مبارزه تشکیلاتی
فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیتالله سعیدی/2
«ما بايد براى مبارزه كردن تشكيلات داشته باشيم و درس مبارزه و دفاع از كشور و دين و علماى دين و مراجع تقليد را يادبگيريم... من به كسى كار ندارم ولى وظيفه يك سرباز دينى اين است كه حقايق را بگويد و مردم را راهنمايى كند. اگر تشكيلات داشته باشيم مىتوانيم هدفها را معلوم كنيم و در مقابل دشمنان خود مقاومت كنيم....»(1345/4/31-نهضت امام خمینی ج2 ص843)
#شهادت_آیتالله_سعیدی
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
جان فدای امام
فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیتالله سعیدی/3
«جان ما بايد فداى اين روحانى عالىمقام (امام خمینی) شود زيرا كه جان خود را فداى امام زمان خواهد كرد. رهبر ما هر فرمايشى كه فرمود مطابق دستور اسلام است و ما بايد از جان و دل او را حمايت كنيم... .»( 1345/10/10-نهضت امام خمینی ج2 ص845)
#شهادت_آیتالله_سعیدی
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
منافق؛ بدتر از کافر
فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیتالله سعیدی/4
«اين ايام به امام جواد تعلق دارد. آن حضرت فرمود: منافق از كافر بدتر است. منافق[ها] كسانى هستند كه تظاهر به ديندارى مىكنند ولى در باطن تيشه به ريشۀ اسلام مىزنند. خواه اين منافق اهل مسجد باشد، يا بازارى، خواه ادارى باشد يا وزير و وكيل و يا هر مقام ديگر. خداوند براى اينگونه منافقين ته جهنم را وعده داده است. حالا منافق خيلى فراوان است.»(1345/12/18-نهضت امام خمینی ج2 ص847)
#شهادت_آیتالله_سعیدی
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ سازمانهای جهانی؛ دستنشاندههای ابرقدرتها
✉️نامه امام خمینی قدس سره الشریف به شهید آیتالله سعیدی/1
🔴به مناسبت شهادت آیتالله سعیدی
▫️مجاهد شهيد؛ #آیتالله_سعيدى در فعاليتهاى دينى و مبارزاتى سياسى خود هماره از رهنمودهاى امام برخوردار بود و دربارۀ رويدادها، جريانات و مشكلاتى كه براى او پيش مىآمد، با نامه و پيام، امام را در جريان مىگذاشت و از او راهنمايى مىخواست، امام نيز به وسيله نامه و پيام او را ارشاد و راهنمايى مىكرد و از سرخوردگى، دلسردى و نوميدى كه ممكن بود در او پديد آيد، پيشگيرى مىكرد و او را به پايدارى، بردبارى و ادامۀ مبارزه فرامىخواند.
▪️نمونههايى از نامههاى روحبخش، سازنده و آموزندۀ امام به شهيد سعيدى را خواهیم آورد:
به عرض مىرساند، مرقوم شريف كه حاكى از سلامت مزاج شريف و از روى عِرْق سيادت و ديانت صادر شده بود، موجب تشكر گرديد. از زحمات جنابعالى متشكرم. مطالبى كه مرقوم شده بود چون جواب تفصيلى صلاح نيست، شرحى [به] آقاى علمالهدى اهوازى گفتم كه به جنابعالى تذكر دهند؛ و اجمالش آنكه دستگاههاى خارجى، از قبيل #سازمان_ملل و غيره، جز اشخاص دستنشانده نيستند كه براى مصالح ممالك بزرگ و اغفال ممالك كوچك ايجاد شده است؛ و اشخاص سياسى از #ممالك_اسلامى كه در خارج زندگى مىكنند، تماس با آنها به صلاح روحانيت و اسلام نيست؛ و آنچه به من نسبت دادهاند، كه قدرى تندروى شده است، همان طور كه حدس زدهايد دروغ است. من كارى نكردم كه تندروى باشد. از خداوند تعالى اميد عفو دارم در قصور و تقصير؛ و از درگاه مقدسش توفيق خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم. از جنابعالى اميد دعاى خير دارم در حسن عاقبت. والسلام عليكم.
▫️از اينكه #تهران تشريف بردهايد از جهتى خوشوقت شدم؛ چون مركز از هر جا بيشتر محتاج به علماى عاملين دارد. مساعى جميله جنابعالى مورد تقدير و تشكر است.
روح اللّه الموسوى الخمينى »(نهضت امام خمینی،ج2، ص861-860)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
◀️انجام وظایف در سختترین شرایط
✉️نامه امام خمینی قدس سره الشریف به شهید آیتالله سعیدی/2
🔴به مناسبت شهادت آیتالله سعیدی
مرحوم آیتالله سعیدی در ناملایمات همچون سایر انقلابیها پناه خود را حضرت امام خمینی قدس سره الشریف میدیدند و از ایشان کسب تکلیف میکردند. در برههای از #خدمات_سیاسی و تبلیغی خود پیشنهاد کنارهگیری از امامت جماعت مسجد حضرت #امام_موسی_بن_جعفر علیهالسلام را دادند که با مخالفت ناصحانه و مشفقانه امام خمینی قدس سره الشریف روبرو شد.
بازخوانی این نامه؛ گزارهای برای تبیین هرچه بیشتر نسبت «تکلیف-نتیجه» از دیدگاه امام خمینی قدس سره الشریف نیز خواهد بود:
«غرۀ محرّمالحرام 89
بسمه تعالى
... از اوضاع شكايت نموده بوديد. آنچه مسلّم است هر روز رو به وخامت است، و با وضع خودمان اميدى نيست مگر به #توجه_غيبى، انشاءاللّه تعالى؛ لكن ما نبايد در اداى وظايف منتظر نتيجۀ قطعيه باشيم. اگر در محضر مقدس حق تعالى عامل به #وظيفه معرفى شويم، همين « #نتيجه » است. از خداوند تعالى توفيق عمل به وظيفه را براى كافّۀ مسلمين و خصوص اهل علم خواستار است. مرقوم شده بود: «مىخواستم از مسجد اعراض كنم»؛ موجب تعجب است! انسان در پُستى كه مشغول #خدمت است، بايد با هر ناملايمى پايدار باشد. در نظر دارم كه به يكى از آقايان ائمه ـ در زمان فشار براى تغيير لباس ـ گفتم: اگر شما را اجبار به #تغيير_لباس كنند، چه مىكنيد؟ گفتند: «در منزل مىنشينم و بيرون نمىآيم». گفتم: اگر من را اجبار كنند و امام جماعت باشم، همان روز با لباس تازه مسجد مىروم. بايد پستها را نگه داشت و در وقت مقتضى با اعراض دستهجمعى طرف را كوبيد. معالاسف نه آن را داريم و نه اين را. از خداوند تعالى توفيق و سعادت جنابعالى را خواستار است. اميد دعاى خير براى حُسن عاقبت دارم....
روحاللّه الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی، ج2، ص865)
#شهادت_آیتالله_سعیدی
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️به مناسبت 22 خرداد سالروز #فتنه_88 خسارات و دستآوردها
🔸قطعا فتنه 88 خسارات مادی و معنوی و حیثیتی زیادی برای نظام و کشورمان چه در داخل و چه در سطح بین الملل به همراه داشته است. فتنه ای که اگر واقع نمی شد، شیرینی حضور چهل میلیونی مردم و آرای چشمگیر رییس جمهور منتخب در آن، می توانست ضمن افزایش مشروعیت مردمی نظام و کشور، باعث استحکام بیشتر جمهوری اسلامی در همه زمینه ها چه در داخل، چه در خارج گردد اما این فتنه، ضمن خساراتی که وارد کرد، کام ها را نیز تلخ کرد و نظام و کشور همچنان در حال دادن تبعات آن است.از جمله:
1-تشویق اذهان عمومی و ایجاد شکاف در بین مردم
2-تشکیک در سلامت انتخابات قبل از برگزاری
3-القای شبهه تقلب در حین برگزاری انتخابات
4-پایان انتخابات و اعلام رسمی تقلب
5-سوء استفاده دشمنان و امیدوار ساختن آنان به داخل
6-خسارات مادی و مالی
7-تخریب چهره نهادها، شخصیت ها و مراکز قانونی نظام
8-بی اعتماد کردن مردم به نهادهای انقلابی و قانونی و..
🔸البته نباید فراموش کرد که این فتنه در عین حالی که خسارات زیادی برکشور وارد آورد، دستاوردهای زیادی نیز برای جمهوری اسلامی در پی داشت، دستاوردهایی که اگر به درستی ارزیابی و بررسی شود، نشان می دهد که فتنه 88 از جهاتی نیز دستاوردهایی که برای کشورمان به همراه داشت. بخشی از دستاوردهای مهم نظام در فتنه 88 عبارتند از:
1- اثبات اقتدار و عظمت ملت و نظام در چشم فتنه گران و جهانیان،
2- انسجام و یکپارچگی(ملی)،
3- بیمه نظام از فتنه های آینده،
4- غربال شدن ناخالصی ها از نظام و..
#فتنه۸۸
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تاریخنگار انقلاب اسلامی: #فتنه هشتادوهشت، نتیجه نفوذ گروهک ها وفرقه های مختلف به ایران...
🔹چرا دشمن تمامی گروه های مختلف ضد نظام را هماهنگ نمود؟
#فتنه۸۸
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ باز نشر مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی با خبرگزاری تسنیم
🔻بخش اول: تاثیر پذیری کروبی
🔹در نامه به کروبی گفتم دشمن حرف را از زبان شما می زند.
🔸اگر امام زمان عج هم ظهور کند و به کروبی بگوید در انتخابات ۸۸ رای نیاوردی باور نمی کند.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ باز نشر مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی با خبرگزاری تسنیم
🔻بخش دوم: حملات کروبی به ارکان نظام
🔹چرا کروبی به رهبری، شورای نگهبان و سپاه هجمه می کند
🔸نامه کروبی به مقام معظم رهبری، ادبیات یک ضد انقلاب بود..
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ باز نشر مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی با خبرگزاری تسنیم
🔻بخش سوم: چرا کروبی به این روزگار دچار شد؟
🔹کینه توزی و قدرت طلبی، عامل سقوط کروبی بود.
🔸ماجرای طعنه کروبی به رهبری در نامه به حسن روحانی
🔹کروبی بلد نبود یک نامه ساده بنویسد..
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ باز نشر مصاحبه حجت الاسلام سید حمید روحانی با خبرگزاری تسنیم
🔻بخش چهارم: عاقبت مشترک بنی صدر و کروبی
🔹کروبی نفهمید چرا لیبرال ها دور او جمع شده اند.
🔸غرور و خودخواهی بزرگترین عامل نکبت کروبی گردید
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنهگر بزرگ سال 1388؛ #سید_محمد_خاتمی /1
🔹 در همان روز برگزاری انتخابات یعنی در تاریخ ۱۳۸۸ / ۳ / ۲۲ که سایت های حامی من سری (از جمله نوروز، قلم نیوز، اصلاحات، امروز، سلام نیوز و جمهوریت) نوشتند نامزد آنها در ۲۱ استان به برتری قاطع دست یافته، سایت
کلمه وابسته به ستاد موسوی مصاحبه ای را با خاتمی ترتیب داد که خاتمی در آن گفت:
امر حاکی است موسوی انتخابات را برده است؛ اما من پیشگو نیستم»
«سایت انتخاب ۱۰» در همین روز بود که از حضور غیر منتظره خاتمی،کروبی و موسوی در منزل هاشمی رفسنجانی خبر داد.( خبر گزاری فارس، ۸۸/۳/۲۳)
🔻روز ۲۵ خرداد سیدمحمد خاتمی با صدور بیانیه ای به مناسبت تظاهراتی که بنا بود حامیان موسوی در تهران برپا کنند، نوشت:
🔸آنچه در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی و به واکنش های طبیعی و پر احساس مردم عزیز ما در سراسر کشور منجر شده است. این حق مسلم مردم است که خواستار حفظ آرای خود شوند و وظیفه مسلم مسئولان کشور است که امانتدار این آرا باشند و تلاش کنند اعتماد عمومی را که بزرگترین پشتوانه کشور و نظام است حفظ و تقویت شود. وی در ادامه مطالبات موسوی را روشن دانست و نوشت که این مطالبات خواست همه ماست». ( سایت رسمی خاتمی ۸۸/۳/۲۵)
🔹اعتراضات خیابانی حامیان موسوی همچنان ادامه یافت. خاتمی در واکنش به مطالبی که در نشریات درباره دخالت بیگانگان در انتخابات منتشر شد، در بیانیه ای به مناسبت تظاهرات گسترده حامیان موسوی در شنبه سی ام خرداد،«انتساب حرکت نا سالم مردم به بیگانگان» را «جلوه ای از سیاست های نادرست» دانست که« سبب دورترشدن مردم از حکومت می شود». او در بیانیه خود نوشت:
🔻در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه حضور را آفریدند، نتیجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترضند ؛ اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده است و بستن راه اعتراض مدنی به روی مردم به معنی گشودن راه های خطرناکی است که خدا می داند به کدام سرانجام برسد.( سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۳/۳۱)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنهگر بزرگ سال 1388؛ #سید_محمد_خاتمی /2
🔹پس از این قضایا، تظاهراتی که حامیان موسوی با نام سکوت برگزار کرده بودند، وارد فاز اغتشاشات خیابانی شد. هیئت منتخبی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در رابطه با حوادث پس از انتخابات برای جویا شدن نظر مراجع و شخصیت های مؤثر نظام و نیز ارائه اطلاعات لازم به آنان درباره انتخابات، به دیدار آنان می رفت، در تاریخ۱۳۸۸/۴/۸ به دیدار خاتمی رفت.
🔸خاتمی در این دیدار دغدغه خود را لطمه خوردن به اعتماد عمومی دانست و راهکاری که برای حل این مسئله ارائه داد، تشکیل یک هیئت بی طرف بود:
🔻به هر حال یک حادثه ای رخ داده و مردم به آن اعتراض دارند؛ باید اشکالات را رفع و مردم را قانع کرد. حل این مسئله می تواند با تشکیل یک هیئت بی طرف صورت پذیرد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۸)
🔹خاتمی در تیر ماه ۱۳۸۸ دیداری هم با خانوادهای دستگیرشدگان در ناآرامی های پس از انتخابات داشت که در این ملاقات از واژه شهید برای توصیه کشته شدگان در این حوادث استفاده کرد و خطاب به مهمانان گفت:
🔻متاسفم از اینکه اعلام جرم شما و عزیزانتان این است که در ایران ماندید و برای تقویت نظام و تامین حقوق مسلم مردم تلاش کردید و اینک باید مورد بی مهری و کم لطفی قرار گیرید.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۱۰)
🔸پنج روز بعد، خاتمی به همراه موسوی، کروبی و ۶۵ شخصیت دیگر که اسامی محمد سلامتی، محمدرضا تاجیک، عباس عبدی، سید هاشم آغاجری، محمد علی نجفی و فرشاد مومنی در میان آنها دیده می شد، نامه ای خطاب به مراجع تقلید نوشت که در آن بدون اشاره به علت دستگیر شدن بازداشت شدگان، آمده بود:
🔻همان گونه که استحضار دارید، هم زمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موج وسیعی از دستگیری ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیر دولتی و شهروندانی که در راه پیمایی های مسالمت آمیز شرکت جسته بودند، آغاز شد که در ادامه، با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده ای که در قبل، حین و بعد از انتخابات صورت گرفت، افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد.( همان، ۱۳۸۸/۴/۱۵)
🔹در این نامه به پخش اعترافات بازداشت شدگان پس از انتخابات اشاره شده و آمده بود:
دستگاه های تبلیغاتی دولتی و به ویژه صدا و سیما... با پخش اعتراف های نمایشی، سعی در اثبات این گونه اتهامات واهی به حرکتی مردمی دارد که تنها و تنها برای پاسداشت جمهوریت نظام شکل گرفت.
🔸در پایان نامه مذکور از مراجع تقلید خواسته شده بود روند رسیدگی به اتهامات به مجاری قانونی بازگردانده شود. به عقیده برخی اساسأ هدف این نامه جلوگیری از پخش این اعترافات بود.(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص۳۳۳)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنهگر بزرگ سال 1388؛ #سید_محمد_خاتمی /3
🔹خاتمی در یکی از فعالیت های خود در ارتباط با حوادث پس از انتخابات یک بار خواستار تحقیق و تفحص مجلس از انتخابات شد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۵/۴) و یک بار دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام را راه برون رفت می دانست(همان، ۱۳۸۸/۴/۳۰) و این به معنای نفی تمام عیار شورای نگهبان بود. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان "مایکل لدین" دستیار ویژه وزیر دفاع وقت آمریکا را پیشنهاد دهنده این طرح می داند.( کیهان، ۸۸/۴/۳۰)
🔸 از نظر رضا روستا آزاد عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز بحث همه پرسی در حقیقت همان بحث ابطال انتخابات بود که موسوی پیش از آن مطرح کرده بود.(خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۵/۴)
🔹وقتي موعد پخش اعترافات فرارسید، محمدعلی ابطحی عضو مجع روحانیون مبارز، پشت تریبون دادگاه رفت و رفتارهای میرحسین موسوی و محمد خاتمی را عامل آسیب رسیدن به مردم در روزهای پس از انتخابات عنوان کرد.
🔸 ابطحی در ادامه صحبت هایش از یک مثلث حامی تقلب سخن به میان آورد
که اضلاع آن را خاتمی، هاشمی رفسنجانی و موسوی تشکیل می دادند. او گفت:
🔻خاتمی فضای جامعه را می شناخت. وی اقتدار نظامی، انتظامی و مقام معظم رهبری که در جایگاه والایی قرار دارند را می شناخت و با توجه به اینکه وی نسبت به این موضوعات شناخت داشت. این یک نوع خیانت است که از موسوی در موضوع تقلب حمایت کرد.. پس از انتخابات در جلسه مشترکي هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی با یکدیگر هم قسم شدند. که پشت یکدیگر را خالی نکنند و بنده نمی دانم که این تنها نگذاشتن و یاری کردن یکدیگر پس از ۱۱ میلیون فاصله رای برای چه بود.
🔸خاتمی بلافاصله در واکنش به سخنان ابطحی، با نمایشی خواندن دادگاه متهمان، اعترافات مطرح شده را فاقد اعتبار عنوان کرد.(سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۵/۱۰)
🔻سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سخنانی به نقش خاتمی در حوادث پس از انتخابات پرداخت و به نقل از ابطحی در اعترافات خود می گوید: «خاتمی و ابوالفضل فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی می گفتند که برنده شدن در این انتخابات خیلی با انتخابات گذشته فرق می کند. در این صورت جریان اصولگرا و رهبر دیگر نمی توانند سرشان را بلند کنند و این معنای یکسره کردن کار است.» یعنی رسیدن به یک نظام با ولایت فقیه بسیار ضعیف شده یا بدون ولایت فقیه جا بیفتد. اعتراضات در انتخابات کاملا برنامه ریزی شده بود. (پایگاه خبری تحلیلی سحر، ۱۳۸۸/۶/۱۱)
🔹جعفری در بخش دیگری از سخنرانی خود به سخنان منتشر نشده خاتمی در سال ۱۳۸۷ اشاره کرده و اضافه کرد، آقای خاتمی در بهمن ۱۳۸۷ می گوید:
🔻اگر در این انتخابات دهم احمدی نژاد سقوط کند، عملا رهبری حذف می شود، اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصولگرایی به معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می شود و با شکست اصول گرایان باید قدرت رهبری را مهار کرد.»(همان)
🔸خاتمی در واکنش به سخنان سردار جعفری بدون تکذیب عباراتی که جعفری به او نسبت داده بود، گفت:
«عده ای برای مقابله با لیبرالیسم به فاشیسم پناه می برند.»(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۵)
🔹۱۵ مهر ماه پس از آزادی سعید حجاریان از زندان، خاتمی به دیدار او رفت که برخی هدف از این دیدار را اعمال فشار بر حجاریان برای پس گرفتن اعترافات خود مبنی بر پروژه القای تقلب تفسیر کردند؛ اما به هر صورت، رسانه ها خبری درباره حرفی که حجاریان متناقض با اعترافات خود زده باشد، منتشر نکردند.
محمد علی ابطحی نیز پس از خروج از زندان از گفته های خود عقب نشینی نکرد. خاتمی وقتی در آذرماه ۱۳۸۸ به دیدار او و سخنان را شنید که نباید از فرض محال تقلب سخن می راندیم.( خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۹/۱۶)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنهگر بزرگ سال 1388؛ #سید_محمد_خاتمی /4
🔸در فاصله مهر ماه ۱۳۸۸ تا نهم دی ماه ۱۳۸۸ حوادث بسیاری رخ دادی خاتمی درباره اکثر آنها موضع خاصی نگرفت. او درباره حوادثی جر به آتش کشیده شدن مسجد لولاگر به دست حامیان موسوی، روزه خواری حامیات موسوی در نماز جمعه قبل از روز قدس به امامت هاشمی، حوادث روز عاشورا و سوت و کف زدن حامیان موسوی در این روز و راه پیمایی مردم در نهم دی ماه سکوت کرد.
🔹از حوادث شش ماهه دوم سال ۱۳۸۸ که مرتبط با خاتمی بود، می توان به اظهارات مادلين آلبرایت وزیر اسبق خارجه آمریکا اشاره کرد که علت کاهش محبوبیت خاتمی در ایران را نزدیکی او به آمریکا دانست.(فارس، ۸۸/۷/۲۰)
🔹آخرین موضع خاتمی در سال ۱۳۸۸ درباره انتخابات خرداد این بود:
🔻در این انتخابات اصلاح طلبی عنوان سبز را انتخاب کرد که تعبیر قشنگ و خوبی است؛ سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است. سبزی که مطرح شد، سبزی است که دلبسته به انقلاب اسلامی است و نسبتی با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.(سایت بنیاد باران، ۸۸/۱۲/۲۵)
🔸در حوادث فتنه آلود بعد از انتخابات، خاتمی، اگرچه گاه با فتنه همراه شد، اما در بسیاری از موارد سکوت را برگزید. او در عین اینکه انتقادهایی نسبت
انتخابات و نظام داشت، اما مدیریت میرحسین بر فضای ایجادشده بعد از انتخابات را نیز قابل خدشه و در خور نقد می دانست. جدال او بامیر حسین را البته می توان جدالی تاکتیکی تلقی کرد. خاتمی در این دوران به جای استفاده از عبارت «جنبش سبز» بیشتر بر همان مفهوم "اصلاح طلبی" تکیه داشت.
🔹خاتمی و میر حسین در واقع دوروی یک سکه بودند. دو نفر با هدف و آرمان ۔ و ارزش هایی مشترک که یکی محافظه کارانه تر و دیگری تندرو تر و احساسی تر
🔸في الواقع باید گفت خاتمی شخصیتی است که در سال های نخست همراه انقلاب می شود و حتی در مواردی با طرح همه پرسی در زمان بنی صدر شدید مخالفت می کند. او اما عقبة تئوریک مطلوبی ندارد و این همان اندیشه است که به عنوان زیر بنای کنش های اجتماعی، روبنای برخوردها و تصمیم های سیاسی او را می سازد.( انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۸) این انحراف تئوریک و به بیانی، غرب زدگی خاتمی و اهل تساهل و مدارا بودن او منشأ کنش های بعدی وی در دوران ریاست جمهوری و روی کار آوردن اندیشههای انحرافی و التقاطی می شود.
🔹دیدار خاتمی با سورس، طراح و مجری انقلاب های مخملین درسالهای ریاست جمهوری که در اعترافات کیان تاج بخشی آمده است، در خور تأمل و توجه است.( فارس، ۸۸/۶/۴)دیداری که خاتمی همواره از اخبار آن سکوت می کند.
🔸 بدون شک اندیشه های فکری خاتمی زمینه ساز جنگ نرم و فتنه بود و حال این اندیشه پوسیده کماکان از سوی همفکرانش در حال تجدید حیات و تطهیر می باشد تا در پروژه های بعد مورد استفاده قرار گیرد.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️آیا #جبهه_ملی برای #کودتای_بنی_صدر دست به خودکشی سیاسی زد؟
▶️روی دیگر مخالفت جبهه ملی با غیر انسانی خواندن #حکم_قصاص
🔹برش اول: پس از طرح لایحه قصاص توسط شورای عالی قضایی و تقدیم آن به مجلس، مخالفتهایی از سوی جبهه ملی علیه آن لایحه به عمل آمد؛ جبهه ملي كه #رويكردي_ليبرالی داشت با این بهانه که این لایحه مغایر حقوق بشر است به مقابله با نظام پرداخت و با «سبّ به قرآن و سب به اسلام و غیرانسانی خواندن حکم قصاص» مردم را به شورش خیابانی علیه این لایحه فراخواند و روز 25 خرداد 1360 را روز موعود تعیین کرد.
🔸برش دوم: از سوی دیگر قرار بود در جلسه 26 خرداد مجلس شورای اسلامی پیرو درخواست 120 نماینده، 2 فوریت طرح بررسی کفایت سیاسی بنیصدر (رئیسجمهور) به بحث و رأیگیری گذارده شود. بنابراین راهپیمایی جبهه ملی اولا بهعنوان مقدمه و آزمون موفقیت شورش اجتماعی طراحی شده بود و ثانیا مانوری بود برای تقویت جایگاه اجتماعی و افزایش روحیه گروههای متحد بنیصدر در آستانه اقدام نهایی.
🔹برش سوم: در این زمان، جبهه ملی سعی کرد تا با ارتباط با منافقین عملیات خود علیه نظام را گستردهتر کند. سنجابی در مورد همکاری جبهه ملی و مجاهدین خلق میگوید: «هر قدر فاصله آنها (مجاهدین خلق) از تودهایها بیشتر میشد و هر قدر دستگاه انحصار طلب آخوندی نسبت به آنها ترشرویی و خشونت بیشتر نشان می داد، نزدیکی ما با آنها بیشتر میشد.»
🔸برش چهارم: در همین زمینه، نشریه مجاهد 2 هفته قبل از اعلام راهپیمایی جبهه ملی، تحت عنوان «بررسی لایحه قصاص» ضمن رعایت احتیاط در عدم نفی اصل قرآنی و دینی آن، لایحه قصاص را زیر سوال برده و محکوم کرده بود. همچنین منافقین در نشریه مجاهد متن کامل نامه سرگشاده شیخعلی تهرانی به امام خمینی را در واکنش به سخنرانی 25 خرداد، انتشار داد؛ شیخعلی تهرانی در این نامه حملات شدیداللحنی به امام کرده و کوشش کرده بود اعتبار و استناد دینی و فقهی بیانات امام را ازجمله درباره حکم ارتداد منکرین حکم ضروری قصاص نفی کند.
🔹برش پنجم: به دنبال این سخنرانی قاطعانه امام، مردم در اجتماعات پرشكوه خود توطئهای را كه از طرف جبهه ملی اعلام شده بود،خنثی كردند روزنامه کیهان در تاریخ 26 خرداد در گزارشی درباره نقش مردم در خنثی کردن توطئه نوشت: «در پی اعلام راهپیمایی جبهه ملی که قرار بود ساعت 3 بعدازظهر دیروز [25 خرداد] از میدان فردوسی آغاز شود، گروه زیادی از مردم برای جلوگیری از برقراری این میتینگ در ساعات قبل از موعد تعیینشده در میدان فردوسی اجتماع کردند [...] جمعیت سپس مسیر خیابان انقلاب را به سوی میدان انقلاب و دانشگاه تهران در پیش گرفت و با فریاد شعارهایی علیه جبهه ملی و رئیسجمهوری به راه خود ادامه داد..»(منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ https://b2n.ir/968478 )
🔸برش ششم: اجتماع مورد نظر جبهه ملی و بنیصدر شکست خورد و خیابانها در اختیار نیروهای طرفدار انقلاب قرار گرفت و آخرین امید بنیصدر به اینکه شاید #اجتماع_25_خرداد مفری برای او در پی داشته باشد، به یأس مبدل شد. بنیصدر که در بیانیه 22 خرداد خویش رسماً و علناً مردم را به قیام علیه انقلاب اسلامی تحریک کرده بود و در همدان و در پایگاه یکم شکاری، مردم و ارتشیها را به استقامت و قیام فرا خوانده بود، در واقع عامل سقوط خود شد ، در ادامه حمایت شورشگرانه مجاهدین خلق از بنیصدر، این سازمان طی اطلاعیه مورخ 26 خرداد1360، هواداران خود را به حمایت جدیتر از بنیصدر، به بهانه «#نجات_جان» وی، دعوت کرد. در حالی که بنیصدر با هماهنگی سازمان در مخفیگاه بسر میبرد و هیچ خطر جدیای او را تهدید نمیکرد.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️رئیسجمهور و شگرد دزدها
#توییتنوشت تاریخنگار انقلاب اسلامی
«این روزها جناب رئیسجمهور به یاد مردمی که از فشار مشکلات اقتصادی، تورم و بیکاری به ستوه آمدهاند. هرچه رساتر فریاد میزند که کوتاهی در برابر گرانی و گرفتاریهای زندگی مردم پذیرفتنی نیست!
این شگرد جناب رئیسجمهور برگرفته از شیوه دزدهاست که هنگام فرار برای اینکه دزد شناخته نشود. رساتر از همه فریاد میزنند که دزد را بگیرید!
سیدحمید روحانی 1399/3/27»
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⬛️تشکیل حکومت؛ هدف حضرت امام صادق علیهالسلام
🔴شهادت امام صادق علیهالسلام تسلیت!
▫️نقشهی #امام_صادق علیهالسلام این بود، که بعد از رحلت امام باقر علیهالسلام کارها را جمع و جور کند، یک قیام علنی به راه بیندازد و حکومت بنیامیه را -که هر روزی یک دولتی عوض میشد و حاکی از نهایت ضعف دستگاه بنیامیه بود- واژگون کند و از خراسان و ری و اصفهان و عراق و حجاز و مصر و مراکش و همهی مناطق مسلماننشین که در همهی این مناطق شبکه حزبی امام صادق علیهالسلام -یعنی شیعه، شیعه یعنی شبکهی حزبی امام صادق علیهالسلام- #شبکه_امام_صادق علیهالسلام همه جا گسترده بود، از همه آنها نیرو بیاید مدینه و امام لشکرکشی کند به شام، #حکومت_شام را ساقط کند و خودش پرچم خلافت را بلند کند و بیاید مدینه و حکومت پیغمبر صلیاللهعلیهوآله را به راه بیندازد؛ این نقشهی امام صادق بود.
▪️لذا وقتی که در خدمت #امام_باقر علیهالسلام در روزهای آخر عمرش صحبت میشود و سؤال میشود که #قائم_آل_محمد کیست، حضرت یک نگاهی میکنند به امام صادق علیهالسلام میگویند که گویا میبینم که قائم آل محمد این است. (مقام معظم رهبری 1391/1/26)
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook.ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
♨️عدم تأیید جریانهای انحرافی؛ سیره همیشگی امام خمینی (قدس سره)
🖊به مناسبت سالروز فوت دکتر شریعتی
« از شیوهها و تاکتیکهای #امام در مقابله با جریانهای انحرافی و بازداشتن تودهها از گرایش به آن، این بود که از هرگونه #تأیید و #حمایت از آن جریان خودداری میورزید و از اظهار نظر در مورد آن خودداری میکرد. آن روز که جریان دکتر #علی_شریعتی در ایران اوج گرفت و شماری به هواداری او و جمعی به مخالفت با او جار و جنجال به راه انداختند، امام از هرگونه اظهار نظری در مورد او خودداری کرد و بدین گونه به پیروان خود آموخت که در برابر آن جریان چه وظیفهای دارند، نه به پشتیبانی از او برخیزند که موجب تأیید از اندیشههای انحرافی او شود و نه بر ضد او سخن بگویند که دشمن از آن بهرهبرداری کند و آتش اختلاف را شعلهور سازد. نیز در جریان «سازمان مجاهدین خلق» امام با سکوت و #عدم_تأیید آنان، ملت ایران را از فروغلتیدن در دام آنان بازداشت.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۷۰۱)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💥کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» اثر حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی💥
دکتر علی شریعتی و نقش او در انقلاب اسلامی و رابطه مشکوک او با ساواک یکی از فصلهای #پر_تنش و #بحث_برانگیز در تاریخ انقلاب اسلامی است که ورای احساسات و عواطف باید آن را از حیث تاریخی و سندی بررسی؛ و همچون #قاضی_عادل کارنامه او را وارسی کرد.
علی شریعتی رفت اما پرونده او در دل تاریخ زنده است...
#علی_شریعتی را در دادگاه تاریخ ببینید:
https://b2n.ir/39955
شماره تماس جهت تهیه کتاب:
☎️۰۲۱-۲۲۵۷۹۱۹۲ -تهران
☎️ ۰۲۵-۳۲۹۰۴۲۳۱-قم
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚡️وقتی تروریستهای حامی دکتر شریعتی؛ استاد شهید مطهری را به شهادت میرسانند!
💢 گروه فرقان چرا استاد مطهری را شهید کرد؟
از آنجا که آغازگر توطئه عملیات تروریستی پس از انقلاب،گروهک فرقان بود لازم است اندیشه های انحرافی این گروه بیشتر شناخته شود. رهبری این گروه تروریستی با طلبه ای به نام"اکبر گودرزی" متولد ۱۳۳۵ در استان لرستان بود.بر اساس نشریه ای که تحت عنوان فرقان چیست؟ توسط هوادارانش منتشر شده، اکبر گودرزی ارسال ۱۳۵۰ تلاش های خود را برای« راه یابی آزادانه به قرآن و متون اصلی» آغاز کرده که حاصل این مطالعات در سال ۵۵ به صورت تفسیر قرآن منتشر شد.
⭕️ به نوشته همین نشریه، از همان زمان آقای مطهری در جلسات هفتگی به نقد کتاب "ایدئولوژی توحید و ابعاد گوناگون آن" و تفسیر وی پرداخته است.با در گذشت شریعتی اولین اعلامیه از سوی این جریان نوپا به نفع شریعتی پخش می شود. آنچه فرقانی ها را بر می آشوباند،اطلاعیه مشترک مطهری_بازرگان در انتقاد از آثار دکتر شریعتی است که البته چند روز بعد بازرگان حرفش را پس می گیرد.به دنبال آن است که گودرزی اطلاعیه ای صادر می کند و به تهدید مخالفان شریعتی می پردازد.فرقانی ها در سال ۵۶ و ۵۷ مجلدات زیادی از تفسیر قرآن خود را که تحت عنوان "پیام قرآن" منتشر می شد،پخش کردند. در این زمینه که استاد مطهری که در این سال ها روی تفسیر کار می کرد، نسبت به این مسئله احساس خطر فراوان کرده، مرتب هشدار می داد.تفسیرهای متعدد و گسترده اینان، طی سال های ۵۵ و ۵۶ موجی از بیم و هراس را در میان متدینین دامن زد.گروه فرقان برای پیاده کردن استراتژی مسلحانه در برابر رژیم شاه، در بهمن ۵۷ به تجهیزات نظامی مجهز میشود! این زمان انقلاب پیروز شده است ولی فرقان به جای آنکه این تجهیزات را در جهت پاسداری از انقلاب به کار برد، به مبارزه با رهبران و شخصیت های تأثیر گذار آن می پردازد. در همین راستا فرقان که «روحانیت را از بنیان و اساس باطل» می دانست، تلاش خود را معطوف به مبارزه با آنها نمود.
⭕️ نخستین عاملی که فرقان را به رویارویی مسلحانه با جمهوری اسلامی کشاند، به زعم خودخودشان« ارزش های راستین تشیع سرخ علوی بود» همچنین تلاش برای « آزاد ساختن اسلام علی از اسارت آخوندیسم» عامل دیگر! آنها از خود می پرسیدند اکنون چه باید کرد؟ لذا به زعم خود بر اساس آیه«فقاتلو ائمه الکفر» تصمیم گرفتند ابتدا مرحوم قرنی و سپس استاد مطهری را به شهادت برسانند! انتخاب مطهری برای آن بود که« فکر به قدرت رسیدن دیکتاتوری آخوندیسم و آماده سازی تشکیلاتی آن مدتها قبل،حتی قبل از خرداد۴۲ ازطرف او مطرح شده بود».(فصلنامه پانزده خرداد،ش ۳۰، ص۱۳۸)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️دکتر علی شریعتی و نقش وی در پیدایش گروهکهای تروریستی
🔹شهید شیخ قاسم اسلامی:
«خطری را که شما و همگان در حال حاضر با پیدا شدن گروههایی مثل #فرقان و اینها احساس میکنید، برای من از مدتها قبل، روشن بود و سوز و گدازی نیز که در نقد اظهارات دکتر شریعتی داشتم و دارم، برای پیشگیری از پیدایش همین جریانات و حوادث بود و بدانید که رسوبات افکار او در ذهن جوانان مسلمان، حتی آنهایی را که بر ضد روحانیت، دست به سلاح نمیبرند، به شکلهای دیگر، به معارضه با اسلام و روحانیت واخواهد داشت».(غوطه زد به خون فرهاد: شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی؛ زمان، اندیشه، تکاپو علی ابو الحسنی (منذر)،ص ۳۸۱)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🖊برادر تروریستها
🔻به مناسبت سالروز فوت علی شریعتی
🔹 التقاط و #نفاق یکی از مهمترین آسیبها در حرکتهای اجتماعی و انقلابی است و اگر گروه و جماعتی تابع فردی باشند که فاقد ایدپولوژی منسجم و منطقی است؛ مخاطرات جبرانناپذیری در مسیر انقلاب ایجاد خواهد شد.
🔸به طور مثال دکتر #علی_شریعتی، سخنان هیجانانگیزی را در دورانی که انقلابی سخن گفتن رایج بود ایراد میکرد اما با توجه به عدم انسجام فکری وی؛ آن هیجانات در مسیر اصیل #انقلاب_اسلامی قرار نگرفت بلکه صرف تشکیل گروهکهای تروریستی شبیه #گروهک_فرقان شد که ملغمهای از تفکرات انحرافی با روکش شیعهگری بودند.
🔹#مازیار بهروز، استاد دانشگاه سانفراسیسکو و فرزند #جهانگیر_بهروز از روزنامهنگاران تودهای، درباره شریعتی اینگونه میگوید:
بسیاری از چپیها کتابهای شریعتی را نخواندند و نمیدانند دقیقا چه میگوید. دکتر شریعتی شیعه را #بلشویکی کرد. وی هم در حوزه درس خوانده بود و هم در دانشگاه سوربن. هم تجربیات انقلاب الجزایر را دیده بود و هم انقلاب ویتنام و جنبش فلسطین را.
🔸دکتر شریعتی میگوید شیعه واقعی شیعه علوی است و تأکید او به روشنفکران مذهبی انقلابی، این است که بیایند هسته اصلی شیعه را که یک حزب تمام است، تشکیل دهند؛ این شبیه آن چیزی است که #مجاهدین شدند و بودند. البته آن مجاهدین را با این مجاهدین قاطی نکنیم، چون این مجاهدین دچار دگردیسی شده و گرد و خاکهای سوسیالیسم را از خود پاک کردهاند، و بخش استبدادی آنها تحت تأثیر مذل حزب بعث تقویت شده است.
🔹ولی خلاقیت شریعتی این بود که به جای اینکه خودش چپی شود، آنها را در دکترین شیعه تزریق میکند و دکترین جدید و تفکر جدیدی از شیعه به وجود میآورد، و شیعه خوابآلود را به شیعه رزمی و به تعبیر من، شیعه بلشویکی تبدیل میکند.(دکتر شریعتی در آینه خاطرات، ص374-373)
🔸البته، ثمره انحراف و التقاط شریعتی محدود به گروهکهای تروریستی نظامی نبود و پرورش شخصیتهای ضداسلامی (البته تحت پوشش روشنفکری به اصطلاح دینی) همچون #عبدالکریم_سروش را نیز باید به پای شریعتی نوشت. سروش میگوید:
«دکتر شریعتی را من، در سالهای دانشجوییام شناختم... از آن روز تا کنون من راه بلندی را با شریعتی پیمودهام. سرنوشت چنان خواست که در فرنگ شاهد مرگ او و از شویندگان جسد او باشم، و امروز از غمخواران اندیشههای او.(همان، ص295)
◀️پینوشت:
در میان نوشتههای این شخصیت خارجنشین اشتباهات تاریخی نیز وجود دارد. از جمله اینکه شریعتی را درس خوانده حوزه علمیه عنوان میکند یا اینکه تلاش میکند مجاهدین تروریست را از شریعتی جدا کند و آنها را در ابتدای تشکیل تطهیر کند. اما در هر صورت؛ این اعتراف خوبی است نسبت به التقاطی بودن علی شریعتی از زبان یکی از هواداران وی. شخصی مثل مازیار بهروز اعتراف میکند که علی شریعتی واکسنِ آلوده چپ را به بدن تشیع تزریق کرده و محصول فکر وی نیز میشود مجاهدین خلق.
علی شریعتی را نمیتوان یک انقلابی دانست. او نهایتا برادر بلشویکها و تروریستهای منافق و فرقانی است.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️آیا دکتر علی شریعتی با گروهکهای مسلح ارتباط داشت؟
«موضوع: تردد دکتر علی شریعتی
دکتر #علی_شریعتی هرچند وقت یکبار به شهسوار میآید و در منزل رئیس دارایی این شهرستان بیتوته و جلسات خصوصی مذهبی و سیاسی تشکیل و با عدهای غیربومی که در حومه شهسوار ساکن شدهاند تماس مشکوک داشته اقداماتی در زمینه ساختن #فشنگ و #نارنجک مینمایند.»(شریعتی به روایت اسناد ساواک ج3 ص8)
✳️پینوشت:
پس از مرگ دکتر شریعتی؛ گروهکهای مسلح انحرافی همچون #مجاهدین_خلق و #فرقان به حمایت از وی پرداختند. نقش #ایدئولوژی_التقاطی شریعتی در شکلگیری گروهکهای تروریستی مثل فرقان غیرقابل انکار است اما آیا وی نیز با گروههای مسلح ارتباط داشت؟
هرچند روحیه ضعیفی که از آقای شریعتی شناخته شده با روابط مسلحانه تناسب چندانی نداشت اما راه بررسی اسناد در این زمینه بسته نیست.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شهید آیتالله مطهری: شریعتی؛ اسلامسرائی تخیلی و عقده ندانستن علوم اسلامی
🖊نقد شهید آیتالله مطهری به جزوههای دکتر شریعتی
🔹«در اوایل اردیبهشت1351 جزوه هاي 15 – 16 حسینیه را تحت عنوان اسلام شناسی خواندم و آنچه بنظرم می رسد یادداشت می کنم.
🔸اولًا به نظر من این جزوه چیزی که نیست اسلام شناسی است. حداکثر این است که بگویم اسلام سرائی یا اسلام شاعری است.آنچه در این جزوه آمده این است که اسلام سوژه قرار گرفته براي یک سلسله تخیّلات و حداکثر اندیشه هاي دیگر.
🔹 اگر ما بخواهیم اسلام را بشناسیم، مانند هر مورد دیگر باید محتوای اسلام را از کتاب و سنت قولی و عملی قطعی طرح کنیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در این جزوه آن چیزی که طرح نشده است متون اصلی اسلام است.
🔸نویسنده از آن نظر که به متون اصلی وارد نبوده از اول خود را راحت کرده است، می گوید اسلامشناسی غیر از اسلامدانی است و آنکه مسئله علوم اسلامی را طرح می کند که ممکن است کسی عالم بعلوم اسلامی باشد و اسلامشناس نباشد.
🔹مسئله شناختن و فهمیدن غیر از دانستن است، آنگاه #مغلطه می کند، می گوید علمای اسلامی عالم هستند ولی اسلامشناس نیستند، و حال آنکه علماي اسلامی آنچه را می دانند از علوم اسلامی همان را می شناسند. نه اینکه اسلام را می دانند ولی نمیشناسند.
🔸نویسنده آنگاه به یک مغلطه دیگری متوسل می شود، شناختن را یک مرتبه می برد به مسئله #هنر و خلاقیت و اینکه در شعر و هنر و نقاشی همیشه ابتکار هم بوسیله افرادی صورت گرفته است که تحصیلات کلاسیک نداشته اند.
🔹اولًا آیا ممکن است یک فردی شخصاً و بالاستقلال و الاجتهاد، برسد به جایی که دارای مکتب باشد که هم دارای عقیده فلسفی درباره هستی باشد و هم دارای #عقاید_مذهبی درباره رهبری جامعه و هم عقائد اقتصادی درباره نحوه توزیع ثروت و هم عقاید اجتماعی از قبیل ناسیونالیسم یا اگزیستانسیالیسم و هم عقاید تربیتی و اخلاقی درباره چگونگی تربیت فرزند و درباره اخلاق اجتماعی.
🔸نویسنده جزوه نظر به #غرور بیحد و نهایتش _ همانطور که خاصیت هر مغروری است _ #عقده_ندانستن علوم اسلامی از فلسفه و کلام و فقه و عرفان و غیره دارد و با دو نمود روانی، عقده خود را آشکار می کند:
🔹 #فلسفه_تاریخ را بر اساس تضاد دیالکتیکی توجیه می کند و با #تأویل_مسخرهای داستان هابیل و قابیل را در قرآن، فلسفه تاریخ میخواند و هابیل را نماینده عصر اشتراک اولیه و دامداری و قابیل را نماینده عصر کشاورزی و مالکیت فردی می خواند _ تأویلاتی شبیه تأویلات عرفا که به انکار از توجیه شبیه تر است.
🔸مدعی می شود که در دوره اشتراك اولیه دین هم نبود، و از آنچه گفته معلوم می شود اصل پیدایش مذهب را _ همانطور که کمونیستها می گویند خدعه اي می داند که مالکین آن را ابداع کرده اند.
🔹زمین را جزء صنعت می شمارد!!! فرض می کند که در جامعه اشتراکی اولیه جامعه همچون دسته ای از پرندگان مهاجر هماهنگ و همآواز در سینه صحراها و در کناره رودها و ساحل دریا در حرکت بود.. آیا در آن وقت مسئله دیگر، مخصوصاً مسئله زن مطرح نبود؟ آیا در زن هم اشتراك بود؟ نویسنده آن را هم تأیید می کند. آیا در قبیله ریاست و مرئوسیت نبود؟ آیا احساس برتری طلبی و تقدم نبود؟نویسنده #کورکورانه از #منطق_مارکسیستها پیروی کرده است.»(کتاب شهید مطهری افشاگر توطئه تاویل "ظاهر" دیانت، به "باطن" الحاد و مادیت / علی ابوالحسنی (منذر).)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.