eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
896 ویدیو
629 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 تظاهرات 5هزار نفری چالوس و تلاش مردم برای آتش زدن قبر رضاخان 🔻 ✳️ 8 دی 1357 در ساعت 10 تظاهراتی در چالوس با شرکت جمعی حدود 5هزار نفر برپا شد. این عده در نهایت با حمله مسلحانه پلیس پراکنده شدند و مجددا در بعد از ظهر تظاهرات دیگری برپا کردند. در ساعت 10:30 حدود 20هزار نفر در بهشت زهرا اجتماع کردند و علیه رژیم شعار دادند. در ساعت 13 به دستور محمدرضا پهلوی شرکت هواپیمایی ایران به استثنای سازمان مرکزی تعطیل شد و کلیه کارمندان از فرودگاه مهرآباد اخراج شدند. در ساعت 15:30 عده‌ای از مردم تهران پس از خروج از بهشت زهرا به قصد آتش زدن قبر رضاشاه راهی شهرری شدند. این عده مورد حمله و سرکوب نیروهای انتظامی قرار گرفتند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تشیع لندنی، هم‌پیمانِ دشمنان مکتب فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔻 | 8 دی 🔹مسئلۀ بین همۀ برادرهای یک‏‎ ‎‏مسئله اسلامی است که خدای تبارک و تعالی مأمور کرده همه را به اینکه با هم باشید و‏‎ ‎‏ نداشته باشید‏‎ و سرّش هم واضح است؛ برای این‌که آن‌هایی که می‌خواهند از این‏‎ ‎#‏کشورهای_اسلامی استفاده کنند بهترین راه برایشان این است که بین برادرها ‏‎ ‎‏بیندازند. 🔸خوب، یک راه این است که بین برادرهای اهل سنت و تشیع اختلاف بیندازند.‏‎ ‎‏این رویش خیلی کار شده است، به طوری که حالا که در ایران بحمدالله خیلی با هم‏‎ ‎‏مجتمع شده اند و اتحاد پیدا کرده اند، باز در خارج نمی گذارند این کار درست بشود. در‏‎ ‎‏خارج باز آن‌هایی که بزرگ هستند و می خواهند نشود این مسئله، هی‏‎ ‎‏مسائل پیش می آورند.‏(8 دی 60، صحیفه امام، ج 15، ص 454) ◀️ پی نوشت : امروز هم دشمنان اسلام تفرقه را با روش های مختلف دنبال می کنند، گاهی با تحریک وهابیت و دادن فضا و امکانات نظامی گاهی با تحریک و در اختیار قرار دادن پول و امکانات برای ساخت فیلم‌های هالیوودی تفرقه‌آمیز. بدیهی است فیلمی که از درگاه جهنمی ساخته و پرداخته شود، نه تنها نمی‌تواند احیاگر سیره طاهر و مطهر فاطمی سلام الله علیها باشد بلکه در راستای تقویت پایگاه دشمنان آن حضرت تعریف خواهد شد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️علل، ماهیت و درسهای فتنه ۸۸ 🔴نهم دی؛ روز ولایت و بصیرت ملت ایران 🔻بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در مورد فتنه ۸۸ 🔹قیام 9 دی هم دستاوردهای عظیمی برای ما داشت و هم درس عبرتی برای کسانی است که می خواهند از تاریخ و گذشته ها درس بگیرند. 🔸قیام 9 دی ماهیت فتنه گران را بر ملا کرد و نشان داد افرادی که به ظاهر خود را از یاران امام(ره) بر می شمردند و درکنار ایشان اعتباری برای خود کسب کرده بودند فریب کاری بیش نبودند و علیرغم ادعای مردمی بودن،پشت به مردم کردند و امام و ولایت فقیه را نادیده گرفتند. 🔹‌فتنه گران برای رسیدن به قدرت حاضر شدند ایران را به ویرانه تبدیل کنند و حتی با آمریکا و اسرائیل بسته بودند که کشور را اشغال کنند تا این ها بتوانند به هوس های دنیا طلبانه خود و جاه و مقام دست پیدا کنند. 🔸 استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی بیش از 20 سال برای چنین فتنه ای طرح و برنامه ریخته بودند تا این کشور را از مسیر اصلی خود منحرف کنند و آرمان های انقلاب را به مسلخ ببرند ولی شکست سنگینی خوردند و این شکست دستاورد عظیمی برای انقلاب بود. 🔹 اگر مردم آگاهی لازم را نداشته باشند نمی توانند رسالت و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند و در جریان فتنه 88 هم مردم  روزی به میدان آمدند که کاملا جریان فتنه را بررسی کردند و دریافتند این فتنه چه میزان خطرناک است و جریانی است که ریشه درغرب دارد و در جهت منافع ملت نیست. 🔸اینکه امروز نا اهلان در راس کار قرار گرفتند به این دلیل است که دانایان امت و آگاهان ملت به وظایف خود عمل نکرده و چهره عوامل فتنه 88 را برای مردم مشخص نکردند. 🔹فتنه گران امروز با لباس و شیوه دیگری در صحنه هستند و این جای نگرانی دارد لذا آگاهان باید در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند. 🔸اگر فتنه 88 به درستی ریشه یابی نشود و تحقیقی صورت نگیرد ممکن است به صورت بدتری تکرار شود لذا برای جلوگیری از تکرار فجایع دردناکی مثل فتنه 88 باید روی این مسائل خیلی کار شود و مقاله های زیادی از دل آن بیرون بیاید. 🔹فتنه گران کسانی هستند که خواسته آن ها در این نکته نهفته است که ما باید وابسته باشیم و آب و نان ما با کمک آمریکا فراهم شود چرا که آمریکا را کدخدای دنیا می بینند و این نقشه ای است که آن ها دنبال می کنند.(حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی ۹۸٫۱۰٫۵) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️پیام نهم دی به روایت تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹1. پیروی از ولایت 🔸2. سازش‌ناپذیری 🔹3. مقاومت 🔸4. حضور همیشگی در صحنه 🔹5. بصیرت و هوشیاری 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتقاد به قانون اساسی و استقلال از بیگانگان؛ دو ویژگی اساسی رییس جمهور 🔻 | 9 دی 🔹من امیدوارم که اشخاصی که کاندیدا شدند برای ریاست جمهوری شما توجه کنید‏‎ ‎‏و کسی که از همه متعهدتر به اسلام، سوابقْ سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفی نه شرقی‏‎ ‎‏باشد، نه غربی باشد، نه غربزده باشد، نه شرقزده باشد، مسلمان باشد، پیرو احکام اسلام‏ ‏باشد، ملی باشد، دلسوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در‏‎ ‎‏رژیم سابق هیچگاه وارد نشده باشد و با اجانب پیوند نداشته باشد، از خودتان باشد و‏‎ ‎‏برای خودتان. 🔸اختیار دست شماست. ‏اشخاص را هم ملاحظۀ سوابقشان را بکنید که قبل از انقلاب‏‎ ‎‏چه بوده اند، در حال انقلاب چه بوده اند، و بعد از پیروزی نسبی چه کردند و چه بودند. و‏‎ ‎‏پس از اینکه همۀ اوصافش را به دست آوردید و او را شخصی دانستید که لیاقت دارد‏‎ ‎‏برای یک همچو مسندی و می تواند این مملکت را به طوری که خدا می خواهد اداره کند‏‎ ‎‏تا آن حدودی که در اختیار اوست، و شخصی است که تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به‏‎ ‎‏قوانین اسلام دارد، در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً که راجع‏‎ ‎‏به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، یک همچو شخصی را‏‎ ‎‏شماها خودتان انتخاب کنید و گروه‌های مردم را هم وادار کنید که یک همچو شخصی را‏‎ ‎‏انتخاب کنند و از تفرقه بپرهیزند. 🔹ممکن است که اگر شماها یا سستی کنید برای یک‏‎ ‎‏همچو امر مهمی و طوری باشد که به نظر بیاید که بی تفاوتید ـ اگر شد؛ بروید رأی بدهید،‏‎ ‎‏اگر نشد نروید ـ و یا گروهه‌ای شما با هم اختلاف پیدا بکنند، ممکن است اشخاصی که‏‎ ‎‏لایق این مقام نباشند به این مقام برسند. ( 9 دی 58، صحیفه امام، ج 11، ص 484و 485) ◀️پی‌نوشت: مطابق با کلام شریف امام خمینی قدس سره الشریف؛ پایبندی افراد به و پیوند نداشتن با اجانب دو شرط اساسی ریاست‌جمهوری است. با این حساب افرادی و جریاناتی که به صراحت قانون اساسی را زیر سؤال برده و ویژگی بارزشان وابستگی به بیگانه؛ در پوشش مذاکره و بده‌بستان و... است افراد صالحی برای تصدی این منصب حساس نیستند @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
اعتقاد به قانون اساسی و استقلال از بیگانگان؛ دو ویژگی اساسی رییس جمهور 🔻 | 9 دی «من امیدوارم که اشخاصی که کاندیدا شدند برای ریاست جمهوری شما توجه کنید‏‎ ‎‏و کسی که از همه متعهدتر به اسلام، سوابقْ سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفی نه شرقی‏‎ ‎‏باشد، نه غربی باشد، نه غرب‌زده باشد، نه شرق‌زده باشد، مسلمان باشد، پیرو احکام اسلام‏ ‏باشد... و با اجانب پیوند نداشته باشد. شخصی که تعهد به اسلام دارد،در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً که راجع‏‎ ‎‏به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، یک همچو شخصی را‏‎ ‎‏شماها خودتان انتخاب کنید.»( 9 دی 58، صحیفه امام، ج 11، ص 484و 485) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /1 🔹 در همان روز برگزاری انتخابات یعنی در تاریخ ۱۳۸۸ / ۳ / ۲۲ که سایت های حامی من سری (از جمله نوروز، قلم نیوز، اصلاحات، امروز، سلام نیوز و جمهوریت) نوشتند نامزد آنها در ۲۱ استان به برتری قاطع دست یافته، سایت کلمه وابسته به ستاد موسوی مصاحبه ای را با خاتمی ترتیب داد که خاتمی در آن گفت: امر حاکی است موسوی انتخابات را برده است؛ اما من پیشگو نیستم» «سایت انتخاب ۱۰» در همین روز بود که از حضور غیر منتظره خاتمی،کروبی و موسوی در منزل هاشمی رفسنجانی خبر داد.( خبر گزاری فارس، ۸۸/۳/۲۳) 🔻روز ۲۵ خرداد سیدمحمد خاتمی با صدور بیانیه ای به مناسبت تظاهراتی که بنا بود حامیان موسوی در تهران برپا کنند، نوشت: 🔸آنچه در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی و به واکنش های طبیعی و پر احساس مردم عزیز ما در سراسر کشور منجر شده است. این حق مسلم مردم است که خواستار حفظ آرای خود شوند و وظیفه مسلم مسئولان کشور است که امانتدار این آرا باشند و تلاش کنند اعتماد عمومی را که بزرگترین پشتوانه کشور و نظام است حفظ و تقویت شود. وی در ادامه مطالبات موسوی را روشن دانست و نوشت که این مطالبات خواست همه ماست». ( سایت رسمی خاتمی ۸۸/۳/۲۵) 🔹اعتراضات خیابانی حامیان موسوی همچنان ادامه یافت. خاتمی در واکنش به مطالبی که در نشریات درباره دخالت بیگانگان در انتخابات منتشر شد، در بیانیه ای به مناسبت تظاهرات گسترده حامیان موسوی در شنبه سی ام خرداد،«انتساب حرکت نا سالم مردم به بیگانگان» را «جلوه ای از سیاست های نادرست» دانست که« سبب دورترشدن مردم از حکومت می شود». او در بیانیه خود نوشت: 🔻در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه حضور را آفریدند، نتیجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترضند ؛ اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده است و بستن راه اعتراض مدنی به روی مردم به معنی گشودن راه های خطرناکی است که خدا می داند به کدام سرانجام برسد.( سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۳/۳۱) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /2 🔹پس از این قضایا، تظاهراتی که حامیان موسوی با نام سکوت برگزار کرده بودند، وارد فاز اغتشاشات خیابانی شد. هیئت منتخبی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در رابطه با حوادث پس از انتخابات برای جویا شدن نظر مراجع و شخصیت های مؤثر نظام و نیز ارائه اطلاعات لازم به آنان درباره انتخابات، به دیدار آنان می رفت، در تاریخ۱۳۸۸/۴/۸ به دیدار خاتمی رفت. 🔸خاتمی در این دیدار دغدغه خود را لطمه خوردن به اعتماد عمومی دانست و راهکاری که برای حل این مسئله ارائه داد، تشکیل یک هیئت بی طرف بود: 🔻به هر حال یک حادثه ای رخ داده و مردم به آن اعتراض دارند؛ باید اشکالات را رفع و مردم را قانع کرد. حل این مسئله می تواند با تشکیل یک هیئت بی طرف صورت پذیرد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۸) 🔹خاتمی در تیر ماه ۱۳۸۸ دیداری هم با خانوادهای دستگیرشدگان در ناآرامی های پس از انتخابات داشت که در این ملاقات از واژه شهید برای توصیه کشته شدگان در این حوادث استفاده کرد و خطاب به مهمانان گفت: 🔻متاسفم از اینکه اعلام جرم شما و عزیزانتان این است که در ایران ماندید و برای تقویت نظام و تامین حقوق مسلم مردم تلاش کردید و اینک باید مورد بی مهری و کم لطفی قرار گیرید.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۱۰) 🔸پنج روز بعد، خاتمی به همراه موسوی، کروبی و ۶۵ شخصیت دیگر که اسامی محمد سلامتی، محمدرضا تاجیک، عباس عبدی، سید هاشم آغاجری، محمد علی نجفی و فرشاد مومنی در میان آنها دیده می شد، نامه ای خطاب به مراجع تقلید نوشت که در آن بدون اشاره به علت دستگیر شدن بازداشت شدگان، آمده بود: 🔻همان گونه که استحضار دارید، هم زمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موج وسیعی از دستگیری ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیر دولتی و شهروندانی که در راه پیمایی های مسالمت آمیز شرکت جسته بودند، آغاز شد که در ادامه، با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده ای که در قبل، حین و بعد از انتخابات صورت گرفت، افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد.( همان، ۱۳۸۸/۴/۱۵) 🔹در این نامه به پخش اعترافات بازداشت شدگان پس از انتخابات اشاره شده و آمده بود: دستگاه های تبلیغاتی دولتی و به ویژه صدا و سیما... با پخش اعتراف های نمایشی، سعی در اثبات این گونه اتهامات واهی به حرکتی مردمی دارد که تنها و تنها برای پاسداشت جمهوریت نظام شکل گرفت. 🔸در پایان نامه مذکور از مراجع تقلید خواسته شده بود روند رسیدگی به اتهامات به مجاری قانونی بازگردانده شود. به عقیده برخی اساسأ هدف این نامه جلوگیری از پخش این اعترافات بود.(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص۳۳۳) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /3 🔹خاتمی در یکی از فعالیت های خود در ارتباط با حوادث پس از انتخابات یک بار خواستار تحقیق و تفحص مجلس از انتخابات شد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۵/۴) و یک بار دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام را راه برون رفت می دانست(همان، ۱۳۸۸/۴/۳۰) و این به معنای نفی تمام عیار شورای نگهبان بود. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان "مایکل لدین" دستیار ویژه وزیر دفاع وقت آمریکا را پیشنهاد دهنده این طرح می داند.( کیهان، ۸۸/۴/۳۰) 🔸 از نظر رضا روستا آزاد عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز بحث همه پرسی در حقیقت همان بحث ابطال انتخابات بود که موسوی پیش از آن مطرح کرده بود.(خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۵/۴) 🔹وقتي موعد پخش اعترافات فرارسید، محمدعلی ابطحی عضو مجع روحانیون مبارز، پشت تریبون دادگاه رفت و رفتارهای میرحسین موسوی و محمد خاتمی را عامل آسیب رسیدن به مردم در روزهای پس از انتخابات عنوان کرد. 🔸 ابطحی در ادامه صحبت هایش از یک مثلث حامی تقلب سخن به میان آورد که اضلاع آن را خاتمی، هاشمی رفسنجانی و موسوی تشکیل می دادند. او گفت: 🔻خاتمی فضای جامعه را می شناخت. وی اقتدار نظامی، انتظامی و مقام معظم رهبری که در جایگاه والایی قرار دارند را می شناخت و با توجه به اینکه وی نسبت به این موضوعات شناخت داشت. این یک نوع خیانت است که از موسوی در موضوع تقلب حمایت کرد.. پس از انتخابات در جلسه مشترکي هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی با یکدیگر هم قسم شدند. که پشت یکدیگر را خالی نکنند و بنده نمی دانم که این تنها نگذاشتن و یاری کردن یکدیگر پس از ۱۱ میلیون فاصله رای برای چه بود. 🔸خاتمی بلافاصله در واکنش به سخنان ابطحی، با نمایشی خواندن دادگاه متهمان، اعترافات مطرح شده را فاقد اعتبار عنوان کرد.(سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۵/۱۰) 🔻سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سخنانی به نقش خاتمی در حوادث پس از انتخابات پرداخت و به نقل از ابطحی در اعترافات خود می گوید: «خاتمی و ابوالفضل فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی می گفتند که برنده شدن در این انتخابات خیلی با انتخابات گذشته فرق می کند. در این صورت جریان اصولگرا و رهبر دیگر نمی توانند سرشان را بلند کنند و این معنای یکسره کردن کار است.» یعنی رسیدن به یک نظام با ولایت فقیه بسیار ضعیف شده یا بدون ولایت فقیه جا بیفتد. اعتراضات در انتخابات کاملا برنامه ریزی شده بود. (پایگاه خبری تحلیلی سحر، ۱۳۸۸/۶/۱۱) 🔹جعفری در بخش دیگری از سخنرانی خود به سخنان منتشر نشده خاتمی در سال ۱۳۸۷ اشاره کرده و اضافه کرد، آقای خاتمی در بهمن ۱۳۸۷ می گوید: 🔻اگر در این انتخابات دهم احمدی نژاد سقوط کند، عملا رهبری حذف می شود، اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصولگرایی به معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می شود و با شکست اصول گرایان باید قدرت رهبری را مهار کرد.»(همان) 🔸خاتمی در واکنش به سخنان سردار جعفری بدون تکذیب عباراتی که جعفری به او نسبت داده بود، گفت: «عده ای برای مقابله با لیبرالیسم به فاشیسم پناه می برند.»(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۵) 🔹۱۵ مهر ماه پس از آزادی سعید حجاریان از زندان، خاتمی به دیدار او رفت که برخی هدف از این دیدار را اعمال فشار بر حجاریان برای پس گرفتن اعترافات خود مبنی بر پروژه القای تقلب تفسیر کردند؛ اما به هر صورت، رسانه ها خبری درباره حرفی که حجاریان متناقض با اعترافات خود زده باشد، منتشر نکردند. محمد علی ابطحی نیز پس از خروج از زندان از گفته های خود عقب نشینی نکرد. خاتمی وقتی در آذرماه ۱۳۸۸ به دیدار او و سخنان را شنید که نباید از فرض محال تقلب سخن می راندیم.( خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۹/۱۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /4 🔸در فاصله مهر ماه ۱۳۸۸ تا نهم دی ماه ۱۳۸۸ حوادث بسیاری رخ دادی خاتمی درباره اکثر آنها موضع خاصی نگرفت. او درباره حوادثی جر به آتش کشیده شدن مسجد لولاگر به دست حامیان موسوی، روزه خواری حامیات موسوی در نماز جمعه قبل از روز قدس به امامت هاشمی، حوادث روز عاشورا و سوت و کف زدن حامیان موسوی در این روز و راه پیمایی مردم در نهم دی ماه سکوت کرد. 🔹از حوادث شش ماهه دوم سال ۱۳۸۸ که مرتبط با خاتمی بود، می توان به اظهارات مادلين آلبرایت وزیر اسبق خارجه آمریکا اشاره کرد که علت کاهش محبوبیت خاتمی در ایران را نزدیکی او به آمریکا دانست.(فارس، ۸۸/۷/۲۰) 🔹آخرین موضع خاتمی در سال ۱۳۸۸ درباره انتخابات خرداد این بود: 🔻در این انتخابات اصلاح طلبی عنوان سبز را انتخاب کرد که تعبیر قشنگ و خوبی است؛ سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است. سبزی که مطرح شد، سبزی است که دلبسته به انقلاب اسلامی است و نسبتی با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.(سایت بنیاد باران، ۸۸/۱۲/۲۵) 🔸در حوادث فتنه آلود بعد از انتخابات، خاتمی، اگرچه گاه با فتنه همراه شد، اما در بسیاری از موارد سکوت را برگزید. او در عین اینکه انتقادهایی نسبت انتخابات و نظام داشت، اما مدیریت میرحسین بر فضای ایجادشده بعد از انتخابات را نیز قابل خدشه و در خور نقد می دانست. جدال او بامیر حسین را البته می توان جدالی تاکتیکی تلقی کرد. خاتمی در این دوران به جای استفاده از عبارت «جنبش سبز» بیشتر بر همان مفهوم "اصلاح طلبی" تکیه داشت. 🔹خاتمی و میر حسین در واقع دوروی یک سکه بودند. دو نفر با هدف و آرمان ۔ و ارزش هایی مشترک که یکی محافظه کارانه تر و دیگری تندرو تر و احساسی تر 🔸في الواقع باید گفت خاتمی شخصیتی است که در سال های نخست همراه انقلاب می شود و حتی در مواردی با طرح همه پرسی در زمان بنی صدر شدید مخالفت می کند. او اما عقبة تئوریک مطلوبی ندارد و این همان اندیشه است که به عنوان زیر بنای کنش های اجتماعی، روبنای برخوردها و تصمیم های سیاسی او را می سازد.( انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۸) این انحراف تئوریک و به بیانی، غرب زدگی خاتمی و اهل تساهل و مدارا بودن او منشأ کنش های بعدی وی در دوران ریاست جمهوری و روی کار آوردن اندیشه‌های انحرافی و التقاطی می شود. 🔹دیدار خاتمی با سورس، طراح و مجری انقلاب های مخملین درسالهای ریاست جمهوری که در اعترافات کیان تاج بخشی آمده است، در خور تأمل و توجه است.( فارس، ۸۸/۶/۴)دیداری که خاتمی همواره از اخبار آن سکوت می کند. 🔸 بدون شک اندیشه های فکری خاتمی زمینه ساز جنگ نرم و فتنه بود و حال این اندیشه پوسیده کماکان از سوی همفکرانش در حال تجدید حیات و تطهیر می باشد تا در پروژه های بعد مورد استفاده قرار گیرد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📅 تظاهرات حدود یک میلیون نفر در مشهد در حمایت از امام/ امام از فساد شخص شاه سخن می‌گوید 🔻 ✳️ 9-10 دی 1357 🔹9دی: حدود یک میلیون نفر از مردم پس از اجتماع در مقابل منازل روحانیان اقدام به برپایی تظاهرات کردند؛ در نتیجه عده‌ای مجروح و شهید شدند. روزنامه خراسان در سالهای بعد در گزارشی از این وقایع شمار شهدای روزهای ۹و 57.10.10 مشهد را ۶۳ نفر اعلام کرد. 🔸10دی: پس از پایان نماز جماعت ظهر در امام در سخنرانی مجلس شورای ملی را مجلس غیر ملی و انتصابی که زمانی نمایندگان آن را سفارتخانه ها و پس از آن حکومت انتخاب می کرد، معرفی کردند و در بخش دیگری به فاسد بودن شخص شاه اشاره نمودند. امام همچنین درباره حکمرانی در آینده ایران فرمودند که ما به آرای عمومی رجوع می کنیم. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وظیفه سنگین روحانیت در برابر نظام اسلامی 🔻 | 10 دی 🔹اسلام الآن مطرح است. یعنی مقابلۀ بین اسلام است و کفر. و در این مقابله مابین اسلام‏‎ ‎‏و کفر همۀ ملت مسئولند، همه مسئولند. لکن روحانیت بیشتر مسئول است. برای اینکه‏‎ ‎‏پاسداران درجۀ اول روحانیینند. اینها بیشتر مسئولند از دیگران. می شود گفت که سنخ،‏‎ ‎‏صنف مثلاً کاسب، صنف کذا، اینها مثلاً اکثراً قاصرند، چطور، اما در اهل علم این کم‏‎ ‎‏است، قصور کم است، مسئولیت هم زیاد.‏ 🔸باید علما فکر بکنند. باید محاسبه کنند خودشان را... از خدا بخواهید که ماها از لغزش دور باشیم. خودتان بخواهید برای خودتان، و برای‏‎ ‎‏همۀ ملت. ملت بخواهد برای خودش، و برای علما دعا کنند که این طبقه لغزش پیدا نکنند‏‎ ‎‏که به لغزش آنها اسلام در خطر است. 🔹چهرۀ دیروز و چهرۀ امروز روحانیت‏ ‏آخوندها آن وقت مظلوم بودند. چهرۀ مظلوم چهرۀ محبوب است. شما در آن رژیم‏‎ ‎‏هر چه مظلومتر می شدید محبوبتر می شدید. هر که مظلومتر بود محبوبتر بود. چهرۀ‏‎ ‎‏امروز، چهرۀ مظلومیت نیست تا محبوب بشوید. چهرۀ این است که وقتی کار دست اینها‏‎ ‎‏آمد، هم اینها هم همانند. شما را به صورت دیگر درمی آورند. آنها هم که فرض کنید که‏‎ ‎‏در این کاری که من می کنم یا شما می کنید، دخالت ندارند، آنها ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏ هم پهلوی شما‏ می گذارند با یک چوب می زنند. پس ما مسئولیت اسلام را داریم. مسئولیت مسلمانها را‏‎ ‎‏هم داریم. مسئولیت روحانیت هم داریم، همه چیز را. همه مسئول و هر کس سعۀ نفوذش‏‎ ‎‏بیشتر، مسئولیتش بیشتر. کاری بکنید که آن اسلام عزیز، که امروز دست شماست، با یک‏‎ ‎‏صورت خوبی تحویل بدهید به اعقابتان. یک صورت مشوه درست نکنید که بگویند‏‎ ‎‏همین بود. اسلام نورانی است. با دست ماها مشوه می شود.‏ 🔸خطر بدنامی برای اسلام‏ و امروز روزی است که اگر خدای نخواسته ما در این نهضت شکست بخوریم،‏‎ ‎‏شکست خوردیم دیگر تا آخر. یکوقت بود که ما ‏‏[‏‏پیوسته‏‏]‏‏ می گفتیم که طاغوت هست،‏‎ ‎‏ان شاءالله حکومت اسلامی بشود، ان شاءالله امور درست می شود، همۀ حرفمان این بود.‏‎ ‎‏ملت هم فریاد کردند که ما اسلام را می خواهیم. اگر خدای نخواسته، حالایی که اینطور‏‎ ‎‏شده، به واسطۀ کجروی ماها، کجروی طوایف مختلف، کجروی احزاب، بعضی از‏‎ ‎‏احزاب، اگر خدای نخواسته از باطن ما را تهی کنند و ما را به جان هم بریزند و مهم نیست،‏‎ ‎‏که به جان هم بریزند، مهم این است که با به جان هم ریختن، صورت اسلام را یک جور‏‎ ‎‏دیگر جلوه بدهند به دنیا. بگویند سر و کار آنها با دنیاست. قلم آنها دستشان هست. همۀ‏‎ ‎‏چیزهای گروهی، رسانه های گروهی دست آنهاست. ماها یک ملت ضعیفی هستیم، و‏‎ ‎‏جز یک حربه که ایمان بود، نداشتیم. همۀ تبلیغات مال آنهاست. ما راه تبلیغی نداریم.‏‎ ‎‏کاری ما نکنیم که در همۀ تبلیغاتشان و همه جای دنیا بگویند که اسلام اینطوری بود که در‏‎ ‎‏ایران بود.‏ 🔹همگان در معرض نفاق‏ خیلی مواظب باشید. این مسند خطرناک است. این عمامه خطرناک است. این‏‎ ‎‏محاسن خطرناک است. خودتان را از این خطرها نجات بدهید. حفظ کنید خودتان را. ...‏‎ ‎‏همه همین طور، فرق ندارد.(10 دی 58، صحیفه امام، ج 11، ص 496-503) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیام به آقای میخائیل گورباچف دعوت به اسلام و پیش بینی شکست کمونیسم 🔻 | 11 دی ‏🔹بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏جناب آقای گورباچف، صدر هیأت رئیسۀ اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی‏ ‏🔸با امید خوشبختی و سعادت برای شما و ، از آنجا که پس از روی کار‏‎ ‎‏آمدن شما چنین احساس می شود که جنابعالی در تحلیل حوادث سیاسی جهان، خصوصاً‏‎ ‎‏در رابطه با مسائل شوروی، در دور جدیدی از بازنگری و تحول و برخورد قرار‏‎ ‎‏گرفته اید، و جسارت و گستاخی شما در برخورد با واقعیات جهان چه بسا منشأ تحولات و‏‎ ‎‏موجب به هم خوردن معادلات فعلی حاکم بر جهان گردد، لازم دیدم نکاتی را یادآور‏‎ ‎‏شوم. 🔹هر چند ممکن است حیطۀ تفکر و تصمیمات جدید شما تنها روشی برای حل‏‎ #‎‏معضلات_حزبی و در کنار آن حل پاره ای از مشکلات مردمتان باشد، ولی به همین اندازه‏‎ ‎‏هم شهامت تجدید نظر در مورد مکتبی که سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در‏‎ ‎‏حصارهای آهنین زندانی نموده بود قابل ستایش است. و اگر به فراتر از این مقدار فکر‏‎ ‎‏می کنید، اولین مسئله ای که مطمئناً باعث موفقیت شما خواهد شد این است که در سیاست‏‎ ‎‏اسلاف خود دایر بر « » و « » از جامعه، که تحقیقاً بزرگترین و‏‎ ‎‏بالاترین ضربه را بر پیکر مردم کشور شوروی وارد کرده است، تجدید نظر نمایید؛ و‏‎ ‎‏بدانید که برخورد واقعی با قضایای جهان جز از این طریق میسر نیست. البته ممکن است‏‎ ‎‏از شیوه های ناصحیح و عملکرد غلط قدرتمندان پیشین در زمینۀ اقتصاد، باغ‏‎ ‎‏سبز دنیای غرب رخ بنماید، ولی حقیقت جای دیگری است. شما اگر بخواهید در این‏ ‏مقطع تنها گره های کور اقتصادی و را با پناه بردن به کانون‏‎ ‎‏سرمایه داری غرب حل کنید، نه تنها دردی از جامعۀ خویش را دوا نکرده اید، که دیگران‏‎ ‎‏باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند؛ چرا که امروز اگر مارکسیسم در روشهای‏‎ ‎‏اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است، دنیای غرب هم در همین مسائل، البته به‏‎ ‎‏شکل دیگر، و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.‏ ‏‏🔸جناب آقای ، باید به حقیقت رو آورد. مشکل اصلی کشور شما مسئلۀ‏‎ ‎‏مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست. مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست. همان‏‎ ‎‏مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید. مشکل اصلی شما‏‎ ‎‏مبارزۀ طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است.‏ ‏‏🔹جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در‏‎ ‎‏موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از‏‎ ‎‏نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی، و با مادیت نمی توان بشریت را از‏‎ ‎‏بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسیترین درد جامعۀ بشری در غرب و شرق است، به‏‎ ‎‏در آورد.‏ ‏🔸حضرت آقای گورباچف، ممکن است شما اثباتاً در بعضی جهات به مارکسیسم‏‎ ‎‏پشت نکرده باشید و از این پس هم در مصاحبه ها اعتقاد کامل خودتان را به آن ابراز کنید؛‏‎ ‎‏ولی خود می دانید که ثبوتاً اینگونه نیست. رهبر چین‏‎ اولین ضربه را به کمونیسم زد؛ و‏‎ ‎‏شما دومین و علی الظاهر آخرین ضربه را بر پیکر آن نواختید. امروز دیگر چیزی به نام‏‎ ‎‏کمونیسم در جهان نداریم. ولی از شما جداً می خواهم که در شکستن دیوارهای ‏_ ‎‏مارکسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ‏‎ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این‏‎ ‎‏مطلب را پیدا کنید که آخرین لایه های پوسیدۀ هفتاد سال کژی جهان کمونیسم را از‏‎ ‎‏چهرۀ تاریخ و کشور خود بزدایید. امروز دیگر دولتهای همسو با شما که دلشان برای‏ ‏وطن و مردمشان می‌تپد هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منابع زیرزمینی و رو زمینی‏‎ ‎‏کشورشان را برای اثبات موفقیت کمونیسم، که صدای شکستن استخوانهایش هم به‏‎ ‎‏گوش فرزندانشان رسیده است، مصرف کنند.‏ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
‏‏پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۲ 🔹آقای گورباچف وقتی از گلدسته های مساجد بعضی از جمهوری‌های شما پس از هفتاد‏‎ ‎‏سال بانگ « » و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت ـ صلی الله علیه و آله و‏‎ ‎‏سلم ـ به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) را از شوق به گریه‏‎ ‎‏انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی‏‎ ‎‏مادی و الهی بیندیشید. 🔸مادیون معیار شناخت در جهان بینی خویش را «حس» دانسته و‏‎ ‎‏چیزی را که محسوس نباشد از قلمرو علم بیرون می‌دانند؛ و هستی را همتای ماده دانسته و‏‎ ‎‏چیزی را که ماده ندارد موجود نمی دانند. قهراً جهان غیب، مانند وجود خداوند تعالی و‏‎ ‎‏وحی و نبوت و قیامت، را یکسره افسانه می دانند. در حالی که معیار شناخت در ‏_‎‏الهی اعم از «حس و عقل» می باشد، و چیزی که معقول باشد داخل در قلمرو علم‏‎ ‎‏می باشد گر چه محسوس نباشد. لذا هستی اعم از غیب و شهادت است، و چیزی که ماده‏‎ ‎‏ندارد، می تواند موجود باشد. و همان طور که موجود مادی به «مجرد» استناد دارد،‏‎ ‎‏شناخت حسی نیز به شناخت عقلی متکی است.‏ ‏‏ 🔹قرآن مجید اساس تفکر مادی را نقد می کند، و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست‏‎ ‎‏و گرنه دیده می شد. ‏‏لَن نُؤمِنَ لَکَ حَتّی نَرَی الله َ جَهرَةً‏‎ می فرماید: ‏‏لاَتُدرِ کُهُ الأبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ‏‎ ‎‏الأبْصارَ وَ هو اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ‏‎.‏ ‏‏ 🔸‏‏از قرآن عزیز و کریم و استدلالات آن در موارد وحی و نبوت و قیامت بگذریم، که از‏‎ ‎‏نظر شما اول بحث است، اصولاً میل نداشتم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه،‏ ‏بخصوص ، بیندازم. فقط به یکی ـ دو مثال ساده و فطری و وجدانی که‏‎ ‎‏سیاسیون هم می‌توانند از آن بهره ای ببرند بسنده می‌کنم. این از بدیهیات است که ماده و‏‎ ‎‏جسم هر چه باشد از خود بی‌خبر است. یک مجسمۀ سنگی یا مجسمۀ مادی انسان هر‏‎ ‎‏طرف آن از طرف دیگرش محجوب است. در صورتی که به عیان می بینیم که انسان و‏‎ ‎‏حیوان از همۀ اطراف خود آگاه است. می داند کجاست؛ در محیطش چه می گذرد؛ در‏‎ ‎‏جهان چه غوغایی است. پس، در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و‏‎ ‎‏از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرد و باقی است. 🔹انسان در فطرت خود هر‏‎ ‎‏کمالی را به طور مطلق می خواهد. و شما خوب می دانید که انسان می خواهد ‏‎ ‎‏جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته‏‎ ‎‏باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار‏‎ ‎‏داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً‏‎ ‎‏مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به‏‎ ‎‏آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. انسان‏‎ ‎‏می خواهد به «حق مطلق» برسد تا فانی در خدا شود. 🔸 اصولاً اشتیاق به در‏‎ ‎‏نهاد هر انسانی نشانۀ وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی میل داشته‏‎ ‎‏باشید در این زمینه ها تحقیق کنید، می توانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه‏‎ ‎‏بر کتب فلاسفۀ غرب در این زمینه، به نوشته های فارابی‏‎ و ‏‎ـ رحمة الله‏ علیهما ـ در مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که‏‎ ‎‏هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز‏‎ ‎‏قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به‏‎ ‎‏کتاب‌های ‏‎ ـ رحمة الله علیه ـ در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای‏‎ ‎‏جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس‏‎ ‎‏می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودیِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیدۀ‏‎ ‎‏حسی است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیۀ صدرالمتألهین‏‎ ـ رضوان‏‎ ‎‏الله تعالی علیه و حشره الله مع النبیین والصالحین ـ مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:‏‏حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به‏‎ ‎‏احکام ماده محکوم نخواهد شد. ‏ ‏‏🔹دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا و بخصوص ‏‎نام‏‎ ‎‏نمی برم؛ که اگر خواستید از مباحث این مطلع گردید، تنی چند از خبرگان‏‎ ‎‏تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند‏‎ ‎‏سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون‏‎ ‎‏این سفر آگاهی از آن امکان ندارد.‏ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
‏‏ پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۳ 🔹جناب آقای ، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم‏‎ ‎‏دربارۀ اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و‏‎ ‎‏مسلمین به شما، که به جهت و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیلۀ‏‎ ‎‏راحتی و نجات همۀ ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. 🔸نگرش جدی‏‎ ‎‏به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسئله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان‏‎ ‎‏نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در‏‎ ‎‏سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوری‌های‏‎ ‎‏شوروی، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است.‏‎ راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرت‌ها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه‏‎ ‎‏است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی‏‎ ‎‏و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و‏‎ ‎‏معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر‏‎ ‎‏مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب‏‏واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.‏ ‏‏🔹در خاتمه صریحاً اعلام می کنم که به عنوان بزرگترین و‏‎ ‎‏قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلأ اعتقادی نظام شما را پر نماید. و‏‎ ‎‏در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است‏‎ ‎‏و آن را محترم می شمارد. والسلام علی من اتبع الهدی.‎ ‏‏۶۷/۱۰/۱۱ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (صحیفه امام، ج 21، ص 220-226) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️آیا سازشکاران داخلی در خون سردار سلیمانی شریک هستند؟! 🔹یکی از سؤالات جدی که بعد از شهادت حاج قاسم برای بسیاری به وجود آمد این بود که با حضور حاج قاسم در نوک پیکان نبرد؛ چرا آمریکایی‌ها زودتر اقدام به ترور او نکردند. ◀️به این سخن از ژنرال مک‌کریستال توجه کنید: 🔸«در سال ۲۰۰۷ کاروانی از خودروهای ایرانی را در دیدم. من به مدت ۴ سال مشترک ارتش آمریکا بودم، عملیاتی که هدف از آن پاکسازی منطقه از تروریسم ویرانگر بود. 🔹من به گرفتن تصمیم‌های سخت عادت کرده بودم. حالا می‌بایست به کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران حمله کنیم یا نه؟ دلایل محکمی برای حذف سلیمانی داشتیم. 🔸در آن زمان بمب‌های کنار جاده‌ای به دستور او در عراق سبب مرگ سربازان آمریکایی می‌شد. اما برای پرهیز از و که به بار می‌آورد، تصمیم گرفتم که کاروان را زیر نظر بگیریم و فورا به آن حمله نکنیم. وقتی کاروان به رسید، سلیمانی مانند شبحی در تاریکی گم شد.»(یورونیوز فارسی 2019/2/8) 🔻مک‌کریستال در این خاطره خود برای نکشتن سردار سلیمانی دو دلیل می‌آورد: پرهیز از تنش نظامی و پیامدهای سیاسی این ترور. ⁉️اما چه شد که حدود یک‌سال بعد این دو دلیل از نگاه آمریکایی‌ها کنار رفت و راه برای کشتن ناجوانمردانه سردار عزیز باز شد؟ قطعا وادادگی‌های سیاسی حسن روحانی و وزیر امور خارجه او و زمزمه‌های تلویحی و صریح برای خلع سلاح موشکی به اسم برجام2 دلایل مهمی برای این تصمیم نابخردانه بوده‌ است. 🔸البته حتی پس از شهادت سردار هم عبرت نگرفت و مونیخ را محلی برای مغازله با قاتلان سردار قرار داد و واکنش انقلابیون هوشمند را برانگیخت. 📜تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین نسبت به وادادگی آشکار وزیر امور خارجه دولت موسوم به اعتدال بیانیه‌ای صریح صادر نمود که به مناسبت سال‌گرد شهادت سردار رشید اسلام و ایران، بازنشر می‌شود. 🔻متن کامل بیانیه🔻 ظریف در چهره دیگر 🔺متن کامل بیانیه🔺 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴حاج قاسم سلیمانی و ریشه‌کنی نفاق و وطن‌فروشی ⚫️« جنگ ما است، و جغرافيا و مرز نمى‌‏شناسد. و ما بايد در جنگ اعتقادى‏‌مان را در جهان به راه اندازيم. ان شاء اللَّه ملت بزرگ ايران با پشتيبانى مادى و معنوى خود از انقلاب، سختی‌هاى جنگ را به شيرينى شكست دشمنان خدا در دنيا جبران مى‏‌كند. و چه شيرينى بالاتر از اينكه ملت بزرگ ايران مثل يك صاعقه بر سر آمريكا فرود آمده است. ◾️چه شيرينى بالاتر از اينكه ملت ايران سقوط اركان و كنگره‏ هاى نظام ستمشاهى را نظاره كرده است و شيشه حيات‏ امريكا را در اين كشور شكسته است. و چه شيرينى بالاتر از اينكه مردم عزيزمان ‏هاى_نفاق و و را خشكانيده‏‌اند. و ان شاء اللَّه شيرينى تمام ناشدنى آن را در جهان آخرت خواهند چشيد.»(صحیفه امام ج21 ص88-87) ⚫️پی‌نوشت: ترجمان گفتمان امام بود. او فهمید که «جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد» او به تکرار جملات امام بسنده نکرد بلکه در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در عراق و یمن و سوریه و... به راه انداخت. شهادت حاج قاسم سلیمانی تلخ بلکه تلخ‌ترین خبر بود اما امید است که خون او ریشه منافقین و را بخشکاند. همان‌هایی که شعارشان نه غزه نه لبنان بود و دفاع از حرم را به سخره می‌گرفتند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻همکاری مبارزاتی آیت‌الله یزدی و علامه مصباح ⚫️به مناسبت ارتحال سردار دفاع از حریم اسلام و سرباز مخلص تشیع؛ ▫️ فعالیت‌های فکری مرحوم همراه با یکی از ابعاد کم‌تر دیده شده از زندگانی مجاهدانه ایشان بوده است که تاریخ‌نگاران متعهد با جست و جو در خزانه تاریخ می‌بایست این جهات از زندگی ایشان و سایر علمای مبارز را بازگو نمایند. ▪️مرحوم آیت‌الله یزدی در این زمینه می‌گویند: «بنده در سنوات اقامت در ، به اتفاق آقایان: مصباح یزدی و وافی، یک هسته سه نفری را تشکیل دادیم و تصمیم گرفتیم که ... فعالیت‌های مشترکی را شروع کنیم. ▫️در گام اول باید یک برای شنیدم اخبار تهیه می‌کردیم. در آن سال‌ها داشتن یک رادیو آن هم برای یک طلبه، جرمی در حد کفر به حساب می‌آمد. ولی ما احساس می‌کردیم که داشتن آن یک نیاز در حد ضرورت است... ▪️به هر حال رادیو تهیه شد و بنده آن را در خفا به قم بردم. قرار شد آن رادیو هر هفته به نوبت در اختیار یکی از ما سه تن (بنده، آقای وافی و آقای مصباح) باشد. حتی مشخص کردیم که در طول هفته وقتی که رادیو در دست هر یک از ماست به رادیوهای بیگانه هم‌چون گوش فرا دهیم و مطالب آن را خلاصه کنیم و در جلسات هفتگی ارائه نماییم. ▫️کار بعدی ما تلخیص کتاب بود که در حال حاضر برخی از جزواتی که بنده در آن ایام تهیه کرده‌ام، در میان آرشیو خصوصی‌ام وجود دارد. بیش‌تر کتاب‌های انقلابی را خلاصه می‌کردیم. مدتی بعد دو تن دیگر از دوستان هم به جمع ما پیوستند و تشکیلات ما پنج نفری شد....»(خاطرات آیت‌الله محمد یزدی، ص181-180) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️حضور آیت‌الله مصباح در جلسات محرمانه حکومت اسلامی شهید بهشتی ▫️ مرحوم آیت‌الله یزدی: «یک بار شهید بهشتی قبل از پیروزی انقلاب به قم آمدند و در جلسه ای محرمانه با حضور ده-دوازده تن از علماء از جمله آقایان محفوظی، طاهری، و آذری، شرکت کردند... آن شهید در ابتدای جلسه عنوان کردند که ما باید راجع به شکل حکومت اسلامی، در اینجا بحث کنیم و این بحث تا کنون در جایی مطرح نشده است. برای پربار شدن بحث، باید تمام اسناد و مدارک موجود در این رابطه اعم از قرآن و حدیث گردآوری شود و بعد کار طبقه بندی و تنظیم آنها صورت گیرد تا در نهایت بتوان به شکل کار تحقیقی و دانشگاهی ارائه نمود.» به روایت آیت اللّه یزدی، این جلسات فکری-مطالعاتی محرمانه برگزار می شد اما جالب آنکه، محرمانه بودن جلسات تنها از ترس ساواک نبوده، بلکه مخالفت‌های برخی حوزویان نسبت به مسأله حکومت اسلامی نیز دلیل دیگر این مخفی کاری دانسته شده است: ▪️«وجه محرمانه بودن جلسه هم صرفاً ترس از نبود، بلکه واهمه از حضراتی بود که تحقیق در خصوص مسأله حکومت اسلامی را نالازم و میدانستند!»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص87-86) ◀️پی‌نوشت: بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ این ضایعه جبران‌ناپذیر را به محضر حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت عرض می‌نماید. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین در تبیین سیره مبارزاتی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی ▫️آقای از شاگردان ممتاز و مبارز حضرت امام بود که از آغاز نهضت مبارزه، امام را یاری کرد. ▪️امام خمینی(ره) به آیت الله مصباح یزدی که از شاگردان خوب ایشان بود، نگاه خاصی داشت. ▫️ آیت الله مصباح از ارکان اصلی بوده و هستند و در تمام رخدادهای مبارزه نقش خود را به خوبی ایفا کردند ▪️ آیت الله مصباح بنا به بصیرتی که داشتند، حمایت ازسازمان مجاهدین(منافقین) را حرام می دانستند. ▫️برخی اسناد مهم درباره سابقه مبارزاتی آیت الله مصباح را بنده در اختیار دارم که در صورت لزوم آن را ارائه خواهم کرد؛ اسناد زیادی از ساواک وجود دارد که آقای مصباح چگونه به درایت و بصیرت خود علیه شاه مبارزه و امام را یاری می کرد. ▪️امضای آقای مصباح در ذیل اکثر بیانیه های علما علیه شاه وجود دارد و این اسناد بر کسی پوشیده نیست.(حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، روزنامه رسالت 27شهریور1393) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴 کاری از آیت‌الله در دوران ▫️ ، نشریه‌ای مخفی که محمدتقی مصباح یزدی در دورة اختناق سیاسی- از 29 آذر 1343 تا 15 مهر 1344- آن را در هشت شماره و به صورت منتشر کرد. ▪️پس از 1342 و علنی شدن نهضت اسلامی ایران به رهبری حضرت (ره)، روحانیان مبارز پیرو حضرت امام، را به کانون فعالیتهای انقلابی تبدیل کردند. طی سالهای اختناق سیاسی، و انتشار نشریات مخفی ، سرآمد نمونه‌های مبارزة مخفیانه بود. از مشهورترین این نشریات می‌توان به و انتقام اشاره کرد. ▫️پس از دستگيری امام خمينی (ره)، گروهی از ياران ایشان اقدام به چاپ و انتشار نشريه‏ای با نام بعثت كردند. نشریه بعثت تا جایی که امکاناتش اجازه می‌داد، جریاناتی را که در به‌وقوع می‌پیوست، مرتباً منعکس می‌کرد و به آگاهی خوانندگان خود می‌رساند. با اوج و گسترش مبارزات مجاهدین حوزه علمیه قم، نشریه دیگری به نام «انتقام» آغاز به‌کار کرد. ▪️آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از فعالان و نویسندگان اصلی نشریه بعثت بود که همِّ عمده خود را بر تشریح مبانی فکری و تئوریک و پاسخ به شبهات گذاشته بود . وی از آذر 1343 تصمیم گرفت به صورت نشریه‌ای تحت عنوان را با لحنی به مراتب انقلابی‌تر از نشریه بعثت منتشر کند. در این نشریه، تمامی امور از تهيه مقالات تا چاپ و تكثير و پخش آنها برعهده ایشان بود . ▫️نشریه انتقام با روشی انقلابی‌تر از بعثت، از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... حکومت انتقاد می‌کرد و در تمام مقالات، را حفظ می‌کرد؛ این گمنامی باعث سردرگمی عوامل بود. ویژگی متمایزکننده انتقام در قیاس با بعثت علاوه بر لحن انقلابی‌تر آن، جنبه ایدئولوژیک قوی‌اش بود، در حالی که بعثت رویکردی سیاسی‌تر داشت. ▪️چاپ اين نشريه در زيرزمين منزل پدر آیت‌الله مصباح یزدی در تهران انجام مي‏شد و توزيع آن نیز بسيار سرّی بود. تهیه و چاپ این نشریه - چه در قم و چه در شهرستان‌ها با شيوه‏های بسيار پيچيده‏ای انجام می‏شد. ▫️آیت‌الله مصباح یزدی می‌گوید: «البته توزیعش دیگر زحمتی برای ما نداشت و هیئت‌های مؤتلفه توزیع می‌کردند؛ چون مرحوم آقای از این جریان اطلاع داشتند، یکی از اعضای هیئت مؤتلفه را به‌عنوان رابط معرفی کرده بودند که ما نشریات را تحویل ایشان بدهیم». البته، این برخلاف آنچه برخی اعلام کرده‌اند به معنای وابستگی تشکیلاتی انتقام به هیئتهای مؤتلفه نبود . چنانکه مصباح یزدی می‌گوید‌: «نشریه انتقام، ارگان هیچ سازمان و تشکیلات سیاسی– مذهبی نبود، بلکه در واقع بود. البته برخی از دوستان در توزیع آن شرکت داشتند که اجرهم علی‌الله» . ▪️انتقام سلسله مباحث خود درباره ایدئولوژی اسلامی را در آخرین شماره‌اش در 15 مهر 1344 کامل می‌کند و ذیل عنوان «: » ضمن تفکیک میان شرایط در فتوا با شرایط و ، طرح روشنتری از حکومت اسلامی مطرح می‌سازد‌. در این شماره، حضرت امام خمینی(ره) با عنوان «» معرفی شده‌اند. همچنین آورده شده است: ▫️«یکسال است که ، پیشوای بزرگ دین، مرجع عالیقدر جهان تشیع ربوده شده است ... یکسال است که زبان گویای ملت که از حقوق ستم‌زدگان و از حریم دین و قرآن دفاع می‌کرد از ملت جدا شده و خاموش مانده است ...» ▪️شماره هشتم، آخرین شماره نشریه انتقام بود که به دلیل دستگیری عوامل انتشار و متواری شدن محمدتقی مصباح یزدی به‌عنوان گرداننده اصلی نشریه، دیگر منتشر نشد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به حوزه علمیه 🔹 «من را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات با بیانتان و دیدارهای‌تان و حمایت‌های‌تان با ایشان می‌بایست جامعه را جهت دهید. اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود.» ◀️پی‌نوشت: با درگذشت علمای بصیر و ولایت‌مدار هم‌چون آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح ضرورت توجه به وصیت حکیمانه سردار سلیمانی خطاب به علمای حوزه، بیش از پیش تجلی می یابد. امید است حوزه علمیه مقدسه در پناه بصیرت و تقوا پرچم ولایت‌مداری را بیش از پیش برافراشته نگاه دارند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.