هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۶۴)
حدیث ۱۹ غیبت
الحدیث التاسع عشر
عن أبی عبد الله، علیه السّلام، قال قال رسول الله، صلّی الله علیه و آله:
الغیبة أسرع فی دین الرّجل المسلم من الأکلة فی جوفه.
قال و قال رسول الله، صلّی الله علیه و آله: الجلوس فی المسجد انتظار الصّلاة عبادة ما لم یحدث.
قیل: یا رسول الله و ما یحدث. قال: الاغتیاب.
ترجمه
«سکونی گوید فرمود حضرت صادق، علیه السلام، فرمود رسول خدا، صلّی الله علیه و آله: «غیبت سریعتر است در دین مرد مسلمان از مرض «اکله» در جوفش.»
گفت و فرمود رسول خدا، صلّی الله علیه و آله،: «نشستن در مسجد برای انتظار نماز، عبادت است مادامی که احداث نکند.»
گفته شد: «ای رسول خدا، چه چیز را احداث نکند؟» فرمود: «غیبت را.»
فصل در تعریف غیبت است:
بدان که فقها، رضوان الله علیهم اجمعین، از برای «غیبت» تعریفهای بسیاری کردند...
شیخ محقق سعید شهید در کشف الریبة می فرماید از برای آن دو تعریف است:
اوّل- و آن مشهور بین فقهاست-:
حاصل معنی آن است که «غیبت عبارت است از ذکر کردن انسان را در حال غایب بودنش به چیزی که خوش آیند نیست نسبت دادن آن را به سوی او، از چیزهایی که پیش عرف مردم نقصان است، به قصد انتقاص و مذمت او.»
و حاصل معنی دوم آن است که:
«آن عبارت است از آگاهی دادن بر چیزی که چنین باشد.»
و تعریف دوّم اعم است از اوّل در صورتی که «ذکر» به معنی قول باشد، چنانچه متفاهم عرفی است...
حضرت ابی ذر گوید: «گفتم ای رسول خدا، چیست غیبت؟
فرمود: «ذکر تو است برادر خود را به چیزی که مکروه است.»
گفتم:
«یا رسول الله، اگر باشد در او آنچه ذکر شده، غیبت است؟»
فرمود:
«اگر باشد غیبت است، و اگر نباشد تهمت است.»
عایشه گوید: «یک زنی پیش ما آمد، چون رو برگرداند، به دستم اشاره [کردم] که کوتاه قامت است.
رسول الله، صلّی الله علیه و آله، فرمود که غیبت او را کردی.»
باقی ماند یک مطلب. و آن این است که از اطلاق بسیاری از اخبار معلوم می شود که کشف سرّ مؤمنین حرام است.
یعنی، عیوبی که از مؤمنین مستور و مخفی است، چه خلقی یا خلقی یا عملی باشد، حرام است اظهار آن را و افشا آن را، چه شخص متصف راضی به آن باشد یا نه، و چه قصد انتقاص در کار باشد یا نباشد.
@nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۷۳)
وقال علیه السلام:عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ تَكُونُ الْفَرْجَةُ، وَعِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلاَءِ يَكُونُ الرَّخَاءُ.
حکمت ۳۵۱ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود : هنگامى كه سختى ها به آخرين درجه شدت برسد فرج حاصل مى شود و در آن هنگام كه حلقه هاى بلا تنگ مى گردد نوبت آسايش و راحتى فرا مى رسد.
بخش سوم:
بى شك اين كلام حكمت آميز پيام هاى متعددى دارد:
از يكسو پيام اميد به همراه خود دارد و از سوى ديگر جلوى بى تابى ها و جزع را مى گيرد و از سوى سوم به رهروان راه حق نويد مى دهد كه اگر صبر و استقامت پيشه كنند و با مشكلات به مبارزه برخيزند سرانجام امدادهاى الهى و فرج بعد از شدت به سراغ آنان خواهد آمد.
اين نكته را نيز مى توان از اين كلام شريف و از ساير روايات اسلامى استفاده كرد كه برطرف شدن مشكلات گاه نياز به زمان دارد كه اگر انسان پيش از رسيدن وقت آن زياد دست و پا بزند مشكلى بر مشكلات خود مى افزايد.
اين سخن را با حديث جالبى كه «قاضى تنوخى» در كتاب الفرج بعد الشدة از اميرمومنان علیه السلام نقل كرده است پايان مى دهيم.
در اين حديث چنين آمده كه مرد عربى خدمت اميرمومنان علیه السلام آمد و عرضه داشت: من گرفتارى ها و مشكلات زيادى دارم، نكته اى به من بياموز كه از آن استفاده كنم. امام علیه السلام فرمود:
اى اعرابى!
«إنَّ لِلْمِهَنِ أوْقاتآ وَلَها غاياتٌ فَاجْتِهادُ الْعَبْدِ فِي مِهْنِتَهِ قَبْلَ إزالَةِ اللهِ تَعالى يَكُونُ زِيادَةٌ فِيها
یعنی:
مهنت ها و مشكلات، زمان و سرآمدى دارد و تلاش انسان براى برطرف ساختن آن پيش از آنكه فرمان الهى برسد بر حجم آن مشكلات مى افزايد».
سپس امام علیه السلام به آيه شريفه ۳۸ سوره زمر استدلال كرد آنگاه افزود:
«لكِنِ اسْتَعِنْ بِاللهِ وَاصْبِرْ وَأكْثِرْ مِنَ الاِْسْتِغْفارِ فَإِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ وَعَدَ الصّابِرينَ خَيْرآ كَثِيرآ؛
یعنی:
از خدا يارى بطلب و شكيبايى پيشه كن و بسيار استغفار كن كه خداى متعال به صابران وعده خير بسيار داده است».
پایان شرح حکمت ۳۵۰ از آیت الله ناصر مکارم شیرازی
@nahi_ir
هدایت شده از خانواده امن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارالها
به وسیله روزه دراین ماه یاریمان ده تا اندام های خود را از گناهان دور نگه داریم و آن ها را به کارهایی بگیریم که خشنودی تو را فراهم آورد.
خدایا
یاریمان کن تا با گوشهایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به لهو و لعب نشتابیم
و دستمانمان را به سوی حرام نگشاییم
و با پاهایمان به سوی آن چه منع شده ره نسپاریم
و تا شکمهایمان جز آن چه را تو حلال کرده ای در خود جای ندهد و زبان هایمان جز به آن چه تو خبر داده ای و بیان فرموده ای گویا نشود.
@amn_org
هدایت شده از صحیفه سجادیه
شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه. قسمت ۱
شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان از امام زین العابدین علیه السلام :
این دعای شریف تقریبا ۶۰ فراز کوتاه دارد
این فرازها شامل:
حمدالهی، تعریف ماه مبارک، آثار روزه در این ماه، تعریف روزه حقیقی، بیان چیزهایی که روز رو تکمیل میکند و نهایتا درخواستهای هفتگانه امام علیه السلام از خدواند متعال
۱- و كان مِن دعائِه عليهالسلام اِذا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضان
اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذى هَدانا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنا مِنْ اَهْلِهِ، لِنَكُونَ لِاِحْسانِهِ مِنَ الشّاكِرينَ، وَ لِيَجْزِيَنا عَلى ذلِكَ جَزآءَ الْمُحْسِنينَ. وَالْحَمْدُ لِلَّهِالَّذى حَبانا بِدينِهِ،وَاخْتَصَّنابِمِلَّتِهِ، وَ سَبَّلَنا فى سُبُلِ اِحْسانِهِ، لِنَسْلُكَها بِمَنِّهِ اِلى رِضْوانِهِ، حَمْداً يَتَقَبَّلُهُمِنّا، وَيَرْضى بِهِ عَنّا.
نخستین بخش از دعای ۴۴ صحیفه سجادیه که در خصوص ورود به ماه مبارک رمضانه، مشتمل بر ۳ حمد است که از نظر بیان از زیباترین و پر ظرافت ترین عبارتهاست
اصولا اگر مومن، نسبت به نعمات و آلاء الهی بینا و شنوا باشه و امکانات مادی و معنوی که در اختیار داره رو از جانب خدا بدونه، اجازه شکرگزاری رو پیدا میکنه.
و اگر مومن پس از شناخت نعمات، شکرگزاری عملی و زبانی انجام داد، رفته رفته قابلیت حمد و ستایش خدا رو پیدا میکنه. بنابراین برترین ستایش، ستایش شاکران نعمات الهی است که در سوره مبارکه حمد و همچنین ادعیه مختلفی من جمله سجده زیارت عاشورا به این نوع از حمد و ستایش اشاره شده.
با توجه به این مقدمه کوتاه در می یابیم امام سجاد علیه السلام در بخش اول از دعای 44 صحیفه، اینطور خدا را ستایش میکنن که: اولا خدا قصد داره مومن رو جزو نیکوکاران قرار بده و در ازای کارهای نیکش پاداش بده، پس او رو نسبت به نعمات اطرافش بینا قرار داد تا امکان شکر رو پیدا کنه، و از همین طریق شکرگزاری، به او اهلیت حمد و ستایش عطا کرد، چرا که بسیاری از بندگان سنخیت با حمدخدا ندارند و برگزیدگان اجازه ورود به مسیر ستایش رو بدست میارن.
پس ستایش خداوندی رو که این مسیر زیبا و دقیق و ظریف رو جلوی پای ما قرار داد.
اما حضرت سجاد در دومین حمد، زیباتر از بار نخست به ستایش معبود میپردازند چرا که میفرمایند: این حمد و ستایش مورد رضایت و قبول خداست زیرا او برای رساندن بندگانش به "رضوان" و حقیقت بهشت، راههای نیکوکاری رو به ایشان نشان میده، یعنی اینطور نیست که هرکس اراده انجام کار خوب بکنه موفق میشه بلکه موفقیت در انجام کارهای نیکی که نهایتش بهشت حقیقی و رسیدن به رضوان الهی است، منحصرا با اراده و هدایت خدا انجام میشه، پس خدا برای اینکه بنده ای در مسیر نیکوکاری قرار بگیره و نیکوکاری سبک و شیوه ی زندگیش بشه، او رو بطور خاص با دین خودش آشنا میکنه. این "خاص" بودن دینداری در عبارت " امة" به معنای دین خاص و روش خاص خدا و ولی خدا، گواه بر همین زمینه چینی خداوند متعال برای رستگار کردن بنده اش داره؛
پس ستایش مخصوص خداییست که ما رو در مسیر دینداری خاص قرار داده و نشانه این اختصاص هم زندگی مومنانه است یعنی همه جوانب و ابعاد زندگی بر اساس دین حقیقی باشه.
اما سومین حمد که آغاز ورود به مباحث مرتبط با ماه مبارک رمضانه، به این نکته مهم اشاره داره که روزه و رمضان، یک راه روشن و قطسعی برای رسیدن به رضایت الهی و درک بهشت حقیقی است...
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن عدوهم
@sahifeh_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه
متن اصلی دعای ۴۴ صحیفه سجادیه.mp3
3.05M
صوت دعای ۴۴ صحیفه سجادیه، ورود به ماه مبارک رمضان
@sahifeh_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه
44 (1).mp3
5.51M
ترجمه دعای ۴۴ صحیفه سجادیه، ورود به ماه مبارک رمضان
@sahifeh_ir
هدایت شده از خانواده امن
سلام علیکم
ماه مبارک رمضان فرا رسیده، ماه توبه و انابه و تقرب به خدا، زمان بارورشدن استعدادهای نهفته معنوی که فرصتی استثنائی برای رشد و شکوفائی و بالندگی انسان فراهم می آورد.
ما نیز بر آن شدیم که حرکت جدید و ویژه ای را برای اهل معرفت که طالب بصیرت در تزکیه و تقرب به درگاه باریتعالی هستند، آغاز کنیم....
عزیزانی که تصمیم به سیر و سفر معنوی و عرفانی گرفته اند و آمادگی دارند در تکالیف معنوی و فکری مشارکت کنند، با ما همراه شوند.....
این آدرس را لمس کنید:
http://t.me/tazkieh_i
پیوستن را بزنید و به مجلس خوبان مشتاق تزکیه و تعالی وارد شوید.
خوش آمدید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زاکانی:
🔹 آقای #روحانی زمانی میگفتند من کی وعده ۱۰۰ روزه دادهام؟ آقای روحانی فکر میکنند مردم دچار احساس مشکل هستند در حالیکه مردم واقعا مشکل دارند.
🔹 راستیآزمایی برداشتن #تحریم ها را آقای روحانی فقط روی کاغذ بلدند؛ مثل همانی که در #برجام بود و اتفاقی نیافتاد اما آقای روحانی میگفت دیدید بلدیم ما!
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و پانزدهم
تفسیر آیه ۱۹۰ سوره #بقره از تفسیر نور
وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ (۱۹۰)
و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند،بجنگید ولی از حدّ تجاوز نکنید،که خداوند تجاوزکاران را دوست نمی دارد.
نکته ها:
* در این آیه ضمن تصریح به ضرورت دفاع و مقابله در برابر تجاوز دیگران، یادآور می شود که در میدان جنگ نیز از حدود و مرزهای الهی تجاوز نکرده و متعرض بیماران،زنان، کودکان و سالمندانی که با شما کاری ندارند نشوید.
قبل از دعوت آنان به اسلام،دست به اسلحه نبرید
و شروع کننده جنگ نباشید
و مقرّرات و عواطف انسانی را حتّی در جنگ مراعات کنید.
* بعضی از صفات،در شرایط مختلف ارزش خود را از دست می دهند؛مثلا ترحّم یک ارزش است، ولی ترحّم بر پلنگ تیز دندان،ستمکاری بر گوسفندان است.
و یا علم یک ارزش است،لکن گاهی ندانستن ارزش می شود.مثلا شبی که حضرت علی علیه السلام در بستر پیامبر صلی الله علیه و آله به جای آن حضرت خوابید و پیامبر خدا هجرت نمودند،ارزش این فداکاری بدان است که حضرت علی نداند که کشته می شود یا نه.و اگر بداند که او را نمی کشند،افراد عادّی نیز حاضرند چنین عملی را انجام بدهند.
به هر حال هر یک از سخاوت و شجاعت ممکن است در شرایطی کم ارزش یا پرارزش یا بی ارزش شود،لکن تنها صفتی که هرگز از ارزش نمی افتد،مسئله ی عدالت است که در هر زمان و مکان و نسبت به هر فرد،دوست یا دشمن یک ارزش است.
@alquran_ir
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۷۳)
از آیت الله مصباح یزدی
ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﻓﮑﺮﯼ:
ﭘﺮﺳﺸﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﮑﻠﻴﻒ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻄﯽ ﺧﺎﺹ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﻫﻨﺪ، ﭼﻴﺴﺖ؟
ﺷﺎﻳﺪ ﺗﺼﻮﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﻣﻦ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺧﻴﻠﯽ ﺁﺳﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﭼﺸﻤﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺗﺮ ﮐﻨﻴﻢ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﻳﺪ ﮐﻪ ﺍﮐﺜﺮﻳﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ.
ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻃﻮﺭﯼ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﺩﺭﮎ ﮐﻨﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻣﻨﺖ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﻴﻢ ﻭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻴﻢ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﮑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺑﺎﺷﻴﻢ.
ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻄﯽ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺟﺰ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ.
ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎﯼ ﺍﺳﻠﺎﻣﯽ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻏﻴﺮ ﺷﻴﻌﻪ ﻧﺸﻴﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻧﺲ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺤﻴﻄﯽ - ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ، ﺍﺻﻠﺎ ﺗﺼﻮﺭ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺭﺍﻩ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﺷﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺮﮎ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ، ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ، ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺍﺭد!
ﻭ... ﺣﺘﯽ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﺠﻌﻮﻟﯽ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻀﻤﻮﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﻴﻌﻪﻫﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺍﻣﻴﻦ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﻭﺣﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﺎﺯﻝ ﮐﻨﺪ، ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻧﺎﺯﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﺍست! ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺁﻧﻬﺎ [ﺷﻴﻌﻴﺎن] ﻭﻗﺘﯽ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ، ﺳﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺧﺎﻥ ﺍﻟﺎﻣﻴﻦ! ﻳﻌﻨﯽ - ﻧﻌﻮﺫ ﺑﺎﻟﻠﻪ - ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺍﻣﻴﻦ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍست!
ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺷﻴﻌﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﻫﺰﺍﺭ ﺑﺎﺭ ﻗﺴﻢ ﺑﺨﻮﺭﻳﻢ ﮐﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺣﺘﯽ ﻳﮏ ﻧﻔﺮ ﺷﻴﻌﻪ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﮐﺎﺭﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﭼﻨﻴﻦ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﺻﻠﺎ ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﺑﺮ ﻧﻤﯽ ﺁﻳﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﺗﺸﻴﻊ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺑﺎﻃﻞ.
ادامه پاسخ به این سوال را در شماره بعد بخوانید.
@nazz_ir
کلک مرغابی!
#اتحادیه_اروپا ۸ شخص و ۳ نهاد ایرانی را به عنوان نقض #حقوق_بشر تحریم كرد.
میگویند تحریمها لغو میشود البته فقط تحریمهای هستهای!
و به بهانه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم #تحریم جدید وضع میکنند و قبلیها را نگه میدارند!
ظاهرا مختصر عقلی برای ملت ایران قائل نیستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سر مکتب حیدر سلام الله علیه با احدی تعارف نداریم...
28.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم پیروزیهای دولت روحانی ساخته شد!
▪️«خودرو شخصی» به کارگردانی حسن روحانی
🔻در حالی که چند روز پیش رئیسجمهور با انتقاد شدید از منتقدان دولت گفت چرا از پیروزیها و دستاوردهای دولت فیلم نمیسازید، خبرگزاری تسنیم فیلم «خودرو شخصی» را با موضوع دستاوردهای شاخص دولت تدبیر و امید آماده نمایش کرد.
#فارس_پلاس #روحانی #حسن_روحانی #دولت #دولت_روحانی #رئیس_جمهور #تسنیم #دولت_تدبیر_و_امید #اقتصاد #گرانی #سوءمدیریت
هدایت شده از خانواده امن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷این گلهای زیبا
تقدیم به تک تک شما خوبان🌷
❤دلهاتون سرشار از
عاشقانههای الهی❤
سرشار از محبتهای خالصانه💞
سرشار از نورانیتهای بیپایان🌷
طاعاتتون مورد قبول درگاه حق🙏
التماس دعا 🙏
🌺آدینه تون بخیر🌷🍃
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مجری:#اسرائيل کابوس چه کسانی را می بیند؟ سه تا را به ترتیب بگو!
نتانیاهو:ایران، ایران، ایران.
مجری: چرا ایران؟
نتانیاهو : چون ایران در حال تبدیل شدن به یک امپراتوری است.
فتنه گری، ترور و خرابکاری صهیونیست ها ضد #ایران نشانه قدرت نیست بلکه از سر ترس و استیصال است.
#فارس_پلاس #نتانیاهو #اسرائيل #ایران #ترور #خرابکاری #کابوس #صهیونیست #رژیم_صهیونیستی
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۶۵)
فصل
بدان که حرمت غیبت فی الجمله اجماعی، بلکه از ضروریات فقه است. و از کبائر و موبقات است. و بحث در اطراف آن و مستثنیات آن از وظیفه این اوراق خارج است.
آنچه لازم است در این مقام ذکر آن، تنبه دادن بر فساد این سیّئه موبقه و تبعات آن است که بلکه ان شاء الله با تفکر در آن بدان مبتلا نشویم،
یا اگر خدای نخواسته شدیم، بزودی رجوع کنیم، توبه کنیم و قلع ماده فساد آن را کرده نگذاریم با این آلودگی و ابتلای به این کبیره ایمان کش از این عالم منتقل شویم،
که از برای این موبقه کبیره در عالم غیب و پس پرده ملکوت صورت مشوّه زشتی است که علاوه بر بدی آن موجب رسوایی در ملأ اعلی و محضر انبیاء مرسلین و ملائکه مقربین می شود.
صورت ملکوتی آن همان است که خداوند تبارک و تعالی در کتاب کریمش اشاره به آن می فرماید و احادیث شریفه نیز صراحتا و اشارتا بیان آن را کرده اند.
قال الله عزّ و جلّ: وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ. فرمود:
«غیبت نکند بعض شما بعضی را. آیا دوست دارد یکی از شما که گوشت برادر خود را بخورد در صورتی که مردار است؟ پس کراهت دارید او را البته.»
ما غافلیم از آنکه اعمال ما عینا با صورتهای مناسبه با آنها در عالم دیگر به ما رجوع می کند. نمی دانیم که این عمل صورت مردار خوردن است.
صاحب این عمل همان طور که چون سگهای درنده اعراض مردم را دریده و گوشت آنها را خورده، در جهنم نیز صورت ملکوتی این عمل به او رجوع می کند.
@nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۷۴)
وقال علیه السلام لِبَعْضَ أصحابِهِ : لاَ تَجْعَلَنَّ أَكْثَرَ شُغْلِکَ بِأَهْلِکَ وَوَلَدِکَ: فَإِنْ يَكُنْ أَهْلُکَ وَوَلَدُکَ أَوْلِيَاءَ اللّهِ، فَإِنَّ اللّهَ لاَيُضِيعُ أَوْلِيَاءَهُ،وَإِنْ يَكُونُوا أَعْدَاءَ اللّهِ، فَمَا هَمُّکَ وَشُغْلُکَ بِأَعْدَاءِ اللّهِ!؟
حکمت ۳۵۲ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود : بيشترين دلمشغولى خود را به خانواده و فرزندان (و تأمين زندگى آنها) اختصاص مده، زيرا اگر آنها از دوستان خدا باشند خدا دوستان خود را تنها نمى گذارد و اگر از دشمنان خدا هستند چرا همّ خود را صرف دشمنان خدا مى كنى؟!
بخش اول:
زياد خود را اسير آنها مكن:
امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه براى جلوگيرى از حرص حريصان ودنياپرستى دنياپرستان كه علاقه شديدى به زن و فرزند خويش دارند، به يكى از ياران خود چنين فرمود:
«بيشترين دلمشغولى خود را به خانواده و فرزندان (وتأمين زندگى آنها) اختصاص مده، زيرا اگر آنها از دوستان خدا باشند خدا دوستان خود را تنها نمى گذارد و اگر از دشمنان خدا هستند چرا همّ خود را صرف دشمنان خدا مى كنى؟!»؛
(لاَ تَجْعَلَنَّ أَكْثَرَ شُغْلِکَ بِأَهْلِکَ وَوَلَدِکَ: فَإِنْ يَكُنْ أَهْلُکَ وَوَلَدُکَ أَوْلِيَاءَ اللّهِ، فَإِنَّ آللّهَ لاَ يُضِيعُ أَوْلِيَاءَهُ، وَإِنْ يَكُونُوا أَعْدَاءَ اللّهِ، فَمَا هَمُّکَ وَشُغْلُکَ بِأَعْدَاءِ اللّهِ؟!).
بعيد نيست مخاطب امام علیه السلام فردى باشد كه پيوسته به دنبال گردآورى مال وثروت و تأمين زندگى امروز و فرداى فرزندان خود بوده و به وظايف ديگر خويش اهميتى نمى داده است، لذا امام علیه السلام با اين تقسيم دوگانه اى كه بيان فرموده او را از اين كار بازمىدارد و به او توصيه مى كند كه بيش از حد در اين راه تلاش مكن و به فكر خويشتن و زندگى سراى ديگر نيز باش.
روشن است كه از دو حال بيرون نيست: يا زن و فرزند انسان از دوستان خدا هستند و تكيه بر لطف پروردگار دارند و خدا هم آنها را محروم نمى سازد.
@nahj_ir