eitaa logo
بحار توحید
791 دنبال‌کننده
309 عکس
303 ویدیو
863 فایل
استاد کاظم ضرّابی حدود ۱۴ سال به خوشه چینی از محضر حضرت علامه طباطبایی در دروس اخلاقی، اعتقادی؛ و حدود ۳۰ سال ضمن شرکت در درس فقه و اصول آیةالله العظمی بهجت از همنشینی، اخلاق، زهد و تقوا و عمل آن عالم ربانی استفاده ها بردند. 📩دریافت نظرات: @behar_110
مشاهده در ایتا
دانلود
گریه بامعرفت.aac
24.44M
🎧 آیا برای او گریه می‌کنید و او را یاری نمی‌کنید؟!! 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/11 ⏱ زمان: 35 دقیقه 📍بسیار قابل استفاده؛ توصیه می‌شود از دست ندهید. 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
علیه السلام (بررسی تاریخ عاشورا، ص50و51): 🔸عمرو بن قرظة انصاری -به گفته ی سید بن طاووس رضوان الله تعالی علیه در لهوف- روز عاشورا تا وقتی در اثر زخم های فراوان از پا درنیامد، صدمه ای به امام حسین علیه السلام نرسید و تیرها را با دست و شمشیرها را با جان می‌گرفت؛ و وقتی به روی خاک غلتید، به روی امام علیه السلام نگریست و گفت: آیا به آنچه بر عهده ی من بود وفا کردم؟ امام علیه السلام در پاسخ فرمودند: «نعم، و أنت أمامي في الجنة»، آری وفا کردی و تو در بهشت هم پیش روی من خواهی بود، سلام مرا به رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلم برسان و بگو حسینِ شما هم اکنون می‌رسد. 🔹ثبات و پایداری این رادمردان تا این حد، راستی مایه حیرت است و از اینان باید تعجب کرد که حوادث مختلف، آنان را تغییر نداد و در مسیر مقدسشان انحرافی به وجود نیاورد [وگرنه رفتار مردم کوفه طبق معمول بود و جای تعجب ندارد]. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
(مقتل جامع سید الشهدا علیه السلام، ج1، ص814): 🔸ضحّاك بن عبدالله مِشرَقي گفت: وقتي ديدم ياران حسين عليه السلام كشته شده‌اند و نوبت به او و خاندانش رسيده و با وي به جز سُوَيد بن عمرو بن أبي المُطاع خثعمي و بَشير بن عمرو حضرمي نمانده است، به ايشان گفتم: اي پسر رسول خدا، خوب مي‌دانيد كه بين من و شما چه قراري بود؛ آن روز من گفتم: تا زماني كه جنگاوري همراه شما باشد، در راه شما مي‌جنگم، و اگر جنگاوري باقي نماند، اجازه داشته باشم كه بروم. شما هم به من جواب مثبت داديد. 🔸حسين عليه السلام فرمود: راست مي‌گويي، امّا چگونه مي‌روي؟ اگر مي‌تواني بروي، اجازه داري. ضحّاك مي‌گويد: قبلا،‌ وقتي ديدم اسب‌ها را پي مي‌كنند، اسبم را بردم و در خيمه‌ها پنهان كردم و برگشتم و پياده جنگيدم. آن روز در مقابل حسين عليه السلام دو نفر از دشمنان را كشتم و دست يكي ديگر از آنها را قطع كردم و حسين عليه السلام آن روز بارها به من فرمود: دستانت از كار نيافتد و خدا دستانت را قطع نگرداند؛ خدايت از جانب خداندان پيامبر پاداش نيك دهد. 