چون در مدرسه بهاره بودم ، نشد مطالبی قرار بدم، اما مطالبی که یاد گرفتم به اشتراک میزارم.
ولی به پیامها، کلاس و جشنوارهها توجه کنید، چون بهترینها رو در اینجا معرفی میکنم.
موفق باشید
Part03_علی از زبان علی(1).mp3
9.18M
📒کتاب علی از زبان علی (عليهالسلام)
🌸بخش ماجرای ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
🌸خواستگاری امیرالمومنین (عليهالسلام) از حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)
🌸خرید جهیزیه و وسایل خانه
🌸برگزاری مراسم عروسی
🆔 @bibliophil
کارگاه یک روزهی روایتنویسی
👇به کانال بله/ بانوی فرهنگ مراجعه کنید.
https://ble.ir/banooyefarhang_info
🆔 @bibliophil
02.Baqara.058_0.mp3
15.07M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت پنجاه و هشتم | سوره بقره | وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُمْ ۚ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: 6mint
#قرآن
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 @bibliophil
هنگامى كه طوفانها بیشاز تحمل توانایى من شدت میگیرند؛ علی را در نظرم مجسم میکنم.
دردهای او
و رنجهای او
تنهایى او
و نالهها و سوز
و گدازهای درونى او،
طوفانهاى حوادث كه یكى پس از دیگری او را محاصره كرده بود. همه را به یاد میآورم... و آنگاه تسكین مى یابم.
دستنوشته های
#شهید_مصطفی_چمران
#بغض_قلم
#جمع_دوستداران_کتاب
🆔 @bibliophil
شهید چمران.mp3
11.69M
📒کتاب نیمه پنهان ماه
🖌خاطرات همسر شهید مصطفی چمران
⏰۳۲ دقیقه
#بغض_قلم
#جمع_دوستداران_کتاب
🆔 @bibliophil
02.Baqara.059.mp3
1.54M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت پنجاه و نهم | سوره بقره | فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: 7mint
#قرآن
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 @bibliophil
هشت.MP3
20.67M
✍آموزش داستاننویسی / جلسه هشتم
مباحث این جلسه:
شخصیت مهمترین بخش داستان
#داستاننویسی
#بغض_قلم
#جمع_دوستداران_کتاب
🆔 @bibliophil
بغض قلم
اردیبهشت هم تمام شد. عمر ما لحظه به لحظه به سمت تمام شدن در حرکت و فقط تلاشهای ماست که باقی میماند
خرداد هم تمام شد. و یک ماه دیگه از عمر ما گذشت. این ماه خیلی خیلی سر شلوغ بودم. مطالعاتام هم بیشتر صوتی بود.
کارت کتابخانهام رو هم تمدید کردم و چندتا کتاب از اونجا مهمون کتابخانهام کردم و خواندم.
☀️پیش به سوی تیر ما به سمت کتاب😂
شما این ماه چیکار کردید؟
🆔 @bibliophil_a
🆔 @bibliophil
شیخ عباس قمى در کتاب نفس المهموم نوشته است: «متوکل عباسى دستور داد قبر مطهر سیدالشهدا علیه السلام را خراب کردند، شخم زدند و به آب بستند. هم چنین فرمان داده بود هیچ کس حق ندارد به زیارت امام علیه السلام مشرف شود و هر کس به زیارت برود، مجازات مى شود».
محمد بن حسین اُشنانى مى گوید: «من در آن ایام از ترس متوکل، مدتى به زیارت آن حضرت نرفتم. سرانجام تصمیم گرفتم به هر طریقى شده است به زیارت مشرف شوم. با مردى که شغلش عطارى بود، همراه شدم و با زحمت فراوان، خود را به مرقد پاک و مطهر امام علیه السلام رساندم. گرچه اثرى از قبر شریف نبود، سرانجام موفق شدیم که مرقد مطهر را پیدا کنیم. خود را به روى آن انداختیم و به شدت گریستیم. چنان بوى خوشى از آن استشمام مى شد که عطر فروش گفت: هرگز بویى به این خوشى نبوییده بودم.
آن گاه چند نشانه بر قبر مبارک گذاشتیم و وداع کنان از آن مکان شریف دور شدیم. پس از مرگ متوکل، با جمعى از سادات و شیعیان حاضر شدیم و آن را به صورت ساختمان اولیه بازگرداندیم».
#عرفه_نزدیک_است
#شب_جمعه
🆔 @bibliophil
«به نام خدا»
📒کلاس شعر: جلسهی دوم
📝 موضوع: قالب های شعری
امروزه قالبها را به دو دستهی قالبهای کهن و قالبهای نوین دسته بندی میکنیم. امروز میخواهم شما را با انواع قالب های شعری کهن آشنا کنیم.
قالبهای کهن
اگر با این تعاریف آشنا نیستید خوب است بدانید که
هر بیت شامل دو قسمت است هر یک از این بخشها یک مصراع نام دارد.
کلمات هم آهنگ و هم وزن مصراعهای شعر را قافیه گویند.
شکلی که قافیه به شعر میبخشد قالب نام دارد.
در قالبهای مختلف شعر از تعدادی مصراع هم وزن تشکیل میشود. همچنین موسیقی نیز همواره کنار شعر وجود دارد و تابع نظم خاصی است.
۱. قصیده
میتوان گفت که قصیده اولین قالب شعری است که از نیمه قرن سوم ه.ق در ادبیات فارسی پدید آمد. این قالب به نوعی از شعر گفته میشود که مصراع اول و مصراعهای زوج بقیهی بیتها با هم هم قافیه هستند و تعداد ابیات یا طول قصیده از ۱۵ بیت تا ۷۰ بیت میتواند باشد.
نمونه قصیده:
ـــــــــــــــ * ـــــــــــــــ *
ـــــــــــــــ ـــــــــــــــ *
ـــــــــــــــ ـــــــــــــــ *
محتوای قصیده میتواند مدح، ستایش، وصف، پند و اندرز، حکمت، عرفان و مرثیه باشد. از قصیده سرایان معروف میتوان به رودکی، منوچهری، ناصر خسرو و سنایی و قصیده سرایان معاصر پروین اعتصامی، ملک الشعرای بهار و امیری فیروزکوهی اشاره کرد.
۲. غزل
غزل در لغت به معنی حدیث عاشقی است. قالب غزل از جهت شکل قرار گرفتن قافیه درست مانند قصیده است. در قرن ششم که قصیده در حال زوال بود، غزل بر روی کار آمد. تفاوت غزل و قصیده در تعداد بیتها و مضمون است. یعنی غزل حداقل ۵ بیت و حداکثر ۱۷ بیت دارد. درون مایه و محتوای غزل عاشقانه، عارفانه و یا آمیزهای از هر دو و یا مضمون اجتماعی است.
نمونه غزل:
ـــــــــــــــ * ـــــــــــــــ *
ـــــــــــــــ ـــــــــــــــ *
ـــــــــــــــ ـــــــــــــــ *
از غزل سرایان معروف میتوان به سعدی، مولوی، حافظ و اشعار طالب آملی در سبک هندی اشاره کرد. در میان شاعران معاصر نیز اشعار شهریار و اشعار رهی معیری در این قالب شعری سروده شده اند.
قالب غزل
۳. مثنوی
واژهی مثنوی از کلمهی “مثنی” به معنی دوتائی گرفته شده است و به شعری گفته میشود که هر بیت آن قافیه مستقل دارد. محتوای قالب مثنوی حماسی، اخلاقی، عاشقانه، عارفانه و تاریخی است.
نمونه مثنوی:
* *
+ +
# #
از نمونههای مثنوی حماسی شاهنامه فردوسی، نمونهی عاشقانه لیلی و مجنون از مجموعه اشعار نظامی گنجوی، نمونهی عارفانه مثنوی معنوی و نمونهی اخلاقی بوستان سعدی است. کلیله و دمنه رودکی و آفرین نامه ابوشکور بلخی نیز از اولین نمونههای مثنوی است.
۴. قطعه
قالبی است که در آن فقط در پایان مصراعهای زوج هم قافیه هستند و حداقل ابیات آن دو بیت است. قطعه دارای وحدت موضوعی بوده و درون مایه آن معمولا مطالب اخلاقی، اجتماعی، تسلیمی، حکایت، مدح و هجو است.
نمونه قطعه:
×
×
×
در میان شاعران رودکی، انوری و ابن یمین بیش از دیگران به این قالب شعری پرداختهاند. بسیاری از اشعار پروین اعتصامی نیز در این قالب شعری است.
۵. ترجیع بند
مجموعه ابیاتی یا غزلهایی است که هم وزن با قافیههایی متفاوت هستند و بیت یکسان مُصَرعی آنها را به هم میپیوندد. به هر غزل یک خانه یا رشته و به بیت تکراری میان آنها ترجیع یا برگردان میگویند. قالب ترجیع بند ویژهی شعر فارسی است. درون مایههای ترجیع بند عشق، مدح و عرفان است.
نمونه ترجیع بند:
* *
* *
* *
* *
♦
♦
+ +
+ +
+ +
+ +
♦
♦
هر خانه از ۵ تا ۲۵ بیت تشکیل میشود.
۶. ترکیب بند
ترکیب بند از لحاظ ساختار شعری مانند ترجیع بند بوده و تنها تفاوت آن این است که بیت تکرار شده در بین قطعههای شعر یکسان نیستند. موضوع ترکیببند مواردی از قبیل مدح، وصف، رثا، عشق و عرفان را دربر میگیرد.
نمونه ترکیب بند:
* *
* *
* *
* *
×
×
∆ ∆
∆ ∆
∆ ∆
∆ ∆
#
#
معروفترین ترکیببندهای فارسی از محتشم کاشانی و جمالالدین عبدالرزاق اصفهانی و وحشی بافقی است.
۷. رباعی
رباعی از کلمهی رباع به معنی چهارتایی گرفته شده است. چهار مصراع بوده و مصراع سوم آن معمولا قافیه ندارد. سه مصراع اول رباعی تقریباً مقدمهای برای منظور شاعر هستند و حرف اصلی در مصراع چهارم گفته میشود. محتوای رباعیها بیشتر عارفانه، عاشقانه یا فلسفی است.
رباعی در زبان فارسی بر وزنهای زیادی آمده است که معروفترین آنها مفعول مفاعلن مفاعیل و فعل یا لا حول و لاقوه الا بالله هستند.
نمونه رباعی:
* *
* *
وقت است که در بر آشنایی بزنیم
تا بر گل و سبزه تکیه جایی بزنیم
زان پیش که دست و پا فروبندد مرگ
آخر کم از آن که دست و پایی بزنیم
اشعار خیام، عطار، مولوی، اوحدالدین کرمانی، باباافضل کاشی و ابوسعید ابوالخیر و اشعار سنایی از نامدار رباعی هستند.
۸. دو بیتی
کلمهی دوبیتی هم برای رباعی به کار میرود و هم به معنی شعری است که دارای چهار مصراع است. دوبیتی در کل از نظر درون مایه و شکل کاملا شبیه به رباعی بوده و فقط دوبیتی است که وزن خاصی دارد و از این نظر با رباعی متفاوت است. همچنین خوب است بدانید دوبیتی با یک هجای کوتاه و رباعی با یک هجای بلند آغاز میشود.
نمونه دوبیتی:
* *
* *
ز دست دیده و دل هر دو فریاد
هر آنچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
مشهورترین اشعار گفته شده در این وزن اشعار بابا طاهر عریان است. بعد از او فایز دشتی از دوبیتی سرایان به حساب میآید.
قالب دوبیتی
۹. چهارپاره
این قالب شعری به دو بیتی پیوسته نیز شناخته میشود. چهارپاره مجموعهای از دوبیتیهایی با معنای منسجم تشکیل شده است. تفاوت اصلی آن به دوبیتی این است که در چهارپاره مصراعهای زوج میتوانند همقافیه باشند و از لحاظ وزن نیز کافی است که مصرعها هموزن باشند.
نمونه چهارپاره:
کند وی آفتاب به پهلو فتاده بود
زنبورهای نور زگردش گریخته
در پشت سبزههای لگدکوب آسمان
گلبرگهای سرخ شفق تازه ریخته
***
کف بین پیرد باد درآمد ز راه دور
پیچیده شال زرد خزان را به گردنش
آن روز میهمان درختان کوچه بود
تا بشنوند راز خود از فال روشنش
از معروفترین شاعران در این قالب میتوان از فریدون مشیری، فریدون توللی و هوشنگ ابتهاج یاد کرد.
۱۰. مُسَمَّط
شعری است که از رشتههای گوناگون پدید میآید و مصراع ابتدای هر رشته که سه، پنج و هفت مصراعی است با ابیات هم وزن و هم قافیه و سپس مصراعی با همان وزن با قافیهای جداگانه در پایان این رشته آورده میشود و سپس رشته دیگری آغاز میگردد. به مصراع آخر هر رشته بند گویند. در ضمن تمام بندها با هم هم قافیه هستند.
نمونه مسمط:
* *
* *
* +
# #
# #
# +
درون مایه مسمط غالبا تغزل، مدح، اشعار سیاسی، ملی و میهنی است. بنیانگذار این قالب منوچهری دامغانی شاعر قرن پنجم است. ناصر خسرو، شیخ بهایی، قاآنی شیرازی و ملکالشعرا بهار از دیگر شاعرانی هستند که در این قالب شعر سرودهاند.
۱۱. مستزاد
در واقع کلمهی مستزاد به معنی زیاد شده است. از قالبهای شعر فارسی یا در حقیقت غزلی به شمار میآید که کلمه یا عبارتی کوتاه، موزون و هماهنگ به آخر تمامی مصراعها اضافه میشود. ازنظرقافیه هم باید با آن قالب شعری متناظر باشد. مستزاد از قالبهایی است که آن را الهام بخش آغاز شعرنو و قالب نیمایی میدانند.
نمونه مستزاد:
این مجلس چارم به خدا ننگِ بشر بود دیدی چه خبر بود؟!
هر کار که کردند، ضرر رویِ ضرر بود دیدی چه خبر بود؟!
«میرزاده عشقی»
∼∼∼∼
هر که گدای در مشکوی توست پادشاست
شه که به همسایگی کوی توست، چون گداست
«مهدی اخوان ثالث»
مستزاد برای اولین بار توسط مسعود سعد سلمان سروده شد. مهدی اخوان ثالث نیز از این قالب استفاده کرده است.
۱۲. تصنیف
در قرن ششم و هفتم تصنیف سرائی معمول شد. تصنیفها با فرم شعری غزل شباهت دارد و مانند آن، از آرایههای ادبی همچون تمثیل و استعاره بهره میجوید. تصنیفها از نظر ساختار شعری میتوانند یک یا چند بند داشته باشند که بندها دارای مضمونهای گوناگونی هستند. فرمهای شعری رباعی و مسمط نیز جزو انواع شعری که در تصنیف به کار میرود شمرده میشوند.
نمونه تصنیف:
زمن نگارم خبر ندارد
بحال زارم نظر ندارد
خبر ندارم من از دل خود
دل من از من خبر ندارد
کجا رود دل که دلبرش نیست
کجا پرد مرغ که پر ندارد
عارف قزوینی، رودکی، ملک الشعرای بهار و رهی معیری از تصنیف سازان معروف بودند.
۱۳. مفرد
این قالب شعری به تک بیتی نیز معروف است. مفرد شعری تک بیتی بوده که شاعر تمام مقصود خود را در همان یک بیت بیان میکند و اغلب برای بیان نکتههای اخلاقی به کار میرود. دو مصراع این یک بیت میتواند هم قافیه باشند یا نباشند. بعضی معتقد هستند که مفرد در واقع همان ضرب المثل است که به شعر بیان شده است.
نمونه مفرد:
میمیرم و همچنان نظر بر چپ و راست
تا آنکه نظر در او توان کرد، کجاست؟
«حافظ»
∼∼∼∼
مردی نه به قوت است و شمشیر زنی
آن است که جوری که توانی نکنی
«سعدی»
سعدی و هاتف اصفهانی از معروفترین سرایندگان تکبیت بودهاند. بسیاری از اشعار صائب تبریزی نیز به صورت تک بیتی هستند.
اگر هم در این باره سوالی داشتید به آیدی زیر مراجعه کنید:
@Noghreh_Zaban
#آموزش_شعر
#بغض_قلم
🆔 @bibliophil
لیست دسترسی سریع به آموزش شعر
📒جلسهی اول/ ردیف و قافیه
https://eitaa.com/bibliophil/1254
📒 جلسهی دوم/ قالب های شعری
https://eitaa.com/bibliophil/1333
📒جلسهی سوم/ عروض فارسی ۱
https://eitaa.com/bibliophil/1542
📒جلسهی چهارم/ عروض فارسی ۲
https://eitaa.com/bibliophil/1647
📒جلسهی آخر
https://eitaa.com/bibliophil/2177
💥به دوستان علاقمند خبر بدید.
#آموزش_شعر
#بغض_قلم
#جمع_دوستداران_کتاب
🆔 @bibliophil
02.Baqara.060.mp3
1.89M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت شصتم | سوره بقره | وَإِذِ اسْتَسْقَىٰ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ ۖ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ ۖ كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: 10mint
#قرآن
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 @bibliophil
آنها که میخواهند وزنههای سنگین را بردارند، باید از وزنههای کوچک شروع کنند و ورزیدگیهایی بدست بیاورند. تا آمادهی بزرگترها شوند.
پس از رسیدن به آگاهی و طلب، آنها که میخواهند حرکتهایی و کارهایی داشته باشند، باید از گامهای کوچک و پرواز کوتاه استفاده ببرند و تمرین کنند و آماده بشوند.
آن وقت نه پروازهای بزرگ مغرورشان میکند و نه گامهای بلند به نخوتشان میکشاند و نه بارهای سنگین کمرشان را میشکند.
📒کتاب مسولیت و سازندگی/ استاد صفایی
#شروع_کنیم_با_قدمهای_کوچک_و_مستمر
#بغض_قلم
#جمع_دوستداران_کتاب
🆔 @bibliophil