eitaa logo
محصولات فرهنگی بهشت
1.4هزار دنبال‌کننده
884 عکس
111 ویدیو
19 فایل
فروشگاه محصولات فرهنگی بهشت بهشت برای هر سلیقه ای ک شما بگید یه پیشنهاد خاص داره پخش انواع محصولات فرهنگی و مذهبی واسلامی ایرانی ارسال به سراسر ایران 🔅سفارشات پس از تسویه حساب، ارسال خواهند شد. 😍همکاری با پورسانت داریم 👤جهت مشاوره و ثبت سفارش @msaghale
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش موضوعات مهم خطبه ۸۲ تا ۷۹.mp3
2.51M
🔊 گزارش موضوعات مهم از خطبه ۸۲ تا خطبه ۷۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : خطبه ۸۲ تا خطبه ۷۹ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : (بعضی از شارحان گفتند: این خطبه در شهر کوفه در شناساندن دنیا ایراد شد.) 🔹دنياشناسی ♦️"چگونه خانه دنيا را توصيف کنم که ابتدای آن سختی و مشقّت و پايان آن نابودی است؟ در حلال دنيا حساب و در حرام آن عذاب است. کسی که ثروتمند گردد فريب می خورد و آنکس که نيازمند باشد اندوهناک است و تلاش کننده دنيا به آن نرسد و به رهاکننده آن روی آورد. کسی که با چشم بصيرت به آن بنگرد او را آگاهی بخشد و آن کس که چشم به دنيا دوزد کوردلش می کند. می گويم: اگر صاحب انديشه ای درست در کلام امام(علیه السلام) که فرمود: «مَن أبْصَر بِها بَصّرته» انديشه کند در آن معنای شگرف و بينشی ژرف می نگرد که هرگز به پايان آن نتوان رسيد و ژرفایِ کلامِ امام(علیه السلام) را نخواهد ديد. به خصوص اگر جمله «وَمَن أَبصر الَيها أَعْمتهُ» را هماهنگ با جمله قبل، به خوبی ارزيابی کند، خواهد ديد که تفاوت اين دو کلام تا کجاست. تفاوتی روشن و شگفتی آور و آشکار، درود و سلام خدا بر اميرالمؤمنين باد." ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : (بعضی از شارحان گفتند: این خطبه در شهر کوفه ایراد شد.) 🔹تعريف زهد و پارسايی ♦️ای مردم! زهد يعنی کوتاه کردن آرزو و شکرگزاری در برابر نعمت ها و پرهيز در برابر محرّمات. پس اگر نتوانستيد همه اين صفات را فراهم سازيد، تلاش کنيد که حرام بر صبر شما غلبه نکند و در برابر نعمت ها، شکر يادتان نرود. چه اينکه خداوند با دلايل روشن و آشکار عذرها را قطع و با کتاب های آسمانی روشنگر بهانه ها را از بين برده است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : (پس از جنگ جمل و فرو نشاندن شورش بصره در سال ۳۶ هجری ماه جمادی الثانی در مسجد شهر بصره فرمود: ) 1⃣ بيان تفاوتهای زنان و مردان ♦️ای مردم! همانا زنان در مقايسه با مردان در ايمان و بهره وری از اموال و عقل متفاوتند امّا تفاوت ايمان بانوان برکنار بودن از نماز و روزه در ايّام «عادت حيض» آنان است و امّا تفاوت عقلشان با مردان بدان جهت که شهادت دو زن برابر شهادت يک مرد است و علّت تفاوت در بهره وری از اموال آن که ارث بانوان نصف ارث مردان است. 2⃣ مديريت خانوادگی ♦️ پس از زنان بد بپرهيزيد و مراقب نيکانشان باشيد. در خواسته های نيکو همواره فرمانبردارشان نباشيد، تا در انجام منکرات طمع ورزند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : (هنگام حرکت برای نبرد با خوارج، در ماه صفر سال ۳۸ هجری، شخصی با پیشگویی و از راه شناخت ستارگان گفت: اگر در این ساعت حرکت کنید، پیروز نمی شوید و من از راه علم ستاره شناسی این محاسبه را کردم . امام علیه السلام فرمود:) 1⃣ پرهيز از توجه به غير خدا ♦️گمان می کنی تو از آن ساعتی آگاهی که اگر کسی حرکت کند زيان نخواهد ديد؟ و می ترسانی از ساعتی که اگر کسی حرکت کند ضرری دامنگير او خواهد شد؟ کسی که گفتار تو را تصديق کند، قرآن را تکذيب کرده است و از ياری طلبيدن خدا در رسيدن به هدف های دوست داشتنی و محفوظ ماندن از ناگواری ها، بی نياز شده است، گويا می خواهی به جای خداوند تو را ستايش کنند، چون به گمان خود مردم را به ساعتی آشنا کردی که منافعشان را به دست می آورند و از ضرر و زيان در امان می مانند. 2⃣ پرهيز دادن مردم از ستاره شناسی ♦️ ای مردم! از فرا گرفتن علم ستاره شناسی (برای پيشگويی های دروغين) بپرهيزيد، جز آن مقدار از علم نجوم که در دريانوردی و صحرانوردی به آن نياز داريد؛ چه اينکه، ستاره شناسی شما را به غيب گويی و غيب گويی به جادوگری می کشاند و ستاره شناس چون غيب گو و غيب گو چون جادوگر و جادوگر چون کافر و کافر در آتش جهنم است. با نام خدا حرکت کنيد. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•❀🌹❀•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 3⃣2⃣ (قسمت بیست و سوم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷) 💠 ۵ . تبدیل معروف به منکر و منکر به معروف 🔻 و لَا فِی الْبلَاد شَیْءٌ أَنْکَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ؛ در شهرها و مناطق اسلامی هیچ چیز ناشناخته تر از معروف و نیکی نیست ، 🔻و لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَرِ ؛ و هیچ چیز شناخته شده تر از منکر نیست . هر کلمه ای از این کلمه ها توضیحات فراوانی می خواهد، اما لزومی ندارد که توضیح بدهم ، باید روی جملات فکر کنید ؛ اگر فکر کنید ، خودتان معنایش را می فهمید ؛ خودتان نمونه های فراوانش را پیدا می کنید . 💠 ۶. رها شدن قرآن توسط حاملان آن 🔻فقَدْ نَبَذَ الْكِتَابَ حَمَلَتُهُ ؛ حاملان کتاب ، آنهایی که بار قرآن روی دوش آنها بود و مسؤولیت بیان قرآن بر عهدهٔ آنها بود ، کتاب را انداختند ، حاملان قرآن ، قرآن را دور انداختند ، 🔻 و تَناساهُ حَفَظَتُهُ ؛ حافظان قرآن ، پاسداران قرآن ، قرآن را به فراموشی سپردند . اشکال کار اینجا است ؛ اگر حاملان و حافظان قرآن ، قرآن را از یاد نمی بردند ، به یاد آوردن مردم آسان بود ، اما وقتی که گنجینه دار این گنج ، گنج را فراموش بکند ، یادش برود که چنین گنجی در اختیارش هست ، از آن گنج نه او استفاده خواهد کرد و نه دیگران . اگر او یادش نرفت ، گنج را خرج می کند ، همه استفاده می کنند ؛ چه بخواهند ، چه نخواهند ؛ چه بدانند ، چه ندانند . اگر در آستینش درهم و دینار بود ، آن را خرج خواهد کرد ، مردم [ هم ] از آن استفاده خواهند برد. ↩️ ادامه دارد...
🌹 سهم : خطبه ۷۸ تا خطبه ۷۳ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 🔹نيايش امام خدايا! از من درگذر آنچه را از من بدان داناتری و اگر بار ديگر به آن بازگردم تو نيز به بخشايش باز گرد. خدايا! آنچه از اعمال نيکو که تصميم گرفتم و انجام ندادم ببخشای. خدايا! ببخشای آنچه را که با زبان به تو نزديک شدم، ولی با قلب آن را ترک کردم. خدايا! ببخشای نگاه های اشارت آميز و سخنان بی فايده و خواسته های بی مورد دل و لغزش های زبان را. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : (آنگاه در زمان عثمان در سال ۳۳ هجری سعید بن عاص، حق مسلم امام علی علیه السلام را جهت محاصره اقتصادی از آن حضرت منع کرد فرمود:) 🔹هشدار به غاصبان بنی اميه ♦️"بنی اميّه، از ميراث پيامبر(صلی الله علیه و آله)جز اندک چيزی، به من نمی پردازند. سوگند به خدا! اگر زنده ماندم بنی اميّه را از حکومت دور می کنم، چونان قصّابی که شکمبه خاک آلوده را دور می افکند. می گويم: و «التُّرابُ الوَذِمة» نيز روايت شد، که درست نيست و قلب در عبارت است. سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «ليفوقونَنی» يعنی اندک اندک از مال به من می دهند چونانکه بچّه شتر را اندک اندک شير می خورانند و يک بار شير از شتر می دوشند. و «وذام» جمع «وذمة» پاره ای از شکمبه يا جگر است که در خاک بيفتد و سپس آن را بردارند." ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : (بعضی از شارحان خطبه ۷۶ را با خطبه۶۳ یکی دانستند) 🔹صفات بنده پرهيزكار خدا رحمت کند کسی را که چون سخن حکيمانه بشنود، خوب فرا گيرد و چون هدايت شود بپذيرد، دست به دامن هدايت کننده زند و نجات يابد. مراقب خويش در برابر پروردگار باشد. از گناهان خود بترسد خالصانه گام بردارد عمل نيکو انجام دهد، ذخيره ای برای آخرت فراهم آورد و از گناه بپرهيزد. همواره اغراض دنيايی را از سر دور کند و درجات آخرت را به دست آورد. با خواسته های دل مبارزه کند، آرزوهای دروغين را طرد و استقامت را مرکب نجات خود قرار دهد و تقوا را زاد و توشه روزِ مُردن گرداند. در راهِ روشنِ هدايت قدم بگذارد و از راه روشن هدايت فاصله نگيرد. چند روز زندگی دنيا را غنيمت شمارد و پيش از آن که مرگ او فرا رسد خود را آماده سازد و از اعمال نيکو، توشه آخرت برگيرد. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : (در سال ۳۶ هجری وقتی شنید بنی امیه با تهمت های فراوان آن حضرت را در خون عثمان شریک می پندارد، فرمود:) 🔹دفاعيات امام(علیه السلام) در برابر تهمت ها آيا شناختی که بنی اميّه از روحيّات من دارند، آنان را از عيب جويی بر من باز نمی دارد؟ و آيا سوابق مبارزاتی من، نادانان را بر سر جای خود نمی نشاند که به من تهمت نزنند؟ آنچه خدا آنان را بدان پند داد از بيان من رساتر است. من مارقين (از دين خارج شدگان) را با حجّت و برهان مغلوب می کنم و دشمن ناکثين «پيمان شکنان» و ترديد دارندگان در اسلام می باشم. شُبهات را بايد در پرتو کتاب خدا، قرآن، شناخت و بندگان خدا به آنچه در دل دارند، پاداش داده می شوند. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( در ذی الحجه سال ۲۳ هجری پس از قتل عمَر ، در روز شورا آن هنگام که مردم به ناحق، با عثمان جمع شدند، فرمود:) 🔹ويژگيهای امام علی (علیه السلام) از زبان خود ♦️همانا می دانيد که سزاوارتر از ديگران به خلافت من هستم. سوگند به خدا، به آنچه انجام داده ايد گردن می نهم، تا هنگامی که اوضاع مسلمين رو به راه باشد و از هم نپاشد و جز من به ديگری ستم نشود و پاداش اين گذشت و سکوت و فضيلت را از خدا انتظار دارم و از آن همه زر و زيوری که به دنبال آن حرکت می کنيد پرهيز می کنم. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( این خطبه را درباره مروان بن حکم ایراد فرمود.) گویند در سال ۳۶ هجری وقتی مروان بن حکم، داماد عثمان، در جنگ جمل اسیر شد، امام حسن علیه السلام وامام حسین علیه السلام نزد پدر عذر او خواستند و امام علی علیه السلام او را رها کرد. گفتند: پدر، مروان با شما بیعت می کند. فرمود:) 🔹خبر غيبی از حكومت چهار فرمانروای فاسد از پسران مروان مگر پس از کشته شدن عثمان با من بيعت نکرد؟ مرا به بيعت او نيازی نيست، دست او دست يهودی است، اگر با دست خود بيعت کند، در نهان بيعت را می شکند. آگاه باشيد، او حکومت کوتاه مدّتی خواهد داشت، مانند فرصت کوتاه سگی که با زبان بينی خود را پاک کند. او پدر چهار فرمانرواست «قوچ های چهارگانه» و امّت اسلام از دست او و پسرانش روزگار خونينی خواهند داشت. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (44).mp3
9M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتادم : خطبه ۷۸ تا خطبه ۷۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۷۸ تا خطبه ۷۳.mp3
3.9M
🔊 گزارش موضوعات مهم از خطبه ۷۸ تا خطبه ۷۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 3⃣2⃣ (قسمت بیست و سوم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷) 💠 ۷. رانده شدن قرآن و اهل قرآن از جامعه 🔻 فالْکِتَابُ يَوْمَئِذ وَأَهْلُهُ طَرِيدَانِ ؛ ای جان من به قربان این سخن حق ! قرآن و اهل قرآن دو موجودی هستند که هر دو به یک سرنوشت دچار شده اند ؛ هر دو دور شده اند ، هر دو نفی بلد شده اند ، هر دو از آغوش گرم اجتماع رانده شده اند ؛ هم خود قرآن ، هم حاملان واقعی قرآن .قرآن و اهل قرآن در آن روز هر دو نفی بلد شده اند ؛ هر دو رانده شده اند ، 🔻و صَاحِبَانِ مُصْطَحِبَانِ فِی طَرِیقٍ وَاحِدٍ ؛ هر دو رفیقند در یک راه ؛ 🔻لا یُؤْوِیهِمَا مُؤْوٍ ؛ هیچ پناه دهنده ای آنها را پناه نمی دهد ؛ نه قرآن را و نه اهل قرآن را ، 🔻فالْکتَابُ وَ أَهْلُهُ فِی ذَلِک الزَّمَانِ فِی النَّاسِ وَ لَیْسَا فِیهِمْ ؛ قرآن و اهل قرآن در آن زمان در میان مردم هستند اما در میان مردم نیستند ؛ مثل نبودن است . متن قرآن ، آهنگ قرآن ، سخن از قرآن ـ اهل واقعی قرآن بین مردم هستند اما مجال استفادهٔ از آنها نیست ، راه مردم به سوی آنها بسته است . 🔻لأَنَّ الضَّلَالَةَ لَا تُوَافِقُ الْهُدَى ؛ علتش را می خواهی ؟ علتش خیلی طبیعی است ، چون گمراهی با هدایت جمع نمی شود ، 🔻 و إِنِ اجْتَمَعَا ؛ حتی با همدیگر و در کنار یکدگر هم باشند ، آبشان به یک جوی نمی رود . 🔹 اگر چنانچه بخواهید سخن مولا را بفهمید ، همین اندازه هم بس است ، بلکه همین اندازه زیاد هم هست ؛ این همه دستور ، این همه سخن حق ، این همه مطالب توأم با فکر ، این همه حرفهایی که با نیازهای انسان برابراست . این خطبهٔ صد و چهل و هفتم است. ↩️ ادامه دارد...
💠 اولین دوره تدبر در صحيفه سجادیه 💎با تدریس استاد حسین قادری ⬅️ساختار دوره: ▫️12 جلسه 🔶روش تدریس در این دوره: 🔸برگزاری کلاس در سامانه اسکای روم 🔸 ارائه دروس همراه با پاور پینت 🔸 ارسال لینک گروه ایتایی ➖تدبر در صحیفه➖ برای متقاضی 🔸قرار دادن فایل صوتی هر جلسه در گروه مربوط 🔹هدیه دوره: 12 نکته کلیدی برای زندگی بهتر 🔹 ظرفیت محدود 🔵 جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید: 📞 03536227577 -8 ⬅️داخلی 18 و 17 🔵 💠شرایط ثبت نام در لینک زیر: https://eitaa.com/joinchat/1108279308Cd46da86581 ✳️واحد آموزش موسسه فرهنگی هنری قرآنی ثقلین ╭━━━⊰💠⊱━━━╮ @saghaleinyazd ╰━━━⊰💠⊱━━━╯
🌹سهم : خطبه ۷۲ تا ۶۹ ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ 📜 : ( در سال ۴۰ هجری سحرگاه نوزدهم ماه رمضان که ضربت خورد ، فرمود:) 🔹شكوه ها با پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ♦️همانگونه که نشسته بودم، خواب چشمانم را ربود، رسول خدا(صلی الله علیه و آله)را ديدم، پس گفتم ای رسول خدا! از امّت تو چه تلخی ها ديدم و از لجبازی و دشمنی آنها چه کشيدم، پيامبر(صلی الله علیه و آله)فرمود: نفرينشان کن. گفتم: خدا بهتر از آنان را به من بدهد و به جای من شخص بدی را بر آنها مسلّط گرداند. (کلمه «أود» يعنی کجی و انحراف و «لدد» يعنی دشمنی و خصومت، و اين از فصيح ترين کلمات است.) ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ 📜 : ( در سال ۳۹ هجری پس از شنیدن غارتگریهای فرماندهان معاویه در { عین التمر} در نکوهش کوفیان فرمود:) 🔹علل نكوهش كوفيان ♦️چه مقدار با شما کوفيان مدارا کنم؟ چونان مدارا کردن باشتران نو باری که از سنگينی بار، پُشتشان زخم شده است و مانند وصله زدن جامه فرسوده ای که هر گاه از جانبی آن را بدوزند، از سوی ديگر پاره می گردد. هر گاه دسته ای از مهاجمان شام به شما يورش آورند، هر کدام از شما به خانه رفته، درب خانه را می بنديد و چون سوسمار در سوراخ خود می خزيد و چون کفتار در لانه می آرميد. سوگند به خدا، ذليل است آن کس که شما ياری دهندگان او باشيد، کسی که با شما تيراندازی کند، گويا تيری بدون پيکان رها ساخته است. به خدا سوگند، شما در خانه ها فراوان و زير پرچم های ميدان نبرد اندکيد و من می دانم که چگونه بايد شما را اصلاح و کجی های شما را راست کرد؛ امّا اصلاح شما را با فاسد کردن روح خويش جايز نمی دانم. خدا بر پيشانی شما داغ ذلّت بگذارد و بهره شما را اندک شمارد. شما آنگونه که باطل را می شناسيد از حق آگاهی نداريد و در نابودی باطل تلاش نمی کنيد، آن گونه که در نابودی حق کوشش داريد. ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
🌹سهم : خطبه ۷۲ تا ۶۹ ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ 📜 : ( مردم را آموزش داد تا چگونه بر پیامبر «صلی الله علیه وآله وسلم» درود فرستند ) 1⃣ ويژگيهای پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) ♦️بار خدايا! ای گستراننده هر گسترده و ای نگهدارنده آسمان ها و ای آفريننده دل ها بر فطرت های خويش، دلهای رستگار و دلهای شقاوت زده. گرامی ترين درودها و افزون ترين برکات خود را بر محمد(صلی الله علیه و آله) بنده و فرستاده ات اختصاص ده، که خاتم پيامبران گذشته و گشاينده درهای بسته و آشکارکننده حق با برهان است. دفع کننده لشکرهای باطل و در هم کوبنده شوکت گمراهان است، آنگونه که بار سنگين رسالت را بر دوش کشيد و به فرمانت قيام کرد و به سرعت در راه خشنودی تو گام برداشت. حتّی يک قدم به عقب برنگشت و اراده او سُست نشد و در پذيرش و گرفتن وحی نيرومند بود، حافظ و نگهبان عهد و پيمان تو بود و در اجرای فرمانت تلاش کرد تا آنجا که نور حق را آشکار و راه را برای جاهلان روشن ساخت و دل هايی که در فتنه و گناه فرو رفته بودند هدايت شدند. پرچم های حق را برافراشت و احکام نورانی را برپا کرد؛ پس او پيامبر امين و مورد اعتماد و گنجينه دار علم نهان تو و شاهد روز رستاخيز و برانگيخته تو برای بيان حقايق و فرستاده تو به سوی مردم است. 2⃣ دعا برای پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ♦️ پروردگارا! برای پيامبر(صلی الله علیه و آله) در سايه لطف خود جای با وسعتی بگشای و از فضل و کرمت پاداش او را فراوان گردان. خداوندا! کاخ آيين او را از هر بنايی برتر و مقام او را در پيشگاه خود گرامی تر گردان و نورش را کامل گردان و پاداش رسالت او را پذيرش گواهی و شفاعت و قبول گفتار او قرار ده، زيرا که دارای منطقی عادلانه و راه جداکننده حق از باطل بود. بار خدايا! بين ما و پيغمبرت در نعمت های جاويدان و زندگانی خوش و آرزوهای برآورده و خواسته های به انجام رسيده، در کمال آرامش و در نهايت اطمينان همراه با مواهب و هدايای با ارزش جمع گردان. ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ 📜 : (در سال ۳۷ هجری و پس از فریب خوردن کوفیان از مکر و حیله عمروعاص و معاویه، هشدار گونه فرمود:) 🔹 علل نكوهش اهل عراق ♦️پس از ستايش پروردگار، ای مردم عراق! همانا شما به زن بارداری می مانيد که در آخرين روزهای بارداری، جنين خود را سقط کند و سرپرستش بميرد و زمانی طولانی بی شوهر ماند و ميراث او را خويشاوندان دور غارت کنند. به خدا سوگند، من با اختيار خود به سوی شما نيامدم بلکه به طرف ديار شما کشانده شدم، به من خبر دادند که می گوييد علی دروغ می گويد، خدا شما را بکشد، بر چه کسی دروغ روا داشته ام؟ آيا به خدا دروغ روا داشتم؟ در حالیکه من نخستين کسی هستم که به خدا ايمان آوردم. يا بر پيامبرش؟ در حالیکه من اوّل کسی بودم که او را تصديق کردم! نه، به خدا هرگز، آنچه گفتم واقعيّتی است که شما از دانستن آن دوريد و شايستگی درک آن را نداريد، مادرتان در سوگ شما زاری کند. وای، وای، سردهد. پيمانه علم را به شما به رايگان بخشيدم اگر ظرفيّت داشته باشيد، «و به زودی خبر آن را خواهيد فهميد.» ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 4⃣2⃣ (قسمت بیست و چهارم) معرفی جهتگیری حکومت اهل بیت علیهم السلام ( خطبه شقشققیّه/خطبه۳) 🔻 یکی از درخشان ترین جملات این خطبه مهم امیرالمؤمنین ، همین جملات است که دنبالهٔ بخش آخر از خطبه شقشقیه است. [ و من ] معتقدم به عنوان یک معرّف کامل از جهت گیری حکومت اهل بیت و به تعبیری حکومت علوی و [حکومت ] اسلامی، می توان این جملات را در ذهن نقش داد و [ نشان داد ] مردمانی که در طول تاریخ در راه ایجاد حکومت حقّ اسلامی ، فداکاری و مجاهدت کرده اند ، در راه چه هدف بزرگ و ارزشمندی مجاهدت و فداکاری کرده اند ؟ و اگر افرادی مثل امیرالمؤمنین زمام قدرت را به دست گرفته اند ، روی چه انگیزه ای این کار را انجام داده اند ؟ و اگر کسانی حکومت علوی را در طول تاریخ تشیّع به عنوان یک شعار معرفی کرده اند ، در زیر این شعار چه هدف بزرگی را مورد نظر داشته‌اند؟ این جملات به ما می فهماند که امیرالمؤمنین و این جریانی که با نام علی در تاریخ اسلام به وجود آمده است - یعنی جریان تشیّع - اگر نفی رقبای علی را کرده است ، در حقیقت نفی چه چیزی را کرده و اگر اثبات کرده حکومت علی را و اگر پای این سخن تا پای جان ایستاده است ، چه چیزی را در حقیقت اثبات می کرده و سنگ چه هدفی را بهینه می زده است. 💠 مبارزهٔ امیرالمؤمنین با دشمنان بر سر اهداف 🔻 غالباً این تصوّر غلط وجود دارد که در تاریخ تشیّع و در معارف شیعه دو صف در مقابل هم معرفی شده اند که یک جریان حق و صف حق و جریان دیگر جریان باطل و صف باطل است و تصور می کنند اینجا جنگ میان این دو صف ، جنگ میان شخصها و افرادی است که با امیرالمؤمنین بر سر مقام خلافت منازعه کردند ؛ در حالیکه این جملات وقتی جهت گیری حکومت و تلاش علی را برای ما معین می کند ، در حقیقت به ما می فهماند که مبارزه میان اشخاص نیست ، مبارزه میان هدفها است ؛ مبارزه و مصادمه میان راه ها است . 🔻 آن کسی که در زمان امام صادق (علیه السلام) زندگی می کند ، اگر شیعه است ، معنای شیعه بودنش این است که با آن جریان و با آن راهی که با امیرالمؤمنین شروع شده است ، زندگی خود را مخلوط بکند و از آن جریان و راهی که به وسیلهٔ رقبای امیرالمؤمنین آغاز شده است خود را جدا و متمایز کند . 🔻 تشیّع دشمن سنّتی و تاریخی ندارد ؛ آن کسانی که به عنوان دشمنان تاریخی تشیّع معرفی می شوند ، از این جهت دشمن تشیّعند که راه تشیّع را بریده اند. از این جهت ملعون و مطرود دستگاه تشیّعند که مخالف با هدفهای تشیع زندگی کرده اند . 🔻رهبر عظیم الشأن شیعه [ یعنی ] امیرالمؤمنین و همهٔ پیروان و دنباله روان راهش با شخص کاری ندارند ؛ دنبال یک راهی هستند ، دنبال یک هدفی دارند راه پیمایی می کنند ؛ هر که در آن راه هست با آنها است ، هر که بر آن راه و علیه آن راه حرکت می کند و تلاش می کند دشمن آنها است... به هر صورت آن که علیه راه خدا راه می رود ، شیطان است . ↩️ ادامه دارد...
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (45).mp3
9.16M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتاد و یکم : از خطبه ۷۲ تا خطبه ۶۹ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۷۲ تا خطبه ۶۹.mp3
3.94M
🔊 گزارش موضوعات مهم از خطبه ۷۲ تا خطبه ۶۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (46).mp3
8.02M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتاد و دوم : از خطبه ۶۸ تا خطبه ۶۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۸ تا ۶۵.mp3
3.96M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۸ تا خطبه ۶۵ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۶۸ تا ۶۵ ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (پس از آنكه محمّد بن ابی بكر در مصر در سال ۳۸ هجری شهيد شد فرمود:) 🔹ستودن هاشم بن عتبه برای فرمانداری مصر پس از شهادت محمد بن ابی بكر ♦️می خواستم هاشم بن عُتبه را فرماندار مصر کنم، اگر او را انتخاب می کردم ميدان را برای دشمنان خالی نمی گذارد و به آنها (عمرو عاص و لشکريانش) فرصت نمی داد، نه اينکه بخواهم محمدبن ابی بکر را نکوهش کنم، که او مورد علاقه و محبّت من بوده و در دامنم پرورش يافته بود. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (وقتی در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری ماجرای سقيفه را به امام رساندند پرسيد: انصار چه گفتند پاسخ شنيد كه انصار گفتند: زمامداری از ما و رهبری از شما مهاجرين انتخاب گردد. پس امام عليه السّلام فرمود) 🔹ردّ استدلال انصار و قريش نسبت به امامت در سقيفه ♦️چرا با آنها به اين سخن رسول خدا(صلی الله علیه و آله)استدلال نکرديد که آن حضرت درباره انصار سفارش فرمود: با نيکان آنها به نيکی رفتار کنيد و از بدکاران آنها در گذريد. [پرسيدند: چگونه اين حديث انصار را از زمامداری دور می کند؟. پاسخ داد:] اگر زمامداری و حکومت در آنان بود، سفارش کردن درباره آنها معنايی نداشت. [سپس پرسيد: قريش در سقيفه چه گفتند؟. جواب دادند: قريش می گفتند ما از درخت رسالتيم، امام(علیه السلام) فرمود:] به درخت رسالت استدلال کردند، امّا ميوه اش را ضايع ساختند. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در يكی از روزهای آغازين جنگ صفّين در سال ۳۷ هجری برای لشكريان خود ايراد فرمود) 🔹 آموزش تاكتيكهای نظامی ♦️ای گروه مسلمانان! لباس زيرين را ترس خدا و لباس رويين را آرامش و خونسردی قرار دهيد. دندان ها را بر هم بفشاريد تا مقاومت شما برابر ضربات شمشير دشمن بيشتر گردد. زِرِه نبرد را کامل کنيد، پيش از آنکه شمشير را از غلاف بيرون کشيد چند بار تکان دهيد، با گوشه چشم به دشمن بنگريد و ضربت را از چپ و راست فرود آوريد و با تيزی شمشير بزنيد و با گام برداشتن به پيش، شمشير را به دشمن برسانيد و بدانيد که در پيش روی خدا و پسر عموی پيغمبر(صلی الله علیه و آله)قرار داريد. پی در پی حمله کنيد و از فرار شرم داريد، زيرا فرار در جنگ، لکه ننگی برای نسل های آينده و مايه آتش روز قيامت است. از شهادت خرسند باشيد و به آسانی از آن استقبال کنيد. به آن گروه فراوان اطراف خيمه پر زرق و برق و طناب در هم افکنده (فرماندهی معاويه) به سختی حمله کنيد و به قلب آنها هجوم بريد که شيطان در کنار آن پنهان شده، دستی برای حمله در پيش و پايی برای فرار آماده دارد، مقاومت کنيد تا ستون حق بر شما آشکار گردد. «شما برتريد، خدا با شماست و از پاداش اعمالتان نمی کاهد». ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در سال ۳۸ هجری پس از پايان جنگ صفّين در مسجد كوفه اين سخنرانی را ايراد كرد) 🔹خدا شناسی «شناخت صفات خدا» ♦️ستايش خداوندی را سزاست که صفتی بر صفت ديگرش پيشی نگرفته تا بتوان گفت، پيش از آنکه آخر باشد اوّل است و قبل از آن که باطن باشد ظاهر است. هر واحد و تنهايی جز او اندک است. هر عزيزی جز او ذليل و هر نيرومندی جز او ضعيف و ناتوان است. هر مالکی جز او بنده و هر عالمی جز او دانش آموز است، هر قدرتمندی جز او گاهی توانا و زمانی ناتوان است. هر شنونده ای جز خدا، در شنيدن صداهای ضعيف کر و برابر صداهای قوی، ناتوان است و آوازهای دور را نمی شنود. هر بيننده ای جز خدا، از مشاهده رنگ های ناپيدا و اجسام بسيار کوچک ناتوان است. هر ظاهری غير از او پنهان و هر پنهانی جز او آشکار است. مخلوقات را برای تقويت فرمانروايی و يا برای ترس از آينده يا ياری گرفتن در مبارزه با همتای خود و يا برای فخر و مباهات شريکان و يا ستيزه جويی مخالفان نيافريده است. بلکه همه آفريده های او هستند و در سايه پرورش او، بندگانی فروتن و فرمانبردارند. خدا در چيزی قرار نگرفته تا بتوان گفت در آن جاست و دور از پديده ها نيست تا بتوان گفت از آنها جداست. آفرينش موجودات او را در آغاز ناتوان نساخته و از تدبير پديده های آفريده شده باز نمانده است. نه به خاطر آنچه آفريده قدرتش پايان گرفته و نه در آنچه فرمان داد و مقدّر ساخت دچار ترديد شد. بلکه فرمانش استوار و علم او مستحکم و کارش بی تزلزل است. خدايی که به هنگام بلا و سختی به او اميدوار و در نعمت ها از او بيمناکند. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 5⃣2⃣ (قسمت بیست و پنجم) احساس نیاز ملت مسلمان به حکومت علوی 🔻 بعد از آنکه خشم ملت مسلمان در مقابل بیدادگری های حاکم زمان آن چنان متمرکز شد و به صورت مشت گره کرده ای درآمد که اولین حاکم کشی در تاریخ اسلام به وقوع پیوست ، مسلمانان قرآن خوان و به قرآن احترام گذار خلیفه را در حالیکه قرآن می خواند کشتند و این کار را به قصد قربت کردند ، ناگهان تمام جامعهٔ اسلامی - چه آن کسانی که در نزدیک بودند و چه آن مردمی که در راه های دور و شهرهای دوردست زندگی می کردند ـ احساس کردند که باید شتر خلافت را در خانهٔ امیرالمؤمنین ، علی بن ابی طالب خوابانید ؛ این کالبد تشنه ، این بدن ضعیف شدهٔ بی حال ناگهان احساس کرد که به چه عنصری ، به چه رهبری ، به چه انسان بزرگی محتاج است . 🔻وقتی آگاهی مردم ، رشد و شعور اجتماعی و اسلامی ملت مسلمان به درجهٔ مطلوب برسد ، رهبرش را می شناسد ؛ اگر با شخص نشناسد ، با شخصیت می شناسد . 🔻ناگهان همهٔ جامعهٔ اسلامی احساس کردند که علی می خواهند ؛ احساس کردند که آن ارادهٔ قاطع را لازم دارند ؛ احساس کردند که آن دل قوی و بزرگ و آن روح استوار برای ادارهٔ جامعهٔ آنها ضروری است ؛ لذا می گوید : « فَمَا رَاعَنِی » ، ناگهان دیدم مردم ریختند اطراف خانهٔ من ، امیرالمؤمنین در مقابل تقاضای عمومی ملت مسلمان قرار می گیرد و خلافت را می پذیرد ؛ 🔻آقا چرا خلافت را پذیرفتید ؟ بعد از ۲۵ سال جفا به شما ، بعد از آنکه آن کسانی که نمی توانستند این صفحه را با خط خوش بنویسند ، با خط ناخوش خود مغشوشش کردند، چرا نرفتید مجدداً مثل یکی از آحاد رعیت زندگی کنید ، بگذارید طلحه و زبیر و عبدالله عمر و دیگران و دیگران زمام حکومت و خلافت را به دست بگیرند و شما به آنها کمک کنید ؟ مولای ما امیرالمؤمنین ( صلوات الله وسلامه عليه ) جواب می دهد به این سؤال و در این جواب جهت گیری حکومت خود و فلسفهٔ اساسی تلاش بسیار پررنج خود را بیان می کند . ↩️ ادامه دارد...
🌹سهم : خطبه ۶۴ تا ۵۹ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( در سال ۳۸ هجری، پس از پایان جنگ نهروان، نسبت به آینده خوارج فرمود: ) 🔹نهی از كشتار خوارج ♦️بعد از من با خوارج نبرد نکنيد، زيرا کسی که در جستجوی حق بوده و خطا کرد مانند کسی نيست که طالب باطل بوده و آن را يافته است. (مَنظور امام علیه السلام از گروه دوم معاويه و ياران او هستند.) ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( در پایان جنگ با خوارج، در سال ۳۸ هجری شخصی گفت: ای امیرالمومنین! خوارج همه نابود شدند:) 🔹خبر از تداوم تفکر انحرافی خوارج ♦️نه سوگند به خدا هرگز ، آنها نطفه هايی در پشت پدران و رَحِمِ مادران وجود خواهند داشت، هر گاه که شاخی از آنان سر برآورد قطع می گردد، تا اينکه آخرين شان به راهزنی و دزدی تن در می دهند. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : (در سال ۳۸ هجری به هنگام حركت برای جنگ با خوارج شخصی گفت، خوارج از پل نهروان عبور كردند امام فرمود:) 🔹خبر از قتلگاه خوارج ♦️"قتلگاه خوارج اين سوی نهر است؛ به خدا سوگند، از آنها جز ده نفر باقی نمی ماند و از شما نيز ده نفر کشته نخواهد شد. منظور امام(علیه السلام) از «نطفه» آب نهر است که از فصيح ترين کنايه در رابطه با آب است، هر چند زياد و فراوان باشد. ما به اين مطلب در گذشته، در مورد مسأله ای شبيه همين مطلب اشاره کرده ايم." ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
🌹سهم : خطبه ۶۴ تا ۵۹ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : تشويق به عمل صالح 🔹 شتافتن به سوی اعمال پسنديده ♦️ای بندگان خدا! تقوا پيشه کنيد و با اعمال نيکو به استقبال أجل برويد. با چيزهای فانی شدنی دنيا آنچه که جاويدان می ماند خريداری کنيد. از دنيا کوچ کنيد که برای کوچ دادنتان تلاش می کنند. آماده مرگ باشيد که بر شما سايه افکنده است. چون مردمی باشيد که بر آنها بانگ زدند و بيدار شدند و دانستند دنيا خانه جاويدان نيست و آن را با آخرت مبادله کردند. خدای سبحان شما را بيهوده نيافريد و به حال خود وا نگذاشت. ميان شما تا بهشت يا دوزخ فاصله اندکی جز رسيدن مرگ نيست. زندگی کوتاهی که گذشتن لحظه ها از آن می کاهد و مرگ آن را نابود می کند، سزاوار است که کوتاه مدّت باشد. زندگی که شب و روز آن را به پيش می راند به زودی پايان خواهد گرفت. مسافری که سعادت يا شقاوت همراه می برد، بايد بهترين توشه را با خود بردارد. از اين خانه دنيا زاد و توشه برداريد که فردای رستاخيز نگهبانتان باشد. بنده خدا بايد از پروردگار خود بپرهيزد، خود را پند دهد و توبه را پيش فرستد و بر شهوات غلبه کند، زيرا مرگ او پنهان و پوشيده است و آرزوها فريبنده اند و شيطان همواره با اوست و گناهان را زينت و جلوه می دهد تا بر او تسلّط يابد. انسان را در انتظار توبه نگه می دارد که آن را تأخير اندازد و تا زمان فرا رسيدن مرگ از آن غفلت نمايد. وای بر غفلت زده ای که عمرش بر ضدّ او گواهی دهد و روزگار او را به شقاوت و پستی کشاند. از خدا می خواهيم که ما و شما را برابر نعمت ها مغرور نسازد، و چيزی ما را از اطاعت پروردگار بازندارد و پس از فرا رسيدن مرگ دچار پشيمانی و اندوه نگرداند. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : روش برخورد با دنيا ♦️آگاه باشيد، دنيا خانه ای است که کسی در آن ايمنی ندارد، جز آنکه به جمع آوری توشه آخرت پردازد و از کارهای دنيايی کسی نجات نمی يابد. مردم به وسيله دنيا آزمايش می شوند؛ پس هر چيزی از دنيا را که برای دنيا به دست آورند از کفشان بيرون می رود و بر آن محاسبه خواهند شد و آنچه را که در دنيا برای آخرت تهيّه کردند به آن خواهند رسيد و با آن خواهند ماند. دنيا در نظر خردمندان چونان سايه ای است که هنوز گسترش نيافته، کوتاه می گردد و هنوز فزونی نيافته کاهش می يابد. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( در سال ۴۰ هجری روزهای آخر عمر شریف امام علیه السلام در کوفه در پاسخ به برخی از تهدیدها و کشته شدن ناگهانی فرمود:) 🔹موضع گيری امام برابر تهديد به قتل و ترور ♦️پروردگار برای من پوششی استوار قرار داد که مرا حفظ نمايد، هنگامی که عمرم بسر آيد، از من دور شده و مرا تسليم مرگ می کند که در آن روز نه تير خطا می رود و نه زخم بهبود می يابد. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
🔵 راه درمان ترس 💠 إذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه 🔹 هنگامی كه از چيزی می ترسی خود را در آن بيفكن، زيرا گاهی ترسيدن از چيزی از خودِ آن سخت تر است. 📒 نهج البلاغه ، حکمت ۱۷۵
گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۴ تا خطبه ۵۹.mp3
3.03M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۴ تا خطبه ۵۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 6⃣2⃣ (قسمت بیست و ششم) سه علت پذیرش حکومت توسط امیرالمؤمنین ( خطبه شقشققیّه/خطبه۳) : 💠 ۱. حضور مردم سه علت ذکر می کند و می فرماید : 🔻« لَولا حُضُورُ الحاضِرِ» ، این یک ؛ 🔻« وَ قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ » ، اين دو ؛ 🔻« وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم » ؛ ، این سه ؛ سه موجب داشته . 🔰 از پایین شروع می کند می آید بالا : 🔹اول حضور حاضر ، این مشهد عظیم انسانهای مسلمان بامقدار ، یک موجب است. وقتی انسانها می خواهند ، وقتی ملت می خواهد ، وقتی هزاران موجودی که خدا برای هر یکی اش ارزشها قائل است می خواهد ، آنچه می خواهند لازم می شود ؛ این یک اصلی است. بیخود نگویند که نظر انسانها ، نظر افراد مسلمان مقداری ندارد ؛ « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ » ، چون آمدند؛ چون آنها که اطراف مرا گرفتند از من خواستند، خواستم ؛ به دلیل آنکه آمدند و خواستند قبول کردم . 🔹البته این مطلب بسیار مهم را نباید اشتباهی گرفت با تن دادن به تمایلات انحرافی یک عده مردم ناآگاه ، امیرالمؤمنین نشان داده و خاندان پیغمبر نشان داده اند که آن وقتی که حق را دانسته و شناخته اند ، اعراض همهٔ انسانها از حق نتوانسته آنها را از حق روگردان کند ؛ این به آن معنا نیست. اما یک ملت آگاه ، یک ملت مصمّم ، یک عده مردم مسلمانی که بر اساس معیارهای صحیح ، یک هدفی و خواسته ای را خواسته اند و پیدا کرده اند ، رأی شان ، فکرشان ، تصمیمشان ، خواستشان از نظر امیرالمؤمنین محترم و متّبع است . « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ » ↩️ ادامه دارد...
🌹سهم : خطبه ۵۸ تا ۵۴ ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در سال ۳۸ هجری، پس از ماجرای حکمیّت و شنیدن شایعات فراوان در نکوهش خوارج فرمود: ) 🔹خبر از آينده شوم خوارج ♦️"سنگ حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانکه اثری از شما باقی نگذارد، آيا پس از ايمانم به خدا و جهاد کردنم در رکاب رسول خدا به کفر خويش گواهی دهم؟ اگر چنين کنم گمراه شده و از هدايت شدگان نخواهم بود. پس به بدترين جايگاه رهسپار شويد و به راه گذشتگان بازگرديد. آگاه باشيد، به زودی پس از من به خواری و ذلّت گرفتار می شويد و شمشير برّنده بر شما مسلّط می گردد و به استبدادی دچار خواهيد شد که برای ديگر ستمگران راه و رسم حکومت قرار خواهد گرفت. می گويم : سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «وَلابَقِیَ مِنْکم آبرٌ» سه گونه روايت شده است: اوّل - آن گونه که ما آورده ايم، آبِرٌ، از باب «يأبرالنّخل» به معنای اصلاح کننده آمد. دوم - «آثِر» نقل شد يعنی بازگوکننده حديث و اين نقل به نظر من بهتر است، گويا امام(علیه السلام) می فرمايد: از شما خبردهنده ای باقی نماند. سوم - «آبز» با «ز» نيز روايت شد به معنای هلاک شونده، پرش کننده، که به هلاک شونده «آبز» گويند." ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در سال ۴۰ هجری، روزهای آخر عمر شریف خود در نکوهش و هشدار کوفیان فرمود) 🔹خبر از سلطه ستمگری بی باك ♦️آگاه باشيد، پس از من مردی با گلوی گشاده و شکمی بزرگ، بر شما مسلّط خواهد شد که هر چه بيابد می خورد و تلاش می کند آنچه ندارد به دست آورد او را بکشيد، ولی هرگز نمی توانيد او را بکشيد. آگاه باشيد، به زودی معاويه شما را به بيزاری و بدگويی من وادار می کند. بدگويی را به هنگام اجبار دشمن اجازه می دهم که مايه بلندی درجات من و نجات شماست، امّا هرگز در دل از من بيزاری نجوييد که من بر فطرت توحيد تولّد يافته ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم تر بوده ام. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( برخی این خطبه را به آغاز سال ۳۷ هجری نسبت به تحرکات معاویه در بصره، در یکی از روزهای جنگ صفین نسبت می دهند) 🔹ياد مبارزات دوران پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در صفين ♦️در رکاب پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بوديم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می کرديم، که اين مبارزه بر ايمان و تسليم ما می افزود و ما را در جادّه وسيع حقّ و صبر و بردباری برابر ناگواری ها و جهاد و کوشش برابر دشمن ثابت قدم می ساخت. گاهی يک نفر از ما و ديگری از دشمنان ما مانند دو پهلوان نبرد می کردند و هر کدام می خواست کار ديگری را بسازد و جام مرگ را به ديگری بنوشاند. گاهی ما بر دشمن پيروز می شديم و زمانی دشمن بر ما غلبه می کرد. پس آنگاه که خدا راستی و اخلاص ما را ديد، خواری و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پيروزی را به ما عنايت فرمود، تا آنجا که اسلام استحکام يافته، فراگير شد و در سرزمين های پهناوری نفوذ کرد. به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه مثل شما بوديم، هرگز پايه ای برای دين استوار نمی ماند و شاخه ای از درخت ايمان سبز نمی گرديد. به خدا سوگند، شما هم اکنون از سينه شتر خون می دوشيد و سرانجامی جز پشيمانی نداريد. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
🌹سهم : خطبه ۵۸ تا ۵۴ ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( در سال ۳۷ هجری در آستانه جنگ صفین، برخی مدارا کردن امام علیه السلام را دیده و علت را پرسیدند در پاسخ آنان فرمود:) 🔹توضيحاتی پيرامون جنگ صفين ♦️اينکه می گوييد خويشتن داری از ترس مرگ است، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سوی مرگ روم يا مرگ به سوی من آيد و اگر تصوّر می کنيد در جنگ با شاميان ترديد دارم، به خدا سوگند هر روزی که جنگ را به تأخير می اندازم برای آن است که آرزو دارم عدّه ای از آنها به ما مُلحق شوند و هدايت گردند. و در لابلای تاريکی ها نور مرا نگريسته به سوی من بشتابند، که اين برای من از کشتار آنان در راه گمراهی بهتر است، گر چه در اين صورت نيز به جرم گناهانشان گرفتار می گردند. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( در سال ۳۷ هجری به هنگام شروع جنگ صفین این سخنرانی را ایراد فرمود.) 🔹وصف روز بيعت ♦️مردم همانند شتران تشنه ای که به آب نزديک شده و ساربان رهاشان کرده و عِقال (پای بند) از آنها گرفته، بر من هجوم آوردند و به يکديگر پهلو می زدند، فشار می آوردند، چنانکه گمان کردم مرا خواهند کشت، يا بعضی به وسيله بعض ديگر می ميرند و پايمال می گردند. پس از بيعت عمومی مردم، مسأله جنگ با معاويه را ارزيابی کردم، همه جهات آن را سنجيدم تا آن که مانع خواب من شد، ديدم چاره ای جز يکی از اين دو راه ندارم: يا با آنان مبارزه کنم و يا آنچه را که محمّد(صلی الله علیه و آله) آورده انکار نمايم، پس به اين نتيجه رسيدم که تن به جنگ دادن آسانتر از تن به کيفر پروردگار دادن است و از دست دادن دنيا آسان تر از رهاکردن آخرت است. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