⚫️قم؛ تکرار کربلا
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14
▫️صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامىداد، يكى از مقامات «ساواک» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت:
▪️«من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در #مدرسه_فيضيه سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مىريزيم و آنجا را به آتش و خون مىكشيم»
▫️امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بىدرنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مىدهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند»
▪️مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اينكه گفت و شنود او با امام را نمىشنيدند، اين نگرانى را در قيافه او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمىفهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالى كه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترک گفت.
▫️رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و اراده آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دستبردار نبودند و مىكوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف #مدرسه_فيضيه براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آوردهام كه هزاران كماندوى مسلح و زرهپوش در خارج قم مجهز و آماده حمله به مدرسه فيضيه مىباشند.
▪️او بىآنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانه مدرسه فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مىكرد. شهر مذهبى #قم از انبوه انقلابيان و تودههاى مسلمان موج مىزد، جمعيت از درب خانه امام تا مدرسه فيضيه صف كشيده بودند، صحنهاى فيضيه، #دارالشفاء و آستانه حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسه دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود.
▫️رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواک پديد آمده بود ـ در محيط قم حكمفرمايى مىكرد. كسى شک نداشت كه كماندوها و آدمكشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اين رو بسيارى وصيت كرده، با خانوادههاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحههاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آماده دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشتبامها و بعضى از غرفههاى مدرسه فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حملهاى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند.
▪️بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابانهاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات تودهها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آنقدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود.
▫️مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمىشد. امام، در برابر مدرسه فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مىكردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات تودهها براى لحظهاى قطع نمىشد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آماده ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آماده نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مىكرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سخنرانی عاشورایی امام خمینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /15
▫️«الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مىگذرانم، اين سؤال برايم پيش مىآيد كه اگر #بنىاميه و دستگاه #يزيد_بن_معاويه تنها با #حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زنهاى بىپناه و اطفال بیگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريه حضار)
▪️به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنىاميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنىهاشم را نمىخواستند و غرض آنها از بين بردن اين #شجره_طيبه بود. همين سؤال اينجا مطرح مىشود كه دستگاه جبار ايران با #مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسه فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريه حضار) سيد هجده ساله ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريه شديد حضار)
▫️به اين نتيجه مىرسيم كه اينها با اساس كار دارند، با #اساس_اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمىخواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمىخواهند صغير و كبير ما موجود باشد. #اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت #قرآن باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت #علماى_اسلام باشند، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت #احكام_اسلام باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت دانشمند باشد.
▪️اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسه فيضيه را كوبيد، ما را مىكوبد، شما ملت را مىكوبد، مىخواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مىخواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مىخواهد ثروتها را تصاحب كند. اسرائيل مىخواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، #قرآن سد راه است بايد برداشته شود، #روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسه فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشتبام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشههاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مىكند.
▫️شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچهها و خيابانهاى قم، در مركز روحانيت، در جوار #فاطمه_معصومه(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيلها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مىگذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يک قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم #حاج_شيخ_عبدالكريم ما وقتى كه از دنيا مىروند همان شب آقازادههايش شام نداشتند؟ (گريه حضار)
▪️ما كه مرحوم #بروجردى ما وقتى كه از دنيا مىروند #ششصد_هزار_تومان (بابت شهريه حوزهها) قرض باقى مىگذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانکهاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشتهاند، كاخهاى عظيم را روى هم گذاشتهاند، باز هم ملت را رها نمىكنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟!
▫️من به شما نصيحت مىكنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مىكنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى اربابها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمىخواهم تو مثل پدرت بشى.
▪️شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ها، حتى 30 سالههايتان نيز به ياد دارند كه در #جنگ_دوم_جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: #شوروى و #انگلستان و #امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتک بود، لكن خدا مىداند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمىخواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مىخواهند، اينها صلاح مملكت را مىخواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمىخورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يک كمى تأمل كن، يک كمى تدبر كن، يک قدرى عواقب امور را ملاحظه كن...(نهضت امام خمینی، ج1، صص497-495)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16
▫️«ساواک درباره چگونگى آمدن امام به مدرسه فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است:
▪️«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كردهاند، اظهار مىداشتند: #روز_عاشورا عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشتبامها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستانها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود #دويست_هزار_نفر مىگفتند و اظهار مىداشتند:
▫️در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مىكرد. خمينى را #مثل_امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مىفرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مىرفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت:
▪️ بسماللّه الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مىگويند «مفتخور». ما و يک مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پولها را در بانکهاى خارج گذاردهاند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمىخواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مىكنى؟ هر كار مىشود، هر جنايتى مىشود، مىگويند شاه كرده (است). و بعد مرتب تكرار مىكرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مىكرد و مىگفت: بيچاره چرا اين كارها را مىكنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مىكرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كردهاند و به تهران آوردهاند».
▫️اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئه يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مىتواند با تودهها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمىباشد. شاه مىديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمىرود و چارهاى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مىدانست كه اسائه ادب به مقام مرجعى كه بر قلبها حكومت مىكند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مىشد و تخت و تاج خود را بر باد مىداد و در چنگال انتقام تودههاى رنجديده و بهپاخاسته گرفتار مىآمد و يا اينكه به زنجير امپرياليسم وابستهتر مىشد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مىكرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مىداد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بنبست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمىپذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مىزد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499)
▪️رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روحالله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود. امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیهالسلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امامشان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دستگیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نردههای آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت.
✳️ پایان
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری:
درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درسهای عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابیعبداللَّه الحسین علیهالسّلام انجام دادید.(١٣٧٧.٢.١٨)
#محرم
#عاشورا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام عاشورا محوشدنی نیست
بخشی از گفت و گوی غلامرضا خارکوهی، تاریخنگار انقلاب اسلامی، با خبرگزاری فارس در گرگان
🔹در دوره #حکومت_رضاخان، وقتی که مردم میخواستند طبق سنت هر ساله به نوحهسرایی و عزاداری بپردازند، رضاخان همچون #عمر_سعد که در کربلا فرماندهی لشکر یزید را در مقابل امام حسین و یارانش بر عهده داشت، مامورانش را برای سرکوب دوستداران اباعبدالله(ع) گسیل داشت تا به جان عاشقان امام حسین(ع) بیفتند و آنها را سرکوب کند.
🔸وی با بیان اینکه رضاخان از قیام عاشورا وحشت داشت، افزود: قیام ظلمستیزانه امام حسین(ع) در طول تاریخ منشاء و مرجع بیداری بسیاری از مبارزان آزادیخواه بوده است.
🔹تاریخنگار انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه رضاخان که یک نظامی بیسواد و دیکتاتور چکمهپوش بود حتی درب تکیهها و حسینیهها را بست و منبرها را نابود کرده و وعاظ و نوحهخوانان را سرکوب کرد، تصریح کرد: بسیاری از ارادتمندان اهل بیت رسول الله(ص) را زندانی، شکنجه، تبعید و شهید کرد ولی باز هم نتوانست نام و محبت امام حسین(ع) را از دلها بزداید.
🔸خارکوهی تاکید کرد: قیام عاشورا در سال ۶۱ قمری بر جریده عالم و در نهاد بشریت ثبت شده و هیچگاه محوشدنی نیست، در طول تاریخ از قرن اول تا قرن دهم قمری که حاکمیت ایران در دست مخالفان اهل بیت(ع) بود حاکمان ستمگر تلاش زیادی کردند تا نام امام حسین(ع) و قیام عاشورا را محو کنند، آنها حتی قبر امام حسین(ع) را شخم زدند و به آب بستند و بسیاری از شیعیان و مداحان و علما را سر بریدند و زبانشان و اعضای بدنشان را قطعه قطعه کردند، تا نامی از امام حسین و ائمه اطهار(ع) باقی نماند ولی باز هم موفق نشدند.
🔹وی با بیان اینکه پرچم عاشورا همچنان برافراشته ماند طوری که هرسال دهها میلیون نفر به زیارت کربلا میروند و به امام حسین(ع) عرض ارادت میکنند، گفت: مشابه مراسم عاشورا در هیچ مذهب و مرامی و برای هیچ شخصیتی در جهان تکرار نمیشود و این از معجزات الهی است که خداوند دلها را متوجه خورشید کربلا کرده و بعد از ۱۴۰۰ سال مردم چنین باشکوه به مدت ۴۰ روز برای امام حسین(ع) عزاداری میکنند.
🔸انقلاب اسلامی پرتوی از انوار قیام امام حسین(ع) بود و اولین سرفصل خونین مبارزات مردم ایران علیه ظلم و بیداد #رژیم_پهلوی در محرم سال ۴۲ رقم خورد از آن پس سازمان جهنمی #ساواک هر سال در ایام محرم و صفر و رمضان بر وعاظ و صاحبان مجلس عزا سخت میگرفت و آنها را مجبور به دادن تعهد میکرد که مبادا حرفی از سیاست روی منبر به میان آورند.
🔹مخالفت ساواک با سخنرانی سیاسی پای منابر در حالی بود که ظلمستیزی امام حسین(ع) و قیام عاشورایی او علیه حکومت مستبد یزید، هم جنبه سیاسی داشت و هم جنبه مذهبی، با این وجود ساواک بسیاری از روحانیون را زندانی، شکنجه، تبعید و حتی شهید کرد.
🔸با بیداری مردم در محرم سال ۵۷، کمر رژیم پهلوی شکست و نشانههای پیروزی انقلاب اسلامی آشکار شد.
پیوند مطلب در خبرگزاری فارس
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴رسانه پرقدرت تشیع
⚫️نقش حضرت امام سجاد علیهالسلام در حوادث پس از عاشورا
مقام معظم رهبری:
«بعد از آنکه قضیه کربلا انجام گرفت - آن فاجعه بزرگ اتفاق افتاد - و فداکاری بینظیر اباعبداللَّه (علیهالسّلام) و اصحاب و یاران و خانوادهاش در آن محیط محدود واقع شد، حادثه اسارتها پیام را باید منتشر میکرد و خطبهها و افشاگریها و حقیقتگوئیهای #حضرت_زینب (سلام اللَّه علیها) و #امام_سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) مثل یک #رسانه_پرقدرت باید فکر و حادثه و هدف و جهتگیری را در محدوده وسیعی منتشر میکرد؛ و کرد.»(1387.11.28)
#شهادت_امام_سجاد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأملی بر مأموریت_های یک دیکتاتور دست نشانده.pdf
312K
سیاستهای حکومت دیکتاتوری رضاخان در منطقه گرگان و دشت چه تأثیرات مخربی داشت؟
سیاهترین فصل تاریخ معاصر ایران با کودتای رضاخان آغاز شد. کودتایی که پیامد بسیار سنگین و وحشتناکی برای مردم کشور ما داشت و موجب شد مردم مسلمان ما بیست سال اسیر سیاست های دیکتاتوری و استبدادی و غربگرایانه او شوند. رضاخان گفته بود باید ایران را چون فرنگ ساخت و به همین خاطر برای تحقق این آرزو از هیچ کوششی دریغ نکرد. گرچه عمر حکومت او بیست سال به طول انجامید، ولی برنامههای ضد مردمی او به ویژه در عرصه سیاسی و دینی توسط فرزندش-محمدرضاشاه- به مدت سی و پنج سال دیگر ادامه یافت . در این مقاله ما به شرح مهمترین ماموریت های حکومت دیکتاتوری رضاخان در خصوص نابودی مرجعیت ،قدرت ملی و تاثیر آن بر منطقه گرگان و دشت (استان گلستان) میپردازیم.
ضمیمه: مقاله «تأملی بر مأموریتهای یک دیکتاتور دستنشانده»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 25-24، تابستان و پاییز 1389.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
بخش بیست و نهم
بخش سیام
بخش سی و یکم
بخش سی و دوم
بخش سی و سوم
بخش سی و چهارم
بخش سی و پنجم
بخش سی و ششم
بخش سی و هفتم
بخش سی و هشتم
بخش سی و نهم
بخش چهلم
بخش چهل و یکم
بخش چهل و دوم
بخش چهل و سوم
بخش چهل و چهارم
بخش چهل و پنجم
بخش چهل و ششم
بخش چهل و هفتم
بخش چهل و هشتم
بخش چهل و نهم
بخش پنجاه
بخش پنجاه و یکم
بخش پنجاه و دوم
بخش پنجاه و سوم
بخش پنجاه و چهارم
بخش پنجاه و پنجم
بخش پنجاه و ششم
بخش پنجاه و هفتم
بخش پنجاه و هشتم
بخش پنجاه و نهم
بخش شصتم
بخش شصت و یکم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2756_33008.pdf
2.07M
تحسین روش مبارزاتی علامه مصباح توسط رهبر انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و هشتم
🔹... #مقام_معظم_رهبری در ستایش از روش مبارزاتی آیت الله مصباح، به ملاحظهکاری ایشان و نقش آن در عدم دستگیری، اشاره کرده و چنین میگوید:
🔸«آقای مصباح تا آخرش هم الحمدلله گیر نیفتاد، از بس که ایشان آرام و با ملاحظه کار میکرد.»...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،2مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.04.pdf
1.26M
دو مرحله بازجویی از آیتالله مصباح در تابستان سال 1347
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و نهم
به دلیل مراعات دقیق اصول حفاظتی و اختفاء توسط آیت الله مصباح، از سال 45 تا 47 ساواک نتوانست او را دستگیر کند ولی بالأخره در سال 47 موفق شد به ایشان دست یابد. ایشان در دو مرحله مورد بازجویی قرار گرفت ولی در هر دو مرتبه، با زیرکی و هوشمندی توانست از چنگ ساواک بگریزد. در ادامه جزئیات این بازجوییها مورد بررسی قرار میگیرد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.07.pdf
1.85M
شباهت سیره مبارزاتی علامه مصباح با رهبر معظم انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصتم
نحوه مواجهه هوشمندانه آیتالله مصباح با ساواک، در میان مبارزان نهضت امام، بیش از همه به سیره مبارزاتی مقام معظم رهبری شباهت دارد که هم در مراعات اصول اختفاء و هم در شیوه بازجویی، بسیار دقیق عمل میکردند. نمونه این ملاحظات امنیتی در روند مبارزات آیت الله خامنهای در جریان مخفی کردن سید جعفر قمی در منزل پدری و پنهان نگاه داشتن آن از آقای هاشمی رفسنجانی، قابل ملاحظه است. بعد از حوادث خونین 15 خرداد 42، دو شماره از نشریه مخفی «فریاد» به همت سید جعفر قمی منتشر شد که به دلیل مطالب بسیار صریح و تند آن علیه شخص شاه و رژیم، در صورت لو رفتن ممکن بود با مجازات سنگین مواجه شود.
لذا او با تغییر قیافه به مشهد و دوست قدیمیاش آیت الله خامنهای مراجعه کرد و بعد از موافقت پدر ایشان با حضور او در منزل، مدتی در آنجا ساکن بود. در همین مدت روزی هاشمی رفسنجانی از دوستان نزدیک آیتالله خامنهای به منزل ایشان در مشهد وارد شد و علیرغم سخن گفتن از فرار سید جعفر، نتوانست خبری از مکان اختفای او به دست آورد. مقام معظم رهبری در شرح این ماجرا چنین میگوید...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،7مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.09.pdf
2.29M
آمیختگی مبارزه در دو جبهه سیاسی و فکری
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و یکم
در بررسی تاریخ تحولات نهضت امام به دست میآید که سالهای 45 و 46 که آیت الله مصباح در میدان مبارزه حضور فعال داشت، یکی از حساسترین مراحل مبارزات بوده است. بنا به تصریح رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشواری مبارزه در این دوران موجب گردید که برخی از یاران امام همچون شهید مطهری و شهید بهشتی، از فضای مبارزات سیاسی فاصله بگیرند و به میدان «مبارزات فکری» متمرکز گردند. در خاطرات مقام معظم رهبری چنین آمده است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،9مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریفات علیه شیخ فضلالله.pdf
278.9K
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️از زمان شهید شیخ فضلالله نوری سکولاران دینستیز و دینگریز به سردمداری انگلیس به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام و در آخر با حقیقتسوزی و دروغدوزی و تاریخسازی، دست به تخریب همهجانبه بر ضد ایشان زدند و تحریفات علیه آن شیخِ مظلومِ شهید همچنان ادامه دارد.
▪️یکی از شخصیتهای معاصر که به تولید متون انحرافی علیه شیخ فضلالله نوری مشغولیت داشته؛ آقای #حسین_آبادیان است و در این نوشتار به طور خلاصه به نسبتهای ناروای وی درباره مجتهد نوری میپردازیم. البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: #آجودانیها، #محسن_کدیور، #داود_فیرحی و #ثبوت نیز پیشتر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار میکنند و در کل مطلب جدیدی ندارند. بنابراین نوشتار پیشرو نقدی بر شبهات پرتکرار علیه شیخ شهید نیز محسوب میشود.
ضمیمه: مقاله «محک تجربه و سخنانی که در آنها «غش» هست؛ بررسی ادعاهای آقای حسین آبادیان درباره مجتهد نوری»، علی احمدیخواه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 52، تابستان 1396.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سیری در اندیشههای شیخ فضلالله.pdf
415.6K
شیخ فضلالله؛ شهید انتقاد از غرب و غربگرایی
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
#شیخ_فضلالله_نوری را باید اولین شهید انتقاد ازغرب و غربگرایی یا #انتقاد_از_مدرنیته و مدرنیسم در ایران دانست. او که فتوای جریانهای غربگرایی در حال رشد در ایران را مبنی بر: تعطیلی عقل و پذیرش بیچون و چرای مرجعیت فرنگی در ساماندهی نظام سیاسی و تحولات اجتماعی ایران نپذیرفت و هماهنگی این دگرگونیها را با باورها و اعتقادات و فرهنگ ملی و دینی جامعه مورد تردید و انتقاد قرار داد، تاوان انتقاد ازغرب و غربگرایان را پس داد و توسط #سرسپردگان_مدرنیته و #مدرنیسم در ایران، بالای دار رفت و به تعبیر مرحوم #جلال_آلاحمد بر دار رفتن او نشان سیطره مطلق غربزدگی در ایران بود. در مقاله پیشرو سعی شده است عقاید و آرای #شیخ_شهید بررسی شود.
ضمیمه: مقاله «اولین شهید انتقاد از غرب و غربگرایی در ایران؛ سیری در اندیشههای شیخ فضلالله نوری و تأثیر آن در انقلاب اسلامی»، منصور پورمؤذن، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره16، تابستان 1387ه.ش.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حماسه و ستارخان؛ تاریخنگاری رسمی عصر مشروطه.pdf
746.4K
مقابله با مظلومیت تاریخی ستارخان
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
🔹در میان روایتهای رسمی دوره مشروطه #حماسه_ستارخان مانند دهها حماسه دیگر ملت ایران که از ابتدا با آرمانگرایی، #اسلامخواهی، #عدالتطلبی، قانونگرایی و تجددطلبی آغاز شده بود با همان ادبیات عوامانه «سنت و تجدد» تأویل و تحریف شد و علیرغم وجود مدارک و اسناد معتبر، ستارخان و امثال وی نیز در ردیف مشروطهخواهانی قرار گرفتند که وابسته به انگلیس یا سایر دول بیگانه بودند.
🔸حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی در مقاله پیشرو این روایت رسمی را مخدوش و تحریفات آن را با اسناد و ادله معتبر آشکار ساخته است. ایشان در این زمینه مینویسد:
🔹«در این مقاله روایتهای رسمی و تاریخنگاریهای دولتیِ عصر مشروطه پیرامون افکار، اندیشهها و اهداف ستارخان را مورد تردید قرار خواهیم داد و معتقدیم ظلمی که از این ناحیه بر حقایق تاریخی تحولات سیاسی و اجتماعی ایران وارد شده است بهمراتب ناجوانمردانهتر از شهادت متفکران و منتقدانی است که بهوسیله تاریخنگاری رسمی و دولتی عصر مشروطه ترور شخصیت شدند...»
📎ضمیمه: «حماسه ستارخان و تاریخنگاری رسمی عصر مشروطه»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، پاییز 1383ه.ش.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد کتاب مشروطیت ایرانیکا.pdf
1.07M
نقد کتاب «انقلاب مشروطیت»
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
🔹انتشارات امیرکبیر وابسته به #سازمان_تبلیغات_اسلامی، اثری تحت عنوان «انقلاب مشروطیت» بهچاپ رسانده است که این اثر از سری مقالات #دانشنامه_ایرانیکا زیر نظر #احسان_یارشاطر میباشد.
🔸در این مسئله تردیدی نیست که چاپ هر اثری که به نحوی بخشی از زوایای ناگفته تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور ما را روشن سازد در جای خود قابل تقدیر است اما علاقهمندانی که سرمایه و وقت خود را صرف میکنند انتظار دارند با مطالعه چنین آثاری هرچه بیشتر به اطلاعات و دستاوردهای جدیدی در حوزههای تاریخپژوهی ایران معاصر دست یابند.
🔹علیرغم ادعاهایی که مقدمهنویسان و مترجم محترم «انقلاب مشروطیت» کردهاند؛ بهجای یک اثر علمی، تحقیقی و تاریخی متقن و مستدل، با مقالاتی شعاری، ژورنالیستی، فاقد وجاهت علمی و از همه مهمتر ایدئولوژیزده سر و کار پیدا کرده است...
📎ضمیمه: مقاله «نقدی بر کتاب انقلاب مشروطیت از سری انتشارات ایرانیکا؛ انقلاب مشروطه، تاریخنگاری رسمی و مشهورات شبهتاریخی»، حجت سلیماندارابی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، پاییز1383.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️دولتهای مستبد از جمله دولت #محمدعلی_شاه_قاجار هیچگاه دل خوشی از مردمسالاری نداشتهاند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟
▪️با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و همچنین تمایلات وی به علما، #انگلستان طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهرههای خود میان محمدعلی میرزا و مشروطهخواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد. به عالمان دینی و مشروطهخواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه #براندازی_نظام_مشروطه را دارد و از آن سو برای نامبرده نیز جا بیندازد که مشروطهخواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشستهاند.
▫️این مأموریت را #مهرههای_انگلیسی بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئهگرها نیز #تقیزاده بود که با تحریک #انجمن_تبریز و خطدهیهای پشتپرده سفارت انگلستان، آتشبیار معرکه به شمار میرفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشهها و برنامهها و به گفته کسروی کسروی «آگاهیها را به تبریز داد.» و در نهایت...
🖇ضمیمه: مقاله «نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریانهای غربگرا در سقوط مشروطه اول)»حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره4، 1384ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیب شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه.pdf
247.1K
آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️یکی از اشتباهات تاریخنگاری نهضت مشروطه، تقلیل آن به چند فرد شاخص در چهار جبهه مشروطهخواه، مشروعهخواه، دربار و سفارت است و کمترین انحرافی که در تقلیل جریانها به افراد رخ میدهد، تنزل سطح جریانهاست. بهعنوان مثال در نهضت مشروطه، جریان مشروعهخواهی به شخص شهید #شیخ_فضلالله_نوری و جریان مشروطهخواهی به اشخاصی چون #سیدعبدالله_بهبهانی و #سیدمحمد_طباطبایی تقلیل داده شده است و چنین تقلیلی باعث میشود که صبغه دینی مشروطه ضعیف جلوه داده شود .
▪️بهنظر میرسد در تاریخنگاری انقلاب اسلامی نیز چنین اشتباهی رخ داده است که در مقاله ضمیمه به این مهم پرداخته شده است.
🖇ضمیمه: مقاله «آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه»، علی علوی سیستانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره22، 1388ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی.pdf
1.62M
انقلاب مشروطه در گلستان
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
انقلاب مشروطه غالبا معطوف به تهران بود ولی ایالات زیادی بودند که نقش بارزی در این قیام ایفا کردند. یکی از این مناطق، ایالت #استرآباد یا همان #استان_گلستان فعلی بود. در مقاله ضمیمه به نقش استان گلستان در انقلاب مشروطه پرداختهایم.
🖇ضمیمه: مقاله «چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره36، 1392ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه.pdf
999.7K
شهید آیتالله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
آیت الله سید حسین بحرالعلوم معروف به #آقامیر_بحرالعلوم_رشتی از مجتهدین بزرگ و از رهبران دینی مردم گیلان بود. او در ابتدای جنبش مشروطه همانند اکثر علما از این جریان حمایت نمود و به عنوان نماینده علمای گیلان راهی مجلس اول شورای ملی شد.
وی با بینش بالا و بصیرت الهی خود توانستنقش فعالی در جریان مشروعه خواهی ایفا نماید و در تهران رابط میان آیتالله #شیخ_فضلالله_نوری و #آیتالله_خمامی رهبر مشروعهخواهی گیلان بود و همواره از افکار و طرحهای آنان حمایت مینمود و بالا گرفتن منازعات بر سر مشروطه، از طرف آیات نامبرده راهی نجف گردید تا با علما و مراجع نجف اشرف مذاکره نماید. در #نجف پیشامد ناگواری برای او رخ داد و سرانجام در راه بازگشت به ایران همراه پسر بزرگ خود در اطراف #قزوین توسط مشروطهطلبان دستگیر و به شهادت رسید.
🖇ضمیمه: مقاله «شهید آیتالله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه»، محمد عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره40، 1393ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه.pdf
792.9K
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️جنبش اجتماعی مشروطه در ايران، واكنشهای مختلفی از جانب قشرهای مختلف مردم به دنبال داشت؛ به ويژه كه درخواستهای مردم ابتدا برای #تأسيس_عدالتخانه بود و سپس تبديل به مشروطه گرديد. در جريان مشروطه علمای مشروطهخواه بر اساس مسئوليتهايی كه احساس میكردند از سوی شريعت بر عهده آنها نهاده شده است، سخنانی ايراد نموده، نظرياتی ارايه داده و مكتوباتی از خود به يادگار گذاشتهاند.
▪️در اين ميان با وجود بهرهبرداری از آثار بسياری از اين عالمان دين، آرا، اقوال و ديدگاههای برخی از آنها كمتر مورد توجه مورخان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است كه آثار و انديشههای #آيتالله_حاج_ميرزا_صادق_مجتهد_تبريزی از این موارد است و در مقاله ضمیمه به بررسی اندیشههای ایشان پرداختهایم.
🖇ضمیمه: مقاله «میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه»، معصومه قرهداغی، غلامرضا دوستزاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، 1397ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی.pdf
417.5K
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️گيلان از مناطق پيشگام در جنبشهای اسلامی معاصر است و حماسههای مختلفی در كارنامه مردم آن وجود دارد.يكی از آغازين حركتهای سياسی مردم گيلان در دوران معاصر، فعاليتهای اسلامخواهانه در نهضت مشروطيت است و زمانی كه مشروطه به انحراف رفت، #نهضت_جنگل پدید آمد.
▪️آشنایی با نقش گیلان در نهضت مشروطه، برگی مهم و البته کمتر خوانده شده در آشنایی با این نهضت بزرگ دینی و ملی است.
🖇ضمیمه: مقاله «گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی»، میثم عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، 1398ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی.pdf
775.2K
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️گيلان در تاريخ معاصر ايران، يكی از مهمترين مناطق از حيث فعاليتهای سياسی و دينی بود و در دوران مشروطه، فعاليتهای مردم گيلان به فتح تهران و اعاده مشروطيت منجر شد. از همان ابتدای مشروطه، مردم گيلان فعاليتهای پررنگی داشتند كه كمتر
در منابع تاريخی به آنها توجه شده است.
▪️فعاليت مشروعهخواهانه مردم گيلان در همان آغاز مشروطه باعث گرديد تا گيلان به يكی از اركان جريان شريعتخواهی دركشور بدل شود و حاج #ملا_محمد_خمامی- مرجع دينی مردم گيلان- به عنوان يكی از سه رهبر جريان مشروعهخواهی ايران و از مؤسسين آن در تهران به شمار رود. اكثر علمای گيلان از جريان شريعتخواهی در مشروطه حمايت كردند.
▫️آيتالله خمامی كه قبل از شيخ فضلالله نوری توسط يكی از شبكههای تروريستی مشروطهخواهان به نام «كميته ستار» به شهادت رسيد را بايد در رديف اولين شهدای انتقاد از غرب و غربپرستی و دفاع از استقلال و آزادی ايران به حساب آورد.
🖇ضمیمه: مقاله «شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی»، میثم عبداللهی، مصطفی رستمی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 64-63، 1399ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شیخ شهید
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید
شیخ فضلالله؛ شهید انتقاد از غرب و غربگرایی
مقابله با مظلومیت تاریخی ستارخان
نقد کتاب «انقلاب مشروطیت»
نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
انقلاب مشروطه در گلستان
شهید آیتالله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
#شیخ_فضلالله
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام انتخاباتی امام خمینی
🔻 #صحیفهخوانی | 12مرداد
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف و مبارز ایران!
🔹دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند، و چنین وانمود میکنند که مردم در این انتخابات بیتفاوتند و به سردی و سستی گراییدهاند. میخواهند شما را متهم کنند که از #جمهوری_اسلامی رو برگردانیدهاید. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود یاوه سرایان را رسوا کنید. و نیز اطلاع دادند که در اطراف دانشگاه- که محل اقامه نماز جمعه است- گروهی برای اخلال در شرکت در انتخابات بپاخاستهاند. دولت موظف است از آنان جلوگیری کند، و مردم موظفند به تبلیغات آنان اعتنا نکنند.
🔸ملت عزیز مسلمان! از اسلام و کشور اسلامی پاسداری کنید، و به سوی صندوق آرا هجوم آورید.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی
(12مرداد1358، صحیفه امام، ج9، ص259)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db