هدایت شده از جان من و سید علی💕
جنگی که فقط ۳ ساعت طول کشید !..
#پاسخ 👇⬇️
🔸برخی افراد شاه پرست، وقتی پرونده خالی و خیانت های متعدد شاه خائن را می بینند، برای اینکه شاه را و کارهای شاه را موجه جلوه دهند، متوسل به دورغ یا امور کاملا بی ارزش می شوند و آن را چنان با آب و تاب ذکر می کنند که هر کسب می شنود فکر می کند شاه و حکومت پهلوی چه حکومت دلسوزی بوده است.
🔹در حالی که چنین نیست و خیانت های شاه و حکومت پهلوی بر کسی پوشیده نیست که در پایان نوشته به برخی ها اشاره خواهم کرد.
اما جنگ قادسیه صدام همان جنگ تحمیلی بود که بعد از پیروزی انقلاب صدام با کمک تمام قدرت های دنیا مثل آمریکا و اسرائیل و ... علیه ایران به راه انداخت و البته می خواست یک هفتهی به تهران برسد و تهران را فتح کند ولی بعد از ۸ سال نه تنها به تهران نرسید بلکه اگر جام زهر را به امام خمینی نمی نوشانیدند ، چندین شهر عراق نیز تصرف می شد.
🔸 در جنگ تحمیلی، ایران با دست خالی با رهبری امام خمینی و تلاش مردم متدین و مومن ایران علیه و در مقابل قدرت های بزرگ و صدامی که تا دهان مسلح بود، ایستاد و یک متر ، تاکید می کنم، یک متر از خاک ایران را نداد.
👈 توجه توجه: درباره علل وقوع جنگ تحمیلی و روند آن که 8 سال به طول انجامید، صحبت های بسیاری شده است اما آنچه تاکنون کمتر از آن سخن گفته شده، موضع بازماندگان خاندان پهلوی و وابستگان به رژیم سابق است.
ردپای برخی مانند تیمسار اویسی و تیمسار آریانا در همکاری با رژیم بعث دیده می شود
فرح بعد از حمله عراق به ایران گفت چرا اویسی به ایران نمی رود
زمانی که آمریکا بودم، عراق به ایران حمله کرد. پس از آغاز جنگ، فرح و سپس هوشنگ انصاری به من زنگ زدند و گفتند چرا تیمسار اویسی نمی رود؟ به او بگویید برود!، آنجا تازه فهمیدم قرار این بوده که عراق به ایران حمله کند، قسمتی از خاک ایران را بگیرد، سپس اویسی آن قسمت را از عراقی ها تحویل بگیرد. آنجا ایران آزاد نام بگیرد و ارتشی های وابسته و دل بسته به شاهنشاهی به اویسی بپیوندند و نظام جمهوری اسلامی سقوط کند .
برای نقش فرماندهان شاه در تحریک صدام برای جنگ تحمیلی به آدرس زیر مراجعه کنید.
https://b2n.ir/h88083
🔰گوشه ای از خیانت های شاه⬇️⬇️
1⃣وابسته نمودن کامل کشور به قدرتهای بزرگ بویژه امریکا در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی ،فرهنگی و...؛ بگونه ای که کشور در دوره پهلوی ، حیات خلوت و منطقه نفوذ این قدرتها و حافظ منافع آنها محسوب می شد،
2⃣بی اعتمادی به ارزشها ، سنت ها و معتقدات جامعه که عمیقاً ریشه مذهبی داشت و تلاش برای از بین بردن ارزشهای مذهبی مسلط بر جامعه و جایگزینی آنها با ارزشهای غربی که از این جمله می توان به تغییر تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی، برگزاری جشن های سلطنتی پر هزینه و گزاف,نفوذ و اشتغال گسترده بهائیان و صهیونیستها در پستهای کلیدی و حساس دولتی اشاره نمود
3⃣ترویج روز افزون فساد وبزهکاری در میان مردم بویژه جوانان
4⃣👈ابتذال و از بین بردن شخصیت و کرامت اخلاقی و اجتماعی زنان و تخریب کانون خانواده؛ زن در دوره حکومت شاه فقط یک وسیله عیاشی , شهوترانی بود و ارزش زن تا حد یک کالا تنزل پیدا کرده بود
https://b2n.ir/r88595
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
چرا امام از پذیرفتن قطعنامه 598 به عنوان نوشیدن جام زهر یاد میکنن؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخ 👇⬇️
✅🌴دلایل ذکر این عبارت را حضرت امام خمینی در دوران حیاتشان بیان نکردند اما می توان حدس زد که امام خمینی برای خاتمه دادن به جنگ عراق با ایران به دنبال تحقق چند شرط به شرح ذیل بودند:
1- بیرون راندن ارتش متجاوز عراق از تمام سرزمین های اشغالی و حفظ تمامیت ارضی ایران
2- وادار کردن عراق به پذیرش مجدد معاهده 1975 به عنوان یک معاهده مرزی معتبر
3- اعلام رسمی عراق به عنوان متجاوز در جنگ با ایران
4- دریافت غرامت جنگ تحمیلی
5- نجات مردم عراق از دست صدام حسین
در زمان پذیرش قطعنامه 598 بندهای فوق بجز بند اول و آنهم نه به طور کامل هنوز به مرحله اجرا در نیامده بود.
🔸 بنابراین شاید امام خمینی نگران آن بودند که ممکن است با پذیرش قطعنامه 598، ایران نتواند به حقوق خود به طور کامل دسترسی پیدا کند بنابراین از عبارت نوشیدن جام زهر کمک گرفتند تا مسئله برای مردم روشن باشد. اما این که چرا امام خمینی در زمان صدور قطعنامه، آن را نپذیرفتند باید توجه داشت که جمهوری اسلامی ایران تمام قطعنامه های سازمان ملل در مورد جنگ تحمیلی بجز قطعنامه 598 را به دلیل بی طرفانه نبودن آنها رد کرده است.
🔹ولی ایران برای اولین بار در زمان صدور قطعنامه 598 ، این قطعنامه را رد نکرد و به دنبال اصلاح آن به منظور افزایش منافع کشور در جنگ بود به گونه ای که جمهوری اسلامی بتواند آن را بپذیرد. مشخص شدن عراق به عنوان متجاوز و دریافت غرامت و خسارات جنگ از مهم ترین خواسته های ایران بود که به گونه ای ضعیف در بندهای 6 و 7 قطعنامه به آنها اشاره شده است.
👈وضعیت ما در زمان صدور قطعنامه بهتر بود یا یک سال بعد از آن وقتی قطعنامه را پذیرفتیم؟ در واقع عده ای معتقدند ما در زمان صدور قطعنامه وضعیت بهتری داشتیم و اگر بنا بر پذیرش قطعنامه بود بهتر بود همان ابتدا آن را می پذیرفتیم.
🔹ایران تصور نمی کرد که یکسال پس از صدور قطعنامه 598 ، اوضاع جبهه ها به نفع عراق تغییر یابد. زیرا تا اوایل فروردین ماه سال 1367 قوای نظامی ایران در حال پیشروی در داخل مواضع ارتش عراق بودند و اگر کمک های بین المللی به صدام حسین نبود احتمال شکست ارتش عراق در برابر رزمندگان اسلام کم نبود.
