💠 معرفی #بنیاد_فرهنگ_و_اندیشه_انقلاب_اسلامی
🔰 بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی یک موسسه علمی و فرهنگی انقلابی است که با مراجعه ی اجتهادی به «تاریخ و معارف دین مبین اسلام» و غور در « #مکتب_حضرت_امام_خمینی رحمت الله علیه» و « #مکتب_امام_خامنه ای مدظله العالی» در صدد گفتمان سازی #نقشه_راه_جامع_تحقق_حاکمیت_دین و #فرایند_تحقق_اهداف_اسلام در عصر حاضر می باشد.
🔰 این منظومه ی فکری عملیاتی که طرح اقدام جامعه ی دینی در عصر غیبت کبری است، در «الگوی رهبری داهیانه ی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی» در ابعاد مکتب انقلاب اسلامی ظهور و بروز دارد؛
لذا با کشف الگوی رهبری معظم له به «طرح اقدام و حرکت به سوی عصر ظهور و حاکمیت دولت حق در درخشان ترین فصل تاریخ حیات بشر در ارض الهی» می توان دست یافت.
📌 یکی از مهم ترین دستاوردهای این تمسک، ایجاد جبهه ی واحد امت اسلامی برای تحقق بخشیدن به مقدمات ظهور آخرین ذخیره ی الهی در عصر حاضر است
🔰 #نقشه_ی_کلان و #مکتب_رهبرمعظم_انقلاب در عصر حاضر همان «بسط دادن»، «تبیین نمودن»، «از اجمال به تفصیل درآوردن» و «عملیاتی کردن» اسلام نابی است که حضرت امام خمینی رحمت الله علیه آن را در بستر فقه اجتهادی شیعی تحصیل کرده اند.
🔰 در واقع باید گفت #دستاورد حضرت امام راحل، #در_ادامه ی تلاش های فقیهانه ی رهبران دین و زعمای عظام عصر غیبت کبری حاصل شده است و ایشان به واسطه ی اجتهاد عظیم و عرفان کم نظیرشان توانستند قواعد کلان حاکم بر #نهضت_مستمر و تاریخی شیعه را کشف کرده و #شاکله_ی_کلی_حرکت_نهضت_اسلامی_ایران را بر همان اساس، در قالب «نظام جمهوری اسلامی»، «نظام مردم سالاری دینی» و «نظام ولایت مطلقه ی فقیه» تحقق بخشند.
📌 #رسالت بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با اعتقاد راسخ به مرجعیت بینشی، ارزشی، دانشی و مصلحت سنجی های حکیمانه ی رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای مدظله العالی شکل گرفته است و بر خود فرض می داند تا در راستای #استخراج، #تدوین، #تبیین، #ترویج، #تفسیر و #غنابخشی و #عملیاتی کردن اندیشه های راهبردی معظم له، نسبت به موج آفرینی، جریان سازی و گفتمان سازی حول این راهبردها، طرح ریزی های کلان داشته باشد و قواعد حاکم بر معماری فرهنگی جامعه ی اسلامی را بر این اساس تدوین نماید.
🔰با این توضیح، #افق بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با برنامه ریزی پژوهشی ، آموزشی و ترویجی این خواهد بود که:
📌 اندیشه ی رهبر معظم انقلاب ، محل رجوع انقلابیون و اندیشمندان در حوزه های اجتماعی در سرتاسر جهان اسلام باشد؛
نظام کارشناسی کشور بر مبنای اندیشه ی معظم له شکل بگیرد و آهنگ کلی حرکت جامعه ی اسلامی، حرکت به سمت تحقق بخشی به آرمان های متعالی اسلام مبتنی بر فهم ایشان از اسلام باشد.
#معرفی_بنیاد
#رسالت_بنیاد
#افق_بنیاد
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
💢#سابقه_فعالیت
🔹فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی از سال 79 به صورت منسجم و منطقی توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید و از همان اوایل طرح این موضوع، بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با مسئولیت #حجت_الاسلام_و_المسلمین_علی_ثقفی فعالیت خود را با محوریت این موضوع و با #مأموریت ایفای #نقش_موثر و #تعیین_کننده در #پیشبرد مجموعه انقلاب به سمت تحقق دولت و کشور اسلامی تنظیم نمود.
🔸در طول این مدت فعالیت ها ی #آموزشی، #پژوهشی و #فرهنگی - #ترویجی زیادی صورت گرفته است که در ادامه برای آشنایی بهتر به معرفی اجمالی معاونتها و تشریح رسالت های آنان در پیشبرد اهداف بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت.
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
💠 معرفی #معاونت_آموزش_و_تربیت
🔹 از آنجایی که بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی، تلاش در جهت تحقق #دولت_اسلامی را رسالت اصلی و ذاتی خود قرار داده است، معاونت آموزش و تربیت این مجموعه نیز به عنوان بخشی از این مرکز در جهت تحقق این هدف مبارک سه وظیفه اصلی و محوری را بر عهده گرفته است :
💢#وظایف
1) آموزش و تربیت مربیانی توانمند برای ایجاد تحولات سه گانه
2) آموزش و تربیت نیروهای کارآمد در رسته های ستادی و مدیریتی
3) گسترش معارف انقلاب اسلامی در سطح نخبگانی با استفاده از مربیان و نیروهای تربیت شده
🔹 این معاونت برای انجام هرچه بهتر این وظایف از قالب ها و روشهای آموزشی و تربیتی متنوعی بهره می جوید که به برخی از آنها اشاره می شود:
💢#روشهای_آموزشی
1) اردوها و دوره های تربیت مربی در مقاطع مختلف سال (طول سال تحصیلی و تابستان)
2) اردوها و دوره های آموزشی و تربیتی در سطح نخبگان در طول سال
3) ارتباط مستمر آموزشی و تربیتی با حوزه ها و دانشگاه ها و اقشار موثر جامعه در قالب جلسات و حلقات مباحثاتی- مطالعاتی
4) حضور در فضای مجازی برای پی گیری اهداف آموزشی
🔹 اصلی ترین سرفصلهای آموزشی ارائه شده در دوره های مختلف عبارتند از:
💢#سرفصلهای_آموزشی
1)نهضت انتظار
2)مکتب امام خامنه ای
3)فرآیند و مراحل تحقق اهداف انقلاب اسلامی
4)فصول هدایتگری
5)نقشه راه دولت سازی
6)معنویت و تشکیلات انقلابی
🔹 باتوجه به هدف و غایت دوره برگزار شده عمق مطالب بیان شده در ذیل این سرفصلها متفاوت خواهد بود.
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
💠 معرفی #معاونت_فرهنگی
🔹شناساندن فرآیند تحقق اهداف اسلامی، #ترویج و #گفتمان_سازی این فرآیند به مجموعه مخاطبین با #هدف ایجاد مطالبه عمومی و توجیه نخبگان یکی از رسالت ها و ضرورت های کار بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی می باشد.
📌معاونت فرهنگی این مجموعه به عنوان بخشی از این مرکز در جهت تحقق این هدف مبارک بدنبال چند ماموریت می باشد:
♻️#ماموریت_ها
1) زمینه سازی برای جذب به اندیشه فرآیند
2)ترویج عمومی فرآیند در جامعه جهت گسترش اندیشه فرآیند
3)همراه سازی افراد موثر و مستعد
📌این معاونت برای انجام هرچه بهتر این وظایف از قالب ها و روشهای فرهنگی - ترویجی بهره می جوید که به برخی از آنها اشاره می شود:
♻️#روش_های_ترویجی
1) ترویج این اندیشه در فضای مجازی(وبگاه، کانال ها و گروه های تلگرامی)
2) ایجاد نمایشگاه تخصصی فرآیند در مراکز نخبگانی و روایت تابلو ها
3)برگزاری نشست های نقشه راه انقلاب اسلامی
4)ساخت مستند های تلویزیونی از اندیشه فرآیند
📌با استفاده از قالب ها و روشهای جذاب فرهنگی می توان نظام موضوعات مورد توجه رهبری در موضوع فرآیند تحقق اهداف اسلامی را ترویج کرد.
♻️ #سرفصل_های_ترویجی
1)نهضت انتظار
2)نقشه راه انقلاب اسلامی
3)تبیین اجزا و مراحل فرآیند
4)نقش و وظایف حوزه های علمیه در قبال فرآیند
5)گزارش فعالیت ها و آثار تولیدی در موضوع فرآیند
🔸امید است با این فعالیت ها، گفتمان فرآیند به عنوان نقشه راه انقلاب اسلامی در بین #حوزه، #دانشگاه، #اقشار_مؤثر و #دستگاه_ها جایگاه خود را پیدا کند.
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
💠 معرفی #معاونت_پژوهش
🔹یکی از مهم ترین وظایف بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی دستیابی به شناختی #اصیل، #نظام_مند، #جامع و #کارآمد از اندیشه های امام خامنه ای مد ظله العالی، با تکیه بر روش های صحیح استنباط می باشد.
بدون شک تهیه، بروزرسانی،ارزیابی فرآیند و تبیین مبانی نظری در سایه توجه جدی به تحقیق و پژوهش امکان پذیر است.
📌معاونت پژوهشي با تعیین اولویت های پژوهشی هدايت كننده سياست هاي متخذه بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی می باشد.
#اولویت_های_پژوهشی:
1⃣ تدوین مکتب فرآیند تحقق اهداف اسلامی :
➖پژوهش حاضر مبتنی بر بیانات ولی امر مسلمین جهان، تمامی مبانی، اهداف، وظایف کلی و جزئی فردی و حکومتی را تا دستیابی به تمدن اسلامی را کشف و تبیین کرده است. مکتب امام خامنه¬ای قدرت باز تولید، تکمیل و ارتقاء و بروز رسانی احکام و معارف انقلاب اسلامی را برای حل مسائل نو به نو انقلاب را دارد.
2⃣ تدوین #دفاتر (کتب) ده گانه؛
➖با این پژوهش نقشه ی راه حرکت انقلاب اسلامی به سمت اهداف تبیین می شود،همچنین این پژوهش خصوصیات کامل هر مرحله و چگونگی انتقال از یک مرحله به مرحله ی دیگر را روشن می سازد.
3⃣ طراحی و تدوین #نقشه_ی_راه تحقق دولت اسلامی:
➖براساس احکام به دست آمده از مکتب فرآیند و کتب تشریحی آن، لازم بود نقشه¬ی راه تحقق دولت اسلامی به عنوان مرحله¬ی فعلی فرآیند اهداف اسلامی و مرحله¬ای که 38 سال انقلاب اسلامی برای تحققش هزینه می¬دهد، استخراج و طراحی شود.
4⃣ بازخوانی و بازتولید معارف اخلاقی به منظور ایجاد زمینه های #تحول_معنوی و معرفتی در طراز اهداف انقلاب اسلامی
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
💠 معرفی #معاونت_اقتصاد_مقاومتی
🔻در زمینه اقتصاد اسلامی تاکنون محصولات علمی فراوانی در کشور تهیه شده است، اما کمتر محصولی به #نسخه_های_راهبردی اختصاص یافته است. از این رو بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی با جهت گیری #راهبردی و از طریق تعامل با #کارشناسان و تشکیل #کار_گروه_های_تخصصی، تهیه خروجی های علمی- راهبردی در زمینه اقتصاد مقاومتی را به دستور کار خود گذاشته است.
🔸از این رو در میان مولفه های اصولی اقتصاد مقاومتی، مقوله "#مردمی_سازی_اقتصاد"، رکن مهمی است که شاید بتوان گفت یکی از کارویژه های اصلی نهاد ها و دستگاهای اجرایی کشور محسو ب می شود. چرا که دولت ها اساسًا با توجه به مبانی و جهت گیری های غالب اقتصادی در کشور که ملغمه ای از اقتصاد دولتی و #اقتصاد_سرمایه_داری است، به این مقوله توجهی تاکنون نداشته و یا صرفًا در حد خصوصی سازی به آن پرداخته اند.
🔹در حالی که بنا بر منویات مقام معظم رهبری، مردمی سازی اقتصاد فراتر از این و شامل به #صحنه_آوردن گسترده #آحاد_مردم است.
📚: برای این مهم تاکنون محصولات زیر تهیه و قابل عرضه شده است:
#محصولات
➖مبانی اقتصاد مقاومتی از منظر منویات رهبری و نظریه آیت الله شاه آبادی: (حجت الاسلام دکتر یوسفی)
➖الگوی اجرایی اقتصاد مقاومتی : (حجت الاسلام دکتر یوسفی)
➖نقد طرح اصلاح نظام بانکداری که از طرف مجلس در حال پی گیری است
➖مقدمه ای بر الگوی نظام پولی ومالی اسلام و نقد نظام بانکداری
➖تهیه و طراحی مدل قرارگاه اقتصاد مقاومتی : ( آقای نیک منش)
🌐با اتخاذ رویکرد #هدایت_گر، می توان نقش منحصربفرد نهاد ها و دستگاه های اجرایی کشور را در مردمی سازی اقتصادی طراحی و تبیین کرد. برای این امر باید ضمن حفظ واحدهای اقتصادی موجود، به #ریل_گذاری موازی برای تغییر رویکرد این واحدها به سمت مردمی سازی اقتصادی اقدام نمود.
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
💠 #ضرورت_تربیت_نیرو
🔻یکی از الزامات و ضرورتهای پیش روی تحقق اهداف انقلاب اسلامی بویژه در مرحله دولت و جامعه اسلامی، وجود #نیروهای_تراز انقلاب اسلامی برای بدوش گرفتن مسئولیت اجرا و تحقق اهداف انقلاب اسلامی است.
🔸 چنانکه مراحل مختلف انقلاب اسلامی اگر وجود یاران صدیق انقلاب همچون حضرت امام خامنه ای و نیز آیت الله بهشتی و نیز آیت الله مطهری و رجایی و باهنر و سایر یاران و شهدای گرانقدر انقلاب همچون حسن باقری و چمران و... نبود، تحقق این مراحل از اهداف انقلاب اسلامی امکان پذیر نبود.
🔹از این رو بنیاد فرهنگ واندیشه انقلاب اسلامی بر خود لازم می داند در راستای تحقق مرحله #دولت و #کشور_اسلامی موضوع #تربیت_نیرو و تعمیق معنویت را به طور جدی در دستور کار قرار داده و توجه ویژه ای نسبت به شناسایی و تربیت نیروهای مومن انقلابی داشته باشد.
➖➖➖➖➖➖
🔰مقام معظم رهبری در جمع پاسداران انقلاب اسلامی در دانشگاه امام حسین علیه السلام در تاریخ 92/3/6 فرمودند:
شما می خواهید از این انقلاب #حفاظت کنید، پاسداری کنید...
1⃣ اینکه باید این #انقلاب را درست بشناسید.
2⃣ بعد تجربه ی انقلاب را یعنی #عینیت این نظریه را در طول این سالها بدانید؛ تاریخ انقلاب را بدانید.
3⃣ بعد هم #تربیت خود به عنوان انسان صالح همه باید خودشان را تربیت کنند. من باید خودم را تربیت کنم، شما هم باید تربیت کنید.
—----------------------------------------------------
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
#معرفی_کتاب
📘کتاب #کلیات_فرآیند_تحقق_اهداف_اسلامی ، که یکی از آثار تولید شده در بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی می باشد، در مقام معرفی #کتب_نه_گانه نگاشته شده است.
📖 فصل اول این کتاب در صدد #تبین_چیستی_فرآیند است. از روشن شدن مفهوم اسلام، اهداف اسلامی، تحقق هدف، فرآیند و مرحله ای بودن اهداف در تبیین چیستی کمک گرفته شده است. در ادامه به ضرورت داشتن نگاه کلان به اسلام و اهداف اسلامی برای رسیدن به فهم فرآیندی تأکید شده است.
📖 فصل دوم به #پیشینه_ی_تحقق_اهداف_اسلامی در طول تاریخ بشری پرداخته است و از این منظر نیازمند تبیین نهضت انتظار تاریخی حاکمیت حق توسط انبیاء و ائمه و فقهای دوران غیبت کبری شده است.
📖 در فصل سوم انقلاب اسلامی بعنوان #آخرین_حلقه_ی_نهضت_انتظار و تحقق بخش اهداف پیش رو، بعنوان بخشی از یک فرآیند جدید مورد بررسی قرار گرفته و مراحل طی شده از آن مانند انقلاب و نظام اسلامی تبیین و توضیح داده شده است.
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
📘آشنایی با کتاب #تحول_معنوی
💢#چرایی
♻️در دیدگاه مقام معظم رهبری اولین و مهم ترین گام بعد از تشکیل نظام اسلامی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، تحول معنوی است. کتاب تحول معنوی در ابتدا با تکیه بر بیانات حضرت آقا به بیان ضرورت و #چرائی تحول معنوی در دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی پرداخته و اشاره دارد که مشکلات کنونی جوامع بشری و نیز مشکلات پیش روی نظام اسلامی بیشتر ناشی از عدم تحول معنوی است. نتیجه ای که از بحث ضرورت متوجه خواننده کتاب می شود این است که باید تلاش مجدّانه در ایجاد تحول معنوی در خود داشته باشد و این کار باید از خود شروع کند.
💢#چیستی
🔹فصل دوم کتاب به #چیستی تحول معنوی از دیدگاه مقام معظم رهبری اختصاص یافته است. به این منظور اولا به تعریف معنویت و بعد به تعریف تحول معنوی اشاره شده است. در تعریف معنویت عبودیتی مدّ نظر است که در تمام عرصه های فرد و اجتماعی زندگی باید جریان داشته باشد و به همین جهت فعالیت های اجتماعی سیاسی محل تحقق و رشد عبودیت است نه مخالف آن. همچنین کشف و کراماتی که بندگی انسان را به خطر بیاندازد در معنویت حقیقی راه ندارد. فهم رابطه ی معنویت با دل و فطرت و نیز با عقل و فکر همچنین به کشف سطوح مختلف معنویت در شناخت معنویت تأثیر دارد.
💢#چگونگی
🔸در فصل پایانی به مجموعه بیاناتی از حضرت آقا استناد شده است که با وجود برخی شرایط در خواننده به ایجاد لایه ای از تحول معنوی بیانجامد و در ضمن به #چگونگی تحول معنوی و تزکیه ی اشاره شده در فصل قبل بطور اجمال اشاره کند. بیاناتی که حضرت آقا #فطرت مخاطب را بیدار کرده و آنها را به توبه به سوی حضرت حق وا می دارد و بعد اندیشه مخاطب را در ابعاد مختلفی چون اهمیت عمل در قبال علم و شناخت موانع درونی و بیرونی راه کمال و جایگاه تفکر و ... تصحیح می کند. تفکر در مرگ، عمر، شکست ها و پیروزی ها، نصرت الهی و مانند آن از جمله واقعیت هائی است که در اثر ارتباط با بیانات آقا برای شخص اتفاق می افتد و اینجاست که توبه ی قبلی شخص به واقعیت نزدیک شده و با بیاناتی از این دست بیشتر مأنوس می شود. حال مراقبت و تقوا از ایمان نو و محکمی که برای مخاطب شده است لازم در محکم و محکم تر بشود نیز ارزیابی و محاسبه از آن ایمان. اهمیت دادن به تفریح و نشاط روحی و از طرف دیگر شرکت در جلسات وعظ و اخلاق توشه ی دیگری است.
#تحول_معنوی
#فطرت
#تفکر
#توبه
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
#معرفی_کتاب
📘آشنایی با کتاب #تحول_معرفتی
ما به فهم مباحث اسلامى به شكل كارساز براى مسائل دنياى اين قرن نياز داريم. چرائی و ضرورت فهم کارساز از اسلام نیز چیستی و چگونگی به دست آوردن آن هدف اصلی کتاب تحول معرفتی است.
💢#فصل_اول
🔹فصل اول کتاب سعی دارد با دو نگاه ایجابی و سلبی به علل ضرورت دستیابی به فهم کارساز و از طرف دیگر به عواقب سوء عدم توجه به فهم کارساز بپردازد.
💢#فصل_دوم
🔸در فصل دوم، چیستی فهم کارساز اولا به ویژگی های کلان فهم کارساز مانند جامعیت، نظام مندی، اصالت و مطابقت با فطرت و واقعیت اشاره شده است و در مقام بعدی به بنیادی ترین فهم های کارساز دین که به نوعی سنگ بنای فهم های کارساز دیگرند، اشاره می شود. و بالاخره در بخش سوم از این فصل به فهم های کارسازی که ناظر به رفع نیاز خاص و موردی دنیای اسلام هستند پرداخت می شود.
💢#فصل_سوم
🔹فصل سوم به این پرسش پاسخ خواهد داد که راه کشف فهم کارساز چیست آیا روش خاصی وجود دارد؟ آیا منابع خاصی برای کشف فهم کارساز وجود دارد؟ آیا غیر از تسلط علمی چه زمینه های عملی و مانند نیاز رسیدن به این نوع از فهم هست؟ و آیا در تعارض بین فهم ها و تشخیص کارسازترین یا کارساز و ناکارساز شخص یا معیاری برای بازشناسی وجود دارد؟ تمام این پرسش ها و پرسش هایی از این قبیل که به چگونگی فهم کارساز مربوط است در این فصل پاسخ داده می شود.
#تحول_معرفتی
#فهم_کارساز
#جامعیت
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
#معرفی_کتاب
📘آشنایی با کتاب #انقلاب_اسلامی
💢#فصل_اول
🔹کتاب انقلاب اسلامی در راستای تشریح قیام امام و امت برای دگرگونی بنیادین ارزشها نوشته شده است.
فصل اول کتاب با بیان اجمالی از مفهوم انقلاب و معنای عام و مرحله ی اول مراحل فرآیند تحقق اهداف اسلامی، به ضرورت انقلاب برای شروع فرآیند تأکید کرده و در آخر به اهمیت شناخت انقلاب برای ادامه ی راه پرداخته است.
💢#فصل_دوم
🔸در فصل دوم، شناخت طاغوت و حکومت طاغوت و نیز عواقب سوء این حکومت در مردم مورد هدف قرار گرفته است. شاخصه هایی مانند دوری از مردم، دنیا طلبی، کبر و غرور، استغنا از خدا، انحصار طلبی در مسئولیت اجتماعی و اموال، بنده دانستن مردم، بازیچه کردن دین و ... برای شناخت حکومت طاغوت معرفی شده است. و بر این اساس تربیت های منفی ایجاد شده در مردم توسط نظام طاغوت بررسی شده است.
💢#فصل_سوم
🔹فصل بعد به بررسی امام و امت انقلاب گر اختصاص یافته است تا بتواند ویژگی های لازم امام و امت در تحقق و رهبری این انقلاب را کشف و تبیین کند. کدام مبانی فکری و کدام خصوصیات اخلاقی و عرفانی و کدام نقشه ی سیاسی امام زمینه ی چنین قیام عظیمی را تشکیل داد؟ کدام تحولات در میان مردم شکل گرفت تا مردم امام را به خوبی شناخته و تا قطره ی آخر خون از این قیام حمایت کردند؟ از این دست پرسش ها در این فصل پاسخ خواهند یافت.
💢#فصل_چهارم
🔸در فصل چهارم به تبیین مراحل انقلاب و پیروزی آن اشاره می شود. انقلاب اسلامی معجزه ی قرن و انفجار نور بود که برای شناخت این حقیقت لازم است مراحل پیروزی انقلاب در یک نگاه کلی به سالهای قبل 42 تا42 و از 42 تا 55 و از آن تا 57 تقسیم می شود که باید مورد بررسی قرار گیرد تا روشن شود که چه مراحلی را امام و امت برای پیروزی طی کرده اند. مراحل و راهکارهای ضمنی آن میتواند الگوی خوبی برای پیشبرد اهداف بعدی باشد.
💢#فصل_آخر
🔹فصل آخر، فصل پیروزی انقلاب و دگرگونی بنیادین ارزشها را مورد بررسی قرار داده است باید معلوم شود که بعد از این همه خونریزی و دادن هزینه انقلاب کدام ارزشها را بر روی کدام خرابی ها و ویرانی های ضد ارزشی بنا کرد. حاکمیت حق، استکبار ستیزی، آزادی استقلال، اعتماد به خدا، دفاع از مظلومین و پرهیز از ظلم، ... از بنیادی ترین ارزشهای انقلاب اسلامی است که در این فصل با بیانات حضرت آقا روشن می شود.
#انقلاب_اسلامی
#معجزه_قرن
#حاکمیت_حق
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
#معرفی_کتاب
📘آشنایی با کتاب #نظام_اسلامی
💢#فصل_اول
🔹در فصل اول از مبانی جهان بینی اسلامی مبتنی بر قرآن و جایگاه ولایت و حکومت در نظام کلان اسلامی سخن گفته شده است.
💢#فصل_دوم
🔸فصل دوم جهت تبین معنای خاص نظام اسلامی که همان مرحله ی دوم از مراحل فرآیند است تدوین شده است.
💢#فصل_سوم
🔹فصل سوم از جمله فصول مهم کتاب است که در آن به تبین ماهیت نظام اسلامی پرداخته شده است؛ ویژگی هایی چون: اتکاء ساخت حقوقی نظام اسلامی به ساخت حقیقی، حکومتی از نوع جمهوری اسلامی، هویتی فرا مذهبی ، نگاه مجتهدانه به کتاب و سنت ، هویتی بر پایه ی ایمان و عزم مردم و اساسی ترین خصوصیت یعنی اصل ولایت مطلقه فقیه.
💢#فصل_آخر
🔸کارکردهای نظام اسلامی در بعد ملی و بین المللی در دیگر فصل مهم کتاب مورد توجه قرار گرفته است. ضدیت با استبداد و سلطنت، احیای هویت اسلامی در دنیای اسلام از مهم ترین این کارکردهاست.
نقش امام خمینی در نظام سازی نقش بسیار اساسی بود که در این کتاب به آن اشاره شده است و در آخر از موانع پیش پای نظام سازی در آن دوران مانند: القای ناسازگاری مردم سالاری با دین سالاری، تحریف در معنای ولایت، طرح اسلام های التقاطی و انحرافی و جمهوری دمکراتیک اسلامی گفتگو شده است.
#نظام_اسلامی
#جهان_بینی_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
#معرفی_کتاب
📘 آشنایی با #کتاب_دولت_اسلامی
💢 #فصل_اول
🔹دولت اسلامی مرحله ی کنونی از مراحل فرآیند تحقق اهداف اسلامی است. تشکیل جامعه ی اسلامی و تمدن اسلامی متوقف بر تحقق این مرحله است. دولت شامل تمامی کارگزاران حکومت اسلامی شده و تنها به بخش قوه مجریه گفته نمی شود. این مرحله از سخت ترین مراحل هر انقلاب و انقلاب اسلامی است.
فصل اول به تبیین کلیاتی از این دست اختصاص یافته است.
💢 #فصل_دوم
🔸فصل دوم، اهداف و وظایف کلی دولت اسلامی و مبانی اعتقادی این اهداف و وظایف را تشریح می-کند. توحید، تکریم انسان، تداوم حیات بعد از مرگ، استعداد بی پایان انسان در همه ی لوازم تعالی کامل انسان، جریان عالم به سمت حاکمیت حق؛ از جمله مبانی اعتقادی است که به وظایف و اهداف کلی دولت منتهی می شوند.
💢 #فصل_سوم
🔹فصل سوم، تبیین ویژگی های دولت مطلوب اسلامی را هدف قرار داده است. کارگزار دولت مطلوب اسلامی باید در منش و روش خود دارای حدّ نصابی از ویژگی های اسلامی باشد تا بتواند وظایف خود در تحقق جامعه ی اسلامی را انجام دهد. البته وجود نظامات و نهادهای اسلامی نیز جزو ضروریات دولت اسلامی است که باید بعد از تحقق این ویژگی ها توسط دولتمرد اسلامی تولید شود. در آخر فصل به بیان شاخص های ارزیابی این ویژگی ها بیان شده است.
💢 #فصل_آخر
🔸فصل چهارم، نقشه ی راه تحقق دولت اسلامی را بیان می کند. نقش محوری امام و امت در تحقق اهداف اسلامی در هر مرحله بخصوص در سخت ترین مرحله از ارکان نقشه ی راه دولت سازی است. خواص جامعه باید بتوانند این دو ظرفیت مهم را در قالب وظایف مشخص به هم پیوند بدهند. تقویت دستگاه رهبری و نیز به میدان آوردن تمام ظرفیت های مردمی مهم ترین هدف خواص نخبگان انقلابی است.
#کتاب_دولت_اسلامی
#نقشه_ی_راه
#خواص
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS
#معرفی_کتاب
📗آشنایی با #کتاب_جامعه_اسلامی
📖 فصل اول
🔸در فصل اول کتاب به بیان #حقیقت_جامعه_اسلامی بعنوان مرحله ی چهارم #فرآیند_تحقق_اهداف_اسلامی اشاره شده است. انتظارات حداقلی از جامعه ی مطلوب اسلامی در این تبیین نفی شده و یک نگاه اسلامی از ویژگی های جامعه اسلامی ارائه شده است.
📖 فصل دوم
🔹فصل دوم کتاب در مقام پایش #جامعه_ی_فعلی و کشف شکاف موجود بین جامعه ی مطلوب و جامعه-ی فعلی است. به منظور شناخت بهتر از جامعه ی اسلامی باید وضعیت موجود مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد بخصوص برای کشف راهکارهای حرکت به سمت وضع مطلوب این بررسی لازم است. عمده دلیل در عدم تحقق جامعه اسلامی، عدم #تحقق_دولت_اسلامی و به حدّ نصاب نرسیدن کارگزاران در اسلامیت است.
📖 فصل آخر
🔸فصل سوم و آخر کتاب به راهکارهای اجمالی تشکیل #جامعه_اسلامی پرداخته است.
⬅️ کانال رسمی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی
♦️@BFANIS