«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
◾️ شهادت، گوارای وجودت رییس جمهور محبوب...
#شهید_جمهور
◾️او همچون پیامبر(ص) از جنس #مردم بود(من انفسکم)، عاشق خدمت به #مردم بود(حریص علیکم) و نسبت به #مردم مهربان بود(و بالمومنین رئوف رحیم):
🔸"لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺘﺎﻥ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻧﺞ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺘﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ، ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﺷﺪﻳﺪﻱ ﺑﻪ [ ﻫﺪﺍﻳﺖِ ] ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﺩ ، ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺅﻭﻑ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ." (توبه: ١٢٨)
او بدون شک، #شهید_مردم است...
هدایت شده از کشتی طوفانها (استاد علی رهبر)
باسمه الاعلی
میگویم:
تجربه ای از عمر خویش دارم که هرگاه بزرگی یا وارسته ای گمنام به شهادت میرسد، خدواند به بهانه آنها ،تجلی جدیدی میکند و این تجلی ، مربی و تهذیبگر خوبی است که فلز روح زنگار گرفته را از براده های بی خاصیت با تکانه هایی آزاد میکند و آمادگی پدید میآید که این فلز ،صیقلی شود و آیینه تجلی.
علی رهبر اسلامی .سوم خرداد ۱۴۰۳
روز دفن شهید آیت الله دکتر رئیسی و بهشتیان همراه و روز بزرگ فتح خونین شهر
🔸«وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا؛ و سلام بر او زمانیکه متولد شد و زمانیکه از دنیا می رود و زمانیکه زنده برانگیخته می شود.» (مریم: 15)
@basaer_fi
🎥 نشست زنده:
🔻فرمول های کاربردی قرآن و نهجالبلاغه برای انتخاب اصلح
🔹باحضور:
📌 دکتر شبیر فیروزیان
«معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»
📆 چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳
🕗 ساعت: ۲۰
📲 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا
👇👇👇
https://rubika.ir/baseeratt
#مثل_رئیسی
🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا)
🆔 @nasraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خدای قرآن به تو سیلی خواهد زد...
حجتالاسلام والمسلمین قاسمیان:
وقتی از عاشورا درس مذاکره گرفتن و نزدیم تو دهنش، الان از حماسی ترین آیات قرآن زبونی های برجام رو توجیه میکنه!
♻️ @basaer_fi
✍️ «منحرف»، «منافق»، «فتنه گر» و «نفسانی»، توصیفات قرآن و روایات، از کسانی که آیات قرآن را تحریف و مطابق میل خود و سازشکارانه تفسیر می کنند!
🔰 چند روز پیش فردی به عنوان مشاور آقای پزشکیان در برنامه گفت و گو با کارشناسان حضور یافت و با تحریف آشکار و تفسیر به رای آیات قرآن، درصدد توجیه رفتار سازشکارانه دولت روحانی در مواجهه با آمریکا برآمد.
ان شاءالله به زودی پاسخی علمی به این سخنان خواهم داد؛ ولی فارغ از اصل پاسخ، خوب است بدانیم قرآن و روایات چنین افرادی را چگونه توصیف می کنند.
🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، کسانی که به تفسیر به رأی آیات قرآن می پردازند را منحرفانی می داند که به دنبال فتنه انگیزی در جامعه هستند:
🔸«فَأَمَّا الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِه؛ اما آنها كه در قلبهایشان انحراف است، از متشابهات قرآن پیروی می نمایند، زیرا به دنبال فتنه انگيزى اند (تا مردم را گمراه سازند) و تفسير (نادرستى) براى آن مى طلبند.» (آل عمران: 7)
این آیه شریفه، به یکی از روش های منافقان و بیماردلان فکری و سیاسی برای تغییر بینش مردم به نفع خود اشاره دارد و آن، «استناد به متشابهات قرآن کریم» است.
🔰البته این مسئله اختصاصی به «قرآن کریم» و «متشابهات» آن ندارد، بلکه بیماردلان و منافقان، برای فتنه انگیزی و گمراه نمودن مردم، به تفسیر به رأی متشابهات از هر متن و امر مقدس دیگری (همچون روایات اهل بیت(ع) و سیره آن بزرگواران) نیز می پردازند. آنان در واقع، آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) را به آنچه که «دلخواه نفس شان» است، «ارجاع» می دهند.
🔰امام امیرالمؤمنین(ع)، در توصیف این فریبکاران بیماردل می فرمایند:
🔸«وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّى عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ جُهَّالٍ وَخ أَضَالِيلَ مِنْ ضُلَّالٍ وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَاكاً مِنْ حَبَائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلِ زُورٍ قَدْ حَمَلَ الْكِتَابَ عَلَى آرَائِهِ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلَى أَهْوَائِهِ؛ ديگرى، کسی است که خويش را عالم خوانده، در صورتى كه عالم نيست. او يك سلسله از نادانى ها را از جمعى نادان، اقتباس كرده و مطالبى گمراه كننده، از گمراهانى آموخته است و دامهايى از طنابهاى فريب و گفتههاى باطل، بر سر راه مردم نصب كرده است (تا نا آگاهان را به دام افكند)؛ قرآن را بر اميال و خواستههاى خود تطبيق داده و حق را مطابق هوسهاى خويش تفسير كرده است.» (نهج البلاغه؛ خطبه 87)
به نظر می رسد یکی از معانی و مصادیق این توصیف امیرالمؤمنین(ع) از «منافقان» نیز همین مسئله باشد که می فرمایند:
🔸«يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ؛ سخن می گویند ولی سخن باطل خود را شبیه حق جلوه می دهند و توصیف می کنند، ولی با توصیف زیبای خود از باطل، دیگران را فریب می دهند.» (نهج البلاغه؛ خطبه 194)
🔰همه این موارد نشان می دهد فردی که برای اثبات عقیده باطل و نفسانی خود و یا عملکرد غلط خود، بصورت گزینشی، غیراصولی و غیرقاعده مند به بیانات برحق قرآن کریم و اهل بیت(ع) و یا سیره آن بزرگواران استناد می کند، یکی از شاخصه های اصلی نفاق و بیماردلی را داراست.
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
تحلیلی قرآنی و روایی در پاسخ به تحریف و تفسیر سازشکارانه ظریف از آیات قرآن (2).pdf
301.2K
💠 تحلیلی قرآنی و روایی در پاسخ به تحریف و تفسیر سازشکارانه ظریف از آیات قرآن
✍ شبیر فیروزیان/معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
🔸 چند روز پیش آقای دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق، که به همراه آقای پزشکیان در برنامه گفت و گوی سیاسی با کارشناسان حضور یافته بود، با تحریف و تفسیر به رأی عجیب برخی آیات قرآن کریم و تغافل عامدانه از بسیاری آیات دیگر قرآن کریم، درصدد توجیه رفتارهای سازشکارانه دولت آقای روحانی با آمریکا برآمد. اینکه کتاب خدا -که مملوّ از آیات ظلم ستیزانه و استکبارستیزانه است- را بگونه ای جلوه دهیم که گویی خداوند سازش با ظالمان و مستکبران را توصیه می کند، ظلم بزرگی به قرآن و صاحب قرآن است که در صورت عدم جبران، قطعاً عواقب دنیوی و اخروی سهمگینی به دنبال خواهد داشت.
در این مقاله تلاش شده است در چند بخش، پاسخی قرآنی-روایی به تحریفات آقای ظریف داده شود.
@basaer_fi
هدایت شده از حکمرانی قرآنی
🔻نهمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانیِ قرآنی
✅ موضوع نشست:
🔸ابعاد و مولفه های حکمرانیِ قرآنی شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی
🗣 سخنرانان:
🔹دکتر محمدحسین ساعی؛ رئیس دانشگاه سوره و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹حجتالاسلام استاد قاسمیان؛ رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس
🔹 دکتر علیرضا معاف؛ مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
🔹دکتر شبیر فیروزیان؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
🗓 تاریخ برگزاری:
یکشنبه ۳ تیرماه ساعت ۱۰ تا ۱۲
📌مکان برگزاری:
خیابان ولیعصر، خیابان هاشمی فر، پلاک ۱۵ ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه هفتم ، سالن جلسات علامه طباطبایی
#حکمرانی_قرآنی
#نشست_نهم
🆔 @hokmrani_qurani
🔸 برخی نامزدها در این مدت دائما از سیره و گفتار علی(ع) می گفتند (هرچند تحریف شده و بعضا غلط)، ولی امشب(شب عید ولایت و امامت علی(ع))، #سعید_جلیلی عزیز، علی وار خطبه ای خواند همچون شقشقیه و پرده از نفاق گفتمانی آنها برداشت.
@basaer_fi
هدایت شده از بصائر
🔸 برخی نامزدها در این مدت دائما از سیره و گفتار علی(ع) می گفتند (هرچند تحریف شده و بعضا غلط)، ولی امشب(شب عید ولایت و امامت علی(ع))، #سعید_جلیلی عزیز، علی وار خطبه ای خواند همچون شقشقیه و پرده از نفاق گفتمانی آنها برداشت.
@basaer_fi
🔸 #سعيد_جلیلی امشب فقط نامزد ریاست جمهوری نبود، بلکه بیشتر یک مجاهد #جهاد_تبیین بود که نفاق و تزویر غربگرایان را آشکار کرد.
@basaer_fi
🔸 این حدیث پیامبر اکرم(ص) در زمان انتخابات، مصادیق زیادی خواهد یافت:
«مَن طَلَبَ رِضَي النّاس بِسَخَطِ الله، فَجَعَلُ اللهُ حَامِدَهُ مِنَ النّاسِ ذَامّاً؛ هر کس به دنبال جلب رضایت مردم باشد به قیمت ناخشنودی خداوند، خداوند مردم ستایشگر او را مذمت گرش قرار خواهد داد.»(کافی، ج۲،ص۳۷۲)
@basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 این صحبت های آقای قاضی زاده هاشمی هم خیلی مهم و قابل تامّل بود...
@basaer_fi
هدایت شده از حمید رسایی
409.9K
.
♻️ توصیههای مهم اخلاقی به حامیان جبهه انقلاب در دور دوم انتخابات
حجتالاسلام علی رهبر معلم اخلاق و مفسر قرآن و نهجالبلاغه:
عامل پیروزیهای جبهه حق، دو چیز است؛ کوشش مخلصانه و تاییدهای پروردگار
تایید خدا به تضرع و درخواست وابسته است.
مرحوم آیتالله مصباح از قول مرحوم آیتالله کاشانی میفرمودند که ایشان [در چنین حوادث و اتفاقات سیاسی اجتماعی] به خواندن نماز جعفر طیار توصیه میکرد
کاری نکنیم، جریان مقابل در چشم مردم مظلوم جلوه کند.
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
چرا جلیلی.pdf
492K
🔸 ۵۵ دلیل برای رأی آگاهانه و مشتاقانه به «دکتر سعید جلیلی»
✍ دکتر علیرضا معاف
@basaer_fi
هدایت شده از بر پا
متاسفانه دیدم و شنیدم هنوز برخی از کسانی که به قالیباف رای دادند از حزب اللهی ها، میگویند به جلیلی رای نمیدهیم. عجیب است واقعا. یعنی چی؟ الان که باید وسط میدان تبلیغ باشید و برای جلیلی تبلیغ کنید، و رای جمع کنید و یک هفته مشغول تبیین باشید، تازه مشکوک هم هستید که رای بدهید یا نه؟ اگر چند مورد متکثر از انقلابیون اینگونه، ندیده بودم باورم نمیشد.
میدانید در فتنه ۸۸ علت سکوت بسیاری از خواص که خون به دل رهبر کردند، چه بود؟ این که با شخص احمدینژاد لج افتاده بودند و از او دلچرکین بودند، برای همین صدایشان در دفاع از نظام و انقلاب و مردم و تقابل با فتنه میلرزید، لکنت داشتند، یا سکوت میکردند.
سیاست جای بچهبازی و قهر و آشتی با این و آن نیست. سیاست یعنی نگاه کنی ببینی رهبرت چه میگوید، مردانه همانجا باشی ولو همه تو را هو کنند. نیش و کنایه بزنند. سیاست یعنی نگاه کنی ببینی دشمن از تو چه میخواهد تو در مقابلش باشی. سیاست یعنی نگاه کنی ببینی مظلومین غزه و مجاهدین لبنان را چه رفتاری از من و تو تقویت میکند، همانجا باشی. شما را به خدا بس کنید.
سیاست دعوا کردن و دل خنک کردن نیست، تدبیر است و اتصال، اتصالی از جنس عشق و اراده.
بسیاری از کسانی که مدد به جمهوری اسلامی ندادند از فلان جریان و فلان مسوول و فلان شخص منسوب به نظام سیلی خورده بودند چه بسا به ناحق. اما تو میدانی با حمید باکری چگونه برخورد کردند و او ماند و دوید و جنگید و شهید شد، تو میدانی چه ظلمها به شهید همت و شهید صیاد و شهید متوسلیان و شهید علم الهدی و که و که شد و آنها پای کار نظام ماندند، تو میدانی آیت الله جنتی بعد از آنکه دو پسرش منحرف شدند دیگر نامشان را هم نبرد، تو میدانی او پسر دیگرش علی را که وزیر ارشاد روحانی بود پشت تریبون نماز جمعه علنا نقد کرد، تو میدانی آیه الله مهدوی کنی میگفت هر وقت از کارشکنی و اذیتهای این و آن خدمت امام شکایت میکردیم و میگفتیم خسته شدیم، کنار بکشیم، امام ره میگفت" اگر بنا باشد کسی به خاطر این کارشکنی ها کنار برود اولین نفر من هستم"، میگفت او با این جملات، آراممان میکرد. رهبری را ببینید، باید شبیه او شویم و الا مشغول خودمان هستیم، سیاست الهی و ولایت یعنی خود را ندیدن و فقط خدا را دیدن، ملاک ما درگیری جبهه انقلاب است با جبهه کفر.
من از روز اول گفتم و نوشتم اگر آقای جلیلی رای بیاورد، قلبا خوشحال میشوم ولو دیگری را در این مرحله از حرکت انقلاب اصلح میدانستم، بسیاری از رفقای دور و نزدیک خودم در ستاد او را عاشقانه دوست داشتم و دارم ولو از دستم ناراحت باشند، اما اگر اینها هم نبود، باید نگاه کنیم ببینیم اراده رهبری چیست، دشمن چه میخواهد. این اساس است.
کجای کاری رفیق؟
خدا میداند اگر تلاش نکرده باشیم این روزها به هر بهانه ای، و به خاطر کاهلی ما، یک قطره خون بیشتر در غزه و لبنان بریزد مسوولیم. ببینید سخنان سید حسن را در اربعین سید ابراهیم. فکر کنید چرا او در چنین مناسبتی چنین سخنانی میگوید. من نمیدانم این سخنم به دست چه کسانی میرسد، اما همه ما که در دور اول به جلیلی رای نداده ایم، باید عاشقانه دست دیگر هواداران او را بگیریم، قلبمان را صاف کنیم و خلوص ایجاد کنیم که هر چه از دوستان ما برسد عشق است،
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (۱۰، حشر)
خدایا دل ما را با برادرانمان صاف و بی غل و غش قرار ده. ای مظهر رافت و رحمت.
جهادی باید دوید، باید برویم بقیه مردم را بیاوریم پای کار انتخابات. پای کار جبهه انقلاب. تلاش کنیم دور دوم پر شورتر شود، و معنایی که از این انتخابات، به دنیا مخابره میشود، معنای اراده مقاومت باشد. انشاء الله
پ.ن. مرا ببخشید که این توضیح واضحات را مجبور شدم بیان کنم.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از کشتی طوفانها (استاد علی رهبر)
♦️این توسل را برسانید به دست تمام دغدغه مندان در این ایام♦️
مکتب نجف و تعالیم آن همیشه در بزنگاه ها به کمک انسان می آید.
دستور پیش رو از نمازهایی است که مورد سفارش موکد اساتید مکتب معرفت النفسی نجف اشرف علی الخصوص مرحوم علامه ی طباطبایی ره بوده است.
این نماز مناسب قرائت در شب های جمعه است که طبق نقل بحارالانوار توسط امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به ابوالحسین بن ابی بغل کاتب در کاظمیه تعلیم شده است.
این نماز را برای تعجیل در ظهور و پیش آمدن مصلحت کشور در دو روز آینده ،همگی امشب(پنجشنبه شب) بخوانیم و آن را غنیمت بشماریم.( وقت سحر میان نمازهای شب بهتر است)
دو رکعت نماز عادی ( به نیت نماز فرج)بگذارد، بعد از آن بگوید:
💠 يا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا مُنْتَهَى كُلِّ نَجْوَى وَ يَا غَايَةَ كُلِّ شَكْوَى يَاعَوْنَ كُلِّ مُسْتَعِينٍ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا
💠 سپس ده بار بگوید: يَا رَبَّاهْ
💠 سپس ده بار بگوید: يَا سَيِّدَاهْ
💠 سپس ده بار بگوید: يَا مَوْلَاهْ
💠سپس ده باربگوید: يَا غَايَتَاهْ
💠 سپس ده بار بگوید: يَا مُنْتَهَى غَايَةِ رَغْبَتَاهْ
💠 سپس بگوید: أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ ع إِلَّا مَا كَشَفْتَ كَرْبِي وَ نَفَّسْتَ هَمِّي وَ فَرَّجْتَ غَمِّي وَ أَصْلَحْتَ حَالِي
💠 و سپس به هر صورتی که می خواهد دعا کند و حاجاتش را گفته
💠 سپس گونه راست صورت خود را روی سجده (روی مهر) بگذارد و 100بار بگوید:
يا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَايَ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَانَاصِرَايَ
💠 سپس گونه چپ صورت را روی سجده و مهربگذارد و 100 بار بگوید : أدْرِكْنِي
💠 و سپس در همان حالت مکررا می گویید الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ تا نفس قطع شود و سپس سر خود را از سجده بلند کرده و ان شالله حاجت روا خواهد شد.
بحار ج ۵۱ ص ۳۰۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش این ساعتهای آخر در سلوک فرد و جامعه
🔺استاد عابدینی
@basaer_fi
💠 در ستایش شمایل سیاسی سعید جلیلی
✍ سجاد صفار هرندی
⚠️ من «جلیلیچی» نیستم. سال ۹۲ به او رای ندادم. دور اول انتخابات همین امسال هم به او رای ندادم. به ضعفها و محدودیتهای او در مقام یک سیاستمرد واقفم. اما حالا که پس از سه هفته ممنوعیت سخن گفتن درباره نامزدهای انتخاباتی امکان نوشتن یافته ام دوست دارم از او بنویسم. از سعید جلیلی که به نحو کمنظیری نماینده بخش بزرگی از فضیلتها و زیباییهای انقلاب اسلامی پنجاه و هفت در سیاست ملی ماست.
اگر آرمان پنجاه و هفت پیوند یافتن و بلکه یگانه شدن دین و سیاست در متن حیات مدنی بود، این یگانگی نخست باید در وجود سیاستمرد محقق شود. جلیلی به وضوح مصداق این معناست. پیشتر نوشتم که مهمترین میراث شهید رییسی سیاست تقواست و اینک باید افزود که میراثدار او از این جهت بیشک سعید جلیلی است.
⚠️ با این ملاحظه که آنچه برای سید شهید با شمّ و غریزه محقق بود، برای جلیلی با نحوی تفصیل و نظرورزی همراه شده است. نحوی درک سازوار مبتنی بر دیانت از سیاست و مقاومت و عدالت که در جزئیات مشی عملی و زیست شخصی نیز متبلور است. و این فقط مربوط به امور کلان سیاست نیست؛ شاید به چشم کسانی خرد و کم اهمیت به نظر برسد، برای من اما اینکه سیاستمداری داریم که در اوج مشاجره پینگیپنگی مناظره دونفره، وقتی رقیب قرآن میخواند، ملتزم به امر «فاستمعوا له و انصتوا» لب از سخن میبندد، قیمتی است. اینکه مجاهد جانبازی داریم که زخم و جراحت خود را محمل تبلیغ سیاسی قرار نمیدهد (شاید هنوز هم بسیاری از مردم جانباز بودن او را ندانند) ارزشمند است. اینکه نامزد انتخاباتی داریم که در نحوه عمل خود، در گفتن و نگفتن، در رفتن و ماندن، بیش از هر چیزی حجت شرعی را در نظر میآورد همان لحظه طلایی سیاست پنجاه و هفتی است.
⚠️ جلیلی امروز خیلی بیش از گذشته در منظر و مرئی وجدان ایرانی ما حاضر است. میدانم که بابت جمله بعدی ملامت و تمسخر خواهم شد اما چه باک؟ این وجدان ایرانی هر چند به او رأی ندهد اما عمیقا دوستش دارد. همچون شمایلی از فضیلتهای بنیادینی که مدینه ما را برافراشته است: تقوا، شجاعت، سلامت، سادهزیستی و مردمداری. ممکن است بسیاری بترسند و ترجیح دهند که در این شرایط سخت و خطرناک چون اویی سکان کشور را به دست نگیرد. اما این ترس به خلاف تصور همراه با نفرت نیست. تلاش دو هفته اخیر برای نفرت ساختن حول جلیلی موفق نبود (به خلاف مورد احمدی نژاد در سال هشتاد و هشت). فضیلت و تقوا چیزی نیست که از نظر انسان ایرانی نکتهسنج مخفی بماند و او کسی را که به این زیور آراسته است، نمیتواند دشمن بدارد.
همچنین این ترس چندان مربوط به ویژگیهای شخصی جلیلی نیست. در واقع این ترس، ترس از تنگ شدن زندگی و مجال و امکانهای آن (خواه در پرتو سیاست حجاب و محدودیت اینترنت یا نزاع با قدرتهای جهانی) به حفرههای بزرگی در کلیت سیاست انقلابی باز میگردد.
⚠️ بار دیگر مسائل جلیلی را به یاد آوریم: اینکه جلیلی زبان تخاطب با بخش مهمی از مردم را ندارد، اینکه ایدهای در نسبت با تکثر واقعاً موجود در ایران امروز ندارد، اینکه ایده آزادی در منظومه او جای روشنی ندارد و اینکه ایده امکان پیشرفت بدون همراهی با هژمونی غرب هنوز اعتماد و امید چندانی بر نمیانگیزد، جملگی به کاستیهای اساسی نیروی انقلاب و گفتار و طرح سیاسی آن باز میگردد. اگر این خللها زیر عبای پوشاننده شهید رییسی و سیادت و صفا و معنویت او از نظر مخفی شده بود (که البته چندان هم نشده بود) به معنای حل و فصل آنها نبود. و مسیر آینده مسیر در انداختن طرحی نو و حل و فصل واقعی این کاستیهاست. با مشاجره ملالآور تعیین مقصر و سرزنش متقابل در میان نیروهای انقلابی گامی به پیش برداشته نمیشود.
⚠️ شمایل محبوب و دوست داشتنی جلیلی اینک به مثابه یک سرمایه سیاسی متعلق به نیروهای انقلاب است. من تصور میکنم روند وقایع ماهها و سالهای پیش رو ارزش اجتماعی این سرمایه را بالاتر نیز خواهد برد. اما گشایش آینده ما در هزینه کردن مسرفانه این سرمایه نیست. در تلاش جدی و سخت کوشانه و بیرحمانه برای حل مسائلی است که موجد ترس فوق الذکر میشود. کاش سعید جلیلی خود به محور این تلاش تبدیل شود.
@basaer_fi