eitaa logo
بصائر
1.3هزار دنبال‌کننده
462 عکس
84 ویدیو
38 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️امام حسن عسکری (علیه ‌السلام): "إنَّ اَلْوُصُولَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِامْتِطَاء اَللَّيْلِ؛ رسيدن به خداوند عزّوجلّ، سفرى است كه جز با مركب شب زنده دارى به دست نمى آيد." 📚 بحارالأنوار ج75 ص380 ◼️ شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد. @basaer_fi
22.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 علامه حسن زاده آملی مرگ را چقدر دلنشین به تصویر می کشد...رحمت الله علیه @basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در نسبت میان وحدت، امنیت و پیشرفت.pdf
158.9K
♻️ تأملی در نسبت میان «وحدت»، «امنیت» و «پیشرفت»/ بدون «وحدت اسلامی» و «همبستگی اجتماعی»، قله ها فتح نخواهند شد ✍️شبیر فیروزیان 🔰 تأمّل در آیات قرآن کریم و روایات و سیره اهل بیت(ع) بیانگر این مطلب است که مسئله «وحدت» در حکمرانیِ دینی، جزء اصول قطعیِ دائمی و دارای مبانی محکمی در منابع دینی است. 🔰 یکی از نقاط بسیار مهم و قابل مطالعه در این زمینه، توجه به بیانات و سیره امام امیرالمؤمنین(ع) است. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که به تعبیر شهید بزرگوار استاد مطهری، همه پیشرفت های بعدیِ مسلمانان، ناشی از کنش سیاسیِ وحدت بخش امام(ع) بود. 🔰رفتارهای وحدت بخشِ امام امیرالمؤمنین(ع)، با وجودِ تلخی های بسیاری که خود امام متحمل شدند، و با وجود برخی ریزش ها در درون جبهه حق، بسیاری از گره های سیاسی را گشود و جلوی فتنه های سهمگینی را گرفت و مسیر همواری را برای پیشرفت های تمدنی در پیش رو قرار داد؛ و این نکته بسیار مهمی است که نشان می دهد، تحقق هر پیشرفتی در سطح ملی و دنیای اسلام و فتح قله های تمدنی، منوط به شکل گیری وحدت هم در درون جامعه اسلامی و هم در میان ملتهای مسلمان با یکدیگر است. 🔰در مقاله بالا تلاش شده است تا ضمن برشمردن مواردی از رفتارهای سیاسیِ وحدت بخشِ امام امیرالمؤمنین(ع)، نتایج سیاسی، اجتماعی، امنیتی و تمدنیِ آن نیز بازگو شود تا بتوان از آن به عنوان یک الگوی حکمرانیِ عاقلانه در این زمینه بهره برد. @basaer_fi
هدایت شده از حکمرانی قرآنی
🔻چهارمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانی قرآنی 🗣 سخنرانان: 🔹حجت الاسلام والمسلمین مصلحی ؛ وزیر سابق اطلاعات 🔹حجت الاسلام والمسلمین قاسمیان؛ رئیس کتابخانه،موزه و مرکز اسناد مجلس 🔹دکتر معاف؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ✅ موضوع نشست: 🔸نسبت حکمرانی قرآنی و نظام مسائل امنیتی و اطلاعاتی کشور 🗓 تاریخ برگزاری: شنبه ۱۵ مهرماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📌مکان: خیابان ولیعصر، خیابان هاشمی فر،پلاک ۱۵ ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، طبقه هفتم 🆔 @hokmrani_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸‏"فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَ هُمْ ظَالِمُون؛ درحالیکه ظالم و ستمگر بودند، طوفان آنان را درهم پیچید." (العنكبوت، ۱۴) @basaer_fi
🔰استراتژی جنگ با صهیونیست‌ها در قرآن: «وارد حصارشان بشوید!» ✍ آیت الله حائری شیرازی 🔸قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] می‌گوید: لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ ‌بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ ‌تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ‌ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ 🔸یعنی این‌ها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاح‌های سنگین» بنشینند و بجنگند. این‌ها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمی‌توانند رودررو بیایند؛ نمی‌توانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو می‌داند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمی‌تواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیب‌پذیری و می‌داند. 🔸می‌گوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. ! دستش را بالا می‌کند. زره‌اش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست. @basaer_fi
💠 گفتاری از علامه طباطبایی به بهانه حمله ناگهانی مقاومت فلسطین به اسرائیل و عیان شدن پوشالی بودن قدرت اسرائیل/ سنت خدا این است که باطل، «ناگهان» به دست جبهه حق نابود می شود. ✍ مرحوم علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) 🔸 «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق‏؛ بلكه حق را بر باطل فرو مى‏ افكنيم، پس آن را در هم مى‏ شكند، و باطل بناگاه آن نابود مى‏ گردد.» (انبیاء: 18) ⚠️ سنت خداى تعالى بر اين جريان يافته كه «باطل» را آن قدر مهلت دهد تا روزى با «حق» روبرو گردد و با آن در بيفتد، تا به خيال خود آن را از بين برده، خودش جاى آن را بگيرد؛ ولى خدا به دست حق خود، او را از بين ببرد و نابودش كند. ⚠️ پس اعتقاد حق هيچ وقت در زمين ريشه‏ كن نمى‏ شود، هر چند كه در بعضى ادوار حاملين آن در «اقليت» قرار گيرند و يا «ضعيف» شوند. همچنين كمال حق هرگز از اصل نابود نمى‏ شود، هر چند كه گاهى اضداد آن زياد گردند؛ و نصرت الهى هرگز از رسولان خدا جدا نمى‏ شود، هر چند كه گاهى به اصطلاح، كاردشان به استخوان برسد، آن چنان كه مايوس شوند و خيال كنند كه به كلى تكذيب شدند. ⚠️ و اين همان معنايى است كه از جمله‏ «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ» استفاده مى‏ شود، چون اين جمله اعراض و اضراب از جمله قبلى است كه مى‏ فرمود: خداوند عالم را به «لعب» نيافريده؛ و يا از جمله‏ «لَوْ أَرَدْنا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْواً» كه مى‏ فهماند «خلقت عالَم» ناشى از «اتخاذ لهو» نيست. ⚠️ و اينكه فرمود: «نقذف» به خاطر اينكه «استمرار» را مى‏ رساند، دلالت دارد بر اينكه حق را به چنگ باطل انداختن سنت «جارى» و «هميشگى» خدا است. و در اينكه فرمود: «نقذف ... فيدمغه» دلالت دارد بر اينكه هميشه غلبه با حق است؛ و در اينكه فرمود: «فَإِذا هُوَ زاهِقٌ» دلالت بر اين معنا است كه اين درگيرى حق با باطل، «ناگهانى» صورت مى‏ گيرد و وقتى كه ديگر كسى اميد نمى‏ برد كه حق غالب شود و باطل فرار كند. ⚠️ و چون آيه شريفه «مطلق» است، نمى‏ توان گفت مقصود حق و باطل در عقايد يا در سيره و سنت و يا در خلقت است، بلكه همه را شامل مى‏ شود و معنا اين است كه: ما عالَم را براى بازى خلق نكرديم و نخواستيم سرگرمى براى خود تهيه كنيم؛ بلكه سنت هميشگى ما اين بوده كه باطل را با حق بزنيم و آن چنان بزنيم كه او را هلاك كند و «ناگهان» مردم ببينند كه دارد از بين مى‏رود؛ چه اينكه آن باطل حجتى باشد يا عقيده‏اى كه حجت و عقيده حق آنها را نابود مى‏كند، و چه اينكه عمل و سنتى باطل باشد كه عمل و سنت حق آنها را از بين مى‏برد هم چنان كه در قراى ظالمه گذشته چنين شد و عذاب استيصال آن اعمال و سنت‏ها را از بين برد و چه اينكه باطل چيز ديگرى باشد. 📚 منبع: تفسير الميزان؛ ج‏14، ص263 @basaer_fi
⚠️ رهبر انقلاب (امروز): "وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود" ⚠️ امام امیرالمومنین(ع): "الحَیفَ یَدعوُ الَی السَیفِ؛ ظلم، نهایتاً مردم‌ مظلوم را به (استفاده از) شمشیر می کشاند." (نهج البلاغه؛ حکمت ۴۷۶) @basaer_fi