eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جان من و سید علی💕
اگر سیب میوه ممنوعه بوده و آدم و حوا آن را خوردند، چرا روی زمین در حال حاضر سیب داریم و این همه خاصیت دارد و اصلا چرا باید تو بهشت میوه ممنوعه وجود داشته باشد⁉️ 👇⬇️⬇️ 🔶 اول: بهشت آخرتی نبوده که در آن میوه ممنوعه باشد بلکه بهشتی که آدم و حوا در آن بودند بهشت دنیایی بوده است که قبلا در کانال در شبهه 162 توضیح دادیم پس مشکلی نداشته که چیزی در آن ممنوع باشد. 🔷 دوم: مراد از میوه ممنوعه بحث خوردن سیب یا گندم یا هر چیز دیگر نبوده است بلکه مراد درس بصیرت و دشمن شناسی بود، که خدا می‌خواست با منع کردن آدم و حوا از یک میوه که نماد مادیات دنیایی بود به انسان بفهماند که به مادیات و ظواهر دنیا دل نبندد و از طرفی هم به آدم دشمن‌شناسی که شیطان و نفس اوست را بشناساند که گول آن‌ها را نخورد. 🔶سوم: در واقع منع خدا از یک چیز برای آدم و حوا یک امتحان بود تا با آن آدم و حوا را واکسینه کند و دشمن و چیزی که خدا بعدا منع کرد را آدم بداند و دیگر گول نخورد. 🔻 چون این آدم راه طولانی برای رسیدن به سعادت و بهشت جاودان داشت و بر سر راه او خطرات و دشمنان زیادی وجود داشت اگر آدم و حوا در این جا واکسینه نمی‌شدند، در جلوتر ممکن بود با خطرات شدیدتری روبرو شوند و آن موقع دیگر قابل جبران نبود. 🔻 مثلا اگر شما به فرزند خودتان راه رفتن را نشان می‌دهید یا خطرات زندگی را یاد می‌دهید برای اینکه او درک کند می‌گذارید او در محیط خانه که سالم است و خطرش کمتر و قابل کنترل است این خطرات را یاد بگیرد. 🔻 اگر در راه رفتن در خانه که زیر پاش فرش و تشک است خورد زمین بهتر از این است تا در بیرون در روی سنگ و چاه بخورد زمین که آسیب جبران ناپذیر ببیند. 🔻 یا اگر پدر و مادر گفتند آتش سوزنده است و نزدیک آن نشو و او رفت دست به بخاری و آتش زد و دستش کمی سوخت بهتر از این است در بیرون خود را داخل آتش بیندازد تا او را درک کند. 🔷 چهارم: هدف خدا از ابتدا این بود که انسان را به زمین بفرسد تا رشد کند مثل یک دانه که در دل خاک سرما و گرما و سختی و فشار را تحمل می‌کند تا در نهایت رشد کند و میوه دهد. 🔻 خدا می‌خواست آدم را به زمین بیاورد تا با تحمل سختی ها و فشارها مثل آن دانه رشد کند و میوه دهد پس برای اینکه فردا در برابر کوچکترین خطری نابود نشود خدا امتحان و درس دشمن شناسی و بصیرت افزایی را با میوه ممنوعه برای آدم قرار داد. 🔶 پنجم: نکته بسیار مهم این درس این بود که تا زمانی که آدم و حوا زنده بودند دیگر شیطان نتوانست کاری کند و نتوانست آن‌ها را گول بزند و این ثمره‌ی آن امتحان و بصیرت افزایی با میوه ممنوعه بود که خدا آدم و حوا را واکسینه کرده بود . http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/116
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارشناس صداوسیما دریک برنامه تلویزیونی چه می‌گه : پس از فوت حضرت محمد جبرئیل با اخبار انقلاب اسلامی ایران فاطمه زهرا را آرام می‌کرد🤔❌🚫
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام 👇⬇️ 🔹کلیپ مد نظر مربوط به سال ۹۹ می باشد و کارشناس برنامه حجت الاسلام استادمحمد شجاعی هستند . گذشته از صحت و سقم صحبت‌های کارشناس ابتدا باید بررسی شود آیا واقعا حضرت امام (ره) چنین بیاناتی داشتند با نه ؟ 🔻در واقع مبنای این جملات، مطالبی است که امام در دو سخنرانی جداگانه خود بیان کرده اند: امام در یکی از سخنرانی های خود به مناسبت ولادت پیامبر(ص) پس از مرور وقایعی که همزمان با ولادت آن حضرت رخ داد، می گویند:⬇️⬇️ 🔹«‌در قرن چهاردهم این کار می شود، یا چهارده قرن بعد این کار می شود؟ به نظر شاید بیاید‎ ‎‌این، محتمل هست که این بنای ظلم شاهنشاهی بعد از چهارده قرن از بین می رود و‎ ‎‌بحمدالله رفت از بین. بتها همه به رو افتادند، این بتها هم خواهند از بین رفت، حالا چه‌‎ ‎‌بتهایی که تراشیده بودند از سنگ یا بتهایی که خود ملتها یا بعض از ملتها می تراشند با‎ ‎‌آدم. اینها هم رفتنی هست، منتها ما حوصله مان کم است. 🔸تمام دنیا از اول تا آخرش پیش‌‎ ‎‌حق تعالی یک جور پیداست، این ور و آن ور ندارد که یک راه دوری باشد. پیش ما این‌‎ ‎‌طور است که خیلی راه دور است که هزار سال طول می کشد، دوهزار سال طول می کشد.‌‎ ‎‌نخیر اینها قریب است، نزدیک است و می شود، و بتها شکسته خواهد شد ان شاءالله . و‎ ‎‌آتش افروزیها و بت پرستیها و آتش پرستیها هم ان شاءالله از بین خواهد رفت».‌ (صحیفه امام، جلد19، صص435 و 436) ♦️ایشان همچنین در سخنان دیگری به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) می گویند:...👇⬇️ «من راجع به حضرت صدیقه - سلام الله علیها - خودم را قاصر می‌دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می‌کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق - سلام الله علیه - می‌فرماید: فاطمه - سلام الله علیها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می‌کرد و مسائلی از آینده نقل می‌کرد. 🔹 ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراوده‌ای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام‌درباره کسی این‌طور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است 🔸 و مسائل را در آتیه‌ای که واقع می‌شده است، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریه او می‌رسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است - والبته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم - کاتب وحی حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است. تکمیلی ⬇️ https://www.google.com/amp/s/www.khabaronline.ir/amp/1443232/ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام 🔸پاسخ به چندین شبهه و سوال کاربران در مورد اینکه چهارشنبه سوری از چه زمانی در ایران مرسوم بوده ....👇👇⬇️
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔴❌ جشن چهارشنبه سوری از چه زمانی در ایران رایج بوده⁉️ 👇⬇️ ✅ پیش از اسلام هم، این جشن در میان رایج بوده. اما در آخر سال نبوده، بلکه 5 روز آخر سال آتش روشن میکردند. (چون تا قبل از ورود اسلام به ایران، اصلا مفهوم "" و روزهایی به نام «شنبه» و «چهارشنبه» و.. نداشتیم.) 🔸🔹چرا چهارشنبه آخر سال⁉️ 👇⬇️ ✅ برخی محققان آتش افروختن شب چهارشنبه آخر سال را به قیام نسبت می دهند: مختار سردار معروف شیعه وقتی از زندان خلاصی یافت و به خونخواهی شهیدان کربلا قیام کرد، دستور داد شیعیان بر بام خانه خود آتش روشن کنند و این شب مصادف با شب چهارشنبه آخر سال بود و از آن به بعد مرسوم شد. برخی دیگر آن را به بودن شب چهارشنبه در بین اعراب میدانند که با جشن و سرور میخواستند از نحسی آن در امان بمانند 🔹 آیا چهارشنبه سوری، رسمی زرتشتی است⁉️ 👇⬇️ ✅ خیر. هر آیینی که آتش در آن نقش دارد نشانه زرتشتی بودن آن نیست. آتش روشن کردن،🔥 رسمی ایرانی بوده نه زرتشتی. چون زرتشتیان برای آتش، تقدس قائلند و پریدن از روی آن را توهین می دانند. زرتشتی ها در کنار آتش، پارچه ای را جلوی بینی و دهان خود می بندند تا بیماری آنها به آتش نرسد! اما ایرانیان در چهارشنبه سوری هنگام پریدن از روی آتش می گویند: «زردی من از تو / سرخی تو از من». و این نوعی توهین به آتش از نظر زرتشتی هاست! 🔴 مراسمات سنتی چهارشنبه سوری چی بوده⁉️ 👇⬇️ ✅ در هر جای ایران، مراسمات مختلفی برگزار میشده. مثلا : از روی آتش پریدن در جلوی خانه ها، 🔥خواندن ترانه «زردی من از تو، سرخی تو از من»، کوزه های کهنه ⚱را از پشت بام انداختن، اسفند دود کردن 💥و آجیل خوردن، فال گرفتن📖، فال گوش و قاشق زنی🍴 و.. 🔴❌ظهور آتش بازی از چه زمانی⁉️ 👇 آتش بازی در شب چهار شنبه سوری در زمان شاه 👑 و به وسیله ها در ایران رواج پیدا کرد. در ابتدا فقط برای سرگرمی شاه این نمایش انجام می شد پس از آن بین مردم هم رایج شد و دستور نمایش آن در میدان توپخانه صادر شد و مردم در آن جا به تماشای آتش بازی می ایستادند و کم کم به شکلی که امروزه اجرا می شود در آمد.🎳💥 🔸بنابراین، جشن سوری، یک جشن شاد قدیمی (و نه زرتشتی) در استقبال از سال جدید بوده که پس از اسلام، از پنج روز آخر سال، در ها برگزار میشده. اما از صد و پنجاه سال پیش، با آتش بازی، آمیخته شده و در سالهای اخیر، با ترقه بازی و.. این جشن مخاطره آمیز و نازیبا شده است. 🌹به امید یک چهارشنبه سوری زیبا، فرهنگ ساز و بدور از هر گونه خطر احتمالی اطلاعات بیشتر: http://1o2.ir/qi1wj و http://1o2.ir/n5wo5
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔴❌ چهارشنبه سوری، جشنی كه شد ! رفته رفته به پايان سال خورشيدی می‌رسيم. روزهایی كه برای بسياری، همراه با شور و شوق و برای بسياری عذاب و ناآرامی است. صدای هولناك انفجار اشياء محترقه آرامش و آسايش را از آنان سلب نموده است. 👈🏻خيلی‌ها گمان می‌كنند كه يك ملّی است! و از همين روی آن را به گرامی می‌دارند! پس لازم است حقايقی را بيان كنيم ‼️ ✅ چهارشنبه سوری ربطی به آيين زرتشتی و ایران ندارد در گاهشماری زرتشتی، موضوعيت ندارد. به تعبيری صريح‌تر، در گاهشماری‌های بومی ايرانی؛ هفته وجود داشت، اما در مذهبیِ ، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهيم دقيق‌تر بنگريم، ورود به تقويم‌های ايرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی (عربی-عبرانی) به فرهنگ ايران بود. 📚 سند: مری بويس، زرتشتيان، باورها و آداب دينی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99 فی الواقع، در آيين زرتشتی چيزی به نام وجود ندارد، و بالتبع، نيز در اين آيين وجود ندارد. خانم دکتر از محققان صاحب‌نام زرتشتی می‌نويسند: «خیلی از آنها (جشن‌ها و آیین‌ها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.» 📚 سند: مجله‌ی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸ موبد موبدان ايران، می‌نويسد: «شک نیست که افتادن این آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی می‌کردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشن‌های ایران باستان .» 📚 سند: جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مركز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری» همچنين دکتر کورش نیکنام، موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران می‌داند: «در گاهشماری زرتشتیان اصلاً هفته وجود ندارد. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین اینکه ما شب چهارشنبه‌ای را جشن بگیریم (چون چهارشنبه در فرهنگ روز نحس هفته بوده) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد.» سند: بی بی سی فارسی، چهارشنبه سوری، جشنی در استقبال از نوروز، ‌15 مارس 2009، 25 اسفند 1387 در تكمله سخن موبد بايد به عرض برسانيم كه هرچند در بين ، چهارشنبه (يوم الاربعاء) نحس شمرده می‌شد، ليكن در قرآن و روايات صحيح، نحس بودنِ چهارشنبه مورد تأييد نيست (چون در عقائد اسلامی، هيچ روزی ذاتاً نحس نيست) ولذا جشنی با عنوانِ چهارشنبه سوری و مشابه اين در منابع اسلامی وجود ندارد (بلكه اين رسم و رسومات مربوط به عرب عصر جاهلی بوده است كه برخلاف تعاليم اسلامی، تا ساليان دراز ادامه پيدا كرد). حتی در كتاب «كلثوم ننه» (كتابی طنز در نقد باورهای خرافی)، به صراحت، چهارشنبه سوری را مربوط به تقويم عربی و در آخرين چهارشنبه ماه صفر می‌داند كه بسياری از مردم آن را كرده و با درهم آميختن خرافات، آن را جشن می‌گيرند. سند: كلثوم ننه، باب هشتم، (در بيان سازها و افعال آنها)، ص 42 چالش ! روشن است كه اين جشن، ربطی به زرتشتيان ندارد، و انتساب آن به ايران باستان ابداً صريح نيست. چهارشنبه سوری (يوم الاربعاء) مربوط به عرب عصر جاهليت بوده است، و يا در بهترين حالت، تركيبی از سنت‌های بومی ايرانی و سنت‌های عرب عصر جاهلی است. پس چرا عده‌ای با همه وجود می‌كوشند كه اين سنت ناموزون و بی‌محتوا را زنده نگه دارند؟ آن همه ، ايجاد فضای تنش‌زا، مردم آزاری و ايجاد صداهای مهيب و دلخراش، خرد شدن شيشه‌ها ناشی از موج انفجار، تلفات يا زخمی شدن نيروی انسانی كه فضا را به بدترين شكل برای شهروندان ناامن می‌كند،آيا اينها چيزی جز است؟ چرا عده‌ای به خاطر شادیِ چند ساعته (آن هم از نوع نشاط كاذب)، حاضر می‌شوند به هر و تن دهند و آسايش را از ديگران سلب كنند ؟ آيا ، مصداقی غير از اين دارد؟ آيا اين جشن كذايی، توهين به هويت مردم ايران نيست؟ عجيب‌تر اينكه افراطی كه رسماً با (به علت عربی بودن كتابِ مقدس آن) مخالفت می‌كنند، و بر اساس منش نژادپرستانه‌ی خود، معتقد به حذف «هرگونه پيوند با عرب» هستند، در اين موضع، كاملاً خود را به و و زده‌اند. چون باستانگرايان به خاطر اهداف سياسی، حاضرند هويتِ مورد ادعای خود را لگدمال كنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم،ببخشیددرموردچهارشنبه سوری این مطلب صحیح نیست ؟
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
. سلام و ارادت داستان سیاوش در شاهنامه تقریباً همین است که در این نوشته آمده اما چند نکته: یکم. اگر چهارشنبه‌سوری جشنی است که سابقه‌ای دیرین دارد، چرا برخلاف دیگر جشن‌های ایرانی مشهور مانند و و ، هیچ پیشینۀ روشنی از این جشن در و آثار مربوط به دورۀ ایران پیش از اسلام به چشم نمی‌خورد؟! دوم. آقای محمد جعفری قنواتی، پژوهشگر فرهنگ عامه دراین‌باره گفته است: «پریدن از روی آتش با باورهای ایرانیان باستان منافات دارد. زیرا آنها آتش را می‌دانستند و پریدن نوعی به‌شمار می‌رود. ازسوی‌دیگر در گاه‌شماری ایران باستان وجود نداشته است. ماه به ۳۰ روز تقسیم می‌شد و هر روز ماه نامی خاص داشت. بی‌آنکه ماخذی داشته باشم از متون داستانی ازجمله «هفت پیکر» شاید بتوان گفت در اواخر دورۀ ساسانیان یا کمی زودتر ولی به‌هرحال در همین حدود، هفته وارد فرهنگ ایرانیان شده باشد». سوم. تابه‌حال چه کسانی را دیده‌اید که با این رویکرد و به‌منظور پاسداشت پاکی سیاوش، چهارشنبه‌سوری برگزار کنند؟! برخی گشته‌اند مستمسکی تاریخی و حماسی بیابند تا این کار غلط و عبث را توجیه کنند؛ حال‌آنکه ایرانیان از دیرباز ــ حتی پیش از آشنایی با فرهنگ غنی اسلام ــ اهل حکمت بوده‌اند. 📌 سخن پایانی برفرض مُحال، چهارشنبه‌سوری چنین پیشینۀ درخشانی داشته باشد، آیا در سال‌های اخیر که چهارشنبه‌سوری تبدیل به کارزاری شده، و کشته‌ها و زخمی‌های فراوان و خساراتی هنگفت به‌بار می‌آورد، چیزی از آن فلسفۀ زیبا باقی گذاشته است؟! پیران و سال‌خوردگانی که سکته کرده‌اند، بانوان بارداری که جنینشان سقط شده، چشم‌هایی که نابینا شده، عضوهایی که از پیکرها جدا شده، و بدن‌هایی که در آتش حماقت و جاهلیت عده‌ای سوخته، هیچ ربط و تناسبی با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ندارد. پس خودمان را فریب ندهیم و با شرکت در این کار که هم با عقل و هم با شرع مخالفت دارد، با عده‌ای جنایت‌کار که نان در خون مردم می‌زنند و از عزای مردم پول پارو می‌کنند، همراهی نکنیم. اللهم اهدنا الصراط المستقیم واجعل عواقب امورنا خیرا یا حق ✍️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا