eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
658 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 آسیب شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه 🔷 در گذر تاریخ معاصر ایران، دو نقطه عطف بزرگ – و – نه‌تنها میدان سیاست را دگرگون کردند، بلکه تصویری تازه از نسبت دین و جامعه پیش‌روی مردم گشودند. در برهه مشروطه، حضور صدها عالم دینی، از مجتهدان نجف تا روحانیان برجسته شهرهای ایران، نشان از گستره وسیع مشارکت مذهبی در تحولات داشت. در جبهه مشروعه‌خواه، چهره‌هایی چون ، سید احمد طباطبایی, میرزا مجتبی تبریزی و مرجع بزرگی همچون سید محمدکاظم طباطبایی یزدی نقش‌آفرین بودند. در سوی دیگر، جبهه مشروطه‌خواه نیز با حضور روحانیان و اندیشمندانی همچون سید جمال‌الدین اسدآبادی، سید محی‌الدین بهجتی و میرزا بنی‌امام جمعه خویی حیات فکری و دینی خود را داشت. 🔶 اما مرور روایت‌های رایج نشان می‌دهد که بخش بزرگی از این تنوع، در لابه‌لای تمرکز بیش از اندازه بر چند نام شاخص، رنگ باخته است. چنین تمرکزی، گاه ماهیت دینی جنبش را کم‌فروغ کرده و زمینه ایجاد برداشت‌های نادرست درباره نقش علما را فراهم آورده است. این یکسان‌سازی تاریخ در یک یا دو شخص، نه‌فقط تصویر ناقصی از گذشته می‌سازد، بلکه راه را برای تردید در قدرت و تداوم جنبش‌ها پس از نبود رهبران باز می‌کند. 🔷 در هر دو مقطع، عاملی که مسیر تحولات را تداوم بخشید، شبکه گسترده‌ای از ارتباطات علما، شاگردان و نهادهای دینی بود که نه مرزهای جغرافیایی را محدودیت می‌دانستند و نه گذر زمان را. این پیوندها، چه در حلقه‌های درس و ، و چه در منابر و میدان‌های شهرهای ایران، فرهنگی از هم‌فکری و تصمیم‌سازی جمعی را بنا نهادند. چنین ساختاری موجب شد که ایده‌ها و مطالبات دینی در قالب حرکت‌های اجتماعی شکل بگیرند و در لحظات حساس، قدرت سازماندهی و بسیج توده‌ها را داشته باشند. 🔶 نیز، با همه عظمت و گستره‌ی اجتماعی‌اش، از این چالش بی‌نصیب نمانده است. این حرکت ریشه‌دار که اواخر دهه ۱۳۵۰ به پیروزی رسید و در سال‌های پس از رحلت ادامه یافت، به دوش گروهی از مراجع و مجتهدان شکل گرفت که نام بسیاری از آنان کمتر در روایت‌های رسمی آمده است. تمرکز صرف بر جایگاه یک رهبر، هرچند بی‌تردید برجسته و استثنایی، موجب شده جریان فکری و اعتقادی عمیقی که پشتوانه این انقلاب است، در حاشیه قرار گیرد. 🔷 برخی جریان‌های افراطی، به‌ویژه پس از ۱۳۶۸، تلاش کردند با برجسته‌سازی وابستگی مشروعیت به ویژگی‌های شخصی رهبر، در ثبات و ماندگاری انقلاب تردید ایجاد کنند. نام‌هایی مانند عمادالدین باقی در این بستر مطرح شده‌اند که نگاهشان به آینده انقلاب، محدود به حضور یا فقدان فردی خاص است. در مقابل، نقش تاریخی امام خمینی در چارچوب یک پیوستار طولانی از تفکر و عمل شیعی، ریشه‌های این انقلاب را فراتر از فردی واحد نشان می‌دهد؛ همچون بازتولید همان خط اعتقادی که در مشروطه، و پیش‌تر در صفویه، مسیر گذار از خلافت سنی به امامت شیعی را هموار کرد. 