eitaa logo
بحار توحید
867 دنبال‌کننده
320 عکس
324 ویدیو
866 فایل
استاد کاظم ضرّابی حدود ۱۴ سال به خوشه چینی از محضر حضرت علامه طباطبایی در دروس اخلاقی، اعتقادی؛ و حدود ۳۰ سال ضمن شرکت در درس فقه و اصول آیةالله العظمی بهجت از همنشینی، اخلاق، زهد و تقوا و عمل آن عالم ربانی استفاده ها بردند. 📩دریافت نظرات: @behar_110
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسین(علیه السلام) مقتدای انبیا و اولیا.aac
30.81M
علیه السلام 🎧 إنّ في الحسین علیه السلام لآیات لقوم یتفکّرون 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/10 ⏱ زمان: 40 دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
علیه السلام (بررسی تاریخ عاشورا، ص56و57): 🔹قرنهاست که بسیاری از مردم اهل کوفه را برای این بی‌وفایی و پیمان شکنی ملامت کرده‌اند، و همانطور که به اصحاب و یاران باوفای امام حسین علیه السلام درود و سلام فرستاده اند، به کوفیان -که روزی وعده نصرت دادند و پیمان فداکاری بستند و روزی هم بر روی امام علیه السلام شمشیر کشیدند و تا پای کشتن ایشان ایستادگی کردند- لعنت و نفرین کرده‌اند. 🔸اما انصاف این است که مردم کوفه کاری بر خلاف معمول و عملی که موجب حیرت باشد، انجام نداده‌اند و هر دو کارشان بر اساس قاعده بود؛ هم آن نامه ها که نوشتند و هم آن شمشیرها که بر روی امام علیه السلام کشیدند! روزی که وضع آرامی داشتند و شمشیرها در نیام بود و فرمانداری نرم و ملایم -یعنی نعمان بن بشیر- حکومت کوفه را به دست داشت، به وسیله‌ی همان نوری که خداوند در باطن انسان نهاده تا نیکی و بدی و خیر و شر و حق و باطل را از هم تمیز دهد، حق و باطل را از یکدیگر بازشناختند و آن کسی را که شایسته ی امامت و هدایت و رهبری مردم بود دوست تشخیص دادند و احدی از مسلمانانِ آن روز را با ایشان برابر ندانستند؛ این تشخیص صحیح حق و باطل، مطابق معمول و قاعده بود: (أ لم نجعل له عینین و لسانا و شفتین و هدیناه النجدین) «بلد:10» 🔹اما روزی که همین مردم حق شناس و باطل شناس در نشیب و فراز امتحان قرار گرفتند و «خوف و طمع» به میان آمد و سود و زیان پا به میان گذاشت و راه دین و مصلحت [دنیایی] از هم جدا شد باز همان چیزی را که معمولِ غالب مردم بوده، انجام دادند یعنی از حق و اهل حق فاصله گرفتند و به جای واژه‌های جهاد و فداکاری و قیام و اصلاح و جانبازی و سربازی، واژه‌هایی از قبیل حزم و عقل و احتیاط و دوراندیشی به میان کشیدند. 🔸راستی از مردم کوفه عجیب نیست که زندگی خود را فدای وظیفه نکردند. کسانی که از کار اینان در تعجبند، باید اول خود را در همان شرایط و اوضاع ببینند و انصاف دهند که در چنان محیطی و چنان وضعی آیا غیر از آنچه مردم کوفه کردند انجام می‌دادند؟؟؟ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
گریه بامعرفت.aac
24.44M
🎧 آیا برای او گریه می‌کنید و او را یاری نمی‌کنید؟!! 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/11 ⏱ زمان: 35 دقیقه 📍بسیار قابل استفاده؛ توصیه می‌شود از دست ندهید. 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
علیه السلام (بررسی تاریخ عاشورا، ص50و51): 🔸عمرو بن قرظة انصاری -به گفته ی سید بن طاووس رضوان الله تعالی علیه در لهوف- روز عاشورا تا وقتی در اثر زخم های فراوان از پا درنیامد، صدمه ای به امام حسین علیه السلام نرسید و تیرها را با دست و شمشیرها را با جان می‌گرفت؛ و وقتی به روی خاک غلتید، به روی امام علیه السلام نگریست و گفت: آیا به آنچه بر عهده ی من بود وفا کردم؟ امام علیه السلام در پاسخ فرمودند: «نعم، و أنت أمامي في الجنة»، آری وفا کردی و تو در بهشت هم پیش روی من خواهی بود، سلام مرا به رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلم برسان و بگو حسینِ شما هم اکنون می‌رسد. 🔹ثبات و پایداری این رادمردان تا این حد، راستی مایه حیرت است و از اینان باید تعجب کرد که حوادث مختلف، آنان را تغییر نداد و در مسیر مقدسشان انحرافی به وجود نیاورد [وگرنه رفتار مردم کوفه طبق معمول بود و جای تعجب ندارد]. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
(مقتل جامع سید الشهدا علیه السلام، ج1، ص814): 🔸ضحّاك بن عبدالله مِشرَقي گفت: وقتي ديدم ياران حسين عليه السلام كشته شده‌اند و نوبت به او و خاندانش رسيده و با وي به جز سُوَيد بن عمرو بن أبي المُطاع خثعمي و بَشير بن عمرو حضرمي نمانده است، به ايشان گفتم: اي پسر رسول خدا، خوب مي‌دانيد كه بين من و شما چه قراري بود؛ آن روز من گفتم: تا زماني كه جنگاوري همراه شما باشد، در راه شما مي‌جنگم، و اگر جنگاوري باقي نماند، اجازه داشته باشم كه بروم. شما هم به من جواب مثبت داديد. 🔸حسين عليه السلام فرمود: راست مي‌گويي، امّا چگونه مي‌روي؟ اگر مي‌تواني بروي، اجازه داري. ضحّاك مي‌گويد: قبلا،‌ وقتي ديدم اسب‌ها را پي مي‌كنند، اسبم را بردم و در خيمه‌ها پنهان كردم و برگشتم و پياده جنگيدم. آن روز در مقابل حسين عليه السلام دو نفر از دشمنان را كشتم و دست يكي ديگر از آنها را قطع كردم و حسين عليه السلام آن روز بارها به من فرمود: دستانت از كار نيافتد و خدا دستانت را قطع نگرداند؛ خدايت از جانب خداندان پيامبر پاداش نيك دهد. 🔸ضحّاك مي‌گويد: همين كه حسين عليه السلام اجازه داد، به سراغ اسبم رفتم و آن را از خيمه بيرون آوردم، بر آن سوار شدم و آن را زدم تا بر سر سُم بلند شد و حركت كرد و ميان لشكر تاختم و راه برايم گشودند. پانزده نفر از آنها مرا تعقيب كردند تا اينكه به شُفَيّة (روستايي در نزديكي ساحل فرات) رسيدم. وقتي به من رسيدند، به طرف آنها برگشتم. كثير بن عبدالله شَعبي و ايّوب بن مِشرَح خَيواني و قَيس بن عبدالله صائدي،‌ مرا شناختند و گفتند: اين ضحّاك بن عبدالله مشرقي است، اين پسرعموي ماست، شما را به خدا دست از او برداريد. سه نفر از بني‌تميم كه همراه آنها بودند، قبول كردند و گفتند: آري به خدا ما درخواست برادران و اهل دعوت خود را درباره‌ي آنچه دوست دارند، اجابت مي‌كنيم و از دوستشان دست برمي‌داريم!! وقتي تميمي‌ها پذيرفتند، بقيّه‌ي افراد نيز دست برداشتند و خدا مرا نجات داد!! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
علیه السلام (بررسی تاریخ عاشورا، ص51): 🔹چه بسيار مردمي كه در طول تاريخ اگر سرگذشت ضحّاك بن عبدالله مشرقي هَمداني را خوانده يا شنيده‌اند بر كم توفيقي و بي‌نصيبي و بدعاقبتي ايشان تأسّف خورده‌اند و از اينكه اين مرد امام خود را در ميان دشمن گذاشت و اجازه‌ي مرخّصي گرفت و رفت تعجّب كرده‌اند. 🔹امّا كمتر انصاف داده‌اند كه همان مقدار توفيق و ثبات و پايداري كه او داشت معلوم نيست كه خود اينان در چنان وضعي داشته باشند و بايد بيشتر از ماندن و شركت او در جنگ تعجّب كرد نه از رفتن او در آخر كار. 🔹درست است كه بايد بر حال اين مرد هم تأسّف خورد كه از چنان سعادتي دست كشيد و چنان امامي را تنها گذاشت و چنان فرصتي را به رايگان از دست داد، با آنكه مي‌توانست او هم يكي از امثال حبيب بن مظهّر اسدي و برير بن خضير هَمداني باشد. امّا وضع او با مردم كوفه بسيار فرق دارد، اين مرد نامه به امام عليه السلام ننوشته بود، و پيمان فداكاري نبسته بود و با مسلم بن عقيل سلام الله عليه بيعت نكرده بود، و هنگامي كه خدمت امام عليه السلام رسيد همان چيزي را كه مدّعي بود انجام داد و دم از جانبازي و فداكاري تا هر جا كه باشد نزد، و خودش گفت كه تا كجا حاضرم. امّا مردمي كه با مسلم سلام الله عليه بيعت كرده بودند، در شب نهم ذي‌الحجّه ايشان را تنها در ميان كوچه‌هاي كوفه گذاشتند و اگر زني ايشان را به خانه خود راه نمي‌داد و سيراب نمي‌كرد، كسي نبود كه اين خدمت را انجام دهد! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
مراقبه محرم ​.aac
29.51M
🎧 توجّهات قلبیِ سالک صادق در دهه‌ی عاشورا 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/12 ⏱ زمان: 35 دقیقه 📍بسیار بسیار عالی؛ و لازم برای سالک صادق. 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
علیه السلام (تاریخ سید الشهداء علیه السلام، ص363): 🔹اهل كوفه‌ آن روز نيز مثل شيعيان امروز بودند. لذا گاهي اوقات به ملاحظه‌ي زور و سلطنت جائرين تسليم آنان مي‌شدند و به فرمان آنها امام عليه السلام را مي‌كشتند و خانواده‌ي پيغمبر صلّي الله عليه و آله و سلّم را اسير مي‌كردند (!) امّا اعتراف داشتند كه بد مي‌كنند و چه بسا گريه نيز مي‌كردند و اظهار تأثّر مي‌نمودند. 🔸شيعيان امروز هم عند الامتحان با شعائر ديني و مذهبي مبارزه كردند و با دشمنان دين همرنگ و هم‌آهنگ شدند. به حدّي كه منكر معروف و معروف منكر گشته (!) با وجود همه‌ي اينها نام تشيّع را از خود سلب نمي‌كنند. 🔹پس جاي استبعاد نيست كه قرنها قبل شيعيان به كربلا بيايند و امام عليه السلام را بكشند و اهل بيت را غارت كرده و اسير نمايند. عجبا! كه گناهانِ ديگران بزرگ جلوه مي‌كند و نظاير آن كه از خود ما سر مي‌زند اصلا به نظر نمي‌آيد. 🔸به هر تقدير،‌ اگر امام زمان عليه السلام همين امروز در ميان ما شيعيان ظاهر شوند معلوم مي‌شود با او چه مي‌كنيم، مگر آنكه ياوران او زياد باشند يا با آنان تاب مقاومت نداشته باشيم. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
دو بهره از رحمت بی کران الهی ​.aac
4.66M
🎧 آخرین پاسخگو به هل من ناصرِ امام حسین علیه السلام 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/13 ⏱ زمان: 6دقیقه 🥀روضه ی شش ماهه ی امام حسین علیهما السلام 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
سلام الله علیه (سحاب رحمت، ص453): 🔹حضرت عليّ اكبر سلام الله عليه صاحب مقام عصمت بوده‌اند؛ شاهدش زيارت رجبيّه‌ي امام حسين عليه السلام است كه در مفاتيح آمده: وقتي رو به قبر علي بن الحسين عليهماالسلام مي‌كني، مي‌گويي: 🔸«السلام عليك ايّها الصدّيق الطيّب الزكيّ الحبيب المقرَّب و ابنُ ريحانة رسول الله صلّي الله عليه و آله ... و جعلك مِن أهل البيت الّذين أذهب الله عنهم الرجس و طهّرهم تطهيرا.» ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
🔹آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه از قول زید سلام الله علیه فرزند امام زین العابدین صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: ما عصیت ُ اللّه منذ عرفتُ یمیني عن شمالي (از زمانی که دست راست و چپم را شناخته‌ام، معصیت خدا را نکرده‌ام). ایشان می‌فرمودند: عصمت شرط لازم برای معصومین علیهم السلام است، نه اینکه دیگران نتوانند به عصمت برسند. 🔸آیةالله جوادی آملی حفظه الله تعالی در کتاب تحریر رسالة الولایة فرموده‌اند: عصمت، موهبتی الاهی است که زمینه ی آن (مانند علم آموزی و ریاضت نفس) به دست ماست و لذا به غیر انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام (مانند صدّیقه طاهره علیها السلام) هم داده می‌شود و در بزرگانی چون حضرت زینب کبری علیها السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت فاطمه معصومه علیها السلام نیز ظاهرا وجود دارد. 🔹مراتب پایین تر عصمت در شاگردان برجسته ی مکتب اهل بیت علیهم السلام نیز یافت می‌شود، یعنی کسانی که در مسیر تقوا و اصلاح نفس مجاهدت می‌کنند، مورد تفضّل خاصّ خداوند قرار گرفته و از نوعی قوّه ی دافعه نسبت به خطای فکری و خطیئه ی عملی بهره‌مند می‌شوند که مقتضی عصمت است. آيةالله آقا سیّد مرتضی کشمیری _رفیق آيةالله قاضی رضوان الله تعالی علیهما_ قبل از بلوغ، بعضی از علومی که شبهه داشت (مثل علوم غریبه) را یاد گرفته بودند تا مبادا بعد از بلوغ مرتکب مشتبه شوند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
هدف خلقت ​.aac
22.72M
🎧 ضرورت توجه به هدف امام حسین علیه السلام در عزاداری‌ها 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/15 ⏱ زمان: 30دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi