هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ رهبر انبساطی در زمانه ما
✍️ نوشتاری از #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه؛
🔹 آیتالله خامنهایِ نظام جمهوری اسلامی، همان حجتالاسلام خامنهایِ طرح کلّیِ اندیشۀ اسلامی در قرآن است؛ با همان حوصلۀ گفتگویی و اهتمام تبیینی و منطق تبلیغی. پس از پنجاه سال، و با وجود صدرنشینی در قدرت سیاسی، حالوهوای او دگرگون نشده است.
➕ منطق او، تحکّم و فرمان و امر و تحمیل نیست، بلکه همراهسازی و استدلالپردازی و اقناع و مباحثه است. آنگاه که با دانشجویان دیدار میکند، بهواقع میشنود و خود را در جایگاه مخاطب مستقیم مینشاند. به دانشجو حقّ میدهد که صریح بگوید و شفاف بخواهد و انتقاد کند؛ چه از او و چه از دفترش و چه از نهادهای منصوبش....
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/rahbar
#یادداشت
#رهبری
🆔 @iictchannel
◾️امام حسن عسکری (علیه السلام):
"إنَّ اَلْوُصُولَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِامْتِطَاء اَللَّيْلِ؛ رسيدن به خداوند عزّوجلّ، سفرى است كه جز با مركب شب زنده دارى به دست نمى آيد."
📚 بحارالأنوار ج75 ص380
◼️ شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) تسلیت باد.
@basaer_fi
هدایت شده از بصائر
تاملی در نسبت میان وحدت، امنیت و پیشرفت.pdf
158.9K
♻️ تأملی در نسبت میان «وحدت»، «امنیت» و «پیشرفت»/
بدون «وحدت اسلامی» و «همبستگی اجتماعی»، قله ها فتح نخواهند شد
✍️شبیر فیروزیان
🔰 تأمّل در آیات قرآن کریم و روایات و سیره اهل بیت(ع) بیانگر این مطلب است که مسئله «وحدت» در حکمرانیِ دینی، جزء اصول قطعیِ دائمی و دارای مبانی محکمی در منابع دینی است.
🔰 یکی از نقاط بسیار مهم و قابل مطالعه در این زمینه، توجه به بیانات و سیره امام امیرالمؤمنین(ع) است. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که به تعبیر شهید بزرگوار استاد مطهری، همه پیشرفت های بعدیِ مسلمانان، ناشی از کنش سیاسیِ وحدت بخش امام(ع) بود.
🔰رفتارهای وحدت بخشِ امام امیرالمؤمنین(ع)، با وجودِ تلخی های بسیاری که خود امام متحمل شدند، و با وجود برخی ریزش ها در درون جبهه حق، بسیاری از گره های سیاسی را گشود و جلوی فتنه های سهمگینی را گرفت و مسیر همواری را برای پیشرفت های تمدنی در پیش رو قرار داد؛ و این نکته بسیار مهمی است که نشان می دهد، تحقق هر پیشرفتی در سطح ملی و دنیای اسلام و فتح قله های تمدنی، منوط به شکل گیری وحدت هم در درون جامعه اسلامی و هم در میان ملتهای مسلمان با یکدیگر است.
🔰در مقاله بالا تلاش شده است تا ضمن برشمردن مواردی از رفتارهای سیاسیِ وحدت بخشِ امام امیرالمؤمنین(ع)، نتایج سیاسی، اجتماعی، امنیتی و تمدنیِ آن نیز بازگو شود تا بتوان از آن به عنوان یک الگوی حکمرانیِ عاقلانه در این زمینه بهره برد.
@basaer_fi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ نکته شنیدنی آیتالله جوادی آملی:
سید رضی خیلی عاقل بود که نهج البلاغه را بگونه ای تدوین کرد که اختلالی در #وحدت مسلمانان بوجود نیاید.
@basaer_fi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻مغالطات رئیسجمهور
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. رئیسجمهور در نشست خبریِ دیروز و در واکنش به انتصابهای ناروا، چند شبهاستدلال مطرح کرد. نخست اینکه ایشان فتنه را «نسبیسازی» کرد و به «نگاهها» ارجاع داد؛ یعنی برخی که از فتنه سخن میگویند، راوی نگاه خودشان هستند، نه اینکه عمل طرفِ مقابل در ذات خویش، فتنه باشد. نزاع و اختلافی رخ داده و هر یک از دو طرف، نسبتی به طرف مقابل میدهد و اینگونه نیست که مسألۀ «حق» و «باطل» در میان باشد و یکی «ظالم» باشد و دیگری «مظلوم». هر دو سوی ماجرا، از خطا و صواب، نصیب بردهاند و حقِ محض نیستند و نمیتوان جانب یکی را گرفت. اما اگر ایشان معتقد به نظریۀ ولایت فقیه است و میداند که تعبیر «فتنه» را شخصِ رهبر انقلاب مطرح کردند و عاملان اصلی را «فتنهگر» نامیدند، چرا چنین قضاوت رسوا و تحریفآلودی ارائه میدهد؟! در مسألههای اختلافی، باید به چه کسی جز ولیّفقیه ارجاع داد و تسلیم نظرش شد؟! در اینجا، ولیّفقیه با صراحت تمام، یک طرف را نفی و انکار کرده و خودش در موقعیّت حد وسط، قرار نگرفته است. آنهمه توصیه و حسّاسیّت رهبر انقلاب، با چه واکنشهایی از سوی فتنهگران مواجه گردید؟! در یک سوی این نزاع، رهبر انقلاب قرار گرفتهاند و ایشان برای دفاع از جمهوریّت نظام، پا به معرکه نهادند و در برابر فتنه، آشکارا و بارها موضعگیریِ منفی کردند. اکنون چه شده که رئیسجمهور، در میانه مینشیند و به سایۀ نسبیّت پناه میبرد و برای قدرت، به حقیقت جفا میکند؟! از این گذشته، مگر مسألۀ جریان فتنه، ادّعای «وقوع تقلّب در انتخابات» نبود و مگر از عهدۀ اثبات ادّعای خود برآمدند؟! پس واقعیّت و عینیت نیز نشان میدهد آنچه که رخ داده، بهحتم فتنه بوده است. فتنه، «از نظر ما»، فتنه نیست؛ بلکه «بهواقع» فتنه بود و نباید با پناهبردن به نسبیّت و سیّالیّت، حقیقت را پایمال کرد. بهنظرم کسیکه دربارۀ فتنه، چنین قضاوتی دارد، بهرهای از عدالت سیاسی ندارد.
[دوّم]. دیگر اینکه ایشان در ادامه میافزاید هر کسی «عیوب» و «خطاها»یی دارد و برای تحقّق وفاق، باید از گذشته گذشت و بر ضعفها، چشمپوشی کرد. این سخن نیز با نظر صریح رهبر انقلاب، تعارض دارد؛ چراکه ایشان هم اقدام فتنهگران را «خطای نابخشودنی» دانستند و هم آنها را «خط قرمزِ نظام» برشمردند و از نزدیکی و مؤانست به آنها پرهیز دادند. آیا رهبر انقلاب در برابر عیوب و خطاهای عادی، چنین موضع سرسختانهای دارند؟! آیا جای مدارا و نرمش وجود دارد اما ایشان چنین نمیکنند و اینان را در دایرۀ حاکمیّت نمیپذیرند؟! حصر، ظلم نظام به فتنهگران است، یا کمترین مجازاتی است که برای آنها در نظر گرفته شده است؟! آنچه که در فتنه رخ داد، ضعف بخشودنی و عادی بود، یا آنچنان ناجوانمردانه و خائنانه بود که رهبر انقلاب از چنین افرادی به عنوان «افراد نامطمئن» یاد کردند؟! آنهمه صدمات ملّی و ضربههای حیثیّتی و شکافهای اجتماعی و لطمات اقتصادی و ... که هنوز هم علاج نشدند، حاصل ضعفهای عادی بودند، یا خیانت و خباثت فتنهگرانی چون هاشمی و خاتمی و موسوی و کروبی. باور کنیم که ذهنیّت رئیسجمهور، این اندازه بسیط و ابتدایی و سادهساز است؟!
[سوّم]. رئیسجمهور به عنوان یک شبهاستدلال دیگر میگوید اگر اینان را به کار نگیریم، دیگر «وفاق»، معنایی نخواهد داشت. عجبا! اوّلاً، مگر معنی وفاق، «دلجویی از اصحاب فتنه» است؟! «وفاق ملّی» یعنی «وفاق با فتنهگران»؟! این وفاق، با نام اینکه «ملّی» است، فروخته شده، اما در عمل، معنیاش عبارت است از در آغوش کشیدن نیروهای فتنه. چرا باید وفاق ملّی را مشروط به «اصحاب فتنه» کرد و آنها را مساوی با مفهوم «ملّی» انگاشت؟! ثانیاً، ترجمۀ وفاق ملّی، «گماردن افراد بر کرسیهای قدرت» است؟! یعنی همین که قدرت را میان افراد، توزیع و تقسیم کردیم، وفاق حاصل شده است؟! این امر، «سهمیهبندیِ قدرت سیاسی» نام دارد و نه وفاق ملّی. وفاق، از اتّحاد باطنی و همسانی فکری برمیخیزد و نه از تکهتکهکردن قدرت سیاسی و سپردن هر تکه به کسی. عملگرایان برای اینکه مانع و مزاحمی در مسیر قدرتشان نباشد، چنین شگردی را در پیش میگیرند تا همگان را در سپهر خویش، هضم و مستحیل سازند؛ هر چند در این میان، اصالتهای فکری نادیده گرفته شوند. هنگامیکه طرّاحان پشتصحنۀ این دولت، از جملۀ عوامانۀ «با هم دعوا نکنیم»، تعبیر «وفاق ملّی» را بیرون میکِشند و بهعنوان گفتمان، به خوردِ جامعه و رسانه و حاکمیّت میدهند، روشن است که نباید توقع معقولیّت و حکیمانهگی داشت. در این دولت، بازار سطحیاندیشی و سادهسازی و منطقگریزی و محاسبات کوچهبازاری، بیش از اینها گرم خواهد شد.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
50.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 چه میشد اگر شیاطین از قلب ما دور میشدند؟/ راه دورشدن شیاطین از اطراف قلب چیست؟
🎥حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر (استاد اخلاق)
@basaer_fi
✍ "جهاد" همراه با "صداقت"، شرط پیروزی بر دشمن
شبیر فیروزیان
⚠️ مطابق فرمایش امام امیرالمومنین(ع)، علاوه بر #جهاد، مهمترین شرط پیروزی بر دشمنان، #اخلاص و #صداقت با خداوند است:
🔸 «فَلَمَّا رَأَى اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ؛ پس هنگامی که خداوند صداقت ما را دید، دشمنمان را به خواری نشاند و یاری خویش را بر ما فرو فرستاد.» (نهج البلاغه؛ خطبه ۵۶)
⚠️ این روزها برای رزمندگان جبهه مقاومت دعا کنیم که اخلاصشان بیشتر و بیشتر شود تا ان شاءالله خداوند پیروزی بر صهیونیست ها را نزدیک تر نماید.
@basaer_fi
هدایت شده از میراحمدرضا حاجتی
🔴 تحلیلگران جبهه انقلاب در تحلیل میدان خطا نکنند!
🔹در مواجه با موضوع شهادت رزمندگان و فرماندهان جبهه مقاومت، مثل امام خمینی بیندیشیم
1⃣ اخبار شهادت ۴۲ سرباز انقلاب اسلامی و فرماندهان رشید حزب الله در در طی ۷۲ ساعت در لبنان بهدست صهیونیستها بسی سخت و ناگوار بود،
اما از آن ناگوارتر ارائه تحلیلهای سطحی و بیگانه با معارف ناب اسلامی و انقلابی میباشد که به جای تبیین تحولات، خود تولید شبهه مینماید،
2⃣ در سخنان و نوشتار برخی از تحلیلگران خودی لغزشهایی دیده میشود! و برخی از تحلیلهای ارائه شده این روزها در مواجه با تحولات میدانی لبنان و فلسطین حاوی مضامینی است مشعر به:
"تحیر و ناامیدی و سستی و اندوه؛
و از آن بوی بی اعتمادی به اتاق عملیات محور مقاومت و القاء سستی فرماندهان جبهه مقاومت در پاسخگوئی به جنایات رژیم صهیونیستی به مشام میرسد!
خروجی اینگونه تحلیلها در یک کلام تولید شبهه و زیر سوال بردن جبهه خودی است!!
3⃣ این خروجی خود دلیل محکم و مستدلی است که صاحب اینگونه تحلیلها، با مکتب فکری و عملی خمینی کبیر، و شیوه مواجه "عقلانی" و در عین حال "حماسی" امام روح الله با صحنه هایی از این قبیل (بلکه بسیار سخت تر) مقداری بیگانه اند
4⃣ این بخشی از همان لغزشگاهی است که امام خامنه ای بارها جبهه انقلاب را از گرفتار آمدن در دام آن "برحذر" داشتند و فرمودند:
امام بهترین شاخص برای ما است...
خط امام صراط مستقیم انقلاب اسلامی است...
اگر از آن تخطی نماییم :سیلی میخوریم؛
5⃣ به نظر نگارنده برخی از تحلیلگران جبهه انقلاب باید با مطالعه "عمیقتر" و مراجعه "جامع" به شیوه اظهار موضع و تحلیل از سوی امام خمینی قدس سره در مواجه با موارد مشابه، آن را الگوی خود در شیوه بررسی حقیقت میدان و تحلیل عمیق آثار حملات سبعانه دشمن و شهادت جمعی از مردم بیگناه و سرداران و سربازان محور مقاومت و تحولات جاری قرار دهند؛
6⃣ بعنوان نمونه مخاطبین را ارجاع میدهم به موضعگیری "حضرت روح الله" بعد از شکست ظاهری سنگین لشکریان اسلام در عملیات "والفجر مقدماتی" در سال ۶۱ (که در فایل صوتی به آن خواهیم پرداخت) و یا پیام امام خمینی بعد از حادثه تروریستی ۷تیر و شهادت شهید بهشتی و شهادت و جراحت جمع کثیری از مسئولین کلیدی سه قوه نظام، که امام در آن به جای آه و ناله و نوحه سرایی دشمن شاد کن، "برای دشمن رجز خواندند"! و بر ادامه حرکت طوفانی ملت ایران در مبارزه با ابرقدرتها و... تاکید نمودند (که در پست بعدی خلاصه آن را ارائه میگردد)
7⃣ به عبارت واضحتر باید "مفهوم شکست و پیروزی" را بر اساس اندیشه ناب امام خمینی و امام خامنه ای "باز تعریف" نموده و بر مبنای آن به تحلیل و تبیین درست میدان مصاف با جبهه کفر و شهادت شهیدانمان بپردازیم، واِلا ناخواسته در "جنگ شناختی" دشمن گرفتار آمده و به جای تقویت جبهه خودی به "تضعیف" آن می پردازیم!
إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (۱۴۰/ آل عمران)
🖌میراحمدرضا حاجتی
@hajati
21.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حجت الاسلام قاسمیان خطاب به مسعود پزشکیان :شما مردم را با سمت دره انتخابهای سخت و خونین میبرید
🔹️نوبرش دیگر در نیویورک بود. اینها را از سادگی می گویید یا پیچیدگی؟
🔹کسی که حرف زدن بلد نیست قاعدتا نباید حرف بزند؛ شما مردم را بهسمت دره انتخابهای سخت و خونین میبرید.
🔹️تو نمی دانی آمریکا کیست؟ تو نمی دانی اسرائیل کیست؟
@basaer_fi
💠 نکته ای قرآنی در میانه نگرانیها
⚠️ در جنگ احد شایعه شد رسول اعظم حضرت محمد(ص) به شهادت رسیده است آیه نازل شد:
🔸 "وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِين؛ و محمّد جز فرستاده ای از سوی خدا که پیش از او هم فرستادگانی [آمده و] گذشته اند، نیست. پس آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، [ایمان و عمل صالح را ترک می کنید و] به روش گذشتگان و نیاکان خود برمی گردید؟! و هر کس به روش گذشتگان خود برگردد، هیچ زیانی به خدا نمی رساند؛ و یقیناً خدا سپاس گزاران را پاداش می دهد."
⚠️ این آیه شریفه تصریح می کند که حرکت الهی با شهادت فرماندهان توقف پذیر نیست...
@basaer_fi
⚠️ قرآن میفرماید یک عده از تنش و تله میترسند، اما دقیقا داخل فتنه و تلهاند:
🔸 أَلَا فِی ٱلفِتنَةِ سَقَطُواْ...
@basaer_fi