💠 گنبد آهنین، سامانه تاد و سنت های الهی
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ در خبرها آمده که پس از ناکارآمدی گنبد آهنین اسرائیل، آمریکا با استقرار سامانه "تاد" به کمک اسرائیل می آید تا بتواند موشکهای ایران و حزب الله را بدون خطا رهگیری رهگیری کند.
⚠️ اما منطق دینی ما این است که در کنار تقویت قدرت نظامی و موشکی، باید بدانیم هدایت و اصابت دقیق موشکها، فقط و فقط به اراده و اذن الهی است و لاغیر:
🔸"وَ مَا رَمَیتَ اذ رَمَیت وَ لکِنَّ الله رَمَی"(انفال:۱۷)
و اراده و اذن الهی برای کسانی جاری می شود که اهل "جهاد" و "اخلاص" و "ایمان" و "توکل" باشند. با این "قدرت نرم" می توان از سرسخت ترین گنبدهای آهنین و از همه گونه موانع بظاهر غیرقابل نفوذ عبور کرد؛ این وعده الهی و قانون غیبی عالَم، در تاریخ بارها تجربه شده است:
🔸"وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ؛ گمان مىكردند كه قلعهها و حصارهايشان آنان را از قهر خدا مانع خواهد شد، امّا قهر خدا از جايى كه گمان نمىكردند بر آنان وارد شد و در دلهايشان ترس و وحشت افكند." (حشر:۲)
⚠️ "اخلاص" و "ایمانِ" مجاهدان گمنام جبهه مقاومت است که تعیین کننده پیروزی است، نه "تاد" و "گنبد آهنین":
🔸 «فَلَمَّا رَأَى اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ؛ پس هنگامی که خداوند صداقت ما را دید، دشمنمان را به خواری نشاند و یاری خویش را بر ما فرو فرستاد.» (نهج البلاغه؛ خطبه ۵۶)
@basaer_fi
💢لزوم اتخاذ استراتژی های قرآنی در مواجهه اکنون ما با رژیم صهیونیستی
🔻پیشنهاد دو راهبرد تصریحی برگرفته از دو واژه "لینه -نرمی" و "غلظت-سختی-خشونت"
✍ دکتر علیرضا معاف
🔸پیش از این و در یک یادداشت تفصیلی، با تشریح بیش از ۴۰ آیه قرآن و بیش از ۲۰ فراز نهج البلاغه به تبیین نظریه مقاومت فعال و روشهای مبارزه با صهیونیزم پرداخته ام، اکنون در سلسله یادداشتهایی کوتاه، راهبردها و راهکنشها و راهکارهای پیشنهادی قرآن کریم در مواجهه اکنونی و فوری با رژیم صهیونیستی را بیان خواهم کرد:
1⃣ آیات سوره حشر و واژه "لینه" و روش جالب پیامبر در جنگ با قلعه یهودیان بنی نضیر:
یهودیان بنی نضیر،قبیله موذی و پرآزاری بودند که از هیچ فرصتی برای اذیت مسلمانان دریغ نمیکردند، در جنگ مسلمانان با یهود در مدینه، دژی مستحکم وجود داشت که نامش را میتوان گنبد آهنین گذاشت. درون قلعه را هم سرزمینهای اشغالی مینامیم که با این دژ محافظت میشد و قرار بود یهود عنود از آن بیرون ریخته شوند تا از آن نقطه به کارشکنی ادامه ندهند. مسلمانان حتی نتوانستند درون قلعه را تیر(موشک)باران کنند و یا دیوار قلعه را خراب (هَک و نفوذ) کنند. پس به دستور پیامبر، ابتدا شریانهای اقتصادی داخل قلعه را دچار اختلال کردند و کاری متفاوت کردند: شروع کردند به قطع نخل در نخلستانهای اطراف قلعه.
در روزگاران گذشته، خانه ها را به صورت تجمیعی در قالب یک روستا میساختند و زمینهای کشاورزی را در اطراف آن شکل میدادند. به این شیوه، تامین امنیت جامعه نیز بسیار آسانتر میشد که از طرق مختلفی از جمله دیوار و دژ و قلعه اطراف محل تمرکز جمعیت، حاصل میگشت. باغات اطراف، اموال مردم درون قلعه و منبع اقتصادی آنها بود.
میتوان تطبیقی بین این باغات در جنگ با بنینضیر و «شریان های واردات اقتصادی رژیم اشغالگر قدس» انجام داد. کاری که انصارالله یمن در جنگ غزه انجام میدهد برخاسته از این منطق قرآنی ست و واقعا موثر بوده است. نکته جالب آنکه از تعبیر قرآنی "لینه" در یک جنگ تاریخی، میتوان نسخه دیگری نتیجه گرفت:
پیامبر به شیوه جدیدی در آن جنگ، شریانهای اقتصادی یهود داخل قلعه را هدف گرفت، چون در آن مدت محاصره ، واردات و صادراتی از قلعه رخ نمیداد تا شریان بیرونی وجود داشته باشد و بخواهد هدف قرار گیرد، بنابراین آنچه هدف گرفت، حذف اموال افراد داخل قلعه و از کار انداختن پشتوانه های اقتصادی آنها در جنگ بود. اموالی که در خارج از قلعه و بدون حفاظ و دژ و گنبد آهنین بود مورد هدف قرار گرفت. مفسران معتقدند که به کنایه از همین آسانیِ جنگ به «لینه» (نرم) نام گرفت تا خداوند در ادامهی سوره به مسلمین یادآوری کند که کار سخت نظامی در این جنگ انجام ندادند و این روش، سریعتر و آسانتر جواب میدهد.
بر اساس پیشنهادات قرآن، به محور مقاومت و کنشگرانش خیلی توصیه ها می توان کرد. توصیه به این که محاصره را کامل کنند: اعم از ناامن کردن پروازهای رژیم، تا فعال کردن همه اضلاع زمینیِ محاصره مانند سوریه و کرانه باختری (و اردن) و ناامنی مدیترانه و بنادر دریایی و مسیرهای دریایی. و میتوان توصیهای به آحاد مسلمانان داشت: به اموال خصوصی اهالیِ رژیم ضربه بزنید.
برای قطع شریانهای اقتصادی یا تکمیل محاصره، نیاز به کار امنیتی و نظامی است که از هرکسی بر نمیآید و کار مجموعه های حرفه ای نظامی است . خوب یا بد، هنوز کسی خط لوله باکو و کشتیهای ترکیه و میدانهای گازی درون رژیم را ناامن نکرده است. عملیات استشهادی در کرانه باختری هم هنوز کمتر از چیزی است که باید باشد، بنابراین یک راهکار جدید آن است که «هزینه ضربه را پایین بیاوریم و تعداد ضربات را بالا ببریم و ضربات اقتصادی موثر بزنیم» تا همه مسلمانان و جریانات کوچک مقاومت بتوانند آن را انجام دهند.ضربه زدن به اموال اهالی و طرفداران رژیم در هر جای جهان، از این جنس است.
فقط نیاز به یک منبع از داده ها و اشتراک گذاری آن داریم، که اموال صهیونیست ها را در همه کشورهای جهان خصوصاً امارات و احیاناً ترکیه و سایر کشورها، مشخص و معرفی کند. اموال سران و مسئولین رژیم که خارج از رژیم اموالی دارند.
سرانجام ماجرای بنی نضیر چه شد؟ قطع لینه، باعث شد یهودِ مالدوست مال پرست خودش از ادامه جنگ منصرف شود و در کمال ناباوری (ما ظننتم ان یخرجوا...) همین حربهی ساده برای یهود لجوج جواب داد و بازدارندگی ایجاد کرد درحالی که شاید برای اقوام دیگر چندان جواب نمی داد. بنی نضیر به مذاکرات و «آتشبس» پیوست و نهایتا از سرزمین های اشغالی اخراج شدند و قلعه توسط مسلمانان فتح شد.
