🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2683_32120.pdf
1.52M
ترویج مرجعیت امـام خمینی(ره)
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و دوم
🔹تاریخنگار انقلاب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی شرح مبسوطی از ماجرای تدوین متن نخستین بیانیه اعتراضی حوزویان در دوران ارتحال زعیم حوزه علمیه قم با همکاری مرحوم علامه مصباح ارائه داده است:
🔸«... یک مسئلهای که بعد از فوت آیت الله بروجردی اتفاق افتاد، ساز و آوازی بود که در قم اوج گرفت. خب در دوران آیت الله بروجردی، قم یک شهری بود که هیچگونه حرکت ناپسندی [از این جهات] در آنجا دیده و شنیده نمیشد اما به محض اینکه آیت الله بروجردی فوت کردند و هنوز چهلم فوتش نرسیده بود، دیدم که ساز و آواز و ترانه و تصنیف و... [زیاد شد]. این برای من خیلی سخت بود.
🔹آمدم نشستم یک چیزی خطاب به مراجع بنویسم که اگر جلوی این انحراف گرفته نشود، آینده بدی برای قم رقم میخورد. نمیتوانستم مطلبی بنویسم، هی نوشته را پاره میکردم. در این اثنا آیت الله مصباح وارد شد....
به آیت الله مصباح گفتم که میخواهم یک متنی خطاب به مراجع بنویسم، نمیتوانم. ایشان در عرض چند دقیقه یک مطلب خوبی نوشت و بعد از من سؤال کردند برای چه کسانی میخواهید بفرستید؟ گفتم: سه نفر؛ آقای شریعتمداری، آقای گلپایگانی و آقای نجفی. گفت: برای آیت الله خمینی هم بنویس ایشان از مراجعاند...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
2685_32144.pdf
1.43M
اجتناب امام خمینی(ره) از اعلام مرجعیت خود
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و سوم
🔹پس از ارتحال آیتالله بروجردی، مسئله مرجعیت شیعه وارد مرحله جدیدی شد؛ از یک سو شاه توطئه انتقال مرجعیت از قم به نجف را تدارک دید و در راستای تحقق آن، نخستین تسلیتنامه را خطاب به برخی مراجع نجف نوشت. از دیگر سو همرتبه بودن بزرگان وقت حوزه قم و تحرکات اطرافیان آنان در تثبیت مرجعیت فرد مورد نظر خود، فضای خاصی را پدید آورده بود که سخت نیازمند تدبیر ویژه بود. طبعاً تکرار برخی تجارب تلخ گذشته، خصوصاً در حوزه مقدسه نجف، در باب ایجاد فضای رقابت بر سر مسئله ریاست دینی، میتوانست زحمات آیات عظام حائری و بروجردی در احیای حوزه قم را بر باد دهد و ضمن مشغول کردن حوزویان به مسائل صنفی داخلی، حوزه را از نقشآفرینی حداکثری در مسائل سیاسی و اجتماعی بازدارد.
🔸 در این میان، روحیه و رویه امام خمینی در مرجعیتگریزی، تا حدود زیادی زمینه این سنخ رقابتها را از بین برد و در عینِ حال موجب شد، کار آنان که ایشان را برای تصدی مرجعیت، اصلح میدانستند، به غایت دشوار شود. آیتالله مصباح در آن روزها امام خمینی را برای تصدی امر مرجعیت، اولی میدانست و اطرافیانش را به امام ارجاع میداد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،6اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
همراهی مرحوم آیتالله سیدرسول موسوی تهرانی در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی/صفحه اول
امضای اعلامیههای دستهجمعی فضلای قم توسط آیتالله موسوی تهرانی/1
بسم الله الرحمن الرحيم
«ولا تهنوا ولا تحزنوا وانتم الاعلون ان کنتم مومنين»
«سستی نکنید اندوهگین نباشید، اگر ایمانی راستین داشته باشید، شما پیروزید.»
«یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ينصركم ويثبت اقدامكم»
«ای مومنان اگر به یاری خدا برخیزید خدا شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار می سازد.»
🔹برای آنکه از دور اخبار ایران را میشنوند یا از نزدیک شایعاتی به گوششان میرسد و نمیدانند در این مملکت چه خبر است و حقیقت جریانها چیست و احیاناً ممکن است حوادث را واژگونه دریابند، لازم است واقعیتها را چنانکه هست، شرح دهیم و صدای این ملت ستمدیده را به گوش همگان برسانیم:
🔸به دنبال یاوه سرایی روزنامه اطلاعات (17 دی 1356) و هتاکی فوقالعاده نسبت به عموم مراجع تقلید و بهخصوص مرجع عالیقدر #حضرت_آیتالله_العظمی_آقای_خمینی دامت بركاته احساسات پاک مردم مسلمان ایران را برانگیخته شد. نخست در قم، مرکز روحانیت طلاب و محصلین و عموم طبقات به دادخواهی به منازل علما و مدرسین پناه بردند و در راه بازگشت، نیروهای پلیس بدون هیچگونه مقدمهای به روی مردم بیدفاع آتش گشودند و دهها نفر را به خاک و خون کشیدند، جمعی را کشتند، گروهی را مجروح کردند و عدهای را دستگیر نمودند. از آن روز تا حدود نیمه فروردین مرتب تظاهرات و شعار و نشر اعلامیههای مراجع و مدرسین از یکسو و دستگیر کردن و زدن و دست و پا شکستن، حملات وحشیانه و خرد کردن در و پنجره بعضی از مغازهها و مدارس و ارعاب و تهدید توسط مأمورین، از سوی دیگر ادامه داشت. در این مدت جمعی از فضلا و اساتید حوزه و برخی از افراد غیور بازار قم را تبعید کردند مسافران زوار، افراد از همه جا بیخبر، زنها و کودکان همه مورد هجوم قرار گرفتند.
🔹مأمورین گستاخ تا داخل حرم حضرت معصومه علیها سلام با چکمه رفتند و با باتون به جان مردم افتادند و شبانه به مدرسه حضرت آیت الله بروجردی ریختند، در و پنجره حجرات و سر و دست طلاب را شکستند و همه زندگی آنها را در هم ریختند. این بود مختصری از ماجرای سه ماهه قم.
🔸در چهلم شهدای قم اهالی غیور تبریز را رژیم حاکم با حملات زمینی و هوایی که گویی به جنگ ارتش مسلح بیگانه رفته بود به رگبار گلوله بست و صدها کشته و مجروح روی زمین افکند و جمع بسیاری را بازداشت کرد. در آنجا هم هنوز درگیری ها ادامه دارد.
🔹سپس به مناسبت چهلمین روز شهیدان تبریز بسیاری از شهرها مانند زنجان، اصفهان، شیراز، مشهد، یزد، جهرم، گرگان، ساری، کاشان، قم، منطقه آذربایجان و بازار تهران تعطیل شد و مردم به سوگواری پرداختند و در شهرهای دیگر چون اهواز، آبادان، خرم آباد، کرمان، سیرجان، قزوین، بابل، رشت، کرمانشاه و همدان مجالس ترحیم بر پا شد و احیاناً مردم دست به تظاهرات زدند و با شعارهای حاد و شورانگیز خشم و تنفر خود را از رژیم حاکم اظهار نمودند و در بسیاری از این موارد با هجوم بیرحمانه پلیس روبرو شدند که از همه چشمگیرتر واقعه یزد، جهرم، اهواز و اصفهان بود که صدها کشته و مجروح داشت. گرچه هنوز آمار دقیقی از آنها بهدست نیامده است، افراد دستگیر شده در این جریانها با ضربات سخت و سبعانه، مواجه می شدند و بدن آنها کبود و گاهی مجروح می شد.
🔸در این روزها وضع زندانیان سیاسی نیز بسیار رقت بار بود این جوانان عزیز و غیرتمند، نخست برای رسیدگی به درخواستهای قانونی و مشروع شان از جمله بهبود وضع غذا، بهداشت، آزادی در استفاده از وسایل ارتباط جمعی ملاقات حضوری و ملاقات بستگان درجه دوم اعتصاب ملاقات کردند و پس از آنکه از این طریق به نتیجه نرسیدند، دست به اعتصاب غذا زدند و در حدود 27 روز از خوردن غذا خودداری کردند. بدنها نحیف شد رنگها پرید و نیروها از دست رفت. جمعی به بیمارستان منتقل شدند و زیر سرم قرار گرفتند تا سرانجام به برخی از خواستههای ناچیز و مشروع خود دست یافتند. کسان آنها هم که برای ملاقات می رفتند مکرر در دایره زندان مورد یورش بیدادگران واقع شدند و حتی زنها هم كتک خوردند. این بود گوشه ای از ماجرای دو سه ماهه اخیر ایران که هنوز هم به صورتهای مختلف ادامه دارد.
منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج3، صص271-269
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
همراهی مرحوم آیتالله سیدرسول موسوی تهرانی در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی/صفحه دوم
امضای اعلامیههای دستهجمعی فضلای قم توسط آیتالله موسوی تهرانی/1
🔹اما دستگاههای تبلیغاتی رژیم، پیوسته مردم شریف را که از طبقات مختلف روحانی، دانشگاهی، بازاری، کارگر و غیره دست به دست هم دادهاند و هماهنگ و يکصدا از این دستگاه پلیسی اظهار انزجار میکنند به اخلالگری متهم میکند. آنها را مرتجع و مارکسیست و تحریک شده میخواند و فورمولهای همیشگی دیکته شده را تکرار میکند. حقایق را به رسم دیرینه واژگونه جلوه میدهد و مسایلی را که چون آفتاب روشن است، با كمال وقاحت انکار می کند.
🔸جمعیتهای متجاوز از ده هزار و پانزده هزار و گاهی همه مردم یک شهر را که برای اعلام تنفر و انزجار خود از رژیم در مساجد و اماکن دیگر اجتماع می کنند، گروهی اندک میشمارد، به مراجع عظام تقلید، علما طلاب و دانشجویان و مردم مسلمان برچسب «ارتجاع» یا «مارکسیسم» میزند و هرچه دلش میخواهد میگوید. آمار کشتهها و مجروحین را تا بتواند پایین می آورد و اخیراً که دریافته است نه آن تبلیغات آب و رنگی دارد و نه گلولههای پلیس کاری از پیش می برد، به فکر تازهای افتاده و این بار مأموران و مزدوران را به عنوان «کمیتههای جناح پیشرو» و «اعضای نیروی پایداری» بسیج کرده است.
🔹پیشبینی میشود که رژیم میخواهد به وسیله این مزدوران، هرج و مرج به راه اندازد و غارتگری و ویرانگری کند، ترور نماید، از هرگونه تهمت و افترا و توطئه و شایعهسازی برای لکه دار کردن افراد موثر در نهضت استفاده کند و نقشههای شومی را که در سر دارد به وسیله آنها پیاده نماید غافل از آنکه مردم بیدار ایران هرگز فریب این ماسکهای قلابی را نمیخورند و این حرفهای بی اساس را باور نمیکنند. چنانکه نه در جریان 25 شوال «مدرسه فیضیه» کسی باور کرد که آن همه مأمور مسلح دهقانند، و نه در واقعه عید قربان «کاروانسرا سنگی» کسی مأموران را با کارگران اشتباه کرد. این حناها برای ملت ایران هرگز رنگی ندارد.
🔸ما ضمن قدردانی و ستایش از پایداری ها و مقاومت های مردم مسلمان ایران، تنفر و انزجار خود را از اعمال وحشیانه و ضدانسانی دستگاه جبار اظهار می داریم و پیروزی این جنبش اسلامی و موفقیت نهایی مردم از جان گذشته و فداکار را در سایه عنایات خاصه حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء از خداوند متعال خواستاریم.
تاریخ: 1357.1.25
منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج3، صص272-271
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
نامه امام خمینی به رئیس مجلس خبرگان در خصوص عدم لزوم شرط مرجعیت برای رهبری
🔻 #صحیفهخوانی | 9اردیبهشت
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ علی مشکینی- دامت افاضاته
🔹پس از عرض سلام، خواسته بودید نظرم را در مورد متمم قانون اساسی بیان کنم.
🔸هرگونه آقایان صلاح دانستند عمل کنند. من دخالتی نمیکنم. فقط در مورد رهبری، ما که نمیتوانیم نظام اسلامیمان را بدون سرپرست رها کنیم. باید فردی را انتخاب کنیم که از حیثیت اسلامیمان در جهان سیاست و نیرنگ دفاع کند. من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط «مرجعیت» لازم نیست. مجتهد عادل مورد تایید خبرگان محترم سراسر کشور کفایت میکند. اگر مردم به خبرگان رای دادند تا مجتهد عادلی را برای رهبری حکومتشان تعیین کنند، وقتی آنها هم فردی را تعیین کردند تا رهبری را به عهده بگیرد، قهری او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولیّ منتخب مردم میشود و حکمش نافذ است.
🔹در اصل قانون اساسی من این را میگفتم، ولی دوستان در شرط «مرجعیت» پافشاری کردند، من هم قبول کردم. من در آن هنگام میدانستم که این در آینده نه چندان دور قابل پیاده شدن نیست. توفیق آقایان را از درگاه خداوند متعال خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
68.2.9
(صحیفه امام، ج21، ص371)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
دستور امام برای قطع رابطه سیاسی ایران با مصر
🔻 #صحیفهخوانی | 10اردیبهشت
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه
با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بیچون و چرای دولت مصر از امریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید.
58.2.10
روح اللَّه الموسوی الخمینی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انصاف علمی شهید مطهری در نقد مکاتب انحرافی
در آستانه شهادت آیتالله مرتضی مطهری
#شهید_مطهری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بازکاوی خصیصه های تحریف گرایانه قوم یهود از دیدگاه شهید مطهری.pdf
671.5K
جریانشناسی تحریفات قوم یهود از نگاه شهید مطهری
در آستانه سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری
▫️تاریخ قوم یهود مملو از تحریف ، جعل، تغییر مفاهیم و محتوای ادیان و رخدادهای تاریخی است. قدمت اینگونه تحریفات به بیش از پیامبری حضرت موسی (ع) میرسد. یکی از متفکران معاصر ایران که اقدام به واکاوی خصیصه تحریفگرایانه قوم یهود نمود، آیتالله شهیدمرتضی مطهری بود. شهید مطهری همانند بسیاری از عالمان سیاسی، مقابله با خطر صهیونیسم را از اقدامات فوری و اصلی در سیاست خارجی عالم اسلام ذکر میکرد و نفوذ صهیونیسم را خطری بزرگ برای آینده بشریت و جهان اسلام میدانست.
