eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
5.8هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام در جواب کسی که میگه من سیاست رو قبول ندارم چه باید گفت.؟البته ایشون معلم زبان در آموزشگاه و فرد مومن و موجهی هستن..میگن حوصله ندارم اخبار رو بشنوم اعصابم خورد میشه..
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
. ⭕️ دیانت و سیاست ❓چرا سیاست را با دیانت قاطی می‌کنید؟ دین از سیاست، جداست. 📝 : 🗣 تا سیاست را چه معنا کنید؟! شاید چون با شنیدنِ سیاست، یادِ معاویه و یزید می‌افتید، با آن مخالفید! شما سیاست را به ریاست طلبی، نفاق، ویژه‌خواری، منفعت‌طلبی، ستمگری، تضییعِ حق الناس، فریب و دروغ معنا می‌کنید. ✅ در حالی که می‌توانید سیاستِ علوی که خروجی‌اش عدالت‌ورزی است را نیز ببینید. البته شما حق دارید این طور فکر کنید. چون غالبِ سیاستمدارن و حاکمان در طولِ تاریخ، ستمگر بوده‌اند. ☝️ اگر سیاست را بمعنایِ اداره‌ی جامعه بدانیم و عادل‌ترین انسان‌ها را بعنوانِ حاکم برگزینیم، اتفاقا سیاست می‌شود مقدس. بخاطر همین است که در سلام‌هایِ ابتدائیِ زیارت جامعه، امامانِ معصوم را با لقبِ "ساسة العباد" بمعنای سیاستمردانِ مردم یاد می‌کنیم. ❗️اساسا چون ما مردم زمینه‌ی بهره‌مندی از حکومتِ معصومین را فراهم نکرده‌ایم، دچارِ سیاست‌مدارانِ مکار شده‌ایم. سیاست اگر با اصولِ دینی و الهی شکل نگیرد، خروجی‌اش ظلم و تبعیض می‌شود. ✍️ بقولِ شهید مدرّس "سیاستِ ما عینِ دیانت ما است". از ابتدایِ خلقتِ انسان، دعوا سرِ خدا نبود! دعوا سرِ خلیفه و جانشینِ خدا در زمین بود! یعنی دعوا، کاملاً سیاسی بود. ابلیس با عبادتِ خدا و نماز که مشکل نداشت، سرپیچی‌اش وقتی شروع شد که خدا گفت آدم باید خلیفه باشد. سخت‌ترین و پر لغزش‌ترین آزمونِ خدا، آزمون با ولایت است! ➕هنوز هم دعوا سرِ خلیفه است! آیا فلان طاغوت باید خلیفه‌ی جهان باشد یا امامِ زمانِ منصوب از جانبِ خدا؟ طبیعتا کسی که دین‌دار باشد ولی به حاکمیت و سیاست کاری نداشته باشد، خطری او را تهدید نمی‌کند. اما کسی که مدعیِ ریاست و حاکمیتِ امامَش بر جهان باشد، در معرض خطر قرار می‌گیرد. اصلا قائل بودن به مهدویت و حکومت جهانیِ مهدوی، یعنی شیعه یک دینِ کاملا سیاسی است. ✍️ هدف از دین و دین‌داری، رسیدنِ به حاکمیتِ الله است. این حاکمیت بدستِ جانشینِ خدا باید محقق شود. حالا آیا کسی که برای ظهور امام تلاش نمی‌کند، آیا می‌توان نامَش را دین‌دار واقعی نامید؟! دین فقط عبادتِ فردی در پستویِ خانه نیست؛ اقامه‌ی دین و حاکمیتِ الهی بر زمین است. ➕ اشکالاتِ فعلیِ نظامِ ما اتفاقا محصولِ تفکرِ "جدائی دین از سیاست" است. وقتی مبانیِ دینی در بانکداری و اقتصاد و بهداشت و معماری و آموزش و حکمرانی، وارد نمی‌شود و دولت‌مردانِ ما دقیقا با مبانیِ غربی کشور را اداره می‌کنند، خروجی‌اش می‌شود فساد و نزول و رانت و تبعیض. ❌ اما به اسمِ اسلام تمام می‌شود!! چون آن ریشویِ پیشانی به مُهر بسته، تظاهر به دین‌داری می‌کند اما در واقع آمریکا پرست است. اسلام به ذاتِ خود ندارد عیبی / هر عیب که هست از مسلمانی ماست. ❓اگر دین از سیاست جدا بود، چرا امام حسین این‌دو را مخلوط کرد؟ اگر امام نیز مانند سلیمان بن صرد خزاعی به نماز و محرابَش می‌چسبید که درد سری برایَش ایجاد نمی‌شد. انبیاء و امامان اتفاقاً چون رجل سیاسی بودند همواره توسطِ صاحبان قدرت و سلاطین مورد تهدید و تعقیب قرار می‌گرفتند. 👌پیامبران اگر یک عابدِ محراب نشین بودند، کسی با آنان کاری نداشت. عاشورا و کربلا یعنی شیعه با سیاست و حکومت کار دارد. کسی که خلافِ این عقیده را دارد باید برای باورِ خود دلیل و مدرک بیاورد. 🔔 اگر غالبِ انبیاء و امامانِ ما موفق به تشکیلِ حکومت الهی نشدند، دلیلَش همراه نبودن مردم بود. دلیلَش این نبود که امامان به دنبال تشکیل نهضت منسجم الهی و حکومت نبودند. همین‌که داوود و سلیمان، یوسُف نبی، رسول الله، امیرالمومنین، امام مجتبی و بعدَش امام زمان تشکیلِ حکومت داشتند و خواهند داشت، نشان می‌دهد اتفاقاً انبیاء و امامان در جایگاهِ حاکمِ جامعه‌اند و برای تشکیلِ حکومتِ الهی در مقابلِ حکومت طاغوت مبعوث شده‌اند. ➕بگذریم از این‌که فرم خیلی از احکام و دستورات قرآنی طوری است که نیاز به حاکمیت و حکومت اسلامی دارد: مثلا آیاتِ جهاد، قضا، استکبار ستیزی، تبعیت از رسول بعنوان رهبریِ دینی، اجرای حدود الهی مثلِ تازیانه و اعدام و... . کسی که اسلام را یک دین سیاسی و حکومتی نداند، بیش از نیمی از دستورات قرآن را باید تعطیل کند!! خلاصه آن‌که اگر کسی گفت "دین از سیاست جدا است" خلافِ منطق دین حرف زده است. ✍️ خداوند در آیه‌ی 251 بقره و در قصه‌ی جالوت به این نکته اشاره می‌کند که اگر حکومت مقتدر و نیرومندی نباشد و جلوی سرکشان را نگیرد، زمین پر از فساد می‌شود. همچنین ذیل آیه‌ی 246 تصریح شده که دلیل شکستِ بنی اسرائیل و تسلط دشمن، این بود که آنان حاکمیت قوی نداشتند. ✍سیدمحمدمهدی صدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام یکی از دوستان گفت که اگه یه نفر از بچگی مسلمان به دنیا بیاد و به دین پدر و مادرش و بعد مثلا مسیحی بشه میشه مرتد. من بهش گفتم شرایط خاصی داره ولی شرایطش رو نمی دونستم. اگه میشه توضیح بدید
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
⭕️ ارتداد ❓مرتَد کیست و چرا اعدام می‌شود؟ 📝 : ✍️ مرتد کسی است که یکی از خصوصیاتِ زیر را دارا باشد؛ یکی از مواردِ زیر کافی است برای حکم به ارتداد و کُفر: 👈 انکار خدا یا یکتا بودنِ خدا 👈 انکارِ روزِ قیامت 👈 انکارِ نبوت 👈 انکارِ یکی از ضروریاتِ دین مثلِ نماز، حجاب، حج، خمس و... . ☝️همان‌طور که دقت دارید، ارتداد و کُفر مربوط به عقیده و باور است و نه مربوط به عمل و فِعل. لذا اگر کسی گزاره‌های بالا را قبول دارد اما از سرِ تنبلی یا تاثُر از شبهات یا لاابالی‌گری مثلا نماز نخواند یا حجاب را رعایت نکند، او مرتد و کافر نشده است. 🔔 مرتد کسی است که فریب خورده‌ی شبهات نیست و آگاهانه با وجودِ روشن بودنِ حقانیتِ اسلام، دست از اسلام می‌کِشد. گاهی فرد از رویِ هیجانات و احساسات یا عصبانیت یا فشارِ زندگی، کُفر می‌گوید. این فرد، مُرادِ جدی‌اش این نیست و اگر این هیجانات فروکش کند، احتمالا از گفته‌اش قلباً پیشمان شود. این فرد، مرتد و کافر نیست. 👌طبقِ بیانِ آیه 73 سوره آل عمران، فلسفه و علتِ مجازاتِ مرتد بر میگردد به ماجرایِ توطئه یهودیان. عده ای از یهود گفتند برویم تظاهر به اسلام کنیم و در پایانِ روز دوباره از اسلام خارج شویم تا مسلمانان را نسبت به عقایدشان سست کنیم. خدا اما با نزولِ این آیه شریفه مجازات ارتداد را وضع کرد تا مکرشان به خودشان باز گردد. ❌ اسلام، مخالف تجسس و تفتیش عقاید است و حکومت اسلامی با کسانی که کافر شوند اما مُبلِّغ و مُروّج کُفر نباشند، مقابله نمی کند. فقط از جهتِ فقهی، همسرش بر وی حرام می شود و ممنوع الارث می گردد. ⚠️ اما آن مسلمانی که پس از ترکِ اسلام شروع به فعالیت بر علیهِ اسلام کند، عقاید ضاله اش را ترویج کند و مانند سلمان رشدی با زبان، بیان و عملش امنیت فکری و روحیِ جامعه را بر هم زند، در این صورت ارتدادش یک اعتقادِ فردی نیست؛ بلکه موضوعی اجتماعی است و در واقع او چون او شمشیرِ دشمنی بر علیهِ اسلام را از نیام کشیده، حکومت اسلامی نیز با او مقابله به مثل میکند. ❓اگر دشمن به جان و مال و ناموسمان حمله کند آیا با او مقابله نمیکنیم؟ حال گاهی این حمله، نظامی است و گاهی پشتِ تریبونِ ماهواره... . نه تنها اسلام که دیگر ادیانِ آسمانی نیز ارتداد را جُرمی نابخشودنی می دانند. البته مجازاتِ اسلام برای ارتداد، متعادل تر و ملایم تر است: 👈 در دینِ یهود، نه تنها شخصِ مرتد که تمامیِ قومِ شخص مرتد باید به قتل برسد. 👈 در دینِ مسیحیت، فردِ مرتد بدونِ هیچ شرطی باید کشته شود. 👈 در دینِ زرتشت، باید پوستِ بدنِ شخصِ مرتد را زنده زنده کَند و تمامِ اعضایِ بدنش را جدا کرد. ✍️ خلاصه: هر کس که در دین تشکیک کرد، مرتد محسوب نمی شود و هر مسلمان یا مسلمان زاده ای هم که از ذمه اسلام خارج شود، لزوما حکمش اعدام نیست. ✍سیدمحمدمهدی صدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام یه داشتم ( ) معمولا توی بحث با کسایی که مخالف نظام هستن وقتی حتی درنهایت وجود امنیتو میپذیرن میگن این امنیت برای حکومته.. اگه حکومت داعشیو تروریستو میگیره اگه مرزهارو حفظ میکنه و .. بخاطر حفظ خودشه.. جوابشون چیه؟
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام و سپاس از استاد پاسخگو. ♦️ساختار حکومت ها متفاوت هست. باید دید حکومت در کشورها بر چه مبنایی شکل گرفته است. ♦️در ایران، یک نظام جمهوری با محتوای اسلامی شکل گرفت و در ساختار جمهوریت، تمامی انتخاب ها در سه قوه و حتی مدیران میانی تا دهیار یک روستا با مردم عزیز است که یا با واسطه و یا بدون واسطه امورات بدست افرادی سپرده میشود. حال با این رویکرد؛⬇️ ⬅️حتی اگر کسی مخالف نظام باشد نمیتواند هویت خود و حق رای خود و انتخاب خود را به چالش ببرد. اما نکته ی مهم؛⬇️ ⬅️احدی برای حفظ قدرت پوشالی و مردم فریب و غیر خدایی، حاضر به اندک آسیب به وجود خویش نیست حال آنکه شهدای والا مقام تمامِ داشته های خود را پای درخت ولایت ریختند که ابتدای آن حضرت علی علیه السلام بود و انتهای آن حضرت بقیه الله روحی فداه و البته به قصد قرب به ذات اقدس اله. بنابر این نمیتوان گفت که نظام حاکم در ایران اسلامی برای حفظ حیات خود امنیت را برقرار ساخت. امنیت را باید در دل خطرها از خون شهدا گرفت و با این نگاه به پیش رو نگریست. ❌️مخالفان نظام هم بزودی متوجه اشتباه خود خواهند شد و به دامن زیبای ولایت خواهند پیوست. الاقل...محسن خاکزاد http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
هدایت شده از سَرو
سلام و احترام 🔺ضمن تشکر از جناب دکتر خاکزاد بزرگوار و کسب اجازه پاسخی دیگر ⬇️⬇️ 🛑زیرا مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره یک نظام و اسلامی بوده و هست.... 👈 ی مردم در مذهبی و میلیونی ۲۲بهمن ، و...بارها به اخص دشمنان این را صادر کرده که ما هستیم و تا باقی می‌مانیم ان شاءالله 👈لذا نظام ی خود می‌دونه خواسته ی جامعه و لازمه رو کنه... ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام و تعداد زنان آن حضرت را با دلیل عقلی و به زبان ساده میشه رد کنید ؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام‌ 👇⬇️ ✅🌴 ازجهات مختلف دارای شخصیتی برجسته وصفاتی ممتازداشت وهیچگاه ازیادخداغافل نمیشد وچندین بارتمام اموال خودرا درراه خداوندانفاق کرد وبارها باپای پیاده حج میگذاردو... بحار الانوار ج43 ص331 باب 16 🔸باتوجّه به این حقایق، قابل قبول نیست که شخصى داراى چنین اخلاق ورفتاروچنین زندگى که درسراسر عبادت وکوشش درراه خداست آن چنان که بعضى ازمورّخان مبالغه‌جو نوشته‌اند علاقه وتوجّه خارج ازحدّمتعارف به مساله ازدواج وزناشویى ازخودنشان دهد. 🔸ازشواهدزنده این موضوع، تعدادفرزندان آن حضرت است که طبق نوشته مورّخان، اگرآن حضرت همسران زیادى اختیارکرده بود،لازمه اش این بودکه فرزندان زیادى هم داشته باشددرصورتیکه چنین نیست بالاترین رقم رادرمورد فرزندان امام مجتبى ابن جوزى نوشته است که 23 نفرمىباشد. تذکره ص214 🔸یعقوبى فرزندان آن حضرت را 8 نفر; تاریخ یعقوبی ج2 ص216 ابن شهر آشوب 13 پسرویک دختر; مناقب ج4 ص29 ومرحوم شیخ مفیدکه دراین گونه مباحث بیش ازدیگران دقّت وتحقیق داشته،تعدادفرزندان آن حضرت راجمعاً 15 نفر(اعم ازدختروپسر) مىداند. اعلام الوری ص212 🔸صاحب کتاب«العدد»که بنابه نقل مرحوم علاّمه مجلسى همسران زیادى براى آن حضرت نوشته است،درعین حال فرزندان حضرت مجتبى رابیش از 15 نفرننوشته است. بحار الانوار ج44 ص173 بدین ترتیب طبق تصریح مورّخان، امام حسن حدّاکثربیش از 23 فرزند نداشته است و این نشان مىدهدکه موضوع تعدّد زوجات آن حضرت به آن صورت که درپاره‌اى ازکتابهابه چشم میخورد کاملابى اساس است. 🔸👈درزمان مانیز کسانى یافت میشوندکه این اندازه اولاد داشته باشندبدون آن که زنان زیادى بگیرندواحتمال اینکه آن حضرت همسران زیادى داشته ولى عقیم بوده اندویابه علل دیگرى فرزندى به دنیانیاورده اندنیزبسیارضعیف است و این گونه احتمالات دربررسى موضوعات ومسایل تاریخى فاقدارزش مىباشد. ⁉️آیابا توجّه به این تعدادفرزندان، دروغ بودن نسبت صدها همسربه امام حسن روشن به نظر نمى‌رسد؟ وآیا باتوجّه به این سند تاریخى، نبایدگفت که این گونه اخبار دروغین، ساخته و پرداخته عمّال بنى امیّه است که درجعل اخبار سابقه فراوانى داشتند؟ ومانباید دانسته و ندانسته درمسیر اینگونه اخبارمجعول قرارگرفته وبا نقل آنهابه دشمنان خاندان پیامبر کمک کنیم! 🔺علاوه براین مورّخانى که تعداد زنان حضرت امام مجتبى را زیاد نوشته‌اند، ازتعیین نام آنها ویا نام قبیله آنها فرومانده‌اند و فقط چندتن از دانشمندان به ذکرنام همسران معدودى اکتفا کرده‌اند که ماذیلابه نحوه تزویج آنها اشاره خواهیم کرد. 🔸خنده آورتر آن که برخى از محدثّان که به نحو مبالغه‌آمیزى ده‌ها همسربه آن حضرت نسبت داده‌اند، نوشته‌اند که پس ازشهادت حضرت، همه آن زنها، پاى برهنه درتشییع جنازه امام شرکت کردند. بى پایگى این سخن ازآن جا پیداست که شرکت زنان، آن هم پاى برهنه درمیان نامحرمان، معلوم نیست ازنظر اسلام تاچه پایه درست است؟ ⁉️اگرچنین چیزى درمحیط مدینه صورت مى گرفت; آیافقهاى اهل تسنّن که همواره دنبال دستاویزى جهت خرده گیرى ازاهل بیت مى‌گشتند، آن رابه بادانتقاد نمی‌گرفتند؟ 🔻بعلاوه، زنانى که به واسطه طلاق ازشوهران خودجدا می‌شوند، ازنظرعاطفى نه تنهاهیچ گونه همبستگى باشوهران سابق خودندارند، بلکه درباره آنهابه شدّت دچارافکار منفى می‌شوند;بنابراین چگونه قابل قبول است زنانى که پیوند ازدواج آنها مدّتى پیش قطع شده بود، درتشییع جنازه شرکت کنند؟ ⁉️آیااین موضوع ثابت نمی‌کندکه تعدادهمسران آن حضرت نیز ازاین قبیل است؟! ♻️حلّ مساله 🔸آنچه دراین زمینه به نظر می‌رسداین است که اگر فرض کنیم این عددهاى بزرگ حقیقت داشته است، باید بگوییم مسلمانان آن عصربه واسطه علاقه خاصّى که به پیامبر داشتند، می‌خواستند به افتخار خویشاوندى وقرابت با پیامبر نایل گردند و چون پیشواى دوّم، نوه بزرگ آن حضرت وفرزند ارشد امیرمومنان بود، گاهى دختران خود را داوطلبانه به حضرت مجتبى تزویج مى کردند وتنهابه تشریفات عقدشرعى اکتفا می‌نمودند. 🔸 بنابراین آنهازنان افتخارى پیشواى دوّم محسوب مىشدندکه صرفاًروى جهت فوق باحضرت وصلت مىکردند. ونیزبه احتمال قوى،عدّه اى اززنانى که به نام همسران آن حضرت درتاریخ ثبت شده است،زنان بى پناهى بودندکه امام مجتبى تکفّل آنهارا به عهده گرفته بودوبراى آن که تحقیرنشوند،برحسب ظاهرآنها راتزویج مىنمود. صلح الحسن ص11 منابع جهت مطالعه و تحقیق: پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص202 پیشوایان هدایت،ص41 منتهی الامال ج1 ص593 بحارالانوار ج44 ص163 باب 23 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin