👈👈👈و هنگامى كه انسان وسعت هستى را شناخت، در تنگناى يك مرحله نمى ماند و به بهره هاى محدود چشم نمى اندازد. هنگامى كه ما دنيا را از دنيا و در دنيا نگاه مى كنيم، ناچار گرفتارش مى شويم، كه نفت و الماس و طلايش قدرت ها را به جان هم انداخته و گرفتار كرده است. اما اگر دنيا را از بالاتر از ماه و در منظومه ى شمسى نگاه كنيم ديگر آن را چيزى نمى بينيم و به چشم نمى گيريم. و اين است كه قرآن به ما اين اصل را تذكر مى دهد كه بهره هاى زندگى دنيا در وسعت هستى و در كنار جهان ديگر و زندگى ديگر، چيزى نيست.
💟و هنگامى كه خدا در دلها بزرگ شد و عظمت و جمال و كمال و دوستى و نعمت هاى او، دلها را به او بست، ناچار ديگران در چشم كوچك مى شوند و از چشم مى افتند.
🌸راستى چه كسى زيباتر از او كه زيبايى ها آفريده ى اوست؟
🌸 و چه قدرتى برتر از او كه قدرت ها از اوست؟
☘و چه كسى مهربانتر از او كه مهربانى را او در دل ها ريخته و من را با خودم او آشتى داده و حب نفس و حب ذات را او در وجودم پاشيده است؟
🌸و چه دوستى همانند او كه كمك مى دهد و كمك مى خواهد؟
☘كه آنچه ما داريم از خود اوست؛ «وَ ما بِكمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ» 🔶نحل ۵۳🔶
🔷و هنگامى كه دشمن ها و دشمنى ها مشخص شدند، انسان جبهه مى گيرد و مبارزه مى كند و نقشه ها و كارهاى دشمن را در نظر مى آورد؛ كه شنيده شيطان دشمن است و گم كننده است. دشمن است چون گم مى كند، خسارت مى آورد؛ و گم كننده است تا بتواند بچاپد و به يغما برد. و كارش را پنهان نمى كند؛ چون در درون است و احتياج به استتار ندارد. انَّ الشَّيْطانَ 1- عَدُوٌّ 2- مُضِلٌّ 3- مُبينٌ.
👌و تذكر مرگ و يادآورى دردها و رنج ها، غرورها را مى شكند و آرزوها را مى خشكاند و انسان را به راه مى اندازد و از اسارت ها آزاد مى نمايد و در نتيجه وعده و غرورهاى شيطان كارى نمى كند، كه:
«يَعِدُهُمْ وَ يُمَنّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشّيْطانُ الَّا غُرُوراً». 🔶نساء ۱۲۰🔶
🌹تصويرهايى كه در قرآن از مرگ و پس از مرگ و گفت وگوى فرشته ها با تبهكاران و يا گفتوگوى تبهكاران با هم و يا گفت وگوى آنها با خوبان آمده، همه تذكرهايى است كه انسان را به آينده راه مى دهد و از اسارت ها و غرورها آزاد مى سازد.
💟اين تذكرها كه در لحظه هاى حساس و در سر بزنگاه به انسان مى رسد، يك نياز اصيل و يك احتياج عميق است كه در زمينه ى تضاد و در برابر حريف ها و رقيب ها و دشمن ها، دامنگير انسان مى شود.
با اين توضيح نقش تذكر در سازندگى و رشد انسان آشكار مى گردد.
✅اين تذكر است و آن هم نقش سازنده ى آن.
ليكن بايد توجه داشت كه جرقه ها مادامى كه تراكمى نباشد و زمينه اى نباشد، ايجاد حرارت مى كند اما حركتى به وجود نمى آورد. يك دنيا بنزين مادامى كه در زمينه ى خودش متراكم نشود، بر فرض، جرقه ها و استارت ها زياد باشند شعله ور خواهد شد اما حركتى بدست نخواهد آمد.
👈در حالى كه 10 قطره بنزين متراكم با يك جرقه كاميون ها را به دوش مى كشد و راه مى برد.
🔷تذكر، مادامى كه انسان از عشق و تراكم و از زمينه اى برخوردار نباشد، سودى نخواهد داد، كه: «انَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤمْنينَ».🔶ذاریات ۵۵🔶
🔰بيدارى و تذكر هنگامى به حركت و عمل منتهى مى شود كه با طلب و عشق همراه باشد و از مقدمات برخوردار.
اين است كه ما با آن كه به آگاهى و حتى به عشق رسيده ايم حركت نمى كنيم؛ چون بارى را مى خواهيم برداريم كه هنوز بازويش را تهيه نكرده ايم.
https://eitaa.com/bashakhsiyatha
🌒 دعای روز بیستوپنجم ماه مبارک رمضان
❇️ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مُحِبّاً لأَِوْلِيَائِكَ وَ مُعَادِياً لأَِعْدَائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنَّهِ خَاتَمِ أَنْبِيَائِكَ يَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِيِّينَ
💠ای خدا مرا در اين روز محبّ دوستانت و عدوّ دشمنانت قرار ده و در راه و روش به طريقه و سنّت خاتم پيغمبرانت بدار اي عصمت بخش دلهاي پيغمبران.
3⃣1⃣ قائم
📚با مراجعه به روایات مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، میتوان گفت: هیچ لقبی به اندازة «قائم»، برای آن حضرت استعمال نشده است.
🌺 گویا از آنجایی که قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، درخشان ترین فصل زندگی ایشان است؛ اتصاف به این صفت و لقب، همواره در کلام معصومان علیهم السلام مورد تصریح قرار گرفته است.
☘ بنابر این مهمّ ترین علت اتصاف به این لقب، آن است که وی در برابر اوضاع سیاسی و انحرافات دینی و اجتماعی، بزرگ ترین قیام تاریخ را رهبری خواهد کرد.
🔶الارشاد، ص ۷۰۴، ح ۲🔶
✳️البته میتوان تمامی ائمه علیهم السلام را قائم دانست؛ اما ویژگیهای قیام امام مهدی علیه السلام، آن حضرت را از دیگر امامان ممتاز ساخته است.
https://eitaa.com/bashakhsiyatha
💟درباره وجه نامیده شدن حضرت به «قائم»، میتوان به روایات زیر اشاره کرد:
🌹ابوحمزه ثمالی میگوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم: ای فرزند رسول خدا! آیا همه شما قائم و به پا دارنده حق نیستید؟
فرمود: بلی؛
عرض کردم: چرا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را قائم نامیده اند؟
فرمود: هنگامی که جدّ من حضرت سیدالشهدا حسین بن علی علیهما السلام شهید شد، ملائکه به درگاه خداوند ضجه و ناله نموده، نزد او شکایت کردند... پس خدای عزوجل امامان از فرزندان حسین علیه السلام را به آنان نشان داد و ملائکه از دیدن آنان خوشحال شدند. در آن هنگام دیدند که یکی از ایشان در حال قیام است و نماز میخواند.
👈پس خداوند عزّ و جلّ فرمود: به وسیله این قائم (ایستاده) از آنان (قاتلان حسین) انتقام خواهم گرفت».
🔶دلائل الامامة، ص ۲۳۹🔶
💟از امام جواد علیه السلام پرسیده شد: چرا او را قائم مینامند؟
فرمود: «لاَنَّهُ یقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِکْرِهِ وَاِرْتِدادِ اَکْثَرِ القائِلینَ بِاِمامَتِهِ»؛
🔶کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۳۷۸، ح ۳🔶
☘«چون پس از آن قیام میکند که از یادها رفته است و بیشتر معتقدان به امامتش برگشته اند».
https://eitaa.com/bashakhsiyatha
📚لقب «قائم» اگرچه در پاره ای ازموارد به تنهایی به کار رفته است؛ ولی در بعضی از موارد، به کلماتی دیگر اضافه شده که هر کدام گویای معنایی خاصّ است؛ مانند:
✅۱۳-۱. «القائِمُ مِنْ وُلْدی» (قیام کننده از فرزندانم) برخی از معصومان علیهم السلام اصرار داشته اند که آن قیام کننده را از فرزندان خود معرفی کنند تا کسانی که از غیر آنان خود را قائم معرفی میکنند، رسوا شوند.
🌹 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «مَنْ اَنْکَرَ الْقَائِمَ مِنْ وُلْدی فِی زَمانِ غَیبَتِهِ فَماتَ ف۰۰۰۰َقَد ماتَ میتَةً جاهِلیةً»؛
🔶کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، باب ۳۹، ح ۱۲🔶
☘ «کسی که قائم از فرزندان مرا در زمان غیبتش انکار کند، به مرگ جاهلی مرده است».
امام صادق علیه السلام فرمود: «اَلقائِمُ مِنْ وُلدی یعْمُرُ عُمْرَ خَلیلِ الرَّحْمنِ... »
🔶دلائل الامامة، ص ۲۵۸؛ الغیبة، ص ۱۸۹، ح ۴۴🔶
☘« قائم از فرزندان من عمر میکند، عمر او به اندازه عمر خلیل الرحمان است... ».
https://eitaa.com/bashakhsiyatha
✅۱۳-۲. «قائِمهم» (قائم آنان) رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم زمانی که ائمه علیهم السلام را معرفی میکند و سخن از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به میان میآورد بیشتر از آن حضرت با عنوان قیام کننده آنان (اهل بیت) یاد میفرماید؛ چنان که خطاب به حسین بن علی علیهما السلام فرمود:
🌹«تو آقا و فرزند آقا هستی. تو امام و فرزند امام هستی. تو حجّت، فرزند حجّت و پدر حجّتهای نه گانه هستی که نهمین آنان قائم ایشان است».
🔶عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۵۲، ح ۱۷🔶
✳️گویا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تنها قیام کننده (موفق) از فرزندان امام حسین علیه السلام را، آخرین ایشان معرفی کرده و او را از فرزندان آن حضرت دانسته است.
✅ ۱۳-۳. «قائِمٌ لِلْحَقِ مِنَّا» (قیام کننده برای حق از ما) رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی فرمود: «قیامت بر پا نمی شود؛ مگر اینکه قیام کننده ای برای حق از ما (اهل بیت) به پا خیزد ».
🔶عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۵۹، ح ۲۳۰🔶
✳️از این حدیث به دست میآید که تنها قیام برای اقامة حق، مطلوب است. همچنین قیامی که به تمامی صالحان وعده داده شده، تنها به وسیلة فردی از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تحقّق خواهد یافت.
https://eitaa.com/bashakhsiyatha
✅۱۳-۴. «قائِمُنا اَهْلَ البَیتِ» (قائم ما اهل بیت) امام باقر علیه السلام فرمود: «بهترین لباس هر زمان، لباس اهل آن زمان است؛ اما آن گاه که قائم ما اهل بیت قیام میکند، لباس علی علیه السلام را بر تن کرده و بر روش او حکومت خواهد نمود».
🔶کافی، ج ۱، ص ۴۱۱🔶
✅ ۱۳-۵. «قائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ» (قیام کننده از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم) امام رضا علیه السلام فرمود: «تَمامُ الاَمْرِ بِقائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ»؛
🔶شیخ صدوق، التوحید، ص ۲۳۲، ح ۱🔶
«تمام امر به دست قائم آل محمد است».
https://eitaa.com/bashakhsiyatha