🔸ضحّاك مي‌گويد: همين كه حسين عليه السلام اجازه داد، به سراغ اسبم رفتم و آن را از خيمه بيرون آوردم، بر آن سوار شدم و آن را زدم تا بر سر سُم بلند شد و حركت كرد و ميان لشكر تاختم و راه برايم گشودند. پانزده نفر از آنها مرا تعقيب كردند تا اينكه به شُفَيّة (روستايي در نزديكي ساحل فرات) رسيدم. وقتي به من رسيدند، به طرف آنها برگشتم. كثير بن عبدالله شَعبي و ايّوب بن مِشرَح خَيواني و قَيس بن عبدالله صائدي،‌ مرا شناختند و گفتند: اين ضحّاك بن عبدالله مشرقي است، اين پسرعموي ماست، شما را به خدا دست از او برداريد. سه نفر از بني‌تميم كه همراه آنها بودند، قبول كردند و گفتند: آري به خدا ما درخواست برادران و اهل دعوت خود را درباره‌ي آنچه دوست دارند، اجابت مي‌كنيم و از دوستشان دست برمي‌داريم!! وقتي تميمي‌ها پذيرفتند، بقيّه‌ي افراد نيز دست برداشتند و خدا مرا نجات داد!! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
علیه السلام (بررسی تاریخ عاشورا، ص51): 🔹چه بسيار مردمي كه در طول تاريخ اگر سرگذشت ضحّاك بن عبدالله مشرقي هَمداني را خوانده يا شنيده‌اند بر كم توفيقي و بي‌نصيبي و بدعاقبتي ايشان تأسّف خورده‌اند و از اينكه اين مرد امام خود را در ميان دشمن گذاشت و اجازه‌ي مرخّصي گرفت و رفت تعجّب كرده‌اند. 🔹امّا كمتر انصاف داده‌اند كه همان مقدار توفيق و ثبات و پايداري كه او داشت معلوم نيست كه خود اينان در چنان وضعي داشته باشند و بايد بيشتر از ماندن و شركت او در جنگ تعجّب كرد نه از رفتن او در آخر كار. 🔹درست است كه بايد بر حال اين مرد هم تأسّف خورد كه از چنان سعادتي دست كشيد و چنان امامي را تنها گذاشت و چنان فرصتي را به رايگان از دست داد، با آنكه مي‌توانست او هم يكي از امثال حبيب بن مظهّر اسدي و برير بن خضير هَمداني باشد. امّا وضع او با مردم كوفه بسيار فرق دارد، اين مرد نامه به امام عليه السلام ننوشته بود، و پيمان فداكاري نبسته بود و با مسلم بن عقيل سلام الله عليه بيعت نكرده بود، و هنگامي كه خدمت امام عليه السلام رسيد همان چيزي را كه مدّعي بود انجام داد و دم از جانبازي و فداكاري تا هر جا كه باشد نزد، و خودش گفت كه تا كجا حاضرم. امّا مردمي كه با مسلم سلام الله عليه بيعت كرده بودند، در شب نهم ذي‌الحجّه ايشان را تنها در ميان كوچه‌هاي كوفه گذاشتند و اگر زني ايشان را به خانه خود راه نمي‌داد و سيراب نمي‌كرد، كسي نبود كه اين خدمت را انجام دهد! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
مراقبه محرم ​.aac
29.51M
🎧 توجّهات قلبیِ سالک صادق در دهه‌ی عاشورا 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/12 ⏱ زمان: 35 دقیقه 📍بسیار بسیار عالی؛ و لازم برای سالک صادق. 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
علیه السلام (تاریخ سید الشهداء علیه السلام، ص363): 🔹اهل كوفه‌ آن روز نيز مثل شيعيان امروز بودند. لذا گاهي اوقات به ملاحظه‌ي زور و سلطنت جائرين تسليم آنان مي‌شدند و به فرمان آنها امام عليه السلام را مي‌كشتند و خانواده‌ي پيغمبر صلّي الله عليه و آله و سلّم را اسير مي‌كردند (!) امّا اعتراف داشتند كه بد مي‌كنند و چه بسا گريه نيز مي‌كردند و اظهار تأثّر مي‌نمودند. 🔸شيعيان امروز هم عند الامتحان با شعائر ديني و مذهبي مبارزه كردند و با دشمنان دين همرنگ و هم‌آهنگ شدند. به حدّي كه منكر معروف و معروف منكر گشته (!) با وجود همه‌ي اينها نام تشيّع را از خود سلب نمي‌كنند. 🔹پس جاي استبعاد نيست كه قرنها قبل شيعيان به كربلا بيايند و امام عليه السلام را بكشند و اهل بيت را غارت كرده و اسير نمايند. عجبا! كه گناهانِ ديگران بزرگ جلوه مي‌كند و نظاير آن كه از خود ما سر مي‌زند اصلا به نظر نمي‌آيد. 🔸به هر تقدير،‌ اگر امام زمان عليه السلام همين امروز در ميان ما شيعيان ظاهر شوند معلوم مي‌شود با او چه مي‌كنيم، مگر آنكه ياوران او زياد باشند يا با آنان تاب مقاومت نداشته باشيم. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
دو بهره از رحمت بی کران الهی ​.aac
4.66M
🎧 آخرین پاسخگو به هل من ناصرِ امام حسین علیه السلام 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/13 ⏱ زمان: 6دقیقه 🥀روضه ی شش ماهه ی امام حسین علیهما السلام 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
سلام الله علیه (سحاب رحمت، ص453): 🔹حضرت عليّ اكبر سلام الله عليه صاحب مقام عصمت بوده‌اند؛ شاهدش زيارت رجبيّه‌ي امام حسين عليه السلام است كه در مفاتيح آمده: وقتي رو به قبر علي بن الحسين عليهماالسلام مي‌كني، مي‌گويي: 🔸«السلام عليك ايّها الصدّيق الطيّب الزكيّ الحبيب المقرَّب و ابنُ ريحانة رسول الله صلّي الله عليه و آله ... و جعلك مِن أهل البيت الّذين أذهب الله عنهم الرجس و طهّرهم تطهيرا.» ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
🔹آيةالله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه از قول زید سلام الله علیه فرزند امام زین العابدین صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: ما عصیت ُ اللّه منذ عرفتُ یمیني عن شمالي (از زمانی که دست راست و چپم را شناخته‌ام، معصیت خدا را نکرده‌ام). ایشان می‌فرمودند: عصمت شرط لازم برای معصومین علیهم السلام است، نه اینکه دیگران نتوانند به عصمت برسند. 🔸آیةالله جوادی آملی حفظه الله تعالی در کتاب تحریر رسالة الولایة فرموده‌اند: عصمت، موهبتی الاهی است که زمینه ی آن (مانند علم آموزی و ریاضت نفس) به دست ماست و لذا به غیر انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام (مانند صدّیقه طاهره علیها السلام) هم داده می‌شود و در بزرگانی چون حضرت زینب کبری علیها السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت فاطمه معصومه علیها السلام نیز ظاهرا وجود دارد. 🔹مراتب پایین تر عصمت در شاگردان برجسته ی مکتب اهل بیت علیهم السلام نیز یافت می‌شود، یعنی کسانی که در مسیر تقوا و اصلاح نفس مجاهدت می‌کنند، مورد تفضّل خاصّ خداوند قرار گرفته و از نوعی قوّه ی دافعه نسبت به خطای فکری و خطیئه ی عملی بهره‌مند می‌شوند که مقتضی عصمت است. آيةالله آقا سیّد مرتضی کشمیری _رفیق آيةالله قاضی رضوان الله تعالی علیهما_ قبل از بلوغ، بعضی از علومی که شبهه داشت (مثل علوم غریبه) را یاد گرفته بودند تا مبادا بعد از بلوغ مرتکب مشتبه شوند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
هدف خلقت ​.aac
22.72M
🎧 ضرورت توجه به هدف امام حسین علیه السلام در عزاداری‌ها 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/15 ⏱ زمان: 30دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
