eitaa logo
برنامه اجتهاد
2.2هزار دنبال‌کننده
279 عکس
1 ویدیو
124 فایل
برخی سوابق مؤلف: ۲۰سال تدریس سطوح عالی کرسی رسمی تدریس خارج فقه واصول حوزه علمیه قم اجازه اجتهاد در جوانی از برخی علما و مراجع تالیف۱۴۰ جلد کتاب حفظ قرآن کریم در نوجوانی اساتید فقه و اصول:آیات عظام تبریزی،بهجت،سیدکاظم حائری، سبحانی،وحید خراسانی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #سوال_پرتکرار ⏪ سوال #یک ⏪ پاسخ استاد 🔶 مبنای تنظیم این برنامه چه بوده است؟ 🔶 این برنامه برچه اساسی می گوید: اگر کسی آن را به دقت اجرا کند در طی ۶ سال مجتهد می شود؟ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
💥 برنامه اجتهاد محور 💥 🔶انسانِ دارای و ، یعنی انسانی که ابزار کار اسلام‌شناسیِ تخصصی را در اختیار دارد. لذا تا پیش از رسیدن به درجه اجتهاد، اساساً شخص، فاقد این می‌باشد و قادر به و اسلام‌شناسیِ تخصصی نخواهد بود. در نتیجه اگر در امور نظری و تخصصی و در مسائلی که محل و ابراز نظرِ متخصّصین حقیقیِ اسلام‌شناسی و اسلام‌پژوهی است، قائل به رأی و نظری هم بشود رأی و نظر وی، هم از دید و ، معتبر نیست و هم به لحاظ شرعی، به معنای صحّة الانتساب إلی الشارع، و در موارد خودش، معذریّت و منجّزیّت، ندارد. به تعبیر دیگر، آن رأی، نیز می‌باشد. 🔶 اما اجتهاد و استنباط در علوم و معارف الهی و اسلامی در شکل کامل و جامع خود عبارت است از: ◾️ تکاپوی روشمند برای نظریه پردازیِ اسلامی. 🔶 اجتهاد در علوم و معارف اسلامی، روش، ابزار و وسیله است: روشی مطمئن برای تفقّه در دین و و دقیقِ آن و کشف، تبیین و معرّفی دیدگاه شارع مقدس در ساحت‌های گوناگون است؛ 🔶 و ابزاری معتبر جهت اسلام‌شناسی است، آن هم نه یک ، عمومی و در سطح ترویجی بلکه یک اسلام‌شناسی ، عالمانه و در سطح تخصصی که صراط بی‌بدیل ، تولید علوم اسلامی و می‌باشد؛ 🔶 و وسیله‌ای منحصر به فرد است برای پاسخگویی ریشه‌ای به پرسش‌ها، شبهات و اشکالات، و ابطال عالمانة اسلام‌شناسی‌های بدلی و ، و بر مَلأ ساختنِ حکیمانة نیرنگ و فریب و که به نام اسلام‌شناسیِ حقیقی و یا متناسب با ارائه می‌گردند، و دفاع و پاسداری از مرزهای عقیده و مکتب، و جلوگیری از انحرافات عقیدتی، فرهنگی و عملی که احیاناً فرد و جامعه مسلمان به آن دچار می‌گردد و زدودنِ پیرایه‌ها، ، و آفات احتمالیِ دین و مذهب، از جایگاه یک ، صاحب نظر و کارشناس حقیقی. 🔶 سرانجام آنکه، اجتهاد و ، برای تصدّیِ مقام اِفتاء و حجّیّت قول و فتوا و نیز قضاء و نفوذ حکم است؛ همچنان که پایه و مایة نیابت عامّ حضرت ولیّ عصر (عج)، و اجتماعی بر امّت مسلمان و در عصر غیبت می‌باشد. 🔶 حال پس از این تمهید مختصر در باب آشنایی با اجتهاد و آثار، خواصّ و کارکردهای آن، باید تأکید نماییم که هدف اصلی این برنامه، دستیابی به پله اول و مرتبه نخست از اجتهاد است [برای آگاهی تفصیلی از گام‌ها، مراحل، سطوح و مراتب مختلف اجتهاد به بخش «مراتب اجتهاد و سطوح مجتهدین» در همین کتاب رجوع نمایید.] و لذا می‌توان به صراحت، این برنامه را برنامه‌ای نامید. ⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
💥 تخصیص اکثر! 💥 🔶 بررسی و آموزشیِ معرفی شده در برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه که از گذشته تاکنون در حوزه‌های مختلف و بزرگ ، کم و بیش و با اندک تفاوت و تغییری، مورد تدریس بوده‌اند به خوبی نشانگر این واقعیت است که از قرار معلوم، آن برنامه‌ها یعنی برنامه‌های درسی رایج و سائد در حوزه‌ها نیز اوّلاً و بالذات، با همین و چشم انداز عالی که عبارت است از و متخصصینی در امر اسلام‌شناسی و که کاشف و حافظ فرامین شرع مقدّس باشند تنظیم شده بوده‌اند. اما همان طور که مشاهده می‌کنیم، گویا پیش آمده است! 🔶 و متأسفانه اکثر طلابی که بر اساس آن برنامه یا برنامه‌ها به تحصیل می‌پردازند، لااقل در زمانه ما، به دلایل مختلف و متأثر از عوامل و اشکالات گوناگون، هیچگاه به هدف عالی و نهاییِ مورد نظر یعنی به نمی‌رسند. و در بهترین حالت و در صورت اختتام به خیر و البته متّکی بر تلاش‌ها، مطالعات و دانش‌پژوهی‌های شخصی، به یک و دست می‌یابند. 🔶 شاید گفته شود که به هیچ روی، تخصیص اکثر لازم نیامده است، چرا که تربیت مجتهد، تنها یکی از اهداف برنامه‌نویسانِ برنامه درسی حوزه بوده است و مثلاً تربیت فضلایی که بتوانند دین خدا را در بین عمومِ مردم، ترویج و تبلیغ نمایند نیز هدف مهمّ دیگری بوده که دستیابی به آن در تدوین برنامه درسی و آموزشیِ حوزه لحاظ شده است. پس دست کم و علی الفرض، هدف، رسیدن طلبه به یا عمومی – بوده است و نه انحصاراً اجتهاد. ⏮ امّا پاسخ آن است که در اینجا فقط از قصد و و برنامه‌ریزان سخن نمی‌گوییم بلکه سخن از نتیجه کار یعنی برنامه عامّ موجود است. به تعبیر دیگر، بحث اصلی بر سر است و نه !. 🔶 برنامه عامّی که در حوزه جریان دارد و معمول واقع می‌شود و مشتمل بر خواندن دروسی نظیر و اصولِ نیمه استدلالی و تمام و درس‌های تخصصیِ دیگر و نیز ، و خواندن کتبی همانند ، ، و حتی و و تخصصیِ دیگر است، خواسته یا ناخواسته و دانسته یا بر فرض محال، ندانسته، تناسب حدّاکثری با و هماهنگی حداقلّی با دارد. ⏮ در نتیجه می‌توان گفت برنامه موجود و معمول در ، و برخی حوزات دیگر نیز برنامه‌ای است اما کسانی که مطابق آن، به تحصیل می‌پردازند، قلّما یتّفق که به اجتهاد برسند. 🔵 قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #سوال_پرتکرار ⏪ سوال #سه ⏪ پاسخ استاد 🔶 طلاب تحت برنامه #مرکز_مدیریت حوزه علمیه، چگونه به این برنامه عمل کنند؟ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
💥 تناسب حداکثری دروس با اجتهاد 💥 ⏮ شهیدمطهری: آنچه من در حوزه آموخته ام قابل عرضه نیست و آنچه مردم از من می خواهند من آماده نکرده ام! 🔶 استاد شهید مرتضی (ره) پس از دو دهه تحصیل، تدریس و کار علمی در حوزه علمیه، از به می‌رود و به و سخنرانی برای مردم در مساجد، انجمن‌ها و مجالس مذهبی مشغول می‌گردد. حتی زمانی که در دانشگاه می‌کند و یا دست به قلم می‌گیرد و می‌نویسد، بخش قابل توجهی از کارش، جنبه عمومی و ترویجی دارد. البته آقای مطهری از ثمرات خوب و از دانش‌آموختگان موفق حوزه است که مجتهداً حوزه را به سوی محلّ فعالیت‌هایش – تهران – ترک می‌نماید؛ ولی همو که دروس حوزوی را نسبتاً به خوبی و کمال آموخته و به مقصود رسیده است، در ، هنگام ورود به تهران می‌گوید: «وقتی به تهران آمدم، متوجه شدم که آنچه من در حوزه آموخته‌ام قابل عرضه نیست و طالبی ندارد و آنچه را که مردم از من می‌خواهند من آماده نکرده و نیاموخته‌ام.» 🔶 روشن است که ایشان در تهران، به ویژه در اوائل کار، نیازمند معارفی در سطح عمومی و ترویجی بوده است، یعنی مطالبی که به درد و نیز بخورد و برای آنان قابل فهم و استفاده باشد، نه مطالب و که در حوزه فراگرفته بوده است. 🔶 گرچه به جهت در اختیار داشتن ابزار و اسلام‌شناسیِ تخصّصی یعنی اجتهاد و با تسلط بر مبانی ، ، و ، به مرور زمان این امکان را می‌یابد که با زمان‌شناسی، نیازشناسی، ، و شبهه‌شناسی‌ای که در تهران و از طریق ارتباط مستقیم با جامعه – به شکل عام – و فضای دانشگاهی، نخبگانی و – به شکل خاص – به دست می‌آورد به نظریه‌پردازیِ دینی بپردازد و ضمن تبیین و معرفی ابعاد مختلف اسلام، در قامت یک «العالِم بزمانه»، نیازها، چالش‌ها و پرسش‌های زمان و زمانه خویشتن را به درستی بشناسد و بفهمد و به کمال پاسخ گوید و از اسلام ناب و در حوزه‌های گوناگونی همچون فقه، فلسفه، کلام قدیم، کلام جدید، فلسفه دین و غیره، دفاع عالمانه نماید. ⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
🔶🔶بسم الله الرحمان الرحیم؛🔶🔶 📗📗📗 ✅ ⏪ برنامه ، و ▪️ برای خواندن از آغاز تا ورود به و دستیابی به مرتبه نخست ، حداکثر در مدت 🔶 مولف: آیت الله ملک زاده ✅ عنوان کتاب گویای بسیاری از محتوای آن می باشد. ✅ این کتاب و نه شعاری، به منویات در مورد علمیه می باشد. ✅ کتاب پس از پژوهش، مطالعه ده ها مصاحبه و مشورت با و و بهره گیری از و معاصران و سال ها و بارها توسط یکی از اساتید رسمی علمیه تدوین و انتشار یافته است؛ ✅ طبیعی ترین حق هر کتاب و مولف آن، در مورد و پیرامون کتاب، کتاب و خواندن حداقل یک دور کامل کتاب می باشد. ✅ تا کنون چندین و رسمی پیرامون کتاب همراه با و ده ها جلسه غیر رسمی با ، روسای برخی حوزه های علمیه و و با محوریت برنامه کتاب به صورت برای توسط نویسنده انجام شده است. 🔊 توصیه 🔊 ✅ توصیه می شود قبل از خواندن کتاب به «توضیحی درباره کتاب» که ذیل همین مطلب آمده مراجعه شود؛ ⏪ برنامه اجتهاد ⏩ @barnameijtihad
🔊 توضیح مهم 🔊 ✅ #برنامه_اجتهاد 💥 قبل از خواندن کتاب، حتما این توضیح خوانده شود 💥 ✅ توضیحی درباره کتاب «برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد» ⏪ برنامه اجتهاد ⏩ @barnameijtihad
📽📽📽 ✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #بریده_گفتار 🔶 #فیلم ⏪ قسمت #یک 🎥 تفاوت میان یک #طلبه با کسی که #مطالعات_دینی گسترده داشته، چیست؟ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽📽📽 ✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #بریده_گفتار 🔶 #فیلم ⏪ قسمت #دو 🎥 تفاوت #اسلام_شناسی_تخصصی با #اسلام_شناسی_عمومی؛ 🔶 فراگیری #دروس_حوزوی و نرسیدن به #نتیجه_مقصود؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