بخشی از مکتوبات مرحوم سید رضا محبوبی
بخش اول:
نقل عنایتی از سیدالشهدا در دوران کسالت:
توسل به حضرت سید الشهداء علیه السلام ؛
مطلبی در این روز ها و شب ها راجع به توسل به حضرت سید الشهدا علیه السلام هست که از گفتنش ابا دارم یعنی میترسم بگویم یا بنویسم و از دستم برود ولی این نوشته فعلا به دست کسی نمی افتد.
شیخ علی ملایری اوایل ایام کسالت با من تماس گرفتند از رفقای نازنین بروجردی ، خیلی نگران شده بودند گویا بد طوری داده بودند به ایشان خبر مریضی من را !
در همون حال که نگران و منقلب بودند مطلبی رو به حقیر گفتند که لطف محض حضرت اباعبدالله علیه السلام به نوکر جبین سای نالایق بود و در تمام روز و شبهای این ایام کسالت همراه من است.
گفتند من هر وقت ضعف و دردی برم عارض میشود بلافاصله توسل به حضرت سید الشهداء علیه السلام میکنم و این درد بدون هیچ رسیدگی برطرف میشود ، گفتند غافل نشو از توسل به امام حسین علیه السلام در این اوقات.
این یک جمله بود ولی برای من یک عالَم شد. باور نکردنی بود برایم ابتدا!
اعجاز حاضر مستمر است در این ایام که میبینم و با تمام وجود حس میکنم چه دستگیری ست مولایمان اباعبدالله...
گمانم چند ساعت بعد از این تماس تلفنی بود یا شاید فردا شبش ، برای اولین بار بعد از شروع درمان و یا حتی قبلش ، دل درد سختی گرفتم که ازار دهنده بود و اتفاقا بالای معده بود! یک ساعتی ادامه پیدا کرد!
پدر و مادر هم آمده بودند منزل ما و آنها هم نگران شده بودند بنا شد به دکتر تماس بگیریم و بپرسیم که چه کنیم؟
در همین اثناء یاد این جمله ی آقای ملایری افتادم، و اینگونه بر زبانم افتاد که: اللهم انی توسلتُ بابی عبدالله. اللهم انی توسلتُ بابی عبدالله. اللهم انی توسلتُ بابی عبدالله
خدای سید الشهداء علیه السلام شاهد است که سه چهار بار این جمله را با یک حالت ترس و اضطراری تکرار کردم و آنا این درد قطع شد.
اولش باورم نمیشد کمی اینور و آنور شدم ، گفتم شاید فکر میکنم یا تلقین میکنم، بلند شدم ببینم واقعا درد ندارم یا ... معجزه می دیدم از آقای مهربان اباعبدالله علیه السلام.
معجزه ملموس، معجزه عیان!
@seyed_reza_mahboubi
#سید_محبوب
#وصیتنامه
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 شبیهترین مرد به یک پدر
روایتی از سلوک روابط خانوادگیِ حاج قاسم، که کمتر به آن پرداخته شده است
@newzan
20.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرزبانان یخ زده در پاسداری از مرز وبوم در شمالغرب تقدیم به شما بزرگواران
مدیون هستین اگر این کلیپ رو نگاه نکنید و تبلیغ شون نکنید خواهشاً یکم
به وجدان مون نگاه کنیم حرف بزنیم🌸🙏🌷😔😔😔
کانال عصربیداری
عضویت👇👇👇
@asre_bidari_313
شگفتی از تکبر متکبران
🔸الإمام الباقر(ع): عَجَبا للمُختالِ الفَخورِ! و إنّما خُلِقَ مِن نُطفَةٍ ثمّ یعودُ جِیفَةً، و هُو فیما بینَ ذلكَ لا یدرِی ما یصنَعُ بهِ ! الکافي ج ۲، ص ۳۲۸.
⬅️امام باقر(ع): شگفتا از متكبّرِ فخر فروش! او كه از نطفه اى آفریده شده و آن گاه به مردارى تبدیل مى شود و در این میان نمى داند با او چه خواهد شد!
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
آثار دنیایی برخی اعمال
🔹الإمام الباقر(ع): ثَلاثَةٌ مَعَ ثَوابِهِنَّ فِیه الآخِرَةِ: الحَجُّ ینفِی الفَقرَ، وَالصَّدَقَةُ تَدفَعُ البَلِیةَ، وَالبِرُّ یزیدُ فِی العُمُرِ. الدعوات: ص ۱۲۷ ح ۳۱۴
👈امام باقر(ع): سه چیز است كه علاوه بر پاداش اُخروى [در دنیا نیز آثارى دارد]: حج، فقر را مى زداید، صدقه، بلا را دفع مى كند، و نیكى كردن بر عمر مى افزاید.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
مواظبت بر سخن
🔻الإمام الباقر(ع): إنّ هذا اللِّسانَ مِفتاحُ كلِّ خَيرٍ و شَرٍّ، فيَنبَغي للمؤمنِ أن يَختِمَ على لِسانِهِ كَما يَختِمُ على ذَهَبِهِ و فِضَّتِهِ. ميزان الحكمه، ج ۱۰،ص ۲۵۹.
🖌امام باقر(ع): راستى كه اين زبان، كليد هر خوبى و بدى است. پس، سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود مهر زند، همان گونه كه بر [كيسه] زر و سيم خويش مهر مى زند.
هدایت شده از زندگی پس از مرگ 💀
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #تجربه_نزدیک_به_مرگ
روایتی عجیب از سنگینی حق الناس در ترازوی اعمال
🔸زندگی پس از زندگی
┈┈••••✾•🏴🥀🏴•✾•••┈┈
کانال شب اول قبر وعالم برزخ
.
☘🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
هدایت شده از زندگی پس از مرگ 💀
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عمر بابرکت میخوای؟!
🎙استاد سید حسین مومنی..
┈┈••••✾•🏴🥀🏴•✾•••┈┈
کانال شب اول قبر وعالم برزخ
.
☘🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
فضیلت خدمت به خانواده
از علی علیه السلام روایت شده که فرمود:
رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ما وارد شد، در حالی که فاطمه نزد دیگ نشسته بود و من عدس پاک میکردم. فرمود: ای ابوالحسن! گفتم: لبّیک ای رسول خدا! فرمود: از من گوش دار و چیزی نمی گویم مگر از امر پروردگارم؛ هر مردی که به زن خود در خانه کمک کند، به قدر هر مویی که در بدن اوست، برایش ثواب یک سال عبادت است، طوری است که روز آن روزه باشد و شب آن به عبادت بیدار! و خدای تعالی مانند صابران - داوود پیغمبر و یعقوب و عیسی علیهم السلام - به او پاداش دهد. ای علی، هر که در خانه در خدمت خانواده خود باشد و از این کار ننگش نیاید، خدای تعالی نام او را همراه با شهیدان بنویسد، و برای او در مقابل هر روز و شب، ثواب هزار شهید، و به هر قدمی ثواب حج و عمره، و به هر رگی که در بدن اوست، شهری در بهشت بنویسد. ای علی، یک ساعت در خدمت خانه بهتر است از هزار سال عبادت و هزار حج و هزار عمره و بهتر است از آزاد کردن هزار بنده و هزار جهاد و عیادت هزار بیمار و هزار نماز جمعه، و هزار تشییع جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه، و هزار اسب که آن را در راه خدا حرکت دهد، و هزار دینار صدقه به درویشان، و خواندن تورات و انجیل و زبور و قرآن، و بهتر است از هزار اسیر که بخرد و آزاد گرداند، و هزار شتر که به فقرا بدهد، و از دنیا بیرون نرود تا آنکه جای خود را در بهشت ببیند. ای علی، هر که از خدمت به عیال و خانواده ننگ نداشته باشد، کفاره گناهان کبیره اش خواهد بود و خشم خدا را خاموش میسازد، و مهر حور العین است، و حسنات و درجات را زیاد میگرداند. ای علی، تنها صِدّیق یا شهید یا مردی که خدا بخواهد به او خیر دنیا و آخرت را بدهد، هستند که به خانواده خدمت میکنند.
[بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۱» - جلد ۱۰۱، صفحه ۱۳۲]
https://eitaa.com/bartarinhayemagazi
نویسنده عربی هست به نام علی الوَردی که اصلاً عراقی است، استاد دانشگاه بوده و در حدود بیست سال پیش کتابهایی از او منتشر شد که بعضی از آنها به فارسی هم ترجمه شد. او شیعه است ولی در عین حال تمایلات مارکسیستی دارد.
در کتاب خودش، هم تمایل مذهبی شیعی دارد و هم تمایل مارکسیستی، و چون در عین حال کمی تمایل مذهبی دارد مانعی نیست که در بعضی از موارد بر ضد مارکسیسم حرف بزند. میگوید: انصاف این است که علی علیه السلام در زندگی خود این اصل مارکس را نقض کرد که یک انسان نمیتواند در کاخ و در کوخ یک جور فکر کند، خواه ناخواه فکرش عوض میشود و آن عقربه فکرش در جهت وضع اجتماعیاش تغییر میکند. تاریخ علی علیه السلام نشان داد که مطلب از این قبیل نیست، به جهت اینکه ما علی را در دو وضع طبقاتی اجتماعی مختلف میبینیم، در آن حد نزدیک به صفر و در آن نقطه اوج که از آن بالاتر نیست. یعنی یک روز ما علی را میبینیم به صورت یک کارگر، به صورت یک سرباز ساده فقیر، به صورت یک کسی که صبح از خانه خودش حرکت میکند و میرود برای مثلاً قنات جاری کردن، درخت کشت کردن، زراعت کردن و احیاناً مزدوری کردن، زحمت کشیدن و مزد گرفتن به صورت یک کارگر. علی را ما در قیافه یک کارگر میبینیم، میبینیم یک جور فکر میکند. همین علی بعدها که اسلام توسعه پیدا میکند [و اموال زیادی در اختیار مسلمین قرار میگیرد، و حتی در زمان خلافت همانطور فکر میکند[. البته وقتی اسلام توسعه پیدا کرد، دنیای اسلام ثروتمند شد و غنایم به سوی آن سرازیر شد. این را ما هم قبول داریم که آنگاه که سیل ثروت به دنیای اسلام ریخت، ایمان صدها نفر از مسلمین را هم با خودش برد. ما اصل تأثیر را درباره بسیاری از افراد انکار نمیکنیم، ولی گفتیم این را به صورت اصل کلی قبول نمیکنیم.
استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص62
این را ما هم قبول داریم که آنگاه که سیل ثروت به دنیای اسلام ریخت، ایمان صدها نفر از مسلمین را هم با خودش برد. ما اصل تأثیر را درباره بسیاری از افراد انکار نمیکنیم، ولی گفتیم این را به صورت اصل کلی قبول نمیکنیم. زبیر یک مسلمان با ایمان بود. زبیر را چه فاسد کرد؟ ثروت هنگفت و غنایم بیحساب که به دامنش ریخت و شد صاحب هزار اسب، هزار غلام و چندین خانه: یک خانه در مصر، یک خانه در کوفه و یک خانه در مدینه. طلحه را چه فاسد کرد؟ همینها. ولی اگر این اصل کلی صحیح میبود باید تمام اصحاب پیغمبر- العیاذ بالله- در یک مسیر قرار بگیرند و همین قدر که پول و مقام آمد، این سیل پول و مقام همه را یک جور حرکت بدهد. ولی ما میبینیم در این میان استوانههایی هستند که این سیلهای عظیم که حرکت کرد و آمد، نتوانست آنها را تکان بدهد.
استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص63
استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص62
سلمان
نه تنها این جاه و مقامها و این ثروتهای فوقالعاده علی را نتوانست تکان بدهد، شاگردانش را هم نتوانست تکان بدهد. مگر سلمان را توانست یک ذرّه عوض کند؟
سلمانِ حاکم مدائن همان سلمانِ عهد پیغمبر است. سلمانی که خلیفه او را در مدائن به عنوان حاکم معین کرده است چون ایرانی است و مدائن هم به اصطلاح پایتخت ایران قدیم بوده است و سیاست خلیفه اقتضا میکند که مسلمانی را از خود ایرانیها بفرستد تا آنها از جنبه نژادی وحشت نکنند و نگویند چرا غیر نژاد ما به اینجا آمده است، و ببینند از نژاد خودشان یک فرد صددرصد مؤمن آمده، در مقرّی که انوشیروان حکومت میکرده، در مقرّی که خسروپرویز حکومت میکرده با هزارها غلام و هزارها کنیز، در آنجا که یزدگرد بوده که نوازشگرانش چندین هزار نفر بودند و ده دوازده هزار نفر زن فقط در حرمش حبس و گرفتار بودند؛ آری همین سلمان ایرانی تربیت شده به تربیت اسلام، از اول تا آخر تاریخ حکومتش تمام اثاث زندگیاش را فقط یک کوله بار تشکیل میدهد؛ یعنی وقتی میخواهد اثاثش را جمع کند خودش میتواند به پشتش بگیرد حرکت کند از آنجا برود، بعد از اینکه فتوحاتی رخ داده و غنایم زیادی آمده است.
استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص63
ابوذر
علی الوردی میگوید: زندگی علی نظریه مارکس را نقض کرد. من میگویم:
زندگی سلمان هم نظریه مارکس را نقض کرد، زندگی ابوذر هم نظریه مارکس را نقض کرد. مگر ابوذر تا اواسط دوره عثمان نبود؟ در همان زمانی که دیگران پولهای صدهزار دینار و جایزههای صدهزار درهم از خلیفه میگرفتند، جیبهایشان را پر میکردند و برای خودشان رمههای گوسفند و گلّههای اسب و غلامها و کنیزها درست میکردند، ابوذر بود و امر به معروف و نهی از منکر، و جز امر به معروف و نهی از منکر چیز دیگری نداشت. عثمان هرچه کوشش کرد این زبانی را که ضررش از صدها شمشیر برای عثمان بیشتر بود ببندد، نشد. به شام تبعیدش کرد نشد، آورد کتکش زد نشد. غلامی داشت، یک کیسه پول به او داد و گفت: اگر بتوانی این کیسه پول را به ابوذر بدهی، قانعش کنی که این پول را از ما بگیرد تو را آزاد میکنم. غلام چرب زبان آمد پیش ابوذر، هر کار کرد و هر منطقی به کار برد ابوذر گفت: پولِ چیست که به من میدهد؟ این اول باید روشن باشد. اگر سهم مرا میخواهد به من بدهد، سهم دیگران را چطور؟ سهم دیگران را میدهد که حالا میخواهد سهم مرا بدهد؟ اگر سهم دیگران است که دزدی است، اگر سهم من است پس کو سهم دیگران؟ اگر مال دیگران را بدهد مال من را هم بدهد، میپذیرم. اما چرا تنها به من میخواهد بدهد؟ هر کار کرد قبول نکرد. آخر این غلام از یک راه دینی و مذهبی وارد شد، گفت: ابوذر! آیا تو دلت نمیخواهد یک بنده آزاد بشود؟ گفت: چرا، خیلی هم دلم میخواهد. گفت: من غلام عثمانم، عثمان با من شرط کرده که اگر تو این پول را بگیری مرا آزاد کند. محض اینکه من آزاد بشوم این پول را بگیر. این پول را بگیر نه برای
خودت بلکه برای اینکه من آزاد بشوم. گفت: خیلی دلم میخواهد تو آزاد بشوی ولی خیلی متأسفم که اگر این پول را بگیرم، تو آزاد شدهای ولی خودم غلام عثمان شدهام.
استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص64