آزادی اندیشه نیز منافات ندارد و شبیه این قانون در بسیاری از کشورهای شرق و غرب با تفاوتهایی وجود دارد که خون افرادی که قیام بر ضد رژیم آنها کنند مباح شمرده می شود. ☑️خلاصه اینکه: 🔻1. این حکم مخصوص کسانی است که مرد و مسلمان زاده بوده باشند. 🔻2. کسانی که در حال تحقیق باشند مشمول این حکم نیستند. حتی اگر نتیجه تحقیق آنها بازگشت از اسلام و گرایش به آئین دیگری باشد مشروط بر اینکه سخنی بر خلاف اسلام نگویند و علناً اظهار نظر نکنند. 🔻3. هر گاه دربرابر کسی که علناً اظهار مخالفت می کند سکوت شود بیم آن می رود که هر روز گروهی مانند در آغاز اسلام به توطئه ای بر ضد مسلمین برخیزند و برای در هم ریختن اعتقادات مردم و قیام بر ضد حکومت اسلامی از طریق اظهار ارتداد وارد شوند و اینجاست که هرج و مرج عظیمی در داخل جوامع اسلامی روی می دهد. به خصوص که کارهای تخریبی معمولاً آثار سریعی دارد. اسلام در برابر این کار ایستاده و عکس العملی شدیدی نشان داده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗‏طرح جدید ‎: اخذ عوارض از قبرها در تهران! 🔻در صورت تصویب شورای شهر تهران و تایید فرمانداری از سال آینده هزینه نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر گرفته می‌شود. آقای زاکانی دست از سر اموات هم بر نمیدارید؟! پس از مرگ هم باید پول مردنمون رو بدیم؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔸سخنگوی شهرداری تهران: هزینه‌ای با عنوان نگهداری قبور دریافت نخواهد شد. مردم را بی‌جهت نگران نکنید. ⛔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔷♦️ "ادامه ی پاسخ به شبهات دانش آموزی 👇⬇️⬇️⬇️🔸🔷♦️
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔸🔹 اینکه گفته شده است دلیل معجزه بودن قرآن این است که تحدی کرده که کسی مثل آن را نمی‌تواند بیاورد یک نوع مغالطه است چون هیچ کسی هم نمی‌تواند مثل مثنوی مولوی و دیوان حافظ و بوستان سعدی و کتاب شکسپیر اثری بیاورد چون هر کتاب و نوشته، با نویسنده خود آن کتاب خلق می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند چون او بنویسد و بگوید⁉️ 👇⬇️ 🔶 اول: آیا یک مکانیک ماشین می‌تواند بگوید شعر و اثر فلان شاعر و نویسنده خوب است یا خوب نیست؟! 🔻یا یک پزشک متخصص می‌تواند بگوید شعرهای فردوسی یا حافظ اصلا بلاغت ندارند و به درد نمی‌خورند؟! 🔻یا یک شاعر و نویسنده می‌تواند بگوید درمان فلان بیماری این چیزی است که من می‌گویم و متخصص اشتباه کرده است؟! 🔻 همانطور که یک نویسنده و شاعر نمی‌تواند بیماری را تشخیص دهد یک دکتر متخصص هم نمی‌تواند در کار شعر و نویسنده دخالت کند و خوب یا بد بودن شعر را تشخیص دهد. 🔻 بنابراین برای تشخیص خوب یا بد بودن یک شعر و نوشته باید متخصص آن نظر بدهد. 🔷 دوم: برای تشخیص اینکه قرآن کلام بشر است یا کلام الهی باید کسی نظر دهد که خودش در کلام و ادبیات عرب سرآمد باشد و بداند این کلام بشر است و می‌شود مثل آن را آورد یا کلام بشر نیست و نمی‌شود مثل آن را آورد. 🔻 به این خاطر بزرگترین و متخصص‌ترین افراد در ادبیات عرب اعتراف کردند که کلام قرآن به گونه‎ای است که هیچ کس نمی‌تواند مثل آن بیاورد. 🔻 اگر امکان داشت مثل آن آورده شود، آن متخصصین می‌گفتند: این کلام قرآن خیلی فصیح و بلیغ است ولی می‌شود مثل آن را آورد هر چند سخت است. اما هیچ متخصص کلام عربی چنین حرفی نزده است حتی آن‌هایی که دشمنان اسلام بوده‌اند. 🔶 سوم: درست است اثر هر کسی برای او منحصر به فرد است و شاید کسی نتواند یک کتاب مثل مثنوی مولوی یا دیوان حافظ بیاورد ولی شبیه به آن و شبیه به ابیات آن را خیلی‌ها می‌توانند بیاورند همانطور که خیلی‌ها مانند آن‌ها آورده‌اند، اما در قرآن نه تنها مثل آن بلکه شبیه آن را هم نمی‌توانند بیاورند. 🔷 چهارم: در طول تاریخ خیلی‌ها تلاش کردند که مثل قرآن بیاورند ولی هر کاری کردند نتوانستند مثل آن بیاورند. 🔶 پنجم: ویژگی دیگر قرآن این است که انسان امی و درس نخوانده‌ای ان را اورده وبشر اگر میخاهد مشابهی برای قران بیاورد باید امی باشد نه دانشمند وتشکیلات عریض وطویل یک اکادمی علمی. http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام صبح بخیر این سوال من تو کانال انقلابی ها دیدم کسی هایی به ظاهر حزب الهی و انقلابی می دونن خودشون الان طلبکار دولتن با این جماعت دور بر مون کم وبیش هستند چه برخوردی میشه داشت ؟ 👇👇👇👇👇👇 آقای رئیسی سلام علیکم من هر جا در مورد شما سوال می‌شود می‌گویم ایشان تقصیری ندارند و اقتصاددانان نئولیبرال که دور ایشان را گرفتند برای ایشان تصمیم‌سازی می‌کنند. از من می‌پرسند چرا رئیس‌جمهور از اقتصاددانان اسلامی مشورت نمی‌گیرد؟ می‌گویم چون تعدادشان کم است و آقای رئیسی پیش خدا حجت دارد که به نظر اکثر کارشناسان اقتصاد گوش کند. اما امروز مردم در مسجد گفتند که "اکثریت بودن" آنان هیچ حجتی نمی‌آورد. ما به او رای ندادیم که مسیر دولت قبل را ادامه دهد. از پاسخ ماندم... و من الله توفیق و علیه التکلان h_abasifar
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام 👇⬇️⬇️ 🔹در مورد گرانیها باید بگم اقتصاد مسئله پیچیده ایست اولا ما در یک جنگ هیبریدی هستیم و یکی از بازوهایش جنگ اقتصادی است، و این مسایل دراین مواقع غیر قابل انکار. دوما بخاطر دلار 4200 تومانی قیمت دلار غیر واقعی و کاذب بود که با برداشتنش درحال رسیدن به نرخ واقعی اش است.همونطور که اقتصاددان ها هشدارش رو داده بودن 🔸برای شکست دشمن باید اونو از مخفیگاهش بیرون بکشیم تا بتونیم باهاش بجنگیم/نرخ دلار هم باید واقعی بشه تا بشه باهاش جنگید و باید قبول کنیم این اقتصاد مریض کار داره تا درست بشه و این گرانیها انتخاب بین بد و بدتر بوده. 🔹در مورد افت ارزش ریال هم بایدبدونید ایران مقام 17 رو داره و کشورهایی مثال آرژانتین و ترکیه در مقام های صدر جدول افت ارزش پول هستن و همیشه رسانه کارش القای نا امیدی هست/ 🔸به هرحال آخرالزمان هست و حوادث متناسب به خودش در این اوضاع انکار نشدنی/ در مورد مسئولین دولت رییسی هم نمیشه قضاوت کرد/این خودش کلی جای بحث داره/ (همون طور که رهبری فرمودن اقتصاد ما در دهه نود دچار بحران شد) 🔹ما همون مردم ده بیست سال پیش هستیم اون موقعهاهم دزدی بود اختلاس بود مسئول ناکارامد بود فقط رسانه و اخبار در این حد گسترده نبود/تهدید و تحریم هم که چاشنی همیشگی بوده و هست و خواهد بود سواستفاده از بیت المال هم بود و هست و ما هم همه بهش واقفیم 🔻مهم کلیات کشور هست که طبق فرموده رهبری بسیار امیدوارکننده است/این اتفاقات گذرا و کفی بر روی موج هست. 🖊سید عادل مکتوفی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃سلام و آرزوی سلامتی. پرسیدن در زمان خلافت امیرالمومنین مردم ری و آذربایجان و خوی و.. قیام کردند و نعوذ بالله حضرت دستور سرکوب و کشتار دادند... چه جوابی بدیم ممنون🌸🍃
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
وقتی که اشعث از سوی عثمان، عامل آذربایجان شد، عثمان اموال فراوان را به ناحق به او بخشید. امام علی(ع) که به حکومت رسید، از او خواست اموال را برگرداند. وی هنگامی که فرمان امام را دریافت کرد، خواست به معاویه ملحق شود حتی از همین هنگام بنای مکاتبه با معاویه را گذارد. او با یارانش مشورت کرد و آن ها او را از این کار منع کردند. در نتیجه به معاویه نپیوست یکی از شایعاتی که در فضای مجازی پخش شده است، مربوط به شورش مردم ری در زمان حکومت مولای متقیان علی(علیه‌السلام) است، در این شایعه از کتاب فتوح البلدان بلاذری، این گونه نقل شده است: «در زمان امام علی(علیه‌السلام) مردم شهر ری نیز طغیان کرده و از پرداخت خراج خوداری کردند. امام، ابوموسی را با لشکری زیاد به سرکوب شوروش فرستاد و امور آنجا را به حال نخستین برگرداند. ابوموسی پیش از این طغیان نیز، یکبار دیگر به دستور امام علی به جنگ مردم شهر ری گسیل شده بود.»[1] آنچه به نظر می‌رسد گوینده این سخن تلاش کرده است با دادن آدرس در مورد این مطلب، به نحوی آن را مستدل جلوه دهد، ولی با بررسی کتاب فتوح البلدان، به این نکته دست می‌یابیم که این ادعا از اساس اشتباه است، زیرا آخرین شورش مردم ری در زمان عثمان بوده است و پس از آن دیگر در کتب تاریخی شورشی از مردم آن سامان گزارش نشده است، برای شفافیت بیشتر عبارت کتاب فتوح البلدان را از نظر می‌گذرانیم: «بكر بن هيثم از يحيى بن ضريس قاضى رى روايت كرد كه رى پس از آن‌كه در زمان حذيفه فتح شد، مرتب طغیان می‌کردند و باز فتح مى‌‏شد تا آن‌كه آخرين بار قرظة بن كعب انصارى در زمانى كه ابو موسى از جانب عثمان بر كوفه ولايت داشت، آن را بگشود و از آن پس استوار ماند.»[2] از سوی دیگر اگر فردی با سیره امام علی(علیه‌السلام) آگاهی داشته باشد، هیچگاه گمان نمی‌کند که آن حضرت در مقابل شورش مردم از دایره انصاف و عدالت خارج شده باشد https://btid.org/fa/news/127662
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام لطفا در مورد برخی آیه های قرآن که درباره تنبیه زنان بیان شده است هم توضیح بفرمایید چون این مورد باعث شده که برخی دختران جوان دین اسلام را خشن بدانند و مرد سالار چون دائم این آیه ها را بیان میکنن که اسلام مرد سالاری حاکم است
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
1- اسلام در عین حالی که عواطف پاک و احساسات درست را تأیید می‏کند به تقویت عقل همت خاص گمارده است و لذا احکامی را که تشریع کرده، بر اساس عقل آنان را تقویت نموده است. در سپردن اموری که مربوط به تدبیر مسائل اجتماعی هستند کوشیده است تا نقش عقل را پر رنگ گرداند، از سوی دیگر زن و مرد که هر دو انسان و مخلوق خداوند هستند به لحاظ شخصیت وجودی، از یکدیگر امتیازاتی دارند و شخصیت آنان یکسان نیست. قلم آفرینش به گونه‏ای زن را آفریده است که سرشار از عواطف و احساسات پاک است و این سرمایه بی­مانندی است برای او تا بتواند وظایف طبیعی خود را انجام دهد و هر گاه عقل و عواطف او به تعارض آیند عواطف او نوعاً بر قوه عاقله او غالب می‏شود، و مرد به لحاظ وظایفی که قلم آفرینش برای او ترسیم کرده است عکس حالات زن را دارد و البته کمال و برتری هر کدام از زن و مرد به این است که چنان باشند، که باید باشند، یعنی زن با همه ابعاد خود زن باشد و اگر به مرد شباهت پیدا کند بر او نقص است چنانچه مرد به زن شباهت یابد برای او نقص است. زن کامل آن است که سرشار از عاطفه باشد و مرد کامل آن است که عقل او بر عواطف او غالب باشد. با توجه به مطالب فوق الذکر، اسلام قیمومیت و تدبیر شئون خانواده را به مرد سپرده است، چرا که ناچار بعضی از امور حاجتمند تعقل بیشتر هستند تا احساسات و عواطف. اموری از قبیل طلاق و ... باید در دست کسی باشد که می‏تواند بر اساس منطق و عقل بیشتر حکم کند تا بر اساس احساسات و عواطف. 2ـ در آیه شریفه 34  سوره نساء که می­فرماید: الرِّجَالُ قَوّاَمُونَ عَلی النِّساءِ بِمَا فَضلَ اللَّهُ بَعْضهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ  فَالصالِحَت قَانِتَاتٌ حاَفِظاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظ اللَّهُ  وَ الّاَتی تخَافُونَ نُشوزَهُنَّ فَعِظوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فی الْمَضاجِع وَ اضرِبُوهُنَّ  فَإِنْ أَطعْنَکمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیهِنَّ سبِیلاً إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیًّا کبِیراً مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است، و بخاطر انفاقهایی که از اموالشان (در مورد زنان) می‏کنند. و زنان صالح، زنانی هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،)اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ می‏کنند. و (امّا) آن دسته از زنان را که از سرکشی و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دوری نمایید! و (اگر هیچ راهی جز شدت عمل، برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را تنبیه کنید! و اگر از شما پیروی کردند، راهی برای تعدّی بر آنها نجویید! (بدانید) خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. (و قدرت او، بالاترین قدرتهاست .( به این مضمون اشاره می‏کند: که اگر زن تحت فرمان احساسات و عواطف خاص خود، نشوز کرده و از طاعت در امور جنسی از مرد سرباز زد، مرد به عنوان قیم و مدیر و مدبر این­گونه امور باید چاره­جویی کند، اول او را موعظه و پند دهد اگر نشد مضاجع خود را از او دور دارد مثلا در رختخواب پشت به او بخوابد تا مایه تنبیه و توجه او شود و اگر این هم سودی نکرد، مرد چه باید بکند آیا زن را طلاق دهد یا او را تنبیه بدنی کند !معلوم است که چاره دوم بیشتر به مصلحت زن می‏باشد، البته این چیزی که در قرآن کریم آمده است تنها جنبه عاطفی دارد و الا با حدودی که در فقه دارد نمی‏تواند عنوان اکراه داشته باشد مثلا باید بدن زن سیاه، سرخ یا کبود نشود و جرح و شکستی ایجاد نشود و اسلام این حد را برای کسانی نهاده است که کلا وظیفه شناس نیستند، برای وادار کردن آنان به وظیفه، بهترین راه­ها را پیش روی نهاده است. بعضی از روان­کاوان هم عقیده دارند که بعضی از زنان حالتی به نام مازوشیسم (آزارطلبی) دارند که این حالت در آنها تشدید می‏شود و تنها راه آرامش آنان تنبیه مختصر بدنی ا ست و ممکن است که آیه شریفه ناظر به چنین وضعیتی باشد. و اگر زن تسلیم شد قهرا مرد حق بهانه گرفتن ندارد. و مسلم است که سوء استفاده از این قانون ممکن است صورت بگیرد، که آن امر دیگری است. و امروزه ممکن است از هر قانون و قاعده اجتماعی سوء استفاده‏های فراوانی بشود. [i] [i] - (ر.ک. المیزان علامه طباطبائی ج 4 ص 547 و 458 و نمون ج 3 ص 415 و 416)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠اکواریوم =جذب جن ✍پاورقی استاد میرزایی؛ مضرات نگهداری آکواریوم در منزل از نگاه علم ۱- باکتری مهاجم سالمونلا سالمونلا نوعی باکتری مهاجم است که است در غذاهای آلوده و مدفوع بعضی از حیوانات از جمله ماهی‌ها رشد کرده و گسترش یابد به گفته دگتر دیان لایت‌فوت، میکروبیولوژیست و متخصص سالمونلا در دانشگاه ملبورن، طی سال‌های اخیر، پیوند سالمونلا با ماهی‌های خانگی در آمریکای شمالی، اروپا و همچنین استرالیا مورد بررسی قرار گرفته است.موردتایید قرارگرفته است ۲: باکتری خطرناک مایکوباکتریوم این میکروب که عامل مستقیم بسیاری از بیماری‌های عفونی و عفونت‌های باکتریایی همچون سِل و...... می‌باشد نسبت به اسید معده مقاوم بوده و از راه تنفس وارد بدن می‌شود. دستگاه گوارش بهترین و مناسب‌ترین مکان جهت رشد و تکثیر سریع این باکتری است. وباعث مشکلات ودردهای بی دلیل پزشکی برای گوارش میگردد. ..... (خلاصه شده )