📗برشی از یک کتاب
✅ ایمنی ساختمان
🔸در اسلام ساختمان نامطمئن و خانه ای که احتمال آوار شدنش هست، صلاحیت سکونت و عنوان «مسکن» را ندارد حتی خانه ای که واجد همه شرایط هست لیکن تنها فاقد درب است:
🔹عن جعفر- علیه السلام- عن ابیه عن علی- علیه السلام-: أَنَّهُ كَرِهَ أَنْ يَبِيتَ الرَّجُلُ فِي بَيْتٍ لَيْسَ لَهُ بَاب: امام صادق از امام باقر- علیه السلام- نقل می کند که امیرالمؤمنین- علیه السلام- «شب در خانه بی درب به سر بردن» را تقبیح می کرد.
❗️توضیح:
از پیام این حدیث استفاده می شود که شب را در محیط آزاد- با همه خطرهایش- به سر بردن بهتر است از خانه ای که فاقد درب است. زیرا ممکن است هر نوع حیوان وارد آن شود و آسیب رساند. چهار دیواری بدون دربی که بتوان آن را بست هنگام حمله حیوان یا هر حادثه دیگر نه تنها عامل ایمنی نیست بل ابزاری برای به دام افتادن است.
🔸 قال النبی- صلی الله علیه و آله-: ثَلَاثَةٌ لَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ لَهُمْ بِالْحِفْظِ رَجُلٌ نَزَلَ فِي بَيْتٍ خَرِبٍ وَ رَجُلٌ صَلَّى عَلَى قَارِعَةِ الطَّرِيقِ وَ رَجُلٌ أَرْسَلَ رَاحِلَتَهُ وَ لَمْ يَسْتَوْثِقْ مِنْهَا: رسول اکرم- صلی الله علیه و آله- فرمود: خداوند حفاظت از سه کس را به عهده نمی گیرد: کسی که در خانه خرابه منزل کند، و کسی که در وسط راه نماز بخواند. و کسی که مرکب (یا خودرو) خود را بدون قید و بند (یا بدون قفل) رها کند.
❗️توضیح:
1️⃣ مسئله ایمنی در ساختمان در طول تاریخ یک روند نسبی را طی کرده است. پرداختن به ایمنی در حد امکانات علمی و صنعتی جامعه واجب است. زمانی بشرها برای تأمین ایمنی ساختمان، امکانات اندکی داشتند و امروز از عوامل بیشتری برخوردار هستند و در آینده از عوامل و امکانات برتر بهره مند خواهند بود. با پیشرفت امکانات، دایره «وجوب شرعی» نیز وسعت می یابد.
2️⃣ پرداختن به اصول ایمنی و وجوب آن در محور وظایف فردی نیز بسته به توان مالی فرد است.
3️⃣ حکومت می تواند (و در مواقعی موظف است) مقرراتی را برای ایمنی در خانه سازی مردم، مقرر دارد.
4️⃣ در همه چیز باید به خداوند توکل کرد. امّا در مواقعی که شخص به وظایف خود عمل نکند و به خدا توکل کند، این توکل نیست بل (نعوذ بالله) استخدام خدا برای کارهای فردی خویشتن است و خداوند اجلّ است از این تصورات نابخردانه.
🔺گفت پیغمبر به آواز بلند
🔺 با توکل زانوی اشتر ببند
📖 مطالعه و دانلود
#معرفی_کتاب
#دانش_ایمنی_در_اسلام
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✳️ نکات
🔶 رویکرد حدیثی
🔹 مبنای متقدمین در بررسی روایات با مبنای متاخرین متفاوت است به نحوی که متقدمین سند و محتوا را در بررسی روایات مورد توجه قرار می دادند (سند، بخشی از مراحل اعتبارسنجی روایات است) اما متاخرین که از حوزه حله آغاز می شود تنها بررسی سند روایت را لازم دانسته و براساس آن حکم به صحیح، حسن، موثق و ضعیف بودن روایات می کنند.
📍نظر آیت الله مرتضی رضوی به نظر متقدمین نزدیک تر است و محتوا را در اعتبارسنجی روایت بسیار مهم می دانند.
از دیدگاه ایشان که هم به متن و هم به سند اهمیت می دهند، در روایات فقهی بررسی سندی بر بررسی محتوایی می چربد اما در روایات غیر فقهی محتوا بر سند میچربد.
#⃣ #نکات #حدیث
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📘 معرفی کتاب
📚 کتاب «مکتب در فرایند تهاجمات تاریخی»
🔸این کتاب که در نقد کتاب «مکتب در فرایند تکامل»، نوشته آقای سید حسین مدرسی طباطبایی نگاشته شده، به صورت رایگان در سایت بینشنو برای دانلود و مطالعه قرار داده شده است.
🔹مدرسی یزدی که در کتاب خود، تشیع را پدیدهای منشعب از متن مسلمین میداند تلاش میکند اصالت تشیع را زیر سوال ببرد، این در حالیست که اصطلاح «شیعیان علی» مربوط به پیش از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله است و از روز برگزاری سقیفه، اسلام راستین با عنوان «شیعه علی» قد علم کرد و پس از فتنه جمل، مسلمانان به دو گروه شیعه علی و شیعه عثمان تقسیم شدند.
🔸استاد که در مقام نقد کل کتاب برآمده بود با حجم زیادی از شبهات وارده روبرو شد که نهایتا به نقد بخش اول این کتاب (که البته ریشه انحرافات و شبهات مباحث بعدی هم در این بخش بود) اکتفا نمود.
🔹آقای مدرسی که خود مقیم پرینستون آمریکا است برخی از همفکرانش را در ایران به کار گرفته است تا افکار و اندیشههای وی را منتشر نمایند.
🔺 مطالعه این کتاب ارزشمند میتواند علاوه بر آشنا نمودن مخاطبین با نحوه نفوذ دادن عقاید انحرافی در دین و ایجاد شبهات خزنده، وی را با مبانی اعتقادی شیعه که از سوی لیبرالها و شیعیان وصایتی به عنوان «غلو» معرفی میشوند آشنا سازد.
📖 مطالعه و دانلود
#معرفی_کتاب
#مکتب_در_فرایند_تهاجمات_تاریخی
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✳️ نکات
🛑 سرقت بزرگ علمی
🔸در اواخر دهۀ شصت برای تدریس به «دانشکده بهداشت و حفاظت کار» رفتم و چندین سالی در آن مرکز علمی تدریس میکردم و جزوههای تدریسی را در اختیار دانشجویان قرار میدادم.
🔹روزی یکی از کارکنان بخش آموزش با شادی و شعف به من گفت: حاج آقا جزوه های شما به اروپا هم رسیده؛ به سوئد، به انگلیس.
🔸اعتراف می کنم من هم شاد و مشعوف شدم با خودم گفتم: الحمدلله بخشی از علوم قرآن و اهلبیت علیهمالسلام را به اروپا هم رسانیدم.
🔹سالها پیش از آن پی برده بودم که غربیان از مکتب قرآن و اهلبیت علیهمالسلام میترسند و همیشه در کتمان و پوشیده نگاه داشتن آن میکوشند و ما را به پرستش ارسطوئیات تشویق و مشغول میکنند. اما نمیدانستم که این قدر بیآزرم و بیحیا باشند که به اصطلاح در روز روشن و پیش چشم جهانیان به سرقت مفتضحانۀ علمی دست بزنند.
🔸آقای دکتر نورمحمدی رئیس دانشکده مرا به دفترش دعوت کرد و گفت: چه کار میکنی؟ باختی آقا باختی! گفتم چه شده؟ گفت: خانم فلانی جزوههای شما را به اروپا میفرستد. گفتم: پس باید ازش تشکر کنم. گفت من میگویم باختی تو میگویی تشکر کنم؟ گفتم: منظورت را متوجه نمیشوم. گفت: این هستیشناسی و کیهانشناسی که تو تدریس میکنی ابتکارات بزرگ علمی است من سال ها در فضای علمی امریکا کار کردهام، این مطالب را سرقت میکنند و به نام خودشان منتشر میکنند.
🔹با تعجب گفتم: سرقت؟! به نام خودشان؟! گفت تو گمان میکنی آنان که در مجامع علمی غرب کار میکنند همهشان مریم مقدس هستند؟
🔸گفتم به نظر شما باید چه کار کرد من که نمیتوانم مسائل اساسی علمی قرآن و اهلبیت علیهمالسلام را کتمان کرده و تدریس نکنم.
🔹گفت: پیشنهاد من این است که این مطالب را به صورت کتاب تنظیم و پخش کنی، من هم به برخی از دانشگاههای غرب تعدادی از نسخه کتاب را میفرستم تا به نام خودت ثبت شود.
🔸کتاب با عنوان «تبیین جهان و انسان» چاپ شد و نسخههائی از آن به برخی دانشگاههای اروپا و امریکا از آن جمله دانشگاه کمبریج ارسال شد، که اعلام وصول هم کردند به ویژه کمبریج با تشکر و امتنان اعلام وصول کرد سندش موجود است.
🔹پس از گذشت زمانی جریان سرقت شروع شد؛ استیفان هاوکینگ و نیل تروک (از کمبریج) یکی از اصول کتاب را در نشریه «ساندی تایمز- 1998- FEBRUARY -22 » به عنوان ابتکار علمی و کشف بزرگ علمی به نام خودشان اعلام کردند...
🖌 ادامه مطلب
#️⃣ #تبیین_جهان_و_انسان #نکات
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ سوال و پاسخ
🔻فناپذیری و قانون بقای ماده و انرژی(1)
❓با توجه به اصل بقای انرژی و اینکه انرژی فانی نمیشود، خواهشمند است درباره (بحث نفخ صور اول و فانی شدن موجودات) فنای انرژی را برای حقیر توضیح دهید. چرا که در کتاب تبیین جهان و انسان فرمودهاید که بعد از نفخ صور اول همه چیز فانی میشود و بعد از انفجار و برپا شدن قیامت و رخ دادن بیگ بنگ هفتم چیزی به جز گاز و مواد مذاب نمیماند. خوب در این صورت نمیشود این گاز و مواد مذاب را بدون انرژی در نظر گرفت و با توجه به این امر آیا انرژی فانی نمیشود؟
❓حال با توجه به آیه (لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ) میبینیم که خداوند در قرآن بیان فرموده که هیچ چیز جز ذات او باقی نمیماند. با توجه به این اصل که هیچ معدومی وجود نمیشود و هیچ وجودی معدوم نمیشود خواهشنمد است برای حقیر این مطالب را توضیح دهید.
☑️ جواب: معنای فنا در مقابل بقا است نه عدم؛ وقتی میگوییم انسان فانی است یعنی خواهد مرد اما معدوم که نمیشود چرا که وجود عدم نمیشود در بحث مذکور نیز چنین است، همانگونه که دانشمندان گفتهاند ماده انرژی فشرده و انرژی ماده بسیط است وقتی از فنای آنچه هست صحبت میشود مقصود این است که شاکله خلقت در درون آسمان اول پس از انفجار در هم ریخته و به مذاب و گاز تبدیل میشود و انرژی که نیروی موجود در ماده است، در شکل گاز و مذاب ماده وجود خواهد داشت.
🔸آیه شریفه لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ را به آخرت معنا کردهاند: روزی که همه آنان آشکار میشوند و چیزی از آنها بر خدا پنهان نخواهد ماند؛ (و گفته میشود:) حکومت امروز برای کیست؟ برای خداوند یکتای قهّار است!
این آیه که اشاره به آخرت دارد در مقام آن است که به انسان بگوید در آن روز همه چیز به دست خداوند است؛ استاد در پاسخ به کسانی که آیه 16 سوره غافر را به معنای زوال زمان و مکان در نظر گرفتهاند موارد ذیل را متذکر میشوند:
🔹آيه «واحد قهار» را به معني « واحدي كه همه كثرتها را از بين خواهد برد» معني ميكنند و يك نتيجه هندوئيزم، از آن ميگيرند كه بر خلاف دهها آيه بل بر خلاف كل قرآن و كل احاديث ميشود. زيرا:
1️⃣ خود قرآن در موارد متعدد هم از نفخه اول و هم از نفخه دوم و گاهي از هر دو يكجا، و نيز از روز محشر با «يوم» تعبير كرده است. مگر «يوم» غير از «زمان» معني ديگري ميتواند داشته باشد؟! اگر عمري در تاويل و توجيه صرف كنيم باز بالاخره «يوم» يك مقوله زماني است.
2️⃣ حتي درباره برزخ (پس از مرگ انسان تا قيامت) ميفرمايد«إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا» يا «لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ» . قليل زمان، باز زمان است، باز يوم است. در كتاب مذكور توضيح دادهام: وقتي كه روح از بدن جدا است گذشت زمان براي او كمتر محسوس ميشود.
ادامه دارد.....
#️⃣ #سوال_و_پاسخ #بقای_ماده_و_انرژی
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ سوال و پاسخ
🔻فناپذیری و قانون بقای ماده و انرژی(2)
3️⃣ حشر، نشر، حساب، كتاب، رسيدگي به اعمال در محشر، همگي فعل، كار، تغيير و تغيّر هستند. و از بديهيات است كه هيچكدام از اينها بدون مكان و زمان قابل تحقق نيستند. زيرا «زمان» عين «تغيير» است، عين «حركت» است. اگر در معاد، زمان و تغيير نباشد، چه معنائي براي التذاذ در بهشت و عذاب در دوزخ ميماند؟ حتي در بينش غلط «وصال» نيز«التذاذ» مطرح است كه لازم گرفته صوفي عارف پس از وصال به وجود خداوند و مخلوط شدن با او، لذت ببرد، و اين يعني تغيير ذات وجود خداوند (نعوذ بالله).
4️⃣ احوال قيامت، احوال محشر، آن همه هياهو، واويلا، وانفسا، حتي جستجوي سايه براي آسودن از حرارت، تشنگي، نالهها، التماسها، گفت و شنودها و... و... آيا بدون مكان و زمان، معني دارد؟ امكان عقلي دارد؟ محال عقلي نيست؟
5️⃣ محشر مكان است (به نصّ قرآن). و انسانها در آن، مكانمند هستند (باز بنص قرآن). و حتي درباره تنگي جا و تزاحم مكاني مردم در آن جا، آن همه حديث آمده است.
6️⃣ از مسلمات دين يهود، مسيحيت و اسلام است كه در پايان برنامه، انسانها از عرصات محشر به بهشت يا دوزخ منتقل خواهند شد. آيا «انتقال» و خروج از جائي و ورود به جائي، بدون «جا» و بدون «مكان بودن هر سه آنها»، معقول است؟ قابل تعقل است؟ اگر كسي اين قبيل اصول را تاويل و توجيه كند، خيال پرداز نيست؟ كه باز شعار ميدهد كه: «قرآن و حديث منقول هستند اما مكتب ملاصدرا معقول است».
7️⃣ در برزخ، در نفخه اول، در نفخه دوم و در محشر، چگونه ممكن است كثرتها از بين بروند، در حالي كه در همه آنها ابوذر ابوذر است و ابوجهل ابوجهل.
عرض كردم «بنصّ قرآن» . تنها و فقط به عنوان نمونه آيههاي51، 52، 53، از سوره سباء را يادآور ميشوم كه حتي لفظ «مكان» سه بار در آنها آمده است: « وَلَوْ تَرَى إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ ـ وَقَالُوا آمَنَّا بِهِ وَأَنَّى لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ ـ وَقَدْ كَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ وَيَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ» . نه دنيا ميتواند بيمكان شود نه آخرت.
ادامه از قبل
#️⃣ #سوال_و_پاسخ #بقای_ماده_و_انرژی
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی