30.wma
11.95M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی ام
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه سی و یکم
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹رابطه ی قوه عاقله و قوه واهمه
🔹تدابیر غلط و شیطانی ، معلول وساطت و دخالت قوه واهمه
🔹فواید جزیی نگری قوه واهمه در تعلیم و تعلم
🔹تدابیر اولیاء خدا ، بهترین مصادیق تدبیر قوه عاقله
🔹ذکر و فکر ، راه های حاکم کردن قوه عاقله بر قلب و نفس
🔹فرق نفس لوامه با نفس متفکره
🔹نفس متفکره زمینه ساز نفس ملهمه
31.wma
10.58M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی و یکم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه سی و دوم ( آغاز بحث قوه ی غضبیه )
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹اعتدال ، افراط و تفریط قوه غضبیه
🔹مرز شجاعت با تهوّر و جبن
🔹شجاعت ، مبتنی بر حکمت و اعتدال قوه ی عاقله
🔹سینمای #هالیوود مروّج و مقوّی بی باکی و تهوّر
🔹امام حسین -علیه السلام- اسوه ی شجاعت
🔹مرز تهوّر و افراطی گری با انقلابی بودن
🔹تهوّر و جبن در مسئله ی ازدواج
32.wma
7.77M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی و دوم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه سی و سوم
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹برداشت غلط از آیه ی ( لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه )
🔹شیطان مزیّن و مسوّل تهوّر و جبن
🔹تهوّر و جبن ، مقوّم و مقوّی اسلام آمریکایی
🔹فرد شجاع ، مدافع دین و دینداری مردم
🔻مسئولین عدم شجاعت خود را پشت نسبت ناروای تهوّر و افراطی گری امت حزب الله مخفی می کنند
🔹انبیاء ، #افراطی و متهوّر بودند یا شجاع؟
🔻تبیین تفاوت مذاکره شجاعانه ی حضرت امام (ره) با #دیپلماسی بزدلانه و ترس آلود امروز
33.wma
7.46M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی و سوم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه سی و چهارم
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹نمونه هایی از ظهورات جبن و رفتارهای بزدلانه در #جامعه_اسلامی
🔹عدم ظهور شجاعت از افراد دیندار به بهانه های واهی
🔹شجاعت انبیاء و ائمّه (علیهم السلام ) در انجام رسالتشان ، بهترین دلیل بر واهی بودن بهانه های ما
🔹اسوه های امروزی شجاعت در جامعه ی ما
🔹شرافت یک نوجوان بسیجی شجاع ، نسبت به بسیاری از بزرگان #مدعی_عرفان
34.wma
4.82M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی و چهارم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه سی و پنجم
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹جایگاه قوه غضبیه در اسلام
🔹غضب و شهوت در ادیان و مکاتب دیگر
🔹عدم معرفت ، اساس بی باکی در برابر حضرت حق
🔹تبیین حقیقت خوف از خدا
🔹پاسخ به شبهه ی چگونگی عذاب گنهکاران با وجود رحمت بی پایان الهی ( شبهه ی تصویر گری خدای خشن ) #آقامیری
🔹حقیقت نکیر و منکر ، بشیر و مبشر ، و بهشت و جهنم
🔹رابطه ی بی معرفتی به خدا با ترس از امر به معروف و نهی از منکر
🔹عظمت و محبوبیت حضرت حق ، منشاء اطاعت
🔹تبیین معنای خشیت علما
35.wma
10.98M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی و پنجم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه سی و ششم
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹رابطه ی خوف و رجاء با سلوک و تعالی نفس
🔹افراط در خوف ، از موجبات یأس
🔹نا امیدی از رحمت بی پایان الهی ، گناهی بزرگتر از کشتن امام معصوم
🔹تبیین تفاوت #اسلام_رحمانی با عقیده به تبشیر در مسیحیت و بعض سلاسل دراویش (مسیحیت تبشیری)
🔹مراتب توبه
🔹توبه نصوح ، مبدل سیئات به حسنات .
36.wma
9.72M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی و ششم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه سی و هفتم
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹افراط در رجاء ، زمینه ساز ایمن دانستن خود از مکر الهی
🔹تبیین رابطه ی افراط در رجاء ، با تجری بر گناه و اباحی گری
🔹عدم تنافی امیدواری به لطف و رحمت الهی ، با انجام احسن و اکمل تکالیف
🔹افراط در رجاء ، از عوامل مهم عدم آمادگی در ابتلائات و فتنه ها
🔹طرد شدن از درگاه الهی ، بزرگ ترین و دردناک ترین مجازات و تبیین چگونگی ارتباط این مجازات با افراط در رجاء
37.wma
8.99M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی و هفتم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه سی و هشتم
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹جایگاه قوه غضبیه در بین مسیحیان و روانشناسان ( رفتار شناسان ) غربی
🔹اعتماد به نفس ، مفری برای روانشناسان غربی از معضل تقبیح قوه غضبیه در کلیسا
🔹نقد نظریه ی اعتماد به نفس و تبیین جایگزین آن در اسلام
🔹صلابت و عزت نفس ، لازمه ی اعتماد و توکل بر حضرت حق
🔹چیستی و چگونگی عزیز شدن نفس
🔹عزت نفس ، از مظاهر کریمانه ی اعتدال قوه ی غضبیه
🔹پای بندی و تقید به انجام احکام شرعی از عزت نفس
38.wma
20.11M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی و هشتم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه سی و نهم
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹تبیین مراحل سه گانه ( کسب علم ، تمرین و میدان آزمون و عمل ) ، در تربیت اخلاقی و کسب فضائل
🔹بیان مطلب حق علیه خود ، و همچنین علیه حاکم ظالم ، و پذیرش نقد و عیوب خود ، از مظاهر شجاعت و افضل فضائل قوه غضبیه
🔹خودسازی همه جانبه و تسلط بر نفس ، برترین جهاد و بالاترین شجاعت
🔹مقاومت باطنی در برابر ستایش دیگران از ما_اگر چه به حق باشد_جلوه ای از صفت شجاعت .
39.wma
11.01M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه سی و نهم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه چهلم ( آغاز بحث قوه ی شهویه )
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹چیستی قوه شهویه و بیان حقیقت آن
🔹اهمیت و جایگاه این قوه در علم اخلاق و تقدم آن نسبت به قوای دیگر ، در نظام عرفانی
🔹تبیین جایگاه و ارزش محبت و میل ، در میان عرفا
🔹وجود بالفعل این قوه در نهاد انسان از بدو ولادت
🔹بداهت مفهوم حب و میل به کمال و زیبایی و ابتنای آن بر علم حضوری
🔹عشق و عرفان به حضرت حق ، عین خلقت و سرشت ما
🔹تاثیر تربیت غیر صحیح ، در انحراف محبت و قوه شهویه ی انسان
🔹افضلیت حضرات اهل بیت_علیهم السلام_نسبت به دیگران ، مبتنی بر حسن انتخاب و شدت محبت به حق
🔹بیان تفاوت کشف محبت و عشق فطری با کسب آن
🔹اکتشاف محبت فطری انسان ، که مدفون و در کمون است ، از دلایل ضرورت وجود انبیاء ( علیهم السلام ).
40.wma
11.52M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه چهلم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه چهل و یکم
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹کارآیی قوه شهویه در مسائل تربیتی
🔹استفاده از قوه شهویه ( میل و محبت ) در تربیت انسان و حیوان ، مفید تر ، کم هزینه تر و کم خطر تر از قوای دیگر
🔹سوء استفاده ی غرب و دشمنان اسلام از قوه شهویه و جنبه ی گرایشی نفس
🔹دلیل سرمایه گذاری تربیتی حضرات معصومین (علیهم السلام ) بر قوه شهویه
🔹راز دشواری مبارزه با نفس
🔹عمل قلیل مستدام ، در سلوک سالک ، مفید تر از عمل کثیر نا پایدار و گذرا .
41.wma
9.53M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه چهل و یکم
🆔 @bayyenat_media
🔵 جلسه چهل و دوم ( ویژه دهه فجر )
🔷 سلسله مباحث حکمت عملی (علم اخلاق )
🔹جامعیت اسلام نسبت به ادیان دیگر ، از جهت قابلیت ارشاد فرد و جامعه ، در همه ی ابعاد و مراتب وجودی
🔹عدم رشد در همه ی ابعاد ، معلول محدودیت قابل و ضیق بودن ظرف وجودی افراد
🔅حضرت امام ( ره ) ، شخصیتی جامع الاطراف و همه بعدی
🔹عدم رشد جامع الاطراف و همه بعدی انقلاب اسلامی
🔹انبیاء ، عین برهان و معجزه
🔹تبیین معنای نظر به چهره عالم
🔹ضرورت جایگزینی نظام برهان محور به جای نظام مرید و مرادی
🔹تفریط در قوه ی شهویه و آثار آن در رشد و تربیت فرد
🔹لذت بردن ، از علائم و عوامل رشد
🔹بی میلی در کسب علم و معارف ، از مظاهر خمود
🔹عدم استغاثه به درگاه معشوق حقیقی و کمبود رغبت در عبادت ، از علائم خمود و بیماری (عدم سلامت ) نفس
42.wma
23.08M
💐سلسله دروس #حکمت_عملی ( علم اخلاق )
🌷حضرت استاد آیت الله وفسی
🗓جلسه چهل و دوم
🆔 @bayyenat_media