💠فرق « به رحمت خدا» و « به رحمت خدا» ( روضه‌هاي آيةالله أحمدي ميانجي رحمه الله تعالي، ص 89): 🔸ياراني كه شب عاشورا در كربلا بودند، هيچ ادّعا و تقاضايي از سيّدالشهداء عليه السلام نداشتند. وقتي امام حسين عليه السلام سخنراني كردند، اين‌ها حرفشان اين بود كه ما در كربلا مي‌مانيم و براي رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم ما را ياري مي‌كنيم. ما از حرم رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم دفاع مي‌كنيم؛ شايد شفاعت ايشان شامل حال ما بشود. (مقتل جامع سيّدالشهداء عليه السلام، ج1، ص: 778 و 779): 🔹[در مقابل]، ايّوب بن مِشرَح خَيواني، يكي از سپاهيان عمر بن سعد، مي‌گفت: به خدا قسم من اسب حرّ بن يزيد را پي كردم، تيري به شكم اسب زدم، اندكي بعد اسب به لرزه افتاد و از حركت بازماند. بعدها پيرمرداني از قبيله‌ي خَيوان به او گفتند: تو حرّ را كشتي؟ گفت: نه، ... به خدا قسم، اگر كار ما (حضور در كربلا و جنگ با حسين عليه السلام) گناه بوده است، همان گناه زخم زدن و پي كردن اسب حرّ و حضور در كربلا بر گردن من باشد، بهتر از آن است كه با گناه كشتن كسي از آنها، خدا را ملاقات كنم. أبوالودّاك گفت: تو با گناهِ كشتن همه‌ي آنها خدا را ملاقات خواهي كرد. تو آن روز تير انداختي و اسب پي كردي، تيرهاي ديگري هم افكندي و در آن جنگ شركت كردي، بر آن افراد حمله كردي و همراهان خود را تحريك كردي و باعث جرئت آنها شدي، سياهي لشكر را زياد كردي، همچنين وقتي بر تو حمله شد فرار نكردي و ديگر همراهان تو هم كاري مثل تو كردند؛ در نتيجه حرّ و ياران او كشته شدند. همه‌ي شما در خون آنها شريك هستيد. ايّوب گفت: اي‌ أبالودّاك، تو ما را از رحمت خدا مأيوس مي‌كني. اگر حساب ما را در روز حساب به دست تو بسپارند، خدا تو را نيامرزد، [حتّي] اگر ما را بيامرزي. أبوالودّاك گفت: همين است كه به تو گفتم. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
حضرت ابوالفضل(ع) در عالیترین درجه اخلاص و تسلیم.aac
18.33M
علیه السلام 🎧 بهترین شیعه و کلیددارِ دربِ خانه‌ی امام حسین علیه السلام 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/16 ⏱ زمان: 25 دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
💠 (بررسي تاريخ عاشورا،‌ ص133): 🔸شبي كه ديگر در تاريخ بشريّت قابل تكرار نيست. چه شخصيّت‌هايي كه در آن شب در راه خدا تن به شهادت داده بودند و انتظار بامداد را مي‌كشيدند تا دين خود را نسبت به رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم و اميرالمؤمنين عليه السلام ادا كنند! ديگر قابل تكرار نيستند. روزگار كي مي‌تواند چنان شخصيّت‌هايي را دوباره به ظهور آورد و شرايطي كه اين شخصيّت‌ها در آن شرايط پيدا شده‌اند و تا آن حدّ تكامل يافته‌اند؟! ديگر تكرارپذير نيست؛ 🔹يعني اگر دوباره قرآني نازل شود و پيغمبري به عظمت خاتم انبياء عليهم السلام مبعوث شوند و پدر و مادري مانند حضرت علي و حضرت فاطمه سلام الله عليهما و آلهما موجود آيد و محيطي مانند محيط زندگي اهل بيت عليهم السلام فراهم گردد و شرايط پيدايش هفده نفر جوانان بني‌هاشم كه به گفته‌ي امامشان در روي زمين براي آنها مانندي نبود، همه‌اش فراهم شود و موجبات ظهور مرداني مانند حبيب بن مظهّر اسدي و ديگر ياران اباعبدالله عليه السلام به وجود آيد، همچنين چنان خطري كه در آن تاريخ از ناحيه‌ي بني‌اميّه براي اسلام به وجود آمده بود اسلام را تهديد كند و از هر جهت اوضاع مساعد و نامساعد با همان وضعيّت سال شصت و يك هجري تكرار شود، در اين صورت شب عاشورا و شب يازدهم محرّم چنان قابل تكرار خواهد شد. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
🏴 🔸(مقتل جامع سيّدالشهداء عليه السلام، ج1، ص 690 و 691): بر اساس محاسبات نجومي، عاشورا، روز دوشنبه بوده است؛ چنانكه شيخ كليني قدّس سرّه در اصول كافي، شيخ طوسي قدّس سرّه در تهذيب الأحكام، سيّد بن طاووس رضوان الله تعالي عليه در لهوف و برخي از تاريخ‌نگاران مانند طبري و يعقوبي بر اين اعتقادند. 🔹( مقتل جامع سيّدالشهداء عليه السلام، ج1، ص 779): سپاه عمر بن سعد تا نيمروز با ياران امام حسين عليه السلام به سختي جنگيدند؛ سخت‌ترين جنگي كه تا آن زمان ديده شده بود!! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
هدف امام حسین(ع).aac
11.91M
علیه السلام 🎧 چقدر به هدف امام حسین علیه السلام نزدیک شده‌ایم؟ 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/17 ⏱ زمان: 20 دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
💠مقام زن ( در كربلا چه گذشت؟ [ترجمه نفس المهموم] ص: 438 و 439): 🔸خديجه دختر امام نهم عليه السلام و خواهر امام دهم عليه السلام فرموده است: «امام حسين عليه السلام در ظاهر به خواهرشان زينب وصيّت كردند و در زمان امام چهارم عليه السلام، علوم آل محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم از زبان زينب دختر امام علي عليه السلام منتشر مي‌شد براي پرده‌پوشي بر امام چهارم عليه السلام و حفظ جان ايشان.» 🔹پس از شهادت امام حسين عليه السلام بني اميّه كاملا بر اوضاع حكومت اسلامي مسلّط شدند و پنجه‌ي آنان به خون آل محمّد عليهم السلام آلوده شد و به هيچ‌كسي ترحّم نمي‌كردند و هيچ ملاحظه‌اي نداشتند. امام چهارم عليه السلام كه حجّت بر حقّ عصر خود بودند به وضع كرامت‌آسائي از حادثه‌‌ي كربلا جاني به در بردند و در مدينه در نهايت تقيّه و خودداري به سر مي بردند و چون مراجعاتي از شيعيان بوده كه جواب آنها از نظر شرح تكاليف لازم بوده است، حضرت زينب سلام الله عليها نيابت در تبليغات و مراجعات امامت را داشته‌اند. 🔸از اين حديث، مقام بزرگي براي آن مخدّره به دست مي‌آيد و دلالت دارد كه زن استعداد ترقّي تا مقام نيابت تبليغي از طرف امام زمان عليه السلام را دارد. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
اخلاق عرفانی ‌چیست؟.aac
8.87M
آیا اخلاق عرفانی همان اخلاق اسلامی است یا فرق دارند؟
‼️فوری‼️ 🔹شروع درس حضوری بحارالأنوار در سال 1444 قمری 🗓فردا (چهارشنبه، دوازدهم محرم، 1401/5/19) 🕜بلافاصله بعد از اقامه نماز جماعت عصر 🏠منزل استاد دامت إفاضاته. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
💠مراتب توبه در جریان کربلا 1⃣حرّ بن یزید ریاحی 🔸(تاریخ سید الشهداء علیه السلام، ص459و460): حرّ يكي از شجاعان است كه از طرف ابن سعد، رئيس مردم تميم و همدان بود و يگانه رئيسي است كه از لشكر ابن سعد جدا شد و به خدمت امام عليه السلام مشرّف گرديد. 🔹همين بس كه مهاجر بن اوس به او گفت: اگر از من مي‌پرسيدند كه شجاعترين اهل كوفه كيست، از تو نمي‌گذشتم. اگر كسي موقعيّت شهر كوفه را در نظر بگيرد مي‌داند كه آنجا مركز شجاعان و پهلوانان مسلمين بوده است، كساني كه در فتوحات ايران و روم شركت داشتند و يا جنگ‌هاي بزرگي چون صفّين و جمل و نهروان را ديده بودند، همه در همين شهر سكونت داشتند. 🔸اطّلاع ديگري از او در دسترس نيست مگر سرگذشت استثنايي و عبرت‌آموزي كه در ميان ياران امام عليه السلام داشت: حرّ اوّلين كسي بود كه راه را بر امام حسين عليه السلام و يارانشان بست؛ وقتي مردي از قبيله‌اش بنام مهاجر بن أوس او را ديد كه به امام حسين عليه السلام نزديك مي‌شود در حالي كه لرزه به بدن دارد، تعجّب كرد و از علّت آن پرسيد؛ فرمود: «به خدا قسم، خود را ميان بهشت و دوزخ مي‌بينم و به خدا قسم هيچ چيز را بر بهشت انتخاب نمي‌كنم، حتّي اگر تكّه‌تكّه و سوزانده شوم.» خود را به خيمه‌هاي امام عليه السلام رساند در حالي كه دستانش را روي سرش گذاشته بود و با خود اين جملات را زمزمه مي‌كرد:‌ «اللهمّ إنّي تبتُ إليك فَتُب عليّ، فقد أرعَبتُ قلوبَ أوليائك و أولاد بنتِ نبيّك»! (یعنی: خدایا هرآینه من به سوی تو توبه میکنم، پس توبه‌ام را بپذیر، من دلهای دوستان تو و فرزندان دختر پیامبرت را ترساندم.) 🔹به امام عليه السلام عرض كرد: «به خدایی كه خدایي جز او نيست، هرگز گمان نمي‌كردم كه اين گروه، پيشنهادهاي شما را نپذيرند و كار را به اينجا برسانند. به خود مي‌گفتم: چه اشكالي دارد كه در برخي از امور، از آنان اطاعت كنم تا آنان مرا خارج از اطاعتشان نبينند؟ آنها هم اين پيشنهادهاي حسين عليه السلام را مي‌پذيرند [و كار به خوشي خاتمه پيدا مي‌كند]، اكنون نزد شما آمده‌ام و از آنچه كرده‌ام پشيمانم و به درگاه خدا توبه مي‌كنم و با جانم شما را ياري مي‌كنم تا پيش روي شما بميرم. آيا براي من توبه‌اي هست؟» 🔸(تاريخ سيّدالشهداء عليه السلام، ص438): كساني كه مي‌خواهند به درستي توبه كنند مي‌بايست از حرّ ياد بگيرند؛ حرّ امام عليه السلام را اغفال نكرد و نگفت من يكي از اهالي كوفه و از سپاه دشمن هستم،‌ آمده‌ام توبه كنم، بلكه صريحا خود را معرّفي كرد و گناهان خود را شمرد و عذر خود را بيان كرد و گفت: الآن آمده‌ام توبه كنم. او از امام عليه السلام اعتراف مي خواهد كه خداوند توبه‌ي او را قبول مي‌كند. حلم و عفو امام عليه السلام نيز امامِ همه‌ي عفوها و حلم‌هاست، و در چنين موقعي كه كار از كار گذشته و كشته شدن حرّ هيچ تأثيري در اوضاع امام عليه السلام ندارد، گذشتِ امام عليه السلام گذشتِ بسيار بزرگي است. 🔹(بررسي تاريخ عاشورا، ص119و120): (اللّه وليّ الّذين آمنوا يخرجهم من الظلمات إلي النور) (بقره-257) خدا سرپرست و طرفدار مردم باايمان است و او است كه آنان را از تاريكي‌ها به سوي روشني بيرون مي‌برد، و حرّ بن يزيد رياحي را -كه پيشتاز سپاه دشمن بود- در رديف حبيب بن مظهّر اسدي و برير بن خضير هَمداني رضوان الله تعالي عليهما بلكه در رديف عليّ بن الحسين و قاسم بن الحسن عليهم السلام و ديگر جوانان هاشمي سلام الله تعالي عليهم قرار مي‌دهد. 2⃣... ادامه دارد ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
دوری از لغویات​.aac
4.48M
چگونه از سخن لغو پرهیز کنیم؟
جلد۹، جلسه ۳۷​.aac
37.12M
🔹 🔸 🔹 🎧 بحار الأنوار، ج9: کتاب الاحتجاجات 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/19 ⏱ زمان: 50 دقیقه 📍حاوی نکات مهم، به همراهِ روضه ی امام زین العابدین علیه السلام 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
💠مراتب توبه در جریان کربلا ...ادامه مطلب قبل: 2⃣(گزيده‌ي دانشنامه‌ي امام حسين عليه السلام، ص563): أبوشعثا يزيد بن زياد بن مُهاصِر رضوان الله تعالي عليه با عمر بن سعد ملعون به كربلا آمده بود. وقتي كار به جنگ انجاميد و سخنان امام عليه السلام را ردّ كردند، به جانب امام حسين عليه السلام آمد. تيرانداز ماهري بود كه امام عليه السلام هم او را دعا كردند: «اللهمّ سَدِّد رَميَتَه و اجعل ثوابه الجنّة.» (قصه کربلا، ص281): جُوَين بن مالك رضوان الله تعالي عليه شيعه بود ولي براي جنگ با امام حسين عليه السلام آمده بود؛ وقتي ابن سعد شرطهاي امام عليه السلام را نپذيرفت، شبانه به اردوي امام عليه السلام پيوست. حارث بن امرؤ القيس رضوان الله تعالي عليه از شجاعان بنام و مشهور در جنگها بود؛ با سپاه ابن سعد به كربلا آمده بود ولي وقتي كلام امام حسين عليه السلام را نپذيرفتند، به امام عليه السلام پيوست. (همان، ص288): حُلاس بن عمرو و نُعمان بن عمرو رضوان الله تعالي عليهما هر دو از اهل كوفه و از اصحاب امام علي عليه السلام بوده‌اند ولي در سپاه ابن سعد بودند و وقتي او سخنان امام عليه السلام را نپذيرفت، شبانه به خدمت امام عليه السلام آمدند. (همان، ص285و286): عمرو بن ضُبَيعة رضوان الله تعالي عليه او سواري پيشتاز و از نام‌آوران جنگها و مردي شجاع بود و افتخار درك رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم را داشت. با عمر بن سعد ملعون به كربلا آمده بود ولي بعدا به حلقه‌ي امام عليه السلام پيوست. 3⃣ (همان، ص285): مسعود بن حَجّاج و پسرش عبدالرحمان رضوان الله تعالي عليهما هر دو از معروفين شيعه و از شجاعان مشهور بودند ولي با عمر بن سعد ملعون به كربلا آمدند و قبل از آغاز جنگ به خدمت امام حسين عليه السلام رسيدند، سلام كردند و نزد ايشان ماندند تا اينكه در حمله‌ي اوّل به شهادت رسيدند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
💠 در جریان کربلا ...ادامه مطلب قبل 4⃣ (قصه کربلا، ص321): بكر بن حيّ رضوان الله تعالي عليه با ابن سعد ملعون به جنگ با امام حسين عليه السلام آمده بود و روز عاشورا وقتي آتش جنگ شعله‌ور شد، متوجّه امام عليه السلام شد، توبه كرد و از سپاه كوفه جدا شد و با آنها مبارزه كرد تا اينكه در مقابل امام عليه السلام به شهادت رسيد. 5⃣ (همان، ص299): سعد بن حارث و برادرش حتوف بن حارث رضوان الله تعالي عليهما هر دو با ابن سعد ملعون به كربلا آمده بودند و در روز عاشورا وقتي نداي «هل من ناصر» و شيون زنان و كودكان را شنيدند، بي‌تاب شدند و شمشير به روي سپاه كوفه كشيدند و آنقدر جنگيدند تا شهيد شدند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
خودشناسی بهترین راه برای خداشناسی.aac
5.61M
منظور از خودشناسی که تنها راه برای خودسازی است، چیست؟