✅ سوال و پاسخ
❓سوال
درکتاب تبیین جهان و انسان استاد عزیزم، حضرت علامه آیت الله مرتضی رضوی فرمودهاند که عالم در ابتدا (مادهی اولیه جهان) کره یا توپ بسیار کوچکی بود که با امر كُنْ فَيَكُونُ خداوند انرژی در مرکز آن ایجاد شده است و آن توپ از این انرژی تغذیه کرده و بزرگ شده است و این بزرگ شدن تا جایی ادامه پیدا کرده که شش بیگ بنگ برای آن اتفاق افتاده است. خوب در اینجا برای بندهی حقیر سوال پیش میآید:
1️⃣ این گسترش قطعا باید در یک فضایی صورت گرفته باشد خوب آن فضا چگونه بوده است؟
2️⃣ این امر این مطلب را نیز به دنبال دارد که گسترش و نه انبساط این توپ حتما در یک مکانی صورت گرفته است حال این مکان نیز باید در مکان دیگری قرار گرفته باشد خوب این امر آیا ایجاد تسلسل نمیکند؟
3️⃣ آیا این بزرگ شدن درمکانی صورت نگرفته است؟ و اگر صورت نگرفته است این گسترش بی مکان چگونه معنا میدهد با اینکه امری متناقض است؟
🔻جواب
🔹 در مورد پرسش اول که حاوی سه سوال است باید عرض کنم که مقولات زمان و مکان مربوط به جهان مخلوق است و خداوند مکان و زمان ندارد لذا خداوند همه جا هست بدون این که جایی را اشغال کند چون مکانمند نیست امیرالمومنین(ع) که میفرماید: دَاخِلٌ فِي اَلْأَشْيَاءِ لاَ كَشَيْءٍ دَاخِلٍ وَ خَارِجٌ مِنَ اَلْأَشْيَاءِ لاَ كَشَيْءٍ خَارِجٍ، اشاره به مکانمند نبودن خداوند دارد.
🔸 در بحث از ایجاد، اول مساله قضایی یا همان امری است و امور قضایی غیر از امور قدری است مسائل قدری همان قوانین این جهانی مانند علت و معلول است که هر معلولی علتی دارد اما در امور قضایی کارهایی که رخ می دهند الزاما علت یا قوانین را در بر ندارند مانند معجزات که کارهای قضایی هستند و با قوانین طبیعت قابل توجیه نیستند که چطور آتش گلستان میشود یا دریا به دو نیم میشود یا شتری از دل کوه بیرون میآید و ... پس ایجاد اول هم بدون مکانی از قبل ممکن میشود و ایجاد شیء اولیه همان ایجاد مکان نیز هست چون مخلوق بدون مکان و زمان نیست؛ چرا که خداوند میفرماید: (إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ)؛ باش پس موجود می گردد، کجا؟ اصلا قبل از ایجاد کجا معنا نداشته است.
🔹 بنابر این گسترش مکان همراه با گسترش مخلوق بوده است به طوری که با ایجاد شیء اولیه ایجاد قطع نشده است و همواره از مرکز خلقت تداوم دارد و جهان میخورد و بزرگ میشود و در نتیجه این گسترش بوده است که تا کنون 7 آسمان در نتیجه 6 بیگ بنگ پدید آمده است، لذا با این توضیح هیچ تسلسلی پیش نخواهد آمد.
📖 مطالعه و دانلود
#️⃣ #تبیین_جهان_و_انسان
#پرسش_و_پاسخ
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ سوال و پاسخ
❓سوال
بنده با مطالعهی کتاب محی الدین در آینهی فصوص جواب بسیاری ازسوالاتم دربارهی عرفان و فلسفه و وحدت وجود را گرفتهام و در ضمن مطالعهی یکی از مقالات استاد توانستم شرح احادیثی از اهلالبیت علیهم السلام که حضرات آنها را بر وحدت وجود تفسیر میکردند را بگیرم؛ اما چندی پیش با احادیثی از امام علی(ع) و امام صادق(ع) مواجه شدم که نتوانستم آنها را آنگونه که باید تبیین کنم و آن احادیث اینها هستند:
1️⃣ عزیز نسفی در کشف الحقائق گوید: از امیرالمومنین علی علیه السلام سوال کردند که وجود چیست؟ گفت: بغیر وجود چیست؟
2️⃣ در کتاب صحیفه سجادیهای که مناجات المریدین در آن هست در اواخر دعا چنین نقلی از امام شده که فرمودند : يا نَعيمى وَ جَنَّتى، وَ يا دُنْياىَ وَ آخِرَتى يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ.
3️⃣ اﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ میفرمایند: ﺍﻟﻤُﺆﻣِﻦُ ﺃﺧُﻮ ﺍﻟﻤُﺆﻣِﻦِ ﻛَﺎﻟﺠَﺴَﺪِ ﺍﻟﻮﺍﺣِﺪِ؛ ﺇﻥِ ﺍﺷﺘَﻜﻰ ﺷَﻴﺌﺎ ﻣِﻨﻪُ ﻭَﺟَﺪَ ﺃﻟَﻢَ ﺫﻟِﻚَ ﻓﻲ ﺳﺎﺋِﺮِ ﺟَﺴَﺪِﻩِ. ﻭ ﺃﺭﻭﺍﺣُﻬُﻤﺎ ﻣِﻦ ﺭﻭﺡٍ ﻭﺍﺣِﺪَﺓٍ، ﻭ ﺇﻥﱠ ﺭﻭﺡَ ﺍﻟﻤُﺆﻣِﻦِ ﻟَﺄَﺷَﺪﱡ ﺍﺗﱢﺼﺎﻟﺎً ﺑِﺮﻭﺡِ ﺍﻟﻠّﻪ ﻣِﻦِ ﺍﺗﱢﺼﺎﻝِ ﺷُﻌﺎﻉِ ﺍﻟﺸﱠﻤﺲِ ﺑِﻬﺎ؛ ﻣﺆﻣﻦ، ﺑﺮﺍﺩﺭِ ﻣﺆﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻳﻚ ﭘﻴﻜﺮ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻋﻀﻮﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻨﺎﻟﺪ،[ﺷﺨﺺ ﺩﺭﺩﻣﻨﺪ] ﺩﺭﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﻣﻰﺑﻴﻨﺪ؛ ﻭ ﺭﻭﺡﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺭﻭﺡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻰِ ﺭﻭﺡِ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﻪ ﺭﻭﺡ ﺧﺪﺍ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻰِ ﭘﺮﺗﻮ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺍﺳﺖ. (کلینی، کاﻓﻲ، ج2، ص166)
🔻جواب
🔹 در خصوص حدیث نسفی باید عرض کنم این روایت بر فرض پذیرش مرادش «تعرف الاشیاء باضدادها» میباشد؛ غیر وجود یعنی عدم و تصور معنی عدم وجود را معنا میبخشد؛ ضمن این که واقعا هر آنچه هست وجود دارد و در اینجا مقصود وجود در برابر ماهیت نیست بلکه وجود در برابر عدم است.
🔸 در خصوص فرازی از مناجات المریدین، باید توجه داشته باشیم که ادبیات قرآن و اهل بیت علیهم السلام امی یا همان مردمی است؛ لذا همانگونه که فردی برای سپاس از بزرگترش، مادرش یا پدرش میگوید همه چیز من تو هستی در این فراز هم به خداوند عرض میکند همه چیزم از توست.
🔹 در رابطه با روایت امام صادق علیه السلام، حواسمان باشد که اصول عقاید ما با هیچ روایتی تغییر نمییابد؛ خداوند روح ندارد بلکه خالق روح است؛ خداوند عقل هم ندارد بلکه خالق عقل است؛ لذا هیچ عقلی «چیستی خدا» را درک نمیکند که فرمود: كَيفَ يَجري عَلَيهِ ما هُوَ أجراهُ؛ بنابر این مراد حدیث یک معنای استعاری است به این معنا که مومن(قلب و روح مومن) در حد اعلای انس با خداوند است و در مورد خداوند چارهای جز استفاده از این استعارهها و اسماء و صفات نداریم چون انسان از درک حقیقت خداوند عاجز است تلاش میکند با تمسک به اینها در مورد خداوند صحبت کند و بیاندیشد؛ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ.
📖 مطالعه و دانلود
#️⃣ #محی_الدین_در_آئینه_فصوص
#پرسش_و_پاسخ
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ سوال و پاسخ
❓سوال
ازشما تقاضا دارم که اگر استاد تبیینی برای آیه 35 سوره نور دادهاند برای بنده ارسال کنید .
چرا که تفاسیر زیادی از این آیه را دیدهام اما هیچکدام نتوانست برای بنده قابل قبول باشد، آیا واقعا خداوند همان نور آسمانها و زمین است؟ خوشحال میشم نظر استاد رو در اینباره بفرمایید.
🔻جواب
🔹 متن آیه: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.
🔸 نور به هر معنا و مصداقی که میشناسیم یک پدیده فیزیکی و از انواع ماده است؛ با این معنا خداوند نه نور است و نه نور آسمانها و زمین بلکه خالق نور است؛ این که صدرائیان نور را مثال میزدند از عدم شناخت نور بود و حال آن که امام سجاد علیه السلام میفرماید: سبحانک تعلم وزن الظلمه والنور؛ امام ظلمت و نور را نه تنها مادی میداند بلکه دارای وزن میشناسد که امروزه اثبات شده است.
🔹 دو احتمال در معنای آیه وجود دارد؛ الف: با تقدیر لفظ «خالق» و یا «موجد» می شود الله خالق نور السماوات و الارض؛ و اینگونه تقدیرها در قرآن رایج است، توضیح این مطلب بسیار طولانی است که تنها به فراخور، مطلب اصلی را به عرض میرسانم و آن اینکه اصل در کائنات بر خلاف باور فلاسفه که ظلمت را عدمی میدانند و اصل را نور گرفتهاند، با ظلمت و عدم نور است، نور در درون مواد به صورت بالفعل یا بالقوه وجود دارد که در مواردی که مقدر شده است بروز مییابد و آیه در مقام اشاره به این اصل بزرگ خلقت است که وجود نور در عالم را چگونه مقدر فرموده است.
🔸ب: این که بگوییم آیه در مقام بیان «هدایت» است یعنی خداوند هدایت کننده و روشن کننده حقایق و واقعیات است و نور بودن خداوند تمثیلی است برای نشان دادن هدایت الهی.
#️⃣ #پرسش_و_پاسخ
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📷 تصاویر
🔸 تصویری قدیمی از مرحوم آیت الله محمدامین رضوی عموی آیت الله مرتضی رضوی به همراه چند تن از دوستانشان.
ردیف اول از راست: حضرات آیات محمدامین رضوی؛ علی مشکینی؛ موسوی اردبیلی.
ردیف دوم از راست: حضرات آیات سید ابوالفضل میرمحمدی؛ حقی سرابی؛ احمدی میانجی.
#️⃣ #تصاویر
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ سوال و پاسخ
❓سوال
🔹 سوالی که همیشه ذهن حقیر را مشغول خود کرده این است که آیا بدن در جهنم با شرایط عذاب سازگاری دارد؟ یا به عبارتی آیا انسان دردهای طاقت فرسای جهنم را احساس میکند مثلا سوختن جسد خویش را بصورت درد دنیوی و جسمی تجربه میکند یا اینکه عذاب انسان روحی است وتنبیه او همین است که او در همان فضای منفی دوزخ زندگی کند.
🔸 سوال حقیر این است که جسم انسان اختیاری از خود نداشته بنابر این چطور ممکن است درجهنم عذاب ببیند آیا این با عدالت خداوند سازگاری دارد؟ به نظر حقیر عذاب در جهنم فقط باید روحی باشد خواهشمندم این مطلب را برای حقیر روشن کنید.
🔹 آیا ارواح توانایی التذاذ از نعمتها را دارند به نظر حقیر چون روح غریزی ونباتی و فطری انسان تحت یک حقیقت وارد برزخ میشود پس قطعا توانایی التذاذ و عقاب را دارد آیا نظر بنده درست است؟
🔻جواب
🔸 از آنچه در قرآن از عذابهای جهنم بیان میشود معلوم میگردد که انطباق انسان با محیط جهنم به نحوی که مد نظر جناب عالی است وجود ندارد همچنان که در آیه 56 سوره نساء میفرماید: کسانی که به آیات ما کافر شدند، بزودی آنها را در آتشی وارد میکنیم که هرگاه پوستهای تنشان (در آن) بریان گردد (و بسوزد)، پوستهای دیگری به جای آن قرار میدهیم، تا کیفر (الهی) را بچشند. خداوند، توانا و حکیم است (و روی حساب، کیفر میدهد).
این عذابها کاملا واقعی و دردناک است و نوع آن از نوع عذابهای دنیوی است با این تفاوت که پوست بریان شده تجدید و آماده عذاب مجدد میشود(پناه بر خدا).
🔹 در مورد تفکیک انسان به جسم و جان، لطفا بمانند ارسطوئیان عمل نکرده و انسان را به چند چیز تقسیم نکنید؛ هر فرد انسان در جهان واقع یک شخصیت است که مرکب از جسم و روح است، انسان منهای روح، انسان نیست و فاعل اعمال، انسان است نه روح یا بدن؛ بنابر این انسان بما هو انسان عذاب خواهد شد یا از نعمتهای بهشتی بهرهمند میشود.
🔸 در مورد سوال دیگر شما توجه به این نکته لازم است که برزخ تنها روحانی است و التذاذ و عذاب هم وجود دارد هرچند این زمان با توجه به کیفیت روح بسیار کوتاه است اما در محشر انسان(همراه با روح و جسم) حاضر میشود که التذاذات بهشتی و عذابهای جهنم مشمول این انسان خواهد بود و این کاملا عادلانه است چون انسانِ دارای روح و بدن مرتکب اعمال شده است و آنجا عذاب و لذت را همین انسان درک خواهد کرد.
#️⃣ #پرسش_و_پاسخ
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
36.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند
🌍 مستند داستان آفرینش جهان قسمت اول
این مستند برداشت و اقتباسی است از آثار و تالیفات آیت الله مرتضی رضوی.
کاری از: مسعود، مهدی
گوینده: رضا هدایت فر
تولید: ۱۳۹۱
حجم: 34 MB
دانلود با کیفیت 1080P
#️⃣ #مستند #داستان_آفرینش
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
12.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 أَکْثِرُو الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ
📚 بحار الأنوار ج۵۲ ص۹۲
برای تعجیل فَرَج زیاد دعا کنید، زیرا همین دعا کردن، فَرَج و گشایش شماست.
💐 میلاد سراسر نور حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنا فداه، مبارک باد.
اللهم عجل لولیک الفرج
✅ سوال و پاسخ
❓سوال
🔹 حضرت استاد رضوی در مورد پراکنده شدن ذرات انسانی و رسیدن آنها به محشر در کتاب تبیین جهان و انسان فرمودهاند:که طینت اصلی به محشر میرود و یک انسان جدید از آن ساخته میشود که این طینت غیر از روح است که میتواند به اعلی علیین یا به اسفل سافلین برسد و در توضییح این طینت فرمودهاند که از تکامل یافتهترین ذرات "بدن" که درعین حال تکامل یافته ترین مواد این کهکشانها هستند انسان جدید ساخته میشود در ادامه میفرمایند که این قسمت از بدن همان است که فرد 70 ساله آن را من مینامد و میگوید من همانی هستم که بیست سال پیش بودم منظور از این طینت چیست؟؟
🔸 آیا منظور از طینت همان نیت و انرژیهای صادره ازاعمال انسان است چرا که در کتاب تجسم عمل استاد محمدامین رضوی فرمودهاند که مثلا اگر چشم انسان گناهی مرتکب شود انرژی که از این کار باقی میماند در محشرچشم جدیدی برای انسان از آن ساخته میشود که بیمار است و در محشر او را اذیت میکند.
🔹 یا منظور از طینت (تکامل یافته ترین ذرات انسانی)همان ذرات تشکیل دهندهی جسم انسان است که در قبر میماند و بعد از سالیان تبدیل به خاک میشود و یا سوزانده میشود و به انرژی و خاکستر تبدیل میشود یا منظور همان ذراتی هستند که در رحم مادر قرار میگیرند و انسانی از آنها متولد میشود.
🔸 منظور از این تکامل یافته ترین ذرات انسانی که به محشر میروند و انسان جدیدی ازآنها ساخته میشود کدام ذرات هستند خواهشمندم این مطلب را برای حقیر توضیح دهید.
🔻جواب
🔹 در مورد سوال از طینت،گمان میکنم معنا در توضیح آمده بود و آنچه موجب اشتباه شده است مثالی است که از تجسم عمل نقل فرمودید در واقع عموی مرحوم ما در آن کتاب مثالی برای تجسم اعمال آوردهاند و الا آنچه مسلم است در باب تجسم اعمال، تجسم یافتن اعمال انسان در ساخت بهشت یا جهنم افراد است و کیفیت آن به درستی مشخص نیست.
🔸 بحث از طینت را باید از شبهه آکل و ماکول پیگیری کنید که برای معاد جسمانی طرح شده است که مثلا بدنی که توسط کوسه خورده میشود و کوسه توسط موجود دیگر و چند بار این هضم ادامه مییابد چگونه در محشر حاضر خواهد شد اینجاست که استاد میفرمایند ذراتی در وجود انسان شکل میگیرد که بسیار تکامل یافته است و به هیچ عنوان هضم نشده و ماهیت آن تغییر نمی یابد و آنچه در محشر بازآفرینی می شود بر اساس همان ذرات است که جمع شده و بدن انسان را در شکلی رقیق تر مجسم می نماید و روح در این جسم جدید که تنها از بخش بسیار فشردهای از بدن انسان زمینی است وارد میگردد و تمام این معانی از روایاتی که در مورد بهشتیان است مستفاد گردیده است.
#️⃣ #پرسش_و_پاسخ
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
40.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند
🌍 مستند داستان آفرینش جهان قسمت دوم
این مستند برداشت و اقتباسی است از آثار و تالیفات آیت الله مرتضی رضوی
کاری از: مسعود، مهدی
گوینده: رضا هدایت فر
تولید: ۱۳۹۱
حجم: 38 MB
دانلود با کیفیت 1080P
#️⃣ #مستند #داستان_آفرینش
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📘 معرفی کتاب
📚 کتاب «محی الدین در آئینه فصوص»
🔸 این کتاب که در نقد افکار محیالدین و مهمترین اثر وی یعنی فصوصالحکم نگاشته شده است، جلد اول آن در سال 1384 به چاپ رسید اما جلد دوم این کتاب در اثر نفوذ و فشار کاسبان عرفان اصطلاحی از اخذ مجوز چاپ باز ماند و نسخه الکترونیک آن منتشر گردید.
🔹 آیت الله مرتضی رضوی در این کتاب ابتدا به جریانشناسی نفوذ در میان نخبگان پرداخته و نقاب از چهره افرادی چون هانری کربن که به ظاهر حقیقت طلب هستند اما در واقع فرستادگان غرب میباشند بر میدارد و با بررسی شواهد و تحلیل وقایع، علت این حضور نامیمون و ایجاد انحراف فکری در میان اندیشمندان را نمایان میسازند.
🔸 ایشان در ادامه مباحث مقدماتی، ضمن بررسی مبانی فکری محیالدین و حملات او به باورهای راسخ مسلمانان مانند توحید، او را نفوذی دشمن میداند که در میانه جنگ مسلمین و صلیبیان در نقطه مهم قونیه قرار گرفته و مسلمین را از شرکت در جنگ بازمیدارد.
🔹 در ادامه آیت الله رضوی به نقد و بررسی یک به یک فصهای فصوص پرداخته و فساد عقیده نویسنده را روشن نموده و نیات شوم وی را آشکار میسازد.
🔺 مطالعه این کتاب که با قلمی شیوا و رسا، بدون پیچیدگیهای متداول نگارش یافته است میتواند موجبات شناخت باورهای اسلامی از باورهای نفوذی را فراهم ساخته و علاقهمندان به عرفان را از مسیر غلط بازگردانده و به عرفان اهلبیت علیهمالسلام رهنمون گردد.
📖 مطالعه و دانلود
#️⃣ #معرفی_کتاب #محی_الدین_در_آئینه_فصوص
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند
🌍 مستند داستان آفرینش جهان قسمت سوم
این مستند برداشت و اقتباسی است از آثار و تالیفات آیت الله مرتضی رضوی
کاری از: مسعود، مهدی
گوینده: رضا هدایت فر
تولید: ۱۳۹۱
حجم: 35 MB
دانلود با کیفیت 1080P
#️⃣ #مستند #داستان_آفرینش
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی