eitaa logo
بسلام آمنين
1.8هزار دنبال‌کننده
130 عکس
9 ویدیو
17 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۹ مهر ۱۴٠۲/ سال سوم از تانک مرکاوا تا موشک کوکاکولا و نمک قاره پیما! یکی از نُه رکن هدایت و سعادت جوامع، توجه به شاخصه های ارزیابی و به عبارتی است. مبنای تمام تصمیمات هر انسان و جامعه ای، همان معیارهای بنیادینی است که با آنها جهان را میبیند، میشناسد و ارتباط برقرار میکند. بی راه نیست اگر بگوییم که مهم ترین موفقیت شیطان در نابودی انسان، همین جایگزین کردن شاخصه های نادرست و پوچ، به جای معیارها و است که خداوند متعال پیش روی بشر گذاشته. تنگه احد این نبرد تمدنی این است که اهالی بدانند: حمله واقعی هنگامی است که پیرو ، نقاب علم بر چهره می زنند و بمب های فسفری خانمان سوزشان را در قالب کتاب و مقاله و اسناد علمی! بین المللی روانه جوامع می کنند که فرمود: هُمْ أَلَدُّ الخِصام(٢٠٤ بقره) ویسعون في الأرض فسادا (۶۴ مائده). این روزها که خون پاک خواهران و برادران مظلوممان از حلقوم نجس تانکها و توپخانه های اهالی بر زمین می چکد، خوب است که به قربانیان خاموش نظام غذایی مان هم توجه کنیم. نظام شاخص ها و استانداردهای غذایی دنیا از جمله کشور ما بر اساس نوشته شده و نویسندگانش همان صاحبان مرکاوای چند میلیون دلاری هستند. جالب اینجاست که تمامی مواد غذایی مضر، از نوشابه های دیابت ساز تا نمک های صنعتی سمی، نشان سیب سلامت دارند!!! و کیست که نفهمد چه جریانی در کار است؟ کار به جایی رسیده که بسیاری از مردم یا گرفتار دیابت اند یا رنجور از فشار خون. در این مواجهه تاریخی تمدنی ایمان و کفر، هنگامی است که هر عرصه ای که آنها با و دانش ناقص و علیلشان به فساد کشیده اند(۱۱و ۲٠۵ بقره) را، با علم ناب قرآن و حدیث به صلاح و آبادانی برگردانیم(۸۵ اعراف،۸۸هود) که فرمود: أَخْرِجُوهُم مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُم(١٩١بقره). ارائه بسته فقهی ارزیابی غذا (دریافت) در مقابل کدکس آلیمنتاریوس نمونه ای از این دست حملات است. @besalamen_amenin
۲۴مهر ۱۴٠۲/ سال سوم امام خمینی ره: شما چهل هزار قنات ما را خشک کردید! شاید تا حالا کمتر شنیده و خوانده باشید که یکی از مهم ترین فصلهای مواجهه و انتقاد حضرت امام رحمه الله از حکومت پهلوی، موضوع بسیار بنیادین کشاورزی و دامداری است. اساسا چگونه می توان آیات را خواند و نسبت به اَبَر مسئله کشاورزی و دامداری بی تفاوت بود؟ فقط کلید واژه بیش از دویست و پنجاه بار در فرمایشات حضرت امام تکرار شده است. یکی از قابل تامل ترین آن موارد مربوط می شود به مخالفت های صریح امام با مثلا ملی کردن مراتع، سد سازی ها و خشک شدن قناتها در اثر آن. سیاست های نادرستی که پس از انقلاب هم به واسطه دستگاه کارشناسی علیل حاکم بر نهادهای مربوطه ادامه یافت. «دشت مغان از دشتهايى است كه باز ملى كردند و مردمش را بيرون كردند و دامدارها از بين رفتند. اين سد دز را كه هفتصد ميليون براى ساختنش است و يك ميليارد و دويست ميليون دلار- يا تومان- هم خرج كردند براى كانالى كه آب برسانند به آنجا که باعث شد صد و پنجاه روستا از بين رفت‏(صحيفه امام ؛ ج۳ص۴۱۳).» «قريب چهل هزار قنات‏ خشك شده است در ايران، براى اينكه اين سدها را كه بستند، اين قناتها خشك شده است؛ و قهراً وقتى قناتها خشك شد زراعت نمى‏شود؛ وقتى زراعت نشد مردمش كوچ مى‏كنند و مى‏آيند به فقر و فلاكت در تهران يا در يك شهر ديگرى(صحيفه امام ؛ ج۳ص۴۱۵)». احیای کشاورزی به عنوان ترین شغل در نزد خداوند و زنده کردن کشاورزان به عنوان های_خدا در زمین(تهذیب الاحکام ج۶ ص۳۸۴)، امری فرابخشی و چند بعدی است و به همین دلیل، مدیریتش تنها و تنها از عهده ی کلام الله زندگی و علم امام بر می آید که فرمود: وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّـهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً (۸۲ نساء). مدیریت ابر مسئله ی کشاورزی و دامداری کجا و دانش و تجربه پر از و و بشری کجا؟ که در جدیدترین پژوهش های علمی!!، گاوها و گوسفندان را از عوامل گرمایش زمین دانسته و بصورت جدی پیگیر نابودی همه دامهای زمینند. آنهم که تنها مخلوق خداوندی است که به داشتن متصف شده(۲۱مؤمنون) و سوره ای بزرگ در قرآن به نامشان خورده. و این معنای کلام سراسر نور و صدق صادق آل محمد علیهم السلام است که فرمودند: را و را جز نمی تواند به صلاح و اصلاح برساند(المحاسن ج۱ ص۲۳۴). برنامه اولویت های تمدنی دوازده گانه (دریافت) یکی از مهم ترین راهبردهای جامع برآمده از زلال آیات و روایات است که یکی از دهها ثمره اش احیای همه جانبه مسئله بنیادین کشاورزی است. @besalamen_amenin
إِنَّا لِلَّـهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ🖤🖤🖤 ١٥٦بقرة وَ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ لِلَّـهِ ١٩٣بقرة 🖤😔🥀
۲۹ مهر ۱۴٠۲/ سال سوم نیروی نظامی ملائکه و یک نفر به ده نفر بارها عرض کرده ایم که شاخصه های ارزیابی شبه علم های مدرن، تک بعدی و بسیار ناقص است. فی المثل همانطور که پزشکی جدید از درک تاثیر گناه در ایجاد مرگ ناگهانی عاجز است، همانطور که دانش جغرافی و هواشناسی جدید از درک ارتباط میان فراوانی نعمات با اعمال صالح انسانها ناتوان است، علوم نظامی مدرن نیز بر اساس شاخصه هایی بخشی و تک بعدی استوار شده. مثلا وقتی معیارهای رتبه بندی قدرت ارتش های جهان را بررسی می کنیم، غالب معیارها مانند تعداد نفرات و تجهیزات، متمرکز بر همین امور ظاهری و مادی است که فرمود: يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا(۷ روم). حال آنکه وقتی به قدرت نظامی در قرآن می پردازیم، با یک دستگاه دانشی کاملا جامع و متفاوت روبرو می شویم. ۱. فی المثل خداوند متعال در بعضی اوقات، کثرت نفرات را حتی بی فایده می داند(۲۵ توبه) و انسانها را متذکر به تجربه های تاریخی فراوانی می کند که ، گروه های اندکی بر افراد زیادی پیروز شدند(۲۴۹بقره_اذن الله و قدرت نظامی). ۲. مورد بسیار شگفت انگیز و قابل تامل دیگر، است که خداوند در جنگها به یاری متقین می فرستد(۱۲۴تا۱۲۶ آل عمران_ملائکه و قدرت نظامی). ۳. مورد عجیب دیگر این است که اگر اهالی صراط مستقیم، متخلق به سلاح فوق راهبردی و پیشرفته صبر و ثبات قدم باشند، می توانند به تنهایی حریف ده نفر جنگی شوند، چرا که درگاه الهی اهل نیستند!(۶۵انفال_ تفقه و قدرت نظامی). نکته جالب این است که در هر سه مورد مذکور، خداوند متعال تاکید واضحی بر مسئله ی ،استقامت و ثبات قدم دارد. سلاح صبر، راس و سر ایمان یک جامعه است(الکافی ج۲ص۸۹) و در یک نگاه کلان حکومتی حداقل ۹ پایه و زیرساخت اساسی دارد. از مهم ترین زیرساخت های صبر و استقامت، مسائلی است که در به آن می پردازیم و از موثرترین مهره های فقه التزکیه، آداب انعقاد نطفه(دریافت) و معیارهای تغذیه صحیح است (دریافت). در نظریه امنیتی سِلم به شرح تفصیلی مسئله ی امنیت خواهیم پرداخت. ان شاءالله @besalamen_amenin
😐😔 حمام و دستشویی اونا تو هال اینا😔 چند روز پیش برای اجاره یک واحد به همراه یکی از دوستان رفته بودم. می گفت می خواهد آنجا ساکن شود. در کمال شگفت انگیزی دیدم که سرویس بهداشتی و حمام واحد کناری _ با فاصله ی یک آجر ده سانتی_ دقیقا با هال این یکی واحد دیوار به دیواره...... حمام و دستشویی اونا تو هال اینا😔 یاد این یادداشت هام افتادم: آپارتمان هایی که مانتوی جلو باز می پوشند https://eitaa.com/besalamen_amenin/43 شرمنده ام صدای اتاق خوابتان را می شنوم https://eitaa.com/besalamen_amenin/44
2.05M
سلام و عرض ادب خدمت خواهران و برادران محترم🌾🌾🌾🌾🌾 اقتصاد کلان اسلامی😳🧐 سی تی اسکن اسلامی😳🧐 آسانسور اسلامی😳🧐 تراریخته اسلامی😳🧐
۲ آبان ۱۴٠۲/ سال سوم از سنن حنیفیه تا والت دیزنی و سیندرلا یکی از چیزهایی که هنگام مشاهده تعطیلی مدارس توجهم را جلب می کند، آرم و عکس روی کیف بچه هاست. کم نیست کیف هایی که دنیایی حرف و معنا و تبلیغ همراه دارد. از سفید برفی و سیندرلا و زیبای خفته تا باب اسفنجی و... . نوع حضور اجتماعی ما (پوشش، چهره، زینتها، وسایل همراه مان و...) یکی از مؤثر ترین انواع تبلیغات است که کارکرد حکومتی آن مشخص است. ازین روست که بی توجهی و ایجاد انحراف در آن است. یکی از ابواب جالب، مغفول و پر حکمت ساختار تبلیغاتی و دعوتی در اسلام، راه اندازی روزانه لشکری از نمازخوانان بسیار نظیف و معطر به سوی مساجد است. آنچه که در کتب گرانقدر فرمایشات اهل بیت علیهم السلام تحت عنوان باب تمدنی گردآوری شده، در بردارنده همین آموزه های نورانی است(نمونه: الکافی ج۱۳/الوافی ج۶). جالب تر اینکه تنها مکانی است که خدواند متعال تاکید دارد که حتما با زینت به آنجا بروید(۳۱ اعراف). دوره که تاکنون پنج جلد آن منتشر شده، به بررسی جایگاه تمدنی مسجد در اداره یک جامعه می پردازد. در این دوره گرانقدر، چهل اقدام در رفع مشکلات مردم و مدیریت اسلامی جامعه از طریق مسجد ارائه شده است. یک دسته از آن اقدامات که دهها خاصیت مانند پیشگیری از بیماری و تبلیغات غیر بیانی به نفع جبهه حق دارد، هدایت مردم به سمت پردازش و عمل بر اساس است(١٢٥نساء). در واقع این سنتهای گرانقدر، پاداش به امامت رسیدن حضرت ابراهیم علیه السلام و پیروزی در امتحان بسیار دشوار بوده است(۱۲۴بقره). جالب اینجاست که امام صادق علیه السلام می فرمایند: حنیفیت همان طهارت است که ده بخش دارد(الخصال ج۱ص۲۷۱/الوافی ج۶ص۵۹٠). طهارت نیز اولین حد بزرگ از حدود چهار هزار گانه نماز است(الكافي ج٣ص٢٧٢).حقیقتا چقدر اسلام زیبا و عمیق است که امامت و مدیریت سیاسی را از ایجاد طهارت در مردم آغاز می کند. در واقع نماز اصلی ترین وزارتخانه حکومت صالحان(۴۱حج) است و و عینیت یافتن آن از طریق مسجد، نیاز به پردازش حداقل هفت مفهوم اصلی دارد(تهذیب ج۲ص۱۵۲). اولین آنها طهارت است که خود شامل ده بخش می شود(=سنن حنیفیه). دریافت دوره مسجد و اداره جامعه @besalamen_amenin
۸ آبان۱۴٠۲/سال سوم از نظمیه ی کنت فورت اتریشی تا امنیت مسجد محور محلات ظاهرا تاسیس اولین اداره پلیس یا «نظمیه» ایران به شکل مدرن و به تقلید از غرب، به سال۱۲۵۸ شمسی باز می گردد(حدود ۱۴۴ سال پیش). مسئول تاسیس و مدیریت هم «کنت دومونت فورت» اتریشی بوده که به درخواست ناصرالدین شاه در سفر اتریش، به ایران می آید و کار را شروع می کند( تاریخ موسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۴٠). به جد میتوان گفت که یکی از بنیادی ترین تفاوت های نوع هدایت جامعه در اسلام و مدرنیته در همین کلمه نهفته است: ، که قرین جبر، کم دقتی و پر هزینه بودن است. اما اسلام عزیز که معتقد به است(آیه۲۵حدید)، این هدف بنیادین را از طریق روشهای مدیریتی عملیاتی می کند. فی المثل می توان تامین امنیت یک شهر را به ده مرکز نیروی انتظامی سپرد، یا آنرا به صد ، به عنوان قلب یک واگذار کرد. در واقع نظام هدایتی پیشرفته اسلام، واحد ها را خُرد و کوچک می کند، آنگاه مدیریت آسانش را به می دهد. تجربه بسیار بسیار گرانقدری که در تاسیس های انقلاب اسلامی داشتیم، آنهم دقیقا یک روز بعد از پیروزی انقلاب! تامین امنیت در قالب خُرد، محله ای و به محوریت مساجد، چند خاصیت بسیار مهم دارد: ۱. به دلیل کوچکی واحد مدیریت، دقت و سرعت کار بالا می رود ۲. اعضای هر محله، مسئول تامین امنیت خودشانند، به همین دلیل تعهد بسیار بالایی به کار دارند ۳. تامین امنیت بین اعضای محل پخش می شود، به همین دلیل نیاز به استخدام نیروی دائمی ندارید ۴. مدل تامین امنیت محله ای، بستر بسیار مناسبی است برای ضرب کردن شور و نشاط جوانان محل، در تامین امنیت خود، خانه و ناموسشان و هکذا دهها فایده دیگر. در واقع تشکیل به عنوان یکی از شعبه های ، یکی از بارزترین نمونه های مواجهه تمدنی امام ره، با ساختارهای متمرکز جبری سازمانی غیر مردمی غربی بود. مدلی که به هرکجا که صادر شد نجاتش داد: از بسیج مردمی سوریه، از عراق، از در یمن و... . مدلی که رهبر انقلاب به حق در وصفش فرمودند:«هیچ نظیری در دنیا نداشت و کاملا و صد در صد متکی به اندیشه اسلامی بود». جالب تر اینکه در پاسخ به منشا بسیج می گویند:«امام این پدیده بی نظیر را، از دل کوچه پس کوچه های شهرها و از دل خانه های مردم به وجود آورد»(۹۸/۹/۶). آن معمار فقید نیز در آخرین پیامشان برای تعیین نماینده در و پس از حدود ده سال تجربه تامین امنیت به محوریت مساجد محله ها می گوید: این نهاد انقلابی، حافظ اسلام و انقلاب گردید، مسلمانان را شاد و دشمنان اسلام و کشور را ذلیل کرد(۶۶/۵/۲۲). آیا عجیب، مشکوک و غم انگیز نیست؟ مدلی که در کوران سخت ترین مصائب این کشور، انقلاب و اسلام را نجات داده بود، یک سال پس از رحلت حضرت امام منحل شد و مردم از فواید فراوانش محروم. ، یکی از ارکان نُه گانه خدمات مسجد طراز است که در دوره مسجد و اداره جامعه به آن پرداخته شده. ایضا لبیکی است به تاکید رهبر معظم انقلاب به استفاده مجدد از تجربه کمیته ها در دهه شصت(۹۸/۹/۶). @besalamen_amenin
به خط استاد گرانقدر: @kosar_sadat_vaziri
۱۵ آبان۱۴٠۲/ سال سوم نمی از بال مگس بر کرانه اقیانوس! مبانی استنباط فقه البیان به معنای حقیقی کلمه یک شبکه در هم تنیده، منسجم و معنادار از قرآن و روایات را پیش روی ما قرار می دهد. در این منطق استنباطی برخلاف متد اصولی موجود، شارع در نهایت کار مورد بررسی قرار می گیرد نه در ابتدا، چرا که اوامر و نواهی، نتایج و ثمرات پایانی کارند و برای اینکه بنده خود را به آن مرحله برساند، مجموعه ای بسیار گرانقدر از و یک حکم را نیز بیان کرده که در منطق اجتهادی موجود به صورت حداقلی بررسی می شود. فقه البیان ۹ مقصد دارد و برای عملیاتی کردن هدایت، به دنبال کشف پرسش حاکم بر یک مسئله(نیاز) و پاسخ شارع به آن است. یک طلبه در این منظر توانایی بررسی تمامی مسائل زندگی انسانی را دارد، چرا که قرآن، و همه چیز است( ۸۹نحل/۱۱۱یوسف) و خداوند نیز درباره ، رهنمایی تبیانی تفصیلی دارد(تفسیر العیاشی ج۱ص۶/الکافی ج۱ص۵۹) نه فقط درباره محرمات و واجبات آنهم با نگاه فردی و بدون توجه به زیرساختهای عقلانی پیشینی یک حکم! از باب نمونه مقصد سوم فقه البیان، بیان مبتنی بر «مُکث»(۱٠۶ إسراء) است. در این مقصد که به دنبال ارائه پاسخ شارع به نیازهای گونه گون بشری هستیم، ابتدائا یک مسئله یا حکم را از نگاه شارع بررسی می کنیم. همینطور آن مسئله به معنای مجموعه فوایدی که باز هم خود شارع بیان کرده و نهایتا یک امر به معنای مجموعه اقداماتی که شارع گرانقدر برای عملیاتی شدن آن موضوع بیان کرده است. بر اساس این منطق و همینطور به عنوان یکی دیگر از ابواب فقه البیان، یادداشتی در مورد موضوع بنیادین آماده کرده ام که ان شاءالله به زودی منتشر خواهد شد. در واقع ابتدا به تعریف عدالت از منظر شارع پرداخته ام، سپس فواید و در نهایت مجموعه اقدامات زیرساختی برای حرکت به سمت جامعه عادلانه. حقیقتا الان که نگاه می کنم می بینم که باتوجه به زیرساخت های۹گانه هدایت(دریافت)، می شود حداقل ۹ جلد کتاب بسیار نفیس درباره عدالت نوشت، ناظر بر رفع نیازهای انسانی و تماما برگرفته از آیات و روایات و حجیت یافته. با در نظر گرفتن تمام ۹ مقصد استنباطی فقه البیان، خود را در برابر اقیانوس بیکرانه ای از عقلانیت وحیانی می یابیم که حضرت «» علیه السلام در نهج البلاغه اش فرمودند: القُرْآنُ فَهُوَ یَنابیعُ العِلْمِ وَ بُحورُه وَ بَحْرٌ لایُدْرَکُ قَعْرُه. (خطبه۱۹۸) @besalamen_amenin
۲۱ آبان ۱۴٠۲/ سال سوم العدالة حياة الأحكام! شاید این مهم ترین پرسش در مواجهه با بیش از چهارصد هزار روایت و بیشتر از شش هزار آیه قرآن باشد: چگونه و بر اساس چه اصول و قواعدی، این آیات و روایات را کنار هم بگذاریم، پازل نیازهای مختلف بشری را تکمیل و از نعمات صراط مستقیم برخوردار شویم(سوره حمد آیه ۵و۶)؟ پاسخ را در این یادداشت عرض کردیم و حالا می خواهیم بر اساس «بیان مبتنی بر مُکث» به بررسی مسئله از منظر خداوند متعال بپردازیم. قاعدتا ابتدا تعریف عدالت را بررسی می کنیم، سپس تصویر و فواید آن و نهایتا تصمیم عدالت به معنای مجموعه اقدامات عملی برای حرکت به سمت جامعه عادلانه. ۱. : عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد(نهج البلاغه حکمت۴۳۷) ۲. یا فواید ده گانه عدالت: ۱.تسکین قلوب (من لایحضر ج۳ص۵۶۷) ۲. اصلاح مردم (غررالحکم ج۱ ص۲۹۸) ۳. آبادانی بلاد (غررالحکم ج۱ص۶۸۸) ۴. احیای همه احکام (مستدرک ج١١ص٣١٨) ۵. استغنا و بی نیازی مردم، ۶. نزول ارزاق آسمانی، ۷. خروج برکات زمینی( کافی ج۳ ص۵۶۸) ۸. چشم پاک شدن مردم، ۹. خوب صحبت کردن مردم با یکدیگر، ۱٠. ظلم نکردن مردم(تحف العقول ج۱ص۳۶۵) ۳. : هدایت بشر عادلانه ترین مسئله عالم است(نحل۹٠/ اسراء٩). قاعدتا رویگردانی از این مسیر هم بزرگترین ظلم به انسان که فرمود: وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْها(۲۲سجده). در عصر ظهور که مهم ترین ارکان هدایت _ و _ به جایگاه حقیقی خود باز می گردند(توبه۳۳)، عدالت نیز تمام ارکان زمین و آسمان را فرا می گیرد(کمال الدین و تمام النعمه ج۱ص۲۵۷). بنابراین حرکت به سمت جامعه عادلانه، از اتکای به دستگاه کارشناسی عادلانه شروع می شود. از بازگشت به علم امام علیه السلام. بازگشت به مسیری که تنها و تنها در علم قرآن و روایات وجود دارد(سوره جن ۱و۲/ إسراء٩/ نساء٨٢). آنچه که در بسته اولویت های تمدنی دوازده گانه می بینیم، آغاز تلاشی است برای ارائه مجموعه ای از تصمیمات عدالت بنیان قرآنی روایی. @besalamen_amenin
۳٠ آبان ۱۴٠۲/سال سوم گریه آسمان از توصیفات ناسای بی سواد! آسمان و تمدن سازی! گفتند رخت سیاه بر تن کن که پدرت مرده است. گفت حتما اتفاقی افتاده که شما نمی خواهید بگویید!!!!! یعنی این را خبر بد نمی دانست. غریب اینکه اطرافمان پر است از مرگهایی که ماهم بدشان نمی دانیم. یکی از آنها آسمان و زمین است. حقیقتا ما کجا هستیم و بر اینجا چه اصول و قواعدی حاکم است؟ اهمیت موضوع به این باز می گردد که توصیف مکان زندگی بشر، بی تردید بنیادی ترین مسئله عالم انسانی است و عجیب اینکه هرچقدر قرآن بر موضوعی تاکید می کند، ما از آن دورتر و بی توجه تر می شویم. البته اگر جز این بود لبها به شکوه باز نمی شد که: يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً(۳٠فرقان). آیا نباید اندیشید که چرا کلام الله زندگی به گونه ای بی نظیر، بیش از ۴۵٠ بار درباره سخن گفته است و بیش از ۲٠٠ بار از و ؟ جالب اینجاست که به عنوان یکی از شدیدترین عذاب های وعده شده به کافران، دقیقا به خاطر توصیفات نادرستشان از آسمان و زمین است (۱۶تا۲٠انبیاء/ ۲ ابراهیم/ ۲۷ ص). حال این پرسشها را از بپرسید: ۱. آسمان چند طبقه است؟ ویژگی هر کدام چیست؟ ۲. مفهوم و اینکه هر چیزی از آنجا به طرف زمین تنزیل می شود چیست؟ ۳. اینکه در هر طبقه آسمان یک اختصاصی در جریان است یعنی چه؟ ۴. چه نسبتی است میان اختیار انسان با آنچه که از آسمان نازل می شود؟ ۵. اینکه آسمان تسبیح خداوند می کند و در مرگ انسانهای مومن می گرید به چه معناست؟ اینها و بسیاری از مسائل بنیادین دیگر، محتوای معارف نابی است که در نظریه فقهی گرد هم آمده است(دریافت). یکی از جذاب ترین بخشهای این نظریه، نسبت میان آسمان و تمدن سازی است. در پرسش هشتم این نظریه به تبیین زمان و اصول حاکم بر تنزیل ۱۰ شئ برتر مرتبط با زندگی پرداخته شده است: زمان تنزیل فرزند، زمان تنزیل رزق، زمان تنزیل بلاء، زمان تنزیل خواب و آرامش، زمان تنزیل باران، زمان تنزیل علم، زمان تنزیل برائت از نار، زمان تنزیل زیبایی و نورانیت، زمان تنزیل سعادت (رفع شقاوت) و زمان تنزیل تقدیر. @besalamen_amenin
۷ آذر ۱۴٠۲/ سال سوم از مدرسه اقتصاد لندن تا مدرسه اقتصاد قم! بیش از یک قرن از تاسیس «مدرسه اقتصاد لندن» می گذرد و این داستان غم انگیز از جمله اقتصاد است: از قضا سرکنگبین صفرا فزود روغن بادام خشکی می نمود! هرچه از لحاظ اقتصادی پیشرفته! تر می شویم، مشکلات هم بیشتر می شود. کما اینکه هرچه پزشکی و روانشناسی مدرن پیش می رود، تعداد و انواع امراض روحی جسمی هم بیشتر می شود . تاسیس در کشورهای فوق پیشرفته انگلیس و ژاپن، شاهد دیگری بر این مدعاست. از جمعیت ۵۵ میلیون نفری انگلیس، حدود نُه میلیون نفر تنهای تنها زندگی می کنند(نفس می کشند). در گزارشهای منتشره، آسیب هر دقیقه از این مدل تنهایی را برابر با کشیدن ۱۵ نخ سیگار عنوان کرده اند! از منظر شاخصه های ارزیابی الگوی پیشرفت اسلامی، اصل و اساس پیشرفت، رفاه و آرامش انسان و جامعه، بسته به وجود تراز است(۲۱ روم). تنهایی در این منظر یعنی محرومیت از خانواده و خانواده یعنی همه چیز. ما در مدرسه اقتصاد قم، حداقل هفت اختلاف بنیادین با مدرسه اقتصاد لندن و سایر دانشکده های اقتصادی محروم از علوم ناب وحیانی داریم. اولین و مهم ترین اختلاف، مربوط به نظام برتر است. در منظومه هدایتی اسلام، پنج شغل برتر داریم که مهم ترین آنها است: اَلزَّارِعُونَ كُنُوزُ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ مَا فِي اَلْأَعْمَالِ شَيْءٌ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ مِنَ اَلزِّرَاعَةِ(تهذیب الاحکام ج۶ص۳۸۴). مشاغل برتر، مجموعه شغلهایی است که موجب خودکفایی فرد فرد جامعه اسلامی در تامین اساسی ترین نیازهای زندگی می شود. بدیهی است که تامین و خودکفایی غیرمتمرکز و به محوریت وصف بنیادین طیبات مدنظر ماست. برای تحقق کامل این هدف مبارک، حداقل شش اقدام زیرساختی مورد نیاز است. فی المثل ایجاد تغییر در محتوای آموزشی مدارس یکی از مهم ترین آنهاست. این محتوا نه تنها در جهت سوق دادن دانش آموزان به مشاغل برتر نیست، بلکه عرصه هایی فوق راهبردی مانند کشاورزی و دامداری را عملا تحقیر هم می کند. مطالعه کامل بسته مشاغل برتر: اینجا @besalamen_amenin
٠ ۱۳ آذر ۱۴٠۲/سال سوم قم یا هاروارد؟ از دانشگاه های آمریکا در منطقه تا نمایشگاه الگوی پیشرفت : مهمترین پایگاه های آمریکا در منطقه، دانشگاه هایی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی‌شوند! مراکزی که وظیفه تربیت نیرو برای را برعهده دارند: دانشگاه آمریکایی بغازیچی استانبول تاسیس۱۸۶۳/ دانشگاه آمریکایی بیروت لبنان ت ۱۸۸۶/ د.آ قاهره مصر ت۱۹۱۹/ د.آ ایروان ارمنستان ت۱۹۹۱/ د.آ دبی امارات ت ۱۹۹۵/  د.آ شارجه امارات ت ۱۹۹۷/ د.آ کویت ت۲۰۰۴/ د.آ کابل افغانستان ت۲۰۰۶(پنج سال پس از اشغال)/ د.آ سلیمانیه کردستان عراق ت۲۰۰۷(چهار سال پس از اشغال)/ و در نهایت دانشگاه آمریکایی بغداد عراق تاسیس ۲۰۲۱. تدریس در همه دانشگاه ها به زبان انگلیسی و اعطای مدرک معتبر بین المللی است و دانشجویانی که بیشترشان به پستهای حساس و کلیدی کشورهای جهان اسلام دست پیدا می‌کنند . البته واضح است که این ساده ترین و ماندگارترین نوع اشغال واقعی یک کشور بوسیله آمریکا است. : جمهوری اسلامی برای مواجهه با شبیخون نرم، همه جانبه، بنیادین و ماندگار این دانشگاه های ذاتا مسموم و غیر توحیدی، در وهله نخست، نیاز به یک طبقه بندی جدید از علوم بر مبنای قرآن دارد و آنگاه پاسخگویی تمامی نیازهای بشری بر اساس آن. تلاشی که اولین نسخه آن در نمایشگاه الگوی پیشرفت اسلامی تبلور یافته. در واقع این نمایشگاه، نقشه درگیری حداکثری و تفصیلی اسلام و مدرنیته است که تاکنون بالغ بر دویست جلد آن منتشر شده است. مطالعه درباره نمایشگاه الگوی پیشرفت: اینجا و اینجا @besalamen_amenin
۱۸ آذر ۱۴٠۲/سال سوم امان از امضای تضمین جان کری های سلامت! آغاز واکسیناسیون و فقه بیش از حد پویا! سلام و عرض ادب خدمت خواهران و برادران محترم این یادداشت👆 را ۹۴٠ روز پیش نوشتم (۲۳ اردیبهشت ۱۴٠٠) و بهانه بازنشر آن، گزارشی است که چند روز پیش از تلویزیون پخش شد: به گزارش خبرگزاری رویترز، میزان تاثیرگذاری در مهار کرونا کمتر از یک درصد بوده(همان تقریبا هیچ برجام). نمی دانم از این خبر بگریم یا خوشحال باشم. خبری که شاید برای خیلی ها شوک آور باشد، اما برای بنده کاملا طبیعی بود. یادداشت های متعددی که درین باره نوشته ام گواه ماجراست. این خبر مرا به ایام تلخی برد که بارها و بارها از جانب دوستان انقلابی مان، متهم و متصف به ضد ولایت فقیه و بازیگر زمین دشمن شدیم. تنها به این دلیل که می گفتیم: می توان از راه های آزموده شده بسیار ارزان تر، بی عارضه تر و سریع تری هم کرونا را درمان کرد. بگذریم که همان دوستان وقتی برخلاف ، میلیون میلیون دز واکسن انگلیسی آمریکایی وارد شد، هیچ نگفتند و دم برنیاوردند. شاید به این دلیل که رندان حیله گر و بازی بلد مافیای کرونا، مانند توصیه به ماسک رهبری، تمام مملکت را از این حرف حضرت آقا پر نکرده بودند. و باز هم بگذریم که قریب به اتفاق همان عزیزان تلخ زبان، مدتهاست که دیگر ماسک نمی زنند، با اینکه رهبری کماکان بر همان طریقه پیشینند. راستی مگر فایزر، گُل سر سبد و یکی از گرانترین واکسنهای مهار کرونا نبود که بارها و بارها بر تاثیر نود درصدی و حتی بالاتر آن سوگند خورده بودند؟ پس چه شد؟ پس کجا رفت تجربه گرانقدر علوم بشری که چون وحی تقدیس می شد و می تازید و دهان معترضان را گِل می گرفت؟ امان از «جان کری» های عرصه سلامت! راستی کسی از جناب عین اللهی خواهد پرسید که چرا می خواستند به زنان باردار مملکت فایزر بزنند؟ نکند ایشان _ناخواسته_ باید کار ناتمام دکتر مرندی را تمام می کردند. نکند همان چند شیربانو که دراین شرایط دشوار، دغدغه جمعیتی رهبری را لبیک گفته اند، قرار بود از قِبَل فایزر، عقیم شوند و نسل شیعه هرچه سریع تر خشک و نابود شود. آیا جناب عین اللهی خواهند گفت که چرا در زمان حسن روحانی به اتفاق ۲۵٠٠ نفر از پزشکان طراز اول مملکت، در نامه ای سرگشاده از خطرات و ابهامات جدی واکسیناسیون گفتند، اما وقتی مسند وزارت را تکیه زدند: کَأَنْ لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکورا؟ حقیقتا چقدر می توانید به این دانش علیل و قلیل و مذبذب آقایان اعتماد کنید؟ راستی آقای !! فراموشمان نشده که بعد از حدود دو سال از کرونا و دعوت شبانه روزی به واکسن، شبه مناظره ای بین موافقان و مخالفان واکسیناسیون برگزار کردید که مخالف واکسن همان اول گفت: من مخالف واکسن نیستم!!!!!! فقط میگویم راههای دیگری هم وجود دارد. چرا گزارشی از میزان تاثیرگذاری دیگر واکسنها منتشر نمی کنید؟ سینوفارم، برکت، آسترازنکا و... به قول حضرت روح الله: بگذارم و بگذرم و کامها را بیش از این تلخ نکنم. اما بنده و دوستانمان: در آن ایام زندگی عادی مان را داشتیم،آرام و راحت. در پناه پروتکل های قدرتمند، ارزان و بی عارضه ای (دریافت) که از دل آیات کلام الله زندگی استخراج شده بود. والأمر إلیکم أحبائي... ارادتمند @besalamen_amenin
۲۲ آذر ۱۴٠۲/ سال سوم از نبض تفکر تا نبض تتلو! قلب، حاکم وجود و مدیر جسم و جان هر انسانی است(من لایحضره الفقیه ج۲ص۶۲۶) و همین دلیل تاکیدات فراوان قرآن کریم بر موضوع قلب است. فی المثل واژه ، ۱۱۲ بار در کلام الله زندگی تکرار و به انحاء مختلفي توصیف شده است. حال از آنجایی که هر چیزی در عالم حیات و مماتی دارد، چه بسا مهم ترین مسئله عالم، اصول حاکم بر مرگ و زندگی قلب انسان باشد. از بررسی روایات گرانقدر اسلام این نکته واضح می شود که حیات قلب انسان، وابسته به است(کافی ج۲ص۵۹۸) و اساسا انسانی که تفکر صحیح دارد زنده است. این است که خداوند متعال، کافران را مرده هایی محسوب می کند که نمی شنوند(۱۲روم/۲۲فاطر). این دیدگاه با مجموعه روایاتی مانند « لاَ عِبَادَةَ مِثْلُ اَلتَّفَكُّرِ» پشتیبانی معنایی هم می شود(من لایحضره الفقیه ج۴ص۳۵۲). بر اساس این مقدمه، مدیر یا مدیران واقعی یک جامعه کسانی اند که فکر مردم را درگیر و جهت دهی می کنند. فردی مانند قطعا یکی از مدیران این جامعه است، چرا که حاکم و جهت دهنده به تفکر بخشی از نوجوانان ماست. هرچند که بودجه، میز، صندلی و سازمانی ندارد و هرچند که به تعبیر امام علیه السلام: این تفکر در غیر حکمت و هوس است(غررالحکم ج۱ص۶۸). نتیجه اینکه معلم موفق، مدیر موفق، پدر، امام جماعت و جمعه موفق کسی است که هادی تفکرات افرادی باشد که با آنها مرتبط است. جالب اینجاست که حضرت امام خمینی ره، همین راهبرد محوری را برای حوزه ها معین می کنند که «حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند»(صحیفه امام ج۲۱ ص۲۹۲). حال پرسش مهم این است که چگونه؟ با توجه به آیات و روایات گرانقدر ائمه معصومین علیهم السلام، ایجاد و ترویج تفکر صحیح که همان احیای قلوب و هدایت انسانهاست، بر اساس زیرساخت های بیانی و غیر بیانی ممکن است. _ که اساسا در کارخانه ها امکان تولید ندارد_یکی از دهها زیرساخت غیر بیانی تفکر صحیح است. به عبارت بهتر میان نوع غذاهایی که در یک جامعه ترویج می شود، با نوع تفکرات و عملکرد صالحانه یا فاسدانه آن افراد ارتباط مستقیم وجود دارد. همینطور ، میزان دانش مردم درباره و تمامی چهل برنامه ای که در دوره مسجد و اداره جامعه ارائه شده، شکل دهنده به نوع تفکرات افراد یک جامعه است. بدون توجه به آن برنامه های زیرساختی چهل گانه، اساسا ظرفیت کار بیانی تبلیغی هم تا حد زیادی از بین می رود که اگر امام معصوم باشی و امیر بیان، در مقابل کار تبلیغی ات سوت و کف و هلهله خواهند کرد که فرمود: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ اَلْحَرَامِ (بحار ج۴۵ص۸). دریافت دوره مسجد و اداره جامعه @besalamen_amenin