داستانک:چادرخاکی
🔅با صدای خنده سر از روی برگهها بلند کردم. چهره زیبایی داشت. چشمهایی درشت، با مژههایی برگشته و ریمل کشیده، ابروهایی خوشفرم، گونههایی سرخ و ... انگار ساعتها برای آرایشش وقت گذاشته بود. تا نگاهم به او افتاد، مقنعهاش را کمی جلو کشید.
🔅 کارت دانشجوییاش را روی میز گذاشت و پرسید: «ببخشید خانوم! همینجا برای اردوی راهیان نور ثبتنام می کنن؟»
ابرو بالا بردم و متعجب پرسیدم: «شما هم می خواهین بیایین؟»
🔅چشمهای میشیاش گشاد شد.
- آره، چطور مگه؟
شانهای بالا انداختم و جواب دادم: «هیچی ... همینطوری ...»
- یه بار هم می خوام به جای رفتنِ به کیش و ترکیه، ببینم اونجا چی داره که دوستام اینقدر تغییر کردن؟
چند نفری که توی صف ثبتنام ایستاده بودند، در گوش هم پچپچ کردند!
🔅پلاکهایی که گوشه و کنارِ سیمهای خاردار آویزان بودند، در باد گرمی که میوزید تکان خوردند. مسئول کاروان به آنسوی خاکریز اشاره کرد: «جوون های تشنهلب زیادی اینجا برای حفظ ناموس پرپر شدن ...» بعد هم شروع کرد به خواندن روضة عطش؛ از حضرت علیاصغر خواند و از گلوی بریده سیدالشهدا (علیهالسلام) و چادرِ خاکیِ حضرت زینب (سلامالله علیها) ...
نگاهش کردم.
🔅 نشسته بود روی زمین. دیگر از آن چهره آرایشکرده خبری نبود ... چادر خاکیاش را روی گونههای آفتابسوختهاش کشید؛ سر بر خاك گذاشت و های های اشک ریخت ...
🔺️نویسنده: مریم عرفانیان
#behdokht.ir
#behdokht_ir
#به_دخت
#بهدخت
#به_دخت_داستانک
#مریم_عرفانیان
#راهیان_نور
#حجاب_و_عفاف
#آرایش
#تغییر_و_تحول
#شهدا
#صف_ثبت_نام
#لب_تشنه
#ناموس
#آفتاب_سوختگی
#کارت_دانشجویی
تصویب مشوقهای فرزند آوری در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام
🔸️جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ( اول شهریور) به ریاست آیتالله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد.
🔸️جلسه صحن مجمع به بحث و بررسی در خصوص بندهای مربوط به نظام رسانهای و رسانه ملی، جمعیت، گردشگری و نظام سلامت در سیاستهای کلی برنامه هفتم اختصاص داشت.
🔸️اعضای مجمع، در ادامه بررسی بندهای فرهنگی و اجتماعی، در خصوص پوشش پخش و دریافت برنامههای صداوسیما در تمام وسعت ایران اسلامی و دسترسی حداکثری در سایر کشورها، مصوب کردند که «پوشش صد در صدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر بسترهای انتشار در دسترس در داخل و دسترسی حداکثری در سطح بین المللی با تامین بودجه لازم» در سالهای برنامه هفتم توسعه محقق شود.
🔸️در ادامه، اعضای مجمع درباره اختصاص سهمی تثبیت شده از بودجه عمومی برای تامین نیازمندیهای مالی رسانه ملی به بحث و بررسی پرداختند و «تقویت و تثبیت سهم رسانه ملی از منابع بودجه عمومی دولت و تامین نیازمندیهای مالی، فنی و پشتیبانی آن و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود» را به اتفاق آرا مصوب کردند.
🔸️همچنین در این جلسه با تأکید بر جهاد تبیین و مقابله نظام رسانه ای کشور با اقدامات رسانههای بیگانه، اعضای مجمع مصوب کردند که نظام رسانهای و تبلیغی با محوریت توسعه و تعمیم جهاد تبیین و مقابله موثر با جنگ شناختی دشمنان و شبهه افکنی و نومیدسازی رسانههای بیگانه، بازآرایی شود.
ادامه مطلب را در سایت #به_دخت بخوانید.
✅ https://behdokht.ir/67913/
#behdokht.ir
#behdokht_ir
#به_دخت
#بهدخت
#به_دخت_گزارش
#آسیب_های_اجتماعی
#ازدواج_آسان
#کاهش_جمعیت
#تصویب_طرح_مشوق_های_فرزند_آوری
#جلسه_مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام
#کاهش_نرخ_باروری
#آسیب_های_اجتماعی
#جهاد_تبیین
#سلامت_اجتماعی
#سقط_جنین
#نظام_سلامت
#ناباروری
#هزینه_های_درمان_ناباروری
احمدرضا دانش: پروژه «شقایق نوروزی» گرداننده صفحه «میتو» ایرانی سیاسی و خطرناک است
▪️ماجرای دروغ پراکنی صفحه منتسب به جنبش Me_too ایرانی با انتقادات گسترده فعالان مجازی روبرو شده و مثل شبه افشاگریهای «امین فردین» به لحاظ حقوقی و قضایی در ترورشخصیتها با چالشهای جدی روبرو شده است.
▪️احمدرضا دانش مدیر سابق پردیس رازی و سینما فرهنگ در پلتفرمهای مختلفی مثل کلابهاوس و اینستاگرام، با برجسته شدن فعالیت های این صفحه درباره اهداف سیستماتیک صفحه ایرانی «میتو» بارها اظهارنظر کرده است. دانش در گفت و گو با مشرق درباره این صفحه گفت: وقتی که فرد یا افرادی درباره تجربه آزار جنسی افشاگری میکند باید هویتش مشخص باشد.
▪️این صفحه در خارج از کشور اداره میشود و هویت اشخاصی که این افشاگریها را برای این صفحه ارسال میکند، مشخص نیست، اگر دروغ گفته باشد، صحت آن چگونه مشخص میشود؟ من هم میتوانم به خارج از کشور بروم و درباره شقایق نوروزی گرداننده این صفحه افشاگری کنم. اما وقتی افشاگریهای هر فردی راستیآزمایی نشده باشد نمیتوان آنرا باور کرد.
▪️این کارشناس سینما با اشاره به جدا شدن مسیر این صفحه از جنبش ۸۰۰ زن گفت : زنانی که داخل ایران هستند، هویت آنان کاملا مشخص است، اگر بروند شکایت کنند قطعا رسیدگی خواهد شد، نمونه شاخص آن مورد کیوان اماموری است که به شکایات رسیدگی و حکم صادر شد.
▪️ اما اینکه تحت لوای افشاگری از هر کسی اسم میبرند و اثبات هم نمیکنند نشان میدهد شقایق نوروزی دست به نوعی انتقامجویی روانپریشانه با هدف بردن آبروی در قالب یک پروژه تعریف شده زده است.
▪️ در مرحله نخست اجرای این پروژه برای دیده شدن بیشتر به سینماگران ایرانی حمله کردهاند و البته این پروژه بسیار خوبی با قصد کوچاندن هنرمندان از ایران است. با توجه به ذهنیت ساخته شده درباره فساد در سینمای ایران، این حوزه را به زودی به فضای سیاسی داخل ایران تعمیم میدهند، چون در همین پروژه تلاش میکنند نشان دهند سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بخشی از نظام سیاسی هستند.
▪️اگر دقت کرده باشید درباره برخی اطرافیان چهرههای سیاسی هجونامههای مضحکی را منتشر کردهاند و هدف به نظرم این است با مظلوم نمایی با ژست کمککردن به زنان بیدفاع فعالیتشان را ادامه دهند، مردم آنان را باور کنند و مخاطب داشته باشند.
▪️واقعا اگر راست میگویند که مورد آزار قرار گرفتهاند چرا شکایت نمیکنند، مسیر قضائی برایشان کاملا هموار است و هر کسی که دست به چنین کارهایی زده را میتوانند به دادگاه بکشانند.
▪️دانش در ادامه با بررسی مصداقی روایتهای منتشر شده گفت : داستانهایی که منتشر میکنند خنده دار است. مثلا دربرخی از این روایتها آزاردیده وارد محیط آزار گرشده و با فشردن یک دگمه توسط آزارگر آنتن موبایل آزاردیده قطع شده است، مگر وارد یک نهاد امنیتی شدهاند که با فشردن یک دگمه چگونه آنتن موبایل قطع میشود؟ اغلب سینماگران یک دفتری برای خودشان دارند.
▪️ اینهمه افراد مختلف به دفاتر آنان رفت و آمد کنند. دفترشان همه مشخص است و افراد فراوانی میتوانند رفت و آمد کنند. یک نفری به این دفاتر مراجعه و مشخصات دفتر را ثبت کند میتواند برای مردم افسانهسرایی کند. در اغلب روایتها مشخصات کامل دفتر را ذکر میکنند تا افرادی که وارد آن دفتر شدند ماجرای انتشار یافته را باور کنند.
▪️شقایق نوروزی سلسلسه روایتهای صحتسنجی نشدهای را منتشر کند و این موضوع بشدت خطرناک است. قطعا از این پروژه او مقاصد سیاسی خاصی را دنبال میکند و ممکن است درباره هر شخصیت حقیقی یا حقوقی چنین روایتهایی را منتشر کند.
▪️این روزنامه نگار و کارشناس سینما اشاره کرد: این صفحه امکان دارد بر اساس شناسایی ظاهری و محیطی هر وزارتخانهای یک روایت درباره کارکنان آن وزارتخانه منتشر کند و به همین ترتیب بر شمار راویان و روایتهای تصدیقنشده افزوده میشود.
▪️مثلا در یکی از روایتها آزاردیده خیالی نوشته من میروم فردا برمیگردم، آزارگر خیالی هم گفته چقدر خوب برود فردا برگرد. واقعا فرد متجاوز و آزارگر اینگونه عمل میکند ومیشود از چنگالش گریخت؟
▪️سردبیر سابق سایت سینماپرس با اشاره به عدم انطباق روایتها اشاره میکند که این تخریب از خارج هدایت میشود و با اشاره به مصاحبه فائقه آتشین گفت: او در مصاحبهای به ازدواجهای متعددش اشاره میکند و شوهران سابقش را با شیوههای مختلفی توصیف میکند. مسعود کیمیایی هم اکنون داخل کشور است اما گوگوش او را تخریب میکند.
▪️ این کدها را وقتی کنار هم میگذاریم متوجه میشویم بخشی از این پروژه متوجه سینمای ایران و فرهنگ در داخل ایران است و در مرحله بعد سراغ حوزههای دیگر هم خواهد رفت تا افرادی که در این کشور زندگی میکنند را مورد دار جلوه دهند و بعد سوژههای خودشان را به نظام سیاسی متصل کنند و بگویند که این چهرههای آزار
گر و متجاوز برآمده از نظام سیاسی هستند و گرنه هیچکدام از این داستان هایی که منتشر میشود قابل اثبات نیست.
▪️نثر اغلب این روایتها شبیه یکدیگر است و کاملا یک نفر همه اینها را مینویسد و این یک نفر هم ممکن است داخل کشور باشد و اغلب این روایتها شبیه یکدیگر هستند. کسی اگر دقت داشته باشد و مطالعه داشته باشد میتواند گوش دهد متوجه میشود که این روایت منطقی نیست و از نظر عقلی هم قابل پذیرش نیست.
▪️دانش ضمن اشاره به اتفاقاتی که اخیرا برای پرویز پرستویی در آمریکا افتاد گفت: حتی اتفاقی هم که برای ایشان افتاد بخشی از این پازل است. در واقع پروژه مهم این است هر سینماگری داخل ایران زندگی میکند، هدف قرار گیرد و این پروژه مشمول تمام رویکردها و جناحهای سیاسی خواهد بود و تفاوتی هم قائل نخواهند بود.
▪️تمامی رسانههای فارسی زبان سیاسی هم از این پروژه حمایت می کنند چون با تحت فشار قرار دادن این افراد زمینه مهاجرت آنان را فراهم میکند. رسانههای داخلی و جریان اصلی هم نباید به تکمیل کننده این پازل تبدیل شود و برخوردهای تندی هم که با هنرمندان میکنیم عملا انتظاری است که آنان از ما دارند و نباید در این شرایط در زمین دشمن بازی کنیم.
#behdokht_ir
#behdokht.ir
#به_دخت
#بهدخت
#به_دخت_گزارش
#شقایق_نوروزی
#انتقامجویی
#هنرمندان
#صفحه_می_تو
#می_تو_ایرانی
#پروژه
#فساد_در_سینما
#امین_فریدن
#احمد_رضا_دانش
#جناح_های_سیاسی
#دشمن
#راستی_آزمایی
#اینستاگرام
ماهی
▪️حمید یک هفتهای بود عضو جدید خانواده نامداری شده بود.
▪️ با خوشحالی وارد خانه شد: سلام عزیزجون.
- سلام پسرم.
- عزیز جون با اجازهتون اینا رو خریدم تا برای فردا شب که شب عید هست درست کنید.
- دستت درد نکنه پسرم. چرا زحمت کشیدی.
▪️ عزیز جون نایلون مشکی را از حمید گرفت و داخل آشپزخانه رفت.
▪️حمید و فرزانه مشغول صحبت بودند. با صدای جیغ عزیزجون به طرف آشپزخانه دویدند.
عزیزجون مویه کنان وسط آشپزخانه نشسته بود.
- چی شده عزیزجون؟
- ماهی، ماهی.
▪️نگاهها چرخید سمت سینک ظرفشویی.
- ای وای من! حمید ماهی خریدی؟
- آره. مگه چه اشکالی داره؟
- فعلا قضیه ماهی رو ول کن. زیر بغلهای عزیز جون رو بگیر ببریم روی تختش.
▪️عزیز جون روی تخت دراز کشید.
فرزانه قرص زیر زبانی را در دهانش گذاشت.
عزیز دَم گرفته بود: ای رودِم، ای رود.
- آروم باش عزیز جون سعی کن بخوابی.
فرزانه بدون اینکه حرفی بزند به حمید اشاره کرد به سالن برود. خودش هم دنبال او راه افتاد.
حمید با چهرهی درهم به مُخَدَّههای سنتی تکیه داد.
▪️ فرزانه رو به روی قاب عکس رضا ایستاد. بغضش را قورت داد: از وقتی که داداش رضا در اروندرود مفقودالاثر شد عزیز جون طاقت دیدن ماهی نداره.
🔺️نویسنده:سیده اعظم الشریعه موسوی
#behdokht.ir
#behdokht_ir
#به_دخت
#بهدخت
#به_دخت_داستانک
#شهید
#مادر_شهید
#ماهی
#اروند_رود
#شب_عید
#خانواده
#شهدای_غواص
#شهدای_دفاع_مقدس
#هشت_سال_دفاع_مقدس
#چشم_انتظاری
«اقیانوس آرام» و چالشهای کار نوجوانانه
🔸️هادی نعمتالهی که تهیهکنندگی و کارگردانی دو فصل از برنامه «اقیانوس آرام» را بر عهده داشته است، این برنامه را به یک مدرسه و کارگاه تشبیه کرد و گفت: «اقیانوس آرام» بیشتر یک مدرسه و کارگاه است تا یک مجموعه تلویزیونی و از دل یک دغدغه تربیتی بیرون آمده و تلاش ما هم این بود که برنامه یک فضای سلامت برای نوجوانان ایجاد کند تا بچهها بتوانند در این فضا یاد بگیرند و تجربه کسب کنند.
🔸️انتخاب مهمان چالش جدی پیش روی تیم تولید این تهیهکننده درباره اتاق فکر «اقیانوس آرام» اضافه کرد: تعداد زیادی از افرادی که دغدغه نوجوانان را داشتند درگیر کار بودهاند. بعضیها بیشتر و برخی ممکن است یک جلسه همراه ما بوده باشند. سعی کردیم از کسانی که در حوزه نوجوان کاری کردهاند و یا مسالهشان است که در این فضاها قدم بردارند کمک بگیریم. تنوع افرادِ اتاق فکر بسیار زیاد است به همین خاطر اسم نمیبرم. بخشی در حوزه فرمی و برنامهسازی و عمده آنها از باب نگاه تربیتی همراه ما بودهاند.
🔸️نعمتالهی پیرامون انتخاب مهمانان توضیح داد: واقعیت این است که در مورد مهمانها تنوع داشتهایم علتش هم این است که ما همیشه با موضوع خاصی به سراغ مهمانان برنامه رفتهایم. به این معنی که لیستی از دغدغههای مهم نوجوانان داشتهایم و سعی کردهایم بر این اساس افرادی را پیدا کنیم که در این قالب قرار بگیرند. شاید ۳ مجری و ۴ بازیگر در میان مهمانان داشته باشیم اما اینکه چه بازیگری را بیاوریم که یک حرف خاص را بزند یک چالش جدی است. لزوماً آوردن یک انسان موفق منظور ما نبوده، بلکه کسی باید باشد که مضمونی که در جلسات پیشتولید و اتاق فکر به آن رسیدهایم را بتواند به نوجوانان منتقل کند.
تهیهکننده «اقیانوس آرام» در ادامه افزود: تنوعی از کسانی که در میان آنها کارآفرین، بازیگر، وکیل، روانشناس، نقاش، ورزشکار، خلبان و … وجود داشته باشد کار آسانی نیست. اینکه از حوزههای مختلف افرادی با ویژگیهای منحصر به فرد را دور هم جمع کنید چون مسائل نوجوانان همینقدر متنوع و شناور بین حوزههای مختلف است. مهمانان برنامه با این منطق میآمدند.
نعمتالهی درباره مضامین منتقل شده توسط مهمانان تصریح کرد: سعی میکردیم با هر مهمان کلیدواژهای را پررنگ کنیم. یکی احترام به پدر و مادر، دیگری مسئولیتپذیری، گفتوگوی مؤثر، پذیرفتن شرایط، درک کردن افراد، مبارزه کردن، تلاش کردن برای پیدا کردن مسیر، یافتن استاد مناسب و … هر کدام از اینها و کلیدواژههای دیگر نقاط برجسته صحبتهای ما با هر یک از مهمانان برنامه است.
🔸️آوردن چهرههای معروف به برنامه دغدغه ما نیست کارگردان برنامه درباره گوناگونی مواجهه نوجوانان با مهمانان برنامه بیان کرد: بچههای ما عموماً یک دفترچه با خود دارند و هر یک دریافتی که از هر یک از مهمانان برنامه دارند را در آن دفترچه مینویسند. این هم چیزی نیست که ما به آنها گفته باشیم و در روند معمول برنامه اتفاق میافتد. تلاش میکنیم آدم حسابی بیاوریم لزوماً اینکه فرد معروف یا چهره بیاوریم دغدغه ما نیست. کسی که در حوزهای که کار میکند شناخته شده باشد، حرف جدی داشته باشد و از یک تجربه زیسته بتواند حمایت کند.
🔸️این برنامهساز تلویزیون درباره قصه خاص برخی از مهمانان توضیح داد: برخی از آنها را از قبل نمیدانیم و برخی را با علم به آن پیشینه به سراغ آن فرد خاص رفتهایم. مثلاً درباره نجمالدین شریعتی به عنوان فردی که مسیری را طی کرده و دغدغه ویژهای داشته به سراغش رفتیم. اما در میان کار به یک ویژگی فردی دیگر هم رسیدیم که بحث ما را تقویت میکرد و آن هم بحث لکنت زبان ایشان بود که در برنامه کامل به آن اشاره شد. در این میان مبارزه و جنگیدنی هم برای این فرد وجود داشته که اگر نبود اصل اجرای این فرد زیر سوال میرفت. این مساله برای نوجوانان میتواند آموزههای زیستی و تجربی زیادی داشته باشد.
🔸️وی در ادامه بیان کرد: اما درباره برخی مهمانان از ابتدا قصهای وجود داشته مثل سجاد سالاروند که از دو پا معلولیت دارد و قهرمان کوهنوردی و دو میدانی است و در شکل ظاهری هم این معلولیت مشخص نیست. این قسمت از برنامه را با کمک خودش کاملاً بر اساس قصهای که از او میدانستیم طراحی کردیم.
🔸️نعمتالهی در ادامه پیرامون بازخورد این برنامه اظهار کرد: این روزها تلویزیون خیلی حالش خوب نیست و باید به اندازه خودش از او توقع داشت. اما «اقیانوس آرام» کمی فرق میکند، برنامه سرگرمیساز نیست اما میبینیم بزرگسالان نیز با آن ارتباط گرفتهاند. با دیدن برنامه جاهایی مکث کردهاند و دیدنش را به بچههایشان توصیه کردهاند. ما به صورت جدی از مخاطب بزرگسال نیز بازخورد داریم.
🔸️در انتها تهیهکننده «اقیانوس آرام» درباره برنامهسازی در حوزه نوجوان تاکید کرد: «اقیانوس آرام» برنامهای است که مخاطب جدی دارد و دنبال میشود
. این مساله از بازخوردهایی که به ما میرسد و یا در فضای مجازی میبینیم کاملاً قابل رصد است. استقبال مخاطب از «اقیانوس آرام» یک معنای دیگری هم دارد و آن هم اینکه ما در این حوزه کار جدی دیگری هم نکردهایم و این کمک میکند که کار دیده شود و البته مسئولیت ما را هم سنگینتر میکند.
🔸️وی در پایان اظهار امیدواری کرد برنامهسازی برای این نسل تبدیل به یک مسیر جدی در سازمان شود و گفت: به نحوی که اگر قرار باشد افرادی مثل من میان ساخت دو فصل از برنامه دو، سه سال توقف داشته باشند احساس کنند که دارند میدان و عرصهای را از دست میدهند.
منبع: خبرگزاری مهر
#behdokht.ir
#behdokht_ir
#به_دخت
#بهدخت
#به_دخت_گزارش
#اقیانوس_آرام
#مخاطب
#نعمت_الهی
#نجمالدین_شریعتی
#دغدغه_نوجوانان
#برنامه_ساز_تلویزیون
#چهرههای_معروف
#دغدغه_تربیتی
#نگاه_تربیتی