✨سه حدیث از امام سجاد علیه السلام
۱- در پناه خداوند
قالَ الاْمامُ عَلىّ بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین (عَلَیْهِ السَّلام) :
ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ مِنَ الْمُؤمِنینَ کانَ فی کَنَفِ اللّهِ، وَأظَلَّهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ فی ظِلِّ عَرْشِهِ، وَآمَنَهُ مِنْ فَزَعِ الْیَوْمِ الاْکْبَرِ: مَنْ أَعْطى النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ ما هُوَ سائِلهُم لِنَفْسِهِ، ورَجُلٌ لَمْ یَقْدِمْ یَداً وَرِجْلاً حَتّى یَعْلَمَ أَنَّهُ فى طاعَهِ اللّهِ قَدِمَها أَوْ فى مَعْصِیَتِهِ، وَرَجُلٌ لَمْ یَعِبْ أخاهُ بِعَیْب حَتّى یَتْرُکَ ذلکَ الْعِیْبَ مِنْ نَفْسِهِ.(۱)
امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهى مى باشد و از سختى ها و شداید صحراى محشر در امان است:
اوّل آن که در کارگشائى و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید.
دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتى بیندیشد که کارى را که مى خواهد انجام دهد یا هر سخنى را که مى خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودى خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او مى باشد.
سوّم قبل از عیب جوئى و بازگوئى عیب دیگران، سعى کند عیب هاى خود را برطرف نماید.
۲- موجبات نجات انسان
قالَ(علیه السلام): ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِن: کَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَ اغْتِیابِهِمْ، وَ إشْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاِخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ، وَ طُولُ الْبُکاءِ عَلى خَطیئَتِهِ.(۲)
فرمود: سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود: بازداشت زبان از بدگوئى و غیبت مردم، خود را مشغول به کارهائى کردن که براى آخرت و دنیایش مفید باشد.
و همیشه بر خطاها و اشتباهات خود گریان و ناراحت باشد.
۳- کمال مسلمانى
قالَ(علیه السلام): أرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فیهِ کَمُلَ إسْلامُهُ، وَ مَحَصَتْ ذُنُوبُهُ، وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ راض: وِقاءٌ لِلّهِ بِما یَجْعَلُ عَلى نَفْسِهِ لِلنّاس، وَ صِدْقُ لِسانِه مَعَ النّاسِ، وَ الاْسْتحْیاء مِنْ کُلِّ قَبِیح عِنْدَ اللّهِ وَ عِنْدَ النّاسِ، وَ حُسْنُ خُلْقِهِ مَعَ أهْلِهِ.(۳)
فرمود: هرکس داراى چهار خصلت باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتى خداوند را ملاقات مى کند که از او راضى و خوشنود است:
۱ ـ خصلت خودنگهدارى و تقواى الهى به طورى که بتواند بدون توقّع و چشم داشتى، نسبت به مردم خدمت نماید.
۲ ـ راست گوئى و صداقت نسبت به مردم در تمام موارد زندگى.
۳ ـ حیا و پاکدامنى نسبت به تمام زشتى هاى شرعى و عرفى.
۴ ـ خوش اخلاقى و خوش برخوردى با اهل و عیال خود.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان معیار خوب بودن
در کلام علامه جوادی آملی
ذیل آیه 100 مائده
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
💢نماینده مردم اصفهان در مجلس:رویکرد اصلی مجلس در بودجه ۱۴۰۱ ،نبود کسری است
حجتالاسلام حسین میرزایی در گفتوگو باخبرنگار تسنیم دراصفهان،با اشاره به تورم موجود در اقتصاد کشور ونقش بودجه سال 1401 در این موضوع اظهار داشت:ریشه اصلی تورم،کسری بودجهای است که رخ میدهد ودر پی آن،دولت مجبور به استقراض ازبانک مرکزی میشود ودر ادامه وقتی این استقراض صورت گرفته توسط دولت،بازگشت پیدا نمیکند،بانک مرکزی رو به خلق پول وافزایش نقدینگی کشور میآورد که این کار ارزش پول کشور را پایین آورده وپشتوانه آن را تضعیف میکند ونتیجه آن میشود تورم فاجعهباری که اکنون مردم با آن درگیرهستند.
وی با اشاره به بودجه سال 1401بیان کرد:بنا براین اگر بودجه سال آینده طوری تنظیم شده باشد که بدون کسری باشد واعداد و ارقام قید شده درآن واقعی و منطقی باشند نه ارقام موهومی،میتوان گفت که گام موثری در راستای مهار تورم درسال آینده برداشته شده ومیتوان نسبت به حل مشکلات اقتصادی امیدوار بود.
🔰 عضوکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،از تاکید سازمان برنامه و بودجه نسبت به تنظیم بدون کسری بودجه گفت و ادامه داد:چند باری که آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس آمدند،دریافتیم که اصرار،تاکید و اعتقاد دارند که بودجه بدون کسری بسته شود وکسری بودجه را ظلم به مردم به ویژه طبقات فقیر میدانند.
وی ادامه داد:بر اساس دیدگاههای رئیس سازمان برنامه و بودجه کسری بودجه درنهایت به خلق پول وافزایش نقدینگی منجر میشود که اینکار به معنی دزدی ازجیب مردم است.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش
صدا ۰۰۳.m4a
8.26M
🔈 صحبت های حجت الاسلام حسین میرزایی( نماینده مردم اصفهان در مجلس
شورای اسلامی) مورخ ۱۴۰۰/۹/۲۵
♦️مجلس هیچ قانونی برای اجباری شدن واکسن تصویب نکرده است
♦️به گفته متخصصان واکسن هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد
♦️وزارت بهداشت برای مهار کرونا از ظرفیت های #طب_سنتی و #طب_سوزنی استفاده نکرده است.
♦️اگر راه منحصر مقابله با بیماری کرونا واکسیناسیون بود، نمایندگان منتقد هم از واکسیناسیون حمایت می کردند
♦️داروهای مجوز دار هم وجود دارد اما ستاد ملی کرونا از آنها بهره ای نمی برد
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
نقد مبانی پزشکی۲۷آذر۱۴۰۰-مدرسه مشکات.mp3
23.42M
🔉صوت سخنرانی دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نشست تخصصی نقد مبانی نظری پزشکی - شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - مدرسه علمیه مشکات قم - ۲۴ دقیقه
❓فهرستي از پرسش های طب اسلامی از پزشکی سلول پایه
#نظام_سازی_فقهی
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#نقد_سازمان_بهداشت_جهانی
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
سقوط یک رویای ترکیه ای
یادداشت #سیدمحمدحسین_متولی_امامی
🔹از هنگامی که نجم الدین اربکان -هم پیمان جمهوری اسلامی- با قدرت ارتش ترکیه کنار زده شد و حزب عدالت و توسعه امور ترکیه را در دست گرفت، جامعۀ ترکیه به سوی الگوی سیاسی نئولیبرالیسم تغییر مسیر داد.
به ناگهان، فرآیند مدرن سازی شهرها و آزادی های گسترده اجتماعی آغاز شد. خیابان ها و پاساژهای دلربا از یک سو، طبیعت زیبای ترکیه از سوی دیگر و اباحه گری در روابط انسانی از سوی سوم، ترکیه را به کشوری خیالی و پرزرق و برق تبدیل کرد. البته این تغییرات، با #شعار_تمدن اسلام ترکی و احیای عثمانی رخ می داد و با گرایشات ناسیونالیستی پررنگی همراه بود.
🔸 در سالهای اخیر، سه الگو برای تمدن اسلامی معرفی شده است:
1. الگوی سَلفی گری که در گروه داعش نمایان شد.
2. الگوی تمدن اسلام ترکی که در ترکیه ادعا می شود.
3. الگوی ولایت فقیه که در ایران جریان دارد.
🔹تمامی تلاش جریان روشنفکری در داخل و خارج، الگو نشان دادن ترکیه برای ایرانیان بود. الگوسازی ترکیه به میزانی موفق شده بود که حتی در بدنۀ مدیریتی جمهوری اسلامی و حتی در سطح وزرا و نمایندگان مجلس، ترکیه #الگوی یک کشور اسلامی توسعه یافته معرفی می گردید. به همین دلیل، سعی می شد سیاست های پولی و اقتصادی ترکیه در ایران نیز پیاده شود که ملموس ترین نمونه، حذف چهار صفر از ریال است.
🔸در سال 2005 شش صفر از لیر حذف شد و در حالی که یک دلار در سال 2001 برابر 1.650.000 لیر بود، در 2005، اعلام کرد که هر 1 لیر معادل 1.3 دلار است. با این روش، صفرهایی که نشانۀ بی ارزش شدن پول مردم ترکیه بودند مخفی شد. امروزه سیاست های پولی ترکیه به جایی رسیده است که هر دلار در تاریخ 24 نوامبر 2021، به 13.45 لیر رسیده که با اضافه کردن صفرهای مخفی شده، هر دلار بیش از سیزده میلیون لیر است !!!
🔹سالها قبل محمد اشرف دوابه، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول، بارها دربارۀ عواقب ناگوار پول اعتباری هشدار داده و بر ضرورت #پولطلایی شدن ترکیه تاکید میکرد. ولی سیاست مداران ترکیه، رویای مدرنیته را در سر داشتند و برای تعمیق الگوهای پولی و اقتصادیِ غرب تلاش می کردند.
امروزه دیگر نه الگوی سَلَفی تمدن اسلامی می تواند مورد قبول باشد و نه الگوی تمدن اسلام ترکی
- جمع بندی :
در #بینش_تمدنی مدرن سازی کشورهای اسلامی امری ناممکن است . مسیری که دنیای غرب طی کرده، مسیری نیست که کشورهای اسلامی نیز بتوانند آن را طی کنند.
باید مسیر تحول و نوسازی کشورهای اسلامی، از دل فرهنگ اسلامی بجوشد و تمدنی هماهنگ با خود را بیافریند. در راهی که غربی ها برای توسعه گشوده اند، نظامی طبقاتی شکل گرفته که همواره کشورهای اسلامی، در جهان سوم باقی خواهند ماند.
🏅شاید گشودن راه جدیدی برای بشریت، از طریق اعتماد به مبانی اسلامی و توجه به نیازهای جوامع اسلامی باشد.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
#سلسله_احادیث_پزشکی
❇️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
«تَصافَحوا فإنَّ
التَّصافُحَ یُذهبُ السَّخیمَةَ.»
با یکدیگر دست بدهید، زیرا مصافحه کینه را از بین میبرد.
📖 منبع : تحف العقول، ص۹۲
بحار الانوار، ج۷۷، ص۱۵۸
❇️ رسول الله صلی الله علیه و آله:
«إذا إلتَقَيتُم
فَتَلاقُوا بالتَّسلیمِ و التَّصافُح و إذا تَفَرَّقتُم فَتَفَّرقُوا بالإستِغفار.»
هرگاه يكديگر را ملاقات كرديد،
سلام گفت و دست دهيد و زمان جدا شدن با طلب آمرزش (براي يكديگر) جدا شويد.
📖 منبع : الكافي، ج۲، ص۱۸۱
#مصافحه #کینه
#اصلاح_سبک_زندگی
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
🔹🔸🔹🔹
♨️ تکفرزندی آسیبی با عوارض طولانی مدت
👤 علیرضا تبریزی، روان شناس کودک، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت:
🔸 بزرگترین مشکل تکفرزندی این است که تکفرزندها احساس تنهایی دارند و این احساس آنها را اذیت میکند. زمانی که با چنین فرزندانی صحبت میکنیم یکی از مشکلاتشان احساس تنهایی است.
🔹 برای جبران چنین حس تنهایی خانوادهها حیوان خانگی میآورند و یا در نهایت همزبانیها را زیاد میکنند اما واقعیت این است که این احساس تنهایی وجود دارد و این روش ها تنها یک مسکن برای مدت کوتاه است و مسئله را حل نمیکند. همچنین تکفرزندها از طرف پدر و مادر توجه زیادی میشوند که موجب میشود این فرزندان به حمایت بیش از حد عادت کنند.
#تحدید_نسل
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
#سلسله_احادیث_پزشکی
❇️ رسول الله صلى الله عليه وآله:
«كَثْرَةُ تَسْرِيحِ الرَّأْسِ تَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ تَجْلِبُ الرِّزْقَ وَ تَزِيدُ فِي الْجِمَاع.»
بسیار شانه کردن سر؛ وبا [خستگی و تب] را از میان میبرد و روزی را زیاد میکند و نیروی همبستری را میافزاید.
📖 منع : الکافی (ط-الاسلامیة)، ج۶، ص۴۸۸
#شانه #روزی
#اصلاح_سبک_زندگی
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه هایی برای افزایش عقل...
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واجبی که فراموش شده از زبان خانم ژاپنی 😨😔
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
ثواب بوسیدن پای مادر:
پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:«کسی که پای مادرش را ببوسد؛مثل این است که آستانه کعبه را بوسیده است».(گنجینه جواهر )
و نیز فرمودند:هر کس پیشانی مادر خود را ببوسد،از آتش جهنم محفوظ خواهد ماند
نهج الفصاحة
در حدیث دیگری فرمود:«کسی که قبر والدین خود را در هر جمعه زیارت کند، گناهانش بخشیده می شود و از نیکوکاران نوشته شود.
مستدرک الوسائل ج ۲
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رئیسی: بانک ها اموال و کارخانجاتی که دارند را یا فعال کنند یا واگذار؛ ثروت ملی نباید فریز شود
💬 رئیس جمهور در جمع اقشار مردم یزد:
🔹 میزان آب موجود را باید مدیریت کرد
🔹 اقدام کوتاه مدت دولت در مورد آب ظرف چند ماه آینده نتیجه میدهد
🔹 کالاهای ایرانی در منطقه مشتری دارد / تولیدکنندگان کالای با کیفیت ارائه کنند
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زنده شدن مادر ۳شهید پس از ۴۵ دقیقه بعداز فوتش توسط فرزندان شهیدش ،اززبان برادر شهیدان بشنوید.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
زنبور داران فرانسوی نتوانستند بفهمندچرا عسل هایشان به رنگ های متفاوت درمی آیدتااینکه متوجه شدند زنبور هابه کارخانه شکلات M&M که ازرنگ های خوراکی زیاداستفاده می کنند راه پیدا کرده بودند
👈در روایات به عسل های مضر هم اشاره شده است. پس در تهیه عسل باید به تغذیه زنبور هم توجه کرد.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
🔸اصول تغذیه
🔰امام علی (ع) می فرمایند : ای کمیل شکمت را از خوراک پر مکن و جائی هم در آن برای آب بگذار و میدانی هم به هوا بده و تا هنوز اشتها داری دست از خوراک بکش که اگر چنین کنی خوراک بر تو گوارا گردد، راستی تندرستی و سلامتی با کم خوردن و آشامیدن است.
📚 تحف العقول صفحه 166
#پرخوری
#طب_المعصومین
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
❇️ یکی از اصول مهم تغذیه، رعایت حد #اعتدال در مصرف است. حد اعتدال در همه مباحث تغذیه ای و درمانی کاربرد دارد. حد اعتدال تغذیه یک تجربه حسی است. یعنی به اندازه ای غذا مصرف کنید که معده شما اذیت نشود، احساس سنگینی نکنید و مزاج شما بهم نریزد.
🔸هر شخصی با هر طبعی و هر مزاجی، حد اعتدال مخصوص به خود را دارد. مثلا یک فرد دموی نیاز به مصرف حجم غذای ببشتر دارد یا یک سوداوی شاید به اندازه یک سوم طبع دموی غذا میل میکند.
🔹یا گاهی مزاج بهم میریزد، مثلا شدیدا دچار سرماخوردگی میشود. این حالت مزاجی یک حد اعتدال مخصوص به خود را دارد و غذاهایی را که شخص در حالت صحت می توانست مصرف کند، در این حالت سوء مزاج باید از آنها پرهیز کند.
🔅👈یک غذای خوب غذایی است که به خوبی و راحت هضم شود. شاید 2 الی 3 ساعت بیشتر زمان نمیبرد که غذا از معده تقریباً تخلیه شده باشد. اگر غذای شما دیر و کُند هضم میشود و سنگینی و سوزش معده و... ایجاد میکند، یعنی این غذا مناسب شرايط طبعی یا مزاجی شما نیست یا اینکه غذا به روشهای اصولی طبخ نشده است.
❗️آیا شما به شرایط طبعی و مزاجی خود مسلط هستید؟! آیا میدانید چه برنامه غذایی برای شما حد اعتدال محسوب میشود؟! ...
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
اهمیت غذا در بی نیازی از پزشک:
نیاز انسان به غذا، مهمترین و حیاتی ترین نیاز روزمره اوست که از تولد تا مرگ وی را همراهی می کند و حتی انبیا و اولیاء الهی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. رشد، طول عمر، تندرستی، آرامش اعصاب و روان، خلق و خوی و رفتار، توانمندی و قدرت، تکثیر نسل و تولید مثل و… همه به نوعی وامدار تغذیه سالمند. از این رو قریب به دویست و پنجاه آیه قرآنی و دهها روایت معصومین علیهم السلام در مورد غذا و تغذیه وارد شده است. همچنین نامگذاری پنجمین سوره قرآن به مائده (سفره غذایی) از صفات خداوند، رزاق و معطم بودن، سوگند خداوند به غذا (والتین والزیتون)، درخواست مائده آسمانی توسط حضرت عیسی علیه السلام و درخواست غذا توسط حضرت موسی علیه السلام هر کدام مهر تاییدی بر اهمیت غذا و تغذیه می باشد.همچنین خداوند بر اهل مکه به دو چیز منت می نهد: «غذا» و «امنیت» همان کس که آنها را از گرسنگی نجات داد و از ترس و ناامنی ایمن ساخت.» (اولین دانشگاه، آخرین پیامبر،ج3، ص20).
تأثیر غذا و تغذیه بر اخلاق و رفتار:
خداوند بین تغذیه کافران و مومنان تفاوت قائل شده است. در مورد کافران می فرماید:«کافران همواره سرگرم بهره گیری از [کالا و لذت های زودگذر] دنیایند و می خورند، همان گونه که چهارپایان می خورند.».
توضیح آنکه حیوانات علف می خورند بی آنکه بدانند از کجا آمده، حلال است یا حرام؟ غصبی است یا مباح؟ کافران نیز غذا می خورند بی آن که به رجس و پلیدی و حلال و حرام بودن آن توجه داشته باشند. لذا فرجام مشابه ای دارند. (سایت تبیان)
ولی مؤمنان که به تاثیر اخلاقی و معنوی غذا توجه دارند، مقید به رعایت غذای پاکیزه و حلال می باشند. مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: دوست دارم دعایم مستجاب شود، حضرت فرمود: «غذای خود را پاکیزه کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز». (بحارالانوار، ج93، ص321، ح31)
لذا به مؤمنان دستور داده شده فقط از غذاهای پاکیزه و حلال استفاده کنند. « ای اهل ایمان، روزی حلال و پاکیزهای که ما نصیب شما کردهایم بخورید و شکر خدا به جای آرید اگر شما خالص خدا را میپرستید.». (بقره، 172)
و در برخی آیات ارتباط تنگاتنگی بین غذای پاکیزه و عمل صالح دیده می شود.« از غذاهای پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام دهید.». (مومنون، 2) زیرا همچنان که سخن پاکیزه، عمل صالح را به آسمان عروج می دهد، غذای پاکیزه نیز انسان را در جهت کسب کمالات معنوی و حفظ ارزشهای اخلاقی یاری می بخشد و به مانند باران پاکیزه موجب رویش سبزه ها و گل های معطر در وجود آدمی می گردد. اصحاب کهف که دغدغه حفظ ایمان و معنویت خود را داشتند، وقتی از خواب طولانی بیدار شدند به دنبال غذایی بودند که پاک و پاکیزه باشد و سبب خاموش شدن نور الهی در وجود آنان نگردد.
توضیح آن که مراد از نفوس، روح انسان است که چون مرغی اسیر قفس تن اوست. به هر اندازه که مزاج و جسم او سالم باشد، روح او نیز سالم و کاملتر خواهد بود. روح سالم در بدن سالم است. رمز سلامتی روح و جسم در یک قیاس منطقی، چنین قابل تبیین است: سلامتی روح، تابع سلامتی تن است و سلامتی تن تابع غذا و تغذیه سالم پس سلامتی روح، تابع غذا و تغذیه سالم می باشد.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
🍏💖اصل وجود طب اسلامی🌿💚
اصل وجود طب اسلامی با وجود هزاران روایت قابل انکار نیست. در اینجا ادله و سیر تاریخی به وجود آمدن طب اسلامی را بیان میکنیم.
در مرحلهی اول معتقد هستیم که طبیب اصلی خداوند است.
پیامبر(ص) میفرماید:
اللّه ُ الطَّبيبُ، بل أنتَ رَجُلٌ رَفيقٌ ، طَبِيبُها الذي خَلَقَها[1]
یعنی ... طبیب هر نفس کسی است که آن را خلق کرده است.
بشر هم کارهایی انجام میدهد و ممکن است این کارها مانند سوزاندن یا بریدن خوب نباشد ولی خداوند دراین کارها شفاء قرار میدهد.
امتیاز طب اسلامی به طب های دیگر اعتقاد این است که درمان از طرف خداوند است و همه چیز به ارادهی او است و کارهای بشر و دارو و درمان ها بهانه ای برای درمان انسان است.
پیامبر(ص) دارای تمامی علوم گذشتگان و آیندگان بوده است. بنابر روایات اگر علم هفتاد و سه حرف باشد، هفتاد و دوحرف نزد پیامبر(ص) بوده است و یک حرف مخصوص خداوند متعال است.
بشر هرچه پیشرفت کند نهایتا دو حرف از علم را بدست میآورد.
علم طب از زمان حضرت آدم (ع) بوده است و همیشه علم طب بوده است زیرا همیشه بشر نیاز به این علم داشته است.
در روایت آمده است شخص طبیبی نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد آیا شما به علم طب ما نیاز دارید؟ حضرت(ص) فرمود به طب شما نیاز ندارم و شما به طب من نیاز دارید.
علم طب اسلامی متکی به هیچ علم طب دیگری نیست و میتواند تمام بیماری ها حتی بیماری های صعب العلاج را درمان کند. البته در طب اسلامی صعب العلاج وجود ندارد و همه بیماری ها درمان میشوند.
در روایت دیگر آمده است
حَضَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَجْلِسَ الْمَنْصُورِ يَوْماً وَ عِنْدَهُ رَجُلٌ مِنَ الْهِنْدِ يَقْرَأُ كُتُبَ الطِّبِّ فَجَعَلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يُنْصِتُ لِقِرَاءَتِهِ فَلَمَّا فَرَغَ الْهِنْدِيُّ قَالَ لَهُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَ تُرِيدُ مِمَّا مَعِي شَيْئاً قَالَ لَا فَإِنَّ مَعِي مَا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا مَعَكَ قَالَ وَ مَا هُوَ قَالَ أُدَاوِي الْحَارَّ بِالْبَارِدِ وَ الْبَارِدَ بِالْحَارِّ وَ الرَّطْبَ بِالْيَابِسِ وَ الْيَابِسَ بِالرَّطْبِ وَ أَرُدُّ الْأَمْرَ كُلَّهُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَسْتَعْمِلُ مَا قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَعْلَمُ أَنَّ الْمَعِدَةَ بَيْتُ الدَّاءِ وَ أَنَّ الْحِمْيَةَ هِيَ الدَّوَاءُ وَ أُعَوِّدُ الْبَدَنَ مَا اعْتَادَ فَقَالَ الْهِنْدِيُّ وَ هَلِ الطِّبُّ إِلَّا هَذَا فَقَالَ الصَّادِقُ ع أَ فَتَرَانِي مِنْ كُتُبِ الطِّبِّ أَخَذْتُ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَا وَ اللَّهِ مَا أَخَذْتُ إِلَّا عَنِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ[2]
یعنی امام صادق(ع) در مجلس منصور حاضر شد درحالیکه نزد او مردی از هند بود و کتاب های طبی را میخواند و امام(ع) گوش میداد هنگامی که خواندن مرد هندی تمام شد به امام(ع) عرض کرد آیا چیزی از آنچه نزد من است میخواهی؟ فرمود نه زیرا آنچه همراه من است بهتر است از آنچه همراه تو است مرد هندی عرض کرد چه چیز همراه تو است؟ فرمود گرم را با سردی و سردی را با گرمی درمان میکنم و تری را با خشکی و خشکی را با تری درمان میکنم و امور را به خداوند باز میگرداننم و آنچه را پیامبر(ص) فرموده است انجام میدهم و میدانم معده خانهی بیماری است و پرهیز کردن دارو است و بدن را به آنچه عادت کرده است برمیگردانم مرد هندی عرض کرد آیا طب غیر از این ها است؟ امام(ع) فرمود آیا طب را از کتاب ها گرفته ام؟ عرض کرد بله فرمود نه به خداوند قسم همانا از خداوند میگیرم
امام صادق(ع) سوالاتی را از مرد هندی در مورد آناتومی بدن انسان میپرسد و مرد هندی پاسخ هیچ کدام را نمیدانست و امام میفرماید من میدانم.
اگر این سوالات را از علماء طب امروزی هم پرسیده شوند نمیتوانند پاسخ بگویند.
در آن زمان طب هندی معروف و شناخته شده بوده است.
کلام پیامبر(ص) و امام صادق(ع) اختصاص به یک طب نیست بلکه تمام طب های دیگر را شامل میشود و طب اسلامی نیازی به طب های دیگر ندارد.
طب اسلامی، طب الاهی است زیرا امام صادق(ع) فرمود این علم را از خداوند میگیرم.
در روایت دیگر از امام باقر(ع) آمده است:
يَا جَرِيرِيُّ أَرَى لَوْنَكَ قَدِ امْتَقَعَ أَ بِكَ بَوَاسِيرُ؟ قُلْتُ نَعَمْ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ أَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ لَا يَحْرِمَنِي الْأَجْرَ قَالَ أَ فَلَا أَصِفُ لَكَ دَوَاءً؟ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ اللَّهِ لَقَدْ عَالَجْتُهُ بِأَكْثَرَ مِنْ أَلْفِ دَوَاءٍ فَمَا انْتَفَعْتُ بِشَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ وَ إِنَّ بَوَاسِيرِي تَشْخُبُ دَماً قَالَ وَيْحَكَ يَا جَرِيرِيُّ فَإِنِّي طَبِيبُ الْأَطِبَّاءِ وَ رَأْسُ الْعُلَمَاءِ وَ رَأْسُ الْحُكَمَاءِ وَ مَعْدِنُ الْفُقَهَاءِ وَ سَيِّدُ أَوْلَادِ الْأَنْبِيَاءِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْض[3]
یعنی ... امام (ع) فرمود آیا دارو معرفی نکنم؟ عرض کرد بیش از هزا
ر دارو مصرف کردم ولی اثر نکرد ... امام(ع) فرمود ای جریری وای بر تو من طبیب طبیبان و سرور علماء و حکماء و معدن فقهاء و سید فرزندان انبیاء روی زمین هستم...
در روایت دیگر آمده است:
طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ، قَدْ أَحْكَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ، يَضَعُ ذَلِكَ حَيْثُ الْحَاجَةُ إِلَيْهِ؛ مِنْ قُلُوبٍ عُمْيٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُكْمٍ، وَ يَتَتَبَّعُ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَوَاطِنَ الْحَيْرَةِ.[4]
یعنی پیامبر(ص) طبیبی است که در همه جا مردم را درمان میکند و داروهای خود را محکم ساخته است و ابزار خود را تمییز کرده است...
در روایت دیگر آمده است:
مامون از امام رضا (ع) خواست تا کتابی در علم طب بنویسد و این درخواست را از امام(ع) مکررا مینمود تا امام(ع) رسالهی ذهبیه را نوشت. مامون دشمن شیعیان و قاتل امام رضا(ع) است ولی با این همه طبیبانی که در اطرافش بودند از امام رضا (ع) خواست تا کتاب طبی بنویسد زیرا میدانست علم نزد اهل بیت (ع) است. زمانیکه امام (ع) کتاب را نوشت، مامون آن را با طلا یا آب طلا نوشت تا بفهماند علم اهل بیت (ع) طلا است و طب های دیگر خاک است.
امروزه متاسفانه شیعیانی که مدعی تشیع هستند با طب اسلامی مخالف هستند و قدر این طب را نمیدانند و قدر رسالهی ذهبیه را نمیشناسند در حالیکه دشمن اهل بیت(ع) آن را با طلا نوشته است.
رسالهی ذهبیه سندهای معتبری دارد و از جهت متنی هم بالاترین مطالب را دارد. هرکس که تخصصی در علم طب داشته باشد میفهمد که این کتاب کلام انسان عادی نیست بلکه کلام معصوم (ع) است.
علماء مانند علامه عسکری سند این کتاب را تایید کردند و بنده سند این کتاب را بررسی کردم و مشکلی ندارد. اگر یک راوی آن متهم به «غلو» است روات معتبر دیگر وجود دارند. «غلو» ارتباطی به طب ندارد زیرا حجامت و فصد و سبک زندگی ارتباطی به غلو ندارد.
سند رسالهی ذهبیه از سند نهج البلاغه معتبر تر است و میدانید قرآن هم روایت «حفص از عاصم» است و اگر بخواهیم رسالهی ذهبیه را نفی کنیم مشکلات دیگری در مبانی اعتبار کتب معتبر شیعه به وجود میآید خیلی چیزها زیر سوال میرود.
رسالهی ذهبیه چیزی نیست که بشود بر آن خدشه وارد کرد و علماء زیادی رساله های متعددی در شرح رسالهی ذهبیه نوشته اند و شاید نسخهی خطی از آن وجود دارد. البته سی و پنج سال است که از داروهای رسالهی ذهبیه استفاده میکنم و معجزه میبینم. به فرمودهی دکتر آقا رفیعی با یک سفارش رسالهی ذهبیه هزاران نفر درمان شده اند.
رسالهی ذهبیه دلیل محکمی بر وجود طب اسلامی است. با وجود هزاران روایت طبی در معتبر ترین کتب شیعه مانند کتاب کافی دیگر شکی در وجود طب اسلامی باقی نمیماند. علاوه بر این در هر موضوعی از چند طریق روایات نقل شده است که سبب اطمینان و یقین به مطالب طب اسلامی میشود.
بنابراین بیشتر روایات ما مورد اطمینان است.
جواب یک شبهه
در روایتی آمده است که پیامبر(ص) بر سر بیماری حاضر شدند و پیامبر(ص) فرمود طبیب بیاورید یا زمانیکه حضرت علی(ع) ضربت خورد امام حسن (ع) و امام حسین(ع) طبیب یهودی حاضر کردند، اگر خود اهل بیت(ع) طبیب بودند چرا طبیب صدا میزدند؟
در طب شیمیایی هم جواب این شبهه وجود دارد. میدانیم پیامبر(ص) دانش طب را دارد و روایاتی که از حد تواتر گذشته اند میفرمایند پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) برای بیماری ها دارو میداده است و درمان میکرده است ولی خود ایشان کار عملی برای درمان مانند پانسمان کردن زخم یا حجامت کردن انجام نمیدادند.
همانطور که امروزه پزشک نسخه مینویسد و پرستار کارهای عملی را انجام میدهد. در گذشته به پرستار هم طبیب میگفتند و زمانیکه پیامبر(ص) میفرمود طبیب بیاورید مراد ایشان پرستار بوده است.
حضور طبیب یهودی بر بالین حضرت امیر(ع) هم یک کار سیاسی بوده است و هم اینکه برای پانسمان کردن زخم بوده است.
فقط بعد از جنگ احد که پیامبر(ص) دندانشان شکست و زخم برداشت اهل بیت(ع) پرستاری کردند زیرا پیامبر(ص) را به منزل حضرت زهرا(س) آوردند و هرچه زخم را شستند خونریزی قطع نشد. حضرت زهرا(س) حصیری از نی را سوزاند و خاکستر آن را روی زخم پیامبر(ص) قرار داد و فورا خونریزی قطع شد.
البته این مورد خاص است ولی شاید درمان خوب و موثر خونریزی خاکستر حصیر باشد که استریل شده است و خاکستر جلوی خونریزی را میگیرد و به احتمال زیاد آنتی باکتریال است و جلوی عفونت های سخت را میگیرد و ما امتحان کردیم و بهترین درمان زخم و خونریزی استفاده از خاکستر نی است.
البته مصادیقی که میتوانیم برای اثبات طب اسلامی بیان کنیم بیشمار است و تمام درمان های اهل بیت (ع) دلیل بر طبیب بودن اهل بیت (ع) است و اسلام طب مستقل دارد و داروهای معرفی شده توسط اهل بیت(ع) در هیچ یک از کتاب های طبی دنیا نیست.
افرادی که در طب اسلامی خدشه وارد میکنند باید اندکی تامل کنند. ما در دوره ای هستیم
که نیاز به طب اهل بیت (ع) ضرورت است.
طب امروزی هفتاد یا هشتاد درصد بیماری ها را درمان نمیکند و با هیاهو دنیا را سرگرم کرده اند.
طب اسلامی هدیه الهی به تمام بشر است.
تا مدتی نیاز به طبیب اسلامی داریم که انشاءالله این نیاز هم برطرف خواهد شد زیرا مردم با رعایت سبک زندگی اسلامی سلامتی خود را بدست میآورند.
خوشحالی ما سلامتی شما و عدم احتیاج به طبیب است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد.
[1] میزان الحکمه، ری شهری، ج6، ص464.
[2] علل الشرائع، شیخ صدوق، ج1، ص99.
[3] طب الائمه، ابن سابور الزیات، ص81.
[4] عیون الحکم، اللیثی، ص319.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✖️ همسرم دیگه برام جذاب نیست!
✖️ این، اونی نیست که من عاشقش بودم💔
تبدیل شده به یه اژدها
✖️ زن / شوهر خوبیه ولی...
کو اون همه احساس و علاقهای که قبلا بهش داشتم؟!
💥 جملات بالا رو، زیاد میشنویم... چرا؟!
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
❌ بزرگـترین اشتباه!
چرا دینداریهای من...
تاثیری توی رشد و آرامش زندگیم نداشتن؟
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi
﷽
#مهارتهای_گفتگو_با_همسر 🗣
4️⃣1️⃣خودخواهانه
خودخواهانه یعنی اینکه آدم با خودخواهی صحبت بکند. این دیگر کاملاً صریح و واضح است. میخواهی صحبت کنی با خودخواهی، با منم، یعنی خودش را خیلی ببیند.
❌ الان من کار دارم،
❌الان من اینطوری هستم،
❌ الان من باید بروم فلان جا برسم،
❌الان من اصلا حوصله ندارم،
این من، من کردنهای زیاد در طول زندگی، طرف مقابل را به هم میریزد.
شاید باورتان نشود اما اینکه یک مادری یا یک پدری فرقی ندارد در منزل خیلی از افعال اول شخص استفاده کنند، کلمات افعال اول شخص، که: «من این کار را انجام میدهم، من اینطوری هستم .» یا حالا مثلاً یه کم چاشنی لجبازی و تکبرو چاشنی خودخواهی هم که خدای ناکرده باشد این عامل افسردگی و یا دوقطبی در فرزندان میشود.
خب اینکه عامل تنش در خانواده است سر جای خودش، یعنی تنش ایجاد میکند بین زن و مرد این سر جای خودش، اما عامل افسردگی فرزندان میشود.
کلاً اول شخص صحبت کردن، طرف مقابل را به هم میریزد.!
با زبانمان، با روان همدیگر بازی نکنیم.
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضـویت در کــانال ایتا و سروش👇
@bidari_dar_sabkezendegi