eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
973 ویدیو
642 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
تو آن طرف جوی و ما این طرف 🔻 ؛ الگوی حوزه انقلابی/4 مصاحبه با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج (ره): آنچه که من در برادرم دیدم و آن را در کمتر کسی یافتم، ایشان بود. به این معنا که حاج آقا مصطفی (ره) در به هیچ وجه با کسی تعارف نداشت و خیلی صریح صحبت می کرد. مثلا در طول مبارزات ۱۶-۱۵ ساله امام (س) از سال ۱۳۴۲ هجری شمسی، کسی را اگر میدید که زمانی رفیقش بوده و از راه راست منحرف شده و با دستگاه همکاری می کند یا کرده است، صریح به او می‌گفتند من دیگر نمی توانم با تو باشم، تو آن طرف جوی و ما این طرف، و این صراحت به حدی بود که گاهی بعضی از این دوستان وقتی او را صدا می زدند، هرگز جوابی نمی شنیدند. (مصاحبه مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی 1359/07/26،یادها و یادمان‌ها ص49) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مرحوم : آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از نوادر زمان بود دست نوشته تاریخی آیت الله بهاءالدینی در وصف آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/5 الحاج آقا مصطفی (ره)، آية الله بين المعقول والمنقول و السياسة الإسلامية و الدينية في شبابه، و بلغ ما بلغ، من نوادر زماننا بل من و الأزمان، صادق القول مع حسن النية، مع كمال الفطانة والدّهی، و له سهم وافر في الإنقلاب و حوادثه، صابر في المشكلات و نوائب الدهر. ابن الإمام، بل ، بل له اب مثل الإمام، شديد الحب بالإمام، لا لأجل الابوة، والإمام شديد الحب لا لأجل البنوة بل لجهات اخر لا مجال لذكرها. آنچه من در این جا نسبت به حاج آقا مصطفی (ره) آوردم، هیچ مبالغه و گزاف نیست. اگر کمی به ذهن بعید به نظر می رسد، به علت این است که ما حاج آقا مصطفی را نمی شناسیم. او به راستی یکی از شخصیتهای بزرگ، اما گمنام ماست.(یاد ها و یادمان ها ص 54) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیان معنوی مجتهد شهید 🔹آشنایی با زندگانی علمای ربانی و شناخت زندگی و ویژگی های اخلاقی ، تاثیر فراوانی در افزایش معنویت فردی و اجتماعی دارد. 🔸 مرحوم آیت الله به گواه بزرگان، نمونه بارز علم و مبارزه و معنویت بود به گونه‌ای که مرحوم ایشان را از ، شخصیتی صادق و بصیر به نفوس معرفی می‌کنند. 🔹بررسی آثار علمی و اخلاقی آن ، ما را در آشنایی با شخصیت همه‌جانبه ایشان یاری می‌کند. ✳️گزیده و ترجمه‌ای از مباحث اخلاقی در تفسیر قرآن کریم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شخصیت علمی آیت الله شهید سید مصطفی خمینی ره 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/6 ایشان تمام « » را از حفظ بود و به خصوصیات لغات واقف بود و در قدرت حافظه، دانستن فتاوی علما، ید طولایی داشت. در او همین بس که از تمام فروع كتاب « » مرحوم (ره)، که یکی از کتب بسیار نفیس فقهی است، اطلاع کافی داشت. و اما در مورد استعداد ایشان، همین قدر بگویم که ما با ایشان و یکی از رفقای دیگر به نام استاد محمد فاضل لنکرانی، سالها هم بحث بودیم و من در آن بحث دریافتم که ایشان در سن ۲۵ سالگی شده است. یادم نمی‌رود که در آن سال‌ها، امام (س) تابستان را به تهران، امامزاده قاسم تشریف می آوردند. من روزی به حضرت امام (س) گفتم، که حاج آقا مصطفی (ره) است، آیا حضرت عالی بر این معنا صحه می‌گذارید؟ امام (س) به سئوال من جواب صریحی ندادند، چون نمی خواستند نسبت به فرزند خودشان اظهار نظری بفرمایند، ولی من به واسطه شادمانی که در چهره ایشان مشاهده کردم، دریافتم که ایشان نیز معتقدند که مرحوم (ره) در آن سن مجتهد است و این را همه فضلا می دانستند.(یادها و یادمان ها،مصاحبه با مرحوم شهاب الدین اشراقی، ص 66) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔆بخش اول 🔹«بدان که و رأفت و عطوفت از جلوه‌های اسماء جمالی الهی است و با همین رأفت و عطوفت است که دل انسان به سمت فرزند جلب می‌شود و انسان به خاطر و عشقی که جلوه‌ای از جلوات آن رحمت الهی است، برای دفع مزاحمات وجودی و دشمنان و... آماده می‌شود. 🔸این رحمت و رأفت همان است که انبیاء، روحانیون، علما و زعمای دینی را به تحمل مشقت‌ها و قبول مصائب در راه هدایت انسان‌ها به سمت حقایق و خارج کردن آنان از ظلمت به سوی نور برمی‌انگیزد.» ✳️گزیده و ترجمه‌ای از مباحث اخلاقی در تفسیر قرآن کریم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روح اجتهاد در او زنده بود 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/7 مرحوم حاج آقا مصطفی (ره) جولان فکری و جسارت علمی عجیبی داشت و از ابتدا در مباحث اظهار نظر می کرد و نسبت به مطالب علمی حالت تعبد نداشت، یعنی مثلا اگر شیخ انصاری یا هر بزرگواری مطلبی را گفته است، دربست نمی پذیرفت بلکه مانند حضرت امام(س) در مقام تجزیه و تحلیل بر می آمد و می توان گفت که از همان اوایل روح اجتهاد در او زنده بود و همین هم باعث ترقی او شد، ایشان تنها به فقه و اصول بسنده نمی کرد و با کار و کوشش فراوان در بسیاری از فنون اسلامی از قبیل فقه، اصول، فلسفه، تفسیر و تاریخ صاحب نظر شد که آثار گرانبهایی در این فنون از وی باقی مانده است.(آیت الله سیدمحمدابطحی کاشانی، یادها و یادمان ها ص 102) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نادره زمان 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/8 🔹درباره او باید گفت: او یک نفر بود، بسیار پر مطالبه بود و تمام اقوال قدما و متاخرین را بررسی و نقد می کرد و به کلام قدما بی اندازه علاقه مند بود و این رویه را از برکات وجود حضرت آیت‌الله آقای ( ره ) دارد که الحق این سیره را در قم ایجاد نمودند. 🔸مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی (ره) هم مانند دیگران نه تنها به طور معمول حرف قدما را مطالعه می کرد بلکه با دقت بررسی و ایراد آن را بیان می نمود. ایشان در بررسی سند روایات متخصص بود، اکثر رجال سند را با خصوصیات و تاریخ تولد و وفات آنها بلد بود و اشعار « » را حفظ کرده بود و در این اواخر در این فن و همچنین فن «درایه و رجال» متبحر شده بود. 🔹اما در باب اصول بی اندازه مبتکر بود و از خود رأی داشت و بعضا فرمایش امام (س) را نقد می کرد و برای خود اشهد بالله صاحب رأی بود. یکی از خصوصیات آقای حاج آقا مصطفی (ره) این بود که ایشان با حافظه و استعداد کافی که داشت، بی اندازه پر کار بود و اهل فن میدانند که اگر این سه موضوع در یک نفر جمع شد او از نوابغ خواهد بود و در وجود آقای حاج آقا مصطفی (ره)، هم «حافظه قوی» وجود داشت و هم «استعداد فوق العاده» و هم «پرکاری». 🔸در باب حافظه قوی او همین قدر می توان گفت که اکثر اشعار و و قسمتی از و تاریخ علمای اسلام را (چه از قدما و چه متاخرین) حفظ بود و خصوصیات زندگی آنها را که در کتب نوشته اند دیده بود. کتاب « » و « » را از بر کرده بود و تمام لغات « » را بلد بود و در نکات ادلی سرآمد بود، با اینکه اکثر طلاب و را نمی خوانند، ایشان در هر دو کتاب استاد و از نکات ادلی برجسته کاملا واقف بود و به طور قاطع می گویم که او یک صفحه یا را با اعراب و بدون غلط می خواند. 🔹درباره اصول، ایشان در کلمات مرحوم نائینی و مرحوم آقا ضیاء و مرحوم آخوند خراسانی (ره) نظر داشت و حرف آنها را می گفت و با دقت انتقاد می کرد. ایشان در قم درس میگفت ولی دستگاه پهلوی سانسور می کرد، اما در نجف یکی از اساتید بزرگ حوزه محسوب می شد که درس خارج اصول می گفت و تعدادی از طلاب پرکار که در درس حضرت امام(س) شرکت می کردند در درس ایشان نیز حضور داشتند. 🔸کثرت مطالعه کتب (چه در فقه و چه در اصول) او را یک استاد فن کرده بود و در که غالبا رسم است فرعی را عنوان و در اطراف آن بحث می کنند، با وجود حاج آقا مصطفی (ره) دیگران بی اغراق تحت الشعاع بودند، او کاملا بر حرف قدما و متاخرین مسلط بود و با استشهاد به کلام آنها (چه در باب فقه و چه در باب اصول( طرف مقابل را مجاب می کرد و قانع می نمود. 🔹در باب منطق و فلسفه از همان اوان طلبگی بی اندازه مشتاق بود، یادم هست که « » مرحوم شاه آبادی (ره) را نزد یک نفر عارف مرحوم در قم درس می خواندیم و در فلسفه حدود هفت سال «سفر نفس» را از خدمت استاد علامه طباطبایی (ره) و خود حضرت امام (س) استفاده کردیم، مرحوم حاج آقا مصطفی (ره) زمانی که در قم بود (قبل از تبعید) در حوزه علمیه، استاد معروف منظومه حکمت بود، اما در نجف، هم خارج اصول را تدریس می کرد و هم فلسفه. (مرحوم محمدصادق خلخالی گیوی، یادها و یادمان ها ص 108-110) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸نادره زمان 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی درباره او باید گفت: او یک نفر بود، بسیار پر مطالبه بود و تمام اقوال قدما و متاخرین را بررسی و نقد می کرد و به کلام قدما بی اندازه علاقه مند بود و این رویه را از برکات وجود حضرت آیت‌الله آقای ( ره ) دارد که الحق این سیره را در قم ایجاد نمودند. 🔸مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی (ره) هم مانند دیگران نه تنها به طور معمول حرف قدما را مطالعه می کرد بلکه با دقت بررسی و ایراد آن را بیان می نمود. ایشان در بررسی سند روایات متخصص بود، اکثر رجال سند را با خصوصیات و تاریخ تولد و وفات آنها بلد بود و اشعار « » را حفظ کرده بود و در این اواخر در این فن و همچنین فن «درایه و رجال» متبحر شده بود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
اوج مبارزه 🔻؛ الگوی حوزه انقلابی/9 نقطه اوج مبارزات مردم ما عليه طاغوت اعتراض به شهادت ایشان بود. پس از آنکه خبر شهادت ایشان به قم رسید، حوزه علميه قم در جلسه ای تصمیم گرفت به احترام ایشان، درسهای حوزه تا چند روز تعطیل شود که البته این تصمیم در زمینه دروس سطح حوزه عملی شد. برای درس‌های خارج هم من با آقای طاهری خرم آبادی و مرحوم حاج آقا مرتضی حایری با هم صحبت کردیم، قرار شد با آقایان علما صحبت شود با منزل آقایان تماس گرفته شد. قرار شد روز یکشنبه‌ای را به احترام ایشان تعطیل کنند. بازار هم که از این قضیه مطلع شد، روز دوشنبه را تعطیل کرد. همین مسأله موجب ایجاد شور و حال بیشتر در بين طلاب و سایر مردم شد.(مصاحبه با مرحوم آیت الله محمد مومن قمی،یادها و یادمان ها ص 81 ) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.