eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴تاریخ مبارزات خونین حزب‌اللهی‌ها 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/۲ 🔹 شهید رجایی: حزب‌الله همان‌هایی هستند که از سال ۴۲ همراه امام حرکت را شروع کردند و در و با شعارهایی که دقیقا از همان موقع در بود شکل نوین مبارزه را اعلام کردند. 🔸 حزب‌الله همان‌هایی هستند که در ورود امام سرتاسر را پوشاندند و آن شور و غوغای عجیب را که ناظر بودیم به وجود آوردند. همان‌هایی هستند که در ۴ بعد از ظهر به فرمان امام از خانه بیرون ریختند و در مقابل گلوله‌ها سینه شان را حاضر کردند. 🔹حزب‌الله ، همان‌هایی هستند که در ۱۷ شهریور در اول محرم در در و در نقاط دیگر کشور به فرمان ، فارغ از بسیاری از گروه‌ها که برنامه‌های مبارزه را در رابطه با علمی دیدن مبارزه می‌دیدند آزاد به میدان می‌آمدند و در راه خدا پیکار می‌کردند و شاهد بودیم که مبارزه آن‌ها را گروه‌ها معرفی می‌کردند.(یادواره شهدای انقلاب اسلامی؛ شهید محمدعلی رجایی، ص١٨٧-١٨۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حزب‌اللهی؛ گمنام، پرکار و بی‌ادعا 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/٣ 🔹 آن‌هایی هستند که گمنام، بی‌موقع، بی‌ادعا هم در میان نبرد حاضرند و جان خودشان را تقدیم می‌کنند و هم در کارخانه تا پاسی از شب گذشته تلاش می‌کنند و در پشت میز آن‌قدر کار می‌کنند که ساعت به آن‌ها سرزنش کند.(یادواره شهدای انقلاب اسلامی؛ شهید محمدعلی رجایی، ص١٨٧) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥توصیه امام کاظم علیه‌السلام به تلاش تام و تمام ✳️شرح حدیثی از حضرت امام کاظم علیه‌السلام توسط مقام معظم رهبری 🔹عن اَبِی الحَسَن (عَلَیهِ السَّلام) اَنَّهُ‌ قالَ‌: عَلَیکَ‌ بِالجِدِّ وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِهِ فَاِنَّ اللهَ تَعالىٰ لا یُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِه. 🔸می‌فرماید که خودت را از اندازه یک آدمِ مقصّر خارج نکن، خودت را از حدّ تقصیر در عبادتِ خدا بیرون نیاور؛ یعنی هیچ‌وقت گمان نکن که خب، ما دیگر آن کاری که باید بکنیم، انجام داده‌ایم؛ ما دیگر آن وظیفه لازم را در قِبال پروردگار انجام داده‌ایم؛ نه، هیچ وقت چنین چیزی برای من و شما پیش نمی‌آید... 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حزب‌اللهی؛ گوش به فرمانِ امام 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/۴ 🔹 آن‌هایی هستند که به فرمان امام اگر لازم باشد می کنند و اگر لازم باشد می‌کشند.(یادواره شهدای انقلاب اسلامی؛ شهید محمدعلی رجایی، ص١٨٧) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حزب‌الله؛ پاسدار شایسته انقلاب اسلامی 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/۵ 🔹 حزب‌الله آن‌هایی هستند که آگاهانه مراقب انقلابند پاسدار انقلابند و لیاقت دارند انقلابی را که خودشان به وجود آوردند خودشان حفظ کنند.(یادواره شهدای انقلاب اسلامی؛ شهید محمدعلی رجایی، ص١٨٧) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید: گزیده‌ای از سخنرانی شهید رجایی در سازمان ملل ✳️در آستانه تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/۶ شهید رجایی: به مردم جهان اعلام می‌کنیم آنچه در سرنوشت ساز است و جنگندگان می‌باشد نه سلاح و مهمات.و بر این اساس از هم‌اکنون با قاطعیت اعلام می‌داریم که در این ایمان اسلامی و انقلابی مردم ما برنده واقعی و اصلی خواهد بود نه و نه و می‌دانیم که این جنگ تحمیلی در نهایت و به طور قطع به پیروزی حق بر باطل خواهد انجامید. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ فتوای کمتر دیده شده میرزای شیرازی در حمایت از به استفتای شهید شیخ فضل‌الله نوری ◀️سال‌روز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️شیخ فضل‌الله نوری در سال ۱۳۰۶ قمری، چندی پیش از قیام ، با ورود اجناس و کالاهای خارجی به ایران نظیر قند، احساس خطر می‌کند و سؤالی را تحت این عنوان که «تکلیف مسلمانان نسبت به مصرف کالایی نظیر قند و... که از بلاد کفر (یعنی فرنگستان) وارد بازار ایران می‌شود، چیست؟» ▪️از محضر بزرگ مرجع شیعه حضرت ، می‌پرسد تا ایشان را متوجه ورود کالای خارجی به کشور نماید. نیز در نامه‌ای مفصل پاسخ می‌دهد: «در خصوص مفاسد ورود اجناس و کالاهای بلاد کفر به سرزمین ایران، همیشه ملتفت به آن بوده‌ام و زیاده‌روی در این امر را مایه‌ی خرابی دین و دنیای مسلمانان می‌دانم و از اهتمام شما در تهیه‌ی دفع آن‌ها زیاد مسرور شدم...» شیخ فضل‌الله نیز این را در سراسر ایران گسترش داده و علمای بلاد را متوجه این امر می‌کند.(تاریخ تحولات سیاسی ایران، ص۱۷۴) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
ملای فاسد عامل اعدام شیخ شهید غفلت حوزوی و دار انگلیسی/١ یک روحانی؛ دستور شهادت روحانی معتقد و مظلومی همچون شیخ فضل الله نوری را صادر کرد و از حوزه علمیه نجف که پایگاه سیاسی آن زمان بود صدای اعتراضی بلند نشد. واقعه‌ای عجیب و عبرت‌انگیز که بیش از پیش اهمیت «اصلاح حوزه» در زمینه‌های مختلف از جمله تهذیب نفس و تحلیل سیاسی را نشان می‌دهد و به ما می‌گوید که اگر حوزه علمیه اصلاح نشود امروز هم فضل‌الله‌ها به دست ابراهیم زنجانی‌ها به دار آویخته خواهند شد: «فيضيه، اگر تهذيب در كار نباشد علم توحید هم به درد نمی‌خورد. ... شما مىدانيد كه مرحوم شيخ فضل اللَّه نورى را كى محاكمه كرد؟ يك معمّم زنجانى؛ يك ملّاى زنجانى محاكمه كرد و حكم قتل را او صادر كرد؛ وقتى معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه كس بيشتر است. در بعض روايات هست كه در جهنم، بعضيها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانيين در عذاب هستند، و دنيا هم از تعفُّن بعضى از اينها در عذاب است.» (صحيفه امام، ج١٣، ص: ۴٢٠) پرونده بنیاد تاریخ‌پژوهی در رابطه با نسبت حوزه علمیه، شهادت شیخ فضل‌الله و انحراف مشروطه @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢حوزه و خلأ مدرس‌ها و شیخ فضل‌الله ها ⚫️غفلت حوزوی و دار انگلیسی/٢ 🔹با وجود گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز هم در حوزه علمیه هستند که دخالت روحانیت در سیاست را با عناوین مختلف؛ از جمله «لزوم پرهیز از آلودگی سیاسی»، «عدم ورود به مسائل جناحی»، «پرداختن به مباحث عمیق علمی» و... زیر سؤال می‌برند. شکی نیست که روحانیت در همه جا باید نماد باشد؛ به مسائل جناحی و شخصی ورود نکند و پایبند به مبانی علمی عمیق باشد امّا عدم ورود روحانیت به سیاست باعث می‌شود که قوای حکومتی به تدریج فاسد شوند و از درون تهی شود و به عقب بازگردد: 🔸«... روحانيون را يكسره از دخالت بر كنار كردند؛ و با و تبليغات مسمومِ مُلهم از غرب، كه توسط روشنفكران و غرب و شرقزدگان خائن يا نفهم صورت مى‌گرفت، مجلس را در نظر روحانيون و متدينين به گونه‌اى ساخته بودند كه دخالت در از معاصى بزرگ و اعانت به ظلم و كفر بود! و روحانيت بكلى از صحنه خارج شد و به انزوا كشيده شد؛ و دست قلدران و شرق و غربزدگان باز شد؛ و كشور را به آنجا كشاندند كه ديديد و ديديم. مع الأسف امروز هم آن افكار پوسيده در نادرى از معممين بی‌خبر از دنيا ديده مى‌شود. در حالى كه اگر در هر شهرى و استانى چند نفر مؤثر افكار، مثل شهيد، را داشتند، مشروطه به طور مشروع و صحيح پيش مى‌رفت، و قانون اساسى با متمم آن، كه مرحوم حاج در راه آن شهيد شد، دستخوش افكار غربى و دستخوش تصرفاتى كه در آن شد نمى‌گرديد، و اسلام عزيز و مسلمانان مظلوم ايران آن رنج‌هاى طاقت فرسا را نمى‌كشيدند.» (صحيفه امام، ج١٨، ص: ٣٣۵) 📄پرونده بنیاد تاریخ‌پژوهی در رابطه با نسبت حوزه علمیه، شهادت شیخ فضل‌الله و انحراف مشروطه @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢سهل‌انگاری خطرناک ◀️غفلت حوزوی و دار انگلیسی/3 ⚫️تساهل و تسامح با سمی مهلک برای فضای سیاسی کشور است. سمی که در گذشته به خاطر لطافت روح یا سادگی یا اشتباه محاسباتی برخی بزرگان در فضای سیاسی کشور منتشر شد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشور زد. نمونه؛ مماشات با نفوذی‌ها بود که در نهایت موجب شهادت دیدبان مشروعیت؛ شیخ فضل الله و انحراف مشروطه شد: 🔹« این نکته را هم عرض بکنم؛ همه علما در قضیه‌ی با یکدیگر هم‌نظر بودند؛ یعنی بین مرحوم و مرحوم و مرحوم در فکر و نظر تفاوتی وجود نداشت؛ اما دیدشان نسبت به واقعیت‌ها و به‌اصطلاح روش‌ها و تاکتیک‌هایی که فکر می‌کردند باید عمل کنند، متفاوت بود. 🔸مرحوم شیخ فضل‌اللَّه انحراف را دیده بود؛ نمی‌شود گفت سید محمد طباطبایی یا مرحوم حاج سید عبداللَّه آن را ندیده بودند؛ چرا، آن‌ها هم می‌دیدند؛ منتها فکر می‌کردند باید با آن مماشات کرد تا بشود بر آن غلبه کرد؛ یعنی یک نوع در برخورد با نفوذی‌های مشروطه در آن‌ها مشاهده می‌شد، اما در مرحوم شیخ فضل‌اللَّه این معنا وجود نداشت؛ به همین جهت هم شیخ‌فضل‌اللَّه از همان زمان تا الان مورد تهاجم قرار گرفته است. (مقام معظم رهبری؛ انتشار در تاریخ: ۱۳۸۳/۰۵/۱۱) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیروی دولت از امام در کلام شهید رجایی 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/٧ 🔹آنچه که من تعهد دارم و آنچه که وزرای همکار من با من تعهد کرده‌اند که در خدمت شما آنچنان باشم بودن است. 🔸یعنی ما در رابطه با امام آنچنان حرکت می‌کنیم که آگاهانه می‌دانیم امام ما آنچنان رابطه‌ای دارد که کلیه روابط ما چه شخصی چه اجتماعی به فرمان اوست. 🔹همانطور که برای قبل از ٢٢ بهمن به رساله عملیه‌اش می‌نگریستیم امروز نیز رهنمودهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی هرنوع رهنمودی را به مثابه همان احکام موجود در رساله‌ها می‌نگریم. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی تاریخی-انقلابی شهید رجایی در مراسم تنفیذ 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/٨ شهید رجایی: اینک کشوری اسلامی، مجلسی اسلامی، ملتی مسلمان، رهبری جانشینِ به حق پیامبر و امام و در کنارشان رئیس‌جمهوری با دو ویژگی مهم مقلد امام و فرزند ملت ایستاده است. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سه گام تا شناخت اندیشه سیاسی شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری 🔹 برای درک بهتر خاستگاه معرفت سیاسی در اندیشه های شیخ فضل الله نوری و تجزیه و تحلیل راحت تر مبانی اندیشه ی سیاسی وی، باید به حوزه یی که مرحوم شیخ به آن تعلق داشت و در آن حوزه اندیشه های سیاسی و اجتماعی او بارور شد و شکل گرفت، نظر افکند. 🔸تاریخ زندگی سیاسی و اجتماعی شیخ نشان می دهد که نشو و نمای سیاسی او در یکی از پرشکوه ترین و موثرترین حوزه های روحانیت شیعه در دوران معاصر بوده است. حوزه ی سامرا که پس از هجرت میرزای شیرازی به این شهر به هر دلیلی که انجام نظریه ی دولت شریعت گرفت پایه ریزی شد، یکی از موثرترین حوزه های علمیه ی شیعه در تاریخ تحولات دوران معاصر است؛ 🔹زیرا حلقه‌ای که از حضور میرزای شیرازی تا دوران وفات او در حوزه ی سامرا تأسیس شد، از علما و فقها و مجتهدانی تشکیل شده بود که بعدها تمامی تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران و کشورهای شیعه را تحت تأثیر قدرت رهبری خود قرار دادند. به عبارت دیگر، تمامی تحولات مؤثر در تاریخ ایران تا انقلاب اسلامی، به نحوی متأثر از حوزه‌ی سامرا بود. 🔹بنابراین، قدم در درک حیات سیاسی مرحوم شیخ، شناخت دقیق و عمیق حوزه ی سامرا و آموزه های این حوزه است. پرداختن به این مهم، از حوصله ی این مقاله خارج است؛ اما در کتاب رهیافتی بر مبانی جنبش ها و مکتب های سیاسی شیعه در دوران معاصر، این مسئله تا حدودی تجزیه و تحليل شد. 🔸 گام در درک منزلت معرفت سیاسی در اندیشه های شیخ این است که ببینیم آن مرحوم، خود چه عنایتی به مفاهیم سیاسی داشته است. به عبارت دیگر، در اندیشه ی سیاسی شیخ، چه مفاهیمی اساسی بودند و این مفاهیم در بستر اجتماعی و نهم فرهنگی آن دوران، چه بازتابی داشته است. 🔹متأسفانه امروزه عده ای، با درکی که خود در شرایط جدید از مفاهیم دارند، به نقد و ارزیابی اندیشه نیاکان ما نشسته2اند و این مفاهیم را به گونه‌ای تحلیل و تبیین می‌کنند که ارمغان مطلوبی در شناخت ماهیت اندیشه متفکر مورد نظر به همراه ندارد. مرحوم شیخ دقیقا یکی از قربانیان چنین درکی است. 🔸اما حقیقت علمی به ما می‌آموزد که باید ببینیم آن‌ها چگونه و در چه شرایطی به این مفاهیم نگاه می‌کردند و چه تعابیری از این مفاهیم داشتند و از همه مهم‌تر، منزلت این مفاهیم در سازمان اندیشه آنان چقدر بود. 🔹 اقدام اساسی در شناخت ماهیت اندیشه سیاسی مرحوم شیخ این است که از ابتدا بدانیم درصدد ارزیابی اندیشه عالمی هستیم که قبل از آن‌که یک متفکر سیاسی باشد، یک عالم دین‌شناس است و اگر هم نگاهی به سیاست دارد، از منظر دینی است. اگر نتوانیم چنین موقعیتی را درک کنیم، در عمل، در مغالطه درک مفاهیم گرفتار فرهنگ، اندیشه سیاسی خواهیم آمد. 🔸 زیرا نگاه یک عالم دینی به مفاهیم سیاسی و اجتماعی، نگاهی دینی است. او آزادی را همانند یک نظریه‌پرداز، صرفا از بعد سیاسی تحلیل نمی‌کند، بلکه منزلت مفاهیمی چون آزادی، عدالت، حریت، مساوات، قانون، مجلس، قدرت سیاسی، اعتبار آرای عمومی و هر مفهومی را که در سیاست مورد نظر عالم سیاسی است، از دید دینی تجزیه و تحلیل می‌کند و در نهایت منزلت آن را با شئون دینی تطبیق می‌دهد. این شرایط را باید درک کرد و با درک آن جلوه‌گاه نظریه سیاسی این عالم را مشخص ساخت تا دچار تناقض‌گویی و از همه مهم‌تر داوری آلوده نشد. (مظفر نامدار، نظریه دولت شریعت، نگاهی به اندیشه سیاسی شیخ فضل‌الله نوری،فرهنگ شماره 27 و 28 ص4-2) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️آیا خاطره‌گویی آقای هاشمی رفسنجانی معتبر است؟ 🔻به بهانه انتشار گزینشی سخنان هاشمی رفسنجانی 🔹یکشنبه 10مرداد1400 سخنان دیده نشده مقام معظم رهبری در خصوص اختلافات ایشان با آقای اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شد و پشتوانه‌های استدلالی و عقلانی مذاکره با آمریکا و غرب، که جناب هاشمی و حسن روحانی هشت سال سرنوشت کشور را به آن گره زدند، به چالش کشیده شد. 🔸بعد از انتشار فیلم مذکور، برخی فیلمی کوتاه از سخنان او را منتشر کرده؛ تلاش کردند با خاطره‌گویی ایشان ضعف استدلالی وی را بپوشانند اما آیا خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی از اعتبار تاریخی لازم برخوردار است؟ پاسخ پژوهشگران بی‌طرف به این سؤال منفی است و پیش از این بنیاد تاریخ‌پژوهی کتابی را در نقد خاطرات وی منتشر کرده بود که علاقه‌مندان به مباحث انقلاب اسلامی و تاریخ جمهوری اسلامی را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم. 🔹مجموعه « » 10 مقاله در نقد خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی است که همگی در سال‌های حیات وی، منتشر شده است. تنوع مقالات در این اثر باعث شده ابعاد مختلفی از خاطرات آقای رفسنجانی مورد واکاوی و دقت تاریخی قرار گیرد. 📚معرفی کامل کتاب: 🔹🔸https://tn.ai/2182731 ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، فروشگاه کتاب انتشارات کیهان، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فخررازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210. 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
روز مباهله مظهر اطمینان و اقتدار ایمانی مقام معظم رهبری: -که یاد آن را باید گرامی داشت و بسیار مهم است- در واقع مظهر اطمینان و اقتدار ایمانی و تکیه بر حقّانیّت است و این، آن چیزی است که ما همیشه به آن احتیاج داریم. امروز هم ما احتیاج داریم به همین و همین تکیه بر حقّانیّت خودمان؛ چون در راه حق داریم حرکت می‌کنیم، به این باید در مقابل دشمنی دشمنان و دشمنی استکبار تکیه کنیم و الحمدلله تکیه هم می‌کنیم؛ از این جهت، ، افکار عمومی، سرجمع گرایش‌های مردمی کشور ما همین است که چون حقند، چون در راه درست دارند حرکت می‌کنند، یک اطمینان عمومی‌ای بحمدالله وجود دارد.(۱۳۹۷/۰۶/۱۵) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴هاشمی رفسنجانی و نامحرم دانستن مردم ⚫️پرونده ویژه /١ 🔹با مطالعه خاطرات آقای هاشمی مشخص می‌شود که نویسنده آن در این خاطره‌نویسی‌ها با بی‌پرده، صاف و شفّاف سخن نگفته است و حتی در مواردی عادی و پیش‌پا افتاده با پرده‌پوشی، ، سربسته و آهسته گذاشته و گذشته است، گویی را كه امام قدس سره الشریف با همه وجود به آن‌ها عشق می‌ورزید و آن‌ها را محرم راز می‌دانست، نامحرم می‌داند! 🔸جناب در جایجای خاطرات خود تلاش كرده است پیرامون رویدادها و جریان‌های تاریخی دوران انقلاب اسلامی با پرده‌پوشی و پنهان‌كاری قلم بزند و سخن بگوید. البته آوردن برخی از موضوعات و رویدادهای سیاسی شاید در یک برهه زمانی به امنیت كشور و نظام نباشد و برای بازگو كردن آن به گذر زمان نیاز باشد، لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود برخی از جریان‌ها و رویدادها را سربسته گذاشته و گذشته است كه نه‌تنها جنبه اسرار و امنیتی نداشته، بلكه توضیح آن برای مردم می‌توانست یک سلسله واقعیت‌های تاریخی را روشن كند تا برای نسل امروز و نسل‌های آینده درس عبرت باشد. 🔹از این دست جریان، دستگیری و مرگ شیخ در سال ١٣۶٠ است كه در پرده ابهام مانده و تاكنون نیز كسی برای مردم توضیح نداده است كه نامبرده چرا دستگیر شد و چگونه درگذشت؟! در آن روزها این خبر را كه لاهوتی بر سر هواداری از »! با امام و نظام مشكل پیدا كرده و در صف مخالفان قرار گرفته است همگان دریافتند، لیكن علت دستگیری و بازداشت او از سوی و مرگ او در زندان در همان ساعت‌های اولیه‌ای كه بازداشت شده بود، تاكنون برای ملّت ما روشن نشده و در پرده ابهام مانده است. 🔸انتظار می‌رفت كه جناب هاشمی رفسنجانی چون با این جریان از نزدیك درگیر بوده است، بی‌پرده و واقعیت‌ها را آشكار سازد و مردم را در متن این رویداد تاریخی قرار دهد. بی‌تردید شرح و بیان موضع سیاسی آقای لاهوتی و این‌كه چرا دادستان انقلاب اسلامی او را بازداشت كرد و آیا مرگ او به علت یا سكته بود، از مسائل مهم امنیتی و اطّلاعاتی نیست كه بازگو كردن آن به مصلحت نظام جمهوری اسلامی نباشد لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود این جریان را به گونه‌ای سربسته، پیچیده و با پرده‌پوشی و نهان‌كاری مطرح می‌كند و می‌گذرد كه جز رازداری برای یک خطاكار و در تاریكی نگاه داشتن مردم، نامی نمی‌توان بر آن نهاد.(برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️خاطرات هاشمی؛ تاریخ یا معرفی‌نامه خانوادگی؟! ⚫️پرونده ویژه /٢ 🔹آقای هاشمی رفسنجانی در خاطره‌نویسی‌های خود تلاش کرده كه با مناسبت یا بی‌مناسبت از افراد و اعضای خانواده سخنی به میان آید! گویا انگیزه اصلی از این خاطره‌نویسی‌ها مطرح كردن و معرفی كردن ، ، نزدیكان و بستگان بوده است، نه روشن و آشكار كردن زوایایی از و انقلاب اسلامی. در خاطرات ایشان آمده است: 🔸«... مهدی و یاسر از این‌كه در صف اول نماز [جمعه] دیده می‌شوند خیلی خوشحال بودند... 🔹... و از مدرسه آمدند، مقداری خوابیدند خسته بودند... 🔸...مهدی و یاسر به برف‌بازی در باغچه مشغول‌اند، گاهی هم دعوا می‌كنند... 🔹... یاسر به درد گوش مبتلا شد و بیدارمان كرد، قرص خورد و خوابید... 🔸... بچه‌ها عفت و مهدی را با لباس در آب انداختند... 🔹... من و عفت و فاطی و مهدی و یاسر برای روزه گرفتن سحری خوردیم!... 🔸... عفت و فاطی و محسن برای مراسم احیا به جامعة‌الصادق رفتند... 🔹... برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم... عفت و بچه‌ها هم آمدند. مهدی و یاسر از این‌كه در فیلم و در صف اول نماز دیده می‌شدند خیلی خوشحال بودند... 🔸... عفت به خانه فائزه رفت... 🔹...دیروقت به خانه آمدم. محسن و عفت بیدار بودند... 🔸...تلفنی با جبهه تماس گرفتم و خبر رفتن فرزندم محسن را به قرارگاه كربلا دادم... وقتی داشتم به مجلس می‌رفتم محسن را دیدم كه لباس بسیجی پوشیده آماده حركت است. لذت بردم...» ◀️جناب هاشمی رفتن به جبهه را با آب و تاب روایت كرده و از خویشتنداری همسرش در برابر به جبهه رفتن فرزندشان چنین بالیده است: «... جالب است كه هم با صبر و منطق برخورد می‌كند و با این‌كه معمولاً غیبت خیلی كوتاه بچه‌هایش را متحمّل نمی‌شود، در این مورد اظهاری نمی‌كند. این روحیه در بسیاری از مادران مسلمان كه فرزندانشان داوطلبانه به جبهه می‌روند وجود دارد...» لیكن به نظر می‌رسد این رفتن به جبهه جنبه داشته و بازدیدی از بوده است؛ ثانیاً بنابر آنچه در خاطرات جناب هاشمی آمده مهندس محسن در تاریخ ١٠/مرداد/۶١ رهسپار شده است، مشخص نیست چند روز یا چند ساعت در مناطق جنگی گذرانده است كه پس از آن، بازدید از در اطراف یزد داشته و متعاقباً در تاریخ دوشنبه اول شهریور ۶١ به تهران رسیده و در جمع خانواده قرار داشته است. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻ژست رهبری و فرماندهی ⚫️پرونده ویژه /٣ 🔹از دیگر نكته‌هایی كه در خاطرات فراوان خودنمایی می‌كند، ادعای رهبری و راهنمایی در نهضت و انقلاب، حتی در مورد امام است؛ این‌گونه داعیه‌ها و خودنمایی‌ها در لابه‌لای خاطره‌گویی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود كه در كارنامه او هیچ‌گونه نمونه‌ای از درایت، مدیریت و توانایی برجسته در امور كشوری و كشورداری و ابتكار عمل در عرصه سیاسی و زمامداری و نیز در عرصه جنگ و جبهه دیده نمی‌شود و از نقش فرماندهی ایشان در دوران - با این‌كه جانشینی فرماندهی كل قوا را بر دوش داشته است- نكته‌های برجسته‌ای روایت نشده است و اصولاً در دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی كمتر حضور داشته و بیش‌تر با تنها از پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها آگاهی می‌یافته است. البته در این مورد نیز غالباً شادروان حاج خبرهای تازه و دست اول به ایشان می‌داده‌اند. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔴نادیده انگاشتن ویژگی‌های برجسته امام ⚫️پرونده ویژه /۴ 🔹آنان‌كه امام را از نزدیك دیده و چند صباحی با ایشان دیدار و گفت و گویی داشته‌اند می‌دانند كه در گفتار و كردار ایشان نكته‌های گرانبهایی نهفته بود كه به انسان‌ها درس می‌داد و آنانی كه آمادگی داشتند می‌توانستند از رفتار و كردار ایشان درس‌ها بیاموزند و پند بپذیرند و در راه خودسازی از آن بهره‌ها بگیرند، از این رو می‌بینیم برخی از طلّابی كه در پای درس امام می‌نشستند و با امام دیدار و گفت و گویی داشتند از ویژگی‌های امام خاطره‌هایی دارند كه اگر نتوانستند از آن الگو بگیرند، دست كم برخی از آن را در مصاحبه‌ها و نوشته‌های خود بازگو كرده‌اند كه اكنون زیر عنوان ویژگی‌های امام به چاپ رسیده و منتشر شده است. 🔸در مورد خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی پرسش این است كه جناب ایشان در درازای ده سال آزگار دیدار و گفت و گو با امام آیا نكته‌های برجسته، آموزنده و در خور بهره‌گیری در گفتار و كردار امام ندیدند كه در خاطرات خود از آن یاد كنند یا این‌كه پرداختن به ویژگی‌ها و برجستگی‌های امام را دون شأن خود می‌دانستند و بی‌اعتنا از كنار آن گذشتند؟ 🔹آخر كسی كه در خاطرات خود حتی را برجسته كرده و آورده است چگونه امكان دارد در آن سال‌های متمادی كه نامبرده با امام در ارتباط بود سخنی بدیع و آموزنده از امام نشنیده باشد كه در خاطراتش بازگو كند تا نسل امروز و نسل‌های آینده از آن بهره گیرند و الهام پذیرند؟ (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻خلاف‌گویی هاشمی رفسنجانی پیرامون برخی از جریان‌ها ⚫️پرونده ویژه /۵ 🔹جناب هاشمی در خاطرات خود افزون بر نهان‌كاری و پوشیده داشتن برخی از رویدادها از مردم، برخی از رخدادها مانند جریان را آنگونه كه باید و شاید بازگو نكرده بلكه مطالبی خلاف واقع آورده است كه به بررسی ژرف و همه‌جانبه نیاز دارد تا واقعیت آن جریان و كسانی كه در آن نقشی داشتند و چگونگی ارتباط آنان با مقامات امریكایی و انگیزه آنان از نزدیك شدن به شیطان بزرگ به درستی روشن و آشكار شود و ملّت ایران در جریان متن آن رخداد قرار گیرد. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⬅️خاطراتی گنگ، ابتر و خنثی ⚫️پرونده ویژه /۶ 🔹در جایجای این خاطرات - حتی در موارد برخی از جریان‌ها و رویدادهای عادی و پیش پا افتاده می‌بینیم كه پرده‌پوشی و نهان‌كاری صورت گرفته است و خاطره‌های جناب هاشمی را در بسیاری از موارد، خنثی، بی‌فایده و شبهه‌برانگیز ساخته است. مانند: «آقای خلخالی آمد و شبهه‌ای را برطرف كرد كه نویسنده نامه موهن را می‌شناسد»! راستی خواننده از این جمله گنگ و بی‌سروته چه می‌فهمد و آوردن آن در خاطرات چه خدمتی به تاریخ است و چه اطّلاع و آگاهی به خواننده می‌دهد؟ 🔸یا مانند این خبر كه: «... امروز ناهار میهمان آقای بودم؛ درباره منتظری بحث شد.» آیا باز كردن این بحث در خاطرات كه اكنون هم آقای فوت كرده و هم بیت او هویت خود را از دست داده است، برخلاف و كشور است؟ یا این‌كه جناب هاشمی اصولاً به یاد ندارد كه در آن روز با مرحوم ربّانی املشی درباره بیت منتظری چه بحث و گفت و گویی كرده‌اند؛ در این صورت باید پرسید آوردن این چه برآیندی می‌تواند داشته باشد و چه فایده‌ای به حال خواننده دارد و چه خدمتی به تاریخ است؟ 🔹ما برای روشن شدن این واقعیت كه بخش زیادی از خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی نه برای خواننده فایده‌ای در بر دارد و نه نكته ناگفته و ندانسته‌ای را در تاریخ روشن و آشكار می‌سازد و نه كمک و راه‌گشایی برای محققان و پژوهشگران است، آورده‌های گنگ، ابتر و نارسای خاطرات او را دنبال می‌كنیم: 🔸«صبح زود آقای آمد و درباره تنبیه متخلّفان توضیحاتی داد. 🔹عصر، آمد و از اینكه در جریان اخیر بخشی از نیروهای شیعه لبنان به اتهام سازش طرد شده‌اند، گله داشت و معتقد بود كه سفیر ما عامل وحدت نیست. 🔸احمدآقا آمد و راجع به و چیزهای دیگر(!) مطالبی داشت. 🔹عصر یكی از معلمان مدرسه دخترانه پارسا آمد و از كارهای ایذایی در آنجا در مخالفت با انقلاب می‌گفت؛ بیش‌تر برداشت بود تا خبر موثق. 🔸صبح به زیارت امام رفتم. از آقای دفاع كردم و گفتم مظلوم واقع شده. 🔹آقای ری‌شهری... نگران آثار تصمیم‌های فوق قانونی امام در بیانیه‌های اخیر بود. 🔸آقای مهندس تلفن كرد كه خبرگزاری اطّلاع داده است كه در به اتهام قاچاق تریاک بازداشت و با سپردن وثیقه آزاد شده. احمدآقا تلفن كرد و گفت صادق خودش تكذیب كرده است و معتقد است كه در ساكش گذاشته‌اند. 🔹تعویض دادستان كل كشور [ربّانی املشی] مواجه با علامت سؤال شده و جواب قانع‌كننده‌ای نداریم به مردم بگوییم. 🔸ستاد پیگیری فرمان امام پرونده آقای سید حسین موسوی تبریزی به دادگاه را به خاطر بازداشت غیر قانونی چند نفر در فرودگاه اعلام كرده است. 🔹احمدآقا آمد و گفت فردا می‌خواهد به ملاقات برود برای مذاكره در خصوص سمت جدیدی كه ممكن است عضویت باشد. 🔸شب جلسه شورای مركزی حزب داشتیم. آقای ربّانی املشی هم شركت كرده بودند. احمدآقا امروز در منزل‌شان با ایشان ملاقات كرده و پیشنهاد عضویت در شورای نگهبان داده كه قبول نكرده است. 🔹آیت‌اللّه خامنه‌ای برای راضی كردنشان، خصوصی با ایشان مذاكره كردند. آخر شب احمدآقا تلفن كرد كه باز هم هنوز نپذیرفته؛ قرار شد من هم با ایشان صحبت كنم... با آقای ربّانی املشی تماس گرفتم ایشان سخت رنجیده است و از طرف اطرافیان تحت فشار است كه سمتی نپذیرد. ایشان را نصیحت كردم و گفتم این مقابله به حساب می‌آید و خسارت دارد، قرار شد قبول كند... بالاخره پیش از ظهر اطّلاع داد كه پذیرفته است، به احمدآقا اطّلاع دادم. اگر حكم ایشان اعلام شود به خیلی از بحث‌ها خاتمه خواهد داد.» (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔴عزای سیدالشهداء علیه‌السلام و مبارزه با قرارداد استعماری ١٩١٩ ◀️سالگرد امضای قرارداد ننگین ١٩١٩ 🔹« در آستانه محرم ١٣٣٨ق/ ١٢٩٨ ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد ١٩١٩ بود. 🔸 در ذی‌حجه ١٣٣٧ محصلین تهرانی با انتشار اعلامیه‌ای، از علما خواستند که مساجد را سیاه‌پوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. 🔹جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضه‌خوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانی‌ها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند. 🔸در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. 🔹 با وقوع کودتای ٣ اسفند ١٢٩٩ سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را به نقل از یکی از دوستان خود بازگو می‌کند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای ١٢٩٩ و اهداف آن می‌پرسد و کنسول می‌گوید: 🔸«پس از شکست قرارداد ١٩١٩ از ناحیه نایب‌السلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... : ١. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یک‌جا ٢. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران ٣. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن ۴. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط ۵. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است. ۶. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگ‌ترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص١۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.