📸فرح: آیتالله شریعتمداری با ذکر نام روحانیون افراطی تقاضای دستگیریشان را از شاه میکرد.
آيتالله شريعتمداری در نگرانی های همسرم شريك بود. او تعصب خمينی را نمیپذيرفت و پيامهايی برای پادشاه میفرستاد و با ذكر نام روحانيون افراطی تقاضای دستگيريشان را میكرد. او معتقد بود كه تظاهرات با ساكت كردن اين افراد به پايان خواهد رسيد. من اين فهرست را ديده بودم»ر.ک: كهن ديارا، خاطرات فرح دیبا، انتشارات فرزاد (پاريس)، چاپ اول، 2004 میلادی، صفحات 269 و 270.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸آقای شریعتمداری: تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است/معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم
«سلام مرا به پیشگاه اعلیحضرت برسانید و به عرض برسانید که اعلیحضرت اطمینان داشته باشند همان مشکلاتی که امروز ایشان دارند ما هم داریم. من آرزو دارم که اعلیحضرت در مقابل این مشکلات تحمل و شکیبایی بیشتری داشته باشند تا مشکلات بر وفق مراد ایشان و در جهت مصلحت مملکت حل شود. ... چند روز قبل که نمایندگان اعلیحضرت ملک حسن [پادشاه وقت مراکش] با من ملاقات داشتند، به من گفتند که در مقابل اعلیحضرت کوتاه بیا. من صریحاً به آنها گفتم تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است و از آنها خواستم که به ملک حسن پیغام مرا بدهند و بگویند که ملک حسن به شاهنشاه ما قوت قلب بدهند که در مقابل مشکلات مملکتی استقامت بیشتری داشته باشند. ... من صریحاً می گویم که با خمینی و اعمال او مخالفم. تعدادی از علما به من مراجعه می کنند و با بحث راجع به روش من وخمینی، سؤال می کنند که آیا اختلافی داریم؟ من می گویم بلی. او مخالف شاه است درحالیکه من این طور نیستم. ... من معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم. آنهایی را که اطمینان دارید بعد از آزادی تحریکات نمی کنند، آزاد کنید ولی بقیه را نگاه دارید، مخصوصاً کسانی را که اهانت به مقام سلطنت می کنند.»
آیت الله شریعتمداری به روایت اسناد ساواک،صفحات 921 تا 926.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️جماران و تحریف کلام امام به سبک کانالهای زرد
◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش اول
🔹دوازدهم فروردین؛ روز #جمهوری_اسلامی بود. روزی که ملت مسیر اسلامی خود را به مرحله تازهای رساند و با انتخاب جمهوری اسلامی مشتی محکم بر دهان 2500 سال سلطنت زد.
🔸هرچند #جریانهای_نفوذی و غربزدگان آن زمان تمایلی به برپایی جمهوری اسلامی نداشتند اما مردم مسیر خود را انتخاب کردند و با قدرت پیمودند. امروز نیز دنبالههای آنان در مراکز مختلف حضور دارند و از آنجا که تلاشهایشان به منظور حذف مکتب امام به سرانجام نرسید به فکر تحریف ایشان افتادند.
🔹به مناسبت دوازدهم فرورودین فیلم کوتاهی از کلام امام منتشر شد که به خاطر تقطیعی مغرضانه شبهاتی را ایجاد کرد. انتشار این فیلم به خودی خود تلخ بود و تلختر اینکه نشان سایت «جماران» در آن درج شده بود و مجموعهای که باید مدافعی هوشیار در برابر تحریفات علیه مکتب امام باشد نه تنها به این وظیفه ذاتی که بابت آن تأسیس شده عمل نمیکند بلکه خود به تحریفگر سیره و مکتب امام بدل شده است.
🔹فیلم منتشر شده مربوط به سخنان امام در جمع نمایندگان منتخب مجلس خبرگان در تاریخ 27مرداد1358 است و متن فیلم تقطع شده از این قرار است:
🔸« اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش هست.
🔹شما هم خواهش می کنم از اشخاصی که ممکن است یک وقتی یک چیزی را طرح بکنند که این طرح برخلاف #مسیر_ملت است، طرحش نکنند از اوّل، لازم نیست، طرح هر مطلبی لازم نیست. لازم نیست هر مطلب صحیحی را اینجا گفتن. شما آن مسائلی که مربوط به وکالتتان هست و آن مسیری که ملت ما دارد، روی آن مسیر راه را بروید، ولو عقیدهتان این است که این مسیری که ملت رفته خلاف صلاحش است. خوب، باشد. ملت می خواهد این طور بکند، به ما و شما چه کار دارد؟ خلاف صلاحش را می خواهد. ملت رأی داده؛ رأیی که داده متَّبع است.
🔹 در همۀ دنیا رأی اکثریت، آن هم یک همچو اکثریتی، آن هم یک فریاد چند ماهه و چند سالۀ ملت، آن هم این مصیبتهایی که ملت ما در راه این مقصد کشیده اند، انصاف نیست که حالا شما بیایید یک مطلبی بگویید که برخلاف مسیر است. یعنی انصاف نیست، که نمی شود هم، پیش نمی رود. اگر چنانچه یک چیزی هم گفته بشود، پیش نمی رود؛ برای اینکه اولاً مخالف با وضع وکالت شما هست و شما وکیل نیستید از طرف ملت برای هر چیزی. و ثانیاً بر خلاف مصلحت مملکت است، برخلاف مصلحت ملت است؛ برخلاف مصلحت خود آقایان است.»(صحیفه امام ج9 ص304)
🔸برخی با نشان دادن این فیلم تقطیع شده خواستند امام را یک فرد #لیبرالمسلک جلوه دهند که اعتقاد دارد هرچه مردم بگویند همان لازمالاجراست؛ حتی اگر خلاف اسلام باشد. اما آیا واقعا کلام امام این بود؟ یا امام ملت را پیرو مسیر اسلام میدید و با این کلام دیگران را نیز به پیروی از مسیر اسلامی ملت دعوت میکرد؟
🔹اگر متن کامل کلام امام و مهمتر از آن سیره ثابت و قطعی ایشان را ببینیم هیچ گاه کلامی را به ایشان نسبت نمیدهیم که از دل آن لیبرالمسلکی و سکولارسیرتی خارج شود.
◀️توضیحات بیشتر در یادداشتهای بعد:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/1272
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/1273
◀️متن کامل سخنان امام قدس سره الشریف:
🔹🔸https://b2n.ir/625538
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️امام خمینی: ملت؛ اسلام را میخواهد
◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش دوم
🔹«ما# آزادی دادیم، سوءاستفاده شد و دیگر آزادی نخواهیم داد. آزادی به آن معنا که اینها(گروهک دموکرات و فدائیان خلق و سایر احزاب و گروهکهای خرابکار) بخواهند، خرابکاری بکنند این آزادی نخواهد داده شد. آزادی در حدودی که قوانین اقتضا می کرد؛ در حدودی که اسلام به ما اجازه می دهد. #اسلام اجازه نمی دهد که ما آزاد بگذاریم که هرکس هر غلطی بخواهد بکند؛ هر توطئه ای می خواهد بکند؛ هر کاری میخواهد بکند که بکشد به خاک و خون.»
🔹ایشان در ادامه از #دولت_موقت که برخورد قاطعی با جنایات گروهکهای تروریستی نداشته و به صرف #توصیههای_شبهدیپلماتیک اکتفا نمود گلایه میکنند و میفرمایند:
🔸ما باید از دولت و از وزیر کشور هم گلایه کنیم که در آن روزی که اینها سیصد نفر را ـ آن طور که گفتند ـ زخمی کردند، از طرف دولت جز یک اظهار تأسف، ما چیزی ندیدیم؛ از رادیو هم ندیدیم چیزی. اگر بنا بود اینها با یک اظهار تأسفی، با یک مثلاً نصیحتی، از کارهای خلاف خودشان دست برمی داشتند، حالا چند ماه است که نصیحت شده است، توصیه شده است، التماس شده است؛ همه چیز با اینها رفتار شده است و اینها اهل این نیستند که با نصیحت دست از کار خودشان بردارند، باید #با_شدت با آنها عمل کرد. و من شاید امروز یا فردا بسیاری از این احزاب را ممنوع اخطار و اعلام کنم، و نگذاریم هیچ نوشته ای از اینها در هیچ جا و هیچ اثری از اینها در هیچ جای مملکت نگذاریم که هیچ خروج کند، تمام نوشتههایشان را از بین می بریم.»
🔹ایشان در ادامه با هشدار به جریانهای #شبهروشنفکر؛ مسیر ملت را مسیر اسلام معرفی میکنند:
🔸البته حتی الامکان، حالا هم ما دلمان می خواهد که کسانی که قلم دارند، کسانی که عرض می کنم که به خیال خودشان « #روشنفکر » هستند، کسانی که جبهه ها تشکیل دادند، آنها باز ما میل داریم که با ملایمت با آنها رفتار کنیم؛ لکن باید دست از کار خودشان بردارند. #مسیر_ملت معلوم است، یک چیزی نیست که مجهول باشد. همۀ کسانی که بر اوضاع ایران مطلع هستند، همه می دانند که این ملت چه می خواهد، بر کسی پوشیده نیست. به خارجی ها، داخلی ها، به احزاب، به همه، پوشیده نیست که این ملت آنی که می خواهد ، #جمهوری_اسلامی می خواهد، #اسلام را می خواهد این ملت. چند نفر آدم فاسد بیایند بگویند که نخیر، اسلام نه! همان جمهوری، و بخواهند چند نفر آدم به یک ملت تحمیل کنند و بعد بگویند که ما آزاد نیستیم »
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️طرح مسائل غیر اسلامی بر خلاف وکالت خبرگان
◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش سوم
🔹«و من امیدوارم که بدون اینکه یک ذره آقایانی که ان شاءالله با سلامت ـبدون یک ذرّه ملاحظه از غرب، از شرق، از نمی دانم حزب کذا، حزب دمکرات، از چه از چه، بدون یک ذره ملاحظه، باید این #قانون_اساسی ما مطابق با شرع، در چهارچوب شرع [باشد]. اگر یکی یکی از وکلا یا همۀ وکلا بخواهند از این چهارچوب خارج بشود، اصلاً وکیل نیستند برای او! شما آقایان وکیل هستید که زنهای مردم را هم طلاق بدهید؟ زن موکّلینتان [را]؟ نیستند.اگر طلاق بدهید صحیح است؟ نه. از باب اینکه شما وکیلید برای رسیدگی به #قانون_جمهوری_اسلامی. الآن اگر چنانچه شما بخواهید، یا بعضی از شما بخواهند، که اسم جمهوری اصلاً نباشد، بحث را ببرند روی رژیم سلطنتی، شما حق دارید رسیدگی بکنید؟ شما حق رسیدگی ندارید. برای اینکه جمهوری اسلامی را شما حق رسیدگی دارید. همان طوری که برای طلاق دادن زن مردم، شما و ما، هر کس که وکیل شده است، برای طلاق دادن زن مردم وکالت ندارد؛ وکالتش محدود است. در مسائل غیراسلامی، اگر یک مسئله غیراسلامی در اینجا بیاید، طرحش مردود است.
🔸طرح مسئلۀ غیر اسلامی #برخلاف_وکالت شماست مثل یک مباحثه: شما یک مسئله علمی آنجا بحث بکنید، مانع ندارد بحث بکنید، اما برخلاف وکالت شماست؛ طرح کردن یک مسئله غیراسلامی هر چه باشد، هر چه مترقی باشد؛ شما نمیتوانید طرح بکنید. یک دستۀ دیگری درست کند. ملت خودش اختیار دارد یک دسته هم درست کنند که در مسائل غیراسلامی بحث بکند، در چهارچوب مسائل اسلامی. البته مسائل اداری و راجع به ادارۀ امور، راجع به اینها، اینها مسائل دیگر هست. اما مطالبی که مربوط به اسلام است اگر یکی بخواهد طرح بکند بر خلاف او، بر خلاف #مسیر_ملت است؛ و علاوه بر [آن]، خلاف حدود وکالتش است. حد وکالت بیشتر از این نیست. اگر رأی هم بدهد، رأیش اگر خدای نخواسته همۀ آقایان هم رأی بدهند به یک [مسئلۀ] غیراسلامی، برخلاف وکالتشان است. مردم وکیلشان نکرده اند برای [آن]. وقتی بر خلاف وکالت شد، مثل طلاق دادن زن آنها می ماند.»(صحیفه امام ج9 ص302-301)
🔹مرحوم امام قدس سره در ادامه به خبرگان ملت تذکر میدهند که این مسیر تهمتهای فراوانی را دارد و امکان ندارد که همه مردم از خبرگان خوب بگویند و هدف نمایندگان خبرگان نیز نباید کسب وجاهت مردمی باشد:
🔸ما از هیچ چیز باک نداریم. نه باک داریم که شرق ما را یک وقت اشخاص مثلاً غیر آزادی طلب یا دیکتاتور حساب بکند؛ نه باک از این داریم که غرب یک همچو چیزی بکند. البته منافعشان که در معرض خطر است، باید همه تهمتها را به ما بزنند و و ما همه تهمتها را هم قبول می کنیم. ما مسیر خودمان را طی می کنیم. ما #جمهوری_اسلامی را به آن طوری که دستور از خدای تبارک و تعالی داریم و به آن طوری که مصالح مملکت ما، ملت ما اقتضا می کند، ما این مسیر را خواهیم رفت؛ و آقایان هم همین مسیر را خواهند رفت. و هر چه هر که بگوید هیچ مورد اعتماد و اعتنا نیست و باکی هم از این نیست که چه بگویند.
🔹البته بخواهید که همۀ مردم برای شما خوب بگویند، باید بروید توی خانه هایتان بنشینید و هیچ کس شما را نبیند! برای حضرت امیر هم هزار چیزها گفتند، برای پیغمبر اکرم هم گفتند؛ حالا هم دارند می گویند. ما باکی از این نداریم. غربی برای پیغمبر ما بدتر از آن می گوید که برای شما و ما می گوید! برای همۀ خلفای اسلام، برای همۀ آنها، می گویند؛ برای اینکه الان در معرض خطر است کارشان. لکن ما مسیر خودمان را طی می کنیم تا آنجایی که بتوانیم مسیر خودمان را طی می کنیم و آقایان هم مسیر خودشان را طی می کنند بدون هیچ باکی از حرفهای این ور و آن ور. وجاهت ما نمی خواهیم برای خودمان درست کنیم. نه شما می خواهید یک #وَجیهُ_المِلّهای بشوید با مردم؛ اگر کسی شما را می شناسد، وجیه هستید. نمی خواهید حالا درست بکنید. نمی خواهید در این مجلس وجاهت درست بکنید.»ً(303-302)
🔸با خوانش کلام امام قدس سره الشریف مشخص شد که کلام ایشان در خصوص تبعیت لیبرالیستی از مردم نبوده است بلکه ایشان به دنبال تحقق کامل اسلام بودند حتی اگر همچون زمان حضرت امیر علیهالسلام بخشی از مردم را علیه او بشورانند.
🔹در پایان از همه پژوهشگران متعهد عرصه تاریخ میخواهیم که با دقت و قدرت نگذارند که برخی شخصیتها یا نهادها با سوء استفاده از بودجه بیتالمال و به اسم امام؛ مکتب ایشان را تحریف کنند و راه ملت ایران را به بیراهه بکشانند.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸دیدار شاه و شریعتمداری در سال 1326 در مدرسه طالبیه تبریز
جناب آقای #شریعتمداری را میتوان نماد نفوذ در #حوزه_انقلابی دانست. شخصیتی که پیش از آغاز نهضت با شاه ملاقات داشت و پس از آن نیز ارادت قلبی و عملی خود به رژیم منحوس پهلوی حفظ نمود اما با ظاهرسازی توانست مدتی خود را در میان طلاب انقلابی نگه دارد.
شناخت سیره و عملکرد او میتواند نوری باشد برای آشنایی با #نوشریعتمداریها
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️سخنان مخفیانهٔ آقای شریعتمداری و #اعلام_برائت از امام!
🔹سندی درمورد آقای شریعتمداری وجود دارد که رویکرد منافقانه او را به خوبی نشان میدهد. این سند فوق محرمانه ساواک مربوط است به روز پس از صدور آن اعلامیهٔ ظاهراً انقلابی آقای شریعتمداری(۱۶ خرداد ۱۳۴۲). گرچه در همان اعلامیه هم سعی شده بود تا با منحرف کردن اصل موضوع و متوجه کردن اعتراضات به مسائل فرعی، به نوعی قضیه سرهمبندی شود ولی در این سند ساواک که مربوط به شنود تلفن منزل آقای شریعتمداری است، او به شدت به کسانی که با او تماس گرفته و از شهرستانها کسب تکلیف میکنند امر میکند که قویاً جلوی تظاهرات و ابراز مخالفت با رژیم گرفته شود و خصوصاً به شاه هیچ گونه توهینی نشود.
🔸در این سند نظرات حقیقی آقای شریعتمداری (که در گفتگوی تلفنی خصوصی ابراز شده بود) هم درج شده است و ابراز مخالفت شدید او با امام (آن هم تنها یک روز پس از آن اعلامیه ظاهراً همراهانه با امام) آشکار شده است. در این سند همچنین روحیه استعلا و ریاست طلبی این شخص (که از دلایل بسیاری از اقدامات او بود و در اسناد دیگر هم میشود نمونههایی برای آن یافت) بروز نموده است. جالبتر از همه قسمت انتهایی سند است که در آن صریحاً این رویهٔ آقای شریعتمداری موجب #رضایت_ساواک عنوان شده و تهیه کننده گزارش درخواست کرده تا این اظهار رضایت به اطلاع خود او برسد «تا در آتیه نیز روش مزبور را دنبال نماید»!
🔹متن این سند ساواک چنین است:
«مُهر خیلی محرمانه
ریاست ساواک تهران
پیرو تلگراف ۲۲۵-۱۷/۳/۴۲
آیت الله شریعتمداری
۱-بعد از ظهر گذشته نامبردهٔ فوق تلفنی با تبریز صحبت [نمود و] مخاطب اظهار داشته مردم قصد تظاهرات داشتند ولی ما از بیرون رفتن و تظاهرات جلوگیری کردیم تا از شما کسب دستور نماییم. شریعتمداری اظهار نموده: «من دو مطلب را به شما توصیه میکنم که باید طبق آن عمل شود:
(الف) مردم رابه آرامش دعوت کنید و از تظاهرات جداً خودداری شود چون از تظاهرات نتیجهای گرفته نخواهد شد. در قم مردم تظاهرات نمودند ولی با قوای انتظامی روبه رو شدند. آخر گلوله با جان مناسبت ندارد پس باید از اجتماع و تظاهرات جلوگیری نمایید.
ب-سعی کنید به اعلیحضرت معظّم توهین و بیاحترامی ننمایند. من از طرف خمینی خیلی ناراحت هستم. چند نفر از علمای دیگر را در شهرستانها گرفتهاند چون با شاهنشاه مخالفت کرده بودند. خواهش میکنم با شاهنشاه مخالفت نکنید و باعث ناراحتی او نشوید. من به خمینی گفتم که با شاه این طور رفتار نکن و بر خلاف دولت سیاست نزن اما او گوش نداد تا به این روز افتاد. در ضمن طوماری هم به نفع من تهیه نمایید.»
۲-نامهای از عبدالرسول قائمی یکی از مجتهدین متنفّذ آبادان برای کسب تکلیف [به] وسیلهٔ شخصی به نام رضوی برای شریعتمداری رسید که جواب آن به وسیله همان قاصد شفاهاً پیغام گردید و مضمون آن بسیار خوب و به قرار زیر است: «شما کوشش نمایید هیچگونه تظاهراتی نشود و اجازه ندهید اخلالگران به نام دین تظاهر کنند و بینظمی ایجاد نمایند و حتی المقدور مردم را دعوت به سکوت و آرامش نمایید. اخیراً خمینی بسیار تند رفت... من راجع به رفتن به مدرسه فیضیه و سخنرانی در روز عاشورا تذکراتی به او دادم که گوش نکرد تا کار بدینجا رسید.»
[شریعتمداری] مجدداً تأکید نمود که «از اغتشاش و تظاهر جلوگیری نمایید مغازهها را باز کنند چنانچه احتیاج به بستن دکاکین و بازار باشد رمزاً اطلاع میدهم و قرار ما این باشد که [هر وقت چنین چیزی لازم شد] همین نامه را مجدداً برای خودتان میفرستم دلیل بر بستن بازار است.»
در خاتمه [شریعتمداری] اضافه نمود: «طوماری هم بر له من تهیه نمایید.»
مُهر خیلی محرمانه
۵۴۵-۱۸/۳/۴۲» (آیتالله شریعتمداری به روایت اسناد، صفحهٔ ۱۹۷)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂 اسنادی از ارتباط آقای شریعتمداری با ساواک در تضعیف جایگاه علما
🔹تأمل در برخی اسناد به جا مانده از ساواک درباره آقای شریعتمداری، به وضوح بیانگر این واقعیت است که مسئله ایشان صرفاً اختلافنظر با حضرت امام در مورد دیدگاههای انقلابی نبوده است بلکه احراز #موقعیت_برتر حتی به قیمت تضعیف جایگاه دیگر علما و مراجع نیز مدنظر وی قرار داشته و این نکته میتواند بازتاب دهنده پارهای خصائص اخلاقی ایشان نیز باشد. در گزارش یک مأمور ساواک که ملاقاتی با آقای شریعتمداری داشته است.
🔸دراین باره چنین آمده است: «طبق قرار قبلی در ساعت 2 روز 48/9/29 با آقای شریعتمداری ملاقات و نتیجه مذاکرات به شرح زیر به استحضار میرسد:
🔹ابتدا نامبرده شمهای از ناراحتیهای خود از اعمال و رفتار #آقای_گلپایگانی بیان داشته به این معنی که مشارالیه خود را در عموم مسائل فاعل مطلق دانسته و توقع دارد هر اقدامی برخلاف تصمیمات دولت مینماید، دیگران هم از او تبعیت کنند و روی همین اصول پس از افتتاح سینما به تنهایی برای درس حاضر نگردیده و روز بعد هم نماز نگذارده و انتظار داشته من هم به تأسی از او همین کار را بکنم و بعد که دید من اقدام نکردم اشخاص دیگری را نزد من فرستاد و چون نتیجه نگرفت شخصاً به منزل شیخ مرتضی حائری رفته و از او خواسته که با من تماس حاصل کند که حتی برای یک روز هم که شده در درس طلاب حاضر نشده و نماز نگذارم و با این حال موافقت نکردم.
🔸 آقای شریعتمداری اظهار داشت بهترین راه برای تضعیف و شکست گلپایگانی مخالفت با نمایندگان فعال ایشان در شهرهای مختلف میباشد و تقاضا داشت به نحو مقتضی نسبت به تغییر محل آنان اقدام شود که مراتب طی شماره 3992/ 21- 2/10/48 به استحضار رسیده.» (سیدحمید روحانی، شریعتمداری در دادگاه تاریخ، ص93)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️شور وصف ناپذیر از آزادی امام خمینی از چنگال #دژخیمان_پهلوی
◀️به مناسبت 15فروردین و ایام آزادی امام خمینی قدس سره از زندانهای رژیم پهلوی
🔹عقربۀ ساعت، تقريباً ده شب يكشنبه 16 فروردين ماه 43 را اعلام مى كرد كه ماشين شورلت سياه رنگى كه به وسيلۀ چند ماشين ديگر اسكورت مى شد، سركوچۀ امام مقابل بيمارستان فاطميه توقف كرد و امام از آن پياده شد..
🔸چند تن از دانش آموزان و محصلين كه در حاشيۀ خيابان مشغول حاضر كردن دروس خود بودند و متوجه پياده شدن امام از ماشين شدند، بى اختيار فريادى از عمق قلب كشيدند و به سوى او شتافتند. برخى از عابران كه امام خمينى را در ماشين ديده بودند نيز، شتابان خود را به او رسانيدند. در آن ساعت شب با آنكه كوچه ها و خيابان ها تقريباً خلوت بود، هنوز امام چند گامى به طرف منزل برنداشته بود، كه دهها نفر در اطراف او گرد آمدند. شعارِ «براى سلامتى حضرت آيت اللّه العظمى خمينى صلوات بلند ختم كنيد» در فضاى آرام كوچه طنين افكند و سكوت شب را در هم شكست. با طنين افكن شدن شعار صلوات، مردم يكباره از خانه ها بيرون ريختند. شور و هيجانى كه از مرد و زن، خرد و كلان در آن دقايق تاريخ به وقوع پيوست، قابل توصيف نيست.
🔹هنوز بيش از دقايقى از ورود امام به قم نگذشته بود كه خبر آن همانند بمب در شهر صدا كرد.ديرى نپاييد كه سيل جمعيت پياده، پابرهنه، سواره، با چرخ، موتور و تاكسى و سوارى به سوى خانۀ امام سرازير شد.
🔸 امام تا نيمه شب در بيرونى منزل، ميان تودههاى مردم كه در آنجا اجتماع كرده بودند به سر برد و به احساسات آنان پاسخ داد و آنگاه براى استراحت به اندرون رفت. به محض حركت امام از جاى خود، يكباره مردم به كف زدن پرداختند، كف ممتدى كه تا داخل شدن او به اندرون ادامه داشت و صداى آن تا دوردستها به گوش مى رسيد.
🔹مأموران ساواك كه تا ديروز دهها بار خبر آزادى امام را به دروغ شايع كرده بودند، اين بار مى كوشيدند كه خبر آزادى او منعكس نشود و تا آنجا كه مى توانستند، آن را تكذيب مى كردند. و اگر اين #دسيسه_ها و تاكتيك هاى اهريمنانه به كار گرفته نمى شد، بى ترديد با خبر آزادى امام، ايران زمين همانند گهواره به حركت در مى آمد و توفانى به پا مى خاست.
🔸سرهنگ مولوى شمار مردمى را كه در ساعت 7 صبح روز يكشنبه 42/1/16 در منزل امام اجتماع كرده بودند «حدود چهار هزار نفر» تخمين زده است. محصلين و طلاب حوزه قم از صبح روز مزبور، بالاى در مدارس علوم اسلامى را چراغانى و آذين بندى كردند و با عكس هاى امام زينت بخشيدند. بسيارى از مغازه داران و كسبۀ قم در نخستين روز ورود امام به چراغانى دست زدند و شيرينى پخش كردند.
🔹رژيم شاه از #آزادى_امام تا آن پايه نگران و انديشناك بود كه افزون بر تشكيل ستاد بحران در قم و اعلام آماده باش نيروهاى انتظامى و نظامى، گردانى از ارتش و گروه هايى از ژاندارمرى و يك واحد كماندويى را به عنوان نيروهاى تقويتى به قم روانه كرد، تا بتوانند با حوادث پيشبينى نشده مقابله كنند.(نهضت امام خمینی،ج۱، ص۸۳۳_۸۳۰)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ مظلوم نمایی و تحریف تاریخی حربه تاریخ نگاران واشنگتن نشین در ترمیم چهره #امیرعباس_هویدا
◀️ به مناسبت ۱۸ فروردین سالروز اعدام انقلابی هویدا نخست وزیر محمدرضا پهلوی
معمای هویدا یکی از آثار مورخ سلطنتی؛ عباس میلانی است که در آن تلاش کرده امیرعباس هویدا را از اتهامات ثابت شده تبرئه کند.به مناسب هجدهم فروردین سالروز اعدام امیرعباس هویدا؛ نقد بخشی از کتاب میلانی در خصوص وی را به مخاطبان محترم عرضه میکنیم:
🔹#عباس_میلانی با ورود به ماجرای قاچاق در سفارت ایران در فرانسه که طی آن هویدا، منصور و برخی دیگر از دیپلماتها نقشی روشن در قاچاق ارز و طلا داشته و در این رابطه دستگیر شدهاند، با بیانی بسیار هنرمندانه و ساختارمند، سعی کرده هویدا را از این اتهام- البته اثباتشده تاریخی- تبرئه و تطهیر کند.
🔸میلانی در فصل «زائر پاریس» به طور اشارهوار و در فصل «بازگشت به پاریس» به طور تفصیلی به موضوع قاچاق ارز و طلا توسط هویدا و منصور و دستگیریشان، وارد شده، با انبوهی از اتهامزنیهای بیسند به اصحاب رسانه، سیاستمداران وقت، و #تاریخنگاران_بیغرض، و با تمسک به احتمالات فرضی باورناپذیر-که منشأیی غیر از تخیلات خودش ندارد- و از همه مهمتر با اتکا به اسناد وزارت خارجه فرانسه که فقط وی موفق به مشاهده آنها شده و به قول خودش اجازه عکسبرداری از آنها هم نداشته، سعی در تبرئه هویدا از این اتهام آشکار دارد.
🔹نویسنده(میلانی) ابتدا تنها راه وصول به حقیقت در مورد پرونده قاچاق هویدا را اسناد وزارت خارجه فرانسه معرفی میکند و مدعی میشود که «برای من از همان آغاز مسجل بود که در این کلاف سردرگم، تنها با تکیه به آرشیو وزارت امور خارجه فرانسه میتوان غث و سمین، و شایعه و واقعیت را از هم جدا کرد و چند و چون یکی از اتهامات دادگاه انقلاب علیه هویدا را به محک سنجش گذاشت.» اسنادی که البته باز به ادعای نویسنده «در پروندهای جداگانه بایگانی است و برای مدت شصت سال بسته است.»
🔸نویسنده پس از آنکه همه اسناد و شواهد تاریخی و گزارشات مطبوعاتی را نادیده میگیرد و پس از آنکه همه راهها در کشف حقیقت در موضوع را منحصر به محتویات پرونده قاچاق ارز و #مواد_مخدر در وزارت خارجه فرانسه میکند، مدعی میشود اجازهای خاص برای مطالعه این اسناد یافته که البته سندی در این رابطه ارایه نمیدهد و از ارایه تصویر چنین اجازه ویژهای پرهیز میکند! او آنگاه در مرحله بعدی، مدعی میشود در اجازهنامهای که «بر حسب قانون ویژه آرشیو»، دریافت کرده بود، «تنها محدودیت و شرطی که قید شده بود، این بود که حق نخواهم داشت از هیچ کدام از این اسناد عکسبرداری کنم.»
🔹همانگونه که مشاهده میشود او همه ابزار صحتسنجی را از محققین سلب میکند و خواننده را مرحله به مرحله در محدودیت قرار میدهد تا آنجا که راهی جز پذیرش روایت او از ماجرا باقی نماند. این است که نویسنده در گام بعدی با اعتماد به نفسی کامل مدعی میشود روایت خودش از ماجرا «یکسره مبتنی بر اسناد آرشیو وزارت امور خارجه فرانسه است.» و اینکه این روایت «در بیش و کم تمامی زمینههای اصلی، #حقیقت_داستان با آنچه تاکنون در این باب گفته و شنیده و پذیرفته شده، تفاوت اساسی دارد.»
🔸میلانی با تمسک به همین تمهیدات سست، مدعی میشود که «در هیچ جای این گزارش [پلیس فرانسه که در پرونده وزارت خارجه بود]، ذکری مستقیم یا غیر مستقیم از هویدا نیست.»
🔹آخرین مستمسک میلانی در اثبات بیگناهی هویدا، #طرح_توأمان «مظلومنمایی» و «تحریف تاریخی» است. به گونهای که نویسنده با ادعایی غیر واقعی، سکوت هویدا در نقل خاطرات مربوط به ماجرای پاریس و مسکوت گذاشتن آن در انتشار یادداشتهای پاریس- به سال 1345- را نشانه نجابت و دوراندیشی هویدا میپندارد و معتقد است «[هویدا] میخواست با سکوت خود، سدی در برابر آوار شایعات برآورد.»
🔸نویسنده با مسکوت گذاشتن تکذیبیه غیر قابل پذیرش هویدا، در تبرئه خودش، #سانسور و #سکوت هویدا را دلیلی بر اثبات بیگناهی او میگیرد و دادگاه انقلاب را به واسطه گنجاندن اتهام قاچاق ارز و مواد مخدر، در کیفرخواست هویدا، به بدترین شکل ممکن تقبیح و تنقیص میکند. آیا به راستی اگر میلانی را بر کرسی قضاوت بنشانیم، میتواند از چنین اتهام روشنی چشم بپوشد و آن را حتی در کیفرخواست هم نیاورد؟ آیا اساساً سکوت و سانسور فردی مانند هویدا، میتواند دلیل بر برائت او از انواع اتهامات باشد؟ معلوم نیست نویسنده در کدامین محکمه، چنین رویه غیر عاقلانهای را برای اثبات بیگناهی افراد سراغ دارد که آن را سنجه عدالت دادگاه انقلاب معرفی میکند! (معمای هویدا، فصلنامه پانزده خرداد، ش۴۵،ص ۹۸-۹۷)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
معمای میلانی.pdf
1.8M
⁉️معمای هویدا؛ یا معمای میلانی؟!
🔹 معمای هویدا اثر عباس میلانی نوشتهای است جهتدار در راستای تطهیر خاندان سلطنتی؛ و البته هجمه به روحانیت اسلام و محاکم اسلامی در عصر انقلاب اسلامی.
🔸بازخوانی انتقادی کتابهای اینچنینی، مانعی است در برابر تحریفگران عرصه تاریخ و پیشگیری از انحراف مسیر انقلاب اسلامی ملت ایران.
در بخشی از مقاله «معمای میلانی؛ بازخوانی انتقادی روایت عباس میلانی از زندگی عباس هویدا» میخوانیم:
🔹بازنوشت ادبی زندگی سياسی اميرعباس هويدا، نخستوزير سيزده ساله پهلوی، با عنوان معمای هويدا،كه با استناد گزينشی و جهتدار به برخی اسناد مكتوب و شفاهی، به نگارش درآمده است، حاوی مطالب قابل تأملی پيرامون اين شخصيت سياسی است.
🔸واكاوی نقادانه روايت ميانی، به كشف تناقضات و لوازم پيدا و پنهان كام او منجر میشود. در نوشتار حاضر نمونههايی از اين تناقضات و ناراستیها، مورد بحث و بررسی علمی قرار گرفته است. نوع نگاه ميانی به نهاد روحانيت شيعه و خصوصاً روايت هولآور او از شخصيت حضرت امام(ره) و محاكم اسامی، سعی تمامقدش در تبرئه خاندان هويدا از بهايیگری، و دفاع مجدانه نويسنده در جهت حذف نقش هويدا در ماجرای قاچاق ارز، طلا و مواد مخدر در پاريس، تصريح او به رويكرد ادبی در مقوله زندگینامهنويسی تاريخی، اعتراف به مذهبستيزی و غربزدگی هويدا، از جمله موضوعاتی است كه در نوشتار حاضر، مورد بررسی و بازخوانی انتقادی قرار گرفته است.»(معمای هویدا، فصلنامه پانزده خرداد، ش45 ص231)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شهید آیتالله صدر رحمهالله: مرجعیت حضرت خمینی آرزوهای اسلام را در ایران امروز نمایان کرد
🔴در آستانه 19فروردین؛ سالروز شهادت آیتالله شهید صدر رحمهالله
روابط صمیمانه شهید صدر و امام خمینی که برآمده از اهداف انقلابی آنها بود در اسناد و شواهد تاریخی به چشم میخورد. پیدایش این دوستی صمیمانه گرچه مدتی به طول انجامید اما به اعتقاد راسخ آیتالله شهید صدر به راه امام ختم شد.
به عنوان نمونه در یکی از نامههایی که علامه شهید سید محمدباقر صدر به شاگردان خود مینویسد، اهمیت انقلاب اسلامی و مرجعیت امام خمینی را به خوبی تشریح میکند.
🔻ترجمه متن این سند که تصویر آن به قلم شهید سید محمدباقر صدر برای اولین بار (سال گذشته از طرف مرکز اسناد انقلاب اسلامی)منتشر میشود بدین شرح است:
« بسمالله الرحمن الرحیم
فرزندانم و عزیزانم
السلام علیکم جمیعا و رحمة الله و برکاته
🔹در هنگامه عظیمی این کلمات را برای شما مینویسم؛ در حالی که اسلام اقدام مهم و منحصر به فردی را در تاریخ معاصر به دست ملت مسلمان ایران به #رهبری_امام_خمینی (دام ظله) و همیاری دیگر نیروهای خیر و علمای اعلام رقم زد و با صبر و بردباری آرزوی بزرگ محقق گردید و به آن جامه عمل پوشیده شد و با اندیشهای که بهسان زلزلهای بر بنیاد ستمگران فرود آمد موجبات برپایی دولت حق و اسلام را بر روی زمین فراهم آورد.
🔸اسلامی که ظالمین و استعمارگران را با دستهای توانمند ایرانیان شکست داد که از مرگ هراسی نداشتند و از عزم جزم خود آن هم در برابر #تروریسم_طاغوتیان دست نکشیدند. سپس این ندا باعث متزلزل شدن زمین زیر پای ستمکاران و موجب برانگیختگی روح تازه و آرزوی نوینی در دلهای تمام مسلمانان شرق و غرب عالم شد.
🔹بر یکایک شما و بر هرکس که سعادت با او یار بوده و همراه این جریان اسلامی قرار گرفته است، واجب است که تمام نیروی خود و هر آنچه را که در اختیار دارد را به خاطر اسلام در خدمت آن قرار دهد تا توقفی حاصل نشود. هر فردی باید تلاش خود را برای برافراشته کردن پرچم آن با توان اسلام و ایجاد جامعه جدیدی که راهنمای جهان باشد انجام دهد.
🔸و همچنین باید این امر کاملا روشن شود که #مرجعیت_حضرت_خمینی که آرزوهای اسلام را در ایران امروز نمایان کرد و نهضتی که با اخلاص به ثمر رسید به دقت به آن نگریست و از مصالح آن حمایت و پشتیبانی کرد. در وجود عظمیش ذوب شوید همانطور که او در هدف متعالیاش ذوب شده است.
🔹و این همان توقعی است که از #مرجعیت_صالحه انتظار داریم و این همان غایت و راه است. هر مرجعیتی که موفق شود این هدف و راه را محقق سازد همانا مرجعیت صالحه است که باید خالصانه در خدمتش باشید. و میدان مرجعیت و عرصه مرجعیت در ایران باید از تضعیف[او] پرهیز کرده و از مرجعیت رشیده این رهبر حفاظت کند.
🔸خداوند دست شما را بگیرد و دیدگان شما را به پیروزی روشن سازد و با پشتیبانی و حمایت خود شما را حفظ کند و سلام بر شما ای عزیزانم و رحمة الله و برکاته. پدر شما»
◀️عکس سند:
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
1.jpg
345.5K
✉️متن نامه اصلی شهید آیتالله صدر رحمهالله در حمایت از امام
بخشی ترجمه شده از این نامه ارزشمند:
«باید این امر کاملا روشن شود که #مرجعیت_حضرت_خمینی، که آرزوهای اسلام را در ایران امروز نمایان کرد و نهضتی که با اخلاص به ثمر رسید، به دقت به آن نگریست و از مصالح آن حمایت و پشتیبانی کرد. در وجود عظمیش ذوب شوید همانطور که او در هدف متعالیاش ذوب شده است.»
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✴️ نگرانی امام خمینی از وضع حال شهید آیت الله صدر و پاسخ وی
🔹در ایامی که شهید آیتالله سیدمحمدباقر صدر در #محاصره_رژیم_بعث_عراق قرار داشت، حضرت امام خمینی قدس سره الشریف طی تلگرافی نگرانی خود را نسبت به رفتار دولت عراق با ایشان ابراز و مسائلی را خطاب به دولت عراق بیان میکنند. شهید صدر نیز در مصاحبه صوتی با خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی تلگراف حضرت امام را پاسخ میگوید.
🔸متن پیام حضرت امام خمینی به شهید صدر در تاریخ ۱۳۵۸/۰۳/۲۴:
🔻حضرت آیتالله آقای حاج سید محمدباقر صدر ـ دامت برکاته ـ نجف اشرف
پیشامدهای اخیر یکی پس از دیگری موجب تأسف است. انتظار آن نبود که با جنابعالی، شخصیت علمی و اسلامی، چنین رفتار شود. چنانچه انتظار نبود و نیست که مأمورین دولت عراق در سرحدات رفتاری کنند که مخالف حُسن همجواری است. ملت ایران که با نهضت اسلامی خود امید دارد دست اجانب را از جمیع ممالک اسلامی کوتاه کند و استقلال را به آنها برگرداند. همچنین انتظار دارد که همان نحو که ملتها با نهضت عظیم اسلامی ایران موافق و پشتیبان آن هستند، دولتها نیز پشتیبان آن باشند. #حوزه_علمیه_نجف_اشرف که در خدمت اسلام و مسلمین است، در طول تاریخ حافظ استقلال عراق بلکه سایر کشورهای اسلامی بوده است، انتظار ندارد که مورد اهانت واقع شود و یکی از شاخصترین بزرگان آن، مورد تهاجم واقع شود.
🔹من به دولت عراق نصیحت میکنم که این دژ محکم را که حافظ کیان[و]مصالح کشور است حفظ کند. این نصیحتی بود که من در دوران گذشته به شاه مخلوع و دولت ایران کردم. از خداوند تعالی عظمت اسلام و استقلال کشورهای اسلامی را خواهانم. والسلام علیکم و رحمهاللّه و برکاته.
روحاللّه الموسوی الخمینی
🔸ترجمه پاسخ شهید صدر به تلگراف امام خمینی که طی مصاحبه صوتی با روزنامه «جمهوری اسلامی» در تاریخ ۵ شعبان ١٣٩٩ ه. ق (۹ تیر ۱۳۵۸) ضبط شده است.
🔹محضر #امام_مجاهد حضرت آیتالله العظمی سید روح الله خمینی
تلگرام شما را که تفقد پدرانهای از من بود، شنیدم؛ ولی چون کنج خانه افتادهام و نه میتوانم کسی را ببینم و نه کسی میتواند مرا ببیند، نمیتوانم از طریق تلگراف پاسخ شما را ارسال کنم؛ ازاینرو تنها چیزی که از دستم برمیآید این است که از خداوند متعال مسألت کنم که شما را که منار و مشعل اسلام هستید حفظ فرماید و دین حنیف را به مرجعیت پیشرو شما محفوظ بدارد.
🔸همچنین از خداوند متعال میخواهم سختیهایی را که در راه او متحمل میشویم از ما بپذیرد و به ما توفیق حفظ عقیده و آرمانهای والای امت را بدهد؛ چراکه حیات هر انسانی تنها به همان اندازهای است که از وجود و زندگی و افکارش به امت میبخشد و شما از وجود و حیات و فکرتان آنچنان عطایی برای مسلمانان داشتید که در طول تاریخ الگوی عظیم مجاهدان خواهد ماند.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️خاطره #مرحوم_خسروشاهی در حمایت شهید صدر از امام خمینی
🔴19فروردین؛ سالروز شهادت آیتالله شهید صدر رحمهالله
🔹حجتالاسلام خسروشاهی سابقهای دیرین در مبارزه داشت. او در خاطراتش درباره حمایت شهید صدر از امام خمینی میگوید: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دفاع سرسختانه آیتالله صدر از انقلاب اسلامی و رهبری آن، دشمن به دستور اربابان خود، برای سرکوب حرکت اسلامی، دو راه را انتخاب کرد؛ تسلیم کردن رهبری حرکت اسلامی و یا تصفیه فیزیکی.
🔸برای اجرای این توطئه، شیخ عیسی خاقانی از سوی صدام دو بار به دیدار آیتالله صدر آمد و به ایشان ابلاغ کرد که یکی از چند شرط زیر را بپذیرد تا مرجعیت ایشان تثبیت شود:
۱- از انقلاب اسلامی ایران و رهبر آن امام خمینی پشتیبانی نکند.
۲- فتوائی در تحریم عضویت در حزب الدعوه الاسلامیه صادر کند.
۳- فتوای حرمت عضویت در حزب بعث را لغو و فسخ کند.
۴- یک مصاحبه مطبوعاتی تشکیل دهند و آیتالله صدر در آن شرکت کند.
🔹وقتی که این پیشنهادها مطرح شد، آیتالله صدر در پاسخ گفت: «اگر هیچ یک از این شرایط را نپذیرم چه میشود؟» شیخ عیسی خاقانی گفت: سیدنا! به خدا از زبان خود صدام شنیدم که گفت اگر نپذیرد، او را #اعدام میکنم.
🔸آیتالله صدر با آرامش خاص گفت: «من در زندگی آرزوئی جز #تأسیس_حکومت_اسلامی نداشتم و اکنون که این آرزو در ایران، به رهبری امام خمینی تحقق یافته است، دیگر برای من مهم نیست که چند روز بیشتر زنده بمانم. به یقین، هیچ یک از شرایط صدام را نمیپذیرم. به او خبر بده که من #در_انتظار_شهادت هستم.»(سیدهادی خسروشاهی، «به مناسبت سالگرد شهادت ابوالشهداء محمدباقر صدر»، شاهد یاران، شماره هجدهم، اردیبهشت. ص56-55 )
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽مرحوم آیتالله کریمی: در خصوص بنیصدر امام پایان خط را دیده بودند.
⚫️گزیدهای از مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با #مرحوم_آیتالله_کریمی به مناسبت ارتحال ایشان/ بخش دوم
🔹فکر #بنیصدر را امام نمیپسندید آقایان ابتدای خط را دیده بودند امام پایان خط را و #مجاهدین را آنطور که بودند امام میشناخت نه آنطور که اینها در ابتدای امر خودشان را نشان میدادند فلذا در ابتدای امر توانستند یک عده را فریب بدهند.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽مرحوم آیتالله کریمی: امام با دانشجویان تماس مستقیم و دائم داشتند.
⚫️گزیدهای از مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با شاگرد حضرت امام قدس سره؛ #مرحوم_آیتالله_کریمی به مناسبت ارتحال ایشان/بخش سوم
🔹یک تیپ دیگر (از مبارزان) بودند؛ افرادی که به فکر #جامعه_اسلامی بودند به فکر آینده ایران؛ ولی در اثر نداشتن رهبر پیش خودشان جمع شدند یک خط فکری درست کردند. اینها را نظر #حاج_آقامصطفی و #امام این بود که تماس گرفتن با اینها و ارشاد و هدایت اینها؛ اینها را میکشاند به طرف اسلام ناب. فلذا امام با دانشجویانی که در آن زمان آنجا بودند تماس مستقیم داشتند مرتب مکاتبه میکردند حاج آقا مصطفی هم همچنین و اکثر همین دانشجویان بودند که در آن خط مقدم دور امام را گرفته بودند و قبل از تماس با امام اینها وابسته به #نهضت_آزادی و نهضتهای دیگر بودند از باب اینکه رهبری نداشتند آن را انتخاب کرده بودند اما با رهبری امام برگشتند و پیرو ایشان شدند.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ فرازهايى از كتاب «كشف اسرار»
🔹ما به منظور آشنايى بيشتر با افكار و انديشه هاى امام خمينى در دوران پيش از آغاز نهضت و
شناخت سوز و گداز و رنج و حرمان او از روزهاى جوانى براى ايران و تودههاى محروم ايرانى، لازم
است كه بخشهاى ديگرى از جهتگيرى هاى انقلابى و مترقيانه و پيشنهادهاى سازندۀ او در آن
كتاب را در اينجا بياوريم تا نقش سازنده امام در آن شرايط مرگبار در ساختن انسانهاى قهرمان
و روشن ساختن انديشه ها بهتر روشن شود:
🔸«... ما مى گوييم دولتى كه ... چندين هزار افراد مظلوم كشور را در معبد بزرگ مسلمين و
جوار امام عادل با شصت تير و سرنيزه سوراخ سوراخ و پاره پاره كند اين دولت، دولت كفر
است و اعانت آن عديل كفر و بدتر از كفر است.
🔹ما مى گوييم دولتى كه برخلاف قانون كشور و قانون عدل يك گروه، ديوان آدمخوار را به نام
پاسبان در هر شهر و ده، به جان زنهاى عفيف بىجرم مسلمان بيندازد و حجاب عفت را با زور
سرنيزه از سر آنها بربايد و محترمات را در زير لگد انداخته و بچههاى مظلوم آنان را سقط كند،
اين دولت دولت ظالمانه و اعانت به آن عديل كفر است. ما حكومت ديكتاتورى (رضاخان) را
ظالمانه و عمال آن را ظالم و ستمكار مى دانيم... و هر كس آنها را محترم بداند از شرف و انصاف
بويى ندارد.
🔸آن روزنامه هايى كه از اعمال ظالمانۀ #ديكتاتور گريزپا طرفدارى مى كنند، كمك كار به
اصول وحشيانۀ ديكتاتورى مىباشند و بايد اوراق آنها را در ميدان ها آتش زد».
🔹«... دستورى كه #دولت_ديكتاتورى_رضاخان قاچاق داده، به يك پول سياه ارزش ندارد و
بايد حتماً قانونهايى كه در آن زمان از مجلس گذشته اوراقش را سوزاند و محو كرد. وكلاى
زورى آن روزها حق وكالت امروز را ندارند و اگر مجلس امروز، مجلس باشد بايد اعتبارنامۀ
آنها را رد كند».
🔸«... آن حرف بیخردانه كه از مغز يك سرباز بيسواد (رضاخان) تراوش كرده بود پوسيد و
كهنه شد و فقط قانون خداست كه خواهد ماند و دست تصرف روزگار آن را كهنه نمى كند».
🔹«... كسى كه گفته بود من يك سرباز دزد را از تمام معارف ايران بالاتر و بهتر مىدانم، او معنى روحانى و معارف را نمىداند. گرچه معارف آن روز از سرباز دزد هم خيلى ننگينتر بود؛
لكن او (رضاخان) فهم صلاح و فساد نداشت و فشارهاى او به روحانيين براى اصلاح نبود. او
مى خواست ريشه را از بيخ بكند...».(نهضت امام خمینی ج۱ ص۹۹)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️کشف اسرار، #فریاد_بیدارگرانه_امام در #حوزه_خموش_قم
🔹 کتاب شریف کشف اسرار نخستین اثر تفصیلی امام خمینی به فارسی است که در آن از ولایت سیاسی فقیهان و ایده تشکیل حکومت اسلامی سخن به میان آمده است.
🔸 استفاده از عنوان «کشف الاسرار» یک غلط مشهور است که متأسفانه در منابع مختلف به دفعات تکرار می شود
🔹امام در آن هنگام كه به نگارش اين كتاب دست زد، نه نهضت و حركتى در سطح كشور در
جريان بود كه او را تحت تأثير خود قرار داده باشد و نه او در محيطى مى زيست كه اگر جسته و گريخته جنب و جوشى در گوشه و كنار به وقوع مى پيوست، بتواند در او مؤثر باشد و نه كتاب ها و
نشريات اسلامى، انقلابى و سياسى كه امروز كم و بيش در دسترس قرار دارد در آن روز يافت
مى شد.
🔸امام خمينى در حوزۀ خفقان بار و به ظاهر آرام قم مى زيست كه سكوت مرگبار اين حوزه
در برابر بيدادگرى ها و قانون شكنى هاى #رضا_خان، اثرات منفى و نامطلوبى در روحيۀ بسيارى از
محصلين آن داشته است كه هنوز هم اثر آن در برخى از شاگردان آن روز حوزۀ قم كه از علماى
امروز به شمار مى روند باقى است!
🔹با اين وجود مى بينيم كه امام خمينى روى بينش صحيح
اسلامى و برخوردارى از تعاليم انقلابى قرآن، مسائلى را در اين كتاب مطرح كرده است كه
مبارزان، انقلابيان و سياستمداران كشور ما امروز به آن رسيده اند و تحت تأثير جوّ منطقه، شعار
آن را سر مى دهند.(نهضت امام خمینی ره، ج۱، ص۱۰۰)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔹«ما همه انتظار فرج داریم وباید در این انتظار خدمت کنیم... انتظار فرج، #انتظار_قدرت_اسلام است.»
(صحیفه امام ،ج۷، ص ۲۵۵)
🔸«انتظار فرج یعنی قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتی که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیت حاکم شده است. این معنی انتظار فرج است.»
(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم بهمناسبت نیمهی شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️امام خمینی قدس سره الشریف: شوروی را طرح میکردند تا آمریکا از یاد برود
🔹«نه شرقی، نه غربی، #جمهوری_اسلامی» یکی از اساسیترین اهداف و شعارهای نظام اسلامی بوده و هست و پای بندی کامل و صریح به این اصل ملت و دولت ایران را به پیش خواهد برد.
🔸در عین حال هیچ شکی نیست که اصلیترین دشمن #ملت_ایران ایالات متحده آمریکاست اما عدهای غربپرست توان درک این دشمنی را ندارند یا اگر دشمنی را درک میکنند خائنانه او را پنهان و چهره کریه و جنایتکار آمریکا را بزک میکنند.
🔹برای غربپرستها کافی است که ملت ایران دشمن درجه یک خود را فراموش کند و در این راه از دشمنهای بدلی نیز رونمایی میکنند.همانطور که در ابتدای انقلاب نیز عدهای بودند که میخواستند ارباب آمریکاییشان نزد ایرانیان منفور نباشد و تلاش میکردند دشمنی با شوروی را جایگزین مرگ بر آمریکا کنند.
🔸امام خمینی قدس سره الشریف 11تیر1360 پس از فاجعه 7تیر و شهادت شهید مظلوم بهشتی و جنایات بیشمار منافقین و ایادی آنان به این نکته اشاره میکنند:
🔹«نباید ما فراموش کنیم که در جنگ با #امریکا هستیم. ما در جنگ با امریکا و تفالههای امریکا [هستیم]، این تفاله هایی که قالب زدند خودشان را و ما غفلت کردیم، الآن هم هستند. باید هر یک از اینها را شناسایی کنید و به دادگاهها معرفی کنید، ننشینید که باز یک جایی را آتش بزنند. اینها میخواهند خرابی کنند کار ندارند به این که کی کشته بشود و کی از بین برود، دشمنی خصوصی هم با هیچ کدام ندارند.
...اینها میخواستند که این منافقین هم آزاد بیایند توی مردم و بعد از یک سال دیگر بسیاری از جوانهای ما را منحرف کنند آزادانه و بسیاری از کارهایی که میخواهند مخفیانه انجام بدهند، آزادانه انجام بدهند، برای اینکه، آزادی است!
🔸بیجهت نیست که در آن نطقهای با اجتماع زیاد روز عاشورا سوت می زنند و کف می زنند. امام مظلوم ما به شهادت رسیده، روز شهادت امام مظلوم ما، پای نطق و سخنرانی یک نفر آدمی که با آنها دوست است کف می زنند و سوت می کشند و #امریکا را از یاد می برند. خط این بود که اصلاً امریکا منسی بشود. یک دسته #شوروی را طرح میکردند تا امریکا منسی بشود، یک دسته «الله اکبر» را کنار می گذاشتند، سوت می زدند و کف می زدند آن هم روز عاشورا. خط این بود که این قضیۀ مرگ بر امریکا منسی بشود.»(صحیفه امام ج15 ص29)
✳️پینوشت:
امروز نیز عدهای تلاش میکنند نسخه بدلی برای آمریکا بسازنند و مثلا برخی کشورهای شرقی را (که همکاریهای نسبتا خوبی با دولت و مردم ایران داشته) دشمن درجه یک ملت ایران و مسلمانان جلوه دهند و مبارزه با آمریکا را سبب وابستگی به آن دولتها معرفی کنند.
اینها به تعبیر امام تفالههای آمریکا هستند که روزی آتش به اموال ملت میزدند و امروز آتش به افکار و عقاید استکبارستیزانه مردم مسلمان ایران میزنند. امید است با هوشیاری هرچه بیشتر دوران وادادگان برجامنویس بیش از پیش سرآید.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⭕️ چرا امام خمینی درخواست هجرت به نجف آیت الله حکیم را رد کرد..؟
♨️ بازخوانی نامه معروف«۴۲/۱/۲۳» امام به مرجعیت اعلای شیعه در نجف
🔹 بعد از ماجرای فیضیه و هتک حرمت روحانیت مبارز و توهین به شانیت مراجع تلگرامی از نجف و از سوی آیت الله حکیم به قم رسید که در آن از علما خواسته بود تا به نجف مراجعت کرده تا بتواند رای خود را درباره دولت صادر نماید ولی بی شک یکی از نقاط عطف در تاریخ انقلاب اسلامی پاسخ با درایت امام به نامه آیت الله حکیم در مهاجرت از ایران و خالی نکردن میدان برای رژیم بود.
چرا امام ره نپذیرفتند...؟
🔸۱) اینکه ما هرگونه راه بازگشت و عقبگرد را پشت سر خود خراب کرده ایم و جز ادامه راهی که در پیش گرفته ایم راهی نداریم و می دانیم که در این راه مقدس به یکی از دو نیکوترین فرجام #احدی الحسنیین که پیروزی یا شهادت است، دست خواهیم یافت که البته شهادت، خود نوعی پیروزی و مقدمه پیروزی نهایی می باشد.
🔹۲) با استدلال به کلام امام حسین علیه السلام: "انی لا اری الموت إلا السعاده و لا الحیوة مع الظالمین الا برم ا "این حقیقت را به علما و روحانیون و ملت اسلام یاد آور شد که داشتن زندگی آرام و آسوده، در کشوری که دودمان جنایت پیشه پهلوی حکومت می کنند، ننگی است که پیروان راستین قرآن، هرگز آن را نمی پذیرند و مرگ با عزت و شرافت را از زیستن در سایه حکومت رژیم شاهنشاهی ترجیح می دهند.
🔸۳) دست اتحاد و استمداد به سوی علما و آنانی که بر مسند قیادت و زعامت نشسته بودند، دراز کرد و این نکته را به آنان یاد آور شد که در صورت وحدت کلمه ملت اسلام، بویژه علمای اعلام، توطئه های استعماری و ارتجاعی رژیم شاه و استعمارگران ،محکوم به شکست است و علة العلل اوضاع نابسامان جامعه اسلامی و روحانیت، همانا تفرقه افکنی و فرار از مسئولیت بعضی از مقامات روحانی است، نه قدرت نظامی دشمن!(نهضت امام خمینی ره، ج۱، ص۴۲۰)
🔹متن نامه:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1293
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️متن تلگراف امام خمینی قدس سره الشریف به مرحوم آیتالله حکیم
🔴2 فروردین 1342 #رژیم_پهلوی به مدرسه مبارکه فیضیه در قم حمله کرد. این حمله جنایتکارانه واکنشهای وسیعی را در پی داشت و #آیتالله_حکیم نیز از نجف طی تلگرافی این فاجعه را تسلیت گفته و پیشنهاد هجرت دستهجمعی علمای ایران به نجف را داد. امام با ابراز تشکر از تسلیت ایشان، پیشنهاد را نپذیرفتند و در میدان مبارزه باقی ماندند.
🔻متن تلگراف از این قرار است:
🔹«تلگراف محترم در تسلیت #فاجعه_عظمی موجب تشکر گردید. امید است با #وحدت کلمه علمای اعلام اسلام و مراجع وقت ـ کثّرالله أمثالهم ـ حفظ #استقلال مملکت و قطع دست اجانب را نموده، از حریم اسلام و قرآن کریم دفاع کرده، نگذاریم دست خیانت به احکام مسلّمۀ اسلام دراز شود.
🔸ما می دانیم با هجرت مراجع و علمای اعلام ـ أعلَی الله کلمتَهم ـ #مرکز_بزرگ_تشیع در پرتگاه هلاکت افتاده و به دامن کفر و زندقه کشیده خواهد شد، و برادران ایمانی عزیز ما در شکنجه و عذاب الیم واقع خواهند شد.
🔹ما می دانیم با این هجرت، تغییرات و تحولات عظیمی روی خواهد داد که ما از آن بیمناکیم. ما عجالتاً در این آتش سوزان به سر برده و با خطرهای جانی صبر نموده، از #حقوق_اسلام و مسلمین و از #حریم_قرآن و استقلال مملکت اسلام دفاع می کنیم؛ و تا سر حد امکان مراکز روحانیت را حفظ نموده، امر به آرامش و سکوت می نماییم؛ مگر آنکه دستگاه جبار راهی را بخواهد طی کند که ما را ناگزیر به مطالبی کند که به خدای تبارک و تعالی از آن پناه می بریم.
🔸اینجانب دست اخلاص خود را به سوی جمیع مسلمین، خصوصاً #علمای_اعلام و مراجع عظام ـ أطال الله بقائَهمـ دراز کرده، و از عموم طبقات برای صیانت احکام اسلام و استقلال ممالک اسلامی استمداد می کنم. و اطمینان دارم با وحدت کلمۀ مسلمین، سیَّما علمای اعلام، صفوف اجانب و مخالفین درهم شکسته، و هیچ گاه به فکر تجاوز به ممالک اسلامی نخواهند افتاد. ما تکلیف الهی خود را ان شاءالله ادا خواهیم کرد؛ و به إحدی الْحُسْنَیَیْن نایل خواهیم شد: یا قطع دست خائنین از حریم اسلام و قرآن کریم؛ و یا جوار رحمت حق جلّ و علا : إِنِّی لاَ أَرَی المَوتَ إِلاَّسَعَادةً ولاَ الحَیوةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلاَّ بَرَماً. اینک دستگاه جبار برای اطفای نور حق به هر وسیله در کوشش است. والله ُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَو کَرِهَ الکَافِرُونَ .»(صحیفه امام ج1 ص182)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️خطر تطهیر چهره خبیث پهلویها/ #اسدالله_عَلَم که بود؟
🔹25 فرودین 1357 سالمرگ اسدالله علم یکی از چهرههای مرموز و بحثانگیز تاریخ معاصر ایران است که در طول بیش از سی سال حضور فعالش در صحنه سیاست، نقش مهمی در #تحکیم_سلطنت محمد رضا پهلوی ایفا نمود.
🔸او از اسفند سال 1323 که به عنوان پیشخدمت مخصوص وارد دربار شد، تا احراز مقام وزارت در سه کابینه، و سر انجام کسب نخست وزیری و وزارت دربار، نزدیک ترین و محرم ترین فرد به شاه بود.
🔹در اوایل ورودش به دربار مورد لطف و محبت خصوصی #اشرف_پهلوی قرار داشت بر اساس یکی از اسناد خیلی محرمانه سفارت امریکا، اسدالله علم نسبت به شاه بسیار وفادار است. او بین سالهای 1311 تا 1315 همراه شاه در سوییس تحصیل میکرده و در سال 1324 به سرویس ویژه شاه پیوست و از آن زمان به تجارب وسیعی در زمینه حکومت دستیافت. با چنین ویژگیهایی، آقای اسدالله علم در 28 تیر ماه سال 1341 توسط محمد رضا شاه به مقام نخست وزیری منصوب شد.
🔹به گفته فردوست، علم مهمترین فردی بود که در مسائل داخلی کشور محمدرضا را هدایت میکرد و برای تغییرات مهم به او خط میداد و مُشیر و مشاور اصلی محمدرضا بود. طبیعی بود که علم در مسائل مهم مجری سیاستهای انگلیس و امریکا بود و طرح های آنان را در مسائل داخلی کشور انتقال میداد و به همین جهت در طرح ریزی و اجرای به اصطلاح « #انقلاب_سفید » نقش اساسی داشت.
🔸در سیاست خارجی، علم مهمترین رابط محمدرضا با انگلیس و امریکا بود و از سوی آنها نیز عامل مطمئن و درجه اولی محسوب میشد.
🔹در دوران دولت علم اتفاقات مهمی به وقوع پیوست که اولین آن تصویب لایحه ضد اسلامی #انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی در 16 مهر ماه سال 1341 بود. این لایحه نقطه آغازی شد برای شروع قیام بر علیه رژیم شاه بود . لذا با مخالفتهای شجاعانه و افشاگرانه امام مواجه و موجب بیداری و همراهی بسیاری از مردم و علمای کشورشد.
🔸به دنبال شکست رژیم در قضایای انجمنهای ایالتی و ولایتی، دولت علم بار دیگر خواست قدرت خود را در مصاف با روحانیت به رخ بکشد. به این منظور کوشید که به مناسبت 17 دی ماه – سالروز #کشف_حجاب_رضاخانی در سال 1314 – زنان بی حجاب را برای رژه خیابانی و تظاهرات بر علیه اسلام و روحانیت به راه اندازد. اما حضرت امام که با هوشیاری کامل مراقب اوضاع بود، طی پیامی به دولت علم هشدار داد که در صورت وقوع چنین حادثه ای علمای همان روز را به مناسبت فاجعه مسجد گوهرشاد مشهد عزای عمومی اعلام خواهند کرد.
🔸 بعد از آنی که امام رفراندوم غیرقانونی و دروغین شاه را تحریم کردند در این میان عَلَم نخستوزیر علاوه بر ساواک و چاقوکشها، به نیروهای نظامی و انتظامی فرمان داد تا وارد عمل شوند و معترضان را در هر شهر و دیاری که هستند سرکوب نمایند. آنها به سوی مخالفان انقلاب سفید آتش گشودند، و چاقوکشها و چماقداران رژیم نیز با شعار جاوید شاه کسب و کار و زندگی معترضان را غارت و نابود کردند.
🔹 علم بعدها اعتراف کرد که او محرک واقعی شاه در این مبارزه بر علیه مخالفان بوده و شاه را به مقاومت در برابر روحانیون تشجیع می کرده است. حتی علم دستور داد عدهای از کارکنان شرکت واحد تهران ملبس به لباس روحانیت شده و سپس آنها را به استقبال شاه در قم بردند تا در مراسم سخنرانی شاه در 4 بهمن 41 شرکت نمایند و به دروغ چنین وانمود کنند که بخشی از روحانیت طرفدار شاه هستند و به پیشوازش آمدهاند.
🔸اوج جنایات و خوش رقصی علم برای دربار جنایت وی در #15_خرداد بود، عملکرد علم در دوران نخست وزیری و خاصه در برخورد با امام و روحانیت مخالف بهویژه در واقعه 15 خردادآنقدر بد و زننده بود که حتی برخی از دوستان رژیم نیز سخن از بی کفایتی او به میان آوردند.
🔹چنانکه محمد درخشش، وزیر فرهنگ کابینه دکتر امینی ، ده روز پس از این واقعه (42/3/25) در دیدار مخفیانه با جاسوس سفارت امریکا در تهران گفت: «اگر اعلیحضرت واقعاً پیشرفت مردم خود و تجدد و دمکراسی ایران را میخواست، مسلماً آن را با انتخاب دولت عَلَم نشان نمی داد. (فصلنامه پانزده خرداد، ش۳۵، صص۱۶۶_۱۶۹)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.