هدایت شده از h...m.p.r
یک.
اصطلاح «جمهورى» در فلسفه سیاسى مفهومى معین، ثابت و غیرقابل تغییر ندارد. این اصطلاح گاه در مقابل رژیم سلطنتى و گاه در برابر رژیم دیکتاتورى و خودکامه به کار مى رود. این اصطلاح طیف وسیعى از حکومت هاى متفاوت را شامل مى شود؛ مثلاً نظام حکومتى در آمریکا، فرانسه و خیلى از کشورها، جمهورى است و حتى شوروى سابق -که رژیم سوسیالیستى داشت خود را جمهورى مى خواند. بنابر این جمهورى شکلى از حکومت و نظام سیاسى است که مى تواند محتواهاى گوناگون و متفاوتى -اعم از توتالیر، دموکراتیک و اسلامى را پذیرا شود و منحصر در یک محتوا و نظام سیاسى خاص نباشد.
دوم.
ساختار نظام جمهورى اسلامى، نه در زمان پیامبر اکرم(ص) سابقه داشت و نه در زمان حضرت امیر(ع). علّت انتخاب این ساختار به دلیل، بیشترین انطباق پذیرى آن با اصول و چارچوب هاى کلى اسلام با توجه به شرایط و مقتضیات زمان حاضر است؛ زیرا با قید «اسلامیت» دو ویژگى مهم ساختار نظام سیاسى اسلام (ضرورت مشروعیت الهى حاکم و ضرورت اسلامیت قوانین)، رعایت شده است. با قید «جمهوریت» به مردم به عنوان مهم ترین مبدأ شکل گیرى و کارآمدى نهادهاى حکومتى توجه شده و مقتضیات زمان و شکل گیرى ساختارهاى متناسب آن (مانند تفکیک قوا)، مدنظر قرار گرفته است.
لازم است، حاکم با مشورت از نظریات مردم آگاه گردد و در مدیریت هر چه بهتر جامعه از آن بهره ببرد، ولی بهر حال تصمیم گیری نهایی بر عهده خود اوست که آیا به رأی خود عمل نماید یا به رأی دیگران، بله در جایی که حکم مسئله ای از جانب خداوند متعال و معصومین (ع) بیان شده باشد، حاکم موظف است بر طبق آن عمل نماید، هرچند بر خلاف نظر مردم باشد، و مردم حق اعتراض ندارند؛ زیرا خود پذیرفته اند که حکومتشان بر اساس دستورات الاهی و قوانین اسلام باشد. امام علی (ع) در این باره می فرماید: «این که گفتید با شما مشورت کنم، به خدا سوگند من رغبتی به ولایت و حکومت نداشتم، ولی شما مرا بدان فرا خواندید و بر عهده ی من گذاشتید و من خوف آن داشتم که با رد کردن درخواست شما، امت به اختلاف دچار شود، پس وقتی بر عهده ی من نهاده شد، به کتاب خدا و سیره و سنت رسول اکرم (ص) نظر کردم و بر اساس راهنمایی کتاب و سنت عمل کرده و از آنها پیروی کردم و نیازی به نظر شما و دیگران نداشتم، ولی اگر در موردی در کتاب خدا و سنت پیغمبر حکمی را نیافتم و نیازمند مشورت شد، با شما مشورت می کنم».
نظر امام قُدّس سرّه الشریف از همان ابتدای انقلاب این بود که «شیوۀ حکومت» و «قانون اساسی» آن باید با نظر مستقیم مردم باشد به همه پرسی گذارده شود تا شیوۀ حکومتی خاصّی بر مردم تحمیل نشود بنا بر این برای تعیین نوع حکومت در روز 12 فروردین سال 1358 رأی گیری سراسری برگزار و با رأی بیش از (98درصد) شیوۀ حکومتی « جمهوری اسلامی » توسط مردم تعیین گردید.
#سوال
چرا رهبرانقلاب برای یکی از پنج قلوها
اسم سارا را انتخاب کردند معمولا سارا رامسیحی هابرروی فرزندانشان میگذارند؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
🛑وقتی که می اندیشم که محبت رهبر معظم انقلاب شامل حال ما شده و پنج نام نیکو بر فرزندانم نهاده اند و بسیار خشنودم و احساس می کنم مورد توجه پدر بزرگوار ایران قرار گرفتهام...
✳️ سارا، زهرا، مریم، احمد و محمد» نام پنج قلوهایی است که قرار است تا روزهای آینده پا به عرصه گیتی بگذارند؛ پدر ۳۳ ساله شان «محمود» این روزها منتظر پنج قلوهای خوش قدم است تا حسابی عیال وار شود؛ می گوید وقتی شنید که همسرش در دومین بارداری خود پنج فرزند به دنیا می آورد، ابتدا غافلگیر شد اما حالا خیلی خوشحال است و برای تولدشان روز شماری می کند.
🔺پنج قلوهایی که نامشان مزین به نگاه رهبری شد -ایرنا-خبرگزاری جمهوری اسلامی
irna.ir/news/85195773
هدایت شده از نجمه کبیریان
حضرت آقا روحی فداه بسیار زیبا و با مفهوم چنین کردند
سارا را انتخاب کردند از آیین ابراهیمی ع
مریم را از آیین عیسی مسیح ع پیامبر بزرگ خدا
زهرا از اسلام
و همه در پناه خاتم الانبیا ع احمد و محمود
قابل ذکر است
سارا ابتدا در زبان عبری مورد استفاده قرار گرفته ،و نام همسر حضرت ابراهیم ع نیز بوده. البته بعضی گویند که نام وی "ساره" بوده ولی در واقع "ساره" همان "سارا" ست که در زبان عربی به دلیل عادت اعراب به استفاده از"ة" در انتهای نامهای دخترانه اینگونه تلفظ میگشته. و در این زبان به معنای "جاری و روان" است.
در زبان فارسی سارا به معنای زلال، پاک ،بی قل و غش است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه
زمینه سازی قالیباف
برای گران کردن سوخت
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
تکذیب شد❌
👈محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی چندی پیش با اشاره به اینکه کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است، اعلام کرد که «باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم و بفهمیم که این تصمیمات قابل اجراست.»
👈بر همین اساس نیز شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که منظور قالیباف از این سخنان افزایش قیمت بنزین است.
در همین راستا داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به این موضع گیری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: یکی از تصمیمات سخت پیش روی تیم اقتصادی دولت، تقویت ثبات و پیش بینی پذیری در اقتصاد و پرهیز از هرگونه شوک درمانی است. سیاستهای غیرقیمتی انرژی میتواند بدون ایجاد تکانههای جدید به بهینه سازی مصرف انرژی کمک کند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
🔴 آنها که یقه روحانی را در دست داشتند و او را به دیوار میکوبیدند چرا امروز سکوت کردهاند؟ /سلام مردم را به رئیسی برسانید
💢روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به انتقاد از سکوت بسیاری از چهره های اصولگرا نسبت به وضعیت امروز معیشت مردم پرداخته است.
در این مطلب آمده است؛
📌در دولت روحانی تا مقداری اوضاع سخت میشد، از همه طرف بر او سخت میشوریدند و به تیر کلامش میبستند که کجایی و حواست کجاست که باد در سفره مردم میپیچد؟
📌حتی از کسانی که در دولت احمدینژاد بر کاستن از وعدههای غذایی و گذاشتن اشکنه بر سر سفره، توصیه میکردند. همین که یقه روحانی را در دست داشتند و به دیوار میکوبیدند که سفره مردم نباید کمرونق باشد، حال جامعه را خوش میکرد.
📌فقط این که چرا امروز زبان در کام کشیدهاند، جای سؤال دارد. حالا که خیلی از داشتههای سابق در دولت روحانی به آرزو تبدیل میشود، آرزو به دل ماندهایم که خدمت جناب رئیسی هم سلام مردم را برسانند.
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
روزنامۀ جمهوری اسلامی در شبههافکنی و لجنپراکنی و ایجاد تردید در دل مردم دستکمی از هرزنامههای اصلاحطلب نداره!
انشاءالله استادان پاسخ مفصل رو خواهند گفت؛
فقط خواستم بگم که ما در اسلام مبحثی داریم به نام #نبأ_فاسق
وقتی که فاسق چیزی میگه شامل دو بخش میشه:
یا #کذب_خبری است
یا #کذب_مخبری است
یعنی یا خبر دروغ است، یا خبردهنده دروغ میگوید.
این مطلبی که روزنامۀ جمهوری نوشته هم کذب خبری است و هم کذب مخبری؛
هم خبرش دروغ است و هم گویندۀ خبر دروغگوست!
بنده چون فرصت ندارم، پاسخ رو به استادان عزیزم واگذار میکنم
اما اگه پاسخی داده نشد، اگه زنده بودم بهطور مفصل و مستند خواهم نوشت.
یاحق
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
روزنامه جمهوری اسلامی
نان جمهوری اسلامی را میخورد ولی برای امریکا مزدوری می کند.
روزنامه جمهوری اسلامی علیه دولت مطلب دروغ و تهمت وتخریب....
نشر میدهد
🔹 هزینه چاپ و کاغذ این روزنامه را دولت میپردازد
✅ سوال ؟
کار دولت در مظلوم ماندن و امتیاز دادن به روزنامه ضد خود و تامین بودجه چاپ و کاغذ روزنامه صحیح است یا غلط؟
🔶 اگر میخواهند علیه نظام و دولت
و بنفع امریکا فعالیت کنند
چرا بودجه آن را جمهوری اسلامی بدهد؟
✅این روزنامه اصلاح طلب حامی فتنه گرها
همسو با غربگرها همیشه برضد جمهوری اسلامی فعال است.
✅مسیح مهاجری مدیر مسئول آن منحرف و در مسیر منافقین قرار دارد
اینها دروغگو هستند
با تجاوز وجنگ هم مخالف نیستند
چون از تجاوزات امریکا و اسراییل در یمن و افغانستان و فلسطین حمایت می کنند.
🔹امروز نگران دولت رییسی که ادامه دهنده جریان مقاومت است شده اند
قطعا دولت رییسی مانند سپاه قدس
دشمنان داعشی و مزدوران امریکا را
شکست خواهد داد
👈 یکی از این منافقین منحرف
و خبیث اصلاح طلب و نمک نشناس👇
✅مسیح مهاجری مدیر مسئول روز نامه جمهوری اسلامی( در واقع ضد جمهوری اسلامی) است.
🔶 این اقای مسیح مهاچری نمک نشناس و حامی فتنه چند دهه است که مدیر مسئول روزنامه مذکور است
🔶 همواره بطور کامل از فتنه گرها حمایت کرده
🔶 از تمام خیانت های دولت روحانی در ۸ سال حمایت کرده
🔶 با بیشرمی کامل علیه دولت رییسی فعالیت کرده
🔶 اکنون این منافق که بیش از ۳٠ ساله داره نان جمهوری اسلامی را میخورد همصدا با منافقین و اسراییل و ضد انقلاب است. بر علیه آقای دکتر رئیسی مقاله مینویسد، دروغ میگوید
🔶 اقای رییسی با رای مردم انتخاب شده، و رهبر معظم تنفیذ کرده و تمام قد مقابل مستکبران و ضد انقلاب ایستاده.
🔶 قطعا صبر و تحمل رهبر معظم و آقای رییسی عزیز این منافقین را بیش از گذشته رو سیاهتر خواهد کرد
🔷دفاع روزنامه ضد انقلابی جمهوری اسلامی از روحانی وانتقاد از جناب رئیسی کار این مزدور داخلی است.
🔷روزنامه جمهوری اسلامی هدفش مزدوری برای امریکاست باید برچیده شود.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
سلام
دختر نوجوانی از من سوال میکنه که چرا همه انسانها دنبال آزادی هستند
چه جوابی بدم؟
هدایت شده از h...m.p.r
فلسفه و ريشه علاقه انسان به «آزادى» الهام گرفته از وجدانيات او است، گرچه برهانى و استدلالى نيز هست، انسان، علاقمند به آزادى است چنانكه علاقمند به زيبائى است، او دوستدار گلى زيبا می باشد و هرگز به دنبال استدلالى براى اين دوستى نيست چراکه يك مسئله فطرى و وجدانى است. اين گرايش به آزادى نه تنها در انسان كه در تمامى موجودات زنده نهفته است؛ حتى گياهان هم تمايل دارند آزادانه به هر سو رشد كنند و محصور كردن آنها در محيطى محدود، منافات با طبيعت آنها دارد و چه بسيار ديده شده محصور كردن گیاه موجب پژمردگى و خشكى آن مى شود. شما اگر پرنده اى را در قفسى از طلا حبس كنيد و به او برسيد و پرستارى كنيد باز مى بينيد روز به روز پژمرده تر و ضعيف تر مى شود و چه بسا خوانندگى خود را فراموش مى كند. معروف است اگر پرنده اى آزاد باشد و حبس شود، خواندن را فراموش مى كند، اينها كه مى بينيد مى خوانند پرندگانى هستند كه از ابتداء در قفس به دنيا آمده اند. شما در باغ وحش مى بينيد همه چيز فراهم است و مصونيت براى حيوانات وجود دارد ولى آنها رنجورند و عمرشان كوتاه در حالى كه اگر در ميان جنگل و در دسترس حيوانات درنده باشند و طعمه آنها قرار گيرند ولى باز چون آزادند شادابتر و قويتر و چه بسا عمرشان طولانى تر است و در داستانها نیز مطالبى گفته اند كه مؤيد و شاهد اين مطلب است.
به راستی چرا حيوان با تمام خطرات جنگل، پذيراى آزادى در جنگل است و حاضر به حبس نيست؟ چرا انسان و حتّى گياهى از سلب آزادى رنجور شده و مى ميرد؟ نكته مهم اين است كه شكوفائى استعدادهاى هر موجودى در مسير تكامل، هرگز با حبس شدن او حاصل نمى شود و پيمودن اين مسير بدون آزادى ممكن نيست. آزادى هدر دادن نيروها و سرمايه ها نيست، بلكه وسيله شكوفائى و بارور شدن استعدادها است.
از اين جا آزادى منطقى و معقول از غير منطقى و نامعقول جدا مى شود و تفاوت آزادى اسلامى با آزادى غربى روشن مى گردد؛ آزادى در منطق عقل و اسلام عبارت از آزاد بودن براى پيمودن مسير تكامل و به فعليت رسيدن استعدادها و شكوفائى خلاقيت ها است، اما آزادى شهوات و اسير شدن انسان در چنگال هواها و پستي ها كه مايه هدر رفتن آب حيات و عمر و نيروهاى انسان در باتلاق رذالتها و بيچارگى ها است، نه جنبه منطقى، نه عقلى و نه اسلامى دارد.
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام بزرگوار
آنهایی که میگویند آزادی تنها بدنبال
رها شدن از دین وبرگشتن به عهد جاهلیت هستند. معنای واقعی آزادی را نمیدانند.
🔹باید بدانیم که آزادی به معنای رها بودن از هر قید و بند و نبودن مانع بر سر راه فرد و این که هر کس هر کاری که مایل است و دوست دارد انجام دهد، در هیچ یک از مکتبها، فرهنگها و نظرات فلسفی و اجتماعی به صورت یک ارزش ذکر نشده است. از آزادی بیبندوباری، و آزادی مطلق، هیچ کس در دنیا طرفداری نکرده و ممکن هم نیست.
👈 در جامعه بشری اگر فرض کنیم یک انسان در هر کاری که مایل است انجام بدهد، آزاد باشد و هیچ مانعی بر سر راه او نباشد، نفس این آزادی، به طور طبیعی آزادی بسیاری از مردم دیگر را محدود خواهد کرد و راحتی، امنیت و آسایش آنها را سلب خواهد کرد.
خلاصه آزادی به معنای مطلق که انسان هر چه اراده کرد برایش مباح باشد، نه منطقی است و نه ممکن است.
آزادی مقوله ای است که همیشه دست آویز غربیان برای حمله به کسانی بوده است که با فرهنگ منحط غرب به مقابله پرداخته اند
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
سلام لطفا به این سوال پاسخ دهید متشکرم.
شما که می گویید نهج البلاغه خطبه های امام علی علیه السلام است( یعنی مجموعه سخنرانی ها) و جمله ها و حکمت هایی که گاهی بیان می کرده اند . مگر نمی گویید مردم آن زمان تعداد کمی سواد داشتند. خود امام علیه السلام هم که این هارا یادداشت نکرده اند یعنی یک نفر دائم پیش ایشان بوده که تا ایشان حرفی میزدند سریع یادداشت می کرده ؟ مگر همچین چیزی می شود آن آدم خودش خانه و زندگی نداشته صبح تا شب در حال نوشتن حرفهای امام بوده. ؟
اگر هم در مجالس و منبر یادداشت می کرده اند چقدر دقیق میتوانسته یادداشت کنه؟ از کجا معلوم کم و زیاد نشده باشد یا اصلا اشتباهی ننوشته باشد یا از خودش ننوشته باشه؟ اصلا مگر حکومت آن زمان دشمن این ها نبودند حکومت معاویه چقدر اجازه صحبت کردن و سخنرانی به امام علیه السلام میداده!!!!
اگر آنقدر ضرورت داشته که این حرفها به نسلهای بعد منتقل بشود چرا امام علیه السلام خودشان نمی نوشتند و نشر نمیدادند. ؟؟
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
علیکم السلام
#پرسش_وپاسخ_مرتبط
#پرسش❓
متمایلم نظر دانشمندان را در خصوص نهج البلاغه بدانم که آیا نهج البلاغه یک منبع دانش اسلامی مورد وثوق، معتبر و قابل اطمینان است؟
✅ #پاسخ اجمالی
♻️نهج البلاغه دریای بی کرانی از معارف اسلامی درباره مبدأ و معاد، آفرینش، وحی، فرشتگان، جهان مجرد، عالم ملکوت، سیاست، تعلیم، تربیت، عرفان، اخلاق، فضایل نفسانی، عدالت، تقوا، زهد، سیر و سلوک، جهاد، نیایش و... است.
📖این کتاب بزرگ و ارزشمند، گوشه های از سخنان انسان کاملی است که به واسطه استعداد ذاتی و توفیقات الاهی و با مراقبت و سعی و تلاش رسول خدا (ص) تمام علوم را فرا گرفته و به تعبیر ابن ابی الحدید، سرچشمه تمام علوم و معارف بود و علم علمای رشته های مختلف سرانجام به حضرت امیر (ع) منتهی می شود. ابن عباس می گوید: رسول خدا فرمود: "وقتی برای مناجات پروردگار حاضر شدم، با من سخن گفت و مناجات نمود، هر چه از خدا یاد گرفتم به علی (ع) یاد دادم، پس علی (ع) بابِ علم من است".[1] بنابراین، امام علی (ع) تمام علوم و معارف را از پیامبر (ص) فرا گرفت و گنجینه علوم و معارف الاهی بود.[2] آنچه در نهج البلاغه موجود است گوشه هایی از سخنان آن حضرت است که سید رضی طبق سلیقه خود آنها را از منابع معتبر روایی گل چین و دسته بندی کرده و در مجموعه ای به نام نهج البلاغه جمع آوری نموده است.
📚در این مجموعه، اگر چه سلسله سند روایات موجود در آن ذکر نشده است، اما از طرفی، بسیاری از این کلمات، عباراتی برگرفته و دقیقاً در انطباق با مفاهیم قرآنی بوده و از طرف دیگر، بسیاری از این سخنان در منابع اولیه، دارای سند هستند. در همین راستا، متون نهج البلاغه از سوی دانشمندان بررسی و مستند سازی شده است.[3] تذکر این نکته شاید خیلی ضروری نباشد که مفاهیم و سخنان بلند نهج البلاغه آن قدر عمیق و پر معنا است که انسان را، اولاً: از سند بی نیاز می کند، ثانیاً: این سخنان در فصاحت، بلاغت، مطالب،و... به حدی عمیق و پر محتوا است که صدور آن را از انسانی جز علی (ع) محال می کند. در این راستا آنچه مهم است مطالبی است که برای زندگی معنوی و مادی انسان مفید و راهگشا باشد که نهج البلاغه نیز این گونه است؛ یعنی محتوا و مفاهیم این سخنان است که به گفته دانشمندان فوق کلام بشر و دون کلام خدا است.[4]
✔️امام خمینی (ره) آن عارف بزرگ، در باره نهج البلاغه می گوید: " و اما کتاب نهج البلاغه که نازله روح او ]امام علی[ است برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیت و در حجاب خود خواهی،... مجموعه ای است دارای ابعادی به اندازه یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی... و هرچه جامعه ها به وجود آید و دولت ها و ملت ها متحقق شوند و هر قدر متفکران و فیلسوفان و محققان بیایند و در آن غور کنند و غرق شوند. هان! فیلسوفان و حکمت اندوزان بیایند و در جملات خطبه اوّل این کتاب الاهی به تحقیق بنشینند و افکار بلند پایه خود را به کار گیرند و با کمک اصحاب معرفت و ارباب عرفان این یک جمله کوتاه را به تفسیر بپردازند و بخواهند به حق وجدان خود را برای درک واقعی آن ارضا کنند، ... تا میدان دید فرزند وحی را دریافته و به قصور خود و دیگران اعتراف کنند؛ و این است آن جمله: "مع کل شیءٍ لابمقارنةٍ و غیر کل شیءٍ لابمزایلةٍ"؛ او بی آن که در کنار چیزی باشد با هر چیزی هست و در عین دیگر بودن، از هیچ چیز جدا نیست.[5]،[6]
برای آگاهی از نظریات دانشمندان لطفاً مراجعه نمایید به: در ساحل نهج البلاغه (نهج البلاغه از نگاه اندیشمندان).
[1] "بَیْنَا أَبُو ذَرٍّ قَاعِدٌ مَعَ جَمَاعَةٍ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ کُنْتُ یَوْمَئِذٍ فِیهِمْ إِذْ طَلَعَ عَلَیْنَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع فَرَمَاهُ أَبُو ذَرٍّ بِنَظَرِهِ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى الْقَوْمِ بِوَجْهِهِ فَقَالَ مَنْ لَکُمْ بِرَجُلٍ مَحَبَّتُهُ تُسَاقِطُ
الذُّنُوبَ عَنْ مُحِبِّیهِ کَمَا تُسَاقِطُ الرِّیحُ الْعَاصِفُ الْهَشِیمَ مِنَ الْوَرَقِ عَنِ الشَّجَرِ سَمِعْتُ نَبِیَّکُمْ ص یَقُولُ لَهُ ذَلِکَ قَالُوا مَنْ هُوَ یَا أَبَا ذَرٍّ قَالَ هُوَ الرَّجُلُ الْمُقْبِلُ إِلَیْکُمْ ابْنُ عَمِّ نَبِیِّکُمْ سَمِعْتُهُ یَقُولُ عَلِیٌّ بَابُ عِلْمِی وَ مُبِینٌ لِأُمَّتِی مَا أُرْسِلْتُ بِهِ مِنْ بَعْدِی"، علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 27، ص 112 و 113.
[2] اقتباس از سؤال، 500 (سایت: 541).
[3] دانشمندان زیادی تلاش وافر در مصادر نهجالبلاغه کرده اند که اسامی آنها از این قرار است:
* مدارک نهجالبلاغه، علامه کاشف الغطاء (اسناد بخشی از مطالب
* استناد نهجالبلاغه، امتیاز علی عرشی.
* نهجالسعاده فی مستدرک نهجالبلاغه، محمد باقر محمودی.
* مصادر نهجالبلاغه، عبدالله نعمت.
* مصادر نهجالبلاغه و اسانیده، سید عبدالزهراء حسینی. در این کتاب به 114 کتاب از منابع سخنان حضرت اشاره شده است.
* بحثی کوتاه پیرامون مدارک نهجالبلاغه، رضا استادی.
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
* روشهای تحقیقی در اسناد و مدارک نهجالبلاغه، محمد دشتی.
* بخشی از مدارک در کتاب«منهاج البراعه» میرزا حبیب الله خویی و«تکمله المنهاج» علامه حسن زاده آمده است.
با مراجعه به منابع مذکور به خوبی میتوان صحت استناد نهجالبلاغه را به امام علی (ع) تصدیق کرد و کمترین ابهامی در این جهت برای متتبع باقی نمیماند.
[4] "فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق"، علامه حلی، کشف الیقین، ص 61، مؤسسه چاپ و انتشارات، 1411هـ ق.
[5] صحیفه نور، ج 14، ص 224- 225، پیام امام خمینی به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج البلاغه، 27/2/1360.
[6] اقتباس از سؤال، 6709 (سایت: 6913).
📚منبع سایت اسلام کوئست
#جهادگرتبیین
🔆🔅🔆🔆🔅🔆🔅🔆🔅
#پاسخی دیگر 👇
آیا ممکن است بعضی از قسمت های کتاب نهج البلاغه تحریف شده باشد؟ پاسخ انجمن گفتگوی دینی
http ://askdin .com/node/45399/copylink
هدایت شده از h...m.p.r
همه میپرسند سخنان امام علیه السلام چگونه حفظ و ضبط و جمع آوری شده است؟
همه میخواهند بدانند که:
در آن روزگاران آغازین اسلام "۱۴ قرن قبل" که وسایل مجهز و الکترونیک امروزی وجود نداشت و از رادیو و تلویزیون و مطبوعات خبری نبود و وسایل پیشرفته صدابرداری در اختیار نبود، چگونه سخنرانیهای امام علی علیه السلام را تدوین نمودند؟ ضبط و کنترل کردند و به نسلهای آینده رساندند؟
برای پاسخ دادن به سوالات یاد شده باید به تاریخ مدون ملتها و صدر اسلام و کیفیت حفظ آثار فرهنگی در گذشته و سیستم ارتباطات در دورههای گذشته تاریخ، توجه نمود که در آن روزگاران به جای وسایل مدرن و مجهز امروزی، به قدرت حافظه و کتابت نویسندگان زبردست متکی بوده و آثار فرهنگی خود را به گونهی مطلوبی نگهداری میکردند.
این واقعیت در رابطه با چگونگی حفظ و ضبط قرآن کریم نیز مطرح میباشد. یعنی در دورههای قبل از حکومت، فرزندان امام و برخی از اصحاب و گروهی از مردم، به ضبط و نگهداری آثار ارزشمند امام علی علیه السلام همت میکردند، اما در دوران ۵ سال حکومت امام، امکانات و لوازم و وسایل فراوانی به صحنه آمد، زیرا:
۱. شش هزار از اصحاب امام علیه السلام همواره در همه جا، چون شاگردان یک کلاس هماهنگ، سخنان امام را میشنیدند، حفظ میکردند، و در سراسر جامعه آن روز رواج میدادند.
۲. گروهی از نویسندگان توانا و ''کتاب'' هنرمند، همه جا در پای صحبت امام مینشستند و همه ی سخنان امام را مینوشتند مانند حارث اعور.
۳. عدهای ''حفاظ'' در آن روزگاران "به جای دستگاههای فیلم برداری و ضبط صوت امروز" گرد میآمدند که هر کجا امام صحبت میکند حفظ کنند و به جامعه عرضه نمایند.
۴. تمام نامههای امام هم در مرکز حکومت بایگانی میشد و در دست فرمانداران و کارگزاران حکومت نگهداری میشد، حتی نامه هائی را که امام برای دشمنان خودش مانند معاویه و عمروعاص نوشته بود آنها نیز اینگونه آثار ارزنده را از دست ندادند و در حفظ و نگهداری آن کوشیدند.
۵. بعضی از شاگردان امام علیه السلام مانند زید بن وهب، برخی از خطبههای امام را در زمان آن حضرت نوشته و به صورت کتاب در آوردند و به نام "خطبههای امیرالمومنین" به مردم عرضه نمودند، یعنی جمع آوری و تدوین سخنان امام، صدها سال قبل از سید رضی قدس سره توسط شاگردان امام علیه السلام، صورت پذیرفت.
امام علی علیه السلام صدها سخنرانی "خطبه" و دهها نامه و هزاران کلمات حکیمانه دارد که هزاران افسوس، تنها بخش کوتاهی از آن همه رهنمودها به نسل عصر ما رسیده است، و قسمت اعظم آثار امام علیه السلام در جنگهای میان مسلمین، و با توطئه استعمارگران، و کتاب سوزی ایادی استعمار، و آتش تعصب و حسادت برخی فرق ناآگاه، و غارت نسخ خطی مسلمین یا از بین رفته و یا از میان ما رخت بربسته است، و تنها حسرت و اندوه از دست دادن چنین سرمایههای عظیمی بر دلهای پر از اندوه ما نشسته است.
در نهج البلاغه ۲۴۱ خطبه ثبت گردید، در صورتی که سخنرانیهای امام علی علیه السلام فراوان است.
مسعودی مورخ معروف که ۱۰۰ سال پیش از سید رضی زندگی میکرد مینویسد: مردم بیش از چهارصد و هشتاد و اندی از خطبههای امام را حفظ کرده و از آن استفاده میکنند.
هدایت شده از h...m.p.r
مشکلات جمع آوری آثار علوی
اولین سوالی که به ذهن هر محققی میآید این است که:
با توجه به عظمت و ارزشهای والای سخنان امام علیه السلام چرا قبل از سیدرضی جامعهی اسلامی به فکر تدوین شایسته ی آثار امام علیه السلام نپرداخت؟ چرا در طول ۴۰۰ سال "از زمان امام علیه السلام تا سید رضی" دانشمند محققی، این ضرورت را درک نکرده و برای استفاده عموم مردم، حرکت سازنده ای را آغاز نکرده است؟
و چرا در طول سالیان طولانی ''۴ قرن'' مردم از فیض وجود کتابی مانند نهج البلاغه محروم بوده اند؟ و با مشکلات و دردسرهای زیاد برخی از رهنمودهای امام را فراهم مینمودند؟
علت اساسی چیست؟
و ریشههای این ناتوانی و کمبود را در کجا باید جستجو کرد؟
با اندک مطالعه و بررسی تاریخ غم بار و خون آلود "از شهادت امام تا سال ۴۰۰ هجری" پاسخ سوالات فوق تا حدودی روشن است، زیرا شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام در این دوره غم بار و خونین، دچار مشکلات فراوانی بودند و نمیتوانستند آزادانه آثار امام علی علیه السلام را در جوامع آن روز مطرح نمایند و به تاکتیکهای گوناگونی روی میآوردند مانند:
۱- شیعیان کتابهای روایی و آثار علوی را از ترس پنهان میکردند.
۲- شیعیان در بسیاری از موارد در دل خروارها خاک آثار فرهنگی را دفن میکردند.
۳- شیعیان جرأت بیان واقعیتها را نداشتند.
۴- بسیاری از کسانی که حافظ سخنان امام علیه السلام بودند انکار میکردند.
۵- برای حفظ جان دانشمندان شیعه به پنهان کاری و مخفی شدن، روی میآورند.
و انزوای سیاسی شیعیان، هجرتهای غم بار دانشمندان اسلام، و محرومیتهای جانکاه پیروان امام علی علیه السلام تا قرن چهارم، تداوم یافت و عاشقان و حافظان آثار علوی فرصت تبلیغ و ترویج سخنان امام علیه السلام را نیافتند.
امام در قرن چهارم، با پیدایش تحولات سیاسی در کشورهای اسلامی، که شیعیان حکومت و قدرت، را به دست گرفتند توانستند موفقیتهای چشم گیری را به دست آوردند که یکی از آنها تدوین نهج البلاغه میباشد.
موفقیت سید رضی قدس سره علل و عوامل گوناگونی دارد که همه ی آن به تحولات سیاسی، فرهنگی قرن چهارم هجری مربوط میگردد، زیرا سیدرضی قدس سره در سال ۳۵۹ هجری متولد شد و کار تألیف و تدوین نهج البلاغه در سال ۴۰۰ پایان پذیرفت. برای اینکه زمینههای مناسب آن روزگاران را بهتر مورد شناسایی قرار دهیم باید به برخی از تحولات مهم قرن چهارم، توجه نمائیم، مانند:
اول- اوضاع اجتماعی سیاسی شیعیان با انقلاب آل بویه در کرمان و با همکاری شیعیان مازندران عوض د و کم کم روی پای خود ایستادند.
دوم- دانشمندان شیعه در برخی از امور، رهبری مردم را به دست گرفتند.
سوم- حرکتهای وسیع و گسترده ای جهت تأسیس حوزههای علمیه آغاز شد.
چهارم- از سراسر بلاد اسلامی آن روز دانشمندان فراوانی در حوزههای علمیه ی شیعه گرد آمدند و وظیفهی تعلیم و تربیت دانشجویان و طلاب علوم اسلامی را عهده دار شدند.
پنجم- قرن چهارم تبدیل به قرن تألیف و ترجمه و تدوین کتب اسلامی شد.
ششم- شیعیان در برخی از کشورها، حکومت را به دست گرفتند و برخی دیگر در کادر حکومت و رهبری جامعه حضور فعال و تعیین کننده ای پیدا نمودند.
#شبهه
سلام علیکم
مگه پوشش مهسا امینی چقدر بد بوده که گشت ارشاد ایشون رو گرفته؟
چون یه عکس هست میگن برا قبلِ دستگیری هست اونجا زیاد پوشش ایشن بد نبوده
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🚨هشدار
🔍❌ ویکیپدیا دربارهی مهسا امینی نوشته که با ضربات پلیس، جمجمهاش شکسته و مرگ مغزی شده‼️
⁉️ منبع و مستند این مطلب کجاست؟
❗اینترنشنال سعودی!!
❗بیبیسی انگلیس
❗ویاُای. آمریکا
❗رادیو فردا
❗من و تو بهائیت
مگر پدر مهسا امینی در بیمارستان نگفت هیچ ضربه ای به سر فرزندم وارد نشده؟
🔸https://eitaa.com/porseshgar/26888
📄با این حجم #دروغ و #تحریف خدا به داد آیندگانی برسه
که میخوان تاریخ این روزهای ما رو بخونند😔
#سواد_رسانه
#خبرهای_جعلی