🔶 از همین منظر، تداوم مسیر پس از فقدان رهبران بزرگ نه محصول تصادف، بلکه بخش طبیعی این سنت فکری و اجتماعی بود. در مشروطه، اندیشه مشروعه‌خواهی و مشروطه‌طلبی هر دو پس از شهادت یا رحلت چهره‌های شاخص، به حیات خود ادامه دادند و در قالب مبارزات و آثار مکتوب به نسل‌های بعد انتقال یافتند. در انقلاب اسلامی نیز، تغییر نسل و گذر زمان، بستر تازه‌ای برای بازتولید شعارها، اهداف و آرمان‌ها ایجاد کرد. این پویایی تاریخی نشان می‌دهد که پشت هر انقلاب یا نهضت، بذرهایی که سال‌ها پیش کاشته شده‌اند، حتی در شرایط دشوار هم سر بر می‌آورند و راه خود را پیدا می‌کنند. 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
روزنامه اطلاعات قبل از انقلاب بلاتکلیفی دانش آموزان بعد از پایان کلاس پنجم، زیرا امکانات ادامه تحصیل به درستی فراهم نمی بلشد. Bonyadtarikh
38.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعترافات صادق قطب زاده به براندازی و از بین بردن مسوولان نظام و امام خمینی در سال ۱۳۶۱ . Bonyadtarikh
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«۲۵ شهریور ۱۳۲۰: سقوط دیکتاتوری رضاخان میرپنج و آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی با حمایت انگلیس» در این ویدیو به رویداد مهم و تاریخی سقوط دیکتاتوری رضاخان میرپنج، بنیان‌گذار سلسله پهلوی، پرداخته‌ایم؛ رویدادی که در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ شمسی رخ داد و نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود. در این روز سرنوشت‌ساز، رضاخان تحت فشار نیروهای متفقین (بریتانیا و شوروی) مجبور به کناره‌گیری از سلطنت شد و قدرت به پسرش، محمدرضا پهلوی، واگذار گردید. این لحظه تاریخی پایانی بود بر حکمرانی استبدادی و وابسته به بیگانگان که با سرکوب آزادی‌ها، تضعیف نهادهای دینی، و تحقیر ملت ایران همراه بود. آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی فصل جدیدی از حکمرانی را رقم زد که با چالش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری همراه بود. 🆔 @Bonyadtarikh
📍فرار رضا شاه در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ 🔸در ۲۳ شهریور ۱۳۲۰ سفیرهای انگلیس و روس به رضا شاه اولتیماتوم دادند که او باید تا ساعت دوازده و نیم ظهر روز ۲۶ شهریور استعفا دهد و اگر استعفاء ندهد ، تهران اشغال خواهد شد سلطنت از بین خواهد رفت و یک دولت اشغالی از روس و انگلیس به وجود خواهد آمد. 🔸صبح روز 25 شهریور 1320، رضا شاه به نفع وليعهد بیست و یک ساله اش محمدرضا پهلوی از سلطنت کناره گرفت. ساعت 9 سی دقیقه مجلس شورای ملی استعفای رضاشاه را پذیرفت . برای جلوگیری از دستگیر شدن محمدرضا به وسیله نیروهای روس و انگلیس ، ولیعهد را با لباس شخصی در یک اتومبیل کرایسلر قدیمی بین صندلی جلو و عقب روی زمین خودرو پنهان کردند و از در خدمه مجلس به داخل مجلس آوردند . 🔸ساعت 4 بعد از ظهر ولیعهد که حالا شاه شده بود ، در مجلس و برابر نمایندگان به قرآن سوگند خورد و پادشاه ایران شد. رضا شاه به جزیره موریس و سپس به ژوهانسبورگ تبعید و پی از ۳ سال در همان جا درگذشت 🆔 @Bonyadtarikh
📌 حضور اسراییل در کردستان عراق و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران 🔷 حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با حمله به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی، نقطه عطفی در تاریخ روابط بین‌الملل شد. این رویداد بستر اجرای استراتژی‌های از پیش تدوین‌شده نئوکان‌ها در را فراهم ساخت؛ استراتژی‌هایی که در بلندمدت هدفشان گسترش دموکراسی و ارزش‌های لیبرالی و در کوتاه‌مدت حذف دولت‌های «یاغی» بود. حمله به و سپس اجرای طرح «» با لشکرکشی به عراق، نمونه‌های عملی آن بودند. این طرح، فارغ از ابعاد اقتصادی و سیاسی، تأمین امنیت را به عنوان هدفی بنیادین در بر می‌گرفت و با سیاست یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، نقش سازمان ملل را به حاشیه راند. 🔶 در این میان، کردستان عراق به دلیل ویژگی‌های خاص قومی و سیاسی، بستری مناسب برای نفوذ اسرائیل فراهم کرد. کردها و اسرائیلی‌ها هر دو غیرعرب‌اند و در طول دهه‌ها دشمن مشترکی به نام اعراب داشته‌اند. خصومت شدید میان رژیم بعث و کردها، به‌ویژه کشتارهای صدام حسین، این پیوند را مستحکم‌تر کرد. افزون بر این، پژوهش‌های ژنتیکی که در سال ۲۰۰۱ در مجله‌ای علمی نشر یافت، شباهت‌های نزدیک بین کردهای کردستان عراق و یهودیان سفاردی را مطرح کرد و این ادعا را پررنگ ساخت که ریشه‌ای مشترک دارند. 🔷 روابط پنهان و آشکار از آغاز تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ شکل گرفت. میان سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸، فعالیت‌هایی همچون حضور فعال در سازمان ملل، نشر مقالات و کتاب‌های کردی، ایجاد مرکز تحقیقات کردی در پاریس و حتی تأسیس مدرسه زبان کردی در فرانسه با حمایت پشت‌پرده اسرائیل انجام شد. نقطه اوج این روابط از سال ۱۹۶۵ با ریاست مئیر عامیت بر موساد آغاز شد. او عملیات تهاجمی علیه اهداف عربی را گسترش داد و در این راستا ارتباطات میدانی با مصطفی بارزانی برقرار کرد. ایجاد بیمارستان صحرایی با پزشکان اسرائیلی در مناطق کردنشین عراق و ارسال محموله‌های بزرگ سلاح نمونه‌ای از این همکاری‌ها بود. 🔶 اهداف این نزدیکی تنها به مسائل نظامی محدود نمی‌شد. کمک به فرار یهودیان عراق پس از جنگ ۱۹۶۷ بخش مهمی از همکاری‌ها بود. فشارهای دولت عراق شامل اخراج یهودیان از مشاغل دولتی و خصوصی، ممنوعیت مالکیت و نقل‌وانتقال اموال، محرومیت از فعالیت حرفه‌ای، قطع ارتباطات تلفنی و بازداشت چهره‌های برجسته، زندگی آنان را به شدت محدود کرده بود. ، به دلیل موقعیت جغرافیایی و کنترل کمتر دولت مرکزی، مسیر اصلی خروج یهودیان به ایران و سپس اسرائیل شد. تنها در تابستان ۱۹۷۰ روزانه حدود پنجاه یهودی از این مسیر عبور می‌کردند. 🔷 این روند تاریخی نشان می‌دهد که اسرائیل در کردستان عراق شبکه‌ای چندلایه از روابط سیاسی، نظامی، فرهنگی و اطلاعاتی ایجاد کرده است. چنین حضوری به عنوان بخشی از راهبرد بزرگ‌تر خاورمیانه، ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری مستقیم بر معادلات امنیت ملی ایران و منطقه دارد. 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکم امام خمینی (ره) برای تشکیل و تجهیز نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‏ ‏‏📜 موضوع حکم: تشکیل و تجهیز نیروهای سه گانه در سپاه پاسداران ‏ ‏‏مخاطب: رضایی، محسن (فرمانده سپاه پاسداران) ‏ ‏‏زمان: ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ / 1 محرّم ۱۴۰۶ ‏ ‏‏مکان: تهران، جماران ‏ ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏ ‏‏جناب آقای محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ‏ ‏‏ با توجه به اینکه در اصل ۱۵۰ قانون اساسی ادامۀ نقش سپاه در نگهبانی از انقلاب و‏‎ ‎‏دستاوردهای آن تصریح شده است، و نظر به آنکه انجام این نقش بدون آمادگی کامل‏‎ ‎‏سپاه از جهت تجهیزات و آرایش جنگی و فنون دریایی، زمینی، هوایی امکانپذیر نیست،‏‎ ‎‏شما مأموریت دارید هر چه سریعتر سپاه پاسداران را مجهز به نیروهای زمینی، هوایی،‏‎ ‎‏دریایی قوی نمایید، تا در موارد لازم با همکاری و هماهنگی با ارتش جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏ایران از مرزهای زمینی، دریایی، هوایی کشور حفاظت نمایند. ‏ ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ ‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی 📚خمینی، روح الله. (۱۳۶۴). صحیفه امام، ج۱۹، ص۳۸۶. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره). 🆔 @Bonyadtarikh‎ ‎
✳️ولایت‌فقیه در آینه شعر شهریار 🗓۲۷ شهریور سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی 🔹یکی از غزلیات خوش‌ترکیب مرحوم استاد شهریار شعری است که در آن با اشاره به مشارکت مردم ایران در انتخابات رهبری، به‌ضرورت انتخاب فرد اصلح تأکید می‌نماید و نتیجه می‌گیرد که در ، حتی انتخاب رهبری هم با رأی مردم صورت می‌گیرد: 🔸شکر نعمت کن که مردم شکر نعمت می‌کنند اکثریت در امور خیر همت می‌کنند 🔹عالمی صالح درآمد عالمی اصلاح کرد فاسدان دارند کم‌کم رفع زحمت می‌کنند 🔸نوجوانانی که بودند از ره دین منحرف با حریم دین خود احساس حرمت می‌کنند 🔹امت اسلامی و امر ولایت با فقیه انتخاب رهبری را نیز امت می‌کنند 🔸شهریارا! از مذمت درگذر با نادمین کز ندامت نفس خود را، خود مذمت می‌کنند 🔹شهریار در شعر دیگری نیز در تشریح اندیشه ولایت‌فقیه، تشریف ولایت را بر بالای رهبر کبیر انقلاب زیبنده می‌بیند و می‌گوید: 🔸غیر ولایت چه جانشین ولایت تالی «والشمس» بین که «والقمر» آید 🔹در همین معنی ولایت‌فقیه، در شعر «سرود اسلام» که یکی از قطعات پراهمیت در دیوان شهریار است می‌خوانیم: صلای انقلاب و دادخواهی است خراش سینه از مستضعفان است خروش از حلق و حلقوم شهیدان نوای نای دل‌های شکسته است 🔸بیا سوته‌دلان گرد هم آییم مده دامان روحانیت از دست چو طوفانی خروشان در هم‌آییم بنای ظلم و استکبار عالم خدا از بیخ و بن خواهد برافکند 🔹که میراث زمین با صالحان است نبوت با امامت نور واحد رسالت بی‌ولایت ناتمام است ولایت هم به فرمان الهی در این ایام غیبت با فقیه است 🔸فقیهان وارث انبیایند 📚مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27 🆔 @Bonyadtarikh
✍🏻غزل استاد شهریار به‌مناسبت بازگشت امام خمینی به‌وطن 🗓سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی 🔹دلی دارم چو برگ گل که از آهی به درد آید ولیکن درد عشقش هم همه با آه سرد آید 🔸فضای آفرینش با تو دریایی است بی‌پایان تو دریادل نهنگی باش گو دریانورد آید 🔹چه نیکو سنتی است تجلیل جمهوری اسلامی که چون نوروز هر سالش نوآیین سالگرد آید 🔸خدا پس داده در روزی چنین با ما امام ما که شمع جمع ما و رهبر هر فردفرد آید 🔹بهاری سبز داری چون جوانی قدر اگر دانی که پیری هست و از در چون خزان زار و زرد آید 🔸جهان از ناجوانمردان نگهدارد همه جانب کجا نامرد را دیدی که جانبدار مرد آید 📚 مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، 🆔 @Bonyadtarikh
📣بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار 🔹یک نکته اساسی هم درباره شهریار هست که اگر رویش تکیه کنیم، به نظر من شایسته است. آن نکته این است که شهریار در دوران مهمی از زندگی‌اش - در حدود شاید سی سال آخر زندگی‌اش - دوران عرفانی و معنوی بسیار زیبایی را گذراند و به انس با و انس با معنویات و خودسازی پرداخت. یعنی به خودش رسید و سعی کرد باطن و معنویت خودش را صفایی ببخشد. 🔸خود او در اشعار بیست، سی سال اخیر، این معنا را به روشنی بیان کرده است. حتی آن‌طور که شنیدم - شاید از خودش شنیدم؛ الان درست یادم نیست - ایشان یک قرآن هم به خط خودش نوشت. شاید هم تمام نکرده ... به‌هرحال، این در ذهنم هست که مشغول نوشتن قرآنی بوده است. وقتی پیروز شد، او با همان روحیه دینی و ذهنیت صاف و روشن خودش، از انقلاب استقبال بسیار خوبی کرد. شاید در آن یکی دو سال اول انقلاب، کسی از ما به یاد شهریار نبود. یعنی گرفتاری‌ها آن‌قدر زیاد بود که مجالی برای این یادها پیش نمی‌آمد. یک وقت دیدیم صدای شهریار، در ستایش انقلاب، از بلند شد. دیدیم همه جزئیات انقلاب را او تعقیب می‌کند. 🔹در همه مواقع حساس انقلاب، او نقش مؤثری ایفا کرد. یک بر ما تحمیل شد که یکی از سخت‌ترین تجربه‌های ما بعد از انقلاب بود. تعداد شعرهایی که شهریار برای جنگ گفته؛ حضوری که او در مراکز مربوط به جنگ، مثل کنگره‌های مربوط به جنگ و پیدا کرده و مدحی که او از بسیج عمومی مردم یا از سپاه یا ارتش کرده، به قدری زیاد است که اگر انسان نمی‌دید و نمی‌شنید و خودش لمس نمی‌کرد، به دشواری می‌توانست آن را باور کند. مردی در حدود هشتاد سال سن - بلکه بیش از هشتاد سال - در مجامع شعری حضور پیدا کند و برای هر مراسمی، شعر یا شعرهایی بگوید! این در حالی بود که از مثل او، چنین توقعی هم نبود. این، نشان‌دهنده نهایت اخلاص و صفا و بزرگواری آن مرد بود. 🔸به‌هرحال، شهریار یک و انقلابی بود. من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار برای انقلاب می‌سرود، یک عده از به رژیم گذشته که با او سابقه‌ی دوستی داشتند، مرتب فشار می‌آوردند، نامه برایش می‌نوشتند و شعر در هجوش می‌گفتند. حتی اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا برای انقلاب اسلامی، این‌طور دل می‌سوزانی!؟» و او مثل کوه ایستاده بود. 🔹من حقیقتاً تعجب می‌کردم. من بعضی از کسانی را که به ایشان فشار می‌آوردند، از نزدیک می‌شناختم و شعر و سابقه ذهنی‌شان را می‌دانستم. بعضی از آن‌ها وابسته به رژیم سابق بودند. مستقیماً مربوط به آن جناح بودند، و جزو دربار پهلوی و آن دستگاه محسوب می‌شدند. بعضی دیگر هم توده‌ای و کسانی بودند که سابق به حساب می‌آمدند. همه این‌ها، با این‌که به لحاظ مبنا و منطق، به ظاهر بین‌شان فاصله‌ای وجود داشت، در وارد آوردن فشار روی شهریار شریک بودند، و شهریار، محکم و قرص ایستاده بود. 🔸به‌هرحال، شهریار شاعر متواضعی بود. دنبال نام و نشان نبود و برای خدا و وظیفه کار می‌کرد، و حالا خدای متعال، پاداش او را می‌دهد. امروز شهریار در داخل کشور ما یک چهره بسیار نورانی است. چند شب پیش، سیما مراسمی را به مناسبت هفته بسیج نشان می‌داد، که شهریار در آن مراسم بود. این چند روزه، هفته بسیج بود و در یکی از مراسم بسیج، شهریار شعر می‌خواند و در سیما او را نشان می‌دادند. من مطمئنم که آن بخش از برنامه را همه مردم؛ یعنی هرکس که توانست تماشا کرد. من خودم می‌خواستم بخوابم، دیدم در اتاق بچه‌ها تلویزیون روشن است و صدای شهریار می‌آید. رفتم تماشا کنم، دیدم بچه‌ها همه‌شان ایستاده‌اند و تماشا می‌کنند. این، محبوبیت عجیبی است که شهریار پیدا کرده. این، به خاطر خدمات و کار برای خدا بود، که او انجام داد. شهریار قطعاً ماندنی است. از آن شعرایی است که مثل سعدی و حافظ و از این قبیل، در دوران‌های بعد از دوران خودش، معروف‌تر و بزرگتر خواهد شد. لذا، هرچه آقایان درباره او انجام دهند، از نظر ما زیاد نیست. حضور شهریار در هر کشوری و در میان هر ملتی، حضور مبارک و مفیدی است. 🔹برادران ما در ، اگر چه از شعر فارسی او قاعدتاً استفاده‌ای نمی‌کنند، اما از همان شعر ترکی او هم که استفاده می‌کنند، خیلی مغتنم است. کاش می‌توانستند خط حروف فارسی و عربی را بخوانند، تا دستخط خود شهریار را هم می‌دیدند و می‌فهمیدند که شهریار از آن افراد بسیار خوش خط بود و تا سال‌های آخر عمرش هم مشق خط می‌کرد. اگر آن را هم می‌توانستند بخوانند، برای معرفت به او، پله بلندتری بود...(1371.9.11) 🆔 @Bonyadtarikh
47.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تبیین تاریخی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پیرامون برخی نامه‌های منتشر شده از امام خمینی در رابطه با جنگ 🎞نقد آثار تحریف‌آمیز پیرامون حیات ربانی و سیاسی امام خمینی ⚡️حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در شبکه افق 🔹وقتی امام به ایران آمدند شورای انقلاب اسلامی مهندس بازرگان را به عنوان دولت موقت معرفی کرده بود و امام علی‌رغم آن‌که وی را قبول نداشت به دلیل احترام به رأی شورای انقلاب او را به عنوان نخست‌وزیر معین کرد. 🔸در مورد آقای منتظری امام به مجلس خبرگان پیام دادند که قائم‌مقامی آقای منتظری به صلاح نیست. مجلس خبرگان به هر دلیل این را نادیده گرفتند و او را به عنوان قائم‌مقام تعیین کردند. امام در این‌جا نظر مجلس خبرگان را به صورت کامل پذیرفتند 🔹مورد بعد از جنگ تحمیلی همین‌جا بود نظر امام بعد از فتح خرمشهر این بود که وارد جنگ نشویم و اگر صدام از سایر مناطق اشغال شده بیرون برود همین‌جا جنگ را تمام کنیم. امام در جمع فرماندهان فرمودند سرباز عراقی تا امروز انگیزه جنگ نداشته و مجبور بوده اما اگر وارد خاک عراق شنید تعصب عروبت اقتضا می‌کند که سرباز عراقی محکم بایستد و جنگ طولانی می‌شود. 🔸فرماندهان جنگ گفتند صدام قابل اعتماد نیست فرض کنید اگر صدام بقیه مناطق را هم پس بدهد فردا که قدرتمند شود دوباره برمی‌گردد. اینجا از همانجاهایی بود که امام نظر مسئولین جنگ و جبهه را بر نظر خودشان ترجیح دادند.... 🆔 @Bonyadtarikh
روزنامه اطلاعات 23 شهریور ماه 1343 تعطیلی اجباری اصناف در روز های جمعه با سرپوش مذهبی و تاکید افزایش جرم و جنایت با باز بودن مشروب فروشی ها . @Bonyadtarikh