🔴عزای سیدالشهداء علیهالسلام و مبارزه با قرارداد استعماری ١٩١٩
◀️سالگرد امضای قرارداد ننگین ١٩١٩
🔹« در آستانه محرم ١٣٣٨ق/ ١٢٩٨ ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد ١٩١٩ بود.
🔸 در ذیحجه ١٣٣٧ محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند.
🔹جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
🔸در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد.
🔹 با وقوع کودتای ٣ اسفند ١٢٩٩ سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را #حسن_اعظام_قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو میکند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای ١٢٩٩ و اهداف آن میپرسد و کنسول میگوید:
🔸«پس از شکست قرارداد ١٩١٩ از ناحیه نایبالسلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... :
١. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یکجا
٢. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران
٣. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن
۴. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط
۵. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است.
۶. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص١۶)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️آیتالله العظمی میلانی : آیتالله حاج آقا روحالله خمینی از مفاخر عالی اسلام است
◾️سالگرد ارتحال آیتالله العظمی میلانی
▫️سوال:
حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سیدمحمد هادی میلانی مستدعی است راجع به مقام و شخصیت حضرت آیتالله العظمی آقای حاج آقا روحالله خمینی مدظله عقیده خودتان را مرقوم بفرمایید.
اصناف بازار
بسمه تعالی شانه
▪️حضرت حجة الاسلام والمسلمین آیتالله آقای حاج آقا روحالله خمینی از مفاخر عالی اسلام و یکی از #مراجع_تقلید می باشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سؤالی می شود.
محمدهادی الحسینی المیلانی
١۴/صفرالخیر/١٣٨٣
(اسناد انقلاب اسلامی، ج١، ص١۵٢)
#اسناد_روحانیت
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید: اولین محرم بعد از ارتحال امام و روضه مرحوم کوثری
🏴روضه استقبال از محرم الحرام
▪️حرم را از حرم کردند بیرون
همه سرگشته اندر دشت و هامون
▪️کسانی را که بر عالم پناهاند
برون کردند از بیت خداوند
#محرم
#امام_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴علت دشمنی تاریخی شبهروشنفکران با نام سیدالشهداء علیهالسلام
▪️گفتاری از مرحوم آیتالله مصباح:
مگر نام سیدالشهدا علیهالسلام چه مشکلی برای #حکومت_پهلوی داشت؟ چرا اینقدر دشمنی میکنند؟ چرا امروز هم به صورت #مدرن با نام سیدالشهداء علیهالسلام دشمنی میکنند؟...
▪️جوابش روشن است: #حسین علیهالسلام #چراغ_هدایت است. او نمیگذارد فضا تاریک شود تا مردم به گمراهی بیفتند. او راه را روشن میکند، وظیفه #مردم را روشن میکند که چه باید بکنند، چگونه از #دین خود حمایت کنند، نمیگذارند به بهانه #تساهل_و_تسامح، بیغیرت شوند. او میگوید «هیهات منا الذلة».
▪️با این مکتب چه کنند؟ او را تطمیع کنند؟ بگویند به تو پول میدهیم؟ مگر حسین علیهالسلام پول قبول کرد؟ مگر حسین علیهالسلام ریاست پذیرفت؟ اگر بگویند تو را میکشیم، خوب، خودش آماده #شهادت شد، اطفالش را هم به کشتن داد. بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. اگر کسی #پیرو_حسین علیهالسلام شد، نه از آن تطمیعها اثر میپذیرد، نه از این تهدیدها میهراسد. حتما به خاطر دارید که در جریان نهضت، جوانها سینهشان را باز میکردند و به ارتشیهای پهلوی میگفتند بزن! از کشته شدن باک نداشتند و این رمز پیروزی بود. اگر کسی از مرگ نترسید پیروز است.(آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، استاد محمدتقی مصباح یزدی، ص47-46)
#محرم
#امام_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
⚫️عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/١
🔻وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام
▫️همزمان با فرارسيدن #محرم ١٣٨٣ (خرداد ١٣۴٢) امام اعلاميه اى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأتهاى عزادارى، شيوه سوگوارى در #عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زنده كننده #مكتب_انقلابى_حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيآت التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب بهپا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان #اموى و #عباسى و #پهلوى را بياويزند.
▪️ساواك التزامنامهاى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مىخواستند به منبر بروند وادار مىكرد كه آن را امضا كنند. در آن التزام نامه آمده بود:
▪️١. كليه مطالبى كه اظهار مىدارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مىشوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم.
▫️٢. از #آيتاللّه_خمينى و مدرسه فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد.
▪️٣. از ايراد مطالبى كه جنبه انتقادى از #لوايح_ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد.
▫️۴. مطالبى كه خلاف #مصالح_مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هر يک از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرك، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت.
▪️ساواك شاه علاوه بر تنظيم التزام نامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ ٢٩ارديبهشت۴٢ بنا به فرمان #تيمسار_ماهوتيان معاون رئيس « #سازمان_امنيت » تشكيل داد، طرح و برنامه ويژهاى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مىآوريم:
▫️«١. احضار #روحانيون_طراز_اول به حضور هيأت رئيسه ساواك، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريک در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواك تهيه و تقديم خواهد شد.)
▪️٢. احضار كارگردانان و بانيان #مجالس_روضه_خوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواک تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريک و حفظ نظم كامل در كليه مراسم.
▫️٣. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران.
▪️۴. تعيين تعداد تكايا برحسب درجهبندى آنها به درجه ١، ٢، ٣ از نقطهنظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواک تهران و پليس).
▫️۵. تعيين تعداد خانهها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مىدهند....
▪️۶. تقسيم مجالس روضه خوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواک تهران و مأمورين مخفى شهربانى به طور جداگانه (تفكيك مسئوليت).
▫️ ٧. تشكيل يک كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواك و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترك در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواك تهران.
▪️٨. صدور دستورات مشابه به ساواكهاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم.... (نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶٣-۴۶١)
✳️ادامه دارد...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تشابه جامعه ما با زمان امام حسین علیهالسلام
▪️گفتاری از مرحوم آیتالله مصباح:
امروز اگر کسی بخواهد #جامعه_اسلامی را از مسیر خود منحرف کند، ابزاری غیر از سه عامل #تطمیع، #تهدید و #تبلیغات ندارد. شما خیال نکنید اگر کسی بخواهد #حکومت_انقلاب_اسلامی ایران را نابود کند، حتما باید از ینگه دنیا بیاید بلکه در درون همین کشور منافقانی هستند و همان کاری را میکنند که منافقان صدر اسلام با حسین علیهالسلام کردند.
▪️آن روز هم احتیاجی نبود از روم و ایران یا از چین و ماچین بیایند، پسرعموهای خود حسین علیهالسلام بودند. منظورم پسر عموی نزدیک و بدون واسطه نیست، بلکه عشیرههایی که مربوط به #قریش است. #بنیامیه و #بنیهاشم عموزاده بودند.در جامعه امروزی علاوه بر مصیبت خیانت خودیها، #کمکهای_خارجی هم اضافه شده است. اما نقش مستقیم را عوامل داخلی ایفا میکنند.(آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص۶١)
#محرم
#امام_حسین
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /٢
◽️كميته اطلاعاتى ساواک در #قزوين نيز در تاريخ ۴٢/٣/٨ كميسيونى با حضور رئيس ساواك، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، اصلاحات ارضى و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورتجلسه منعكس شد،چنين است:
◾️در ساعت ١١:٠٠ روز چهارشنبه ۴٢/٣/٨ كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد.
◽️١. چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمعهايى كه در مراسم #تعزيهدارى و يا #مجالس_روضهخوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم سادهلوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاههاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيله مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين #وعاظ و #اهل-منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديکترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيونهاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد.
◾️٢.ضمناً وسيله #سازمانهاى_دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد #اصلاحات_اساسى كه در كشور به عمل آمده، بخصوص از #مذهب_شيعه اثنىعشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانهاى براى عيبجويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت قزوين، نادور ـ رئيس شهربانى قزوين، ياورى ـ از طرف فرمانده ژاندارمرى قزوين، كلانترى ستوان ٣ محمدى... رئيس اداره فرهنگ شهرستان قزوين، كجورى ـ رئيس اصلاحات ارضى، دكتر مهديزاده ـ رئيس اداره كشاورزى، فهبد شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميهاى به مناسبت فرا رسيدن ماه محرّم چنين آورده بود:
◽️«۴. انجام #مراسم_سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آنها را تجويز نفرموده است، بكلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده.
◾️۵. از عموم شيعيان و اهالى محترم #پايتخت، انتظار مىرود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام شعائر مذهبى را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶۴-۴۶١)
◽️روز ٩ محرّم، دستگاه جاسوسى شاه عدهاى از منبرىهاى تهران را به ساواک دعوت كرد و پس از مقدارى پشتهماندازى و حقهبازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمىخواهيد #حملات_تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را مراعات كنيد:
▪️١. عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد!
◽️٢. عليه #اسرائيل نيز سخنى برزبان نياوريد!
◾️٣. مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد.
اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مىخواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مىزند و بر آن استوار است. امام خمينى از ماهها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه #اساس_اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه:
«... تمام گرفتارىها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم...».(نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶۵)
ادامه دارد...
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
▪️اطلاعیه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در پی درگذشت استاد رحیم نیکبخت
▪️درگذشت نابهنگام استاد #رحیم_نیکبخت از محققین و پژوهشگران عرصه تاریخپژوهی ایران و #تاریخ_انقلاب_اسلامی از خسرانهای بزرگ این حوزه و علاقمندان به ایشان بود.
▪️تاسف و اندوه این فقدان نه فقط بابت از دست دادن یک ظرفیت علمی و پژوهشی است، بلکه ایشان از آن دسته از نویسندگان بود که با نگاه صایب خود در آشفته بازار #قلمفرساییهای_خنثی و بعضا پرخطا، طریق ثواب میپیمود و #دغدغه_انقلاب و اسلام داشت.
▪️بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ضمن تسلیت درگذشت استاد نیکبخت به جامعه تاریخپژوهی انقلاب اسلامی برای ایشان که در متانت و صبر و مقاومت مثال زدنی بودند غفران و رحمت واسعه الهی طلب نموده و برای بازماندگان صبر و سلامت از خداوند متعال خواستار است.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر تبلیغات معاویه دیروز و معاویههای امروز در فضاسازی علیه جبهه حق
▪️گفتاری از مرحوم آیتالله مصباح :
شما #نهجالبلاغه را ملاحظه بفرمایید و ببینید که علی (ع) از دست دوستانش از چه چیزهایی گلایه میکرد. میفرماید در تابستان به شما میگویم به #جنگ برویم، میگویید هوا گرم است! در زمستان میگویم برویم، میگویید سرد است، صبر کن هوا بهتر بشود، کشاورزیمان عقب افتاده است، محصول کشاورزیمان روی زمین مانده است.
▫️علی (ع) در چندجا از مردم اینگونه گله میکند. اینها در اثر تبلیغاتی بود که #معاویه میکرد و #عمّال_معاویه این تبلیغات را در داخل جامعه عراقِ آن روز که تابع امیرالمؤمنین (ع) بودند، پخش میکردند و مردم را علیه آن حضرت میشوراندند و زمینه شورش و بیمهری را فراهم میکردند.
▪️آیا امروز نمونهای از این تبلیغات وجود ندارد؟ چقدر در این روزنامهها میخوانید که اگر بعد از #فتح_خرمشهر امام قدس سره الشریف جنگ را متوقف کرده بود، مشکلات امروز را نداشتیم. سران نهضت آزادی و جبهه ملی، همان کسانی که امام (ره) در مورد آنها فرمود:«اینها از منافقین بدتر هستند»، امروز [دوران #دولت_اصلاحات] سیاستگذاران پشت پرده کشور شدهاند؛ بعضی از آنها اسم عوض کردهاند و بعضی از آنها بدون اینکه اسم عوض کنند نقش خودشان را ایفا میکنند و همین حرفها را میزنند.(آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص٩٨)
#محرم
#امام_حسین
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مقابله امام خمینی با سکولار شدن هیئات حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /٣
متن رهنمودنامه امام خمینی قدس سره به مبلغان و #هیئات_مذهبی برای مقابله با #سیاستهای_یزیدی و اموی شاه:
«بسم اللّه الرحمن الرحيم
▪️به عموم حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم ـكثراللّه امثالهم و عموم هيآت محترم عزاداران سيد مظلومان ـعليهالصلوة والسلام- محترماً معروض مىدارد، در اين ايام كه #دستگاه_جبار از خوف آنكه مبادا در منابر و #مجامع_مسلمين، شرح مظالم و اعمال خلاف انسانى و ضددينى و وطنى آنها داده شود، دست به رسوايى ديگرى زده و در صدد گرفتن التزام و تعهد از #مبلغين_محترم و سران هيآت عزادار است، كه از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خودسرى واگذارند.
▫️لازم است تذكر دهم كه اين التزامات، علاوه بر آنكه ارزش قانونى نداشته و مخالفت با آن هيچ اثرى ندارد، التزامگيرندگان، #مجرم و قابل تعقيب هستند. عجب است كه دستگاه، بىپروا ادعا دارد كه قاطبه ملت با اوست و از پشتيبانى اكثريت قاطع برخوردار است. با اين وصف در تمام شهرستانها، قرا و قصبات به دست و پا افتاده و با ارعاب و تهديد ملت، خفقان ايجاد مىكند. اگر اين ادعا صحيح است، ملت را اين چند روز به حال خود واگذارند تا از پشتيبانى مردم متمتع شده، موافقت شش ميليونى به همه ملل جهان ظاهر، و الا #اشاعه_اكاذيب براى تشويش افكار عامه، برخلاف مصالح اسلام و مملكت، جرم و قابل تعقيب است.
▪️حضرات مبلغين عظام، هيآت محترم و سران دستههاى عزادار متذكر شوند، كه لازم است فريضه دينى خود را در اين ايام در اجتماعات مسلمين ادا كنند و از سيد مظلومان، فداكارى در راه احياى شريعت را فراگيرند و از توهّم چند روز حبس و زجر نترسند. وَلاتَهِنوا
و لاتَحْزنوا و أنتُمُ الأعلَون إن كُنتم مؤمنين.
▫️آقايان بدانند كه خطر امروز بر اسلام كمتر از خطر #بنىاميه نيست. دستگاه جبار با تمام قوا به #اسرائيل و عمال آنها (فرقه ضال و مضله) همراهى مىكند. دستگاه تبليغات را به دست آنها سپرده و در دربار، دست آنها باز است. در #ارتش و فرهنگ و ساير وزارتخانهها براى آنها جا باز نموده و شغلهاى حساس به آنها دادهاند.
▪️خطر اسرائيل و عمال آن را به مردم تذكر دهيد. در نوحههاى سينهزنى از مصيبتهاى وارده بر اسلام و مراكز فقه و ديانت و انصار شريعت يادآور شويد. از فرستادن و تجهيز #دولت_خائن، چندهزار نفر دشمن اسلام و ملت و وطن را به #لندن، براى شركت در محفل ضداسلامى و ملى اظهار تنفر كنيد. سكوت در اين ايام، تأييد دستگاه جبار و كمک به دشمنان اسلام است. از عواقب اين امر بترسيد. از سخط خداى تعالى بهراسيد. اگر به واسطه #سكوت شماها به اسلام لطمهاى وارد آيد، نزد خداى تعالى و ملت مسلمان مسئول هستيد؛ اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنةاللّه.
▫️از تساوى حقوق، اظهار تنفر كنيد و از دخالت زنها در اجتماعى كه مستلزم مفاسد بیشمار است ابراز انزجار، و دين خدا را يارى كنيد و بدانيد ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبت اقدامكم. از اخافه و ارعاب سازمانها و دستگاه شهربانى، هراسى به خود راه ندهيد، آنها نيز مثل شما ملزم و مجبورند و بسيارى از آنها با شما همراه و از دستگاه بيزارند. والسلام عليكم و على من اتبع الهدى. روحاللّه الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶۶-۴۶۵)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مبارزه مردم در برابر سکولار شدن هیئات
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/۴
◽️به دنبال صدور اعلاميه #امام_خمینی، محافل و مجالس عزادارى #سيدالشهدا(ع) به راه صحيح و مسير اصيلش بازگرديد و جلوه انقلابى به خود گرفت.
◾️حركت، خروش و شور #انقلاب_حسينى در تودههاى محروم و ستمديده ايران پديدار شد. اكثريت قريب به اتفاق گويندگان اسلامى از مركز شهر و اطراف آن و نيز بسيارى از شهرستانها در منابر به روشنگرى و افشاگرى پرداختند و عليه اعمال خيانتبار #رژيم_شاه و نقشههاى استعمارى او عليه اسلام و ايران سخن راندند، خطرات روزافزون صهيونيسم را بازگو كردند، با بررسى جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. هدف و انگيزه قهرمان كربلا از نهضت و قيام و حقايقى از مكتب خونين تشيع و رسالتى را كه در طول تاريخ برعهده پيروان آلمحمد(ص) است، براى مردم تشريح كردند.
◽️اگر يك سخنگوى روحانى در انجام وظايف خويش و عمل به راهنمايىهاى رهبرى كوتاهى مىورزيد و از بازگو كردن خيانتهاى رژيم و افشاگرى و روشنگرى در منابر خوددارى مىكرد، تودههاى بيدار و بهپاخاسته و روحانيان مبارز به سراغ او رفته، با گفتگو و توجه دادن او به رسالت و مسئوليتهاى سنگينى كه برعهده دارد، او را وادار مىكردند كه به وظيفه خود عمل كند.
◾️ #هيأتهاى_عزادارى به نوبه خود در نوحهها و اشعارشان به مسائل سياسى روز پرداخته، مصيبتهايى را كه بر #حوزه_قم و روحانيان وارد آمده بود بيان مىكردند، پشتيبانى و وفادارى خود را نسبت به پيشواى اسلام اعلام مىداشتند و از اسرائيل و عمال آن اظهار تنفر مىكردند.
◽️براى نخستينبار بود كه در دستههاى عزادارى عليه #اسرائيل شعار داده مىشد، چنانكه براى اولين بار بود كه در مراسم عزادارى براى #سيدالشهدا، حركت و خروش و حمله و عصيان عليه يزيد تاجدار زمان بهوقوع مىپيوست.
◾️از جمله شعارهايى كه در نوحههاى محرّم آن سال به گوش مىرسيد، شعارهاى زير بود:
قم شده كربلا هر روزش عاشورا
فيضيه قتلگاه خون جگر علما
واويلاه واويلاه
واويلاه واويلاه
عمال اسرائيلى رسوا كشتند در قم بىپناهان را
شد موج خون برپا
شد موج خون برپا
شد موسم يارى مولانا الخمينى اى شيعيان برپا كنيد شور حسينى
* * *
خمينى، خمينى تو زاده حسينى
جان را بهكف بنهادهاى در راه قرآن
* * *
خمينى، خمينى، ملت طرفدار تو بميرد، بميرد دشمن خونخوار تو
* * *
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو ميرود، ميرود دشمن غدار تو
(نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶٨-۴۶٧)
ادامه دارد...
🔴وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢افتخار به ذلت
🔻سالروز جدایی بحرین از ایران
🔹بیست و سوم مرداد، سالروز سیاه جدایی بحرین از ایران است که در سایه بیتدبیری و #حقارت_پهلوی در برابر #توطئههای_انگلیسی صورت گرفت. مسئله اساسی اینجاست که خصلت حقارت به گونهای در عمق وجود غربزدگان وطنی شکل گرفته که نه تنها معاهدههای تحقیرآمیز را با کدخدای غربی امضا میکنند بلکه به این اسناد ننگین افتخار نیز میکنند.
🔸« علم در خاطرات خود مسئله #بحرین و روند جدایی قطعی آن از ایران و نقش انگلیسیها در این زمینه را نیز پیوسته مورد بحث قرار داده و البته جالبترین بخش آن، نوع موضعگیری سیاسی و تبلیغاتی #رژیم_پهلوی در قبال این واقعه است:
۴٩/٢/٢٢ شورای امنیت به اتفاق آرا میل مردم بحرین را در داشتن استقلال کامل تصویب کرد. نماینده ایران هم فوری آن را پذیرفت. خندهام گرفته بود: گوینده رادیوی تهران طوری با غرور این خبر را میخواند، که گویی بحرین را فتح کردهایم. ولی این خنده به آن معنی نیست که من با این کار مخالفت دارم. شاید [درباره] طرز اجرای آن، یا در اصل مطلب که همه اقلیتهای ایرانی در همه شیخنشینها به رسمیت شناخته بشوند... حرف داشته باشم. ولی حال که آن نشد با این راهحل موافق هستم. غیر از این نمیشد.»(یادداشتهای علم جلد ٢ ص۵٠ / فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره ٢٨، ص٢٣٨)
◀️ روشنفکری در ایران ناقص متولد شد و همان روشنفکری که تا دیروز در قالب سلطنتطلبی و مشروطهخواهی از دست رفتن بحرین را مایه افتخار میدانست؛ امروز در قالب #لیبرالیستی و #تکنوکراتی برجام و از دست رفتن بخشی از #صنعت_هستهای را مایه افتخار میداند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️ناظران خارجی در مورد اوضاع لبنان پس از جنگ ٣٣ روزه چه گفتند؟
به مناسبت سالروز پیروزی حزبالله لبنان در جنگ سی و سه روزه با اسرائیل
🔹پس از اعلان آتشبس و آرامش نسبی وضعيت در #لبنان #گروهها_خبری و برنامهسازان، بسياری از رسانههای بزرگ و كوچک جهان، راهی لبنان شده و هر كدام به فراخور ديدگاهها و سياستهای شخصی خود و يا رسانهای كه از طرف آن اعزام شده بودند، اقدام به ثبت و ضبط ديدهها و شنيدههايشان كردند.
🔸خانم #رافائلا_آنجلينو نويسنده و خبرنگار ايتاليايی به همراه آقای #مائوريتسو_موسولينو همكارش نيز، با چنين هدفی از سوی «كميته جلوگيری از فراموشی #صبرا_و_شتيلا» به #لبنان اعزام شدند؛ با اين تفاوت كه لبنان را پيش از جنگ، بارها ديده بودند و با شرايط فرهنگی ـ اجتماعی و حتی جامعه سياستمداران و روشنفكران اين كشور نيز آشنايی داشتند.آنها روايت خود را از لبنان، در یک كتاب به چاپ رساندند که با توجه به سابقه کاری آنها در این کشور باید گفت که این اثر تنها بر مبنای يك نگرش كلی و ارزيابی شتابزده نبوده و به همين دلیل بخشهايی از آن انتخاب و برای مخاطبان محترم خلاصه شده است.
🔹گفتنی است نام کتاب اين دو روزنامهنگار ايتاليايی، « #جمهور_حزبالله » است كه ترجمه دقيق آن «پشتوانه مردمی حزبالله» است. ترجمه عربی كتاب مذکور با مقدمهای از #مانويلا_باليرمی در سال ٢۰٠٨ در #بيروت به چاپ رسيد.
◀️خلاصهای از کتاب «جمهور حزبالله»؛به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سختیهای سفر در میان محاصره هوایی و دریایی اسرائیل
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش اول
🔹سفر به كشوری كه به تازگی زير آتش جنگ بوده، كار آسانی نيست؛ از يك طرف ترس از ويرانیها و درگيریهای بعد از جنگ و از طرف ديگر نصيحتها و هشدارهای خانواده و دوستانی كه نمیخواهند به آنجا بروی، كار را سخت میكند. با همه اينها طبيعی است كه روزنامهنگارها بخواهند در دل خبر حضور داشته و به همه جای آن احاطه داشته باشند؛ هر چند كه همه تلاش و دغدغه آنها تحقيق و جستوجو در باقیمانده اماكنی است كه بارها از آن ديدار كردهاند. #لبنان پس از جنگ هم از اين قاعده، استثنا نمیشود. به همين دليل تصميم گرفتيم به كشوری كه ويژگیهای خاص خود را دارد، سفر كنيم... البته ممكن بود هيچ ويژگی منحصر به فردي در دنيای واقعيت وجود نداشته باشد.
🔸اين بار سختیهای سفر از همان ابتدا آغاز شد؛ چگونه به آنجا برويم؟ با وجود اينكه دو هفته از آتشبس گذشته بود، اسراييل همچنان حريم هوايی و دريايی لبنان را در محاصره داشت و اين برخلاف متن صريح و مشخص قطعنامه ١٧٠١ شورای امنيت درباره پايان دادن به محاصره هوايی و زمينی بود. به هر حال، اين دليلي بود كه به خاطر آن هيچ پرواز مستقيمي از #اروپا به #بيروت پيدا نمیشد و هواپيماهای معدودی نيز كه به قصد بيروت حركت میكردند، ناچار میبايست در فرودگاه شهر اُمّان مینشستند.
🔹احساس میشد كه يك پيماننامه شبهعلنی در اين خصوص ميان دولت اردن و اسراييل بسته شده است؛ چرا كه مسئولان فرودگاه اردن با دقت عجيبی مسافران اين پروازها را بازجويی و تفتيش میكردند، تا آنگاه اجازه پرواز به هواپيما از فرودگاه امان داده شده و بتواند در بيروت فرود بيايد.
🔸راه حل ديگری كه پيش پای ما وجود داشت، استفاده از پرواز مستقيم ايتاليا به #دمشق و سفر زمينی از دمشق به بيروت بود. در اين حالت بايد ويزای سوريه را هم میگرفتيم و گرفتن چنين ويزايی در آخرين لحظات تقريباً ناممكن بود؛ علاوه بر آن سفر زمينی به بيروت به علت موشکبارانهای اسراييل و ويرانی جادهها و پلها، مشكلات خود را داشت.سرانجام به لطف فشارهای بينالمللی و مخصوصاً اقدام شگفتانگيز شركت هواپيمايی انگلستان كه در يكی از پروازهای خود، محاصره هوايی اسراييل را ناديده گرفته و هواپيمايش را مستقيم در بيروت نشانده بود، محاصره هوايی شكسته شد. پروازهای خاورميانه و لبنان از ايتاليا، بار ديگر به جريان افتاد و فرودگاه بيروت هم توانست پذيرای آنها باشد.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴کشور شکستناپذیر
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش دوم
🔹دوشنبه ميانی ماه سپتامبر، با پرواز ساعت ده و پانزده دقيقه صبح از شهر « #رم » حركت كرديم. نشست فنی هواپيما در شهر « #ميلانو » باعث شد كه پرواز طولانی شود. فضای داخل هواپيما غيرعادی بود؛ مردم به ميهنشان برمیگشتند و در چشمشان اميد به آنكه دوستان خود را زنده و املاک و دارايیهايشان را سالم و تخريبنشده بازيابند، موج میزد.
🔸در هنگام جنگ بيش از يك ميليون لبنانی از ميهن خود آواره شده بودند و در مقام مقايسه، اين تعداد، حدود يك چهارم از ساكنان اين كشور را تشكيل میداد؛ البته ثروتمندانی كه توانايی ترک لبنان در زمان جنگ را داشتند. در راه ميلانو سكوت بر فضای داخل هواپيما سايه انداخته بود. بسياری از لبنانیها و حتی كسانی كه به تازگی با پرواز ساعت شش و چهل و پنج دقيقه سپيده دم، بيروت را ترک كرده بودند، هنوز داخل هواپيما بودند. هنگام توقف در فرودگاه « #مالبينسا » شهر ميلانو، به روشني دريافتيم كه چيز جديدی در اين سفر وجود دارد.
🔹معمولا بيشتر مسافرهايی كه از #ايتاليا به لبنان ميرفتند، از #طايفه_مارونی بودند؛ مردان كليسا نيز درصد بالايی از آنها را تشكيل میدادند؛ اينبار هم همينطور بود؛ ولي چيز جديدی كه وجود داشت اين بود كه خيلی صحبت و پرحرفی میكردند. بارها با ما سر صحبت را باز كرده و مدام از «مأموريتمان كه از سوی «كميته جلوگيری از فراموشی #صبرا_و_شتيلا» به عهده ما گذاشته شده بود، برايشان گفته و يادآوری میكرديم.
🔸همكلامهای ما گمان میكردند كه از دفعات پيش سردتر و خستهكنندهتر هستند، اما برعكس؛ از برق چهرههای بعضی از آنها و از گفتههايشان نوعی دلگرمی و محبت احساس میكرديم. اين نخستينباری بود كه پس از سالها سفر به بيروت، چنين چيزی رخ میداد.
🔹هميشه در نگاه آنان، در رويارويی با ايتاليايیهايی كه در سالگرد «صبرا و شتيلا» به لبنان میرفتند، نوعی رنجش و آزار ديده میشد؛ كشتار در اردوگاههای «صبرا و شتيلا» كه به دست ارتش اسراييل انجام شده و در آن، #دو_هزار_شهروند_فلسطينی كه بيشترشان زنان و پيرمردان و كودكان بودند را لكه ننگی براي تاريخ خود میدانستند. اما اينگونه مسائل تغيير كرده بود، هنگامی كه از مأموريتمان میپرسيدند با افتخار و احساس وطنپرستی گردن راست میكردند.
🔸امكان نداشت رخدادهای دلخراش تابستان گذشته را به #مقاومت_دليرانه و سرسختانه لبنانیها در طول ٣٣ روز جنگ در برابر يكي از قدرتمندترين ارتشهای جهان، بیربط دانست. چنين احساسی را ميشد با ورق زدن مجلهای كه شركت هواپيمايی «خاورميانه» در اختيار مسافران قرار داده و روی جلدش عكس پرچم لبنان چاپ شده كه با خط قرمز روی آن نوشته شده بود: «كشور شكستناپذير»، درک كرد.
🔹يک مرد لبنانی كه در هواپيما با وی آشنا شده بوديم، برايمان تعريف میكرد كه از دو سال پيش در ايتاليا زندگی كرده و در يكی از شركتهای وابسته به واتيكان كار میكند. وی از خانوادهاش میگفت كه در بيروت زندگی میكنند و تاكنون با وجود پايان يافتن جنگ به خانه خودشان بازنگشتهاند. هنگام بمباران به خانه يكی از نزديكانشان در كوهستانهای نزديک پايتخت رفته و آنجا ماندهاند. اين مرد لبنانی همچنين از بيماری يرقان و بیخوابی كه خواهرش به خاطر حملهها و بمبارانها و انفجارهاي اسراييل به آن دچار شده بود و خرابی پلها و سوختن وسايل حمل و نقل، امكان جابهجايی وی را از آنها گرفته بود، برايمان گفت. به نظر میرسيد كه همه اينها داستانهايی از روزگار پيش و گذشته دور است. چند لحظه بعد از آن كاپيتان هواپيما خبر داد كه میخواهيم در فرودگاه بيروت فرود بياييم. همه چشمها به پنجرههای هواپيما دوخته شده بود.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻سکوت عروس خاورمیانه
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش سوم
🔹كمكم به زمين نشستيم؛ هوای بيرون گرمای شديد و رطوبت بالايی داشت. در وضعيتی #ايتاليا را ترک كرده بوديم كه پايان تابستان بود و در بيروت گرمای هوا به ٣٢ درجه میرسيد. هواپيما از حركت ايستاد و پياده شديم؛ سپس در راهروی طولانی و خلوتی به راه افتاديم و چند دقيقه بعد به گمرک رسيديم. هميشه هنگام ورود به #لبنان ويزای موقت میخواستيم كه پانزده يورو قيمت داشت. دنبال برچسب ويزا رفتيم كه آن را به پاسپورتمان بچسبانيم ولی يكي از مأموران فرودگاه به ما اشاره كرد كه برويم؛ ورود مجانی بود، «ويزای مجانی».
🔸اين نكته مقدمهای شد برای آنچه قرار بود بيرون فرودگاه به چشم ببينيم. چند ماه پيش، لبنان درگير يك غوغايی از نوع ديگر بود. پس از جنگهای داخلی و گذشت حدود يک دهه از بازسازی و آبادسازی كشور، با وجود درگيریهای دو سال اخير و #ترور_رفيق_حريری نخستوزير آن، لبنان #قطب_توريستی و گردشگری در منطقه خاورميانه شده بود. هتلهای آن با همه بزرگی و تعداد زيادشان، برای گردشگران كافی نبود. ويزای ورود هم گويا به منزله ماليات جذابيت بیپايان و زيبايی روزافزون قطب توريستی به شمار میرفت؛ ولی فرودگاه جديد امروز به شكل بختک به چشم میخورد.
🔹محلههای تجاری همگی بسته بود و رفت و آمد نيروهای ارتشي چيزی به غير از مكان پر سر و صدا و زرق و برقی كه در گذشته از آن میشناختيم، ساخته بود. تنها نكته مثبت اين بود كه كيفهايمان را به سرعت گرفتيم. چمدانها قبل از ما توسط نوار كششی به محل دريافت وسايل رسيده بودند و ما اينک در دروازه شهر بيروت بوديم.
🔸تاريكی، چادرش را پهن كرده و ديدن آثار جنگ برايمان سخت بود. پس از اندكی حركت در مسير فرودگاه تا شهر بيروت، آثار باقیمانده از جنگ توسط «تابلوهای تبليغاتی» بزرگی كه در كناره جادهها گذاشته شده بود، نمايان شد. دو دسته تابلو وجود داشت؛ يكی دسته تابلوهايی كه برخی صحنههای جنگ را نمايش داده و ديگری آنهايی بودند كه تنها دو كلمه «پيروزی الهی» رويشان نقش بسته بود و هيچ امضا و نشانهای از سازمان و افراد نصبكننده در آنها نبود و ما نيز بعدها فهميديم كه چه كسانی در پس اين حركت وجود داشتهاند.
🔹جادهای كه به بيروت میآمد از وسط حاشيه جنوبی میگذشت و هيچ خانهای در اطرافمان به چشم نمیخورد. راننده توضيح داد كه پلی كه به داخل شهر وصل میشد، توسط موشکهای اسراييل منفجر شده و قسمتی از راه را بايد از جاده خاكی برويم. درون شهر بيروت همه چيز عادی بود. بحران ترافيک همچنان در ساعت شش عصر به قوت خود باقي بود. به هتلی در خيابان تجاری « #الحمرا » رسيديم كه اين خيابان را اهل سنت لبنان در دست دارند ولی هر كسی در آن تردد میكند؛ اين جا هم اثری از جنگ نبود. يک ساعت بعد، نخستين ملاقات ما با « #طلال_سلمان » از روشنفكران محبوب لبنان و مدير روزنامه #السفير برگزار شد. روزنامه السفير مهمترين روزنامه عربی لبنان است و نوعی روحيه #وطنپرستانه و ملیگرايانه عربی بر فضای آن حاكم بوده و به دليل آنكه حتی يک روز هم در زمان جنگ داخلی، انتشارش متوقف نشده است، از احساس غرور و افتخار خاصی بهرهمند است. طلال سلمان، با نگاه تحليلگرايانه دقيق و بدون هيچ گونه تصنع و تحريفی، حوادث جنگ اخير اسراييل و لبنان را برايمان شرح داد.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻لبنان؛ صورتِ زخمی نگاه پرافتخار
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش چهارم
🔹طلال سلمان، با صدای نازك و خشداری صحبت میكرد كه دليل آن شكستگی استخوان فكش در جريان ترور دو سال پيش وی بود. میگفت:
🔸مردم فلسطين و لبنان هر دو با يک دشمن روبهرو هستند كه شهروندان را كشته، خانهها را ويران كرد و منابع و سرچشمههای اصلی آنها را قطع میكند تا حق زندگی و ماندن را از آنها بگيرد.
🔹 اين روزها #حافظه_مردم_لبنان خشونت و سختیهای گذشته را بيشتر به ياد میآورد؛ اين مسئله در گفتههای پايانی وي به خوبي مشخص بود كه میگفت:
هر جنگ جديدی، قربانيان خاص خود را بر جای میگذارد كه همه آنها در حافظه ما ثبت خواهد شد. همانطور كه در « #صبرا_و_شتيلا» گذشت، مكانهای ديگری هم تبديل به صحنه كشتار و خونريزیهای هولناک شد. حتی اردوگاه بازداشتیهای « #الخيام » در جنوب لبنان، به طور كامل نابود شد، چرا كه اسراييل میخواهد، آثار و نمادهای وحشیگریهای خود را هم پاک كند.
🔸طلال سلمان توضيح داد كه اسراييل در طول ٣٣ روز جنگ، بيش از نه هزار #حمله_هوايی انجام داده و موشکهای مجهز به رادار، توسط ارتش اسراييل شليك شد كه هر جنبندهای از جمله شهروندان مناطق جنگی را هدف قرار میداد. بعضی شهرها و روستاها را طوری از بين بردند كه گويی هرگز وجود نداشتهاند و بسياری از لبنانیهايی كه خانه و كاشانه خود را رها نكرده و يا امكان ترک آن را نداشتهاند درون خانه خود كشته و مدفون شدند. و گفت:
🔹يكی از همكاران ما در السفير چند روزی سعی كرد به خانوادهاش در جنوب بپيوندد. هنگامي كه به خانهشان رسيد با جنازه ده زن ميانسال روبهرو شد كه روی هم انباشته شده و يكی از آنها مادرش بود. اين زنها خواسته بودند در كناری مانده و زير بارش بمب و موشك به يكديگر دلداری دهند.
