هدایت شده از غفّار 🇮🇷
❌ #شبهه👇
سلام... فرق سودی که در بانکهای جمهوری اسلامی می گیرند با ربا خواری چیه... پس بانکهای ما با قبل از انقلاب تفاوتی نداره.
✅ #پاسخ 👇
🔹 یکی از تغییرات مهم در نظام بانکداری کشور پس از انقلاب اسلامی، تصویب قانون «عملیات بانکی بدون ربا ( بهره)» در سال 1362 بود که به موجب آن هرگونه پرداخت وام با دریافت سود ربوی ممنوع شد.
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/90388
🔹 در اسلام ربا حرام و از گناهان کبیره است. وقتی پولی به کسی قرض می دهید و هنگام پس گرفتن، مبلغی بیش از مبلغ اولیه را طلب کنید، مبلغ مازاد(سود یا بهره) در حکم ربا و حرام است.
👈 اما دریافت سود، فقط در قرض حرام است. اما اگر شکل معامله، به صورت مشارکت، مضاربه، جعاله، مزارعه و ... باشد، دریافت سود اشکالی ندارد و حرام نیست.
👈 بنابراین، اکثر بانکها، وام های خود را تحت عناوینی که سود آن ربوی نیست به مشتریان اعطا می کنند.
🔰 برخی از این عناوین معاملاتی به شرح زیر می باشد:
1) قرارداد قرض الحسنه
2) قرارداد سپرده مدت دار
3) قرارداد فروش اقساطی
4) قرارداد مشارکت مدنی
5) قرارداد اجاره به شرط تملیک
6) قرارداد مضاربه
7) قرارداد سلف
8) قرارداد خرید دین
9) قرارداد جعاله
10) قرارداد مزارعه
🌹از آنجایی که توضیح این قراردادها طولانی می باشد خواننده محترم را به آدرس زیر ارجاع می دهم.
https://zaya.io/tgnvt
⏮ اما قانون «عملیات بانکی بدون ربا ( بهره)» مثل هر قانون دیگری، متأسفانه مورد غفلت و در موارد بسیاری مورد تعدّی قرار گرفته است.
👈 در موضوع بانکها، از رهبری نظام گرفته تا مراجع تقلید و مؤمنین و دلسوزان ملّت، همگی جزو منتقدین صف اوّل هستند.
👈 فعالیّتهای بانکها شاید صورت و ظاهری شرعی داشته باشد اما در عمل، به هیچ وجه باطن مشروعی ندارند.
✅ لذا یکی از مطالبات بر حق ملّت، اصلاح ساختار نظام بانکی کشور است.
http://fna.ir/4ar8f
این اصلاح ساختارها نیز تنها از عهده یک دولت انقلابی و جهادی ساخته است. دولتی که اصول و ارزشهای انقلاب برایش از هر امر دیگری واجبتر باشد.
☑️کانال پاسخ به شبهات مجازی
#جهادتبیین
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
👉1👈
⭕️ بانک
#سوال ❓آیا بانکِ ما پس از 40 سال، اسلامی است؟ اگر نه، چرا مراجع تقلید اعتراض نمیکنند؟!
📝 #پاسخ:👇
❗️بزرگترین اشتباه و نقطه ضعفِ جمهوری اسلامی، سیستم بانکداری ربوی است. این سیستمِ ناسالم از دورانِ پس از جنگِ تحمیلی، جانِ تازهای گرفت و بانکها بجایِ پرداختِ سود واقعی (مضاربه شرعی) اقدام به پرداختِ سود تعیین شده (ربا) کردند!
💰امروز بزرگترین اختلاسها و فسادهای اقتصادی در کشور بشکلِ مستقیم یا غیرِ مستقیم با بانکهای مبتنی بر سیستمِ ربا مرتبطند. بانکها اصولِ شرعی را بشکلِ صوری و ظاهری در فُرمها رعایت میکنند اما واقعیت با آنچه شما در فرمهای بانک امضاء کردهاید و با آنچه شورای نگهبان مصوّب کرده فاصله دارد. بانکداریِ اسلامی باید دارایِ شاخصه های زیر باشد:
1️⃣ عدالت: منابع و عایداتِ بانک باید عادلانه بینِ اقشار مختلف جامعه تقسیم شود. چرا بانکهائی که با سپرده مردم، رشد کرده اند، باید 59 درصدِ وامهایشان را به کارمندانشان اختصاص دهند؟ چرا فلان آقا و آقازاده باید تسهیلاتِ میلیاردی دریافت کند؟ اما یک جوان برای دریافتِ وامِ ازدواج، دچار مشکل شود؟ در طولِ یک سال، ۸۷۵۰ میلیارد تومان سپرده های مردم در بانک ها، خرج کارمندان بانکها شد و سهم وام ازدواجِ جوانان رویِ هم، ۵ هزار میلیارد تومان شد!
➕ بانکِ اسلامی به فرموده آیت الله مکارم نباید در خدمت سرمایهداران باشد و به ضعفا بیتوجهی کند. بزرگترین مانع اقتصاد مقاومتی سیستم ربوی بانکها است. تا بانک هست و سودِ مفت به من میدهد، برای چه اقدام به کار و تلاش و چرخاندنِ چرخِ اقتصاد کنم؟ چرا به دوستَم قرضالحسنه بدهم؟! پولَم را قرض میدهم به بانک؛ و گردانندگانِ بانک با پولِ من، سودِ کلان میکنند و آخرَش یک تکه استخوان جلویِ من میاندازند!!
2️⃣ بهره رویِ سود: بانک نباید "بهره" را رویِ "اصلِ سرمایه" ببندد؛ بلکه باید رویِ "سودِ حاصل" از کسب و تجارت ببندد. بنده سپرده گذار هستم و بانک، تاجر. اینجا من باید به بانک بگویم با پولِ من کار کن و در سودِ حاصله، شریک هستیم. الآن بانک ها، سود را رویِ اصلِ سرمایه می بندند و نه رویِ سودِ حاصل از تجارت که این میشود ربا. البته بشکلِ صوری و کاغذی و با حیلههای شرعی، ظاهرِ قرارداد را اسلامی میبندند!
3️⃣ عدم تعیین عددی سود: نباید مقدارِ سود به عدد مشخص شود. یعنی اگر بگوید بابتِ 2 و نیم میلیون، باید ماهانه 200 هزار به من بدهی، این میشود ربا و حرام. اما تعیین درصد مانعی ندارد. مثلا بگوید در سودِ ماهانهات 30 درصد شریکم. در صدِ سود، هم یک قاعدهی ثابتی ندارد و بسته به توافق طرفین دارد. یعنی بیشتر یک مسئلهی عُرفی است و به انصافِ طرفین مربوط میشود.
✍️البته بانکها به یک روشِ صوری سودِ عددی را رنگ و لعاب شرعی میدهند. لذا دفترِ رهبری در پاسخ به فردی که در مورد سودِ سه تا بیست درصدی سوال کرد این پاسخ را دادهاند: "اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک میدهد از درآمدِ حاصل از بکارگيری سپرده به وکالت از سپردهگذار در ضمن يکی از عقود شرعی صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد".
4️⃣ مشارکتِ سپردهگذار در سود و ضرر: شما باید هم در سود و هم در ضررِ بانک سهیم باشید. اما واقعیت این است که سپرده گذارانِ بانک، نه از میزانِ سودِ بانکها در تجارت هایِ کلانِ بانکی مطلعند و نه در ضررهایِ بانک، شریکند. طبقِ قاعده مضاربه شرعی، اگر بانک با پولِ من کار کرد و هیچ سودی کسب نکرد، منِ سرمایه دار حقِ مطالبه سود از بانک ندارم. اگر هم خییییلی زیاد سود کرد، منِ سرمایه گذار حقِ مطالبه سودِ بیشتر را دارم.
❌ اینکه بانک با سرمایهی من، کارِ اقتصادی کند و سودِ میلیاردی به جیب بزند و قطرهای از آن سود را به من بدهد، اینجا در واقع بانک حقِ مرا و مالِ مرا دزدیده است! و من با سپرده گذاری در بانک، این سیستمِ سراسر اختلاس را تایید و تقویت کرده ام!
5️⃣ مصرفِ سپرده: منِ سپرده گذار باید بدانم بانک، سپرده مرا خرجِ چه کاری میکند؟ آیا کشاورزی و صنعت و مسکن و تولیدِ داخلی را رونق داده؟! یا با پولِ منِ متدین، به عدهای خاص وام داده و برج و پاساژهایِ ترویج دهندهی فساد و قصرهایِ اشرافی ساخته؟ کدام بانک گزارشِ عملکردش را به مردم و نمایندگانِ مردم میدهد؟! سپردهگذاری در بانک یعنی پولِ حلالمان را بدهیم دستِ کسانی که نمیدانیم پولمان را در راستایِ چه اهدافی خرج میکنند!!
ادامه👇👇
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
👉2
6️⃣ شفافیت: بانکِ اسلامی باید مشتریان را از متن و محتوایِ قراردادش مطلع کند. حتی اگر متصدیِ بانک را وکیلِ خود بدانیم، باز هم باید موکل از کلیاتِ معامله مطلع شود. بانک برای سپرده گذاری و پرداختِ تسهیلات، به شما یک فرمِ بلند بالا با فونتِ ریز میدهد تا شما حوصلهی خواندنِ آن را نداشته باشید. شما پایِ فرمی را امضاء کرده اید که نمیدانید چیست! آیا این معامله، غرری و فریبکارانه نیست؟
7️⃣ ممنوعیت دیرکرد: بانکِ اسلامی نباید بابت تاخیر در باز پرداختِ وام و تسهیلات، دیرکرد بگیرد. چرا که دیرکرد، به هر اسمی و سرپوشی که گرفته شود، طبقِ نظرِ غالبِ مراجع تقلید، نزول است و ربا.
8️⃣ عقد شرعی: معاملاتِ بانکی باید در قالب یکی از عقودِ شرعی مانند مضاربه باشد. پس اگر بانک صرفا مبلغی را با عنوانِ قرض از شما بگیرد اما آن مبلغ در معامله ای به کار نیفتد، اخذِ سود قطعا ربا محسوب میشود و حرام.
❓چرا مراجعِ تقلید و رهبری، با بانکِ کنونی، مقابله و مبارزه نمیکنند و حتّی مناسباتِ مالیشان در همین بانکها است؟
✍️ مراجع نمیتوانند وجوهات مردم را شبها زیرِ متکایشان پنهان کنند. امکاناتِ نگهبانی از مبالغِ بالا، در انحصار بانکها و ارگانهای دولتی است. قانون هم اجازهی نگهداشتنِ مبلغِ بالا در خانه و حتی یک موسسهی خصوصی را نمیدهد.
🔔 واقعیت این است که مرجعیت در نظامِ ساختاریِ کشور فقط یک ناصح و پدرِ معنوی است؛ هیچ قدرتِ اجرائی و قانونی ندارد. پس نمیتوان با فتوا و فشار به مسئولین، مسئلهی بانک را حل کرد. دولت و حاکمیت و پارلمان، نقشِ اصلی را در حلِ این معضل دارد! آنهم که توسطِ مردم، انتخاب میشود و نه توسطِ مراجعِ تقلید یا رهبری. شهرِ خوب را باید مردم بسازند! با شعر و شعار که نمیشود آرمانشهر ساخت.
✅ اگر موانع بر طرف شود و زیرساختها فراهم شود چه بهتر که مراجع تقلید با پشتیبانیِ متدینین، یک بانکِ صد درصد اسلامی تاسیس کنند؛ ارگانهای مذهبی مثلِ سپاه و آستان قدس و خیرهها هم بپیوندند. اندوختهی این بانک در مسیرِ اشتغالزائی، رفعِ فقر، جهش تولید و توسعهی دین مصرف خواهد شد. مبارزهی عملی با بانکِ ربوی اتفاق خواهد افتاد. ثروت اگر دستِ مرجعِ تقلید باشد هم نفوذِ مرجعیت بیشتر میشود و هم مرجع تقلید میداند ثروت را کجا خرج کند!
✍️ در جامعهی اسلامی، وظیفهی امام و مرجعیتِ دینی، روشنگری و ابلاغِ فرمانِ خدا است. مُجریِ اوامرِ رهبری و مراجع، مردم هستند و مسئولینِ منتخبِ مردم. به بیاناتِ برخی از علما در خصوصِ بانکداری دقت فرمائید:
👈 آیتالله مصباح یزدی: بسیاری از مشکلاتِ اقتصادیِ دنیا ریشه در ربا دارد و تنها با فتوایِ مراجع، مشکلِ ربا در بانک ها رفع نمی شود.
👈 آیت الله جوادی آملی: حقوق کارمندان بانک حرام است. خدا هیچ مسلمان و کافری را گرفتار بانک ها نکند. خطر ربا از گزینه نظامی دشمن بیشتر است زیرا ربا جنگ با خداوند است. پول ربوی با کلاه شرعی حلال نمیشود. بانکهای ربوی در حال جنگ با ما هستند و هر چقدر هم آدم فریاد می زند، باورشان نمی شود که کسب و کار از طریق این بانکها حرام است. این بانک ها کمر شکن هستند و خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار آن ها نکنند. خطر ربا از گزینه نظامی بیشتر است.
👈 آیت الله نوری همدانی: بانک ها در مسیرِ غیر شرعی حرکت میکنند. تاخیر وام آنها و گرفتن پول بعنوان دیکرد حرام است. برای ما ننگ است که در جمهوری اسلامی، بانک ها به این سمت حرکت کنند
👈 آیت الله مکارم: بانکداری ما نه تنها اسلامی نیست که حتی محاسنِ بانکداری غربی را ندارد. سود بانکی در کشورهای غربی بین 4 تا 6 درصد است اما در بانکداری اسلامی، تا 28 درصد از مردم سود می گیرند.
👈 امام خامنه ای: خداوند به کارفرمایی که با نیت خدایی جای گذاشتن پول در بانک و گرفتن سود، با آن کاری را راه بیاندازد بهشت خواهد داد.
❌ بالاخره در نظام بانکداری، عدهای ذی نفع هستند! و طبیعتا حرفِ مراجع را هم چون مخالف مطامعشان میبینند، زیر پا می گذارند و گاهی متدینینِ ساده اندیش را هم سمتِ خود جلب میکنند. البته سیستم بانکی با فتوای مرجعیت حل نمیشود. باید دو تا اقدامِ اساسی انجام شود تا نظام ربوی از سیستم اقتصادی ما حذف شود. اقدام اول به دوش نخبگان است و اقدام دوم، بر عهده مردم:
ادامه👇
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
👉3👈
ادامه👆👆👆
◀️ نخبگان: بجای غر زدن و انتقاد، درسمان را خوب بخوانیم و وارد سیستم شویم. الآن سیستم دانشگاهی ما اقتصاد دانِ سکولار و بیدین تربیت میکند و فردای مملکت دستِ اینهاست!! سیستمِ اجرائیِ ما هم سکولار است و مبتنی بر نظامِ سرمایهداری. بچه حزب اللهی ها باید گلوگاههای اقتصادی را از چنگ اقتصاد دانهایِ سکولار و لیبرال در بیاورند و این انقلابِ اقتصادی تا رخ ندهد اوضاع به همین منوال است.
