eitaa logo
بهتر بنویسیم
1.5هزار دنبال‌کننده
317 عکس
36 ویدیو
53 فایل
💡خیلی از ما نویسنده‌ایم؛ فقط باید تمرین کنیم تا #بهتر_بنویسیم. ارتباط با مدیر: @Pourjam
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
📣قابل توجه شما علاقه‌مندان به نویسندگی ⭕متفاوت‌ترین آموزش‌های تخصصی را با سمت تجربه کنید. ✅دومین دوره آموزشی ✍با موضوع: یادداشت‌نویسی رسانه‌ای ⚠️برگزار می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر، به شناسه مدیر آموزشگاه مراجعه نمایید. 🚨سمت؛ آموزشگاه مجازی تولیدمحتوای تخصصی ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
❓مهارت‌های سواد رسانه‌ای چه کمکی به نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و همه افراد جامعه می‌کند؟ ❌در دنیای رسانه‌ای شده امروز، شما قطعاً بیسواد هستید اگر تا به حال یک صفحه وب را باز نکرده‌اید و یا اینکه نمی‌دانید یک تبلیغ چطور شما را برای خریدن چیپس فلفلی قانع می‌کند. 🚨سمت؛ آموزشگاه مجازی سواد رسانه‌ای ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
🔰با شرکت در دوره‌های مهارتی آموزشگاه سمت، تخصص را تجربه کنید. 🌱 🌱 💯 سمت: مرجع جامع قوت در فضای مجازی ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
🔰با شرکت در دوره‌های مهارتی آموزشگاه سمت، توانمند شوید. 🌱 🌱 💯 سمت: مرجع جامع توانمندسازی رسانه‌ای ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
❓واضع اصطلاح سواد رسانه‌ای چه کسی است؟ ❓دهکده جهانی چیست؟ 💯سمت؛ ضامن قوت شما در فضای مجازی ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
✴حوزه علوم اسلامی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: ✅ کارگاه آموزش آنلاین تولید محتوای رسانه‌ای 🌻با تدریس سرکار خانم مرسلی؛ موسس و مدرس آموزشگاه سمت 🔰ویژه کلیه خواهران جوان گام دومی، دانشگاهی و حوزوی 📆از هفته دوم مرداد ماه، پنج‌شنبه‌ها ساعت ۱۶ ⚠️برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به شناسه f_nori@ در پیام‌رسان ایرانی بله مراجعه نمایید. 👉 https://ble.ir/tehran_hodat 🆔️ @resanesamt
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
💠سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر، چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. 🚨سمت؛ آموزشگاه مجازی سواد رسانه‌ای ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸گل بریزید رو عروس و دوماد 🌸یار مبارک باد، مبارک باد 🌈اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج آسمانی مولی‌الموحدین امیرالمومنین امام المتقین حضرت علی (ع) و زهرای مرضیه حضرت فاطمه (س) مبارک باد. 🎊با آرزوی به موقع تمام جوانان مجرد آموزشگاه سمت 🎉و خوشبختی همه‌ی زوج‌های آموزشگاه 🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈🎈 🎀راستی اگر می‌خواهید آموزش ساخت این مدل را یاد بگیرید، به ما پیام بدهید. ♥️سمت: پشتیبان رسانه‌ای جوانان گام دومی ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
⚠️رازی که درباره امواج نمی‌دانید... 🚨سمت؛ آموزشگاه سواد فضای مجازی ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
انجمن سلطنتی سلامت عمومی انگلستان از بدترین شبکه اجتماعی می‌گوید! ♻️برای این مطالعه ۱۴ شاخص موثر بر سلامت روان افراد شامل آگاهی، دسترسی، حمایت عاطفی، خود بیانگری، هویت فردی، ارتباطات اجتماعی، ارتباطات در دنیای واقعی، خشم، افسردگی، تنهایی، خواب، تصویر فرد از بدن خود، قلدری از سوی دیگر کاربران و ترس از دست دادن ارتباط اینترنتی ارزیابی شده است. 🚨سمت؛ آموزشگاه سواد فضای مجازی ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️فضای مجازی می‌تواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان. 📺مروری بر توصیه‌های رهبر انقلاب درباره چگونگی استفاده از فضای مجازی ✅ سمت؛ آموزشگاه قوت در فضای مجازی ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
هدایت شده از 🇵🇸قیام لِلّه🇵🇸
2️⃣ دو فرصت 1️⃣ و یک خطر 📲در استفاده از ابزارهای رسانه‌ای جدید ✅ سمت؛ آموزشگاه قوت در فضای مجازی ╭┅─────┅╮ ↪ @resanesamt ╰┅─────┅╯
❓چه شرایطی باید دست به دست هم بدهند تا مقالهٔ ما دست‌کم برای عده‌ای ارزشمند باشد و از خواندن آن لذت ببرند؟ 1️⃣یک اندیشه یا احساس مشخص داشته باشیم که می‌خواهیم آن را به خواننده منتقل کنیم. 2️⃣مخاطب این سخن را در ذهن خود تعیین کنیم. 3️⃣پیش‌بینی کنیم که مخاطب برای درک و پذیرش این سخن، نیازمند آگاهی یا توجه به چه مقدماتی است. 4️⃣مقدمات موردنظر را در چارچوب یک ساختار خوب بنویسیم. 🆔️ @ghalamestaan
نخستین قدم در راه نوشتن یک مقالۀ منطقی و خواندنی، آن است که یک اندیشه یا احساس مشخص داشته باشیم و بخواهیم آن را به خواننده منتقل کنیم. پیش از اینکه شروع به نوشتن یک مقاله کنیم، باید مطمئن شویم که حرفی برای گفتن داریم. آنچه می خواهیم برای مخاطب بنویسیم، ممکن است یکی از افکار یا احساسات ما باشد. همین که یک حرف مشخص برای گفتن داشته باشیم کافی است؛ لازم نیست همواره حرف جدیدی داشته باشیم. بهتر است در هر مقاله به دنبال انتقال فقط یک گزاره به مخاطب باشیم تا هم خودمان در نگارش راحت تر باشیم و هم خواندن مقاله برای خواننده ساده تر باشد. البته نویسنده های کاربلد که برای خواننده های حرفه ای و با حوصله می نویسند، می توانند برای انتقال یک مدعای مرکب از چند گزاره نیز مقاله بنویسند. خلاصه آنکه، دست به قلم بردن برای نوشتن یک مقاله، بدون داشتن یک اندیشه یا احساس مشخص، در بیشتر موارد حاصلی جز یک نوشتۀ آشفته و کم خواننده نخواهد داشت. 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
بعد از آنکه یک اندیشه یا احساس مشخص داشتیم و خواستیم آن را برای کسی بنویسیم، باید ویژگی های مخاطب مورد نظر خود را تعیین کنیم. ما در هنگام سخن گفتن، روی سخن مان با یک نفر یا یک گروه مشخص است، نه با همۀ انسان ها با ویژگی های مختلف. مقاله صورت نوشتاری گفتار است؛ پس باید تعیین کنیم که انتظار داریم چه کسانی با چه ویژگی‌هایی نوشتۀ ما را درک کنند. پیش از هر چیز باید سطح معلومات خوانندۀ مقالۀ خود را در نظر بیاوریم. این کار برای برداشتن گام سوم نوشتن یک مقالۀ ارزشمند که در بند بعد توضیح داده می شود، ضروری است. تعیین هوش و توانمندی ذهنی مخاطب، کار دومی است که در این مرحله باید بکنیم. این کار کمک می‌کند تا تصمیم بگیریم که اجزای مقاله را چگونه کنار هم بچینیم تا خواننده زودتر و بهتر مدعای مقاله را درک کند. سومین ویژگی خوانندۀ مقاله که بهتر است نویسنده به آن توجه داشته باشد، علاقه مندی ها و دغدغه های فکری اوست. غیر از اینکه با توجه به این ویژگی می توان مقدمۀ بهتر و محرِّک جذاب تری برای تحریک مخاطب به خواندن مقاله نوشت، گاهی توجه به این مسئله می تواند به چیدمان بهتر اجزای محتوای مقاله نیز کمک کند. بنابراین، از آنجا که نوشتن، همان سخن گفتن به صورت مکتوب است، در هنگام نوشتن نیز باید همانند گفتن مخاطب خود را بشناسیم و مقتضای حال او را رعایت کنیم. 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
پس از آنکه در دومین گام پیش از آغاز نگارش مقاله، سطح معلومات مخاطب مورد نظر خود را تعیین کردیم، باید پیش بینی کنیم که این مخاطب برای درک و پذیرش مدعای مقالۀ ما، نیازمند آگاهی یا توجه به چه مقدماتی است. در هنگام مقاله نویسی، ما در مقام بیان یک ادعا هستیم و می خواهیم خوانندگان مقاله، این ادعا را درک کنند و بپذیرند. این ادعا چه بر پایۀ یک فکر باشد و چه بر پایۀ یک احساس، اگر برای خواننده ناشناخته باشد، تنها زمانی می تواند آن را درک کند که مقدمات مشخصی را در کنار یکدیگر بگذارد و نتیجه گیری کند. اگر این مقدمات مشخص، جزو معلومات خواننده باشد، تنها کافی است که آن ها را به وی یادآوری کنیم تا به نتیجۀ مورد نظر برسد. پس باید با توجه به سطح معلوماتی که برای مخاطب مقالۀ خود در نظر داریم، مشخص کنیم که با تکیه بر کدام معلومات وی و از کنار هم گذاشتن چه مقدماتی، می توانیم به هدف خود برسیم. ولی گاهی شرایطی پیش می آید که مقدمات ضروری برای درک یک ادعا، در گنجینۀ معلومات یک مخاطب خاص وجود ندارد. بی شک در چنین شرایطی که نویسنده ناگزیر از به کارگیری یک یا چند مقدمۀ ناشناخته برای مخاطب در مقالۀ خود می شود، باید هزینۀ آن را نیز بپردازد و این مقدمات را در دلِ مقالۀ خود به گونه ای برای مخاطب توضیح دهد که جزو معلومات او شوند. به این ترتیب، یکی از مهم ترین گام های مقاله نویسی که به کمک آن، طرح مقاله و نقشۀ راه نویسنده برای نوشتن طراحی می شود، پیش بینی مقدمات مورد نیاز مخاطب برای درک و پذیرش مدعای مقاله است. 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
نمونه‌ای از با خط خوش یکی از شرکت‌کنندگان در از اردبیل ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ 🆔️ @ghalamestaan
چهارمین و آخرین بایستۀ تولید یک مقالۀ ارزشمند و خواندنی، چیدن مدعای مقاله و مقدمات مورد نظر در یک ساختار منطقی و دقیق است. خوانندۀ یک مقاله باید بتواند متن مقاله را به سادگی و روانی بخواند. نوشته ای که به هر دلیلی به سادگی خوانده نشود و روند مطالعۀ آن، متوازن و روان نباشد، خواننده را خسته خواهد کرد. نوشته هایی هم هستند که خواننده ظاهر کلمات را می خواند، اما احساس می کند نمی تواند درک درستی از محتوای جمله ها و پاراگراف ها داشته باشد. اگر در هنگام خواندن یک متن، مدام مجبور باشیم که دربارۀ ربط بین یک پاراگراف با پاراگراف قبلی و بعدی فکر کنیم و در سودمند بودن یا ضرورت استفاده از یک جمله در یک پاراگراف تردید کنیم، بالأخره دست از خواندن خواهیم کشید. اگر نوشته ای به سادگی و روانی خوانده شود و بتوان محتوای جمله ها و پاراگراف ها را به خوبی درک کرد، بی شک نویسنده توانسته کاری کند که خواننده با درک ادعا و مقصود او، درستی گزارۀ ادعایی او ارزیابی کرده و تصمیم بگیرد که آن را بپذیرد یا با آن مخالفت کند. پس اگر می خواهیم مقالۀ ارزشمندی بنویسیم که مخاطبانش از خواندن آن لذت می برند، باید برای نگارش متن خود، یک ساختار منطقی و محکم دست و پا کنیم. 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
نمونه یک «پاراگراف پشتیبان»: دلیل دیگری که ضرورت فراگیری سواد رسانه را به ما یادآور می‌شود، تأثیر گسترده و عمیق رسانه بر ناخودآگاه مخاطبان است. حدود ۹۰درصد شخصیت انسان، ناخودآگاه اوست و روانشناسان معتقدند که ناخودآگاه انسان در شکل‌گیری شخصیت وی تأثیر فراوانی دارد. رسانه‌ها دقیقاً بر ناخودآگاه انسان اثر می‌گذارند. بگذارید با یک مثال مطلب را روشن‌تر کنم. زمانی پس از جنگ جهانی دوم، یک دختر لهستانی ۱۹ ساله در کما شعر آلمانی می‌خواند؛ در حالی‌که نه آموزش زبان آلمانی دیده بود و نه به آلمان سفر کرده بود. در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که در جریان جنگ جهانی دوم، سربازان آلمانی بالای سر گهواره او شعر پیروزی به زبان آلمانی خوانده‌اند. به این ترتیب، سال‌ها بعد که این دختر لهستانی به کما رفته بود و ناخودآگاهش فعال شده بود، این شعر را زمزمه می‌کرد. رسانه‌ها هم به همین ترتیب بر ناخودآگاه ما اثر می‌گذارند و ممکن است زمینه‌ساز تصمیم‌های نامطلوب فراوانی بشوند. پس برای در امان ماندن از تأثیرات ناخودآگاه رسانه‌ها، لازم است سواد رسانه‌ای را فرا بگیریم. (آقای سعید رجب‌زاده، از فعالان فرهنگی کاشان، شرکت‌کننده در دورۀ یکم آموزش مقاله‌نویسی مقدماتی) 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ گزارشی از دوره یکم تا سومِ 🔰تعداد جلسات هر دوره: ۸جلسه 🔰برگزارکننده: جامعه تربیتی فتح‌الفتوح (این دوره در چارچوب دوره تربیتی "عهد" برگزار شد) 🔰مدرس: مرتضی رجائی 🔰شرکت کنندگان: فعالان فرهنگی استان‌های سراسر کشور 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
نمونه "پاراگراف پشتیبان": دومین علت کاهش گرایش به دین در میان جوانان، ناسازگاری گفتار و رفتار متولیان ترویج وتبلیغ دین است. در شرایطی که رفتار مدعیان دین باید راهگشا و مشوق جوانان در گرایش به دین باشد، این رفتارها راهزن هست؛ زیرا بین آن‌ها و سخن این افراد ناسازگاری وجود دارد. جوانان با مشاهده کسانی که قول و عملشان یکی نیست و در عین حال، به دین‌داری دعوت می‌کنند، ازخود می‌پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعیان دین به آن عمل نمی‌‌کنند؟ آن‌ها با خود می‌گویند: چرا این مدعیان دین فقط ما را به دستورات دینی توصیه می‌کنند، حال آنکه خودشان با دین و احکام دینی فرسنگ‌ها فاصله دارند؟ جوان چون هنوز پختگی لازم را ندارد و به آن حد از شناخت و عرفان مذهبی نرسیده است تا لغزش افراد را به حساب خود افراد بگذارد نه دین و مذهبشان، با دیدن این صحنه‌ها دیگر نمی‌تواند به دین و دین‌داری گرایش پیدا کند. پس یکی از علل مهم دیگر در افت گرایش به دین در جوانان بدبین شدن آن‌ها به دین‌داران و متولیان تبلیغ دین است. (آقای عباس جُرجَندی، از فعالان فرهنگی شهر بم،شرکت‌کننده در دوره یکم آموزش مقاله‌نویسی مقدماتی) 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
نمونه یک مقاله پنج پاراگرافی: : «تقدم و اولویت اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان بر قانون کودک همسری» () [] مَثل کمیسیون زن و خانواده مجلس دهم، مثل شخصی است که یک ساک با ۴۰ میلیون وجه نقد را در شلوغی رها کرده و سراسیمه و پُرهیاهو به دنبال اسکناس ۲۰۰ تومانی‌اش می‌دود![] در روزهایی که کمیسیون مذکور و ‌احیانا صحن علنی مجلس دهم، مشغول بحث و تدوین قانون «منع کودک همسری» بوده است، بند ارزشمند دیگری از کتاب قانون مورد غفلت واقع شده بود؛ قانون «تسهیل ازدواج ‌جوانان»! حال آن‌که[] پرداختن به قانون تسهیل ازدواج جوانان، به مراتب مهم تر است![] این تقدم و اولویت، از سه جنبه‌ی فراگیری، شواهد و تأکیدات روایی و‌ نیز فواید استراتژیکی اجرای قانون تسهیل ازدواج ‌جوانان در تقابل تمدنی دو جبهه حق و باطل، مورد بحث و ‌مداقه قرار خواهد گرفت. (۱) [] ملموس‌ترین وجه این تقدم، فراگیری بالای مخاطبین قانون دوم است.[] طبق آمار، حدود ۱۳ میلیون مجرد و ‌مجرد قطعی در کشور زندگی می‌کنند. در مقابل، کل زوجین مشمول موضوع کودک همسری، در تمام این سه سال (بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸) به بیش از ۲۰۰ نفر نرسیده است! موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که کودک همسری، هیچ نگرانی و دغدغه‌ای برای خود زوجین و خانواده های‌شان به همراه ندارد و افراد، به اختیار و انتخاب خود، به استقبال این موضوع می‌روند. در حالی که اگر در کنار هر کدام از این ۱۳ میلیون مجرد، صرفا والدین فرد را نیز دخیل در این نگرانی بدانیم، جمعیت آسیب دیدگان و دغدغه‌مندان ازدواج به‌هنگام، به عدد ۳۹ میلیون می‌رسد؛ چیزی حدود نیمی از جمعیت کشور.[] لذا قانون‌ دوم، از میزان مخاطب بسیار بیشتری برخوردار است. (۲) [] دومین وجه این تقدم، تأکیدات فراوان اولیای دین بر پرهیز از ازدواج دیر‌هنگام است که خود مُهر تاییدی بر اجرای قانون تسهیل ازدواج است.[] بخشی از روایات، دخترانی که از سن ازدواج‌شان گذشته را به میوه‌ای تشبیه می‌کنند که در اثر چیده نشدن از درخت، می‌پوسند و‌ از درخت، جدا می‌شوند. دسته‌ای از روایات، ازدواج در سنین پایین را عاملی بر استحکام بیشتر زندگی مشترک برشمرده‌اند. دسته دیگر، جوانان مجرد را مورد لعن و خشم زمین توصیف کرده و آنها را بدترین مردم برشمرده‌اند. [] این روایات و روایات بسیار دیگر، دومین شاهد، بر تقدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان هستند. (۳) [] حیاتی‌ترین و راهبردی‌ترین وجه این تقدم نیز، تاثیر بالای حُسن اجرای قانون مذکور، در ناکام ماندن جبهه باطل، از دستیابی به اهداف شوم خود علیه نظام است.[] طبق بیانات رهبری در ورزشگاه آزادی، مهم‌ترین حربه امروز دشمن، جنگ تصویری‌سازی و ناکارآمد جلوه دادن نظام می‌باشد. معظمٌ‌له در بیانیه گام دوم نیز، نخستین و ریشه‌ای ترین جهاد را، ایجاد امید در خود و جامعه‌ عنوان نموده اند. طبیعی است که به هر میزانی که دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی، خدمات بیشتری به مردم دهند، میزان مقبولیت و کارآمدی آن نظام، نزد ملت خود افزایش می‌یابد.[]جالب است بدانید ذیل قانون تسهیل ازدواج جوانان، دولت موظف است به مدت دو سال برای زوجین نیازمند، مسکن فراهم نماید! امکانات ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی را جهت برگزاری مراسم ازدواج، در اختیار آنان قرار دهد. تا آنجا که اگر تازه داماد، از شغل مناسبی برخوردار نباشد، به مدت سه سال ملزم به پرداخت مستمری ماهانه به ایشان خواهد بود! [] پرواضح‌ است که اجرای این بندها، نه تنها انتظار و نگرانی نیمی از جمعیت کشور را برآورده می‌نماید، بلکه میزان مقبولیت و‌ رضایتمندی جمع کثیری از ملت را افزایش می‌دهد. () () با این توضیحات، نه تنها موضوع کودک همسری، موضوع مبتلا به ملت ایران نیست، بلکه تمرکز بر آن و در عوض اِهمال در اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، از سه جنبه فراگیری مخاطبین، شواهد روایی و نیز ثمرات استراتژیک آن برای جبهه حق، امری ناپسند و پُر زیان خواهد بود.[] شاید کسی بگوید دولت توان ‌مالی اجرای این قانون را ندارد! اما در بدترین شرایط مالی، دولتمردان به اجرای مسائلی می‌پردازند که اولویت بیشتری در دستگاه محاسباتی آنان دارد. با این حال، چرا مسأله‌ای کانونی که نه تنها گریبان‌گیر نیمی از مردم جامعه شده، بلکه مورد تاکید بسیار زیاد اولیای دین است، دغدغه اصلی کمیسیون زن و خانواده مجلس دهم نبوده است؟ (آقای سینا زارع، از فعالان فرهنگی استان مازندران، شرکت‌کننده در دوره دوم آموزش مقاله‌نویسی مقدماتی) 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسی
روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: سال ۱۳۶۶ شمسی است. بازی‌های فوتبال مقدماتی جام ملت‌های آسیا. کاتماندو پایتخت کشور فقیر نپال. تیم فوتبال ایران با تیم میزبان در حال بازی است. در نیمه دوم، در حالی که بازیکنان ایران بازی را از حریف، تا اینجای کار، برده‌اند، مرتضی کرمانی مقدم بازیکن ستاره مهاجم تیم ملی در زمین خوش‌ می‌درخشد و نیمکت‌نشینان بازی برجسته او را تشویق می‌کنند. ناگهان مرحوم پرویز دهداری مدیر فنی تیم ملی به رضا وطن‌خواه سرمربی تیم می‌گوید مرتضی را از زمین بیرون بکش! وطن‌خواه به دهداری می‌گوید پرویزخان! ما هر سه تعویض‌مان را انجام داده‌ایم. نمی‌توانیم دیگر تعویض کنیم. مرتضی هم که فوق‌العاده ظاهر شده است. پرویزخان اما می‌گوید می‌دانم که نمی‌توانیم تعویض کنیم، گفتم از زمین بیرون بیار. ده نفره بازی می‌کنیم! مرتضی در میان بهت خودش و ناباوری بازیکنان حریف و تماشاچیان، از زمین بیرون می‌آید بدون آنکه کسی بتواند جانشینش شود. بعد از بازی، وطن‌خواه مرتضی کرمانی مقدم را می‌خواهد و می‌گوید پرویزخان با شما کار دارد. به اتاقش برو. پرویز دهداری با او آرام آرام شروع به سخن می‌کند. از او و توانایی‌اش در فوتبال تعریف می‌کند و او را تشویق و تحسین می‌کند. بعد از این تعریف‌ها، مرتضی بیشتر تعجب می‌کند. از او می‌پرسد: خیلی عذر می‌خواهم پرویزخان. اگر این طور است که می‌فرمائید پس چرا وسط بازی مرا کشیدید بیرون. من که حتی کارت زرد هم نداشتم… . دهداری نگاهی عمیق به مرتضی می‌کند. مرتضی احساس می‌کند نگاه‌های پرویزخان از او گذر کرد و تا دوردست‌ها، آنسوی دیوار اتاق، امتداد یافت… پرویزخان نفس عمیقی می‌کشد و می‌گوید: تو آن بازیکن حریف را دریبل یکسره و دو سره زدی و بعد توپ را از میان پاهایش عبور دادی و دوباره توپ را گرفتی و منتظر ماندی تا دوباره تقلا کند و دوباره دریبلش کنی؟ فکر نکردی که آن بازیکن هم، مثل تو، بازیکن تیم ملی یک سرزمین است. ملتی منتظر دیدن درخشش و شایستگی او هستند. از آن گذشته، او پدر دارد، مادر دارد، احتمالاً زن دارد، بچه دارد، خویشاوند دارد، آنها دارند بازی را می‌بینند، منتظرند ببینند فرزندشان، همسرشان یا پدرشان در مصاف با حریف چه می‌کند. تو او را نزد خانواده‌اش، بچه‌محل‌هایش، دوستانش و ملتش تحقیر کردی، خوار و خفیف کردی. مرتضی جان! ما قبل از اینکه فوتبالیست باشیم، انسانیم. چه کسی به ما حق داده است انسان دیگری را کوچک کنیم، حقیر کنیم، خجالت‌زده کنیم. آن هم در برابر میلیون‌ها جفت چشم…؟ پس انسانیت چه می‌شود؟ اخلاق چه می‌شود؟ جوانمردی چه می شود؟ فتوت چه می‌شود؟… پرویزخان سخن می‌گفت و مرتضی اشک می‌ریخت…....... 🆔️ @jalvat