🔸گفته شده که امام در تاریخ 29 تیر 1367 فرمودند: «من تا چند روز قبل معتقد به همان شیوهی دفاع و مواضع اعلامشده در جنگ بودم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن میدیدم، ولی به واسطهی حوادث و عواملی که از ذکر آن فعلاً خودداری میکنم و به امید خداوند در آینده روشن خواهد شد...» آیا این حوادث و عوامل همان فشار جامعهی جهانی بود یا اینکه در داخل هم مسئلهای وجود داشت؟
🔻مهم ترین حادثه آن دوران، تهاجم گسترده و پیوسته عراق به مواضع قوای ایرانی با همکاری ارتش منافقین بود که موجب بازپس گیری مناطقی همچون فاو، شلمچه، فکه و جزایر مجنون شد.
⬅️ عامل دیگر حمایت همه جانبه آمریکا و شوروی و کشورهایی مانند فرانسه و عربستان از عراق بود که منجر به جنگ نفتکش ها در خلیج فارس شد. در این ایام و در گیر و دار تهاجمات تازه ارتش عراق، ناوهای آمریکایی به سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس حمله کردند و میلیون ها دلار خسارت به ایران وارد کردند.
🔹 همچنین ناو جنگی وینسنس آمریکا هم به هواپیمای مسافربری ایران حمله کرد و موجب مرگ حدود 300 مسافر در تنگه هرمز شد. بکارگیری سلاح های شیمیایی از سوی عراق و کشتار مردم حلبچه و نگرانی از تکرار آن علیه مردم غیر نظامی و گسترش جنگ شهرها را نیز باید از عوامل موثری دانست که جنگ را از وضعیت متعارف خارج کرد و به کشتار غیر نظامیان از سوی عراق و آمریکا و با موشک ها و هواپیماهای روسی و فرانسوی منجر تبدیل کرد.
ادامه توضيحات راوی و پژوهشگر دفاع مقدس آقای علائی را در نشانی زیر در اینمورد دنبال بفرمایید .⬇️
khabaronline.ir/amp/306048/
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوال سال ۹۹ رهبر فرمودند واکس کرونایی از آمریکا ممنوعه وارد نکنید. ولی امسال رئیسی گفته آمریکا واکسن رو از ما دریغ کرد.
یعنی رهبر اصلا قبول نکرده ک آمریکا واکسن ساخته.
این نمیشه ناآگاهی؟؟
چون اونا نخواستن به ما واکسن بدن. چرا رهبر گفتن وارد کردنش ممنوعه و اگر آمریکا میتونست بسازه به ما نمیداد.
کلا حرفای رهبر و رئیسی خیلی تناقض داره باهم. 😐
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام.
❌️ هیچ تناقصی وجود ندارد در گفتار.
تحلیل نویسنده تک بعدی است و اشتباه.
و اما اصل ماجرا؛ ⬇️
⬅️رهبر حکیم وقتی واکسن های تجویز شده توسط امریکا و انگلیس را پیش بینی فرمودند دستور به عدم واردات دادند تا جان و حیثیت مردم شریف مصون بماند چون دولت تدبیر قصد وارد نمودن آنرا داشت.
علاوه بر این امریکا تحریم را گسترده تر کرد و با کشورهای دیگر هم منع صادرات واکسن به ایران را در دستور کار خود قرار داد.
دکتر رئیسی منظورشان تحریم داروهای مورد نیاز از جمله واکسن بود که تحریم شده بود.
بنابر این در تحلیل ها مراقب باشیم بر معدل دشمن نیفزاییم.
#یــازیــنــب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
سلام علیکم خداقوت ببخشید استاد پاسخی که شمافرمودیددرمورد برآورده شدن حاجات ویاارسال پیام به چندنفربود
اماسؤال من این بود که این روایت که هنگام خواب ۲۱مرتبه بسم الله بگوئیم به اندازه ی هر نفسی که میکشیم برایمان درنامه اعمال کارخیرثبت میکند
آیا این روایت صحیحه؟
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
✅در روايات اسلامى به قدرى به «بسم الله الرحمن الرحیم» اهميّت داده شده است كه آن را چيزى هم رديف «اسم اعظم الهى» معرفى مى كند. و طبق مفاد روایات، اهميّتش تا آن حد است كه در صورت ترك آن ممكن است انسان مشمول مجازات هاى الهى گردد. ولی این تاثیر و اهمیت تنها مربوط به الفاظ آن نيست، بلكه تخلّق به آنها شرط است. يعنى بايد مفهوم «بسم الله» در روح و جان انسان پياده شود، به هنگامى كه اين جمله را بر زبان جارى مى كند تمام وجود خويش را در پناه خدا ببيند؛ و از ذات پاكش مدد طلبد.
✅پيامبر صلي الله عليه و آله :إذا قالَ الْعَبدُ عِندَ مَنامِهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ يَقولُ اللّه ُ: مَلائِكَتى! اُكتُبُوا بِالْحَسَناتِ نَفسَهُ إلَى الصَّباحِ؛
هر گاه بنده اى هنگام خوابش، بسم اللّه الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگانمى گويد: به تعداد نفس هايش تا صبح برايش حسنه بنويسيد.
جامع الأخبار
🔹ولى مى دانيم اسم اعظم يا «بسم الله» كه فوق العاده به آن نزديك است تنها الفاظى نيست كه بر زبان جارى شود؛ و چنين نيست كه فقط با تلفظ به آنها مشكلات حل گردد، درهاى خيرات و بركات گشوده شود و نابسامانى ها سامان يابد؛ بلكه تخلّق به آنها شرط است.
✅يعنى بايد مفهوم «بسم الله» در روح و جان انسان پياده شود، به هنگامى كه اين جمله را بر زبان جارى مى كند تمام وجود خويش را در پناه خدا ببيند و از ذات پاك اش با تمام هستى خويش مدد طلبد. اين نكته نيز قابل توجّه است كه نه تنها در گفتن كه در نوشتن نيز تأكيد شده است با نام خدا شروع كنند؛ همان گونه كه در نامه سليمان(عليه السلام) به بلقيس آمده .
کتاب «جامع الأخبار» تألیف شیخ تاجالدین محمد شعیری، از محدثان شیعه در قرن ششم هجری است. این کتاب مشتمل بر روایات اهل بیت علیهمالسلام درباره اصول دین، موعظه و نکات اخلاقی است
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سؤال
سلام برای این مطلب یک جواب میخوام
بله بی آبی بی پولی بی کاری همهههههههه و هزار چیز دیگه تو جامعه داریم ک زندگی خیلیییی ها پاشیده شده بخاطرش بعد دنبال اخبار کشورای دیگه ایم
اینقد پیگیر اخبار امریکا و آلمانین پیگیر کشور خودمون نه پیگیر هم شهر خودمون باش تا ببینی چقد بدبخت چقد گرسنه چقد کارتون خواب چقد بی خانه تو شهرمون داریم ک برا هیچ کس اهمیتی نداره
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
بارها در فضای مجازی یا جمعهای دوستانه و حتی تاکسی و مترو، جملاتی را از افراد مختلف شنیده ایم که برایند بیشتر آنها خبر از نوعی دست کم گرفتن یا در مواقعی تحقیر جامعه ایرانی در قیاس با دیگر کشورها بوده است. اینکه در اثر برخی تصویرسازیهای غیرواقعی، مردم ما تواناییها و ویژگیهای مثبت خود و کشورشان را نبینند و برعکس، دیگر کشورها یا گذشته جعلی و رویایی کشورمان در زمان پهلوی تحت تاثیر دروغ بافیهای خاص برای آنها تبدیل به یک جامعه آرمانی شود این روزها تبدیل به یک کار هدفمند و ویژه توسط دشمنان این سرزمین و البته کسانی که خواسته و ناخواسته در زمین دشمن بازی میکنند شده است.
🔹دولت مردمی بر اساس مردمباوری و اجرای عدالت به دنبال رفع مشکلات است/ نجات کشور، رفع مشکلات و رونق زندگی مردم در گرو پیمودن خط نورانی امام(ره) است
👈این روزها بد گفتن از خودمان و خودتحقیری، تبدیل به عادت جمعی برخی از ما شده است. بارها پیش آمده که در جمعی خبری درباره ایران گفته شده و موجی از تخریب علیه آن به راه میافتد. خود تحقیری نه تنها منجر به تولید ایده نو نمیشود، بلکه به مرور باعث میشود پیران احساس خسران کنند و جوانان احساس بیآیندگی.
🔹بعد اجتماعی نیز برخلاف باور بسیاری از مردم، جامعه ایران از سلامت بسیار بالایی برخوردار است. به این آمار دقت کنید: ناتوانی بیش از نیمی از خانوادههای آمریکاییها در تامین نیازهای اولیه خود همچون اجاره و غذا (۵۱ میلیون خانواده که با احتساب هر خانواده ۳ نفر، ۱۵۳ میلیون نفر میشود. این هم از دنیای غرب وامکاناتی که ما از آن خبر نداریم.
✅واقعیتهایی هستند که هیچگاه برای ما ایرانیان گفته نشده و تصویری خیالی از آنچه اروپا و آمریکا و ژاپن و... در ذهن ما خلق کردهاند. این در حالی است که بنابر مراکز بینالمللی همچون سازمان بهداشت جهانی، ایران در بسیاری از شاخصهای جهانی در حوزه سلامت اجتماعی و خدمات رفاهی دارای رتبه خوبی در منطقه و جهان است. اما میبینیم که برخی سلبریتیها به راحتی و بدون هیچ سندی ادعا میکنند مثلا ایران بالاترین میزان مبتلایان به سرطان را دارد و یا سرعت اینترنت از فلان کشور آفریقایی کمتر است، در حالی که با یک جستوجو میتوان به دروغ بودن چنین ادعاهای پرتکراری پی برد.
👈واقعیت آن است که در جامعه کنونی ایران هم مشکلاتی وجود دارد. جدای از مشکلات ملموس اقتصادی، اما این مشکلات عینی، دلیلی بر چشمپوشی مشکلات سایر کشورها نیست. نباید به دلیل مشکلات اقتصادی خود، واقعیتهای اقتصادی کشورهای دیگر را کتمان کرد. کشورهایی که در ذهن ما بهعنوان بهشت ترسیم شده و جامعه ایرانی را برای رسیدن به آن تحریص میکند.
🔹حال که دشمن با ترس از تقویت روحیه خودباوری و پیشرفت ایران اسلامی رو به حربه ترویج خود تحقیری در کشور ما از راههای مختلف آورده است، هوشیاری مردم و تلاش مسئولان برای خنثیسازی این حیله و حرکت در مسیر بیانیه گام دوم میتواند یک بار دیگر ناکامی بدخواهان این سرزمین را رقم بزند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
این حجت کی هست
صاحب امر کیه
اول ناس کیه
قبل از او چه زمانی هست
سلاح چه سلاحی
صاحب وصیت وصیت ظاهره کو کجاست چی هست
شما بفرمایید
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام بزرگوار
اگر منظورتان از سوال مربوط امام زمان علیه السلام است👇👇
👈به شما پیشنهاد میکنم این کتاب را مطالعه کنید تا بدانید اول حضرت حجت کیست. تا حدودی به جواب خود خواهید رسید
👈نام کتاب: در انتظار مهدی طاووس الجنه
نام مولف: علی عسکری
زبان کتاب: فارسی
مترجم :
👈موضوع : عمده عناوین کتاب حاضر:
✅مهدی کیست؟، مهدویت در سایر کتب آسمانی، اثبات وجود مهدی علیه السلام در تاریخ، تولد و جشن میلاد آن حضرت، نسب امام مهدی عجل الله فرجه و اسامی و القاب آن بزرگوار، توضیحی درباره دو لقب صاحب الزمان و صاحب الامر، طول عمر و فرزندان و...
🔹مهدی علیه السلام در قرآن از زبان شیعه و تفاسیر اهل سنت، امام مهدی از زبان معصومین علیهم السلام، مهدی علیه السلام در کتاب های معتبر عالمان سنی، کتاب های علمای اهل سنت درباره امام مهدی علیه السلام، منجی بشریت چه کسی است؟، قائم مهدی است یا دیگری و...
✅علت غیبت امام، توقیع مبارک به علی بن محمد سمری، توقیع یعنی چه؟، چند حدیث و روایت درباره فرج، معنی و مفهوم انتظار،انتظار در مکاتب مادی، انتظار در سایر ادیان، انتظار در اسلام، انتظار در تشیع، فوائد انتظار و فضیلت آن، منتظر کیست؟ و...
🔹سوء استفاده ها از انتظار، بررسی کوتاهی از معنی جهاد، نهضت و تکیه گاه آن، تاریخ ظهور، شرایط ظهور، خروج سفیانی، امام از کجا ظهور می نماید؟، دوستان و یاوران و همراهان امام زمان علیه السلام، ویژگی های یاران آن حضرت، برخی از اهداف حکومت حضرت و...
✅مدت حکومت امام زمان علیه السلام، مکان هایی که احتمال حضور بیشتر آن حضرت می رود، اوقاتی که متعلق به آن حضرت است، ایا امام را می شود ملاقات نمود؟، بعضی از کسانی که در غیبت کبری به خدمت حضرت مشرف شده اند، حق امام زمان بر مردم و...
🔹چگونه می توان حق امام عصر علیه السلام را تا حدی اداء نمود؟، توجهات آن حضرت، آگاهی از اعمال ما، کسانی که موجب آزردگی خاطر آن حضرتی می شوند، دعای ائمه در حق امام زمان علیهم السلام، گریه امام صادق علیه السالم بر غیبت حضرت و...
👈استغاثه به حضرت حجت، اوقاتی که برای دعا کردن به آن حضرت تاکید شده است، ذکر بعضی از دعاها در زمان غیبت، برکات و آثار دنیوی و اخروی دعای در حق امام زمان علیه السلام، توصیه سید بن طاووس به فرزندش در مورد امام عصر علیه السلام و...
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
روز هجدهم ماه محرمه
۴۲ روز مونده به ماه ربیع الاول
محرم و صفر عین برق و باد میگذره و دوباره میرسیم به ماه ربیع الاول
اینکه از الان دارم میگم برای اینه که ۴۰ روز دیگه بعضیا نگن بسه بابا
خسته شدیم
همش عزا همش مشکی
رفقا
خواهرا
برادرا
باور کنید ماه ربیع الاول تبریک نداره
سر آغاز هرچی فتنه بوده تو همین ماه رقم خورده
میدونید چرا الان سیاه پوش سیدالشهدا هستیم؟
چون بعد از شهادت رسول خدا حق امیرالمومنین رو خوردن
چون غدیر پایمال شد
حالا سوال پیش میاد
آغاز پایمال شدن حق امیرالمومنین تو چه زمانی بود؟
جواب:بعداز شهادت پیغمبر اکرم
پیغمبر اکرم چه زمانی به شهادت رسید؟
جواب:آخر ماه صفر
شورای کثیف سقیفه کی تشکیل شد؟
جواب:بعد شهادت پیغمبر اکرم
و از بعد شهادت پیغمبر این ظالمین شروع کردن به جسارت،قطعا تو ماه ربیع الاول به خانه وحی جسارت شده
تو همون روزا بوده که حضرت زهرا سلام الله علیها راه افتادن و رفتن در خانه انصار بی بصیرت رو زدن و میپرسیدن مگه شما غدیر نبودید؟
مگه نبودید پدرم گفت بعد از من علی جانشین منه
ولی گوش ها کر بود و صحبت های باعث خلقت عالم حضرت زهرا سلام الله علیها به گوششون اثر نداشت که نداشت
اگر امروز حرف زدم برای اینه که همیشه اول ربیع بهم میریزم
من کاری به اینکه کی بعد ۶۰ روز خسته میشه از مشکی پوشیدن و .....کار ندارم
هرکسی دوست داشت سفید بپوشه اصلا
ولی انصافا این عادت یا بدعت یا هرچی که اسمش رو میشه گذاشت که ربیع رو تبریک میگن از سرتون بندازید که باور کنید ربیع الاول تبریک نداره
یازهرا
#متن_شبهه⛔️
می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد
💢ظلم بزرگ شیعیان #افراطی به امام علی(ع)
#ایام_محسنیه باعث به فراموشی سپرده شدن لیلة المبیت شده است
#بخوانید
ماه ربیع الاول، بهار ماه هاست
ماه #اثبات حقانیت علی(ع) است.
#مستند و #مستدل به قرآن در این ماه میتوان عظمت و فضیلت علی(ع) را اثبات نمود.
#چگونه؟ 👇👇👇
✅ شب اول ماه ربیع به نام «لیلة المبیت» مزیّن است
در این شب یک حادثه مهمّ تاریخی واقع شد و آن این که در سال سیزدهم بعثت، رسول خدا از مکّه به قصد هجرت به سوی مدینه، از شهر خارج شد و در «غار ثور» پنهان گردید و امیر مؤمنان علی علیه السلام برای اغفال دشمنان، فداکارانه در بستر رسول خدا خوابید و مشرکان قریش که خانه رسول خدا را محاصره کرده بودند، به گمان آن که رسولدر بسترش آرمیده است، تا صبح منتظر ماندند و چون صبحگاهان با شمشیرهای برهنه به منزل آن حضرت هجوم بردند تا رسول اللّه را بکشند، علی(ع) را دیدند که از آن بستر برخاست! بدین سان، رسول خدا در فرصتی مناسب خود را از چنگال مشرکان قریش نجات داد و علی علیه السلام نیز با این فداکاری، عشق و علاقه و برادری خود را نسبت به رسول خدانشان داد؛ این در حالی بود که هر زمان ممکن بود کسی را که در بستر خوابیده به قتل برسانند.
🌴آیه شریفه «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ؛ بعضی از مردمِ (با ایمان و فداکار) جان خود را در برابر خشنودی خدا می فروشند؛ و خداوند نسبت به بندگان مهربان است»(سوره بقره، آیه 207) در حقّ آن حضرت نازل شد.
#سوال
می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد
سلام وادب
#پاسخی_دیگر⬇️⬇️
❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛
✅🌴در این شکی نیست که پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان در معرض بیشترین مصیبت ها در طول عمر شریفشان بوده اند .
❗️امام باقر فرمود:
« شدیدترین مردم از حیث بلا و مصیبت پیامبران سپس جانشینان آنها هستند»
📚الکافی ج2 ص253
👌پیامبر گرامی فرمود:
«هیچ پیامبری به مانند من مورد اذیت و مصیبت واقع نشد»
مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص247
🗯مصایب پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان اختصاص به یک روز و دو روز نبوده است بلکه انان در تمام عمر گرفتار اذیت ها و آزارها و محاصره ها و زندان ها و پرخاشگری ها و مانند آن بوده اند.
❓با این وجود آیا ما باید تمام طول سال را به خاطر مصایب آن بزرگواران عزاداری کنیم و همگان را هم تشویق به آن کنیم و از شادی کردن پرهیز دهیم در حالی که خود اهل بیت چنین نکردند❔
🔻در روایات متعددی امر به شادی و تفریح کردن شده است که اگر بگوییم باید تمام طول سال اندوهگین و عزادار باشیم توجیه مناسبی برای روایات شادی نخواهیم داشت .جهت اگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید:
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4106
🔸آنچه از روایات استفاده می شود آن است که برگزاری دهه عزاداری تنها برای امام حسین توصیه شده است و دلیلی برای برقراری دهه عزاداری برای سایر اهل بیت از روایات استفاده نمی شود .جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع کنید؛
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4724
⬅️ این که بخواهیم در طول سال مردم را به بهانه های مختلف وادار به برقراری مجالس عزاداری و گریه و اندوه کنیم با آن که دلیلی خاص بر این سخن از سیره اهل بیت بدست نمی آید طولی نمی کشد که این کار سبب دوری مردم از دین و احیای شعائر الهی می شود و برای مردم نوعی دل زدگی دینی ایجاد می شود و گناه آن نیز بر گردن مسببان می باشد.
❗️امام رضا فرمود:
👈«هرکس سنت ناپسندی بنیان نهد که سبب دوری مردم از دین شود گناه آن و گناه هرکسی که با عمل او گمراه شده است بر ذمه مسبب اصلی می باشد»
بحار الانوار ج2 ص24
حضرت علی فرمود:
🔹« خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با حزن و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند»
الخصال ج2 ص635
👈قدر متقین از این نوع روایات آن است که شب و روز شهادت اهل بیت دارای قداست است و همگان باید احترام آن را نگه دارند و به عزاداری بپردازند اما در غیر این ساعات دلیل خاصی از روایات برای برگزاری مراسم عزاداری از اهل بیت نداریم به جز آنچه برای عزاداری کردن برای امام حسین وارد شده است.
🔸برخی از محققان با اقامه ادله معتقدند که شهادت حضرت محسن در روز جمعه دوم ربیع الاول بوده است.
شبهات فاطمیه ،عصیری ص444
👈بله در طول سال هر روز و هرشبی که بر انسان می گذرد انسان می تواند مصایب اهل بیت را برای خود بازگو کند و اشک بریزد چنان که امام صادق فرمود:
« هرکس برای مصایب ما قطره اشکی بریزد خداوند صورتش را بر آتش جهنم حرام می کند و تمام گناهانش را می بخشد »
بحار الانوار ج44 ص285
👈اما با توجه به نکات فوق الذکر دلیلی برای اجبار مردم به برگزاری عزاداری برای اهل بیت به غیر از شب و روز شهادت آن بزرگواران نمی باشد .
پرسش و پاسخ مرتبط؛⬇️
آیا حمله به خانه حضرت زهرا و شهادت ایشان مستند می باشد⁉️
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/1868
آیا شهادت حضرت محسن در روایات اهل سنت آمده است؛
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/784
﷽، اوایل ربیع، ایام شادی یا عزا؟
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 یه عده ای در صدد هستند تا روزهای اول ماه ربیع را گرفتار دوگانهی تازه ای کنند و معلوم است که این دوگانه سازی های در حقیقت تکه پاره کردن پیکر جامعه است؛ این روزها شادی کنیم یا عزاداری؟ تبریک بگوییم یا تسلیت؟
🔹استدلال کسانی که میگویند باید عزای محرم و صفر را در روزهای ابتدایی ماه ربیع الاول هم ادامه داد این است که حوادث و اتفاقات تلخی در این روزها افتاده و به خانه وحی جسارت شده است.
🔹کسانی هم که به تبریک و شادباش این روزها می پردازند، استدلال می کنند که محرم و صفر که ماه عزا است به پایان رسیده و باید به گونه ی دیگری از زندگی یعنی شادی روی آورد!
✅هر دو استدلال ضعیف است. اگر بنا باشد برای مصائب اهل بیت علیهم السلام دهه و روضه تاسیس کنم، در حقیقت باید ۳۶۵ روز سال را چنین کرد، جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خیبر جنگ صفین، جنگ جمل، جنگ احزاب، مصیبت شکسته شدن دندان مبارک پیامبر، جسارت های هر روزه ی هارون به امام کاظم، جسارت های متعدد متوکل به امام هادی، حمله ها و آسیب های منصور دوانقی به امام صادق و ..... مثنوی هفتاد من کاغذ می شود یعنی هر روز سال چند واقعه دارد. نمی گویم این حوادث نباید یادآوری شود، اتفاقاً همهی آنها باید گفته شود و درس و عبرت و نکته های آن بازگو شود، 👈اما دو سوال:
⁉️آیا تمام وقایع تاریخی این روزها، اتفاقات تلخ و اندوهناک است؟
⁉️آیا تنها راه محبت به اهل بیت عزاداری است؟
بعضی گمان می کنند فقط با گریه و ماتم به اهل بیت نزدیک می شویم. یا حتی بعضی فکر می کنند هرچه بدبخت تر باشیم امامان بیشتر به ما نظر می کنند!! نه! این غلط است. قرآن کریم در توصیف خدای سبحان، خنداندن و گریاندن، هر دو را ذکر می کند و البته خنداندن بر گریاندن هم مقدم ذکر می شود: وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى (نجم:43)
🔹 توضیح اینکه در ابتدای ربیع الاول، اتفاقات تاریخی و تمدن ساز بزرگی افتاده که عبارت است از: هجرت پیامبر از مکه به مدینه است. همچنین آرمیدن امیرالمومنین در بستر پیامبر که با به جان خریدن یک خطر بزرگ، زمینه ساز این حرکت بزرگ تاریخی و سرنوشت ساز شدند.
⁉️چرا از این ها گفته نمی شود، چرا برای این اتفاقات بزرگ که به اسلام عزت و شوکت داد، دهه و مناسبت تاسیس نمیکنیم؟ فقط باید از جسارت گفت؟
⬅️ با توجه به متن بیانیه گام_دوم امروز امت اسلام و به پرچمداری ایران عزیز در مسیر برپایی تمدن_نوین_اسلامی است و آنچه چراغ راه این مسیر است همین حوادث مبارک است.
🔹بنابراین اینکه چون محرم و صفر تمام شده بریم سراغ شادی و حرفی از آموزه های تاریخی و مهم این دوران ذکری به میان نیاید، این هم صحیح نیست اما حوادث تاریخی فقط مصیبت و جسارت نیست.
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
#سوال
لطفا سریع پاسخ بدین
از امروز هم این متن در گروهها منتشر شده 👇🏻👇🏻👇🏻
#اول_ربیع_روز دفن_پیامبر[پس شادی و تبریک گفتن ممنوع]
متاسفانه بر اساس خرافاتی که گریبان ما شیعیان را گرفته است، با اتمام ماه #صفر و شروع ماه #ربیع_الاول، فوج پیام های تبریک و شادباش آغاز می شود.
پیام هایی که حاوی رسیدن ماه ربیع_الاول و پایان ماه صفر است و چه خوش باور نشسته ایم که با کوله باری از #گناه و تنها با ارسال #یک_پیام، #بهشت را دو دستی تقدیم ما کنند.
لازم است قدری بیشتر تأمل کنیم تا بدانیم در هفته #اول_ربیع چه اتفاقاتی رخ داده است؟ به گفته امامان معصوم(علیهم السلام) #سیاه_ترین_هفته_تاریخ بشریت که حتی از فاجعه عظیم #کربلا اعظم تر است، هفته اول ربیع_الاول می باشد.
🔴آغاز ماه ربیع با خاکسپاری بدن رسول خدا(ص)
بر اساس تمام مستنداتی که در کتب #شیعه و #اهل_سنت آمده است، بدن مطهر پیامبر گرامی اسلام(ص) #سه_روز بعد از شهادت ایشان، آن هم بعد از رخ دادن #حوادثی_تلخ به خاک سپرده شد.
❌کجا مردمانی را سراغ دارید که درشب اول خاکسپاری عزیزانشان، به شادی و سرور بپردازند؟😳
❌یکی از تاسف بارترین حوادث تاریخ همین #واقعه است؛ کسانی که دم از مسلمانیت و #صحابه پیامبر بودن می زدند عوض آنکه در پی دفن پیامبرشان باشند به محض آنکه خبر شهادت آن بزرگوار را شنیدند برای #غصب_خلافت، بدن مطهر ایشان را به حال خود #رها و روانه #سقیفه بنی ساعده #منحوس شدند.
متاسفانه ما شیعیان، نه تنها روز خاکسپاری آخرین پیامبر و #اشرف مخلوفات را محترم نشمرده، بلکه ناآگاهانه شروع #ماه_ربیع، را ماه #شادی و #سرور اهلبیت(ع) نیز می خوانیم، که در هیچ یک از کتب شیعی سندی، نقلی، حدیثی دالّ بر این موضوع نداشته و نداریم.
📚طبقات الکبری ابن سعد، ج/2 ص78؛ مسند احمد، ج6 / ص274، 242؛ سنن بیهقی، ج3 / ص409؛ السیرة النبویةابن کثیر، ج4 / ص538؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج13/ صص37، 38.
⬅️ شادی اول ربیع یا عزای ایام محسنیه ؟
💠 با سلام به همه بزرگواران مهدوی یاور
🔰 هرساله وقتی ایام اول ربیع الاول می رسد ، این بحث بین عزیزان و سروران گرامی داغ می شود که آیا بلافاصله بعد از شهادت آقا رسول الله (ص) به خانه ایشان حمله شد و حضرت محسن (ع) سقط شد یا نه؟
اگر جواب مثبت است، خود را آماده می کنند برای ایام عزاداری برای حضرت محسن (ع)
🌀 بنده اول ذکر کنم که به هیچ عنوان قصد ورود همه جانبه به این بحث را ندارم ، چون گاها فضای این مباحث از مباحث علمی ، به جدال و تعصب کشیده شده است ، اما نظر بنده حقیر بعد از مطالعه مقالات و اسناد مختلف، همان نتیجه و نظری هست که این دو مقاله علمی و معتبر به آن اشاره کرده اند
1️⃣ http://tarikh.nashriyat.ir/node/611
2️⃣ https://hawzah.net/fa/Article/View/95994
👌 هر دو مقاله اینقدر پربار و پر سند و پر مدرک و با استدلال های درست هستند که دیگر نیازی به اظهار نظر بنده حقیر نیست
✅ نتیجه هر دو مقاله این است که تاریخ احتمالی حمله به خانه زهرا (س) که باعث سقط شدن حضرت محسن شد ، حدودا 50 روز بعد از شهادت آقا رسول الله (ص) بوده ، نه در ایام ربیع الاول یا بلافاصله بعد از شهادت پیامبر (ص)
👈 خواهشا هر دو مقاله را خوب و با دقت بخوانید
👈 به همین مقدار بسنده می کنم و بیش از این بحث نمی کنم و میل بحث هم در این مورد ندارم و البته فرصتش را هم ندارم، باندازه کافی این دو مقاله کافی هست ، پس لطفا در این مورد از بنده یا ادمین ، سوالی نفرمایید
🌀 همه عزیزان ، چه آنهایی که قائل به شهادت حضرت محسن در این ایام هستند و چه آنهایی که طبق نظر ما قائل به شهادت ایشان در فاصله حدود 50 روز بعد شهادت پیامبر (ص) هستند ، عزیز هستند و بزرگوار و سرباز امام زمان (عج)
خواهشا دوستان انقلابی و مذهبی سر این موضوعات با یکدیگر بحث و جدل نکنند، شما مطالب و اسناد خود را نشان دهید، همین ، نیازی به مدام بحث کردن سر این موضوعات نیست ، باعث کدورت می شود ، باعث درگیری می شود، کسیکه بگوید ایام محسنیه الان نیست نه دشمن خدا هست ، نه دشمن اهل بیت، یک اختلاف نظر در مباحث تاریخی هست و بس ، پس جای هیچ بحث تعصبی و جدل و موارد غیر علمی نیست
باتشکر
✍️ احسان عبادی
#ربیع_الاول
@ma_va_o
﷽، اوایل ربیع، ایام شادی یا عزا؟
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 یه عده ای در صدد هستند تا روزهای اول ماه ربیع را گرفتار دوگانهی تازه ای کنند و معلوم است که این دوگانه سازی های در حقیقت تکه پاره کردن پیکر جامعه است؛ این روزها شادی کنیم یا عزاداری؟ تبریک بگوییم یا تسلیت؟
🔹استدلال کسانی که میگویند باید عزای محرم و صفر را در روزهای ابتدایی ماه ربیع الاول هم ادامه داد این است که حوادث و اتفاقات تلخی در این روزها افتاده و به خانه وحی جسارت شده است.
🔹کسانی هم که به تبریک و شادباش این روزها می پردازند، استدلال می کنند که محرم و صفر که ماه عزا است به پایان رسیده و باید به گونه ی دیگری از زندگی یعنی شادی روی آورد!
✅هر دو استدلال ضعیف است. اگر بنا باشد برای مصائب اهل بیت علیهم السلام دهه و روضه تاسیس کنم، در حقیقت باید ۳۶۵ روز سال را چنین کرد، جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خیبر جنگ صفین، جنگ جمل، جنگ احزاب، مصیبت شکسته شدن دندان مبارک پیامبر، جسارت های هر روزه ی هارون به امام کاظم، جسارت های متعدد متوکل به امام هادی، حمله ها و آسیب های منصور دوانقی به امام صادق و ..... مثنوی هفتاد من کاغذ می شود یعنی هر روز سال چند واقعه دارد. نمی گویم این حوادث نباید یادآوری شود، اتفاقاً همهی آنها باید گفته شود و درس و عبرت و نکته های آن بازگو شود، 👈اما دو سوال:
⁉️آیا تمام وقایع تاریخی این روزها، اتفاقات تلخ و اندوهناک است؟
⁉️آیا تنها راه محبت به اهل بیت عزاداری است؟
بعضی گمان می کنند فقط با گریه و ماتم به اهل بیت نزدیک می شویم. یا حتی بعضی فکر می کنند هرچه بدبخت تر باشیم امامان بیشتر به ما نظر می کنند!! نه! این غلط است. قرآن کریم در توصیف خدای سبحان، خنداندن و گریاندن، هر دو را ذکر می کند و البته خنداندن بر گریاندن هم مقدم ذکر می شود: وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى (نجم:43)
🔹 توضیح اینکه در ابتدای ربیع الاول، اتفاقات تاریخی و تمدن ساز بزرگی افتاده که عبارت است از: هجرت پیامبر از مکه به مدینه است. همچنین آرمیدن امیرالمومنین در بستر پیامبر که با به جان خریدن یک خطر بزرگ، زمینه ساز این حرکت بزرگ تاریخی و سرنوشت ساز شدند.
⁉️چرا از این ها گفته نمی شود، چرا برای این اتفاقات بزرگ که به اسلام عزت و شوکت داد، دهه و مناسبت تاسیس نمیکنیم؟ فقط باید از جسارت گفت؟
⬅️ با توجه به متن بیانیه گام_دوم امروز امت اسلام و به پرچمداری ایران عزیز در مسیر برپایی تمدن_نوین_اسلامی است و آنچه چراغ راه این مسیر است همین حوادث مبارک است.
🔹بنابراین اینکه چون محرم و صفر تمام شده بریم سراغ شادی و حرفی از آموزه های تاریخی و مهم این دوران ذکری به میان نیاید، این هم صحیح نیست اما حوادث تاریخی فقط مصیبت و جسارت نیست.
در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
#پاسخ
ایجاد نشاط و شادابی روحی و دینی با وقایع شادیآور پس از ۲ ماه عزاداری باعث خرسندی است.
✅فضائل و برکات زیادی در ماه ربیع الاول وجود دارد که از مهمترین آنها ولادت پیامبر اعظم(ص) و آغاز امامت امام زمان(عج) است. قطعا رحمت و برکتی بزرگتر از وجود مقدس پیامبر (ص) بر زمین نازل نگشته و این ماه را مبارک گردانیده است.
🔹بزرگانی چون سید بن طاووس و مرحوم جواد آقاملکی تبریزی از عظمت و برکات ماه ربیع الاول بسیار گفته اند و شیخ عباس قمی نیز می گوید: “روز اول علما گفته اند مستحب است که براى تشکر نعمت سلامتى رسول خدا(ص) و أمیر المؤمنین(ع) روزه بدارند و زیارت آن دو بزرگوار در این روز مناسب است".
✅مذهب شیعه شاهد وجود مناسک و رفتارهای عمیق و دارای ابعاد منطقی و کارشناسی هستیم و نیازی به مناسک وارداتی نیست، در آغاز ماه ربیع شاهد تبریک ائمه و بزرگان دین به دلیل وقایع دینی مسرتبخش این ماه هستیم و نیازی به فعالیتهایی که باعث وهن شیعه میشود، نیست.
اقامه عزا در مناسبتها فضیلت است و هر شخص بنا به تشخیص و حجت شرعی خود به آن اقدام می کند.
۵_ پرداختن و الزام سایرین به ایام مختلف عزا که سابقه طولانی نداشته و در سیره بزرگان دیده نشده، بخشی از جامعه را پس از این افراط، به تفریط در مجالس اهل بیت(ع) می کشاند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#متن_شبهه⛔️
❌ربیع تبریک ندارد
آیا ابتدای #ماه_ربیع روزهای عزاداری است چون وی در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .درضمن دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد؟
ایام محسنیه جدیدا میگیرند
#پاسخ
توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣در این شکی نیست که پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان در معرض بیشترین مصیبت ها در طول عمر شریفشان بوده اند .
امام باقر«ع» فرمود:
« شدیدترین مردم از حیث بلا و مصیبت پیامبران سپس جانشینان آنها هستند»
الکافی ج2 ص253
👌پیامبر گرامی فرمود:
«هیچ پیامبری به مانند من مورد اذیت و مصیبت واقع نشد»
مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص247
مصایب پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان اختصاص به یک روز و دو روز نبوده است بلکه انان در تمام عمر گرفتار اذیت ها و آزارها و محاصره ها و زندان ها و پرخاشگری ها و مانند آن بوده اند.
با این وجود آیا ما باید تمام طول سال را به خاطر مصایب آن بزرگواران عزاداری کنیم و همگان را هم تشویق به آن کنیم و از شادی کردن پرهیز دهیم در حالی که خود اهل بیت چنین نکردند
2⃣در روایات متعددی امر به شادی و تفریح کردن شده است که اگر بگوییم باید تمام طول سال اندوهگین و عزادار باشیم توجیه مناسبی برای روایات شادی نخواهیم داشت .
جهت اگاهی بیشتر حتما فیلم زیر را ببینید👇
https://b2n.ir/51320
اگر فیلم بالا را دیدید ادامه را بخوانید👇
3⃣آنچه از روایات استفاده می شود آن است که برگزاری دهه عزاداری تنها برای امام حسین توصیه شده است و دلیلی برای برقراری دهه عزاداری برای سایر اهل بیت از روایات استفاده نمی شود .
4⃣این که بخواهیم در طول سال مردم را به بهانه های مختلف وادار به برقراری مجالس عزاداری و گریه و اندوه کنیم با آن که دلیلی خاص بر این سخن از سیره اهل بیت بدست نمی آید طولی نمی کشد که این کار سبب دوری مردم از دین و احیای شعائر الهی می شود و برای مردم نوعی دل زدگی دینی ایجاد می شود و گناه آن نیز بر گردن مسببان می باشد.
امام رضا «ع»فرمود:
«هرکس سنت ناپسندی بنیان نهد که سبب دوری مردم از دین شود گناه آن و گناه هرکسی که با عمل او گمراه شده است بر ذمه مسبب اصلی می باشد»
بحار الانوار ج2 ص24
5⃣حضرت علی«ع» فرمود:
« خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با حزن و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند»
الخصال ج2 ص635
قدر متقین از این نوع روایات آن است که شب و روز شهادت اهل بیت دارای قداست است و همگان باید احترام آن را نگه دارند و به عزاداری بپردازند اما در غیر این ساعات دلیل خاصی از روایات برای برگزاری مراسم عزاداری از اهل بیت نداریم به جز آنچه برای عزاداری کردن برای امام حسین وارد شده است.
6⃣برخی از محققان با اقامه ادله معتقدند که شهادت حضرت محسن در روز جمعه دوم ربیع الاول بوده است.
شبهات فاطمیه ،عصیری ص444
7⃣بله در طول سال هر روز و هرشبی که بر انسان می گذرد انسان می تواند مصایب اهل بیت را برای خود بازگو کند و اشک بریزد چنان که امام صادق فرمود:
« هرکس برای مصایب ما قطره اشکی بریزد خداوند صورتش را بر آتش جهنم حرام می کند و تمام گناهانش را می بخشد »
بحار الانوار ج44 ص285
👌اما با توجه به نکات فوق الذکر دلیلی برای اجبار مردم به برگزاری عزاداری برای اهل بیت به غیر از شب و روز شهادت آن بزرگواران نمی باشد.
متاسفانه برخی یک حدیث از واجبات و اهتمام به نماز و دیگر واجبات نشر نمی دهند اما گاهی متعصبانه دیگران را بخاطر اعتراض به دهه سازی تا پای تکفیر میکشانند.
🔹ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟
✅#پاسخ
🔸ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد.
🔹فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد.
🔸در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود.
🔻بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد.
👈به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد.❌
پی نوشت:
۱. مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، كتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹. مرکز ملی پاسخگویی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
سلام و ادب
#پاسخی_دیگر 👇⬇️
✅🌴 اول: تمام ماهها برای خداست و اتفاقاتی که در آن ماه افتاده است، آن ماه را شاد یا غمناک میکند. مثلا ماه محرم و صفر به خاطر شهادت امام حسین علیهالسلام و یارانش و فراموش نشدن مصیبتهایی که بر خاندان مطهرش وارد شد و همچنین رحلت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و شهادت امام حسن و امام رضا علیهماالسلام، ماه غم شدهاند.
🔷 دوم: اما اگر بخواهیم بدانیم ماه ربیع ماه شادی یا غم است باید اتفاقاتی که در ماه ربیع افتاده است را بررسی کنیم.
🔻 اتفاقات خوبی که در ماه ربیع افتاده است عبارتند از؛
1️⃣ هجرت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و لیلةالمبیت که حضرت علی در جای پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم خوابید در اول ربیع بوده است. [1]
2️⃣ آغاز امامت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف در نهم ربیع است. [2]
3️⃣ عمربن سعد در نهم ربیع کشته شده است. [3]
4️⃣ مرگ یزید در چهاردهم ربیع اتفاق افتاده است. [4]
5️⃣ ازدواج پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و حضرت خدیجه سلاماللهعلیها در دهم ربیع بوده است. [5]
6️⃣ ولادت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امام صادق علیهالسلام در هفدهم ربیع است. [6]
🔻 اما اتفاقات غمناکی که در ماه ربیع افتاده است عبارتند از؛
1️⃣ حمله به خانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها و اهانت به ایشان و زخمی شدن حضرت که سبب شهادت محسن فرزند حضرت شدند در اول ربیع بوده است. [7]
2️⃣ آتش زدن و سنگباران کردن خانهی خدا توسط یزید در سوم ربیع بود. [8]
3️⃣ وفات حضرت سکینه دختر امام حسین علیهالسلام در پنجم ربیع است. [9]
4️⃣ شهادت امام حسن عسگری علیهالسلام در هشتم ربیع است. [10]
5️⃣ وفات حضرت عبدالمطلب جد و حامی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در دهم ربیع اتفاق افتاده است. [11]
🔺 بنابراین در این ماه هم اتفاقات شاد وجود دارد هم انفاقات غمناک وجود دارد.
🔶 سوم: البته روایاتی درباره شادی در ماه ربیع آمده است که میفرماید: روز نهم ربیع روز بیرون آوردن لباس مشکی و شادی است، مثل روایت امام هادی علیهالسلام که از قول پیامبر خدا میفرماید؛ روز نهم ربیع روز بیرون آوردن لباس مشکی است. [12]
◀️ یا روایت امیرالمومنین علیهالسلام که در آن اسامی روز نهم ربیع را بیان میکنند و آن روز را روز شادی شیعه و روز قبول اعمال و روز بیرون آوردن لباس مشکی معرفی میکنند. [13]
🔺 سندهای این روایات از منابع دست اول نیست و این روایات در منابع معتبر دست اول وجود ندارد و اشکالات متنی هم دارند.
1️⃣ روایت اول که کلا در بین روایات فصل پوشش لباس در نماز آمده است و گفته که روز نهم روز بیرون آوردن لباس مشکی است و احتمال دارد این روایت اصلا ربطی به شادی و عزاداری نداشته باشد.
2️⃣ روایت دوم هم چون در آن رفعالقلم آمده است، یعنی روزی که در آن گناهان نوشته نمیشود، با اعتقادات شیعه سازگاری ندارد و حتی اگر آن را توجیه کنیم و بگویم منظور از رفعالقلم یعنی در این روز لازم به تقیه نیست، باز این روایت در مقام بیان عظمت روز نهم ربیع است نه اینکه بگوید ماه ربیع ماه شادی است مطلقا.
🔷 چهارم: با توجه به روایاتی که دربارهی فضیلت روز غدیر هست و در آنها اشاره شده است که روز غدیر روز بیرون آوردن لباس سیاه و روز شادی است و در روایت نهم ربیع به عید غدیر دوم هم نام برده شده است احتمال دارد این شادی که بیان شده است اشاره به عید غدیر و بحث ولایت داشته باشد. چون این روز، روز آغاز امامت، امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف و نتیجه غدیر و به ثمر نشستن و زحمات تمام ائمه میباشد. [14]
🔶 پنجم: اما روایتی که میگوید هرکس آمدن ربیع را خبر دهد بهشت بر او واجب میشود، دربارهی ماه آذار رومی هست نه ماه ربیع و هدف حضرت این است که جایگاه اباذر را در بین اصحاب بیان کند که او بهشتی است. [15]
🔷 ششم: بنابراین ماه ربیع هم مثل سایر ماههاست و نه ماه غم است نه ماه شادی است، بلکه روزهایی که شهادت و مصیبت اهل بیت علیهمالسلام در آن است، مثل شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام و حمله به خانهی حضرت زهرا سلاماللهعلیها و شهادت حضرت محسن باید ناراحت باشیم و عزاداری کنیم و روزهایی که اتفاقات خوب افتاده، مثل ولادت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امام صادق علیهالسلام و آغاز امامت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف را باید جشن گرفت و خوشحال بود.
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/186
🔻 منابع:
[1]ـ ویکی شیعه، وقایع ماه ربیعالاول به نقل از مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۹، ص۶۰؛ یوسفی غروی، موسوعة التاريخ الإسلامي، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص ۷۵۰.
[2]ـ مفید، الإرشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۳۳۱؛عطاردی، مسند الإمام العسکري(ع)، دارالصفوه، بیروت، ج۱، ص۳۴.
[3]ـ مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۵۸.
[4]ـ بلاذری، انساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۵، ص۳۵۴.
[5]ـ قمی، عباس، وقایع الایام، ۱۳۸۹ش، ص۳۱۶.
[6]ـ آیتی، تاریخ پیامبر اسلام، ص۴۳.
[7]ـ نیشابوری، تقویم شیعه، ۱۳۸۲ش، ص۷۳.
[8]ـ این اثیر، الکامل فی التاریخ، ۱۳۸۵، ج۴، ص۱۲۴.
[9]ـ ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ۱۴۱۵ق، ج۶۹، ص۲۱۸؛ ابن خلکان، وفیات الاعیان، ۱۳۶۳ش، ج۲، ص۳۹۶؛ بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۴م ج۲، ص۱۹۷؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۰۷.
[10]ـ مفید، الإرشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۳۳۱؛ کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۵۰۳؛ عطاردی، مسند الإمام العسکري(ع)، دارالصفوه، بیروت، ج۱، ص۳۴.
[11]ـ طوسی، مصباح المتهجد، المکتبة الاسلامیة، ج۲، ص ۷۹۱.
[12]ـ فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ فِي فَضْلِ يَوْمِ التَّاسِعِ مِنْ رَبِيعٍ الْأَوَّلِ وَ أَسَامِيهِ إِلَى أَنْ قَالَ قَالَ ع وَ يَوْم نَزْعِ السَّوَادِ الْخَبَر. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج3، ص: 327.)
[13]ـ و ذكر أمير المؤمنين عليه السّلام من أسمائه: يوم الغدير الثاني و يوم تحطيط الاوزار و يوم رفع القلم و يوم نزع السواد و يوم فرح الشيعة و يوم نفي الهموم و يوم التوبة و يوم الإنابة و يوم عيد أهل البيت عليهم السّلام و يوم سرورهم و يوم الزهد في الكبائر و يوم الموعظة و يوم العبادة و يوم قبول الأعمال. (سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، القمي، الشيخ عباس، ج1، ص 462 و بحارالانوار، ج 31، ص 127.)
[14]ـ فصل فيما نذكره من فضل صوم يوم الغدير من كتاب النشر و الطي؛
رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَيَّامٍ إِلَى اللَّهِ كَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى خِدْرِهَا قِيلَ مَا هَذِهِ الْأَيَّامُ قَالَ يَوْمُ الْأَضْحَى وَ يَوْمُ الْفِطْرِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْغَدِيرِ وَ إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ بَيْنَ الْأَضْحَى وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَوَاكِبِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي و ... وَ يَوْمُ لُبْسِ الثِّيَابِ وَ نَزْعِ السَّوَادِ». (إقبال الأعمال، السيد بن طاووس، ج 1، ص 464.)
🔻 [15]ـ ابن عبّاس گوید: روزی پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وی بودند فرمود: نخستین شخصی که اکنون بر شما وارد شود مردی از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهی از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتی گردند،
🔸 پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پی برد، و به باقی مانده اصحابش که نزد وی بودند فرمود؛ بزودی چند تن بر شما وارد میشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است.
🔹سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و اباذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههای رومی بسر میبریم؟ابوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر به پایان رسیده است. پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله فرمود: ای اباذر آن را میدانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردی از اهل بهشت میباشی، و چگونه چنان نباشد،
⬅️ حال آنکه پس از من بدلیل علاقهات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگی خواهی نمود، و تنها خواهی مرد، و قومی که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانی که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص۲۰۵، علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵.)
#نوجوان
#ربیع_الاول
#شادی_غم