تهدیدی جدی برای نظام؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 3
آیا این حوادث و درگیریها برای نظام جمهوری اسلامی تهدید جدّی به شمار نمیآید؟
🔹 نظام جمهوری اسلامی در طول این 30 سال، حوادثی را از سر گذرانده است که جریان پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در برابر آن ناچیز است. روزهایی بر #ملّت_انقلابی_ایران گذشت که میلیشیای سازمان منافقان با رگبار مسلسل در خیابانهای تهران به تظاهرات دست میزدند و جوانان مظلوم #بسیجی و #حزباللّهی را به خاک و خون میکشیدند.
🔸مردم روزهایی را پشت سر گذاشتندکه به طور میانگین در هر روز 30 #ترور_کور در تهران روی میداد و بیگناهانی صرفا به دلیل اینكه ریش داشتند، قیافه #حزب_اللّهی داشتند، عکس امام در محل کارشان بود، معمم بودند و... به دست اعضای #سازمان_منافقان ترور میشدند و به شهادت میرسیدند.
🔹ترور شخصیتهایی مانند #استاد_مطهری و #استاد_مفتح، انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت بیش از 72 تن از مسئولان و مقامات بلندپایه کشور و از بهترین فرزندان ملّت همانند #شهید_بهشتی، از فجایع دردناکی بود که در هر کشوری اگر روی میداد، میتوانست شیرازه نظـام را از هم بگسلد و نظام را ساقط کند.
🔸جنگ تحمیلی 8 ساله و پشتیبانیهای نظـامی، مالی، لجستیکی و تبلیغاتی دولتهای مقتدر جهان و منطقه از صدام، از توطئههای خطرناک و فرسایشی بود که #ملّت_انقلابی_ایران توانست از سر بگذراند و از آن پیروز بیرون بیاید.
🔹جریان شکننده #مهدی_هاشمی و واداشتن قائم مقام رهبری به رویارویی با نظام جمهوری اسلامی از دیگر توطئههای خطرناکی بود که ملّت قهرمان پرور ایران با صلابت و شکیبایی آن را از سر گذراند و صدها رویداد، جریان و توطئههای ریز و درشت دیگر که بازگو کردن آن از مجال این بخش بیرون است و به راستی «مثنوی هفتاد من کاغذ شود».
🔸بنابراین، ماجراجوییهای سیاه و دامنهدار دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری، ناچیزتر از آن است که بتواند برای نظام مقتدر و مردمی جمهوری اسلامی ایران خطر ساز باشد و باید گفت دشمن «عرض خود میبرد و زحمت ما میدارد».
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص217-216
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برخورد خشونتآمیز با تظاهرکنندگان؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 4
برخورد خشونتآمیز نیروهای انتظامی و بسیجی با تظاهرکنندگان را چگونه میتوان توجیه کرد؟
🔹1. ادعای خشونت، از شایعهسازیها، سیاهنماییها و جنگ روانی بود که ضد نظـام جمهوری اسلامی به راه انداختند و لیستی از قربانیان ساختگی خشونت به نمایش گذاشتند، مانند #علیرضا_توسلی، #ترانه_موسوی و... که مایه رسوایی بیشتر منافقان جدید و همدستان آنها گردید.
🔸2. نقش #عوامل_نفوذی در ایجاد خشونت برای بدنام کردن و به زیر سؤال بردن نیروهای بسیجی و #حزباللّهی، انتظامی و نظام جمهوری اسلامی را نباید از نظر دور داشت، برخی رویدادها و جریانهایی که در آشوبهای خیابانی اتفاق افتاد، نشان از این واقعیت دارد که عناصر مرموز و چهرههای ناآشنایی به نام نیروهای بسیجی و انتظامی به خشونتهایی دست زدند و وحشیگریها کردند. چنان که در روز 15 خرداد 42 که مردم تهران در راه حمایت از امام به پا خاسته و به دستگیری ایشان اعتراض داشتند، شماری از عناصر نفوذی ساواک با لباس مشکی و با شعار #یا_مرگ_یا_خمینی با تظاهرکنندگان همراه شدند و به جنایاتی دست زدند. این شگرد کهنه و زنگزده عوامل بیگانه در حوادث اخیر نیز بار دیگر تکرار شد؛ #خشونتآفرینان از جیرهخواران و مأموران برخی از سفارتخانهها بودند که به یک کرشمه دو کار میکردند، به نام نیروهای بسیجی و حزباللّهی به وحشیگریهایی دست میزدند تا این #نیروهای_مردمی را بدنام کنند و دیگر اینکه با تشدید خشونت و رفتار غیرانسانی درگیریها را شدت بخشیده و گسترش دادند.
🔹3. تندرویهایی از سوی افراد ساخته نشده و ناپخته در میان نیروهای انتظامی و امنیتی دیده شد. بیتردید کسانی که مسئولیت امنیت جامعه را بر دوش دارند، همگی از افراد تربیت شده به آداب اسلامی و موازین اخلاقی نیستند و نمیتوان انتظار داشت که در برخورد با آشوبگران و فتنهجویان بتوانند طبق موازین قانونی رفتار کنند و هیچگونه خطایی از آنها سرنزند.
🔸4. برخی برخوردها گریزناپذیر بود. نمیتوان انتظار داشت نیروهایی که حافظ جان و مال و امنیت شهروندان هستند، آن گاه که وحشیگریها، آتشسوزیها، تخریب اماکن عمومی و تجاوز به جان، ناموس و مال مردم از سوی آشوبگران را شاهد هستند، به نوازش اراذل و اوباش بپردازند، بنابراین، ناگزیرند جدّی و قاطع برخورد کنند و در این برخورد جدّی ممکن است خدای ناخواسته فاجعه جبرانناپذیری پیش بیاید که اجتنابناپذیر است.
🔹همین مشکل را در اداره زندانها به ویژه در برههای که شمار زیادی به زندانها گسیل میشوند، میتوان دید که خواه ناخواه، کنترل از دست مسئولان خارج شده و چه بسا حادثه ناگواری ممکن است روی دهد. ما نمیگوییم باید از کنار هرگونه اعمال غیرقانونی و تخلفات - چه عمدی و چه اتفاقی - گذشت و آن را نادیده گرفت. اما راه علاج آن نامهپراکنیها و تهیه خوراک تبلیغاتی برای دشمن نیست.
🔸انسانی که مغرض و مریض نباشد، آن گاه که از رفتاری خشونتآمیز، غیرقانونی و غیراخلاقی خبردار میشود، جار نمیزند و معرکه نمیگیرد، بلکه از راه قانونی و ارتباط با مراجع ذی ربط میکوشد که با بیقانونیها و قانونشکنیها مقابله کند. اینهایی که دنبال این هستند خبر ناگواری را به دست آورند و بدون کوچکترین تحقیق و بررسی روی صدق و کذب شنیدهها، آن را در بوق و کرنا بدمند و روی آن معرکه بگیرند، دلسوز ملّت، کشور، انقلاب و نظام نیستند و هدفشان رویارویی با قانون شکنی نیست، آنها درد دیگری دارند و آن درد قدرت، و شهوت مقام و منصب است. بگذریم از گروهکهای ورشکستهای که امروز از آزادی و دموکراسی فراوان دم میزنند، لیکن اگر خدای ناخواسته روزی به قدرت دست یابند، خون مخالفان خود را در شیشه میکنند، قلمها را میشکنند و هر صدای مخالفی را در سینه خفه میکنند، همانطور كه در گذشته در برخی از مقاطع که به مقامی دست یافتند، با #بایکوت_مخالفان و #سانسور اندیشهها و دیدگاههای دیگران روی فالانژها را سپید کردند که شرح آن مجال دیگری میخواهد.
🔹مگر فراموش كردهایم كه همین جریانها در انتخابات دوم خرداد سال 76 نیز روی داد و عدهای روی كار آمدن #اصلاحات و #جامعه_مدنی را نشان از دیكتاتوری و فضای بسته دولت آقای #هاشمی عنوان میكردند، حالا چه شده همه در یك جبهه قرار گرفتند؟!
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص220-218
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جدایی خواص سیاسی و آینده نظام؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 5
با این روند، که برخی از شخصیتهای سیاسی و انقلابی از نظام جدا میشوند، آینده این نظام به کجا خواهد کشید؟
🔹انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی، وامدار هیچ مقام و شخصیتی نمیباشد. انقلاب اسلامی ریشه در تودههای ملّتی آگاه، انقلابی، دینباور، قهرمانپرور، ایثارگر و شهادتطلب دارد و دارای ایدئولوژی قوی و نیرومند اسلامی میباشد. بنابراین، همانگونه که تداوم دین حنیف اسلام و قوام آن به اشخاص و افراد نمیباشد، حیات ملّت ایران نیز به شخصیتهای ملی و رجال برجسته ایرانی بستگی ندارد؛ جاودانگی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به اسلام و ملّت ایران است. اقبال و ادبار افراد، اشخاص و چهرهها نمیتواند به این جاودانگی و بالندگی آسیب وارد کند.
🔸در صدر اسلام نیز دیدیم بسیاری از کسانی که به اسلام گرویده بودند، در روز امتحان و آزمون به علت #خواستههای_نفسانی و وسوسههای شیطانی، به بیراهه رفتند «ارتد الناس بعد النبی الا ثلاثة او اربعة» لیکن به رغم آن کژرویها و خیانتها و ضربههای سنگینی که از سوی آن جماعت وارد آمد، آیین مقدس اسلام به راه خود ادامه داد و پایدار و استوار پیش رفت و بیراههپوییها، قدرتطلبیها و بدعتگزاریهای گوناگون و رنگارنگ، نتوانست اسلام را از نورافشانی، ظلم و ظلمتستیزی و آزادی و عدالتآفرینی باز دارد و نور خدا را خاموش کند. ثانیاً به گفته شاعر:
آنجا که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد؟
🔹در جایی که افرادی همانند آقای منتظری و چهرههایی مانند بنیصدر و قطبزاده و گروههای ریشهداری چون #سازمان_منافقان، آن گاه که از نظام و انقلاب جدا شدند، جز رسوایی و بیآبرویی طرفی برنبستند و نتوانستند به نظـام آسیبی برسانند، مخالفخوانی چند مهره سوخته که عملکرد خودشان و رفتار ناهنجار اطرافیها، آقازادهها و نورچشمیهایشان آنان را در میان مردم بیآبرو کرده است، نه تنها برای انقلاب و نظام ضرر و زیانی به همراه ندارد، بلکه مایه استواری بیشتر نظام میشود.