👇👇ادامه یادداشت👇👇
@basaer_fi
2⃣ استراتژی قرآنی "غلظت شدید"و "ضربات مستمر و موثر":
صهیونیستها بسیار بزدل هستند و حتی با برساختهای رسانه ای هم نتوانستند ترس عمیق خود را پنهان کنند، بنابراین یک سوال راهبردی در مواجهه ما و آنها پیش می آید که چرا جبهه مقاومت باید مستمرا به اسراییل ضربات پی در پی و موثر بزند و چرا ایران باید مجدد به اسراییل حمله کند؟ و چرا یک لحظه نباید به این سگ هار فرصت نفس کشیدن داد؟
ابتدا دقت کنید که اسراییل اساسا حق قانونی حمله به ایران و هیچ کشوری را ندارد و واژه «پاسخ» برای او صدق نمی کند، بلکه ما اخیرا پاسخ جنایت او در قلب تهران را دادیم.
برخی نوشتند «وعده صادق ۲» در پاسخ به هنیه و سیدحسن نصرالله بود!! حال آنکه این عملیات به تعبیر رهبری حداقلی بود و حتی پاسخ خون پاک هنیه هم نبود و حتما باید سران مهم آنها را زد و هنوز پاسخ جنایت آنها در شهادت شخصیت بی بدیلی مثل سیدحسن داده نشده است.
هنوز لیست مفصلی از جنایات اسراییل مثل شهادت فخری زاده و سید رضی و... هستند که متقابلا قصاص نکردیم و اخیرا هم خبر بمباران بیمارستان هلال احمر ایران رسیده که حتما باید در لیست تنبیه قرار داده شود.
هر نوع سستی مقابل یک سگ هار با هر توجیهی، یعنی تشویق او به حمله مجدد که خلاف اغراض ما از پاسخ یعنی تحقق «بازدارندگی دائمی» است. باید پاسخ هر اتفاقی را را برای خودمان محفوظ بدانیم و او بداند که دیر یا زود میزنیم.
الان هم در فضای افکار عمومی، احتمال وحشی گری مجدد صهیونیستها و حمله به خاک ایران وجود دارد، در هر حال اگر حماقت کرد و به ما حمله کرد و حتی فقط مراکز نظامی و یا اقتصادی را هدف قرار داد به قاعده قرآنی "غلظت" ، فورا پنج دسته از اهداف راهبردی در دستور کار مسوولان نظامی و موشکی قرار خواهد گرفت :
🔸زیرساختها و فرودگاه ها و آشیانه های هواپیمای پیشرفته نظیر اف۳۵
🔸انبارهای سلاح در درون و بیرون شهرها و شهرک ها
🔸ساختمانهای مراکز امنیتی مثل موساد و شاباک
🔸سران نظامی و جنگی اسراییل
🔸مراکز حساس پالایشگاهی و نیروگاهی و زیرساختی اسراییل
سوره توبه آیه ۱۲۳ پاسخ ما را مشخص کرده است:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ.
@basaer_fi
💢فردوسی رستم های فلسطین کجاست؟
✍ دکتر علیرضا معاف
ظهور خدا در عالم به "کلمه" است که فرمود:"ان یقول له کن فیکون"؛اما چرا "کنش" ما به "کلمه" ما تبدیل نمیشود؟
دوباره میپرسم،چرا "کنش ها و واکنش ها و تراکنش های" جبهه مقاومت تبدیل به "کلمه و کلمات" نمیشود؟
چرا "رویداد"های ما "روایت" و "رخداد"های ما "حکایت" نمیشود؟
چرا "گدازه" های فلسطین و لبنان در قالب "گزاره" نمیریزد و از "استقامت یمن"،"استعاره سخن" تولید نمیشود؟
چه کسی باید "شاهنامه" قهرمانان بی بدیلی به نامهای سیدحسن نصرالله و ابراهیم عقیل و قاسم سلیمانی و یحیی سنوار و ابومهدی المهندس را بنویسد؟
راویان روایتهای زینبی عاشوراهای پی در پی امت محمد کیانند؟
چرا به حکمت نزول "علمه البیان"پس از "علم بالقلم"توجه نمیکنیم؟
چرا نرم افزار ما در تولید مفهوم از سخت افزار ما در خلق مصداق عقب افتاده است؟
حماسه سرای "حماسه حماس" کیست؟ داستان اسطوره هایی چون سیدحسن نصرالله و یحیی سنوار را چه کسی مینویسد؟
چه عجیب که در جنگ روایتها و نبرد حکایتها و مچ اندازی قضاوتها ، میدان را واگذار کرده ایم و به "لسان قوم " (و نه لسان قم)،با مردم تکلم نمیکنیم.
چرا جهاد شهید سید حسن نصرالله رو با جهاد تبیین و جهاد کبیر و جهاد با زبان نصرت نمیدهیم؟
چرا مجاهدان "جاهدوا بالسنتهم" پیوست مجاهدان "جاهدوا بانفسهم" نیستند و "وعده صادق ۱ و ۲ " با لسان صدق و صادق،پردازش و پرزنت نمیشود؟
بایسته و شایسته است که در میانه این نبرد تاریخی با طبقات مختلف اجتماع، قصه پرغصه سرزمین کنعان را گفتوگو کنیم، هم از باب وظیفه و تکلیف و هم از جهت انسانیت و هم از حیث فتوت و مروت و اخوت و البته از باب حکم.
حکم آن مرد شجاع که در ابتدای "اتوبان موشکی تهران-قدس"، نماز جمعه نصر را خواند تا به زودی و "روزی نزدیک" در انتهای این اتوبان ، نماز را در مسجدالاقصی بخواند و آیات ابتدایی سوره اسراء را تفسیر عملی کند. حکم مردِ یکتایِ زمانۀ ما، جهاد تبیین و روایت و نوشتن و گفتن و شنفتن و اقناع است. خمینیِ ثانی، فرزند خمینی اوّل. نه چونان هملت پسر هملت.
امّا چه میخواهیم گفت؟
ماتن این متن کیست؟
متن و فرامتن و فرومتن و بینامتن روایت ما چیست؟
چگونه میتوان زوال و زدودن زمستان و زمهریرِ زهرِ مارِ صهیونیسم(Zionism) را به جوانان و نوجوانان فهماند؟
" نبی"(صاحب نبا و نبوت) بنابر تقریر فارابی و "فیلسوف شاه" بنابر تقریر افلاطون و "حاکم حکیم" بنابر تنظیم ارسطو و "نور بازتابیده از آینه محمدی "بنا بر اعتقاد ابن عربی و "ولی فقیه"(صاحب ولایت فقاهت و عدالت) بنا بر تقریر حضرت روح الله، در حرکت تاریخی خود برای همگن و همگون و همگرا و همگام شدن با نظام تکوین و تدوین و تالیف و تقدیر و از همه مهمتر آفرینش حماسه و خلق روایت فراگیر، نیازمند چهار زبان است:
زبان هنر و زبان علم و زبان برهان و زبان خطابه.
با زبان هنر است که طرح کلّی و نقشۀ ساختمان شهر فهمیده میشود، با زبان علم نخبگان این نقشه را قبول میکنند و به ساختنش رضایت داده و در پی محاسبات ظاهری این ساختن تلاش میکنند و با زبان برهان ، همگان به ضرورت موضوع اقناع میشوند و با زبان خطابه عموم مردم برای ساختن آن نقشه تهییج شده و در ساختنش مشارکت میکنند و "امر نخبگانی" به "امر تودگانی" تبدیل میشود.
بنابراین هر ترانه سرایی از شاهکارهای قهرمانان مقاومت شامل تارهای این چهار شاخه خواهد بود.
امّا پودهای این بنا را شاخههای علوم و فنون مختلف و متنوع و استدلالهای هر حوزه دانشی میسازند.
امنیت،سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، ادبیات و .... وقتی بنای اول ساخته شد، بنابر اصلِ «یک دست صدا ندارد»، صدایی نخواهیم داشت. اگر این درک راهبردی را نظرگاه و نقطه عزیمت حرکت خود بدانیم، نیازمند یک عملکرد موازی نیز هستیم تا برخورد دستها، زایش صدا را صادر کنند. دو دست را با هم میخواهیم، دستی که در میدان عزم و رزم میجنگد و حماسه میسازد و دستی که در صحنه روایت،مینویسد و کلمه میسازد .
باید بتوانیم در ذهن و زبان و قلب هنرمندان انفاذ کنیم و از دل این نفوذ عاطفی، سخنِ محکمِ مستدلِ روشن جبهه مقاومت را به نحوی تبیین کنیم که نخبگان جامعه را اِشراب نماید و زمینۀ حرکت درونزای آنها را فراهم آورد و سپس، آنها به سیراب کردن آحاد جامعه بپردازند و در نهایت از صیرورت چنین مسیری است که با همراهی نخبگان و هنرمندان و راویان خواهیم دید که چگونه جنبش و انقلاب و نهضت ،شروع به قُلقُل کردن و وِلوِله بر پا داشتن میکنند.
👇👇ادامه یادداشت 👇👇
🆔@basaer_fi
تا اینجای کار باید به حال اکثریت نظام دانشگاهی و حوزوی و نخبگانی تاسف خورد که در ماجرای فلسطین،تحرک لازم را ندارند.
چرا ندارند؟
کدام ظرفیّت و توانمندی و کدام زیرساخت باید این تولید محتوا را صورت ببخشد؟
کجاست طلبۀ فاضل و دانشجوی عدالتخواهی که به میدان بیاید و برای مردم تبیین کند، «چرا صهیونیسم جهانی و دولت یهود کنونی شرّ مطلق است؟»
و کجاست طلبۀ عالم و دانشجوی حق طلبی که بتواند با زبان رسانه و روزمرّۀ مردم و در قالب انواع و اقسام مثال ،
این تبیین را به رگهای حیاتی جامعه برساند و با ندای حنجره یا لنز دوربین یا قلم تیزبینانه خود، برای پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند و همسایه و همشهری و همکار خود نمایان سازد که هر ضربهای که امروز به صهیونیسم بزنیم، یاریِ انسانیّت و انسان بودن و انسان زیستن، در زمانه حیرت و عصر عسرت عصارۀ باقیمانده از دین و اخلاق و وجدان و شرافت و انسانیت است.
این عجز همگانی و رسانه ای در روایت مقاومت بی بدیل فلسطین و یمن و لبنان نشانه چیست؟ نشانۀ کوشا نبودن و بصیرت نداشتن و فکرنکردن و نَیَندوختن در وقت مناسب و درمانده شدن در هنگامۀ سرمایِ زمستان. اگر ما امروز دهها تبیین مبنامند و دغدغه مند و هدفمند بر غاصبانه بودن دولت یهود و ظالمانه بودن دولت جعلی و نامشروع بودن آن داشتیم و این ادله را در کنار صدها بیان خطابی و شعر و اثر هنری به مردم ایران و جهان ارائه میکردیم، وضعیت همین طور بود که هست؟ اگر این تبیین علمی و بیان خطابی با هنرمندی ترویج میشد، طیفهای بی تفاوت در کشورهای عربی و حتی داخل کشور خودمان به راحتی از کنار رخدادهای یک سال گذشته میگذشتند؟
سلاح صلاح و نجاح و فلاح حقجویان و حق پویان و حقگویان و حقیقتطلبان در همیشۀ تاریخ و همه جغرافیا، "کلمه" بوده و هست و خواهد بود. امروز ما یا کلمهناشناس شدیم یا نمیدانیم چگونه باید از کلمات بهره برد یا نمیتوانیم از کلمات استفاده کنیم. دردی بر روی درد و زخمی بر روی زخم و غصه ای بر روی غصه. امّا چرا چنین است؟ آیا جز این است که ما اهل کلمه نیستیم؟ ما نمیتوانیم با کلماتی گویا اثبات کنیم که چگونه کمک به فلسطین و نابودی غدّۀ سرطانی، اسباب رشد و تعالی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی همه مردم زمین را فراهم خواهد آورد. انسانی که قانع نشد و یا عالم نشد،بطور طبیعی سرگردان است و بهترین طعمه برای گرگهای رسانههای هرزه. داستان ،همان داستان نقش آفرینی عمارها در میانه جنگ صفین است. داستان سادهتر از این حرفهاست. چهل و پنج سال از شعار «فلسطین مسئلۀ اوّل جهان اسلام است» میگذرد و ما نتوانستیم یک متن درست و محکم و مستدل دربارۀ فلسطین داشته باشیم. ما در مسئلۀ فلسطین همچون نمازخوان بی وضو، هستیم، همچون زنبور بیعسل، همچون عالِم کم عمل، همچون پیامبر بیمعجزه، همچون کتاب بیسطر، همچون چراغ تاریک، همچون پرندۀ بیبال، همچون درخت بیثمر، همچون اشعار بیتشبیه، همچون دیگهای بیغذا، ولی روسیاه.برای "مساله اولمان" ،اولویت قائل نبودیم و روایت برتر تولید نکردیم و البته
این بار سخت را در تمام این سالها یک مرد برداشت، یک مرد که به اولویت انسانی و دینی فلسطین ایمان داشت و این ایمان او را به فکر واداشت و سخن گفت و سخن راند و سخن ساخت تا تکثیر شد، ولی نه تکثیرِ تکاثری، بلکه تکثیرِ کوثری.
مردی که آب در لانه و کاخهای نمرودیان و فرعونیان و قارونیان و هامانیان انداخت و سحرِ ساحرانِ این سلیطههایِ سلطهجویِ سستبنیاد را خنثی کرد. نعمت حضور مرد شجاع زمانه ما بر ما بخشیده شده است، به خاطر استقامت یاران باوفای آن مرد که یکی پس از دیگری شهید میشوند، آن مرد راه خود را خواهد رفت، با ما یا بی ما. مقتدایِ آن مرد، مادر اوست. ایستاده در پشت در. دری سوزان و میخی بر آن و ... . از چنان مقتدایی استوار، چنین کوهی پایدار، نه تنها ناممکن نیست، بلکه مرسوم است. این مسیر نورانی،راویانی میخواهد که نور را بشناسند.در این نبرد نور و تاریکی ،وظیفه سنگین و سختی داریم.
ایران و فلسطین و لبنان و عراق و یمن پر از قهرمانان اسطوره ایست، فردوسی این قهرمانان کیست و کجاست؟
@basaer_fi
💠 "های تِک معنویِ" اهل حق در برابر "های تِک نظامیِ" دشمن/ پیروزی با "اراده های آهنین" و "بنیان های مرصوص" است، نه "گنبدهای آهنین" و "خانه های عنکبوت"
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ در میان وسایل بجا مانده از شهید #یحیی_سنوار، کتاب دعا و تسبیح بود. اینها استعاره ای است از #قدرت_نرم رزمندگان جبهه حق.
⚠️ دعا و ذکر و معنویات همان اکسیری هستند که برای اهل حق مزیت ویژه ای با عنوان "قدرت نرم" ایجاد می کنند و در میدان جنگ و در مقابل "گنبد آهنینِ" دشمن، به آنان "اراده ای آهنین" و "شجاعت" و "قدرت ایستادگی" تا آخرین لحظه را می دهد و فلز وجودیشان را همچون "بنیان مرصوص" محکم می سازد و جلوی #عقب_نشینی_غیرتاکتیکی را می گیرد.
از این روست که قرآن کریم در کنار توصیه به "ثبات قدم" و "استقامت" در میدان جنگ، توصیه به "ذکر کثیر" می کند:
🔸"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثبُتوا وَاذكُروا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای اهل ایمان! هنگامی که در جنگ با گروهی از دشمن روبرو می شوید، ایستادگی کنید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید"(انفال:٤٥)
⚠️ این قدرت نرم، یک "های تِک معنوی" و مزیت ویژه اهل حق است که دشمنان از آن بی بهره اند و تا وقتی این قدرت نرم در اهل حق باشد، پیروزی قطعی و نزدیک است.
@basaer_fi
💠 تئوریسین هایِ واقعی جنگ
⚠️ برخلاف القاء جریان رسانه ای سازشکار که مقاومت در برابر دشمنان را موجب فشار اقتصادی و نظامی بیشتر آنها میدانند، هم با "دلایل عقلی"، هم با "استنادات نقلی" و هم با "شواهد تجربی" می توان اثبات کرد که اتفاقاً "مقاومت فعّالانه" در برابر دشمن، امنیت اقتصادی و نظامی به همراه دارد و "سازش ذلیلانه" نتیجه اش جز "تحریم بیشتر" و "امنیت کمتر" نیست.
امام امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند:
🔸«مَن طَلَبَ السَّلامَة لَزِمَ الإِستِقامَة؛ هرکس(فرد یا ملتی) که می خواهد سالم بماند(امنیت داشته باشد)، باید استقامت ورزد.» (میزان الحکمه؛ ج9، ص591 )
⚠️ تجربه های متعددی نیز صحت این مطلب را ثابت کرده است:
✅ پیروزی ایران در جنگ تحمیلیِ ۸ ساله با صدام و حامیان غربی و عربی اش،
✅ پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه با اسرائیل،
✅ پیروزی انصارالله یمن در برابر تجاوز ۸ ساله برخی دولتهای عربی و حامیان غربی شان،
✅ پیروزی سوریه در نبرد با کشورهای عبری، عربی و غربی،
✅ پیروزی جبهه مقاومت در برابر داعش و همه حامیانش
✅ و سرنوشت تلخ سازشکارانی همچون عرفات، قذافی، مُرسی و تجربه های تلخ دیگری همچون "برجام" که منجر به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران شد، "تعلل در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه" که منجر به جری تر شدن دشمن و شهادت سید حسن نصرالله شد و ...
⚠️ حال باید پرسید کدام نظریه، در عمل ایران را بیشتر به جنگ نزدیکتر خواهد کرد؛ "سازش ذلیلانه" یا "مقاومت فعّالانه"؟
آیا دقیقتر نیست بگوییم تئوریسین های واقعیِ جنگ_ حداقل در دهه گذشته تاریخ ایران_ امثال "حسن روحانی" و "محمدجوادظریف" هستند؟
@basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بمب سنگرشکن رسانه ای که اسرائیل بر سر خودش ریخت
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ تصاویری که از نحوه شهادت #یحیی_سنوار منتشر شد، همچون بمب های سنگرشکن بنیانهای رژیم صهیونیستی را ویران خواهد کرد.
⚠️ اسرائیل گمان می کرد با انتشار این تصاویر، می تواند چهره ای قدرتمند از خودش نشان دهد و جبهه مقاومت را بترساند و اراده شان را سست کند. در حالیکه نتیجه عکس شد و اراده ها قوی تر شد:
🔸 "فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ﻭﻟﻲ [ﺍﻳﻦ ﺗﻬﺪﻳﺪ] ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺧﺪﺍ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﻭﻛﻴﻞ ﻭ [ﻧﻴﻜﻮ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ] ﺍﺳﺖ."(آل عمران: ١٧٣)
⚠️ اسرائیل با این حماقت رسانه ای، درواقع خودش را با بمب های سنگرشکن رسانه ای بمباران کرد.
معلوم است که مدیریت صحنه کاملا به دست خداوند است:
🔸 "إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِي آيَاتِنَا قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْرًا؛ ﺑﮕﻮ: مکر و تدبیر ﺧﺪﺍوند ﺳﺮﻳﻊ ﺗﺮ ﻭ ﻛﺎﺭﺁﻣﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ."(یونس:٢١)
🔸 "ذَٰلِكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكَافِرِينَ؛ ﻭ ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍوند ﺳﺴﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ."(انفال: ١٨)
⚠️ ۲ نکته درس آموز در این ماجرا:
۱. از دشمن بزرگنمایی نکنیم و او را قدرتمند و بدون خطا و نقص ندانیم. او هم اشتباهات فاحشی می کند. اتفاقا در بخش هایی که ادعا دارد و خود را قدرتمند می داند(مانند رسانه) اشتباه می کند؛ و چه بسا یکی از همین اشتباهات برای نابودیش کافی باشد.
۲. نبرد رسانه ای به اندازه نبرد نظامی مهم و تعیین کننده پیروز میدان است.
@basaer_fi
15 سرفصل در ارادت به شهید سنوار.pdf
334.1K
💢 ۱۵ سرفصل در اظهار ارادت عمیق به شهید یحیی سنوار....
💢 از تصویر چشمان محسن حججی تا تصویر دستهای قلم شده یحیی سنوار، حجت های روزگار هوش مصنوعی و کوانتوم
✍علیرضا معاف
@basaer_fi
⚠️ اگر دشمن متجاوز را قصاص نکنید، حیات و زندگیتان به خطر می افتد:
🔸"وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ؛ ﺍﻱ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺧﺮﺩ! ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ، ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺳﺖ." (بقره: ١٧٩)
@basaer_fi
💠 ۱۰ نکته تحلیلی درباره تجاوز شبانه صهیونیستها به خاک ایران/ شرحی بر راهبردهای رهبر انقلاب
⚠️ رژیم صهیونیستی، از خط قرمز تصریحی ایران عبور کرده و امنیت ملی ج.ا. را مستقیما مورد تعرض قرار داده و این تعرضِ مستقیم همراه با قبول مسئولیت رسمی، نباید عادی سازی و کوچک انگاری شود. ایران برای تثبیت شرایط امنیتی پایدار خود راهی ندارد جز اینکه پاسخ معنادار و روشن و محکم دیگری به رژیم بدهد.
⚠️ از صبح دیروز رسانه های صهیونیستی در حال انتشار خبر توقف عملیات زمینی در جنوب لبنان هستند. به نظر این امر سیگنال_فريب در راستای انصراف ایران از انتقام است، درست مثل داستان آتش بس در غزه و آتش بس 21 روزه در لبنان که عملیات فریبی برای ترور سران و فرماندهان مقاومت لبنان بود. اسراییل در عملیات زمینی در جنوب لبنان شکست خورده و نمیتواند توقف آنرا برای دیگران فاکتور کند.
⚠️ الگوی حملات رژیم به سوریه و لبنان دقیقا همین الگوی قبح شکنی اولیه، الگوی تصاعدی و فزاینده تدریجی و عادی سازی (نرمالیزاسیون) حملات بود. واضح است که رژیم در اینجا متوقف نخواهد شد و اگر دستگاه محاسباتی اش دچار اختلال نشود فاز بعدی را جسورانه تر ورود میکند.
⚠️ رژیم اکنون و پس از بازیابی توان حزبالله و دریافت ضربات کوبنده از حزب الله و افزایش شدید تلفات در نیروی زمینی خود، دنبال افزایش دامنه جنگ نخواهد بود و تلاش می کند با تمرکز بر جبهه لبنان و پس از تعیین تکلیف این جبهه که احتمالا با الگوی فشار سنگین نظامی و سیاسی برای اجرای قطعنامه 1701 پلاس همراه است، به سراغ جبهه بعدی برود. پاسخ ایران در این مرحله برنامه رژیم را در تمرکز و فشار به لبنان برهم خواهد زد و سیاست_تجزیه جبهات نبرد علیه رژیم را خنثی می کند.
⚠️ سران رژیم صهیونی عملیات نظامی علیه اهدافی در ایران را دستاوردهای جدیدی برای خود می بینند و بنابراین واکنش ج.ا. این دستاوردنمایی و دستاوردسازی را برباد خواهد داد.
⚠️ ما اکنون حد قابل توجهی از تبعات روانی اقتصادی و نگرانیهای اجتماعی رویارویی با رژیم غاصب را پشت سر گذاشته ایم و اقدام قاطعانه در این فضای روانی مثبت از تبعات داخلی اقدامات بعدی خواهد کاست.
⚠️ رژیم قاعدتا نمیتواند در این نقطه متوقف شود و اقدام امنیتی و نفوذ و خرابکاری با استفاده از قدرت فناوری و ترور،بخشی از تعرضات رژیم در مراحل بعدی است. سیستم امنیتی کشور باید هشیارتر از قبل عمل کند.
⚠️ پاسخ ایران در این مرحله و به دلیل تجاوز رژیم، مشروعیت بالای بین المللی دارد. اقدام بدون تعلل در این مرحله، ضمن ایجاد دستاورد نظامی، روانی و سیاسی برای کشور و کشاندن رژیم به موضع انفعال، تقویت مواضع مقاومت در منطقه را به همراه داشته و بازهم از اعتماد به نفس رژیم برای اقدامات احتمالی بعدی علیه سایر اجزاء محور مقاومت خواهد کاست و احتمال ایجاد حدی از بازدارندگی حتی برای جبهه سوریه را به همراه خواهد داشت.
⚠️ پس از ضربات سنگین به ضاحیهٔ بیروت و آوارگی یک و نیم میلیون نفر از شیعیان لبنان، این انتظار در بین آنان ایجاد شده که ج.ا. از مقاومت، مجددا حمایت مستقیم نظامی به عمل آورد. در لبنان مخالفان مقاومت در حال شماتت حامیان مقاومت هستند با این ادعا که ایران شما را تنها گذاشته و کنار نشسته و شما گوشت دم توپ شده اید. پاسخ ایران در این شرایط بسیار راهگشا و خنثی کننده این وضعیت بوده و فشارها بر شیعیان مظلوم جنوب لبنان را کاهش خواهد داد.
⚠️ سرکوب پدافند هوایی (SEAD) یک اقدام کلاسیک در آغاز هر عملیات هوایی علیه اهداف دشمن است و معمولا این اقدام یا موضعی انجام میشود و بعد از آن هدف اصلی مورد تهاجم قرار میگیرد و یا موج گسترده سرکوب پدافند تا تضعیف حداکثری ادامه پیدا میکند( حملات آمریکا به عراق) و بعد، آسمان دشمن باز میشود،اسراییل ظاهراً با مدل اول و موضعی اقدام کرده ولی فاز دوم که حمله به اهداف سیویل بوده است را انجام نداده است و در این مرحله یک تهدید عملی را نشان داده است و علاوه بر آنکه توانایی تخریب در عمق ایران را نمایش دادند، اهداف احتمالی مراحل بعدی حمله را تعیین کردند.اقدام فوری و هوشمند ایران، محاسبات آنها را به هم خواهد زد.
@basaer_fi
💠 جریان "ارجاف"،مانع "ارهاب" دشمن/ نظام اسلامی سرمایه اجتماعی لازم برای پاسخ قاطع به اسراییل را دارد.
✍ علیرضا معاف
⚠️ واکنش عقلانی و منطقی و اجماعی مردم ایران در برابر حمله تجاوزکارانه اسراییل به خاک ایران ، بزرگترین فرصت در اختیار تصمیم گیران ارشد کشور است تا اسراییل را از خطای احمقانه اش، پشیمان کنند. مجددا شکافهای اجتماعی با درک هوشمندانه مردم کاهش یافته و موضوع "نحوه مواجهه با تجاوز به کشور"، به سوژه اختلافی بین طبقات مختلف مردم تبدیل نشده است.
تا اینجا، صحنه نبرد چند روز اخیر، هم در میدان و هم در روایت و هم در ذهنیت جمعی ایرانیان، به ضرر دشمن بوده و البته در ادامه هم باید دشمن وقیح را تادیب و منکوب کرد. اما در این میان یک نگرانی مهم نیز وجود دارد و آن هم جریان خطرناک و موذی و گاهی نفوذی "مرجفون"، یا ترسانندگان از دشمن هستند که عملاً پروژه شکست خورده دشمن را تکمیل می کنند و ممکن است ورق را برگردانند.
⚠️ دو جریان افراطی و تفریطی در داخل کشور در این جهت عملاً دست به دست هم می دهند.
اول: جریان افراطی غربگرای غرب پرست غرب اندیش مرعوب غرب
دوم: جریان تفریطی مدعی انقلابی گری که تهی از عقلانیت و معنویت و درک شرایط کلان کشور هستند.
هم افزایی این دو جریان با هم جالب است:
✅ اولی ضربه اخیر دشمن را بزرگنمایی میکند و دومی توان داخلی و قدرت ملی را کوچک نمایی می کند.
✅ اولی انفعال ما را تئوریزه می کند و دومی لازمه و نتیجه عملی نگاه او انفعال ماست.
✅ اولی می ترسد و می ترساند چون جبهه غرب و قدرت غرب را ترسناک و دهشتناک میبیند و دومی، ناخواسته می ترساند چون جبهه خودی و قدرت تصمیم گیری خودی را ضعیف و حقیر می بیند.
✅ اولی اهل وفاق با دشمن و رفاقت با غریبه است و دومی ضدوفاق با دوست و آشنا و خودی.
✅ اولی در بخشی از جامعه موثر است که طبقه متوسط(میدل کلاس) نامیده می شوند و دومی در بین انقلابیون شکاف ایجاد می کند و هسته سختی که مهمترین موتور پیشران حرکت کشور هستند را متشتت می کند.
⚠️ این دو گروه، چون دولبه قیچی، متضاد به نظر می رسند اما متضایف عمل می کنند و نظام را در تصمیماتش مردد می کنند و یا متهم می کنند.
مردم با پاسخ محکم و پشیمان کننده نظام به صهیونیستها موافقند و جماعتی بزدل، حق ندارند ترس خودشان را به مردم تعمیم دهند.
⚠️ واکنشهای اجتماعی مردم پس از تعرض 5 آبان نشان داد که پروژه ترساندن مردم ایران شکست خورده است، در همین روزها پیکر شهدای حمله صهیونیستها در شهرهای مختلف ایران با حضور گسترده مردم تشییع شد و در کرمانشاه، خوزستان و لرستان، جمعیت انبوهی آمدند. نگاهی به واکنش افکار عمومی نیز نشان میدهد، برخلاف برنامهریزی صهیونیستها، شهادت نیروهای ارتشی و پدافند هوایی کشور و برخی مراکز نظامی با واکنش یکپارچه و متوازن همه طیفها و گروهها در جامعه همراه شد. از قضا طیفهای مختلفی که عموماً رسانههای آن طرفی تلاش دارند تا فاصلهای میان آنها با نظام حکمرانی تعریف کنند و آنها را قشری بخوانند که تعلق خاطری به ج.ا و ایران ندارند، بعد از حمله صهیونیستها، واکنشی یکپارچه به این حمله نشان دادند و نسبت به شهادت نیروهای پدافند و ارتش رفتار سنجیده و خوبی نشان دادند.
ارزیابی دقیق مردم و نتیجه مشخص است، جامعه فهیم ایرانی،به شکل یکپارچه و منسجم و همگن نسبت به شهادت سربازان و سردارانش واکنش همدلانه نشان می دهد و در میان اقشار مختلف ایران میشود این تصویر را به وضوح مشاهده کرد که هیچ احساس رضایتی نسبت به تعرض به خاک ایران وجود ندارد و بر لزوم اعمال اقتدار ایران متفق القول و متحد القلب هستند.
⚠️ تلقی ناشیانه اسراییل این بود که بعد از این حمله، با القای اینکه ایران مقصر به راه انداختن یک جنگ در منطقه بوده، آن هم در حالی که معیشت مردم به لحاظ اقتصادی دچار مشکل است، جامعه ایرانی را در معرض اعتراض تند به حکومت و در پرتگاه آشوب داخلی و شورش عمومی قرار دهد، اما برخلاف تصور ناشیانه صهیونیستها، حمله آنان و شهادت نیروهای پدافند و ارتشی، اتفاقاً جامعه ایرانی را در مقابل این مستحدثات، یکدستتر کرده و شکافهای اجتماعی را در پایینترین حد خود در چندسال اخیر قرار داده است. این تقریباً کنشی است که جامعه ایرانی در تمام بحرانها از خود نشان داده است و زمانی که پای یک تهدید خارجی در میان باشد، مردم ایران در متحدترین و منسجم ترین شکل خود قرار میگیرند و پس از وعده صادق ۱ و۲ نیز بیش از هشتاددرصد مردم با عملیات نظام ابراز همدلی عمیق کردند. صهیونیستها همانطور که بعد از طوفان الاقصی در افکار عمومی جهان مفتضح شدند(طوفان الاحرار)، این بار نیز جدای از خطای محاسباتی در حمله به مرزهای ایران، در برخورد با افکار عمومی داخل ایران نیز دچار اشتباه محاسباتی شدند.
اکنون تصمیم گیران ارشد کشور با پشتوانه چنین سرمایه اجتماعی مطلوبی، باید مجددا دستگاه محاسباتی صهیونیستها را به هم بریزند.
@basaer_fi
♻️ هفت سرفصل راهبردی در آستانه وعده صادق ۳ و کنش بیسابقه نظام اسلامی در تنبیه رژیم جعلی
✍🏻علیرضا معاف
🔻دامنه جنگ تدریجا از غزه به لبنان، یمن، کرانه باختری، عراق ،سوریه، اردن و بخصوص ایران توسعه یافته است و اکنون و پس از حملات موشکی و پهپادی گسترده متقابل ایران و اسراییل به پایتختها و خاک یکدیگر، می توان گفت که ایران و اسراییل در حال یک درگیری نظامی رسمی، مستقیم و جدی (هرچند فعلا محدود و کنترل شده) هستند؛ چه این نبرد را در یک محیط رئال، جنگ تمام عیار بخوانیم و یا با خواب زدگی جنگ نخوانیم!
🔻دستور روشن رهبر شجاع انقلاب در خصوص وعده صادق۳، بیش از این به تفسیر و تاویل و تاخیر نیاز ندارد، اقدام عملی و فوری و شجاعانه میخواهد؛ شتابزده نمیشویم، اما تعلل هم نمیکنیم و نباید تعلل کنیم.
🔻بیانات ۶ آبان رهبر انقلاب مبیّن بود و بنان این بیان خوشبنیان باید بنا شود. اسرائیل دهههاست که نشان داده در حالت عادی و نرمال و فرمال، مایل به قطع شرارت هایش نیست، مگر اینکه با ضربهای محکم و کاری سرجایش بنشیند.
🔻جنگ جدی با اسرائیل در برههی کنونی تنها زمانی برای همه مردم قانع کننده میشود که نه صرفا با مدل تبلیغی محض و نه صرفا در قالب یک امر فراملی (مثلا مداخلهی تمدنی ما در سرنوشت ملتهای دیگر) و نه صرفا در قالب یک امر ایدئولوژیک (مثلا رویکرد انقلاب ۵۷) و نه صرفا در قالب یک امر دینی (مثلا دستور اسلام) و حتی نه صرفا در قالب یک امر انسانی (مثلا مبارزه با شریر قاتل کودک کش) و نه صرفا در قالب یک امر الاهیاتی (مثلا مبارزه با شر مطلق)، بلکه در قالب یک ضرورت ملّی و فهم ملی و درک ایرانی تقریر شود: ضرورتی برآمده از وجود کشور ایران و حفظ ایرانیت ایران و بقاء ملت ایران و سرافرازی آینده ایران.
@basaer_fi
💠 چرا غربگرایان داخلی از پیروزی ترامپ ناراحتند؟
✍ شبیر فیروزیان
🔰قرآن کریم دو مصداق خاص از دشمنان خارجی برای جامعه اسلامی زمان پیامبر(ص) برشمرده است: «یهودیان لجوج» و «کفار و مشرکین لجوج قریش».
تأمل در آیات قرآن کریم و وقایع تاریخی نشان می دهد که هرچند هر دو دسته از دشمنان رسول خدا(ص) در یک درجه از دشمنی با رسول خدا(ص) بودند، اما گروه اول، یعنی دشمنان یهودی و (بعضاً مسیحی) که در برخی موارد در قرآن کریم از عنوان کلی «اهل کتاب» نیز از آنها یاد شده است، از خطر بیشتری برای نظام اسلامی برخوردار بود.
به نظر می رسد یک علت پرداختن بسیار زیاد قرآن کریم به مسائل اعتقادی، فرهنگی، تاریخی و سیاسی مربوط به اهل کتاب، خطر بیشتر آنان نسبت به مشرکین مکه، برای جامعه اسلامی بود؛ و این خطر بیشتر به دلیل ظاهر الصلاح بودن آنان بود. اهل کتاب که خود را صاحب علم و کتاب الهی می دانستند، در مواجهه با حکومت اسلامی پیامبر(ص)، نسبت به مشرکین مکه، به ظاهر موجه تر و معقول تر برخورد می کردند. آنان همواره دستان چدنی شان را در زیر دستکش مخملینی پنهان می کردند و در ابتدای ورود پیامبر(ص) به مدینه نیز با ایشان پیمان عدم مخاصمه امضاء کردند. همین ویژگی ها بود که موجب می شد تا در مواردی که آنان با نقض عهد های مکرر با کفار قریش برای سرنگونی حکومت اسلامی همدست می شدند، برخی خواص و یاران پیامبر(ص) که علی رغم نهی شدید خداوند و پیامبر اکرم(ص) با یهودیان مراودات فرهنگی، علمی و سیاسی داشتند، از پیامبر(ص) می خواستند نسبت به آنان سهل گیری روا دارد.
به همین دلیل است که خداوند در قرآن کریم، دقیقاً در نقطه مقابل، در بسیاری از آیات تعابیر بسیار تندی بر علیه اعتقادات و مواضع سیاسی آنان بکار برده است و پرده از ظاهر منافقانه آنان برداشته است. (برای نمونه رجوع کنید به آیات سور مبارکه بقره، آل عمران و بخصوص مائده)
در برخی آیات، رفتار منافقانه دشمنان اهل کتاب برای مسلمانان تشریح شده است:
🔸«وَ إِذا جاؤُكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ قَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ وَ هُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما كانُوا يَكْتُمُونَ؛ و چون نزد شما مىآيند، مىگويند: «ايمان آورديم.» در حالى كه با كفر وارد شده و قطعاً با همان [كفر] بيرون رفتهاند. و خدا به آنچه پنهان مىداشتند داناتر است.» (مائده: 61، همچنین رجوع کنید به: آل عمران: 119)
خداوند در آیه دیگری می فرماید:
🔸«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا؛ بطور مسلم يهود و مشركان را دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت.» (مائده: 82)
دقت در این آیه نشان می دهد که هرچند خداوند شدت دشمنی هر دو گروه (یهودیان و مشرکین مکه) را یکسان می داند اما با مقدم داشتن «یهود» بر «الذین اشرکوا»، خطر دشمنی یهودیان ظاهر الصلاح برای مسلمانان را بیشتر از مشرکینی می داند که به صراحت دشمنی شان را در رفتار و گفتار ابراز می داشتند.
در برخی از آیات دیگر نیز مسلمانان از دوستی با این دسته از دشمنان، نهی و یا توبیخ شده اند:
🔸«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، يهود و نصارى را دوستانِ [خود] مگيريد.» (مائده: 51، همچنین رجوع کنید به: مائده: 57 و آل عمران: 118)
جالب است که آیه بعد از این آیه شریفه، بیماردلانی را توصیف می کند که در دوستی با دشمنان ظاهرالصلاح، سر از پا نمی شناسند و نمی توانند آن را پنهان کنند:
🔸«فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ؛ كسانى كه در دلهايشان بيمارى است را می بینی که در [دوستى] با آنان شتاب مىورزند.» (مائده: 52)
تعابیر «فَتَرَى» و «ُیسارِعُونَ» گویای این واقعیت است که این اشتیاق بیماردلان به سمت دشمنان ظاهرالصلاح، در رفتار و گفتارشان «قابل مشاهده» است.
🔰همه این موارد و موارد متعدد دیگری در قرآن کریم نشان می دهد که ظاهراً مسئله دوستی با دشمنانی که از ظاهر موجه تری برخورداند، در صدر اسلام نیز مانند این روزها، بسیار مبتلابه مسلمانان بوده است؛ و اصولاً علت اشتیاق برخی بیماردلان به ایجاد رابطه دوستی با این طیف از دشمنان، همین بوده است که به دلیل ظاهر موجه تر و وجود دستکش مخملین در دستان آنان، دست این دسته از خواص منافق برای توجیه این رابطه نزد پیامبر(ص) بازتر بوده است.
بنابراین به راحتی می توان علت ناراحتی منافقان و بیماردلان سیاسی از پیروزی ترامپ جمهوری خواه در آمریکا را درک کرد؛ و آن چیزی نیست جز بسته شدن راه بزک کردن ساده تر دشمن شیطانی و فریب دادن راحت تر افکار عمومی و تحریف آسان تر واقعیت.
@basaer_fi
20 سرفصل تحلیلی درباره ضرورت یا حرمت «بمب اتمی ایران».pdf
208.9K
♻️ 20 سرفصل تحلیلی و چالشی درباره ضرورت یا حرمت «ساخت بمب اتمی ایران»
✍علیرضا معاف
@basaer_fi
💠 ولایت فاطمی
✍ آیت الله العظمی جوادی آملی
▫️ حضرت فاطمه که از منظر برخی از معصومان (علیهم السلام) #باطن_لیلة_القدر است، بیانگر روند تکاملی اسلام و جهش تصاعدی حاملان راستین قرآن و عترت (علیهم السلام) است، زیرا مُلک سلیمان با همه احتشام بر بال ﴿غدوّها شهرٌ و رَواحُها شهرٌ﴾ مستقر بود، لذا سرعت آن محدود بود، لیکن ملکوت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم بر شهبالِ ﴿لیلة القدر خیر من ألف شهرٍ﴾ استوار است، لذا جهش آن طوری است که می توان یک شَبه ره صد ساله را پیمود و پیمانه این پیمودن به دست هم پیمانان #ولایت_فاطمی است که در صدد ادراک لیلة القدراند، وگرنه برای لیلة القبری ها چنین سیری میسور نیست؛
تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی
چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو
▫️ اگر مرکب رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم هنگام معراج بُراق بود که هر قدم او به شعاع دید بود؛ خُطاهُ مدّ بصره، مَطِیّه رهوار امّت هنگام عروج نسبی نماز است که عمود دین می باشد و با اقامه صحیح آن می شود، ظاهر و باطن لیلةالقدر را به قدر هستی خویش ادراک کرد و از آن سکوی پرواز استعانت جست و طبق ظرفیت ظریف و طریف روح مجرّد، طرفه فاطمی را زیارت نمود؛
دیدم سحر آن شاه را بر شاهراه «هَلْ اَتی»
درخواب غفلت بی خبر زو بوالعلّی وبُوالعَلا
▫️ اگر انسان کاملی خود باطن لیلة القدر باشد، تمام گام های استوار او چنان است، هر لحظه راه هزار ماهه می رود. کدام چابک سواری به گَرد وی می رسد تا به گِرد او طواف کند. مرکب توده دوستان بانوی آفتاب چوبین است و اسب چوبین چون پای چوبین استدلالیون بی تمکین است؛
اسب چوبین بر تراشیدی که اینست اسب من
گر نه چوبین است اَسْبَت، خواجه یک منزل بتاز
◀️ لیکن «کرم دوده طاها و یاسین بکند کار خویش»، زیرا خود آن بانو در #خطبه_فدکیه، خاندان عصمت را که به تجمّل می نشینند و به جلالت می روند، وسیله معرفی کرد و چنین فرمود:
«...فَاحْمَدُوا الله الذی بنوره و عظمته ابتغی من فی السموات و من فی الارض الیه الوسیلة فَنَحْنُ وسِیْلَتُه فی خلقه و نحن آل رسوله و نحن حجّة غیبه و ورثة انبیائه».
▫️ آنچه در #توسل معتبر و متوقّع است، این نیست که خداوند به سبب آن وسیله به بنده خود نزدیک شود یا کلام او را بشنود یا به رفع نیاز او توانا گردد، تا گفته شود خدای سبحان بر بنده خود اَقْرَب مِن حَبْل الورید است و نیز خدای سبحان بکلّ شی ء سمیع است یا ﴿علی کلّ شی ء قدیر﴾ است و مانند آن، بلکه به سبب آن وسیله شخص محتاج شایسته تقرّب گردد و لائق شود که کلام او مورد اعتنا واقع شود و نیاز وی برطرف گردد؛ به هر تقدیر، اصل ابتغای وسیله مورد دستور خداوند است: ﴿وابتغوا إلیه الوسیله﴾.
👈 تعیین مصداق عام یا مطلق به عهده عموم یا اطلاق خود دلیل لفظی نیست، بلکه با دلیل جداگانه می توان #وسیله_بودن چیزی یا شخصی را ثابت کرد که در این خطبه، وسیله بودن اهل بیت عصمت (علیهم السلام) بیان شد.
📚 سروش هدایت جلد2 ، ص155
@basaer_fi
⚠️ سال گذشته گفت و گویی با خبرگزاری مهر داشتم پیرامون کتاب "حقیقت عظیم"(مجموعه سخنان رهبر انقلاب درباره شخصیت معنوی، خانوادگی، سیاسی و جهادی حضرت زهرا(س)).
از طریق لینک زیر بخوانید:
https://www.mehrnews.com/news/5981408/%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
@basaer_fi
هدایت شده از بصائر
💠 ۵ روش مبارزاتی حضرت زهرا(س) در برابر ظلم
✍ حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر
⚠️ حضرت زهرا(س) فقط نقطه شروع مصیبت ها نیستند؛ بلکه مادر بصیرت هاست و از جمله بصیرت سیاسی.
برای مقابله با غصب خلافت، در مدت بعد از رحلت پدر، تا آخرین دم حیات، پنج شیوه مبارزاتی برگزیدند:
۱. روشنگری با امام امیرمؤمنان(ع) و فرزندان؛ خانه به خانه مردم مدینه.
۲. خواندن خطبه ماندگار (که بیش از صد شرح و ترجمه بر آن نگاشته اند،) در مسجد رسول الله(ص) و محاکمه رئیس خلافت.
۳. اعتصاب تکلم با ابوبکر و عمر.
۴. گریه های سوگوارانه آشکار و در خانه، به دلیل عقب زدن خلافت امیر ایمانداران و آسیب های ناشی از آن، تا آستانه ظهور.
۵. وصیت تشییع پنهان و قبر پنهان، برای مانع شدن از حرکت مردم فریبانه آسیب زنندگان.
بر ماست که در تقابل با استکبار جهانی و اقمار آنها، بیاموزیم.
@basaer_fi
💠 "رفاه طلبی"، اصلی ترین عامل انحراف خواص پس از رحلت پیامبر(ص)
✍ شبیر فیروزیان
⚠️خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، پس از مصائب دردناکی که برای ایشان به وقوع پیوست، بی شک یکی از مهمترین منابع معرفتی و سیاسی شیعه به شمار می رود. خطبه ای که مملو از معارف عمیق اعتقادی، تضمین های قرآنی بی نظیر و تحلیل های سیاسی و روان شناختی عمیق است.
حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بخشی از این خطبه بی نظیر، علت اصلی مخالفت با امر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و در نتیجه کتمان حقیقت غدیر و حقانیت علی(علیه السلام) را راحت طلبی، تن آسایی و رفاه طلبی خواص جامعه می دانند. ایشان پس از طرح این سؤالات از اصحاب که: «پس چرا امروز بعد از اقرار و اعتراف سرگردان شدید؟ و پس از آشکار کردن عقیده امروز پنهان کاری دارید؟ و بعد از آن پیشگامی و پیشرفت به عقب بر می گردید؟و بعد از ایمان مشرک شدید؟» می فرمایند:
🔸«أَلَا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَى الْخَفْضِ، وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ، فَ: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ»؛ آگاه باشید که جز این نیست که به تن آسایی خو کرده اید و امام واقعی خود را از زمامداری دور کرده اید و با رفاه و آسایش خلوت کرده اید و از سختی زندگی به راحتی و خوشگذرانی رسیده اید. به همین سبب آنچه را حفظ کرده بودید، از دست دادید و آنچه را که فرو بردید بالا آوردید پس بدانید که «اگر شما و هر که در زمین است کافر شوید، خداوند بی نیاز از همگان است.»» (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج29، ص230)
@basaer_fi
💠 تحولات پرشتاب منطقه و مخاطبانِ امروزِ خطبه جهادِ امیرالمومنین(ع)
⚠️ می دانم که تحولات پرشتاب منطقه ابعاد متعدد و پیچیده ای دارد و نباید درباره آن سطحی، عجولانه و بر اساس "متشابهات" تحلیل و قضاوت کرد، امّا "محکماتی" هم هست که نمی شود از کنار آن به سادگی عبور کرد:
✅ اینکه امام ما پس از تعلّل مسئولان در عملیات "وعده صادق ۲" فرمودند: "عقب نشینی غیرتاکتیکی، غضب الهی را به دنبال دارد"، و در نتیجه این تعلل بود که سید مقاومت به شهادت رسید.
✅ اینکه پس از تجاوز آشکار اسرائیل به ایران اسلامی، امام ما صریحاً دستور به مقابله دادند و فرمودند باید خطای محاسباتی دشمن درباره توانایی های ایران اسلامی اصلاح شود و اسرائیل هم با همان خطای محاسباتیِ تغییر نکرده، به کمک نیروهای نیابتی خود، ترکیه، غرب و آمریکا در حال پیشروی در خاک سوریه است و یک به یک شهرها را تصرف می کند.
✅ و اینکه با بی سابقه ترین و سریعترین مدل "نفوذ براندازانه" در لایه تصمیم ساز و تصمیم گیرِ دولت چهاردهم مواجهیم که اجازه اتخاذ تصمیمات شجاعانه و عاقلانه را نمی دهد.
⚠️ از این رو، تحلیل صحیح ماجرای "عدم کنش موثر ایران در سوریه" و "تعلل در اجرای وعده صادق۳"، هرچه که هست، امیدوارم از جنسی نباشد که برخی مسئولان جمهوری اسلامی مخاطب و مصداق این سخنان دردناک امیرالمومنین(ع) قرار گیرند:
🔸 "أَلَا وَ إِنِّي قَدْ دَعَوْتُكُمْ إِلَى قِتَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَيْلًا وَ نَهَاراً وَ سِرّاً وَ إِعْلَاناً وَ قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ. فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا فَتَوَاكَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغَارَاتُ وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ الْأَوْطَانُ؛ آگاه باشيد من شب و روز، پنهان و آشكار، شما را به مبارزه با این قوم دعوت كردم و گفتم پيش از آن كه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنيد، به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد. امّا شما سستى به خرج داديد، و خوارى و ذلّت پذيرفتيد، تا آنجا كه دشمن پى در پى به شما حمله كرد و سرزمين هاى شما را تصرّف نمود."(نهج البلاغه؛ خطبه ۲۷)
@basaer_fi
💠 از "وعده های فریبنده" تا "حمله غافلگیرانه"/ چگونه نفوذ دشمن در "دستگاه محاسباتی" بشار به "سقوط" او انجامید؟/ آیا مسئولان ما عبرت می گیرند؟
⚠️ یادتان هست رهبرانقلاب بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، دائماً مسئله #نفوذ را برجسته می کردند و بیش از همه، نسبت به "نفوذ دشمن در دستگاه محاسباتی مسئولان" هشدار می دادند و آن را خطرناک تر از بقیه اقسام نفوذ می دانستند.
⚠️ اگر می خواهید میزان اهمیت این نوع از نفوذ را درک کنید، به حوادث این روزهای سوریه خوب نگاه کنید.
غربی ها ابتدا بوسیله مشاوران و تصمیم سازان نفوذی و دادن "وعده های فریبنده"، "دستگاه محاسباتی" بشار اسد را دچار اختلال کردند تا بتوانند "اراده" اش را سست کنند؛ و کشوری که اراده مسئولانش سست شده باشد، دیگر در برابر هجوم دشمن هیچ مقاومتی نمی کند.
به همین دلیل بود که رهبر انقلاب با فهم دقیق این مسئله که غربی ها در حال ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی بشار هستند، در دیدار خرداد ۱۴۰۳ با بشار، به او نسبت به اعتماد به غربی ها و عقب نشینی در برابر خواسته های آنان هشدار داده بودند و آن را "فریب" دانسته بودند.
⚠️ کار برخی "تصمیم سازان نفوذی" و "مشاوران غیرقانونی" که در دولت چهاردهم هستند نیز همین است؛ می خواهند در مسئولان ما هم "اختلال محاسباتی" ایجاد و درنتیجه "اراده"هایشان را سست کنند. مسئولانی که با "وعده های فریبنده دشمن"، اراده هایشان سست شده باشد و سرگرم پیشنهاد فریبنده دشمن برای "مذاکره" شوند، ناگهان با "حمله غافلگیرانه" دشمن مواجه می شوند و می گویند: "فکرش را نمی کردیم".
چه حق گفت امام امیرالمومنین(ع) که:
🔸«فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِی ذَلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ چه بسا دشمن نزديك مى شود، تا غافلگير كند؛ پس دور انديش و محتاط باش و خوشبينى خود را (به دشمن) متّهم كن.» (نهج البلاغه؛ نامه53)
⚠️ گاه فاصله میان "قارَبَ"(که موجب خوش بینی و اختلال در دستگاه محاسباتی فرد می شود) تا "لِیَتَغَفَّلَ"(غافلگیری) فاصله زیادی نیست.
این فرآیند اختلال در "دستگاه محاسباتی" و "خوش بینی به دشمن"، هم می تواند تا مرحله "امضای برجام" و "عقبگرد در صنعت هسته ای" ادامه یابد و هم می تواند تا مرحله "برجام موشکی" پیش برود و هم می تواند تا جایی ادامه یابد که زمامداران، کشورشان را دودستی تقدیم دشمن کنند.
⚠️ آقای پزشکیان! مراقب باشید و اشتباه بشار را در اعتماد به غرب تکرار نکنید. "پیشنهاد مذاکره با غربی ها" فریب است، "مصلحت سنجی های بظاهر عاقلانه" که موجب تعلّل در اجرای وعده صادق ۳ شده است، فریب است.
اگر می خواهید این فرآیند برای شما اتفاق نیفتد و با "حمله غافلگیرانه" دشمن مواجه نشوید، بجای عمل به توصیه "مشاوران غیرقانونی" و برخی "تصمیمسازان نفوذی"، به سخنان و توصیه های رهبرانقلاب گوش دهید که پس از تعلل در اجرای "وعده صادق ۲" فرمودند: "عقب نشینی غیرتاکتیکی، غضب الهی را به دنبال دارد" و پس از حمله بی سابقه اسرائیل به خاک ایران، فرمودند:"باید دستگاه محاسباتی اسرائیل نسبت به توان ایران اسلامی تغییر یابد" و فرمودند ... .
@basaer_fi