◀️ مردم: بانکها با پولِ چه کسی چاق شدهاند و حالا خونِ مردم را در شیشه کردهاند؟ جز این است که من و شما، از روی راحت طلبی و تنبلی پول در بانک گذاشتهایم برای کسبِ سود؟! متدینینِ عزیز در حالی به سیستمِ بانکداری معترضند که خودشان با سپردهگذاری در بانک، روز بروز بانکها را قدرتمندتر میکنند! و امروز بانک تبدیل به یک مافیایِ ثروت شده که حتی مجلس و دولت هم حریفش نیست!
✅ اگر فقط مذهبی هایِ ما پولشان را از بانک بیرون بکشند، بانکها تغییر رویه خواهند داد. بهتر نیست سرمایهمان را بجای بانک، به یک جوانِ مورد اعتماد بدهیم تا هم یک جوان، شاغل شود و هم در سودِ کارِ او شریک باشیم؟ مقابله با مافیای ثروت، اقدام و حرکت ما را میطلبد و صرفا با غر زدن و فتوای مراجع تقلید، چیزی حل نمیشود. اصلاحات باید توسطِ خود ما ایجاد شود! آرمان شهرِ اسلامی، ساختنی است و نه یافتنی. بنظرتان آیا باید عده ای از کره مریخ بیایند و این مشکلات را حل کنند؟
🔔 البته نقدِ ما به کلیتِ نظامِ بانکی بود و نه بانکی خاص. با همهی این احوالات، بازهم نمیتوان یک حکمِ کلی داد برای همهی بانکها و قراردادها. نمیتوان گفت همهی بانکها فاسدَند. ممکن است بانکی باشد که مصوباتِ شورای نگهبان را عمل کند و طبقِ چارچوبهای شرعی به مشتریانش تسهیلات بدهد.
➕لذا شما باید متنِ قراردادِ بانک را با دقت مطالعه کنید و حتی از رئیسِ بانک سوال کنید. متصدیانِ بانکی هم موظفند به توضیح برای شما. حتی بعد از توضیحاتِ بانک میتوانید خلاصه ای از گفتگویتان را با دفترِ مرجعتان یا یک کارشناسِ دینی در میان بگذارید تا حکمِ شرعیِ مسئله را بدست بیاورید".
‼️برای شکستنِ سیطره نظامِ سرمایه سالاریِ بانک ها، ابتدا باید ما متدینین توجیه شویم! تا قبل از این اتفاق، از دستِ رهبری عزیز و مراجع تقلید کاری ساخته نیست. تا وقتی که متدینینِ ما لساناً تبلیغاتچیِ بانکها باشند و عملا با سپرده گذاری، در رونقِ بانکها شریک باشند، اوضاع به همین منوال خواهد بود و ثروتمندانِ زرسالار، دلِ ما را به ثمنِ بخسِ وامِ 15 میلیونی و آب نبات چوبی خوش میکنند و با سپرده هایِ ما، خودشان روز بروز ثروتمند تر میشوند و فقرا روز بروی فقیر تر.
✅ ثروتِ مردم باید دستِ خودِ مردم باشد و نه در اختیارِ ثروتمندان. ثروتِ مسلمین باید در مسیرِ اسلام و رونقِ دین و دنیای مردم بکار بگیرد و نه در راهِ تفریحات و فسادهایِ ثروتمندان.
✍حجت الاسلام سیدمحمدمهدی صدری
هدایت شده از مهاجر
قبل از بررسی ربوی بودن یا نبودن فعالیتهای بانکی یک نکته بسیار مهم را توجه کنید: قوانین بانکی مصوب در مجلس که به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است با توجه به موازین شرعی بررسی و تایید شده است لذا ما در جمهوری اسلامی در مرحله قوانین و نظام کلی هیچ قانون غیر شرعی وغیر اسلامی نداریم
لکن در مرحله اجرا ممکن است بعضی از بانکها به درستی به این قوانین عمل نکنند و یا به صورت صوری عمل کنند.این اشکال در مرحله اجرا ونظارت دولتهاست.
یکی از بحثهایی که در دین مقدس اسلام و سایر ادیان الهی مطرح شده، مسئله تحریم ربا است. از طرفی دین اسلام ورود به فعالیتهای اقتصادی سودآور از راه بیع را حلال شمرده است. ربا در تعاملات اقتصادی، ذیل موضوع قرض شکل میگیرد و در صورتی ظاهر میشود که در قرارداد قرض، سود شرط شود و زیاده به همراه داشته باشد، چراکه بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، قرارداد قرض قراردادی غیر انتفاعی است و نباید همراه با منفعت مادی شرط شده باشد.
قرارداد قرضی که در آن پاداش و سود شرط باشد، ربا است، چراکه خداوند متعال منفعت و پاداش قرارداد قرض را از جانب خود تضمین کرده و پاداش آن را حسنات خیر آخرت عنوان کرده است. پس چنانچه قرارداد قرض نباشد، میتوان در آن از سود و منفعت صحبت کرد. در اینجا ما وارد قراردادهای انتفاعی میشویم و موضوع قرارداد صرفا در جهت اجر و پاداش اخروی نخواهدبود. حال اگر مسئله خرید و فروش است، این امر از طریق بیع صورت میگیرد و اگر در چارچوب تامین منابع است، بر اساس عقود اسلامی و بسته به نوع موضوع مورد توجه قرار میگیرد.
برخی به غلط بر این باورند که خداوند ربا را تحریم کرد تا سود و کسب منفعت به شکل کلی از بین برود و هر نوع قرارداد اقتصادی در چارچوب قرضالحسنه و فعالیتهای عامالمنفعه باشد، حال آنکه سیره عملی پیشوایان دین نشان میدهد که اسلام، کسب سود در چارچوب عقود اسلامی را مشروع میداند. اسلام به دنبال این نیست که راه کسب سود از سرمایه را ببندد، بلکه به دنبال سوددهی سرمایه از طریق عقود اسلامی است.
انتقادی که در مورد بانکها شکل میگیرد و آنها را متهم به رباخواری میکنند، در برخی موارد انتقاد وارد و صحیحی نیست. چنانچه قرارداد بانکی بر اساس عقود اسلامی و انتفاعی شکل گرفته باشد و در نحوه تخصیص منابع نیز شبههای نباشد، طبعا ایراد قانونی و فقهی در راستای دریافت و پرداخت سود وارد نخواهد بود.
شبهه دیگری که در مورد قراردادهای بانکی مطرح میشود، این است که اسلام سود ثابت را ربا میداند و سود شرعی را سود متغیر عنوان میکند. این فرضیه نیز فرضیه باطلی است. از نظر اسلام اگر قرارداد فیمابین قرارداد قرض باشد، سود چه ثابت باشد چه متغیر، ربا است، اما اگر قرارداد فی مابین، قرض نبود و قرارداد خرید و فروش، اجاره یا مشارکت بود، سود چه ثابت باشد چه متغیر، ربا صورت نگرفته است. باید توجه داشت که ربوی بودن و نبودن یک معامله به ماهیت قرارداد ارتباط پیدا میکند، نه اینکه سود متغیر یا ثابت باشد.
بنابراین دین اسلامی که مردم برای کشو ر انتخاب کرده اند 5 مرحله دارد مرحله اول انقلاب اسلامی بوده که در سال 57 انجام شده است مرحله دوم نظام اسلامی است یعنی قوانین اساسی کشور هم مبتنی بر دستورات اسلامی باشد که این مرحله هم در سال 58 انجام شده است مرحله سوم تشکیل دولت اسلامی مبتنی بر آن قوانین اسلامی است یعنی دولتی بر سر کار بیاید که با توجه به همان قوانین اسلامی تصویب شده عمل کند ما الان در این مرحله هستیم یعنی هنوز یک دولت کاملا اسلامی که قانون مصوب را اجرا کند بر سر کار نیامده است اشکالاتی که شما می بینید و می گویید کشور ما کاملا اسلامی نیست عمده اش در این نکته است که دولتهایی که در این 43 سال سر کار آمده اند هنوز نتوانسته اند کاملا اسلامی عمل کنند.
بعد از مرحله تشکیل دولت اسلامی ، مرحله جامعه اسلامی است یعنی تمام این قوانین اسلامی باید در جامعه پیاده شود و درنهایت مرحله تمدن اسلامی است یعنی این قوانین به عنوان یک تمدن به جهان عرضه شود.
این نکات را گفتیم که به این نتیجه برسیم که نظام ما کاملا اسلامی است یعنی قوانین وضع شده همه با توجه به اسلام وضع شده است وهیچ قانون غیر اسلامی در کشور نداریم ولی عملکر دولتها ومردم هنوز به این نقطه نرسیده
این ضعف را باید در دولتها و مردم آسیب شناسی کرد نه در نظام
نظام رسمی کشور اسلام است و این با انتخاب اکثریت مردم محقق شده است
#سوال
سلام جواب قانع کننده وبا روایات و احادیث برای این سوال دارید ( تشکیل حکومت اسلامی فقط به عهده ی امام معصوم هست نه شخص دیگر )
وقتی می گوییم خب امام معصوم غایب هستند
جواب میشنویم که به صورت مرجعیت قبل از انقلاب باید باشد
می گویند چرا امام خمینی و بعد از ایشون رهبر خودشان را جایگزین امام زمان قرار دادند و حکومت تشکیل دادند
هدایت شده از کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
.
⁉️ #شبهه: 👇
در کتاب کافی روایت داریم هر پرچمی قبل از ظهور امام زمان (عج)طاغوت است، این یعنی تشکیل هرگونه حکومت اسلامی قبل از قیام امام مهدی (عج)باطل است.
#مهدویت
✅ #پاسخ👇👇👇
🔹 روایتی به مضمون فوق در برخی کتب حدیثی وجود دارد اما همانطور که بارها گفتهام، در استناد به احادیث لازم است فرآیندی شامل ۴ مرحله طی شود:
۱) بررسی سندی: اگر روایتی سند صحیحی نداشته باشد چندان قابل اعتناء نیست. مگر اینکه مضمون آن توسط آیات و روایات صحیح تایید شود.
۲) عدم مخالفت با قرآن و سنت قطعی اسلام: طبق روایات متعدد و بلکه طبق حکم عقل، اگر روایتی بر خلاف قرآن باشد، حتی اگر از سند صحیحی برخوردار باشد، قابل اعتنا نیست.
۳) مفهومیابی: با توجه به گذشت زمانی و تفاوت فرهنگی زنان صدور روایات با زمان ما، ممکن است مفهوم برخی روایات با معنایی که در وهله اول به ذهن خطور میکند، متفاوت باشد. به این منظور معنای لغات در صدر اسلام، حقیقت، مجاز، کنایه، استعاره و... سایر صنایع ادبی رایج در گفتار و همچنین شرایط فرهنگی و سیاسی عصر ائمه اطهار مورد بررسی قرار میگیرد تا نزدیکترین معنا به منظور روایت کشف شود.
۴) بررسی سایر روایات همسان: در صورتی که روایتی هم از نظر سند صحیح باشد و هم مخالفتی با مسلمات اسلامی نداشته باشد، مجموعه روایات مطرح در موضوع مدنظر بررسی میشود و از مجموع آنها نظر اسلام به دست آید.
بنابراین کسی نمیتواند به صرف اینکه در یک کتاب حدیثی (ولو معتبر) فلان روایت وجود دارد، نتیجهگیری کند. بلکه لازم است که تک تک مسائل با فرآیند یاد شده مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد. (قابل توجه کسانی که فکر میکنند چه نیازی به حوزه و آخوند داریم!)
با این مقدمه به پاسخ شبهه میپردازیم
اول اینکه روایت فوق از سند صحیحی برخوردار نیست چون در سند روایت کسی به نام حسین بن مختار وجود دارد، که وثاقتش در کتب رجالی رد شده است! (📚رجال شیخ طوسی)
دوم اینکه این روایت با مسلمات اسلامی از جمله لزوم امر به معروف و نهی از منکر و قیام علیه ظلم و جور مخالف است.
سوم اینکه روایات متعددی در تایید برخی قیامهای قبل از ظهور وجود دارد که با مضمون روایت مذکور در تعارض است. مثلاً قیام شهید فخ، یا قیام سید خراسانی یا سید یمانی. همچنین در روایتی آمده عده ای از مشرق قیام می کنند و زمینه ساز ظهور امام مهدی عجل الله فرجه خواهند شد. یا در روایت دیگری به طور خاص به قیامی که منشأ آن شهر #قم است اشاره شده است. بحارالأنوار ج ۵۱ ص ۸۷ ؛ بحارالأنوار/ ۵۷ ۲۱۶ )
از این رو اگر از سند این روایت چشمپوشی کنیم، باید گفت منظور از آن قیامهایی مانند قیام بنیعباس یا ابومسلم خراسانی بوده که به اسم اهل بیت علیهمالسلام اما با اغراض شخصی صورت میگرفته است. که در روایت صحیحی که از امام صادق علیهالسلام نقل شده به این موضوع اشاره شده است. (وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۵۰)
احتمال دیگر این است که منظور از کلمه (قبل) در روایت مذکور، (مقابل) باشد و معنا است میشود که هر گروهی که در مقابل امام زمان علیهالسلام قرار گیرد طاغوت است. یعنی در زمان ظهور حضرت حق چنان آشکار است که مقابله با ایشان از روی جهل و نادانی نیست، بلکه از سر طغیان و سرکشی در برابر حق است.
نکته آخر اینکه همین روایت در برخی از نسخههای قدیمی چنین آمده است:
مَن رفعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ ؛ یعنی هر کس پرچم گمراه کنندهای را بلند کند، صاحب آن طاغوت است.
در این صورت اساساً این روایت هیچ دلالتی بر نهی از قیام نمیکند!
#مهدویت
#جهادتبیین
هدایت شده از کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
#مرتبط
متن شبهه:
به صورت برهان عقلی به این دو سوال پاسخ دهید
1_چرا جامعه بشری نیاز به حکومت اسلامی دارد
2_ چرا حاکم جامعه باید #ولی_فقیه باشد.
پاسخ شبهه:
🔺1- احکام دین مبین اسلام ابدی است
2- اسلام دارای احکام اجتماعی/سیاسی/ جهادی/جزایی/ اقتصادی و... بسیاری است
3- اجرای این احکام بدون تشکیل حکومت امکان ندارد.
4- اصل وجود و ضرورت حکومت برای هر انسانی روشن است
🔺5- در زمان غیبت آیا اسلام و اهلبیت علیهم السلام برای #شیعیان تعیین تکلیف کردند که چه کار بکنند یا نه.
6- قرآن و اهلبیت علیهم السلام ما را از رجوع به طاغوت نهی کردند
7- طاغوت کسی است که مشروعیت امر و نهی کردن ندارد
🔺8- امام معصوم در زمان غیبت حاضر و صاحب قدرت نیست
9- شیعیان در زمان غیبت چه کنند؟
✍ نتیجه: راهی که اولا عقل/ ثانیا خود اهل بیت علیهم السلام به ما نشان دادند؛ تشکیل حکومت و رجوع به اسلام شناسانی است که در غیبت امام احکام اسلام را در حد توان اجرا کنند.
#امام_خامنه_ای
#جهادتبیین ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
#سوال
حدیثی از امام صادق (ع) که در آن، هر خروجی را قبل از ظهور، مایه بلا و اندوه ائمه و شیعیان می داند. چگونه با انقلاب اسلامی قابل توجیه است؟
#پاسخ 👇
در پاسخ به این پرسش باید گفت:
اولا: این دسته از روایات یا به دلیل تقیه بوده و یا در شرایطی خاص صادر شده اند که قیام مسلحانه، فایده و تأثیر چندانی نداشته است. علاوه بر این که در روایات ما، مواردی وجود دارد که برخی قیام ها را نیز تأیید می نماید.
ثانیا: روایت بیان شده، در مورد قیام ها و انقلاب های مسلحانه است، اما سایر حرکات اصلاحی را نفی نمی نماید و در سیره ائمه (ع) نیز مشاهده می نماییم که آنان نیز داعیه دار چنین حرکاتی بوده اند.
با بررسی روند شکل گیری انقلاب اسلامی ایران و افکار و عقاید بنیان گذار آن، به این نکته نیز پی خواهیم برد که ایشان اصولا قیام مسلحانه را تأیید ننموده و انقلاب ایران نیز در رده چنین قیام هایی ارزیابی نمی شود، بنابر این، شائبه هرگونه تضاد این انقلاب با روایت ارائه شده و نیز روایات مشابه از میان خواهد رفت.
پاسخ تفصیلی👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa5326
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام.
این سوال یک نکته و یک اشتباه دارد.
1️⃣ انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی و جهانی نبود و نیست بلکه یک نظام جمهوری با محتوای اسلامی بود که برای حفظ و نشر شعائر اسلام با ۹۸ درصدر آراء مردمی ایجاد شد.
2️⃣ انقلاب اسلامی زمینه ساز حکومت جهانی حجت خدا روحی فداه هست.
و اما اشتباه.
❌️ امام راحل برای پس از خود، جایگزین معرفی نفرمودند چون رهبر را مجلس خبرگان انتخاب میکند و نمایندگان خبرگان هم منتخب مردم هستند.
اما در یک جمع، یک بار امام راحل از حضرت آقا و کارآمدی ایشان و...تعریف نمودند که این تعریف برای خیلی از متفکران نیز قبلا اتفاق افتاده بود. و البته وقتی از امام راحل برای بعد از حیات مادی سوال شد، ایشان رهبری را خطاب فرمودند.
♦️در مجلس خبرگان ابتدا منتظری معزول برای رهبری رای آورد ولی بین نمایندگان اختلاف جدی پدید آمد و در نهایت با رای خبرگان حضرت ایت الله سید علی خامنه ای واجد شرایط تشخیص داده شد و رای آورد.
بنابر این انتخاب رهبر با یک واسطه توسط مردم شریف صورت گرفته است ای عباد خدا و حکومت اسلامی تشکیل نشد بلکه جمهوری اسلامی و این دو با هم متفاوت اند.
#یازینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از مهاجر
1️⃣قسمت اول جواب:
1️⃣ اینکه یک اقدام سابقه ای تاریخی نداشته باشد، دلیل بر نامشروع بودن آن نیست. ما تابع دلیل هستیم. امام خمینی(ره) برای قیام خود علیه طاغوت و تشکیل حکومت، دلایلی عقلی و نقلی در نظر داشت. مقتضای بحث علمی این است که این دلایل را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، نه اینکه بگوییم چون سابقه ای نداشته، پس عمل امام نامشروع بوده است.
2️⃣ مسبوق به سابقه نبودن تشکیل حکومت توسط فقهاء، کاملاً به دلیل شرایط زمانی بوده است. زیرا اولاً فقهای بسیاری از آغاز عصر غیبت تا کنون، در مباحث علمی خود درباره حق حاکمیت فقیه و وظایف اجتماعی او بحث کرده اند و ولایت فقیه را(ولو با اصطلاحی دیگر) قبول داشته اند. ثانیاً عالمانی بوده اند که در شرایط مختلف با صدور فتوای جهاد، تحریم تنباکو، تحریم پوشاک خارجی و ... جلوه ای از حاکمیت خود بر جامعه را نشان داده اند. اما شرایط مساعدی برای تشکیل یک حکومت همه جانبه نیافته اند.
https://jf.isca.ac.ir/article_3730.html
https://b2n.ir/n50238
https://b2n.ir/t00469
💠 برای نمونه سید عبدالاعلى موسوى سبزوارى در مهذب الاحکام, پس از بحث درباره ولایت فقیه, ویژگیها و قلمرو اختیارهاى او مى نویسد:
📖 « از آن جا که این بحث [ولایت فقیه] ثمره اى ندارد, نیاز به شرح بیش از این نیست, زیرا ولایت بستگى به وجود چنین زمینه هایى از هر جهت براى فقیه است و این زمینه ها در زمان ائمه(ع) وجود نداشت, چه برسد در زمان نایب ایشان...»
📚 مهذب الاحکام, سید عبداللّه سبزوارى, ج406/16.
🔆 بنابراین، علّت عدم تشکیل حکومت توسط علمای سابق، فراهم نبودن شرایط و زمینه های تشکیل حکومت است نه وجود ممنوعیت شرعی.
⭕️ اما برای پاسخ به پرسش اول، آن را در قالب چند پرسش دیگر بررسی خواهیم کرد:
1️⃣ چرا باید حکومت تشکیل داد؟
2️⃣ چرا حکومت باید دینی باشد؟
3️⃣ آیا غیر معصوم اجازه دارد حکومت دینی تشکیل دهد؟
✅ پاسخ سوال یک و دو، پاسخی عقلانی است.
📌پاسخ سوال یک:
▪️ انسان موجودی است اجتماعی؛ یعنی برای رفع نیازهایش، باید با همنوعان خود در تعامل باشد.
▪️ بخاطر محدودیت منابع و طبع سیری ناپذیر انسان، اگر در زندگی اجتماعی قانون حکم فرما نباشد، نزاع و درگیری پیش آمده و اساساً هدف از زندگی اجتماعی که همان رفع نیازهای انسان بود محقق نخواهد شد.
➕ بنابراین، زندگی اجتماعی باید در سایه قانون باشد و قانون ضمانت اجرا می خواهد و حکومت، مجری و ضامن اجرای قوانین است.
📌 پاسخ سوال دو:
▪️ زندگی اجتماعی نیاز به قانون و حاکم دارد.
▪️ قانون را باید کسی وضع کند که: 👌 علم و دانش بیشتری نسبت به نیازهای انسان و جامعه انسانی داشته باشد. 👌 در وضع قوانین ذی نفع نباشد و قانون را برای منافع خودش ننویسد 👌 عدالت را در وضع قوانین رعایت کند.
➕ تنها خداوند است که علم بینهایت دارد و تمام نیازمندی های مخلوقات خود را می شناسد و می تواند متناسب با نیاز او در جامعه و بر اساس عدالت و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی، برای بشر قانون وضع کند. بنابراین، قانون جامعه باید قانونی الهی باشد.
🔸 از طرفی چون خداوند خالق و مالک تمام هستی است؛ فقط او حق حاکمیت بر مخلوقات از جمله جوامع انسانی را دارد. بنابراین هم قوانین باید از طرف خدا باشد و هم حاکم باید از طرف خداوند منصوب شود.
🔆 همه انسان ها با هم برابرند و در شرایط عادی هیچ انسانی، حق حکومت بر سایر انسان ها را ندارد، مگر اینکه خدا به او اجازه داده باشد.
📣 نکته مهم 📣
تشکیل حکومت مخصوصاً حکومت دینی، بر اساس دلایل فوق، یک ضرورت عقلانی است. وقتی ضرورت یک چیزی با عقل اثبات شد، دیگر نیاز به دستور خدا یا پیامبر نیست. بلکه دستورات خدا و پیامبر در این موارد را «دستورات ارشادی» می نامند.
👈 اما ممکن است یک امر عقلانی، در شرایط خاص یا بنا به مصالحی، ممنوع شود. در مورد تشکیل حکومت دینی اگرچه نیازی به دستور خدا یا پیامبر نداریم اما باید ببینیم ممنوعیتی برای اینکار اعلام شده است یا نه.
👈اگر ممنوعیتی وجود نداشت، انجام آن مجاز خواهد بود بدون اینکه نیاز به دستور خاصی داشته باشد.
💠 حال پس از دقت نظر بر این نکته، به سراغ پاسخ سوال سوم می رویم:
📌 پاسخ سوال سه:
🔹 پیامبر و امام معصوم از طریق معجزه یا راه های اطمینان آور دیگری، می تواند برای بشر اثبات کند که حق حاکمیت بر آنها را از جانب خداوند دریافت کرده است. اما غیر معصوم از چه طریقی می تواند این حق و اجازه را از خدا دریافت کند؟
هدایت شده از مهاجر
2️⃣قسمت دوم جواب:
👈 پیامبر و امام معصوم می توانند خصوصیات و ویژگی هایی را برای شخصی که حق حاکمیت دارد بیان کنند واگر ما چنین شخصی را یافتیم، بفهمیم که او حق حاکمیت دارد.
🔆 حال باید ببینیم پیامبر و ائمه معصومین(علیهم السلام) به چه شخصی با چه ویژگی هایی اجازه تشکیل حکومت و حق حاکمیت بر مردم را داده اند:
روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که به یک نمونه از آن اشاره خواهیم کرد:
🔸 عمر بن حنظله میگوید از امام صادق(ع) درباره دو نفر از دوستانمان (یعنی شیعه) که نزاعی بینشان بود در مورد قرض یا میراث، و به قضات برای رسیدگی مراجعه کرده بودند، سؤال کردم که آیا این رواست؟
🔹 فرمود: هر که در مورد دعاوی حق یا دعاوی ناحق به ایشان مراجعه کند، در حقیقت به طاغوت (یعنی قدرت حاکمه ناروا) مراجعه کرده باشد؛ و هر چه را که به حکم آنها بگیرد، در حقیقت به طور حرام میگیرد؛ گرچه آن را که دریافت میکند حق ثابت او باشد؛ زیرا که آن را به حکم و با رأی طاغوت و آن قدرتی گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود. خدای تعالی میفرماید: یریدُونَ انْ یتَحاکَمُوا إلَی الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یکْفُرُوا به.
🔸 پرسیدم: چه باید بکنند؟
🔹 فرمود: باید نگاه کنند ببینند از شما چه کسی است که حدیث ما را روایت کرده، و در حلال و حرام ما مطالعه نموده، و صاحبنظر شده و احکام و قوانین ما را شناخته است... بایستی او را به عنوان قاضی و داور بپذیرند، زیرا که من او را حاکم بر شما قرار دادهام. پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بیگمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کردهاند و کسی به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است.
⚠️ شاید بگویید که این روایت فقط در بحث قضاوت است و ارتباطی با حکومت به معنای عام ندارد. در پاسخ می گوییم که قضاوت مهم ترین شأن حاکمیت است و حاکمیت در واقع همان دخل و تصرف در حقوق مردم است که قضاوت در منازعات، مصداقی از آن است.
👈 بحث های تفصیلی تر درباره ارتباط این روایت با حکومت دینی ولایت فقیه را باید در کتب تخصصی و اجتهادی دنبال کرد.
هدایت شده از مهاجر
3️⃣قسمت سوم جواب:
✅✅برخی احادیث از انقلابی در ایران، پیش از ظهور حضرت مهدی(ع) سخن می گویند که از مطالعه ی مجموع آنها به خوبی می توان بشارت تشکیل حکومت در زمان غیبت وزمینه سازی این حکومت برای قیام امام زمان علیه السلام را استنباط کرد که این خود دلیل روایی محکم برای حجیت واعتبار تشکیل حکومت در زمان غیبت است والا اگر این کار حرمت داشت اهل بیت علیهم السلام چنین بشارتی را به غیب خبر نمی دادند این روایات بسیار زیاد هستند از جمله :
🔵الإمامُ الصّادقُ(ع): إنَّ اللّهَ احْتَجَّ بالکوفةِ علی سائرِ البلادِ، و بالمؤمنینَ مِن أهلِها علی غَیرِهِم مِن أهلِ البلادِ، و احْتَجَّ ببَلدَةِ قُمّ علی سائرِ البلادِ، و بأهْلِها علی جمیعِ أهْلِ المَشرِقِ و المَغرِبِ مِن الجِنِّ و الإِنْسِ، و لَم یدَعِ اللّهُ قُمّ و أهلَهُ مُستَضْعَفا بَلْ وَفَّقهُم و أیدهم...
و سَیأتی زَمانٌ تکونُ بَلْدةُ قُمّ و أهلُها حُجّةً علی الخلائقِ، و ذلک فی زمانِ غَیبَةِ قائمِنا(ع) إلی ظُهورِهِ، و لو لا ذلک لَسَاخَتِ الأرضُ بأهلِها. و إنَّ الملائکةَ لَتَدْفَعُ البَلایا عَن قُمّ و أهلِهِ، و ما قَصدَهُ جَبّارٌ بسُوءٍ إلّا قَصمَهُ قاصِمُ الجَبّارِینَ.[بحار الأنوار، ج ۶۰، ص ۲۱۳، ح ۲۲]
💠امام صادق(ع): خداوند کوفه را برای دیگر جاها و مؤمنان آن را برای مؤمنان دیگر سرزمین ها حجّت قرار داد و شهر قم را برای سایر شهرها و مردم آن را برای همه اهالی شرق و غرب عالم، از جن و انس، حجّت قرار داد. خداوند، شهر قم و مردم آن را مستضعف و ناتوان رها نکرد، بلکه آنان را توفیق داد و تأیید نمود...
روزگاری خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن بر دیگر مردمان حجّت باشند. آن روزگار از زمان غیبت قائم(ع) ماست تا هنگام ظهورش. اگر چنین نبود زمین اهل خود را در کامش فرو می برد. فرشتگان بلایا را از قم و مردم قم دور می کنند. هیچ ستمگری آهنگ بدی به آنان نمی کند مگر آن که در هم شکننده ستمگران او را در هم می شکند.
🔵الإمامُ الصّادقُ(ع): سَتَخْلو کوفةُ مِن المؤمنینَ، و یأرِزُ عنها العِلمُ کما تَأرز الحَیةُ فی جُحْرِها، ثُمّ یظهَرُ العلمُ ببلدةٍ یقالُ لها قُمّ، و تَصیرُ مَعْدِنا للعِلمِ و الفَضلِ، حتّی لا یبقی فی الأرضِ مُسْتَضعَفٌ فی الدِّینِ حتّی المُخَدَّراتُ فی الحِجالِ، و ذلک عند قُرْبِ ظُهورِ قائمِنا، فیجْعَلُ اللّهُ قُمّ و أهلَهُ قائمِینَ مَقامَ الحُجّةِ، و لو لا ذلک لَساخَتِ الأرضُ بأهْلِها، و لَم یبْقَ فی الأرضِ حُجّةٌ، فَیفیضُ العِلمُ مِنهُ إلی سائرِ البلادِ فی المَشرِقِ و المَغرِبِ، فَیتِمُّ حُجّةُ اللّهِ علی الخلقِ، حتّی لا یبْقی أحدٌ علی الأرضِ لم یبْلُغْ إلیهِ الدِّینُ و العِلمُ، ثُمّ یظْهرُ القائمُ(ع).[همان ح23]
💠امام صادق(ع): بزودی کوفه از مؤمنان تهی خواهد گشت و علم از آن رخت برخواهد بست همانند ماری که در سوراخش پنهان می شود. آن گاه علم در شهری آشکار خواهد شد به نام قم. این شهر معدن علم و فضل می شود، تا آن جا که بر روی کره زمین کسی نمی ماند که در دین ضعیف و ناتوان باشد حتی زنان پرده نشین؛ و این [واقعه ] نزدیک ظهور قائم ماست. خداوند قم و مردم آن را جانشین مقام حجّت می کند. اگر چنین نبود هر آینه زمین اهل خود را فرو می بلعید و در روی زمین حجّتی باقی نمی ماند. علم از این شهر به شهرهای دیگر در شرق و غرب عالم سرازیر می شود و بدین سان حجّت خدا بر بندگانش تمام می شود؛ چندان که در کره خاک کسی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد. سپس قائم(ع) ظهور می کند.
🔵بحار الأنوار عن بعضِ أصحابِنا: کنتُ عند أبی عبدِ اللّهِ(ع) جالِسا إذْ قَرأَ هذهِ الآیةَ: «فَإذا جاءَ وعدُ اولاهما بعَثْنا علیکم عِبادا لنا اولی بأسٍ شدیدٍ فجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ و کانَ وَعْدا مفعولاً»[الإسراء، آیه ۵]فقُلنا: جُعِلْنا فِداک، مَن هؤلاءِ؟ فقالَ، ثلاثَ مَرّاتٍ: هُمْ و اللّهِ أهلُ قُمّ.[همان ح40]
💠بحار الأنوار به نقل از یکی از شیعیان: در حضور ابو عبد اللّه (امام صادق(ع)) نشسته بودم که این آیه را تلاوت کرد: «چون از آن دو [وعده ]، وعده نخستین در رسد بندگان خویش را که جنگاورانی دلاورند بر سرتان فرستیم. آنها حتی درون خانه ها را هم می کاوند و این و عده ای انجام شدنی است». عرض کردیم: فدایت شویم، اینان کیانند؟ سه بار فرمود: به خدا قسم آنان مردمان قم هستند.
🔵الإمامُ الکاظمُ(ع): رجُلٌ مِن أهلِ قُمّ یدعو النّاسَ إلی الحقِّ، یجْتَمِعُ مَعهُ قَومٌ کزُبرِ الحدیدِ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ العَواصِفُ، و لا یمَلّونَ مِن الحَربِ، و لا یجْبُنونَ، و علی اللّهِ یتَوکلونَ، و العاقِبَةُ للمُتّقِینَ.[. همان، ح ۳۷.]
💠امام کاظم(ع): مردی از قم مردم را به حق فرا می خواند و بر گرد او مردمانی فراهم می آیند که چونان پاره های آهن استوارند، طوفان ها آنها را به لرزه نمی اندازد و از جنگ خسته نمی شوند و بزدلی نشان نمی دهند، به خدا توکل دارند و فرجام از آنِ پرهیزگاران است.
#سوال
سلام خدمت اساتیدمحترم
ببخشید سوالی دارم اینکه میگن پنج انگشت دست نشانه پنج تن هستش و چهارده تا بند انگشتان نشانه ۱۴ معصوم هست میخواستم ببینم صحت دارد یا نه ؟
هدایت شده از مهاجر
دین اسلام وتشیع ومبانی اعتقادی آن مثل امامت یک دین کاملا عقلی و متنی بر ادله واستدلالهای منطقی و قابل اثبات است
اینگونه حرفها که هیچ دلیل روایی و مویدی از طرف معصومین ندارد تشیع را در نگاه عوام در مظان اتهام و خرافه پرستی قرار می دهد
يكي از مشكلاتي كه جوامع ديني غالبا گرفتار آن هستند، مسئله «خرافه» است. «خرافه» به هر كار غير عُقَلايي و غير منطقى كه نه پشتوانه وحى آسمانى داشته باشد، و نه عقل سالم آن را اجازه دهد گفته مى شود. با اين معيار مى توان «حقيقت» را از «خرافه» جدا كرد، و گرفتار «خرافه» نشد
حرکتهاى بزرگ خداباورانه و خدامحورانه، همانها که به طلایهدارى انبیاى الهى، طلایهدارى شدهاند، با همه اثرگذارى ژرف در روح و روان انسانها و جامعه انسانى، از گزند ویرانگر خرافهها در اَمان نبودهاند که پس از رویاروییهاى گسترده و قربانیهاى بسیار، سرانجام هرکدام به گونهاى در باتلاق خرافهها و پندارهاى غلط، فرو رفتهاند.
اسلام، فرهنگ و ارزشهاى اسلامى نیز از خرافه در امان نبودهاند و خرافهها در باورها، ارزشها و رفتار مسلمانان اثر گذارده و ویرانیهایى به بار آوردهاند؛ اما اینها با همه هجوم سنگین خود به باورها و ارزشهاى دینى به خاطر اصول استوار و معجزه جاوید اسلام که همانا قرآن باشد و سیره و گفتار روشن نبى اکرم، نتوانستهاند اسلام را زمینگیر کنند.
ائمه اطهار و به پیروى از آنان، علماى راستین، در پرتو اصول راستین و معجزه جاوید اسلام، از مرزهاى عقیدتى پاسدارى کرده و مشعلها را روشن نگهداشتهاند. اما با این همه، خرافه، به خاطر جلوههایى که داشته و دارد و جاذبه آفرینییها براى عوام و گاه علماى سادهلوح و سادهاندیش، آسیبهاى ویرانگر آن، از نگاهها به دور مانده است. جریانهاى حق و خدامحور، هماره در خطر نفوذ خرافه قرار داشته و دارند. باورها و رفتارهاى غیرمنطقى و پندارهاى بیهوده و پوچ که جاذبه آنها شگفتى برمىانگیزاند آثار ویرانگرى بر عقاید و ارزشهاى دینى برجاى مىگذارند. افسانهبافیهاى احبار و رهبان درباره پیامبران خود و رفتارهاى غیرمنطقى به نام شریعتِ موسى و عیسى، این دو دین آسمانى و پویا را به انحطاط کشاند و ناکارآمد ساخت.
رواج خرافه، در میان فرهنگهاى معاصرِ جهان، بیش از گذشته است. خرافهپردازان، یافتههاى خود را در قالبهاى روزپسند عرضه مىکنند. با وجود پیشرفت علم، بازار رازخوانیها، رمالان، جادوگران و بخت و اقبال گشایان از هر زمان پررونقتر است. خرافهگرائى در پارهاى از جامعههاى پیشرفته دامنگیر مردم شده است.
فرهنگ مسلمانان نیز، از نفوذ خرافه در امان نمانده و این ویروس پرخطر، باورها، ارزشها و رفتار مسلمانان را هدف قرار داده است. جلوههاى خرافه، آسیبهاى ویرانگر آن را بر تودهها پنهان داشته است. حتى شمارى از سادهاندیشان در لباس دین، بر این پندارند که استفاده از خرافهها در رواج دین و مذهب و برانگیختن احساسات مردم، سودمند خواهد بود.
نگاه دینى و جامعهشناختى به پیامدهاى خرافه نشان مىدهد، بهرهگیرى از موهومات، نه تنها در استوارسازى باورها و پیشرفتِ معنوى و اوجگیرى مردم سودمند نیست که آثار ویرانگرى در پى دارد. بخش بزرگى از فرصتهاى ارزشمند و حیاتى پیامبران و امامان در مبارزه با پیرایهها و حشو و زوائد افزوده شده بر دین سپرى شده است.
سلام وقتتون بخیر در مورد اتفاقات اردبیل راهنمایی میکنین جریان چی بوده 🙏
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📳 رونمایی از دروغ جدید رسانههای ضد ایرانی
❌شبکه های معاند در ادامه دروغپراکنی خود خبر کذب «فوت یک دانشآموز دختر توسط نیروهای امنیتی» را بهطور مکرر منتشر میکنند اما هیچ دانشآموزی در وقایع اخیر در اردبیل فوت نشده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه
اینم یکیش👆
تیراندازی ماموران امنیتی به مردم
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
#پاسخ #مرتبط👇👇
مااسلحه جنگی نداریم
حضور اغتشاشگر در خیابان به ازای دریافت آیفون!
🔹فرمانده یگانهای ویژه فراجا: اگر به جریانسازی شبکههای معاند نگاه کنید آنکه آن سوی مرزها در یک استودیو نشسته میگوید «بروید»؛ خودش آنجا نشسته و به واسطه پولهایی که خرج میکند، دستور میدهد که بروید؛ برای همین است که دستگیرشدگان فقط به ازای آن پولی که گرفتهاند میگویند خدمت کردهاند.
🔹مثلاً یکی از دستگیرشدگان گفت که به ازای دریافت گوشی اپل برایشان خدمت کرد، یک روز در خیابان و اغتشاشات بود و دیگر هم کاری به کارشان و شرکت در اغتشاشات نداشت.
🔹افرادی که روبهرویمان قرار داشتند با تجربه بودند چرا که آموزش تظاهرات برقآسا و بزندررو را دیده بودند؛ تیمهای سه تا ۴ نفره موتوری، مجهز به سلاح سرد و گرم؛ جایی که تراکم جمعیت زیاد میشد میآمدند و شعار داده و تحریک کرده و سریع جابهجا میشدند.
🔹آتشزدن ماشین و موتور پلیس، تخریب کیوسک پلیس، حمله به مأمور پلیس، زخمی کردن، و شعارنویسی هر کدام برای خود قیمتی دارد و جالب است افراد دستگیرشده اعتراف کردند که پولشان را گرفته و کار را انجام داده و رها کردند و نکته مهمتر اینکه اکثراً جزو اراذل شناسنامهدار بودند.
🔹ما اسلحه جنگی نداریم؛ اسلحهای که در کف خیابان و ناآرامیها به دست گرفتهایم پینتبال است و اسلحه ساچمهزن که پلاستیکی است تا کمترین صدمه را به افراد برساند. ناآرامیها جمع شده و پایان یافته است.
🔹تعداد آشوبگران در سختترین وضعیتی که در تهران وجود داشت به ۲ هزار نفر هم نمیرسید؛ اگرچه عمده آنها هم افرادی سابقهدار بودند.
سلام. لطفاً به #شبهه زیر پاسخ دهید.
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
✅ سپاسگزاری از مراجع عظام!!
✍️دکتر محسن رنانی
📌تلخیص:مجمع فعالان اقتصادی
این متن را منتشر میکنم تا به نسل جوانی که این روزها با یک دنیا امید، دست به اعتراض زده است (و به جای شنیده شدن و به رسمیت شناخته شدنِ اعتراضش، اغتشاشگر و فریبخورده خوانده شد و با او به شدت برخورد و اهانت شد تا عصبی شود و پرخاشگری کند تا بتوانند بهراحتی متهم و سرکوب و دستگیرش کنند)، بگویم ناامید نشو، تو ظرف چند هفته، به اندازه ده سال تحولات کشور را جلو بردهای. تا بداند علاوه بر دستاوردهای آشکاری که میبینیم و مهمترینش بیرون ریختن امیدهای وجودی جامعه است، در پشت جنبش او تحولات فکری و روانی مهمی، بویژه در بخشهای خاموش و مردد جامعه، درحال شکلگیری است.
ما برای ورود به عصر توسعه، راهی جز این نداریم که با همه موانع سنتی شکلگیری «عقلانیت توسعه» خداحافظی کنیم. بنیادیترین شرط توسعه هر کشور، که عقلانیت توسعه بر بستر آن شکل میگیرد، وجود مهارت گفتوگو یا همشنوی اول در بین نخبگان و سپس در بین عامه مردم است. اما در جامعهای که «تقلید» و تمکین و سکوت و مدح و ارادت و دستبوسی و تقدس، قاعده مسلط است، هرگز روحیه و مهارت همشنوی، پرسشگری و نقد شکل نمیگیرد. پای منبر کدام روحانی، دیدهاید که یک نفر پرسش کند و او نیز خود را موظف به پاسخ بداند؟ اصلا این حکومت دارد شکست میخورد چون کشور را هم مثل مجلس روضه اداره میکند: یکطرفه و تکگویانه.
تقلید از یک فقیه از جنس مراجعه به یک متخصص مثل پزشک نیست.
پزشک نمیگوید اکنون که مرا به عنوان پزشک انتخاب کردی، تو مرا اَعلَم از دیگران میدانی بنابراین از این پس در همه بیماریهایت باید به من مراجعه کنی و دیگر حق نداری سراغ پزشکان دیگر بروی.
پزشک نمیگوید حالا که آمدی سراغ من، از این پس هرگونه پول و وجوهاتی که میخواهی در امور پزشکی صرف کنی را یا باید به من بدهی یا با نظر من خرج کنی؛ و حتی وقتی بیمار نیستی باید بخشی از درآمدت را به من بپردازی.
پزشک با بیمار گفتوگو میکند، به او اجازه پرسشگری میدهد و توضیح میدهد که بیماری او دقیقاً چیست و چرا این نسخه را برای او پیچیده است؛
اگر پزشک در تشخیص و تجویز خود خطایی بکند بعد از مدت کوتاهی آشکار میشود آنگاه بیمار میتواند برنامه درمانی یا پزشک خود را عوض کند و مجبور نیست تا آخر عمر یک نسخه را دنبال کند و آسیبهای احتمالی آن را متحمل شود.
پزشک با آمدن داروها و فناوریهای جدید برای تشخیص و درمان، از آنها استفاده میکند و پیوسته ابزارها و روشهای خود را بهبود میدهد و به تجهیزات یا داروها و روشهای درمانی گذشته خود دلبستگی و تعهدی ندارد و برایش مقدس نیستند.
پزشک همواره در برابر اقدامات خود پاسخگو است. اگر در درمانش خطایی انجام داد و به بیمار آسیبی زد، بیمار حق شکایت و گرفتن خسارت دارد.
در پزشکی چیزی بهنام «مشهور علما» وجود ندارد. یعنی اینجوری نیست که اگر تاکنون همه پزشکان قبلی، برای درمان یک بیماری یک نظر واحدی داشتهاند، دیگر هیچ پزشکی جرأت نکند یک راهحل یا روش درمانی متفاوتی را معرفی کند و بهکار گیرد.
هر پزشک یا متخصص علم جدید برای حل هر مساله، فقط «احتمال میدهد» که راهکارش درست باشد و همواره دنبال پیدا کردن راهکار بهتر است و از قضا هر کس راهکار بهتری بیاورد او میپذیرد و راهکار خودش را پس میگیرد.
همواره یک مرجع بالاتر علمی و پزشکی (مثل سازمان نظام پزشکی) بر فعالیتهای پزشک نظارت میکند و در صورت تکرار اشتباهات، ممکن است اجازه فعالیت او لغو شود.
اکنون بیایید و در بندهای بالا، به جای کلمه پزشک، واژه «مرجع تقلید»، به جای کلمه بیمار، واژه «مقلد» و به جای کلمه «درمان»، واژه «حکم فقهی» را بگذاریم، آنگاه دیگر هیچکدام از گزارهها صادق نخواهد بود.
صدوبیست سال است ایران وارد دنیای مدرن شده است و تلسکوپ و ابزار رصد در اختیار این جامعه است، اما هنوز مراجع ما نتوانستهاند در گفتوگوی با یکدیگر این همه اختلاف در مساله حلول ماه را حل کنند و به یک راه حل معقول و مشترک برسند و جامعه از این تشتت برهانند.
پس از رنسانسِ اروپا و ورود جهان غرب به دوران علم جدید، کلیسا نیز برای۵۰۰ سال در برابر واقعیت های تمدن جدید مقاومت کرد تا سرانجام در سال ۱۹۶۲ به دستور پاپ وقت در واتیکان تشکیل شد و با دنیای نو آشتی کرد. اگر این بازنگریها نبود احتمالا مسیحیت کاتولیک تا امروز با سرعت زیادی رو به افول گذاشته بود. وقت آن رسیده که فقیهان شیعه نیز همان جملهای را شعار خود کنند که پاپ شعار خود ساخته بود: «زمان بازکردن پنجرههای کلیسا برای ورود هوای تازه فرا رسیده است».
به مجمع فعالان اقتصادی بپیوندید