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص221-220
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/1
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 6
آیا فشار و شکنجه زندانیان، آنان را به اعتراف در پشت تلویزیون وامیدارد یا خم رنگرزی در زندان قرار دارد که وقتی پای زندانی به آنجا میرسد فوراً رنگ میگیرد و از این رو به آن رو میشود؟
در زنــدان بیتردید خم رنگرزی نیست که زندانیان را رنگ کند و دگرگون سازد، لیکن عواملی در این تحول و دگرگونی نقش دارند که ما به برخی از آن اشاره میکنیم:
🔹1. خودباختگی
بیشتر عناصر روشنفكرمآب تا وقتی كه در جو قرار دارند، در جمع یاران و همكاران هستند و در محافل روشنفكری خودنمایی میكنند، خیلی ادعا دارند و رجز میخوانند و به اصطلاح «هل من مبارز» میطلبند لیكن به محض اینكه پایشان به زندان رسید بدون اینكه كوچکترین فشاری بر آنان وارد شود با 180 درجه چرخش، به سازش و كرنش روی میآورند و تسلیم میشوند.
با نگاهی گذرا به پرونده و پیشینه این قبیله در دوره ستمشاهی میبینیم، غالب روشنفكرهایی كه ادعای مبارزه داشتند، به محض اینكه به زندان گسیل میشدند بدون اینكه حتی یك سیلی بخورند، میبریدند و سر تسلیم فرود میآوردند...
🔸2. ارائه اسناد و مدارک غیر قابل انکار
آن گاه که متهم در زندان با اسناد و مدارک روشنی از جانب بازجو رو به رو میشود که عملکردهای ریز و درشت او را كه ضدنظام، ملّت و کشور انجام داده است، به نمایش میگذارد و خیانتهای او را برملا میکند، بیتردید خود را میبازد، تسلیم میشود و راه سازش و همکاری را در پیش میگیرد.
کسانی که در دوران #طاغوت و یا در این دوره چند صباحی را در زندان گذرانده باشند، میدانند بزرگترین ضربه روحی برای زندانی وقتی است که دریابد همه کارها و فعّالیّتهای سری و زیرزمینی او کشف شده و بازجو از رازهای ریز و درشت او باخبر است، که در آن لحظه به طور کلی از پا در میآید و اگر از ایمانی استوار برخوردار نباشد به اصطلاح معروف «به غلط کردن میافتد».
🔹3. شکسته شدن جو
بسیاری از کسانی که در صحنه سیاسی به مبارزه و رویارویی با نظام برمیخیزند، هدف مشخص و مقدسی ندارند و با تأثیرپذیری از موجی که در اطرافشان پدید میآید به جنب و جوش میآیند، جو گیر میشوند و همراه موج ایجاد شده حرکت میکنند، شعار میدهند، به کارهایی دست میزنند و ناخودآگاه به سمت و سوی نامشخصی حرکت میکنند. اما در زندان به دور از آن محیط کاذبی که در اطرافشان ایجاد شده بود، به خود میآیند، از خود میپرسند که چرا در زندانم؟ چه هدفی مرا به این بند کشانده است؟ میبیند که هدف برجستهای نداشته و درواقع، قربانی جنجال و تشویق و تعریف کسانی شده است که دور او را گرفته بودند و معلوم نیست روی چه انگیزهای برای او «به به، چه چه» میزدند و او را جلو میبردند. از این رو، متنبه و پشیمان میشود و زبان به عذرخواهی میگشاید و یک سلسله واقعیتها را بازگو میکند.
🔸4. فریب خوردگی
برخی از کسانی که در فعّالیّتهای سیاسی شرکت میکنند و یا به عملیاتی دست میزنند و ضد نظام کاری صورت میدهند، بر این باورند که به راستی در راه خدمت به ملّت، کشور و حتی انقلاب اسلامی گام برمیدارند و با جریانهایی که بر خلاف مصالح مردم و اسلام کار میکند، رویارویی و مبارزه میکنند. لیکن در زندان با دلایل و مدارکی رو به رو میشوند که در مییابند آلت دست شدهاند، فریب خوردهاند، باندهای مرموز و قدرتطلب آنان را برای پیشبرد اغراض خویش - نه مصالح مردم و اسلام و انقلاب - فریب داده و کورکورانه به دنبال خود کشاندهاند. از این رو، سخت به خشم میآیند و برای جبران گذشته به بیان یک سلسله حقایق میپردازند و از گذشتهها اظهار پشیمانی میکنند.
🔹5. ناامیدی و سرخوردگی
برخی از کسانی که #ضد_نظام جمهوری اسلامی به کاری دست زدهاند، بر این باور بودند که به زودی و با یک خروش و خیزش و سر و صدا، بر موج سوار میشوند و به قدرت میرسند و اصولاً برای اینکه از مقام و منصبی که به زودی برای عدهای فراهم میشود محروم نشوند، همرنگ جماعت شده و به موج پیوستهاند، لیکن یک باره چشم باز میکنند، میبینند به جای نشستن بر مسند قدرت در گوشه زندان نشسته و آب خنک میخورند، از این رو، ناامید و سرخورده میشوند و برای نجات خود به یک سلسله اعترافات دست میزنند. آنها نه مرد رزم بوده و نه حال و حوصله زندان و محرومیت اینگونهای داشتهاند، سوراخ دعا را گم کرده و سر از زندان در آوردهاند.
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/2
🔸6. آگاهی و بیداری
بحثهای علمی، منطقی و مستدلی که برخی از بازجویان دانا و با تجربه با متهم در زندان دنبال میکنند، گاهی در ایجاد تحول، دگرگونی و آگاهی زندانی نقش بسزایی دارد و زندانی اگر به بیماری عناد، غرضورزی، کینهتوزی و... دچار نباشد در برابر منطق و استدلال علمی، تسلیم میشود و عذاب وجدان از جفایی که با موضعگیریهای ناروای خود بر ملّت، کشور و انقلاب روا داشته است او را بر آن میدارد که با یک سلسله اعترافات و بازگو کردن حقایق، جبران مافات کند و آب رفته را به جوی باز آورد.
🔹7. تاکتیک و ترفند
برخی از متهمان که پس از زندانی شدن به مصاحبه تلویزیونی میپردازند، در راه رویارویی با انقلاب و نظـام جمهوری اسلامی مأموریتهایی دارند که میبینند اگر در زندان بمانند، آن مأموریتها از دست خواهد رفت و نقشهها نقش بر آب خواهد شد، از این رو، به شکل تاکتیکی به توبه میپردازند، از گفتار و رفتار گذشته اظهار پشیمانی میکنند تا کیفر سنگینی نبینند و هرچه زودتر آزاد شوند و بتوانند توطئههای براندازی و مأموریتهای شیطانی خود را دنبال کنند.
🔸برخی نیز در مفاسد اخلاقی کثیفی غوطهورند و پرونده سنگین و ننگینی در زمینه مسائل اخلاقی، مالی و... دارند و میکوشند با یک سلسله موضعگیریهای مردمی و مصاحبههای تلویزیونی از برملا شدن آن مفاسد و زشتکاریها پیشگیری کنند و سرشت زشت خود را کماکان پوشیده دارند.
🔹این عوامل و عوامل دیگری در مصاحبه تلویزیونی متهمان زندانی نقش اصولی و ریشهای دارد، اما آن چه در سؤال آمده است «فشار و شکنجه»! باید بدانید که هیچ نوع فشار و شکنجهای نمیتواند زندانی را اینگونه به نطق آورد و به سخنرانی و مصاحبه دامنهدار و گسترده تلویزیونی وادارد. فشار و شکنجه تنها میتواند او را ناگزیر سازد که در پشت تلویزیون به اظهار ندامت و پشیمانی بپردازد و درخواست عفو و بخشش کند که در این مصاحبههای تلویزیونی زندانیان، کمتر دیده شد.
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص227-222
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴آغازگران خیزش قهرآمیز
سالروز شهادت بخارایی و یاران
🔹در پى قيام 15 خرداد 42 مردان عارف و پارسايى مانند #صادق_امانى كه ساليان درازى بود داراى تشكل خاص مذهبى بودند و همراه ديگر گروههاى مذهبى #جمعيت_مؤتلفه_اسلامى را پديد آورده بودند، بر آن شدند سازمانى چريكى به عنوان شاخه نظامى جمعيت تشكيل دهند.
🔸اعضاى اصلى اين سازمان: #صادق_امانى، #محمد_بخارايى، #مرتضى_نيکنژاد و #رضا_هرندى بودند. سازمان يادشده پس از مطالعات و بررسىها به خطوط كلى استراتژى مبارزه مسلحانه و دست زدن به ترورهاى دستهجمعى مهرههاى رژيم شاه، به عنوان نقطه شروع عمل مسلحانه، ايمان پيدا كردند و با اعدام انقلابى #حسنعلى_منصور به اين باورمندى خود جامه عمل پوشانيدند.
🔹حسنعلى منصور، نخستوزير شاه در ساعت ده صبح روز پنجشنبه، اول بهمن ماه 1343 در هنگام پياده شدن از ماشين در ميدان بهارستان، در مقابل مجلس شوراى ملى مورد حمله محمد بخارايى قرار گرفت. بخارايى دو گلوله به طرف او شليک كرد. گلوله نخست به شكم او اصابت كرد و امعا و احشاى او را در هم ريخت. گلوله دوم بر گلوى او نشست و حلقوم او را دريد و او را از پا درآورد.
🔸رضا هرندى و مرتضى نيکنژاد نيز در صحنه حضور داشتند و محمد بخارايى را همراهى مىكردند و بنا داشتند كه اگر تير بخارايى به هدف اصابت نكرد، بىدرنگ وارد عمل شوند و به اعدام انقلابى حسنعلى منصور دست بزنند. به دنبال تيراندازى محمد بخارايى، مرتضى نيکنژاد نيز چند تير هوايى شليک مىكند تا گارد محافظ را به وحشت افكند و زمينه گريز #بخارايى را از صحنه فراهم سازد. شليک تيرهاى هوايى از سوى نيکنژاد، محافظان نخستوزير را تا آن پايه به وحشت مىاندازد كه بخارايى را رها مىكنند و راه گريز را در پيش مىگيرند. محمد بخارايى، هنگام فرار زمين مىخورد و توسط مأمورانى كه در اطراف مجلس شوراى ملى نگهبانى مىدادند دستگير مىشود. ديگر ياران او به سلامت از صحنه مىگريزند.
منبع: نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1118
#محمد_بخارایی
#جمعیت_مؤتلفه_اسلامی
#حسنعلی_منصور
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مخالفت امام با اقدامات مسلحانه
سالروز شهادت بخارایی و یاران
🔹 #هيأتهاى_مؤتلفه_اسلامى براى كشتن مقامات دولتى كوشيدند از امام مجوز بگيرند، ليكن با مخالفت امام مواجه شدند. امام علل مخالفت خود را با اقدام مسلحانه چنين بيان كرده بود:
🔸1ـ با ترور فردى نتيجهاى عايد نمىشود. هر يک از مقامات دولتى كه كشته شود، نيروهاى ديگرى جايگزين مىشوند و همان سياست يا بدتر از آن را دنبال مىكنند.
🔹2ـ ما را در دنيا #تروريست معرفى خواهند كرد و حرفهاى منطقى ما به زير سؤال خواهد رفت.
🔸3ـ حركتهاى اينگونهاى با هرج و مرج، ناامنى و آشوب و بلوا همراه خواهد بود و #استقلال و #امنيت_كشور را با خطر جدى مواجه خواهد كرد. (نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1126)
🔹حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی در این زمینه به ذکر روایتی تاریخی میپردازند و در حاشیه این مطلب چنین مینویسند:
🔸«نگارنده آنگاه كه به نجف اشرف هجرت كرد، بر آن بود با آموزش نظامى و چريكى براى دست زدن به ترور شاه و ديگر مقامات رژيم او، خود را آماده كند و براى اين منظور تشكيلاتى ايجاد كند. اين نقشه و برنامه خود را با امام در ميان گذاشت. امام ضمن موافقت با آموزش نظامى و فراگيرى تاكتيکهاى جنگى و چريكى، نگارنده را از هرگونه اقدام مسلحانه بر ضد رژيم شاه برحذر داشت و آنچه را كه در پاسخ هيأتهاى مؤتلفه اظهار كرده بود كه در بالا آمد، براى نگارنده بازگو كرد. »
#محمد_بخارایی
#جمعیت_مؤتلفه_اسلامی
#حسنعلی_منصور
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شعری تاریخی در رثای شهید بخارایی و یاران
دست ستم دوباره درآمد ز آستین
بر باد داد گلشن و گلزار مسلمین
نام بنیامیه و عباسیان دگر
بيرون شود ز دفتر ايام ناظرين
اى صادق امانى و اى مرتضاى نيک
اى نوجوان رضا و محمد فناى دين
آسوده زير خاک بخوابيد نزد حق
حق شما گرفته شود روز واپسين
اى صاحب زمانه و اى دست انتقام
يک دم بيا ز پرده برون حال ما ببين
تا كى به زير ظلم و ستم پيروان حق
تا كى اسير پنجه بيدادِ ملحدين
پروردگارا! حق شهيدان كربلا
كوتاه كن تو از سر ما دست ظالمين
منبع: نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1143
#محمد_بخارایی
#جمعیت_مؤتلفه_اسلامی
#حسنعلی_منصور
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سند اعدام گروه شهید بخارایی
در ساعت چهار بامداد روز 44.3.26 افراد مشروحه زیر:
1. محمد بخارایی
2. مرتضی نیکنژاد
3. محمدصادق امانی همدانی
4. رضا صفار هرندی
از قاتلین و توطئهکنندگان قتل مرحوم منصور، نخستوزیرر سابق، در میدان تیر حشمتیه تیرباران گردیدند.
منبع: نهضت امام خمینی، دفتر اول، 1141
#محمد_بخارایی
#جمعیت_مؤتلفه_اسلامی
#حسنعلی_منصور
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰برخورد ساواک با مرحوم آیتالله العظمی محمد فاضل لنکرانی در سال 1352
⚫️سالگرد ارتحال مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی
▫️ نامبرده بالا یکی از #روحانیون_افراطی و #طرفدار_خمینی در شهرستان قم بوده که طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان مذکور به سه سال اقامت اجباری در شهرستان بندرلنگه محکوم گردیده بود که پس از اعزام به محل اقامت اجباری مشارالیه به علت بیماری #تب_مالت و #روماتیسم دادخواستی به عنوان ساواک قم تسلیم و تقاضا نموده بود که محل اقامت اجباری وی به مناسبت ناسازگاری آب و هوا تغییر یابد که ساواک قم نیز طی ارسال فتوکپی گواهی بیماری وی که به تائید بهداری شهرستان بندرلنگه بود خواستار انتقال یاد شده به یکی از نقاط خوش آب و هوا گردیده بود که پس از بررسیهای لازم کمیسیون امنیت اجتماعی مجدداً در قم تشکیل و محل اقامت اجباری روحانی مورد بحث به یزد تغییر یافته است.
▪️اینک ساواک یزد اعلام داشته که یاد شده مورد شناسائی کلیه روحانیون شهر بوده که به محض اطلاع از ورود و مشاهده وی به طرق مختلف تلفناً و مستقیماً با او تماس گرفته و ملاقات نمودهاند و از طرفی با توجه به موقعیت خاص این شهرستان از لحاظ مذهبی و روحانیون مشکوک ادامه اقامت وی در یزد به مصلحت نبوده و خالی از اشکال نمیباشد و برای جلوگیری از تماس نامبرده بالا با روحانیون یزد تقاضا نموده که حتی الامکان تبعیدی مورد نظر به یکی از شهرستانهای تابعه انتقال یابد.
(آیتالله محمد فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک صفحه 175)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تبری علامه طباطبائی از آثار علی شریعتی
سالگرد فوت علی شریعتی
🔹حضرت آیت الله علامه آقای حاج سید محمد حسین طباطبایی دام ظله
با تقدیم سلام مفتخرا و محترما به عرض شامخ آن حضرت میرساند اخیرا در تهران شایع کردهاند نعوذ بالله حضرتعالی نوشته های #علی_شریعتی را تائید کرده و فرمودهاید کوچکترین ایرادی در آن دیده نشده است. استدعا دارم بذل توجهی فرموده برای روشن شدن حقایق و نجات عده ای از ضلالت، نوشتهای مرقوم بفرمائید.
🔹بسمه تعالی
این جانب نوشتههای دکتر شریعتی را هرگز تصدیق نکرده و چنین سخنی به احدی نگفتهام و نوع مطالب ایشان اشتباه و طبق مدارک دینی اسلامی غیر قابل قبول میباشد. محمد حسین طباطبایی
#علامه_طباطبائی
#شریعتی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مقابله جدی مجتهد شهید با جریانات انحرافی
▫️حاج آقا مصطفی در دوران زندگیش هیچگاه نسبت به هیچکس فریب نخورد حتی زمانی که مسئله #علی_شریعتی اوج گرفته بود و خیلیها را فریب داده بود ایشان مقابله کرد و به ماهیت شریعتی پی برد....
#مجتهد_شهید
#علی_شریعتی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاره کردن اطلاعیه علامه طباطبائی توسط هواداران شریعتی
حجتالاسلام سیدمهدی طاهری خرمآبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی:
▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم #علامه_طباطبایی را در جواب استفتایی درباره #دکتر_شریعتی به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند:
▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد».
▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمیدانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(خاطرات سیدمهدی طاهری خرمآبادی، ص۵٣-۵٢)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: توهینهای شریعتی به علامه مجلسی و یک مقایسه
مقایسه دوران علامه مجلسی و روزگار علی شریعتی
🔻مقایسهای تطبیقی در پاسخ به توهینهای علی شریعتی علیه مرحوم علامه مجلسی
▫️علی شریعتی به دلیل همکاری علامه مجلسی با حکومت صفوی انتقادات توهینآمیزی را به ایشان روا داشت اما بررسی دوران علامه مجلسی و مقایسه آن با روزگار و عملکرد شریعتی نشان میدهد که این انتقادات بجا و صادقانه نبود.
◀️مقایسهای تاریخی بر اساس کتاب نهضت امام خمینی، دفتر سوم، نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
#علامه_مجلسی
#علی_شریعتی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خوشحالی علی شریعتی از ترویج «اسلام منهای روحانیت»
شریعتی: اکنون خوشبختانه همانطور که دکتر [مصدق] تز «اقتصاد منهای نفت» را طرح کرد تا استقلال نهضت را پیریزی کند و آن را از بند اسارت و احتیاج به کمپانی استعماری سابق آزاد سازد، تز «اسلام منهای آخوند» در جامعه تحقق یافته است.(نامه علی شریعتی به پدرش؛ تاریخ تقریبی نامه: روزهای پایانی 1350)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
🔴سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم
و به نستعین
▫️نظر به اینکه مسائل مربوط به مرحوم #دکترعلی_شریعتی مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آنها از مسائل اساسی و حیاتی ما و وسیله بهرهبرداری افراد و دستگاههای مغرض گردیده است. اینجانبان تبادل نظر در این مسائل را ضرور دانستیم و در پی یک سلسله مذکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم، و با توجه به اینکه بیشترین افرادی که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند از قشر حقیقت طلبند، وظیفه شرعی دانستیم عقائد و نظریات مشترک خود را در این زمینه، نخست به طور اجمال و سپس به طور تفصیل به اطلاع عموم، و به ویژه این قشر برسانیم باشد که وسیله خیری برای رهائی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که این موجب رضای خدای متعال خواهد بود.
▪️آنچه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایشهایش یا به استنباطها و اظهارنظرهایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشتههای او منعکس است. اینجانبان که علاوه برآشنایی به آثار و نوشتههای مشارالیه با شخص او فی الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبتهائی از قبیل سنیگری و وهابیگری به او بیاساس است و او در هیچیک از مسائل اصولی اسلام از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت گرایش غیراسلامی نداشته است ولی نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد تا آنجا که. گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بیخبر میماند هرچند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه میافزود در مسائل اسلامی حتی در مسائل اصولی دچار اشتباهات فراوان گردیده که سکوت در برابر آنها ناروا ونوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خدا است که: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات من بعد ما بینا للناس اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون
▫️از این رو با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و اینکه خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بیغرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آنها داد. اینجانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت او و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به اسلام بدون مجامله و پرده پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمنان مغرض طی نشریاتی نظر خود را درباره مطالب مندرجات کتابهای ایشان بالصراحه اعلام داریم از خداوند متعال مدد میطلبیم و از همه افرادی که بیغرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد. والسلام علی من التبع الهدی.
مرتضی مطهری
مهدی بازرگان
56.9.23
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📃سند: اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
شهید مطهری و مهدی بازرگان:
...آنچه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایشهایش یا به استنباطها و اظهارنظرهایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشتههای او منعکس است. اینجانبان که علاوه برآشنایی به آثار و نوشتههای مشارالیه با شخص او فی الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبتهائی از قبیل سنیگری و وهابیگری به او بیاساس است و او در هیچیک از مسائل اصولی اسلام از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت گرایش غیراسلامی نداشته است ولی نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد تا آنجا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بیخبر میماند هرچند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه میافزود در مسائل اسلامی حتی در مسائل اصولی دچار اشتباهات فراوان گردیده که سکوت در برابر آنها ناروا ونوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خدا است که: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات من بعد ما بینا للناس اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون ...
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
کوتاه نما شریعتی 2.mp4
7.36M
🎥شریعتی و پروژه شهیدسازی
🔹بعد از فوت دکتر علی شریعتی هواداران وی؛ بدون داشتن هر نوع مستند و علامت قتل ویا حتی گفتار شفاهی متخصصین؛ ادعای کشته شدن وی را بر سر زبانها انداختند و پروژه شهیدسازی توسط لیبرالمسلکها و البته؛ #مجاهدین_خلق پیگیری شد.
🔸اما آیا واقعا علی شریعتی کشته شد؟
◀️اسناد سخن میگویند
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📚معرفی کوتاه کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ»
🔹بسیاری از کسانی که امروز به #ستایش_از_شریعتی برخاستهاند نه شریعتی را می شناسند و نه اندیشههای او را باور دارند، بلکه دنبال آنند که روش شریعتی در گفتگو با دستگاه جاسوسی رژیم شاه را برای نسل امروز و فردا الگو کنند تا قباحت و فضاحت ارتباط با #سازمانهای_جاسوسی از بین برود.(بخشی از مقدمه «شریعتی در دادگاه تاریخ»)
🔸کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» بخشی از اندیشه و عملکرد آقای علی شریعتی را بر اساس اسناد قطعی تاریخی تبیین کرده است. این اثر در ابتدا فصلی از کتاب نهضت امام -دفتر سوم- را تشکیل میداد که در ادامه، همراه با اضافات در سال 97 به صورت مستقل تنظیم شد.
🔹کتاب 《شریعتی در دادگاه تاریخ》 در ابتدا ریشه #اسلام_منهای_روحانیت را که یکی از پایههای فکری آقای شریعتی بود بررسی میکند و نظرات گروههای مختلف را درباره آن بیان میکند و سپس به تبیین زندگی سیاسی-اجتماعی شریعتی و ارتباط او با ساواک بر اساس اسناد و مدارک میپردازد و در ادامه به نقد برخی نظرات شریعتی پرداخته و در پایان موضع امام در قبال شریعتی و پیامد های عملکرد شریعتی تبیین میکند.
#شریعتی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد تشکیلاتی حوزویان به #شریعتی با راهنمایی #شهید_مطهری
▫️ گزیدهای از مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با مرحوم آیتالله ممدوحی
▪️ «مرحوم آقای مطهری وقتی آمد قم کتابهای شریعتی را بین ما و عدهای دیگر مثل آقای جوادی، آقای حسنزاده، آقای مصباح، آقای محمدی گیلانی تقسیم کرد. همه اینها کتابها را نقد کردند.
▫️شهید مطهری بنا بود نقدها را جمع بکند اما دیگر انقلاب شد و [تجمیع] نشد. کتابی که من نقد کردم حسین وارث آدم بود و «از کجا آغاز کنیم».» (مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با مرحوم آیتالله ممدوحی 1392/3/22)
#شریعتی
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اذیت و آزار علامه طباطبائی توسط منافقان هوادار شریعتی
▫️[هواداران شریعتی] علامه را خیلی اذیت کردند. همین منافقها آن وقت بودند آمدند عکس #شریعتی را روی درب خانهاش نصب کردند. ایشان هم گوش نمیداد کار خودش را میکرد ولی علامه را خیلی اذیت کردند.(مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با مرحوم آیتالله ممدوحی 1392/3/22)
#شریعتی
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📄مجوز بنیصدر به سران منافقین برای حمل سلاح +سند
🔴بهمناست ٣٠خرداد سالروز ورود رسمی منافقین به فاز مسلحانه
🔻 «جناب آقای دکتر بنیصدر، ریاستجمهوری و فرماندهکلقوا؛ محترما بخاطر کثرت مشکلات و خطرات ایمنی که متوجه جان و سلامتی اینجانبان مسعود رجوی، مهدی ابریشمچی، موسی خیابانی و عباسعلی داوری و علی زرکش است؛ مستدعی است مجاز فرمائید اینجانبان هریک با یک برادر و یایک نفر محافظ حق حمل سلاح برای حفاظت شخصی داشته باشیم.»
بنیصدر:
«موافقت میشود» ٣١ فروردین ۵٩
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیا از فتنه 30خرداد چیزی شنیدهاید؟
📽کوتاهنمای «شورش جلادها»؛ به مناسبت سالگرد فتنه 30خرداد1360 - برشی از کتاب روزگار قائم مقامی.
📚«روزگار قائم مقامی»؛ اثری جامع و مستند پیرامون زمانه قائم مقامی آقای حسینعلی منتظری
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32904231-025
🔊رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید چمران خطاب به یکی از اعضای نهضت آزادی: اگر امام نبود شما پنجاه سال دیگر هم در زندان میماندید و میپوسیدید!
🔴سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران
🔹«روزی به همراه دکتر خانه یکی از اعضای متمول #نهضت_آزادی در تجریش مهمان بودیم. صاحب خانه از دکتر #چمران پرسید شما چرا این همه از #امام تجلیل میکنید و احترام میگذارید؟
🔸دکتر چمران در پاسخ گفت: اگر امام نبود شما پنجاه سال دیگر هم در #زندان میماندید و میپوسیدید و هیچکار دیگری هم نمیتوانستید انجام دهید.
🔹هیچ حزب سیاسی در کشور قادر نبود #رژیم_شاه را ساقط کند. استدلال دکتر چمران هم این بود امام سازمان نانوشتهای از #روحانیت و #متدینین در کل کشور دارد و با کمک آنها انقلاب را به پیروزی رساند، بنابراین برای رسیدن به #اهداف_انقلاب باید با امام همکاری کرد.»(مهدی چمران، تسنیم 13بهمن1398)
🔊رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️ امام به چه کسانی گفت مثل #چمران بمیرید..؟
🔹امام خمینی قدس سرها الشریف، یک روز پس از شهادت #شهید_چمران و در همان روزی که #بنیصدر را عزل کردند (یعنی 1 تیر 1360)، در یک سخنرانی عمومی دربارهی درخواست وقیحانهی جبههی ملی برای تظاهرات علیه قصاص، ضمن محکومیت شدید جبههی ملی و منافقین، از نهضت آزادی خواستند که دست از مخالفت با نظام بردارد و از آنان اعلام برائت کند.
🔸امام (ره) در این سخنرانی به کسانی که ادعای رفاقت دیرینه با دکتر چمران را یدک میکشند، توصیه میکنند تا چمران را الگوی خویش قرار دهند و مثل او بمیرند: «این آقایانى که باز رابطهشان را با اسلام قطع نکردهاند [ #نهضت_آزادی ]، اینها به هوش بیایند و حساب خودشان را از آنهایى که قیام به ضد اسلام کردند جدا کنند، در ملأعام و در رادیو و تلویزیون بروند و این گروههایى که چند روز پیش آنقدر جنایت کردند محکوم کنند...من نمىخواهم که شماها هم به سرنوشت دیگران مبتلا بشوید. من نمىخواستم که آنها (منافقین)هم این سرنوشت را داشته باشند... مگر شماها چقدر مىخواهید عمر بکنید؟ عبرت بگیرید از این حوادث تاریخ. تاریخ معلم انسان است... شماها چند سال دیگر نیستید در این عالم، چمران هم نیست؛ چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرف را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد؛ ما و شما هم خواهیم رفت. #مثل_چمران_بمیرید.»(صحیفه امام ، ج14،ص491)
🔹حضرت امام (ره) همچنین در پیامی که به مناسبت شهادت شهید چمران هم صادر فرمودند، تعابیر بسیار بلندی در وصف شهید چمران بهکار بردند که مقایسهی آن با توصیفات حضرت امام دربارهی نهضت آزادی محل تأمل است. امام در این پیام شهید چمران را «سردار پر افتخار اسلام و #مجاهد_بیدار و متعهد راه تعالى» و «جنگجویى پرهیزکار و معلمى متعهد» خواندند که «#شهادت_انسان_ساز» داشته و «سرلوحهی مرام او اسلام عزیز و پیروزى حق بر باطل» بوده است.
🔸حضرت امام در این پیام هم به وابسته نبودن او به دستهجات سیاسی اشاره نمودند و در تجلیل از خدمات مخلصانهی او فرمودند: «چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیروابسته به دستهجات و گروههاى سیاسى و عقیده به هدف بزرگ الهى، جهاد را در راه آن از آغاز زندگى شروع و با آن ختم کرد... او با سرافرازى زیست و با سرافرازى شهید شد و به حق رسید. هنر آن است که بىهیاهوهاى سیاسى و خودنماییهاى شیطانى براى خدا به جهاد برخیزد و خود را فداى هدف کند نه هوى و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خداى بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر.» (همان، ص478)
🔊رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db