eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
894 ویدیو
628 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16 ▫️«ساواک درباره چگونگى آمدن امام به مدرسه فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است: ▪️«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كرده‌‏اند، اظهار مى‏‌داشتند: عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشت‌‏بام‌‏ها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستان‌‏ها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود مى‏‌گفتند و اظهار مى‌‏داشتند: ▫️در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اين‌كه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مى‌‏كرد. خمينى را وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مى‏‌فرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مى‏‌رفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: ▪️ بسم‌‏اللّه‏ الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مى‏‌گويند «مفتخور». ما و يک مشت طلبه فقير مفت‌خور هستيم يا آن‌ها كه مملكت را غارت كرده و پول‏‌ها را در بانک‌‏هاى خارج گذارده‏اند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمى‌‏خواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مى‏‌كنى؟ هر كار مى‌‏شود، هر جنايتى مى‌‏شود، مى‌‏گويند شاه كرده (است). و بعد مرتب تكرار مى‌‏كرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مى‏‌كرد و مى‌‏گفت: بيچاره چرا اين كارها را مى‌‏كنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مى‌‏كرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كرده‌‏اند و به تهران آورده‏‌اند». ▫️اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئه يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مى‏‌تواند با توده‌‏ها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكان‌پذير نمى‌‏باشد. شاه مى‌‏ديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمى‌‏رود و چاره‌‏اى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مى‌‏دانست كه اسائه ادب به مقام مرجعى كه بر قلب‌‏ها حكومت مى‌‏كند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مى‌‏شد و تخت و تاج خود را بر باد مى‌‏داد و در چنگال انتقام توده‌‏هاى رنجديده و به‌‏پاخاسته گرفتار مى‌‏آمد و يا اين‌كه به زنجير امپرياليسم وابسته‌‏تر مى‌‏شد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مى‌‏كرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مى‌‏داد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بن‏‌بست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمى‌‏پذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مى‌‏زد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499) ▪️رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح‌الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود. امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیه‌السلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امام‌شان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دستگیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نرده‌های آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت. ✳️ پایان 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری: درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درسهای عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابی‌عبداللَّه الحسین علیه‌السّلام انجام دادید.(١٣٧٧.٢.١٨) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام عاشورا محوشدنی نیست بخشی از گفت و گوی غلام‌رضا خارکوهی، تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی، با خبرگزاری فارس در گرگان 🔹در دوره ، وقتی که مردم می‌خواستند طبق سنت هر ساله به نوحه‌سرایی و عزاداری بپردازند، رضاخان همچون که در کربلا فرماندهی لشکر یزید را در مقابل امام حسین و یارانش بر عهده داشت، مامورانش را برای سرکوب دوستداران اباعبدالله(ع) گسیل داشت تا به جان عاشقان امام حسین(ع) بیفتند و آنها را سرکوب کند. 🔸وی با بیان اینکه رضاخان از قیام عاشورا وحشت داشت، افزود: قیام ظلم‌ستیزانه امام حسین(ع) در طول تاریخ منشاء و مرجع بیداری بسیاری از مبارزان آزادی‌خواه بوده است. 🔹تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه رضاخان که یک نظامی بی‌سواد و دیکتاتور چکمه‌پوش بود حتی درب تکیه‌ها و حسینیه‌ها را بست و منبرها را نابود کرده و وعاظ و نوحه‌خوانان را سرکوب کرد، تصریح کرد: بسیاری از ارادتمندان اهل بیت رسول الله(ص) را زندانی، شکنجه، تبعید و شهید کرد ولی باز هم نتوانست نام و محبت امام حسین(ع) را از دل‌ها بزداید. 🔸خارکوهی تاکید کرد: قیام عاشورا در سال ۶۱ قمری بر جریده عالم و در نهاد بشریت ثبت شده و هیچگاه محوشدنی نیست، در طول تاریخ از قرن اول تا قرن دهم قمری که حاکمیت ایران در دست مخالفان اهل بیت(ع) بود حاکمان ستمگر تلاش زیادی کردند تا نام امام حسین(ع) و قیام عاشورا را محو کنند، آن‌ها حتی قبر امام حسین(ع) را شخم زدند و به آب بستند و بسیاری از شیعیان و مداحان و علما را سر بریدند و زبان‌شان و اعضای بدن‌شان را قطعه قطعه کردند، تا نامی از امام حسین و ائمه اطهار(ع) باقی نماند ولی باز هم موفق نشدند. 🔹وی با بیان این‌که پرچم عاشورا همچنان برافراشته ماند طوری که هرسال ده‌ها میلیون نفر به زیارت کربلا می‌روند و به امام حسین(ع) عرض ارادت می‌کنند، گفت: مشابه مراسم عاشورا در هیچ مذهب و مرامی و برای هیچ شخصیتی در جهان تکرار نمی‌شود و این از معجزات الهی است که خداوند دل‌ها را متوجه خورشید کربلا کرده و بعد از ۱۴۰۰ سال مردم چنین باشکوه به مدت ۴۰ روز برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند. 🔸انقلاب اسلامی پرتوی از انوار قیام امام حسین(ع) بود و اولین سرفصل خونین مبارزات مردم ایران علیه ظلم و بیداد در محرم سال ۴۲ رقم خورد از آن پس سازمان جهنمی هر سال در ایام محرم و صفر و رمضان بر وعاظ و صاحبان مجلس عزا سخت می‌گرفت و آن‌ها را مجبور به دادن تعهد می‌کرد که مبادا حرفی از سیاست روی منبر به میان آورند. 🔹مخالفت ساواک با سخنرانی سیاسی پای منابر در حالی بود که ظلم‌ستیزی امام حسین(ع) و قیام عاشورایی او علیه حکومت مستبد یزید، هم جنبه سیاسی داشت و هم جنبه مذهبی، با این وجود ساواک بسیاری از روحانیون را زندانی، شکنجه، تبعید و حتی شهید کرد. 🔸با بیداری مردم در محرم سال ۵۷، کمر رژیم پهلوی شکست و نشانه‌های پیروزی انقلاب اسلامی آشکار شد. پیوند مطلب در خبرگزاری فارس 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴رسانه پرقدرت تشیع ⚫️نقش حضرت امام سجاد علیه‌السلام در حوادث پس از عاشورا مقام معظم رهبری: «بعد از آن‌که قضیه کربلا انجام گرفت - آن فاجعه بزرگ اتفاق افتاد - و فداکاری بی‌نظیر اباعبداللَّه (علیه‌السّلام) و اصحاب و یاران و خانواده‌اش در آن محیط محدود واقع شد، حادثه‌ اسارت‌ها پیام را باید منتشر می‌کرد و خطبه‌ها و افشاگری‌ها و حقیقت‌گوئی‌های (سلام اللَّه علیها) و (علیه الصّلاة و السّلام) مثل یک باید فکر و حادثه و هدف و جهت‌گیری را در محدوده وسیعی منتشر می‌کرد؛ و کرد.»(1387.11.28) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأملی بر مأموریت_های یک دیکتاتور دست نشانده.pdf
312K
سیاست‌های حکومت دیکتاتوری رضاخان در منطقه گرگان و دشت چه تأثیرات مخربی داشت؟ سیاه‌ترین فصل تاریخ معاصر ایران با کودتای رضاخان آغاز شد. کودتایی که پیامد بسیار سنگین و وحشتناکی برای مردم کشور ما داشت و موجب شد مردم مسلمان ما بیست سال اسیر سیاست های دیکتاتوری و استبدادی و غربگرایانه او شوند. رضاخان گفته بود باید ایران را چون فرنگ ساخت و به همین خاطر برای تحقق این آرزو از هیچ کوششی دریغ نکرد. گرچه عمر حکومت او بیست سال به طول انجامید، ولی برنامه‌های ضد مردمی او به ویژه در عرصه سیاسی و دینی توسط فرزندش-محمدرضاشاه- به مدت سی و پنج سال دیگر ادامه یافت . در این مقاله ما به شرح مهم‌ترین ماموریت های حکومت دیکتاتوری رضاخان در خصوص نابودی مرجعیت ،‌قدرت ملی و تاثیر آن بر منطقه گرگان و دشت (استان گلستان) می‌پردازیم. ضمیمه: مقاله «تأملی بر مأموریت‌های یک دیکتاتور دست‌نشانده»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 25-24، تابستان و پاییز 1389. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2756_33008.pdf
2.07M
تحسین روش مبارزاتی علامه مصباح توسط رهبر انقلاب انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و هشتم 🔹... در ستایش از روش مبارزاتی آیت ‌الله مصباح، به ملاحظه‌کاری ایشان و نقش آن در عدم دستگیری، اشاره کرده و چنین می‌گوید: 🔸«آقای مصباح تا آخرش هم الحمدلله گیر نیفتاد، از بس که ایشان آرام و با ملاحظه کار می‌کرد.»... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،2مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.04.pdf
1.26M
دو مرحله بازجویی از آیت‌الله مصباح در تابستان سال 1347 انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و نهم به دلیل مراعات دقیق اصول حفاظتی و اختفاء توسط آیت ‌الله مصباح، از سال 45 تا 47 ساواک نتوانست او را دستگیر کند ولی بالأخره در سال 47 موفق شد به ایشان دست یابد. ایشان در دو مرحله مورد بازجویی قرار گرفت ولی در هر دو مرتبه، با زیرکی و هوشمندی توانست از چنگ ساواک بگریزد. در ادامه جزئیات این بازجویی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.07.pdf
1.85M
شباهت سیره مبارزاتی علامه مصباح با رهبر معظم انقلاب انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصتم نحوه مواجهه هوشمندانه آیت‌الله مصباح با ساواک، در میان مبارزان نهضت امام، بیش از همه به سیره مبارزاتی مقام معظم رهبری شباهت دارد که هم در مراعات اصول اختفاء و هم در شیوه بازجویی، بسیار دقیق عمل می‌کردند. نمونه این ملاحظات امنیتی در روند مبارزات آیت ‌الله خامنه‌ای در جریان مخفی کردن سید جعفر قمی در منزل پدری و پنهان نگاه داشتن آن از آقای ‌هاشمی رفسنجانی، قابل ملاحظه است. بعد از حوادث خونین 15 خرداد 42، دو شماره از نشریه مخفی «فریاد» به همت سید جعفر قمی منتشر شد که به دلیل مطالب بسیار صریح و تند آن علیه شخص شاه و رژیم، در صورت لو رفتن ممکن بود با مجازات سنگین مواجه شود. لذا او با تغییر قیافه به مشهد و دوست قدیمی‌اش آیت ‌الله خامنه‌ای مراجعه کرد و بعد از موافقت پدر ایشان با حضور او در منزل، مدتی در آنجا ساکن بود. در همین مدت روزی ‌هاشمی رفسنجانی از دوستان نزدیک آیت‌الله خامنه‌ای به منزل ایشان در مشهد وارد شد و علی‌رغم سخن گفتن از فرار سید جعفر، نتوانست خبری از مکان اختفای او به دست آورد. مقام معظم رهبری در شرح این ماجرا چنین می‌گوید... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،7مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.09.pdf
2.29M
آمیختگی مبارزه در دو جبهه سیاسی و فکری انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و یکم در بررسی تاریخ تحولات نهضت امام به دست می‌آید که سال‌های 45 و 46 که آیت ‌الله مصباح در میدان مبارزه حضور فعال داشت، یکی از حساس‌ترین مراحل مبارزات بوده است. بنا به تصریح رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشواری مبارزه در این دوران موجب گردید که برخی از یاران امام همچون شهید مطهری و شهید بهشتی، از فضای مبارزات سیاسی فاصله بگیرند و به میدان «مبارزات فکری» متمرکز گردند. در خاطرات مقام معظم رهبری چنین آمده است... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،9مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریفات علیه شیخ فضل‌الله.pdf
278.9K
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️از زمان شهید شیخ فضل‌الله نوری سکولاران دین‌ستیز و دین‌گریز به سردمداری انگلیس به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام و در آخر با حقیقت‌سوزی و دروغ‌دوزی و تاریخ‌سازی، دست به تخریب‌ همه‌جانبه بر ضد ایشان زدند و تحریفات علیه آن شیخِ مظلومِ شهید هم‌چنان ادامه دارد. ▪️یکی از شخصیت‌های معاصر که به تولید متون انحرافی علیه شیخ فضل‌الله نوری مشغولیت داشته؛ آقای است و در این نوشتار به طور خلاصه به نسبت‌های ناروای وی درباره مجتهد نوری می‌پردازیم. البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: ، ، و نیز پیش‌تر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار می‌کنند و در کل مطلب جدیدی ندارند. بنابراین نوشتار پیش‌رو نقدی بر شبهات پرتکرار علیه شیخ شهید نیز محسوب می‌شود. ضمیمه: مقاله «محک تجربه و سخنانی که در آن‌ها «غش» هست؛ بررسی ادعاهای آقای حسین آبادیان درباره مجتهد نوری»، علی احمدی‌خواه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 52، تابستان 1396. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سیری در اندیشه‌های شیخ فضل‌الله.pdf
415.6K
شیخ فضل‌الله؛ شهید انتقاد از غرب و غرب‌گرایی بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری را باید اولین شهید انتقاد ازغرب و غرب‌گرایی یا و مدرنیسم در ایران دانست. او که فتوای جریان‌های غرب‌گرایی در حال رشد در ایران را مبنی بر: تعطیلی عقل و پذیرش بی‌چون و چرای مرجعیت فرنگی در ساماندهی نظام سیاسی و تحولات اجتماعی ایران نپذیرفت و هماهنگی این دگرگونی‌ها را با باورها و اعتقادات و فرهنگ ملی و دینی جامعه مورد تردید و انتقاد قرار داد، تاوان انتقاد ازغرب و غرب‌گرایان را پس داد و توسط و در ایران، بالای دار رفت و به تعبیر مرحوم بر دار رفتن او نشان سیطره مطلق غرب‌زدگی در ایران بود. در مقاله پیش‌رو سعی شده است عقاید و آرای بررسی شود. ضمیمه: مقاله «اولین شهید انتقاد از غرب و غرب‌گرایی در ایران؛ سیری در اندیشه‌های شیخ فضل‌الله نوری و تأثیر آن در انقلاب اسلامی»، منصور پورمؤذن، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره16، تابستان 1387ه.ش. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حماسه و ستارخان؛ تاریخ‌نگاری رسمی عصر مشروطه.pdf
746.4K
مقابله با مظلومیت تاریخی ستارخان بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری 🔹در میان روایت‌های رسمی دوره مشروطه مانند ده‌ها حماسه دیگر ملت ایران که از ابتدا با آرمان‌گرایی، ، ، قانون‌گرایی و تجددطلبی آغاز شده بود با همان ادبیات عوامانه «سنت و تجدد» تأویل و تحریف شد و علی‌رغم وجود مدارک و اسناد معتبر، ستارخان و امثال وی نیز در ردیف مشروطه‌خواهانی قرار گرفتند که وابسته به انگلیس یا سایر دول بیگانه بودند. 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین در مقاله پیش‌رو این روایت رسمی را مخدوش و تحریفات آن را با اسناد و ادله معتبر آشکار ساخته است. ایشان در این زمینه می‌نویسد: 🔹«در این مقاله روایت‌های رسمی و تاریخ‌نگاری‌های دولتیِ عصر مشروطه پیرامون افکار، اندیشه‌ها و اهداف ستارخان را مورد تردید قرار خواهیم داد و معتقدیم ظلمی که از این ناحیه بر حقایق تاریخی تحولات سیاسی و اجتماعی ایران وارد شده است به‌مراتب ناجوانمردانه‌تر از شهادت متفکران و منتقدانی است که به‌وسیله تاریخ‌نگاری رسمی و دولتی عصر مشروطه ترور شخصیت شدند...» 📎ضمیمه: «حماسه ستارخان و تاریخ‌نگاری رسمی عصر مشروطه»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، پاییز 1383ه.ش. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد کتاب مشروطیت ایرانیکا.pdf
1.07M
نقد کتاب «انقلاب مشروطیت» بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری 🔹انتشارات امیرکبیر وابسته به ، اثری تحت عنوان «انقلاب مشروطیت» به‌چاپ رسانده است که این اثر از سری مقالات زیر نظر می‌باشد. 🔸در این مسئله تردیدی نیست که چاپ هر اثری که به نحوی بخشی از زوایای ناگفته تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور ما را روشن سازد در جای خود قابل تقدیر است اما علاقه‌مندانی که سرمایه و وقت خود را صرف می‌کنند انتظار دارند با مطالعه چنین آثاری هرچه بیش‌تر به اطلاعات و دستاوردهای جدیدی در حوزه‌های تاریخ‌پژوهی ایران معاصر دست یابند. 🔹علی‌رغم ادعاهایی که مقدمه‌نویسان و مترجم محترم «انقلاب مشروطیت» کرده‌اند؛ به‌جای یک اثر علمی، تحقیقی و تاریخی متقن و مستدل، با مقالاتی شعاری، ژورنالیستی، فاقد وجاهت علمی و از همه مهم‌تر ایدئولوژی‌زده سر و کار پیدا کرده است... 📎ضمیمه: مقاله «نقدی بر کتاب انقلاب مشروطیت از سری انتشارات ایرانیکا؛ انقلاب مشروطه، تاریخ‌نگاری رسمی و مشهورات شبه‌تاریخی»، حجت سلیمان‌دارابی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، پاییز1383. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️دولت‌های مستبد از جمله دولت هیچ‌گاه دل خوشی از مردم‌سالاری نداشته‌اند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟ ▪️با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و هم‌چنین تمایلات وی به علما، طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهره‌های خود میان محمدعلی میرزا و مشروطه‌خواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد. به عالمان دینی و مشروطه‌خواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه را دارد و از آن سو برای نام‌برده نیز جا بیندازد که مشروطه‌خواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشسته‌اند. ▫️این مأموریت را بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئه‌‌گرها نیز بود که با تحریک و خط‌دهی‌های پشت‌پرده سفارت انگلستان، آتش‌بیار معرکه به شمار می‌رفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشه‌ها و برنامه‌ها و به گفته کسروی کسروی «آگاهی‌ها را به تبریز داد.» و در نهایت... 🖇ضمیمه: مقاله «نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریان‌های غرب‌گرا در سقوط مشروطه اول)»حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره4، 1384ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیب شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه.pdf
247.1K
آسیب‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️یکی از اشتباهات تاریخ‌نگاری نهضت مشروطه، تقلیل آن به چند فرد شاخص در چهار جبهه مشروطه‌خواه، مشروعه‌خواه، دربار و سفارت است و کم‌ترین انحرافی که در تقلیل جریان‌ها به افراد رخ می‌دهد، تنزل سطح جریان‌هاست. به‌عنوان مثال در نهضت مشروطه، جریان مشروعه‌خواهی به شخص شهید و جریان مشروطه‌خواهی به اشخاصی چون و تقلیل داده شده است و چنین تقلیلی باعث می‌شود که صبغه دینی مشروطه ضعیف جلوه داده شود . ▪️به‌نظر می‌رسد در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نیز چنین اشتباهی رخ داده است که در مقاله ضمیمه به این مهم پرداخته شده است. 🖇ضمیمه: مقاله «آسیب‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه»، علی علوی سیستانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره22، 1388ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی.pdf
1.62M
انقلاب مشروطه در گلستان بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری انقلاب مشروطه غالبا معطوف به تهران بود ولی ایالات زیادی بودند که نقش بارزی در این قیام ایفا کردند. یکی از این مناطق، ایالت یا همان فعلی بود. در مقاله ضمیمه به نقش استان گلستان در انقلاب مشروطه پرداخته‌ایم. 🖇ضمیمه: مقاله «چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره36، 1392ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه.pdf
999.7K
شهید آیت‌الله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری آیت الله سید حسین بحرالعلوم معروف به از مجتهدین بزرگ و از رهبران دینی مردم گیلان بود. او در ابتدای جنبش مشروطه همانند اکثر علما از این جریان حمایت نمود و به عنوان نماینده علمای گیلان راهی مجلس اول شورای ملی شد. وی با بینش بالا و بصیرت الهی خود توانستنقش فعالی در جریان مشروعه خواهی ایفا نماید و در تهران رابط میان آیت‌الله و رهبر مشروعه‌خواهی گیلان بود و همواره از افکار و طرح‌های آنان حمایت می‌نمود و بالا گرفتن منازعات بر سر مشروطه، از طرف آیات نامبرده راهی نجف گردید تا با علما و مراجع نجف اشرف مذاکره نماید. در پیشامد ناگواری برای او رخ داد و سرانجام در راه بازگشت به ایران همراه پسر بزرگ خود در اطراف توسط مشروطه‌طلبان دستگیر و به شهادت رسید. 🖇ضمیمه: مقاله «شهید آیت‌الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه»، محمد عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره40، 1393ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه.pdf
792.9K
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️جنبش اجتماعی مشروطه در ايران، واكنش‌های مختلفی از جانب قشرهای مختلف مردم به دنبال داشت؛ به ويژه كه درخواست‌های مردم ابتدا برای بود و سپس تبديل به مشروطه گرديد. در جريان مشروطه علمای مشروطه‌خواه بر اساس مسئوليت‌هايی كه احساس می‌كردند از سوی شريعت بر عهده آن‌ها نهاده شده است، سخنانی ايراد نموده، نظرياتی ارايه داده و مكتوباتی از خود به يادگار گذاشتهاند. ▪️در اين ميان با وجود بهره‌برداری از آثار بسياری از اين عالمان دين، آرا، اقوال و ديدگاه‌های برخی از آن‌ها كمتر مورد توجه مورخان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است كه آثار و انديشه‌های از این موارد است و در مقاله ضمیمه به بررسی اندیشه‌های ایشان پرداخته‌ایم. 🖇ضمیمه: مقاله «میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه»، معصومه قره‌داغی، غلامرضا دوست‌زاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، 1397ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی.pdf
417.5K
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️گيلان از مناطق پيشگام در جنبش‌های اسلامی معاصر است و حماسه‌های مختلفی در كارنامه مردم آن وجود دارد.يكی از آغازين حركت‌های سياسی مردم گيلان در دوران معاصر، فعاليت‌های اسلام‌خواهانه در نهضت مشروطيت است و زمانی كه مشروطه به انحراف رفت، پدید آمد. ▪️آشنایی با نقش گیلان در نهضت مشروطه، برگی مهم و البته کم‌تر خوانده شده در آشنایی با این نهضت بزرگ دینی و ملی است. 🖇ضمیمه: مقاله «گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی»، میثم عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، 1398ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعه‌خواهی.pdf
775.2K
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعه‌خواهی بازخوانی تاریخ مشروطه به‌مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️گيلان در تاريخ معاصر ايران، يكی از مهمترين مناطق از حيث فعاليت‌های سياسی و دينی بود و در دوران مشروطه، فعاليت‌های مردم گيلان به فتح تهران و اعاده مشروطيت منجر شد. از همان ابتدای مشروطه، مردم گيلان فعاليت‌های پررنگی داشتند كه كمتر در منابع تاريخی به آن‌ها توجه شده است. ▪️فعاليت مشروعه‌خواهانه مردم گيلان در همان آغاز مشروطه باعث گرديد تا گيلان به يكی از اركان جريان شريعت‌خواهی دركشور بدل شود و حاج - مرجع دينی مردم گيلان- به عنوان يكی از سه رهبر جريان مشروعه‌خواهی ايران و از مؤسسين آن در تهران به شمار رود. اكثر علمای گيلان از جريان شريعت‌خواهی در مشروطه حمايت كردند. ▫️آيت‌الله خمامی كه قبل از شيخ فضلالله نوری توسط يكی از شبكه‌های تروريستی مشروطه‌خواهان به نام «كميته ستار» به شهادت رسيد را بايد در رديف اولين شهدای انتقاد از غرب و غرب‌پرستی و دفاع از استقلال و آزادی ايران به حساب آورد. 🖇ضمیمه: مقاله «شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعه‌خواهی»، میثم عبداللهی، مصطفی رستمی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 64-63، 1399ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام انتخاباتی امام خمینی 🔻 | 12مرداد بسم الله الرحمن الرحیم‌ ملت شریف و مبارز ایران! 🔹دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند، و چنین وانمود می‌کنند که مردم در این انتخابات بی‌تفاوتند و به سردی و سستی گراییده‌اند. می‌خواهند شما را متهم کنند که از رو برگردانیده‌اید. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود یاوه سرایان را رسوا کنید. و نیز اطلاع دادند که در اطراف دانشگاه- که محل اقامه نماز جمعه است- گروهی برای اخلال در شرکت در انتخابات بپاخاسته‌اند. دولت موظف است از آنان جلوگیری کند، و مردم موظفند به تبلیغات آنان اعتنا نکنند. 🔸ملت عزیز مسلمان! از اسلام و کشور اسلامی پاسداری کنید، و به سوی صندوق آرا هجوم آورید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. روح الله الموسوی الخمینی‌ (12مرداد1358، صحیفه امام، ج9، ص259) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصه‌های سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب» یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/1 مقام معظم رهبری در آخرین سخنان خود خطاب به حوزویان فرمودند: 🔹«با اطلاعاتی که به من می‌رسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم... هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در این است که تبلیغ در مرتبه دوم قرار دارد، مرتبه اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال این‌ها؛ مرتبه دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه اول است.»(1402.4.21) 🔸با توجه به این سخنان رهبر انقلاب از یک سو و اینکه تبلیغ یکی از شئون والای دینی است که شاخصه‌های ویژه‌ای دارد و بی‌شک مطالعه سیره بزرگانی چون ، و مرحوم ما را به درک صحیح از این شاخصه‌ها نزدیک می‌کند. در این یادداشت نگاهی گذرا به شاخصه‌های سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح بر پایه کتاب «عمار انقلاب؛ حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی» خواهیم داشت: 🔹1. تبلیغ دانش‌محور جدا شدن تبلیغ از دانش و تورم روشی یکی از آفت‌های عرصه تبلیغ است. هرچند فرد مبلغ می‌بایست به روش‌های اقناع مخاطب مسلط باشد اما خلاصه شدن تبلیغ در به‌کاربستن این روش‌ها و تهی شدن تبلیغ از محتوای متقن و مبتنی بر دانش عوارض جبران‌ناپذیری را در ساحت تبلیغ خواهد داشت. 🔸مرحوم آیت‌الله مصباح را می‌توان یکی از چهره‌های شاخص «تبلیغ اجتهادی» دانست. به این معناست که فرد مبلغ از بالاترین توان علمی و استنباطی، که در حوزه علمیه از آن به‌عنوان «اجتهاد» تعبیر می‌شود، برخوردار است و از این توان برای حلّ مسائل ذهنی مخاطب خویش در عرصه تبلیغ بهره می‌گیرد. مبلغ در ساحت «تبلیغ اجتهادی» در سطح فضلا یا علمای حوزه علمیه تعریف می‌شود کما این‌که مرحوم آیت‌الله مصباح از نگاه امام خمینی چنین جایگاهی داشت. حجت‌الاسلام و المسلمین در بیان خاطره‌ای می‌گوید: 🔹«به یاد دارم یک‌بار در یکی از مناسبت‌ها[ی تبلیغی]، کسی در منزل امام به نزد من آمد و ابراز کرد که برای «جاسبِ قم» نیاز به مبلغ دارند. من خدمت حضرت امام عرض کردم که موضوع از این قرار است. امام فرمود:«ما کسی را در اختیار نداریم شما خودتان کسی را در نظر بگیرید.» در نهایت قرار شد که آقای مصباح را ببرند. البته ایشان منبری و روضه‌خوان محسوب نمی‌شدند و تنها در ابعاد علمی توانا بودند و خوب هم صحبت می‌کردند. خدمت امام رسیدیم تا بگوییم قرار است آقای مصباح به جاسب اعزام شود. مسأله به امام عرض شد و از ایشان خواستیم که در این رابطه دعا کنند. حضرت امام ...[فرمودند] : آقای مصباح از علماست.»(عمار انقلاب، ص140) 🔸بدیهی است با دقت نظری که قدس سره الشریف در به‌کار بردن تعابیر در مورد افراد داشتند این صحبت امام را نمی‌توان مبالغه یا کلامی از قبیل تعارفات مرسوم دانست و این جملات سطح بالای علمی آیت‌الله مصباح را نشان می‌دهد. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصه‌های سیره تبلیغی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب» یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/2 🔹2. آشنایی با علوم جدید آشنایی با علوم جدید یکی از الزامات تبلیغ امروز است. مقام معظم رهبری خطاب به فرمودند: «غربی‌ها با استفاده از علوم مختلف از جمله روانشناسی، پیام‌های صد در صد دروغ را به‌عنوان حرف درست، در ذهن مخاطبان جا می‌اندازند....اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی می‌شویم»(1402.4.21) 🔸آیت‌الله مصباح یزدی رحمه‌الله از چهره‌های شاخصی بود که در اوج تحصیلات سنتی حوزوی خود با دانش روز نیز آشنا بود و مطالعات برنامه‌ریزی شده‌ای در زمینه «فلسفه علم»، «متدولوژی»، «جامعه‌شناسی» و حتی «فیزیک» و «شیمی» داشت و فعالیت‌های علمی خود را با همکاری شهید در مدرسه دین و دانش دنبال می‌کرد. آیت‌الله مصباح یزدی هم‌فکری خود با شهید بهشتی پیرامون تشکیل کلاس‌های ویژه طلاب را اینچنین روایت می‌کند: 🔹«با مرحوم آقای بهشتی که آن وقت در قم مدیر دبیرستانی به‌نام بودند، صحبت کردیم و قرار شد به همراه چند نفر دیگر از دوستان که همین احساس را داشتند، در دبیرستان کلاسی تشکیل شود که بعد از تعطیل شدن برنامه روزانه، عده‌ای از طلاب و فضلای حوزه در آن کلاس شرکت کنند و برنامه‌ای مشتمل بر زبان خارجه و مقداری معلومات دبیرستانی و دانشگاهی و رشته‌های مختلف فیزیک و شیمی و فلسفه علم و متدلوژی و جامعه‌شناسی و مسائلی از این قبیل مطرح شود.»(عمار انقلاب، ص143) 🔸ایشان در جای دیگر، یادگیری علوم جدید را ضروری و شرط تأثیرگذاری روحانیت برشمرده است: 🔹«در طول مدتی که مشغول تحصیل علوم طلبگی بودم تا اواخری که حتی به‌عنوان تحقیق در دروس فقه و اصول شرکت می‌کردم. در طول این مدت، وقت زیادی صرف فراگیری زبان انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی، بیولوژی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، و سایر علومی که در دانشگاه‌ها مطرح بود می‌کردم. در انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و حتی اقتصاد، استادانی داشتم که بعضی از آنان، بعد از انقلاب به مقام وزارت رسیدند. منظورم این است که در عین اشتغال به دروس حوزوی، از این دروس هم غافل نبودم. هم علاقه شخصی داشتم و هم احساس می‌کردم که برای یک روحانی که بخواهد مؤثر باشد، لازم است که با این علوم آشنا گردد.»(عمار انقلاب، ص146) 🔸3. به‌کار بستن ابزارهای تبلیغی متنوع با پیشرفت جوامع بشری رسانه‌های تبلیغی نوین به‌وجود آمده است که آشنایی و بهره‌گیری از آن برای مبلغین ضروری است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علاوه بر رسانه‌های سنتی نظیر منبر ظرفیت‌های تبلیغی وجود داشت که گرچه پیدایش آن به سال‌ها قبل بازمی‌گشت اما طلاب علوم دینی کم‌تر از آن استفاده می‌کردند. «نشریات و مجلات» یکی از این ظرفیت‌ها بود. 🔹مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در دورانی که نشریه‌نویسی در میان طلاب چندان مرسوم نبود با نشریاتی نظیر و همکاری داشت و را به‌تنهایی منتشر می‌کرد.(ر.ک: عمار انقلاب، صص294-245) 🔸ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مناظره تلویزیونی با سران گروهک‌های التقاطی دهه شصت مبادرت ورزید و در دهه هفتاد نیز به مناظره با برخی چهره‌های شاخص جریان غرب‌زده اصلاحات پرداخت. 🔹4. شفافیت 🔸«تبیین حقایق دینی» یکی از اصلی‌ترین اهداف تبلیغ است. «تبیین» روشن و شفاف ساختن امور مبهم است و بدیهی است که این امر با «مبهم‌گویی» و «دو پهلو سخن گفتن» سازگار نیست. 🔹یکی از ویژگی‌های برجسته مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی صراحت ایشان در تبیین حقایق دینی بود و البته پرواضح است که این صراحت و شفافیت تعارض‌های بی‌شماری را برای ایشان پدید آورد و آن مرحوم با استقامتی مثال‌زدنی از این مسیر بازنگشت و از این روش خود دست نکشید. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود در پی ارتحال ایشان مرقوم فرمودند:«ایشان... دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند.»(1399.10.13) 🔸نقطه مقابل «تبلیغ تبیینی»، «تبلیغ خنثی» است. تبلیغی که به‌جهات مختلف همچون تسامح افراطی، ترس از واکنش‌های احتمالی، مبانی و ذهنیت‌های انحرافی و... خود دارای ابهام و اجمال بوده و در مواردی مخاطب را به مسیرهای انحرافی نیز متمایل می‌کند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db