✴حکومت اسلامی
1️⃣تعریف عدالت اجتماعی در حکمرانی اسلامی؛
با حفظ عدالت فردی، حق دیگران را در سایه ربوبیت تشریعی الهی رعایت کنیم.
2️⃣قانون گذار حقیقی در حکمرانی اسلامی؛
خداست.
3️⃣متن قانون؛ اراده تشریعی و حکیمانه الهی.
4️⃣مبنای قانون؛ مصلحت و مفسده واقعی.
5️⃣هدف قانون؛ رسیدن به کمال نهایی انسان.
6️⃣مجری قانون الهی؛ امام معصوم و در زمان غیبت فقیه جامع الشرایط.
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
✴حکومت لیبرال
1️⃣تعاریف چندگانه از عدالت
2️⃣قانونگذار حقیقی؛ انسان.
3️⃣متن قانون، اراده انسان ها بر مبنای عقل بشری.
4️⃣مبنای قانون، اعتبار و قرارداد.
5️⃣هدف قانون؛ ایجاد برابری و آزادی.
( آزادی یعنی؛ هرکس قدرت، هر کاری که می خواهد انجام دهد را داشته باشد)
6️⃣مجری قانون؛ فردی که بیشترین آزادی را دارد.
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
✴آزادی
1️⃣آزادی در اسلام یعنی؛
هیچ کس برده و آقای کسی نیست.
💯و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله
آل عمران، آیه ۶۴
2️⃣آزادی در لیبرالیسم؛
یعنی هر کسی قدرت هر کاری را که می خواهد داشته باشد.
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
✴انصاف
1️⃣انصاف در اسلام؛
صد در صد قیام علیه منافع خود و رعایت حق دیگران.
2️⃣انصاف در لیبرال؛
یعنی، همه را برابر دیدن.
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
✴مدارا
1️⃣مدارا در اسلام؛ یعنی سهولت و سماحت
✅یعنی خدا در قانون گذاری نسبت به انسانها رافت داشته و قوانین و تکالیف را به اندازه توان انسان وضع کرده است.
💯خدا هرگز نخواسته بر شما سختی و مشقت قرار دهد. مائده، آیه ۶
2️⃣مدارا در لیبرال؛ یعنی تساهل و تسامح
✅یعنی به انتخاب و عمل دیگران احترام بگذاریم.
💯یعنی همون بی تفاوتی
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 شرح حدیثی از امام باقر علیهالسلام توسط رهبر انقلاب:
بشنوید👇
تعریف انصاف
تعریف مواسات نه مساوات
تعریف عدالت فردی
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
🔰پیامد تفکر لیبرالی
کسی که خدا را فراموش کند، و با او قطع رابطه نماید. دیگر چیزی غیر از دنیا نمیماند که وی به آن دل ببندد، و فقط به اصلاح زندگی دنیایش بپردازد، و این معیشت، او را آرام نمیکند، برای اینکه هرچه از آن بدست آورد، به آن حد قانع نگشته به آن راضی نمیشود.
📓المیزان، جلد۱۴، ص۳۱۵
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
✅ سوالات، پیشنهادات و انتقادات تون رو با ادمین کانال به اشتراک بذارید.
ارتباط با ادمین:
https://eitaa.com/mpazoki
👈🏻عدالتی که همراه با معنویت و توجه به آفاق معنوی عالم وجود و کائنات نباشد به ریاکاری و دروغ و انحراف و ظاهرسازی و تصنع تبدیل خواهد شد...
عدالت باید با معنویت همراه باشد یعنی باید شما برای خدا و اجر الهی دنبال عدالت باشید؛ در این صورت میتوانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید.
البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت، یک بعدی است. بعضیها اهل معنایند اما هیچ نگاهی به عدالت ندارند. این نمیشود. اسلام، معنویت بدون نگاه به مسائل اجتماعی و سرنوشت انسانهان ندارد. آدم معنویای که با ظلم میسازد، با طاغوت میسازد، با نظام ظالمانه و سلطه میسازد، این چطور معنویتی است؟! اینگونه معنویت را ما نمیتوانیم بفهمیم.
✅بنابراین معنویت و عدالت درهم تنیده است.
🔸️بخشی از کتاب رجل سیاسی
برگرفته از بیانات حضرت آقا
#معرفی_کتاب
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
AgeRafti-02.mp3
9.72M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دستورالعمل استاد فاطمی نیا رحمت الله علیه برای کسانیکه موفق به زیارت نمی شوند.
#اربعین
@besooyetoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اسم رمز دولتها باید کسب رضای الهی و کار برای مردم باشد.
💯این یعنی همان عدالت اجتماعی؛
یعنی در سایه ربوبیت تشریعی الهی، حق مردم به آنان اعطا شود.
رهبر انقلاب: این هفته مزیّن است به نام دو شهید بزرگوار، شهید رجایی و شهید باهنر.
نکتهی مطرح شدن این دو نفر چیست؟
در جهتگیری آنهاست. جهتگیری این دو نفر شهید عزیز، جهتگیری انقلابی و الهی بود.
❓یعنی چی جهتگیری انقلابی و الهی؛
یعنی زندگی آنها درست منطبق بود با سرنوشت آنها(هدف خلقت) یعنی دنبال رضای الهی بودند، رضای الهی و کار برای مردم که این هم مشمول رضای الهی است، این مهم است پس.
یعنی اسم رمز دولتهای ما باید این باشد، کسب رضای الهی و کار برای مردم. اصلاً باید هدف را در این دو جمله خلاصه کنیم.۱۴۰۲/۶/۸
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
عدالت با معنویت با هم پیوند خورده
عرض کردم؛ کانه صراط مستقیم وجودی ما را برای اینکه منحرف نشود با عدالت ریل گذاری کردند.
🔰معنویت و ایمان مساوی است با سه ضلع عدالت.
✅ارتباط سه گانه(عادلانه) با خود، با خدا و با دیگران.
💯هر کدام نباشد، ایمانش مخدوش است.
🔰خاطره ای از دولت رجائی
🔸️از اولین مصوبات دولت رجائی این بود که وزرا باید در کوچکترین اتاقهای مجموعه وزارتی مستقر شوند تا تدریجا خلقیات مسئولین تغییر نکرده و اسیر پست و مقام نشوند. همکاران ایشان در دولت آن دوران نقل میکنند وقتی شهید رجائی به نخستوزیری آمد، پس از بازبینی اتاق کار و اتاقهای همجوار، دفتر نخستوزیری را به کارکنان اختصاص داد که اتاق بزرگی در ابعاد 5 در 8 متر بود و اتاق منشی نخستوزیری که یک اتاق کوچک بود را برای خودش انتخاب کرد. زیرا اتاق ایشان به گونهای قرار گرفته بود که جلوتر از اتاق منشی بود و هر کس قصد ملاقات با ایشان را داشت، مستقیما وارد اتاق نخستوزیر میگردید.
🔸️بنا برخاطرات یکی دیگر از دوستان شهید رجایی او همواره اظهار میداشت که «من اتاق کوچک را بیشتر دوست دارم، چون اتاق بزرگ ممکن است آدم را تحت تأثیر قرار بدهد که احساس کند خیلی مهم است. چون هر کس که از درب وارد میشود و سلام میکند باید 10 متر راه بیفتد تا به من برسد.
💯آدم یاد عدالت حضرت علی علیه السلام می افته
که جلو در منتظر می ماندند تا اگر کسی مراجعه ای داشت زودتر به آن رسیدگی کند.
@besooyetoo
برای آنچه اعتقاد دارید، ایستادگی کنید، حتی اگر هزینه اش تنها ایستادن باشد.
حاج احمد متوسلیان
شناخت و درک صحیح از مبانی در همه مسائل راهگشاست.
و شاید به همین جهت است که بر تک تک انسانها واجب عینی است تا اصول اعتقادی اش را تحقیقی و با رسیدن به یقین(آن هم یقین به معنی الاخص) بپذیرد و درک کند.
کسی که پایه های افکارش را براساس خلقتش بنیان نهد تمام افکارش در مسیر درست قرار می گیرد.
@besooyetoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به امید روزی که تاریخ بنویسد:
به برکت قدوم زائران اربعین، غیبت طولانی حضرت پایان یافت!
آمین
@besooyetoo
45.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لذت ببرید.....
به خدا قسم تا ابد حسین را فراموش نمی کنیم.
#اربعین
@besooyetoo
🔰از تفکر تا تدین
🔸️ همه ما در طول زندگیمان با آدم های برخورد کردیم که بر خلاف ادعای دینداری و متدین بودن کارهای از آنها سر میزند که برخلاف حتی ادعای خودشان است.
یعنی سر بزنگاه خودکنترلی ندارند و پرده از رفتار نفاق گونه آنها می افتد و حقیقت واقعی خود را نشان می دهند.
خوب می دانید که حضور این افراد مدعی برای جامعه شیعی چقدر آسیب زننده است.
راه دوری نرویم شاید این اتفاق برای خود ما به عنوان طلبه یا فرد متدین افتاده باشد با اینکه سعی می کنیم درست رفتار کنیم و به اصطلاح مومن یا مومنه باشیم گاهی اوقات خلاف آن را در عمل و رفتار نشان می دهیم؟
🔸️در واکاوی و ریشه یابی این مسئله نظر علامه طباطلایی را مطرح می کنیم.
۱- حضرت علامه طباطبایی "رحمه الله علیه" ارکان دینداری را در ۴ چیز می داند.
۱- یقین
۲- حب قلبی
۳- اخلاق
۴- عمل
۲- یقین؛ یعنی تصدیق صد در صدی حقانیت آموزه های دینی به واسطه برهان.
حب قلبی؛ یعنی انسان نسبت به آنچه درک کرده است علاقه پیدا می کند، تسلیم می شود، عقد قلبی نسبت به آنچه فهم شده برایش حاصل می شود.
اخلاق؛ در تعبیر علامه طباطبایی یعنی ملکات نفسانی.
عمل؛ یعنی فعل انسانی برخواسته از اراده و علم.
۳- تلفیق یقین حاصله از تفکر برهانی و عقد قلبی، باور و اعتقاد را شکل می دهد.
۴- فعل انسان برخواسته از باور انسان است و زندگی اش را براساس باور و اعتقاداتش سامان می هد.
پس نتیجه باور دینی باید عمل دینی باشد اما در بعضی مواقع یا اکثر اوقات اینگونه نیست، چرا؟؟
۵- علامه می فرماید برای اینکه فعلی دائما براساس باور تحقق پیدا کند باید تبدیل به ملکه نفسانی شود که در تعبیر علامه همان اخلاق است.
ایشان می فرمایند اخلاق در ضمانت اعتقاد و عمل است از یک سو از طرف اعتقاد تغذیه می شود و از یک سو از طرف عمل تقویت می شود. و در یک سیکل تغذیه و تقویت تبدیل به ملکه نفسانی می گردد.
۶- تغذیه و تقویت به چه معناست؟
یعنی تلقین علمی و تکرار عملی
بنابراین نقطه ضعف رفتاری خودت را شناسایی و هم شناخت کامل نسبت به آن پیدا کن و از طرفی هم در موقع عمل مطابق با شناخت خود رفتار کن. تکرار مراقبت از عمل براساس شناخت یقینی، سبب تثبیت آن می شود.
۷- نکته طلایی
علامه طباطبایی می فرمایند هزاران تفکر برهانی و استدلال منطقی سبب خضوع انسان و بندگی نمی گردد مگر با رعایت تقوا.
وجحدوا بها واستیقنتها انفسهم ظلما وعلوا ...
و آن را از روی ظلم و سرکشی انکار کردند، در حالی که در دل به آن یقین داشتند!
سوره مبارکه نمل، آیه ۱۴.
✍🏻 پازکی
#یادداشت
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo