eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
909 ویدیو
633 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به‌مناسبت سال‌روز مرگ ابراهیم یزدی ⏬بخش اول 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰ریشه‌های سازش‌طلبی و التقاط در دولت موقت 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی به‌مناسبت سال‌روز مرگ ابراهیم یزدی ⏬بخش دوم 🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آن‌ها را می‌خواندند چون آن‌ها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز این‌که بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آن‌ها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔸 من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آن‌ها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد! 🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟ به‌مناسبت سال‌روز مرگ ابراهیم یزدی 🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند می‌دانستند بدون این‌که خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاه‌های سیاسی حساس دست نخواهند یافت. 🔸یکی از در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای مبنی بر نقش وی در انتخاب به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد می‌کنند. 🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض » را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت ، برمی‌شمارد و تصریح می‌کند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّت‌های مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفته‌اند. البته امام (ره) تأکید می‌کند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است. 🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح می‌کند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید می‌کنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.» 🔹همان گونه که می‌بینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشاره‌ای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمی‌خورد! با این وجود، برخی از چهره‌های سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کرده‌اند که طرح مهاجرت به پاریس را آن‌ها مطرح کرده‌اند. 🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین می‌نویسد: «در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیل‌گران گفته و نوشته‌اند که اگر من به نمی‌رفتم و آقای خمینی را همراهی نمی‌کردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمی‌شد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی می‌ماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمان‌یافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود. 🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی می‌کند و می‌نویسد: «حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کرده‌اند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.» 🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با ، همین مدّعا را مطرح می‌کند و می‌گوید: «[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.» 🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله می‌توان به مرحوم و (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهم‌تر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه الهی-سیاسی‌شان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد می‌کند و چنین می‌فرماید: 🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كرده‏اند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت‏ احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بخشی از شبکه ارتباطی مشکوک ابراهیم یزدی ابراهیم یزدی با چه گروه و شخصیت‌هایی ارتباط داشت؟ 🔹1. تشکیلات سری : او در قالب فعالیت‌های سری این تشکیلات به مجامع مذهبی نفوذ می‌کرد. از منظر برخی؛ اعضای این تشکیلات پان‌اسلامیست‌هایی بودند که از سفارت آمریکا دستور می‌گرفتند. 🔸2. التقاطی‌های موسوم به فشار به امام خمینی برای پذیرش به‌شهادت رسیدن علی شریعتی یکی از نمودهای این ارتباط بود. 🔹3. : تشکیلاتی که در سال 1335 توسط بازرگان تشکیل شد که فضای ارتباطی یزدی و بازرگان و... با بدنه حوزه علمیه را فراهم می‌کرد. 🔸4. : پس از انقلاب اسلامی به‌واسطه نفی احکام ضروری اسلام ارتداد این جبهه اعلام شد. 🔹5. : به‌دلیل کارشکنی‌های متعدد و انحرافات بی‌شمار منحل اعلام شد. 🔸6. همکاری با : خاندانی که در مبادلات تنگاتنگ اقتصادی با آمریکایی‌ها بودند. 🔹7. ارتباط با : اعلام لغو یک‌طرفه قراردادهای ایران و خسارت میلیاردی به کشور، یکی از ثمرات شوم این ارتباط بود. برگرفته از مقاله «شصت سال در سودای سوسیالیسم»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش48، تابستان1395 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ولایت‌فقیه عالی‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی 🔻هفته دولت ✅دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/١ شهید رجایی: ما را به عنوان عالی‌ترین دستاوردهای انقلاب در قانون اساسی خود گنجانده‌ایم.(یادواره شهدای انقلاب اسلامی؛ شهید محمدعلی رجایی، ص١٨۵) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تاریخ مبارزات خونین حزب‌اللهی‌ها 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/۲ 🔹 شهید رجایی: حزب‌الله همان‌هایی هستند که از سال ۴۲ همراه امام حرکت را شروع کردند و در و با شعارهایی که دقیقا از همان موقع در بود شکل نوین مبارزه را اعلام کردند. 🔸 حزب‌الله همان‌هایی هستند که در ورود امام سرتاسر را پوشاندند و آن شور و غوغای عجیب را که ناظر بودیم به وجود آوردند. همان‌هایی هستند که در ۴ بعد از ظهر به فرمان امام از خانه بیرون ریختند و در مقابل گلوله‌ها سینه شان را حاضر کردند. 🔹حزب‌الله ، همان‌هایی هستند که در ۱۷ شهریور در اول محرم در در و در نقاط دیگر کشور به فرمان ، فارغ از بسیاری از گروه‌ها که برنامه‌های مبارزه را در رابطه با علمی دیدن مبارزه می‌دیدند آزاد به میدان می‌آمدند و در راه خدا پیکار می‌کردند و شاهد بودیم که مبارزه آن‌ها را گروه‌ها معرفی می‌کردند.(یادواره شهدای انقلاب اسلامی؛ شهید محمدعلی رجایی، ص١٨٧-١٨۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حزب‌اللهی؛ گمنام، پرکار و بی‌ادعا 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/٣ 🔹 آن‌هایی هستند که گمنام، بی‌موقع، بی‌ادعا هم در میان نبرد حاضرند و جان خودشان را تقدیم می‌کنند و هم در کارخانه تا پاسی از شب گذشته تلاش می‌کنند و در پشت میز آن‌قدر کار می‌کنند که ساعت به آن‌ها سرزنش کند.(یادواره شهدای انقلاب اسلامی؛ شهید محمدعلی رجایی، ص١٨٧) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حزب‌اللهی؛ گوش به فرمانِ امام 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/۴ 🔹 آن‌هایی هستند که به فرمان امام اگر لازم باشد می کنند و اگر لازم باشد می‌کشند.(یادواره شهدای انقلاب اسلامی؛ شهید محمدعلی رجایی، ص١٨٧) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حزب‌الله؛ پاسدار شایسته انقلاب اسلامی 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/۵ 🔹 حزب‌الله آن‌هایی هستند که آگاهانه مراقب انقلابند پاسدار انقلابند و لیاقت دارند انقلابی را که خودشان به وجود آوردند خودشان حفظ کنند.(یادواره شهدای انقلاب اسلامی؛ شهید محمدعلی رجایی، ص١٨٧) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید: گزیده‌ای از سخنرانی شهید رجایی در سازمان ملل 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/۶ شهید رجایی: به مردم جهان اعلام می‌کنیم آنچه در سرنوشت ساز است و جنگندگان می‌باشد نه سلاح و مهمات.و بر این اساس از هم‌اکنون با قاطعیت اعلام می‌داریم که در این ایمان اسلامی و انقلابی مردم ما برنده واقعی و اصلی خواهد بود نه و نه و می‌دانیم که این جنگ تحمیلی در نهایت و به طور قطع به پیروزی حق بر باطل خواهد انجامید. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیروی دولت از امام در کلام شهید رجایی 🔻دولت جوان حزب‌اللهی؛ نگاهی به به سیره و گفتار شهیدمحمدعلی رجایی/٧ 🔹آنچه که من تعهد دارم و آنچه که وزرای همکار من با من تعهد کرده‌اند که در خدمت شما آنچنان باشم بودن است. 🔸یعنی ما در رابطه با امام آنچنان حرکت می‌کنیم که آگاهانه می‌دانیم امام ما آنچنان رابطه‌ای دارد که کلیه روابط ما چه شخصی چه اجتماعی به فرمان اوست. 🔹همانطور که برای قبل از ٢٢ بهمن به رساله عملیه‌اش می‌نگریستیم امروز نیز رهنمودهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی هرنوع رهنمودی را به مثابه همان احکام موجود در رساله‌ها می‌نگریم. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️کدام ویژگی شهید رجائی برای مقام معظم رهبری سرمشق بود؟! 🔻روایت مقام معظم رهبری از صراحت شهید رجایی در انقلابی‌گری مقام معظم رهبری: 🔹... رجائی یک خصوصیّت ممتازی داشت که این برای خود من همیشه به‌عنوان یک سرمشق بوده -ادّعا نمی‌کنم که این سرمشق، چیزی است که من دائماً به آن عمل کرده‌ام، امّا ادّعا می‌کنم که این سرمشق، چیزی است که من دائماً خواسته‌ام به آن عمل کنم- در یک سخنرانی، خیلی صریح و روشن گفت که من طرف‌دار حزب‌الله هستم. 🔸آن روز اصطلاح «حزب‌الله» مثل امروز نبود؛ امروز همه افتخار می‌کنند حزب‌اللهی‌اند، [امّا] آن روز آن کسانی که هنوز کاملاً از صحنه اداره فکر و سیاست این مملکت کنار نرفته بودند، را یک فحش می‌دانستند و یک بدگویی تلقّی می‌کردند. کلمه حزب‌الله و حزب‌اللهی میتوانست یک حوزه انسانی و مردمیِ خاصّی را مشخّص کند. حزب‌اللهی یعنی آن آدمی که در خدمت اهداف خدایی و انقلاب اسلامی، بی‌محابا حرکت می‌کند و چیزی که از آن ملاحظه کند، یا ندارد، یا موجب ملاحظه‌اش نمی‌شود؛ این حزب‌اللهی است. 🔹اگر جنگ است، می‌شتابد به جنگ؛ اگر صدقات است برای اداره و و پشت جبهه، هرچه دارد می‌ریزد در طَبَق اخلاص؛ اگر راه‌پیمایی زیر آفتاب گرم یا در زمستان سرد است، اوّل صبح می‌آید بیرون و تا آخر هست؛ اگر پاسخ گفتن به ندای مسئولان کشور و همواره تکرار کردنِ شعارهایی است که رهبر بزرگ انقلاب به این مردم داده، او جزو یکی از بهترین‌ها است و جزو کسانی است این شعارها را تکرار می‌کنند. واقعاً به معنای واقعی کلمه جزو امّت بزرگِ پشت سر امام است. این معنای حزب‌اللهی است...(روزنامه جمهوری اسلامی 9شهریور1362) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بازخوانی پیام تاریخی امام خمینی به گورباچف/١ 🔻به‌مناسبت سال‌مرگ میخائیل گورباچف ‏🔹بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏جناب آقای گورباچف، صدر هیأت رئیسۀ اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی‏ ‏🔸با امید خوشبختی و سعادت برای شما و ، از آنجا که پس از روی کار‏‎ ‎‏آمدن شما چنین احساس می شود که جنابعالی در تحلیل حوادث سیاسی جهان، خصوصاً‏‎ ‎‏در رابطه با مسائل شوروی، در دور جدیدی از بازنگری و تحول و برخورد قرار‏‎ ‎‏گرفته اید، و جسارت و گستاخی شما در برخورد با واقعیات جهان چه بسا منشأ تحولات و‏‎ ‎‏موجب به هم خوردن معادلات فعلی حاکم بر جهان گردد، لازم دیدم نکاتی را یادآور‏‎ ‎‏شوم. 🔹هر چند ممکن است حیطۀ تفکر و تصمیمات جدید شما تنها روشی برای حل‏‎ #‎‏معضلات_حزبی و در کنار آن حل پاره ای از مشکلات مردمتان باشد، ولی به همین اندازه‏‎ ‎‏هم شهامت تجدید نظر در مورد مکتبی که سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در‏‎ ‎‏حصارهای آهنین زندانی نموده بود قابل ستایش است. و اگر به فراتر از این مقدار فکر‏‎ ‎‏می کنید، اولین مسئله ای که مطمئناً باعث موفقیت شما خواهد شد این است که در سیاست‏‎ ‎‏اسلاف خود دایر بر « » و « » از جامعه، که تحقیقاً بزرگترین و‏‎ ‎‏بالاترین ضربه را بر پیکر مردم کشور شوروی وارد کرده است، تجدید نظر نمایید؛ و‏‎ ‎‏بدانید که برخورد واقعی با قضایای جهان جز از این طریق میسر نیست. البته ممکن است‏‎ ‎‏از شیوه های ناصحیح و عملکرد غلط قدرتمندان پیشین در زمینۀ اقتصاد، باغ‏‎ ‎‏سبز دنیای غرب رخ بنماید، ولی حقیقت جای دیگری است. شما اگر بخواهید در این‏ ‏مقطع تنها گره های کور اقتصادی و را با پناه بردن به کانون‏‎ ‎‏سرمایه داری غرب حل کنید، نه تنها دردی از جامعۀ خویش را دوا نکرده اید، که دیگران‏‎ ‎‏باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند؛ چرا که امروز اگر مارکسیسم در روشهای‏‎ ‎‏اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است، دنیای غرب هم در همین مسائل، البته به‏‎ ‎‏شکل دیگر، و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.‏ ‏‏🔸جناب آقای ، باید به حقیقت رو آورد. مشکل اصلی کشور شما مسئلۀ‏‎ ‎‏مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست. مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست. همان‏‎ ‎‏مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید. مشکل اصلی شما‏‎ ‎‏مبارزۀ طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است.‏ ‏‏🔹جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در‏‎ ‎‏موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از‏‎ ‎‏نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی، و با مادیت نمی توان بشریت را از‏‎ ‎‏بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسیترین درد جامعۀ بشری در غرب و شرق است، به‏‎ ‎‏در آورد.‏ ‏🔸حضرت آقای گورباچف، ممکن است شما اثباتاً در بعضی جهات به مارکسیسم‏‎ ‎‏پشت نکرده باشید و از این پس هم در مصاحبه ها اعتقاد کامل خودتان را به آن ابراز کنید؛‏‎ ‎‏ولی خود می دانید که ثبوتاً اینگونه نیست. رهبر چین‏‎ اولین ضربه را به کمونیسم زد؛ و‏‎ ‎‏شما دومین و علی الظاهر آخرین ضربه را بر پیکر آن نواختید. امروز دیگر چیزی به نام‏‎ ‎‏کمونیسم در جهان نداریم. ولی از شما جداً می خواهم که در شکستن دیوارهای ‏_ ‎‏مارکسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ‏‎ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این‏‎ ‎‏مطلب را پیدا کنید که آخرین لایه های پوسیدۀ هفتاد سال کژی جهان کمونیسم را از‏‎ ‎‏چهرۀ تاریخ و کشور خود بزدایید. امروز دیگر دولتهای همسو با شما که دلشان برای‏ ‏وطن و مردمشان می‌تپد هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منابع زیرزمینی و رو زمینی‏‎ ‎‏کشورشان را برای اثبات موفقیت کمونیسم، که صدای شکستن استخوانهایش هم به‏‎ ‎‏گوش فرزندانشان رسیده است، مصرف کنند.‏ ‏‏پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۲ ‏‏ پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۳ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
‏‏پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۲ 🔻به‌مناسبت سال‌مرگ میخائیل گورباچف 🔹آقای گورباچف وقتی از گلدسته های مساجد بعضی از جمهوری‌های شما پس از هفتاد‏‎ ‎‏سال بانگ « » و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت ـ صلی الله علیه و آله و‏‎ ‎‏سلم ـ به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) را از شوق به گریه‏‎ ‎‏انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی‏‎ ‎‏مادی و الهی بیندیشید. 🔸مادیون معیار شناخت در جهان بینی خویش را «حس» دانسته و‏‎ ‎‏چیزی را که محسوس نباشد از قلمرو علم بیرون می‌دانند؛ و هستی را همتای ماده دانسته و‏‎ ‎‏چیزی را که ماده ندارد موجود نمی دانند. قهراً جهان غیب، مانند وجود خداوند تعالی و‏‎ ‎‏وحی و نبوت و قیامت، را یکسره افسانه می دانند. در حالی که معیار شناخت در ‏_‎‏الهی اعم از «حس و عقل» می باشد، و چیزی که معقول باشد داخل در قلمرو علم‏‎ ‎‏می باشد گر چه محسوس نباشد. لذا هستی اعم از غیب و شهادت است، و چیزی که ماده‏‎ ‎‏ندارد، می تواند موجود باشد. و همان طور که موجود مادی به «مجرد» استناد دارد،‏‎ ‎‏شناخت حسی نیز به شناخت عقلی متکی است.‏ ‏‏ 🔹قرآن مجید اساس تفکر مادی را نقد می کند، و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست‏‎ ‎‏و گرنه دیده می شد. ‏‏لَن نُؤمِنَ لَکَ حَتّی نَرَی الله َ جَهرَةً‏‎ می فرماید: ‏‏لاَتُدرِ کُهُ الأبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ‏‎ ‎‏الأبْصارَ وَ هو اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ‏‎.‏ ‏‏ 🔸‏‏از قرآن عزیز و کریم و استدلالات آن در موارد وحی و نبوت و قیامت بگذریم، که از‏‎ ‎‏نظر شما اول بحث است، اصولاً میل نداشتم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه،‏ ‏بخصوص ، بیندازم. فقط به یکی ـ دو مثال ساده و فطری و وجدانی که‏‎ ‎‏سیاسیون هم می‌توانند از آن بهره ای ببرند بسنده می‌کنم. این از بدیهیات است که ماده و‏‎ ‎‏جسم هر چه باشد از خود بی‌خبر است. یک مجسمۀ سنگی یا مجسمۀ مادی انسان هر‏‎ ‎‏طرف آن از طرف دیگرش محجوب است. در صورتی که به عیان می بینیم که انسان و‏‎ ‎‏حیوان از همۀ اطراف خود آگاه است. می داند کجاست؛ در محیطش چه می گذرد؛ در‏‎ ‎‏جهان چه غوغایی است. پس، در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و‏‎ ‎‏از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرد و باقی است. 🔹انسان در فطرت خود هر‏‎ ‎‏کمالی را به طور مطلق می خواهد. و شما خوب می دانید که انسان می خواهد ‏‎ ‎‏جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته‏‎ ‎‏باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار‏‎ ‎‏داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً‏‎ ‎‏مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به‏‎ ‎‏آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. انسان‏‎ ‎‏می خواهد به «حق مطلق» برسد تا فانی در خدا شود. 🔸 اصولاً اشتیاق به در‏‎ ‎‏نهاد هر انسانی نشانۀ وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی میل داشته‏‎ ‎‏باشید در این زمینه ها تحقیق کنید، می توانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه‏‎ ‎‏بر کتب فلاسفۀ غرب در این زمینه، به نوشته های فارابی‏‎ و ‏‎ـ رحمة الله‏ علیهما ـ در مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که‏‎ ‎‏هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز‏‎ ‎‏قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به‏‎ ‎‏کتاب‌های ‏‎ ـ رحمة الله علیه ـ در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای‏‎ ‎‏جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس‏‎ ‎‏می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودیِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیدۀ‏‎ ‎‏حسی است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیۀ صدرالمتألهین‏‎ ـ رضوان‏‎ ‎‏الله تعالی علیه و حشره الله مع النبیین والصالحین ـ مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:‏‏حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به‏‎ ‎‏احکام ماده محکوم نخواهد شد. ‏ ‏‏🔹دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا و بخصوص ‏‎نام‏‎ ‎‏نمی برم؛ که اگر خواستید از مباحث این مطلع گردید، تنی چند از خبرگان‏‎ ‎‏تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند‏‎ ‎‏سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون‏‎ ‎‏این سفر آگاهی از آن امکان ندارد.‏ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
‏‏ پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۳ 🔻به‌مناسبت سال‌مرگ میخائیل گورباچف 🔹جناب آقای ، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم‏‎ ‎‏دربارۀ اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و‏‎ ‎‏مسلمین به شما، که به جهت و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیلۀ‏‎ ‎‏راحتی و نجات همۀ ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. 🔸نگرش جدی‏‎ ‎‏به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسئله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان‏‎ ‎‏نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در‏‎ ‎‏سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوری‌های‏‎ ‎‏شوروی، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است.‏‎ راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرت‌ها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه‏‎ ‎‏است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی‏‎ ‎‏و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و‏‎ ‎‏معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر‏‎ ‎‏مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب‏‏واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.‏ ‏‏🔹در خاتمه صریحاً اعلام می کنم که به عنوان بزرگترین و‏‎ ‎‏قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلأ اعتقادی نظام شما را پر نماید. و‏‎ ‎‏در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است‏‎ ‎‏و آن را محترم می شمارد. والسلام علی من اتبع الهدی.‎ ‏‏۶۷/۱۰/۱۱ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (صحیفه امام، ج 21، ص 220-226) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگرانی امام خمینی از افزایش تشریفات در حوزه‌های علمیه 🔻 | 11شهریور ...مساله دیگر، مساله تشریفات حوزه‌های روحانیت است که دارد زیاد می‌شود. وقتی تشریفات زیاد شد، محتوا کنار می‌رود. وقتی ساختمان‌ها و ماشین‌ها و دم و دستگاه‌ها زیاد شود، موجب می‌شود بنیه فقهی اسلام صدمه ببیند، یعنی با این بساط‌ها نمی‌شود شیخ مرتضی و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانی است و واقعاً نمی‌دانم با این وضع چه کنم. این تشریفات اسباب آن می‌شود که روحانیت شکست بخورد. زندگی صاحب جواهر را با زندگی روحانیون امروز که بسنجیم، خوب می‌فهمیم که چه ضربه‌ای‌ به دست خودمان به خودمان می‌زنیم... (11شهریور1363، صحیفه امام، ج19، صص43-42) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم بخش شصت و هفتم بخش شصت و هشتم بخش شصت و نهم بخش هفتاد بخش هفتاد و یکم بخش هفتاد و دوم بخش هفتاد و سوم بخش هفتاد و چهارم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.1.pdf
1.43M
دیدگاه شهید بهشتی پیرامون دودستگی در مدرسه حقانی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد شهید بهشتی پس از بازگشت از آلمان با دکتر شریعتی آشنا شد. ایشان پس از تعطیلی حسینیه ارشاد در سال 51، بیشتر وقت خود را در مدرسه حقانی صرف می‌کرد. سال‌های 50-53 ایامی بود که سخنرانی‌های دکتر شریعتی و موضع‌گیری علما و روحانیون در مقابل آن اوج گرفته بود. در فضای مدرسه حقانی نیز جوّی به وجود آمده بود که طلبه‌های مدرسه حقانی برخی طرفدار دو آتشه دکتر شریعتی بودند و برخی مخالف او. به تدریج این طرفداری و مخالفت به دعوایی داغ بدل شد که مدرسه را دو پاره کرد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،1شهریور1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.4.pdf
1.93M
مدیریت پدرانه امام(ره) در مواجهه با یک نزاع باطل انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و یکم در میان ]اختلافات در خصوص شریعتی] امام خمینی رویکرد بسیار جامع و جالبی را اتخاذ کرده‌اند؛ ایشان از یک سو نسبت به نقد علنی دکتر شریعتی و ابراز مخالفت آشکار امتناع ورزیدند از سوی دیگر ایشان هرگز حاضر به تأیید شریعتی نشدند و این مسئله محدود به زمان حیاتِ او نماند، بلکه امام بعد از وفات وی نیز در پاسخ به خیل تلگراف‌های تسلیت از سوی دوستداران دکتر شریعتی، و علی‌رغم اصرار ابراهیم یزدی و درخواست أکید او برای درج واژه «شهید» در متن پیام ایشان، امام حتی حاضر نشدند برای شریعتی از واژه «مرحوم» استفاده کنند و به جای آن تعبیر «فقد دکتر شریعتی» را به‌کار بردند. همچنین در جای جای سخنان خود، برخی انگاره‌های رایج در ادبیات و آثار شریعتی، همچون مسئله «اسلام منهای روحانیت» را به شدت و با صراحت مورد نقد قرار داد و در یک سخنرانی علنی دیگر، دو طرف نزاع را پدرانه و حکیمانه مورد نصیحت قرار داد و متوجه دشمن اصلی و مسئله نهضت نمود... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4شهریور1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.6.pdf
1.58M
منطق امام(ره) در مواجهه با انحراف انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و دوم روش امام در مواردی که احتمال ایجاد فتنه داخلی در صفوف مبارزین و سوء استفاده دشمن وجود داشت، واحد و ثابت بود؛ مانند ماجرای شهید جاوید یا جریان سید مهدی ‌هاشمی که گرچه مخالفت خود را علنی نکردند اما در پاسخ به کسانی که برای شرکت در تحصن کلیسای سن مری در پاریس از امام سؤال کرده بودند، صراحتاً از تعبیر «سیدمهدی قاتل» استفاده کرد. امام در مورد مجاهدین خلق هم برخلاف بسیاری از علمای مبارز داخل ایران از جمله آقایان طالقانی، منتظری، ‌هاشمی و دیگران که به طور تمام قد به تأیید و حمایت از مجاهدین پرداختند، هیچ‌گاه آنها را تأیید نکردند اما در عین حال از اعلان مخالفت مصداقی و علنی که موجب بروز نزاع در صفوف مبارزه شود، به شدت استنکاف داشتند... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،6شهریور1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.8.pdf
1.92M
شباهت رویکرد شهید بهشتی و آیت الله مصباح با سیره امام(ره) انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و سوم رویه آیت ‌الله مصباح و شهید بهشتی در ماجرای دکتر شریعتی، هر کدام از جهتی به امام شباهت دارد. یکی از جهت تأکید بر مرزهای عقیدتی و نقد مطالب ناصحیح، به منظور پیشگیری از انحراف در صفوف نهضت (که در جای خود قابل دفاع و حکیمانه است) و دیگری از جهت مراعات مصالح مبارزه و مواجهه حکیمانه با پدیده‌های فتنه‌گون... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،8شهریور1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.11.pdf
1.39M
پدیده پروتستانتیسم اسلامی و خطر نفوذ‌ اندیشه‌های التقاطی در نهضت انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و چهارم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی [در رابطه با تلاش‌های ابراهیم یزدی برای گرفتن پیام تسلیت از امام به مناسبت فوت شریعتی] توضیح می‌دهد: «...آن‌گاه که پیام [تسلیت امام به مناسبت فوت شریعتی] را به دکتر یزدی دادند که به امید صدور اعلامیه امام در پشتیبانی از شریعتی در نجف به سر می‌برد، سخت تکان خورد! و نخست با گستاخی و ناراحتی اظهار داشت که این پیام را با خود نمی‌برد و چون از این برخورد نتوانست طرفی بربندد و در موضع امام نسبت به شریعتی نرمشی پدید آورد، پیشنهاد داد که امام نام شریعتی را در این پیام با پیشوند «شهید» و «مرحوم» بیاورد. لیکن این پیشنهاد نیز از سوی امام با سرسختی رد شد ... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،11شهریور1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db