▪️او معتقد بود که صهیونیستها علاوه بر اینکه قصد تضعیف روحیه همبستگی مسلمانان را دارند، قصد گسترش سرزمین، افکار و جمعیت خود را نیز دارند؛ از این رو این شهید به بررسی موجودیت اسرائیل از دیدگاه قران پرداخت. در این پژوهش با توجه به نگرش شهید مطهری نسبت به اسرائیل به بیان چند موضوع پرداخته میشود. ابتدا بیان موجودیت و ویژگیهای قوم یهود با استناد به قرآن و دوم به بیان تبلیغاتی که موجب بقای قوم یهود در قرن کنونی شده است و سوم بیان وظایف مسلمانان در برابر تهدیدات که در این نوشتار بدان اشاره خواهد شد.
🖇ضمیمه: مقاله «بازکاوی خصیصه های تحریف گرایانه قوم یهود از دیدگاه شهید مطهری»، بیژن تقیزاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره19، بهار1388.
#شهید_مطهری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید مطهری و حکمت وحدت و همبستگی.pdf
281.9K
اسناد اختصاصی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد از شهید مطهری
در آستانه سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری
▫️دوازدهم اردیبهشت مصادف با شهادت متفکر وحدت و همبستگی و حکیم تفکر توحیدی؛ شهید مرتضی مطهری است. به همین مناسبت و پاس تجلیل از یاد این حکیم فرزانه، بخشی از نوشته های منتشر نشده شان در زندان موقت شهربانی، در پانزده خرداد ۱۳۴۲ را که در دفتر یادبود تنی چند از علمایی که در جریان بازداشت های وسیع آن دوران دستگیر و هم بند آن شهید شدند، تقدیم خوانندگان می گردد.
▪️اسناد مذکور نشان دهنده عمق آگاهی و بیداری شهید مطهری از ماهیت نهضت امام خمینی و ارزش وحدت و همبستگی روحانیت و ملت در این نهضت است.
🖇ضمیمه: مقاله «شهید مطهری و حکمت وحدت و همبستگی»، واحد اسناد بنیاد تاریخپژوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره3، بهار1384.
#شهید_مطهری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
منطق تئوریک علامه مطهری برای تحلیل جامعه پساانقلابی ایران.pdf
1.38M
تحلیل شهید مطهری از دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
در آستانه سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری
▫️آیتالله شهید مطهری به سبب آنکه از یکسو یکی از کلیدیترین نظریهپردازان انقلاب اسلامی بهشمار میآمد و از سویی احساس میکردند که گفتمان های سیاسی رقیب و معارض به دنبال استحاله و مصادره به مطلوب نمودن نهضت اسلامی هستند، بر آن شدند که در شهریور ۱۳۵۷ رسالهای را با عنوان «بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» در زمینه پیشینه تاریخی، ماهیت، اهداف رهبری و آفتهای این نهضت بنگارند تا افکار عمومی در تشخیص حق از باطل دچار لغزش و انحراف نشوند و در نتیجه ، نهضت از مسیر و مدار اصلی خود خارج نشود. در این مقاله تلاش میشود تا تعلیقه و شرحی بر منطق تئوریک علامه شهید آیت الله مرتضی مطهری درباره چالشها و تنگناهای ششگانه فرا روی انقلاب اسلامی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.
🖇ضمیمه: مقاله «منطق تئوریک علامه مطهری برای تحلیل جامعه پساانقلابی ایران»، مهدی جمشیدی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391.
#شهید_مطهری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رویش انقلاب اسلامی در بستر فرهنگ اسلامی در اندیشه علامه مطهری.pdf
247.7K
رویش انقلاب اسلامی در بستر فرهنگ اسلامی در اندیشه علامه مطهری
در آستانه سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری
▫️یک فرهنگ چه کارکرد یا کارکردهایی میتواند برای یک جامعه داشته باشد که آن را مطلوب و ممدوح بینگاریم؟! فرهنگ اسلامی میباید برای جامعه ایرانی چه کرده باشد که بتوان آن را «خدمت» قلمداد کرد و زبان به ستایش این فرهنگ گشود؟! علامه مطهری به این پرسش پاسخ میدهد تا مقیاسی را برای سنجش و ارزیابی تأثیرات فرهنگ اسلامی بر جامعه ایرانی معرفی کرده باشد. ایشان مینویسد...
🖇ضمیمه: مقاله «منطق تئوریک علامه مطهری برای تحلیل جامعه پساانقلابی ایران»، مهدی جمشیدی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره51، بهار1396.
#شهید_مطهری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نسبت «عمار» و «مالک» ؛ «مطهریها»، «مصباحها» و «سلیمانیها» در عصر انقلاب اسلامی
گزیدهای از مقدمه چاپ اول «عمار انقلاب»
🔹انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهم ترین رخداد قرن چهارده هجری است که مناسبات پیچیده قرن بیست و یکم میلادی را برهم زد، مکاتب انسانمدار معاصر را به چالش کشید و انسانِ حیرتزده عصر مدرن را با حقائقی جدید و متعالی آشنا کرد. اهالی انقلاب اسلامی خود را در دامنه کوهی میدیدند که قله آن «حکومت علوی» بود. از شعارها و آرمانها گرفته تا روشها و برنامهها، همگی به امید تحقق حکومت علوی سامان یافت.
🔸در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، بازخوانی رخدادها و تبیین ناگفتههای گام نخست، ضروری است و صدالبته، ارائه روایتهای ناروا و دروغین توسط دشمن، این ضرورت را تشدید مینماید. در بین تمام مقولات و مسائل تاریخ تحولات انقلاب اسلامی، روایت شخصیتهای تاریخساز از اهمیت راهبردی برخوردار است، چنان که در بازکاوی تاریخ حکمرانی علوی نیز چنین است. از همین رو، همچنانکه نمیتوان و نباید از نقش شخصیتهای راهبردی در حکومت علوی به سادگی گذشت، نقش شخصیتهای مؤثر در نهضت امام خمینی که الهام گرفته از نهضت نبوی و حکومت علوی است، نیز نباید مغفول افتد.
🔹با مطالعه ماهیت و کارنامه چهرههای علوی، میتوان برای آنان نظیری در این دوران یافت؛ از طلحه و زبیر که بگذریم، نباید از #مالک و #عمار به سادگی عبور کنیم. اینان هر یک ظرفیت تبدیل شدن به یک الگو در طرح کلی انقلاب اسلامی را دارا هستند. «مالک» مطیع است و گوش به فرمان، خط شکن است و پیشتاز و #مردِ_میدان. خصوصیت مالک درهم پیچیدن طومار دشمن در معرکههای واقعه است. کارویژه «مالک»، در مقابل دشمن روشن میشود و به هنگام جنگ. اما وقتی به لشکر خودی برگردیم، این «عمار» است که چهره بارز و خطنگهدار و میداندار میشود. کارویژه «عمار» در دلِ لشکر خودی معلوم میشود.
🔸عمار روشنگر است تا مسیر برای خودیها معلوم باشد و مهمتر آنکه میان خودی و غیرخودی جدایی بیفتد. «عمار» که باشد، «مالک» به سهولت شمشیر خواهد زد. شناخت «مالک»ها کار دشواری نیست و درک اهمیّت حیاتیِ وجودشان هیچ سخت نیست. از این رو غالباً در بزرگداشت آن ها سنگ تمام گذاشته میشود، البته حق هم همین است اما شناخت «عمار»ها خود کار دشواری است. ارزش و منزلت جهاد عمار نیازمند سطح قابل توجهی از شناخت است.
🔹انقلاب اسلامی ایران «مالک» کم نداشت و در بزرگداشت آنها نیز مردم کم نگذاشتند. آخرین جلوه آن شهادت سردار سرافراز اسلام و علمدارِ جبهه جهانی مقاومت، حاج قاسم سلیمانی بود و بزرگداشت مردم از آن شهید، برای مردم دنیا اعجابآور بود. اما مقام و منزلت عمارها معمولاً دچار غفلت میشود. انقلاب اسلامی تا زمانی که عمارهای خود را میشناسد و در تکریم آنها میکوشد، از آسیب مصون است.
🔸آیتالله مصباح یزدی بهترین جلوه از شخصیت «عمار» در دوران انقلاب اسلامی است. عمر این عالم فرزانه در #جهاد_کبیر و #جهاد_تبیین خلاصه می شد. جامعه ایرانی، و خصوصاً جامعه انقلابی باید نسبت به مقام «عمار انقلاب» آگاه باشد و در جهت شناخت او به جدّ و جهد بکوشد.
🔹رازِ آن پیامِ بلندبالای رهبری معظم انقلاب اسلامی در پاسداشت شخصیت و کارنامه آیتالله مصباح یزدی را شاید در همین چارچوب باید فهمید؛ آری! امام خامنهای برای آیتالله مصباح یزدی سنگِ تمام گذاشت، چنانکه امام خمینی قدس سره الشریف در شهادت #آیتالله_مطهری رحمهالله سنگِ تمام گذاشته بود.
#شهید_مطهری
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد تشکیلاتی حوزویان به #شریعتی با راهنمایی #شهید_مطهری
▫️ گزیدهای از مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با مرحوم آیتالله ممدوحی
▪️ «مرحوم آقای مطهری وقتی آمد قم کتابهای شریعتی را بین ما و عدهای دیگر مثل آقای جوادی، آقای حسنزاده، آقای مصباح، آقای محمدی گیلانی تقسیم کرد. همه اینها کتابها را نقد کردند.
▫️شهید مطهری بنا بود نقدها را جمع بکند اما دیگر انقلاب شد و [تجمیع] نشد. کتابی که من نقد کردم حسین وارث آدم بود و «از کجا آغاز کنیم».» (مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با مرحوم آیتالله ممدوحی 1392/3/22)
#شهید_مطهری
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📃سند: اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
شهید مطهری و مهدی بازرگان:
...آنچه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایشهایش یا به استنباطها و اظهارنظرهایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشتههای او منعکس است. اینجانبان که علاوه برآشنایی به آثار و نوشتههای مشارالیه با شخص او فی الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبتهائی از قبیل سنیگری و وهابیگری به او بیاساس است و او در هیچیک از مسائل اصولی اسلام از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت گرایش غیراسلامی نداشته است ولی نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد تا آنجا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بیخبر میماند هرچند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه میافزود در مسائل اسلامی حتی در مسائل اصولی دچار اشتباهات فراوان گردیده که سکوت در برابر آنها ناروا ونوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خدا است که: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات من بعد ما بینا للناس اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون ...
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
🔴سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم
و به نستعین
▫️نظر به اینکه مسائل مربوط به مرحوم #دکترعلی_شریعتی مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آنها از مسائل اساسی و حیاتی ما و وسیله بهرهبرداری افراد و دستگاههای مغرض گردیده است. اینجانبان تبادل نظر در این مسائل را ضرور دانستیم و در پی یک سلسله مذکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم، و با توجه به اینکه بیشترین افرادی که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند از قشر حقیقت طلبند، وظیفه شرعی دانستیم عقائد و نظریات مشترک خود را در این زمینه، نخست به طور اجمال و سپس به طور تفصیل به اطلاع عموم، و به ویژه این قشر برسانیم باشد که وسیله خیری برای رهائی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که این موجب رضای خدای متعال خواهد بود.
▪️آنچه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایشهایش یا به استنباطها و اظهارنظرهایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشتههای او منعکس است. اینجانبان که علاوه برآشنایی به آثار و نوشتههای مشارالیه با شخص او فی الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبتهائی از قبیل سنیگری و وهابیگری به او بیاساس است و او در هیچیک از مسائل اصولی اسلام از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت گرایش غیراسلامی نداشته است ولی نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد تا آنجا که. گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بیخبر میماند هرچند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه میافزود در مسائل اسلامی حتی در مسائل اصولی دچار اشتباهات فراوان گردیده که سکوت در برابر آنها ناروا ونوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خدا است که: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات من بعد ما بینا للناس اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون
▫️از این رو با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و اینکه خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بیغرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آنها داد. اینجانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت او و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به اسلام بدون مجامله و پرده پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمنان مغرض طی نشریاتی نظر خود را درباره مطالب مندرجات کتابهای ایشان بالصراحه اعلام داریم از خداوند متعال مدد میطلبیم و از همه افرادی که بیغرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد. والسلام علی من التبع الهدی.
مرتضی مطهری
مهدی بازرگان
56.9.23
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️پیام امام خمینی به مناسبت شهادت آیتالله مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
🔹اینجانب به اسلام و اولیای عظیمالشأن آن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ایران ضایعه اسفانگیز شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالیمقام مرحوم آقای حاج شیخ #مرتضی_مطهری ـ قدس سره ـ را تسلیت و تبریک عرض میکنم. تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد، تسلیت در شهادت مردی که در اسلامشناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کمنظیر بود.
🔸من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایی بود که حاصل عمرم محسوب میشد. در اسلام عزیز با شهادت این فرزند برومند و عالِم جاودان ثُلمهای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست. و تبریک در داشتن این شخصیتهای فداکار که در زندگی و پس از آن با جلوه خود نورافشانی کرده و میکنند. من در تربیت چنین فرزندانی که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات میبخشند و به ظلمتها نور میافشانند، به #اسلام_بزرگ، مربی انسانها و به امت اسلامی تبریک میگویم. من گرچه فرزند عزیزی را که پاره تنم بود از دست دادم لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد. مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملأ اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمیرود.
🔹تروریستها نمیتوانند شخصیت انسانی مردان اسلام را ترور کنند. آنان بدانند که به خواست خدای توانا #ملت_ما با رفتن اشخاص بزرگ در مبارزه علیه فساد و استبداد و استعمار مصممتر می شوند. ملت ما راه خود را یافته و در قطع ریشههای گندیده رژیم سابق و طرفداران منحوس آن از پای نمینشیند. اسلام عزیز با فداکاری و فدایی دادن عزیزان رشد نمود. برنامه اسلام از عصر وحی تاکنون بر شهادت توأم با شهامت بوده. قتال در راه خدا و راه مستضعفین در رأس برنامههای اسلام است. مَا لَکُم لاتُقاتِلونَ فِی سَبیلِ الله ِ وَالمُستَضعَفینَ مِنَ الرّجالِ وَالنّساءِ وَالولدانِ.
🔸اینان که شکست و مرگ خود را لمس نموده و با این رفتار غیرانسانی میخواهند انتقام بگیرند یا به خیال خام خود مجاهدین در اسلام را بترسانند، بد گمان کردهاند. از هر موی شهیدی از ما و از هر قطره خونی که به زمین می ریزد، انسانهای مصمم و مبارزی به وجود میآید. شما مگر تمام افراد ملت شجاع را ترور کنید والاّ ترور فرد هر چه بزرگ باشد، برای اعاده چپاولگری سودی ندارد. ملتی که با اعتماد به خدای بزرگ و برای احیای اسلام بپا خاسته با این تلاشهای مذبوحانه عقبگرد نمی کند. ما برای فداکاری حاضر و برای شهادت در راه خدا مهیا هستیم.
🔹اینجانب روز پنجشنبه سیزده اردیبهشت 58 را برای بزرگداشت شخصیتی فداکار و مجاهد در راه اسلام و ملت، عزای عمومی اعلام میکنم و خودم در #مدرسه_فیضیه روز پنجشنبه و جمعه به سوگ مینشینم. از خداوند متعال برای آن فرزند عزیز اسلام رحمت و غفران و برای اسلام عزیز عظمت و عزت مسئلت می نمایم. سلام بر شهدای راه حق و آزادی.
روح الله الموسوی الخمینی (صحیفه امام، ج7، صص179-178)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
❇️قطعه شعری که شهید مطهری در وصف امام خمینی سرود
🔴سالروز شهادت مرحوم آیتالله مرتضی مطهری
🔹 شهید مطهری درست در همان دورانی که کسی باور نمی کرد حرکت #امام_خمینی آغاز یک #نهضت_بزرگ_اسلامی است. در نوشته ها و حرف های خود از پانزده خرداد به عنوان آغاز یک نهضت عظیم اسلامی یاد کرد و رهبری امام را آگاهانه، شجاعانه و غیر قابل تردید دانست
🔸« نهضت اسلامی ایران مفتخر است که در حال حاضر رهبری آن مرجعی آگاه و شجاع و مبارز بر عهده گرفتهاند که نیازهای زمان را تشخیص می دهند..اما آن سفر کرده که صدها قافله دل همره اوست.نام او، یاد او و شنیدن سخنان او. استقامت او، شجاعت او، روشنبینی او، ایمان جوشان او که زبانزد خاص و عام است.یعنی جان جانان، قهرمان قهرمانان، نور چشم و عزیز ملت ایران استاد عالی قدر و بزرگوار ما "حضرت آیت الله العظمی خمینی ادام الله ظلاله" ، حسنهای است که خداوند به قرن ما و روزگار ما عنایت فرموده...
🔸قلم بی تابی می کند که به پاس دوازده سال فیضگیری از محضر آن استاد بزرگوار به شکرانه بهرههای روحی و معنوی که از برکت نزدیک بودن به آن منبع فضیلت و مکرمت کسب کردهام، از بسیار را بازگو کنم».
🔹متفکر شهید مرتضی مطهری عمق عشق خود را به استاد و پیر و مرادش، در قطعه شعری که بعد از پانزده خرداد سروده است نشان میدهد:
زمنزلگاه آن محبوب، یاران را خبر نبود؛؛همی آید به گوش از دور آواز جرس ما را
صبا از ما ببر یک لحظه پیغامی به روح الله؛؛ که ای یاد تو مونس روز و شب در این قفس مارا
به رغم کوشش دشمن نخواهد بگسلد هرگز؛؛ میان ما و تو پیوند تا باشد نفس ما را
سزاوار تو ای جان، کنج زندان نیست منزلگه؛؛ سزد گر خون ببارد از دو دیده هر نفس ما را
رواق منظر دیده مهیای قدوم تو؛؛ کرم فرما و بپذیر از صفا این ملتمس ما را
تمام ملت ایران فکنده چشم بر راهت؛؛ به راه عدل و آزادی، نه باک از هیچ کس ما را
(فصلنامه پانزده خرداد،ش۳، بهار۸۴)
#شهید_مطهری
#روز_معلم
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴شهید مطهری از تقابل با #انحراف، تا #مصادره از سوی منحرفین
🔻سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری رحمهالله
▫️استاد شهید مرتضی مطهری را باید از برجستهترین شاگردان مکتب امام خمینی و سردار مقابله با انحراف و تذبذب در نهضت امام قلمداد کنیم. وی با تفقه و دقت نظر در آموزههای دینی پرداخت آنگونه که استاد بزرگ او در وصف آثارش میگوید:« آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است. و من کسی، دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است. »( امام خمینی 61/2/11)
▪️یکی از مولفهها و ویژگیهایی که شهید مطهری را در این جایگاه ممتاز قرار داد، حضور وی در جبهه مقابله با نفوذ اندیشههای انحرافی در حوزه دین بود. عجیب آنکه امروز عدهای تلاش دارند در سایه #سکوت_جریانهای_انقلابی از ایشان چهرهای سکولار و التقاطی بسازند.
▫️شهید مطهری به خوبی دریافت آنچه که دین را در عصر حاکمیت ایدئولوژیهای انسانی تهدید میکند ظهور و بروز مکاتب اومانیستی و حتی الحادی نیست بلکه شکل گیری #اندیشههای_التقاطی است که استحاله تدریجی دین را نشانه رفته است.
▪️تلاش غیراصولی و غیرعالمانه برای به روز کردن دین توسط مدعیان دینشناسی همچون #بازرگان و #شریعتی، حرکتی انحرافی بود که منجر به التقاط گردید.
▫️رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح وضعیت فکری - فرهنگی آن دوران می فرمایند: «یک عده تحت تاثیر جاذبههای افکار نو و وارداتی، مجذوب اینها میشدند و سعی میکردند اسلام و فکر اسلامی و دین را با اینها تطبیق کنند؛ منتی هم سر دین میگذاشتند که ما اسلام را جوانپسند و مردمی و قابل قبول کردهایم!
گاهی اوقات کاسه از آش داغ تر هم می شدند و چند قدم هم جلوتر از صاحبان این فکرها پیش می رفتند، برای این که مبادا متهم به مرتجع بودن و این حرفها شوند که این را هم ما در مواردی دیدیم. نبوت و توحید و معاد و مباحث امامت و مباحث فقهی و مباحث اجتماعی و سیاسی اسلام را به سمت مشابهات خودش در مکاتب بیگانه از اسلام و احیانا #الحادی و به کلی بیگانه ی از دین کشاندند و منت هم سر اسلام میگذاشتند که ما آمدیم اسلام را همه کس فهم و همه کس پسند و در چشمها شیرین کردیم!» (مقام معظم رهبری 82/2/18)
▪️لذا در آن دوران بود که اندیشههای مارکسیستی، لیبرالیستی، اگزیستانسیالیستی و دیگر ایسمهای غربی توسط جریانهای فکری داخلی به آموزه های دینی گره زده می شد و نسخههای #التقاطی اندیشه برای جلب نظر جوانان و جذب آنها به احزاب و گروه های سیاسی مختلف ارائه میگردید.
▫️نهضت آزادی، جبهه ملی، مجاهدین خلق(منافقین)، چریکهای فدایی خلق، حزب سوسیالیستهای خداپرست، حزب توده، گروهک فرقان و... از جمله گروههای ریز و درشتی بودند که در دهه 20 تا 50 در کشور شکل گرفته و کم و بیش از اندیشه التقاطی رنج میبردند و انتساب شهید مطهری؛ قهرمان مبارزه فکری با التقاط به این جریانات معلومالحال جفایی تاریخی و غیراخلاقی است.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻بررسی تفاوت اندیشه های شهید مطهری و مهندس بازرگان
🔴سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری
▫️تفاوت اندیشه بازرگان و شهید مطهری را باید به تفاوت رهیافت آنان از دین بر گردانیم و در این زمینه میان مطهری و بازرگان تفاوتهای چشمگیری وجود دارد.
نگاه بازرگان به غرب و مدرنیته با #تسامح همراه بود و در بسیاری از مواقع، عمق و هسته اندیشهی غربی او، تنها با روکشی از #تفکر_اسلامی پوشانده میشد. این در حالی بود که شهید مطهری به دلیل حضور گسترده و طولانی در حوزه و مطالعه در ابعاد مختلف تشیع، تلاش میکرد تا اسلام را بدون التقاط #مارکسیستی و #لیبرالیستی و در معنای واقعی آن به مردم معرفی کند.
▪️مواجهه در سیره عقیدتی
شهید مطهری هیچگاه در مواجهه با نظریات مهندس بازرگان مهر #سکوت بر لبان خود نمیزند و هرکجا انحراف را ببیند رأسا ورود کرده و در کمال ادب و احترام به نقد نظریات وی می پردازد از این نمونه می توان به موارد متعددی اشاره کردمانند:
▫️1- نقد دیدگاه عدم لزوم پیغمبر و نبوت برای هدایت بشر( انسان شناسی قرآن، ص15)
▪️2- نقد نظر مهندس بازرگان در مورد روح(انسان شناسی در قرآن، ص15)
▫️3- نقد دیدگاه تکامل تدریجی حیات(معاد، ص165)
▪️4-مناظره علمی با بازرگان پیرامون اثبات قیامت و بقای شخص (معاد، ص182،219)
▫️5- نقد دیدگاه توحیدی وی در کتاب راه طی شده (اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج5،ص30)
▪️شهید مطهری راهی را که بازرگان در کتاب «راه طی شده»، طی کرده #بیراهه میداند ، و در نقد این شیوه استدلال آن را «سپر انداختن در مقابل مادیین»
می خواند و معتقد است : «راهی که مؤلف دانشمند آن کتاب بدان تمسک جستهاند کوچکترین خدمتی به توحید نکرده و نمیتوانسته است بکند. . . »(اصول فلسفه، همان)
🔻مواجه در مسائل انقلاب
▫️شهید مطهری علی رغم رفاقت خود با بازرگان زمانی هم به منافع انقلاب اسلامی در میان باشد به هیچ وجه بی تفاوت نمیماند. #رحیم_صفوی در کتاب خاطراتش نمونه ای از این ایستادگی را بر ملا میکند:
« بازرگان گفت: دولت چارهای ندارد جز اینکه در مقابل حزب دموکرات #تسلیم شود و یک نوع خودمختاری به آنها اعطا کند و شرایطشان را بپذیرد.»
▪️در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد میکشند:« شما میخواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به #سازش بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.»
(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب ص383-384)
🔻مواجهه در کارکردهای دین
▫️رویکرد شهید مطهری در آموزههای دینی، رویکرد تعقلی و فلسفی است و دیدگاههایی که از این آموزه ها عرضه کرده است ریشه در وحی دارد که البته با عقل نیز هماهنگ است. از این رو وی قلمرو دین را محدود به امور فردی و عبادی نمیکرد و معتقد بود که «اسلام... مکتبی است جامع و واقعگرا. در اسلام به همهی جوانب نیازهای انسانی (اعم از دنیایی یا آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی و فکری یا احساسی و عاطفی، فردی یا اجتماعی) توجه شده است.» (مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 64)
این در حالی است که بازرگان با آنکه به نقش دین در زندگی انسان و اجتماع اعتقاد دارد. اما رهیافت وی به مسئلهی دین، رهیافتی علمی است که میتوان گفت بیشتر با دید تجربی و اندیشه های #آگوست_کنت سازگار است.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریف؛ بزرگترین ضربه بر پیکره اسلام
بخشی از سخنرانی شهید مطهری به روایت سند ساواک
🔻شیخ مرتضی مطهری در ساعت ۲۰:۱۵ روز ۱٫۱۶ در حسینیه ارشاد به منبر رفته و ضمن گفتار خود اظهار داشت بزرگترین ضربه ای که بر پیکر اسلام وارد شد مسئله #تحریف است که در ایران بیشتر از همه شمالک اسلامی وجود دارد سپس اضافه نمود توجه داشته باشید که #قوم_يهود تنها ملتی هستند که خیلی خوب توانسته اند و می توانند یک میکرب را وارد دین اسلام نمایند وظایف مسلمانان در این عصر خیلی زیاد است بعد مشار اليه درباره تحریفاتی که در #وقایع_عاشورا شده است بحث نمود. گفتار وی در ساعت ۲۱۱۵ خاتمه یافت.
عده شرکت کننده در حدود ۵۰۰ نفر...(استاد شهید مطهری به روایت اسناد ساواک، ص164)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری
▶️بخش اول
🔹تصور من اینست که مرحوم آیتالله مطهری (رضوان الله عليه ) بعنوان یکی از چهره هائی که در احياء تفکر اسلامی بیشترین نقش را داشتند، و جزو یکی از پرچمداران این بینش نوین اسلامی، و طرح دوباره اسلام در فضای فرهنگ امروزی جهان باید بشمار بیاید!
🔸ما در میان #متفکرین_ایرانی و غیرایرانی... وقتیکه نگاه می کنم به این چهره های شناخته شده، مرحوم شهید مطهری را یکی از برترین اینها بحساب می آورم، علت هم، همین جامعیت ایشان است.
🔹 این مرد يك #فقيه بود، یعنی وقتی میخواست اسلام را تبیین، و مسائل اسلامی را بیان کند، از خودش چیزی مایه نمیگذاشت. اسلام را میشناخت، فقه اسلامی را بلد بود، همانطور که میدانید فقه اسلامی به معنای شیوه استنباط احکام از منابع اولی اسلام، یعنی کتاب و سنت است، و فقیه، آن کسی است که این شیوه استنباط را بلد است.
🔸 مرحوم مطهری يك #مجتهد بود.. اینطور نبود که به دام #افكار_التقاطی شرقی یا غربی بیفتد! همچنانکه بسیاری از متفکرین مصلح و طرفدار تجدید حیات دوباره اسلام، در آن دام افتادند.
🔹يك فيلسوف بود، ولی با معارف عمیق و استدلالی اسلام آشنا بود.
🔸يك سخنور بود، یعنی میتوانست همه آنچه را که بلد است بزبان بیاورد.
🔹 يك نويسنده بسیار خوب بود، یعنی میتوانست همه آنها را بنویسد، واقعا ابعاد يك شخصیت زبده برجسته بود، که میتوان او را یکی از متفکرین، و یکی از پرچمداران #احیای_تفکر_اسلامی به شمار آورد.
🔸شهید مطهری تاریخ را خوب میدانست، و دورههای مختلف تاریخی کشور ما را بعد از اسلام، ایشان یقینا مطالعه کرده بود.
🔹به نظر من مرحوم مطهری با دو ابزار..میتوانست تفاهم و نزدیکی بین دو قشر روحانیون و تحصیلکردههای جدید را به وجود بیاورد: یکی #تلاش_عملی، و دیگری غنای شخصیت خود ایشان
🔸از لحاظ تلاش عملی، ایشان در دانشگاه درس گرفتند، با دانشجوها انس پیدا کردند، در مجامع تحصیلکرده ، مهندسین، پزشکان، شرکت کردند، و يك قطب و ملجأ و پناهی برای تحصیل کردههای جدید شدند.
🔹هیچکدام از این چهرههای #تقریب بین روحانی و دانشگاه به قدر ایشان در این جهت موفق نبودند، و ایمان آن تحصیلکردههای جدید را جلب نکردند.
🔸دومین وسیله، غنای شخصیت خود ایشان بود. میدانید یکی از چیزهائی که بین این دو قشر را جدا کرده بود، این بود که این دو قشر را نسبت بهم بی اعتماد کرده بودند! تحصیل کرده های جدید، فارغ التحصیل حوزه علمیه را يك آدم باسواد نمیدانستند! روحانی، در عرف و فرهنگ غربی تزریق شده به يك عدهای از تحصیلکردههای ما، يك عنصر بیسواد و پرمدعائی به حساب میآمد که اصلا تضييع وقت بود که انسان با او بنشیند، حرف بزند، یا خودش را به او نزديك كند؟ یعنی او را اصلا قابل نمیدانستند! متقابلاً، تحصیلکرده حوزه علمیه هم تحصیلکردههای دانشگاهی را با همین چشم نگاه میکرد..شخصیت علمی و قوی مرحوم شهید مطهری هم بیشترین تأثیر را در نزدیکی این دو قشر داشت.
🔹اعتقاد مرحوم مطهری (رضوان الله تعالی علیه) به نقش #نهاد_روحانیت منهای اشتباهاتی که ممکن است این، یا آن شخص روحانی داشته باشد یکی از خصوصیات ویژه این بزرگوار بود.
🔸این جمله #اسلام_منهای_روحانیت که واقعا بطور کامل در ذهنهای کسانی که مشتبه بودند کوبیده و پاك شد، این هنر آقای مطهری بود که او درك کرد که هدف آن کسانی که داشتند يك سری حرفهائی را میزدند، همین اسلام منهای روحانیت است. میخواهند اسلام بدون مفسر و عالم اختصاصی به اسلام وجود داشته باشد، تا راه برای تعبیر و توجيه باز باشد. (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی،صص 283-262)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری
▶️بخش دوم
🔻مرحوم شهید مطهری برای حفظ تداوم #خط_اسلام، و غلبه آن بر این انقلاب عنصر مؤثری بود.
🔸 از همان ابتدایی که این انقلاب داشت پیروز میشد و حتی قبل از پیروزی، عدهای بودند که مصرا میخواستند صفت اسلامی را از این انقلاب بگیرند! و بعد از آن هم که انقلاب به پیروزی رسید از اولین لحظات، کسانی بودند که در این خط حرکت میکردند، و کسانی هم که این فکر را داشتند، همه جزو آن بیاعتقادها و ملحدهای آشکار و صریح نبودند، بلکه کسانی هم بودند که «على الظاهر مسلمان بودند و داعیه ضد اسلامی هم نداشتند، اما على الباطن» به هیچوجه نمیتوانستند تفکر اسلام، آن هم تفكر فقاهتی اسلام را تحمل کنند> طبیعی است که آقای مطهری با حساسیتهایش، با آگاهی و با #بصیرتش، و با علم فراوانش با آن حالت خاص، و به تعبیری خط شکنی ایستادگی کردند.
🔹مرحوم مطهری (رضوان الله تعالی علیه)» يك انسانی بود که علیرغم ظاهری که به آن این رقتها و لطافتها (حالت استدلال و مثلا منطقی برخورد کردن بامسائل) نمیآمد و تصور نمیشد، باطن بسیار رقیق و لینی داشت. يك وقتی شاید حدود سالهای ۵۲، ۵۳ بود به يك مناسبتی میگفتند که من مایل هستم یك فرصتی پیدا کنم، و کارهای دانشگاهی و درسی را کنار بگذارم، و بروم تا
حالا تعبیری که ایشان میکردند شاید مثلا این بود که خدا را ببینم ، یا مثلا لقاء حق برسم و يا يك تعبیر اینطوری که خوب مقصود ایشان این بود که بروم آنجا و کار فرهنگی و فکری توأم با خلوت مناسب با عبادت و ریاضت، و توجه و اینها داشته باشم.
🔸ایشان یك چنین روحی داشت. مرد بسیار دقیق و ظریفی بود، و به شدت تحت تأثیر هیجانات عرفانی و معنوی قرار داشت. يك شب ایشان منزل ما بودند، نصف شب از صدای گریه ایشان خانواده ما از خواب پریده بودند البته اول ملتفت نشده بودند صدای کیست اما بعد فهمیدند که صدای آقای مطهری است. بله ایشان نصف شب نماز شب میخواند همراه با گریه، با صدایی که از آن اطاق میشد آن را شنید!
🔹پدر ایشان را در رفت و آمدها و جلسات میدیدم صحبت کردن ایشان را ندیده بودم، که مثلا از ایشان استفاده ای کرده باشم، لكن مرحوم مطهری عجیب برای ایشان احترام قائل بودند! در حالیکه قطعا مرحوم مطهری (رضوان الله تعالی علیه) رتبه فکری بالاتری داشتند و شخصیت ایشان شاید قابل مقایسه نبود، اما به قدری ایشان در مقابل پدر #خاضع بودند که حد نداشت! و علت هم این بود که میگفتند اول کسی که مرا به مسائل معنوی و حال و عبادت و اینها هدایت کرد پدرم بود مثلا میگفتند پدرشان از دوران کودکی و جوانی ایشان را به قرآن خواندن و اینها وادار میکرد.
🔹علی ای حال مرحوم شهید مطهری اگر امروز میبودند من فکر میکنم مناسبترین جا برای ایشان ریاستجمهوری بود، که با آن ابعاد عظیم شخصیت يك حكيم، يك فيلسوف، يك #فقيه_رئيس_جمهور يك نظام می شد و این خیلی برای این نظام ارزش داشت، و ما میتوانستیم به وجود او در دنیا افتخار کنیم، و این بزرگوار واقعا می توانست يك نمود خوبی برای این نظام باشد.(ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی،صص283-262)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری
▶️بخش سوم
🔹مرحوم شهید مطهری بدون شک یکی از ارکان مبارزه (در هنگام اوج گیری آن در تهران) بودند. و نیز یکی از دو، سه نفر افرادی بودند که امام نهایت اطمینان و اعتماد را در اداره قضایای ایران و تهران (که مرکز همه مسائل بود به ایشان داشتند.
🔸من البته هنگامی که از #تبعید برگشتم، آمدم تهران و بعد رفتم مشهد. و باز بعد از مدت کوتاهی آمدم تهران، با ایشان در ارتباط بودم (غالبا در ارتباط زیادی بودم تا اینکه در نزدیکی های آن هفتههای آخر قبل از پیروزی انقلاب که شورای انقلاب تشکیل شده بود ایران پیغام دادند که من فورا به تهران بیایم) برای محرم رفته بودم مشهد و يك دو هفتهای طول کشیده بود. میخواستم زودتر برگردم اما نشد و گفتند که با کاری هست و چون باز یکی دو سه روز دیگر تأخیر شد، مجددا ایشان پیغام داد و مؤكدا خواستند من بیایم. تهران که آمدم به من اطلاع دادند امام دستور فرمودهاند بنده هم جزو شورای انقلاب باشم.
🔹ایشان در آن برهه از زمان یك شخصیت سیاسی بود، فعالیت سیاسی میکرد، فکر میکرد. از جمله خصوصیتی که من از ایشان فراموش نمی کنم صلابت و #قاطعیت ایشان است، در مقابل حرکت #موذیانهای که از طرف #لیبرالهای میانهحال در همان روزهای اول پیروزی انقلاب برای #خنثی_کردن صورت اسلامی انقلاب انجام میگرفت.
🔸آن وقتی که بختیار پیشنهاد کرده بود برود خدمت امام برسد! يك شرحی (اعلامیهای بود) را داده بود به یکی از این آقایان وابسته به #جبهه_ملی که بیاورد شورای انقلاب، که بختیار مایل است اگر شما موافقید و اگر امام هم قبول میکند این اعلامیه را صادر کند. از این اعلامیه میتوانست وجههای برای بختیار درست کرده، و کار را عقب بیندازد. لکن در آن جمع ما، دو نفر قاطع مخالفت کردند! یکی مرحوم شهید مطهری بود، و دیگر مرحوم #شهید_بهشتی. این دو نفر هر کدام يك نكتهای را به عنوان ایراد، در این اعلامیه ذکر کردند که اگر آن نکته #اصلاح می شد نظر بختیار برآورده نمی شد. لذا بود که وقتی این دو نفر اصلاحات خود را ذکر کردند و آن اعلامیه برگشت، #بختیار مایل نشد که آن را پخش کند، چرا که برایش فایدهای نداشت.
🔹مرحوم شهید مطهری یك بینش سیاسی عمیقی داشت، یعنی عمق طبیعی و فکری ایشان در میدان سیاست هم آشکار میشد و همین عمق و #امانت شهید مطهری بود که امام به ایشان در معرفی و شناسایی افراد، بیش از همه(به نظر من) اطمینان داشتند شاید يك تعدادی از شخصیتها و اشخاصی که در #شورای_انقلاب، یا در بعضی از مسئولیتهای دیگر گماشته شدند، امام اینها را گماشتند، با معرفی آقای مطهری، و اطمینانی بود که امام به آقای مطهری داشتند و انصاف به حق هم بود! و به نظرم میرسد، همانطور که ایشان #شاگرد خوبی برای امام بود و قدر امام را واقعا می دانست و امام را می شناخت، امام هم این شاگرد خوب و ممتاز خودش را واقعا میشناخت، و علی ای حال امام ایشان را بهتر و بیشتر از همه ما میشناخت و بیشتر از همه ما قدر ایشان را میدانست! (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی،صص 283-262)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
♦️مطهری پیش قراول مبارزه با #تفکر_مادی و #التقاط
🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/1
▶️راوی اول: حضرت آیتالله خامنهای
🔸 در زمینه شناخت مطهری باید بدانید، مرحوم مطهری یک عنصری بود که در #خط_دقیق_اسلامی حرکت میکرد و همانطوری که با تفکر مادی میجنگید، با #تفکر_التقاطی هم جنگید و آن کسانی که اندیشه انقلابی اسلامی را کوبیدند و با اندیشههای التقاطی که مثل چهلتکههای کهنه زمان سابق که پیرزنهای قدیمی از سرقیچیهای زیادی صرفهجویی میکردند و از پارچههای مختلف در رنگهای متنوع تشکیل میشد که از لحاظ صرفهجوئی اقتصادی چیز خوبی هم بود، يك عدهای آمدند این انگیزه خوب صرفهجوئی از لحاظ اقتصادی را در #ایدئولوژی پیاده کردند یعنی یک تکه از #مارکسیست، يك لقمه از اسلام، یک تکه از تفكر فلان ایسم یکی از نوشتههای فلان دانشمند غربی. اینها را گرفتند. و اسمش را هم در ایران اسلام میگذارند آن هم اسلام مترقی و اسلام هیچکس دیگر را قبول ندارند.
🔹 اول کسی که بوی عفن این #اندیشه_التقاطی را استشمام کرد و این اندیشه را شناخت و علیه آن به صورت علمی مبارزه کرد مرحوم مطهری بود و این خیلی هوشمندی و #ذکاوت میخواهد و لذا در خور شخصیت ارزشمند مرحوم مطهری است و التقاطیون که با ایشان بد شدند به همین جهت بود و همین جنبشیها و مجاهدین خصم خونین مرحوم مطهری بودند. بعضیها آدمهای خوبی بودند یعنی صاف و مستقیم بودند و کجی نداشتند، اما آن پیچیدگی ذهنی را که بتواند این #توطئه و شگرد را کشف کند نداشتند... و لذا به اینها میدان میدادند و با توجه به اینکه آدمهای بدی هم نیستند منتهی نمیفهمند توجه نمیکنند و حال اینکه بعضی مقالههای مهلك میدهند در حالی که آن جریانهای سیاسی هم دلشان نمیخواهد يك چوب و چماق دستشان باشد که به خیال خودشان مبارزه کنند.
🔺گروه فرقان و دشمنی با روحانیت اصيل
🔹همین جریان فرقان که مظهر کامل #تفكر_التقاطی است خصم خونینش بودند و اول کسی که جریان به قول خودشان #الحادیون یعنی اسلام منهای روحانیت را به صورت گسترده افشاء کرد مرحوم مطهری بود يك عدهایی معتقد بودند که اسلام خوب است اما #اسلام_منهای_روحانیت و این مثل این است که ما وارد يك باغ بشویم و بگوییم این باغ خوب است. اما این دستگاه باغبانی را جمع کنید، چون اگر باغبان باشد مانع از تعدی به گلها و درختها و اشجار و آن باغ میشود، لذا دلشان میخواهد باغبانی نباشد تا هر وقت دلشان خواست وارد باغ شوند و هر کاری دلشان می خواهد بکنند.
📔ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (صص 258- 259)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db