مدير السفير پس از توصيف صحنههای دردآور جنگ، ما را دعوت كرد تا به چشم خود آنچه بر لبنان گذشته است را بررسی كنيم، و در ادامه تأكيد كرد:
🔸هر وقت در لبنان بگرديد، آثار كينهتوزانه جنگ اسراييل و ميزان قدرت مقاومت را خواهيد ديد. اولين چشمانداز به شما نشان میدهد كه حجم ويرانگری و كشتار و نيز ميزان خشونتی كه اسراييل در حق ملت بیدفاع لبنان به كار برد و تراكم بمبارانهايی كه بيش از يک ميليون لبنانی را از ميهنشان آواره كرد، چقدر بوده است. در چشمانداز ديگر كه هرگز نمیتوان آن را فراموش كرد، شاهد #روح_وحدت و يكپارچگی تودههای مردم لبنان خواهيد بود كه در روزهای جنگ جلوهگر شد؛ و زيباتر از آن، مقاومت دليرانه لبنانيهايی كه ٣٣ روز زير باران بمبها و موشکهای اسراييل به سر بردند و هرگز از مسير خود بازنگشتند. مردم سرزمين لبنان، نتيجهای را محقق ساختند كه پيش از آن هرگز به دست نيامده بود و غير ممكن به نظر میرسيد؛ آنها معادلهای را كه ميان اسراييل و جهان عرب پابرجا مانده بود، را دگرگون كردند.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۲١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
29.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴روضه حضرت علیاصغر مرحوم کوثری در حضور مرحوم امام قدس سره الشریف
شیرخوار اصغر من
بیگناه اصغر من
گلوی نازک خشکیده تو
شیر نداشت، طاقت تیر نداشت
#محرم
#شب_هفتم_محرم
#ملت_امام_حسین_به_رهبری_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حزبالله در قلب مردم لبنان
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/بخش آخر
بخش پنجم
🔹از نگاه اين روشنفكر لبنانی، خواسته اسراييل اين بود كه از #اختلافهای_داخلی_لبنان سوء استفاده كرده و از هر ابزاری در اين راه بهرهگيری كند؛ از جمله اخبار و شايعاتی منتشر ساخت كه در آنها تأكيد كرده بود: «جنگ را تنها برای نابودی #حزبالله آغاز كرده است.» در واقع زيرساختهای اقتصادی لبنان را نابود كرد تا ارتش نتواند اهداف خود را پيش ببرد. اما برای مردم لبنان تنها همين كافی بود كه اولين ملت عربی باشند كه به تنهايی در برابر اسراييل ايستاده و بدون سازش و لغزيدن در مرداب تبليغاتی اسراييل، پايدار بمانند.
🔸طلال سلمان همچنين موضوع جنجالی ديگری را مطرح كرد و آن حضور نيروهای بينالمللي « #يونيفل » در جنوب لبنان بود؛ اين نيروها پانزده هزار سرباز بودند كه به فرماندهی سازمان ملل سازماندهی شده و بر اساس قطعنامه ١٧٠١ میبايست جنوب لبنان را كنترل كنند.
🔹طلال سلمان بر اين باور بود كه قطعنامه سازمان ملل براي منافع اسراييل و البته امنيت لبنان صادر شده است:
تأكيد میكنم كه اين قطعنامه میتواند از سازماندهی مقاومت جلوگيری كند، ولی آرزوی ما اين است كه بتواند از آنچه مقاومت به خاطرش ايجاد شده نيز پردهبرداری كند. در عمل #سلاح_حزبالله، برای دفاع است و جنبه تهاجمی ندارد.
🔸روشن نبود كه مدير روزنامه با ما صادق است يا نه؛ يکبار گفت: «پانزده هزار سرباز، شمار بالايی است و ما نمیدانيم آنها را كجا جا بدهيم.» لبخند تلخ وی پرسشها و دو دلیهای زيادی بر جا گذاشت. نمیشد نتيجهگيري كرد كه گره واقعي در تعداد سربازهاست يا خلع سلاح حزبالله.
🔹در پايان، پيش از جدا شدن از ما افزود:
حزبالله، از دنباله و پشتوانه پرقدرتی بهرهمند بوده و در اعماق #جان_مردم ريشه دوانده است. رزمندگان جايی میجنگند كه به دنيا آمدهاند و خانوادهشان آنجا زندگی ميكند و سرزمين آنها است.
دوباره بحث و بررسي در مورد حزبالله شروع شده و از همان نخستين ساعتی كه وارد لبنان شديم واضح و نمايان بود كه اين حزب، همان طور که برخی گمان ميكنند، هرگز شكست نخورده است.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شاه؛ حمایت از دینداری سکولار و مبارزه با سیاست دینمدار
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /۵
▫️حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بىدريغ تودهها از امام و اوج نهضت ضد « #انقلاب_سفيد » ! كه با فرا رسيدن محرم ٨٣ (خرداد ۴٢) #ايران زمين را به لرزه درآورده بود، #شاه را سخت وحشتزده ساخت و به تكاپو و جنب و جوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت #واحد_اتوبوسرانى_تهران در سوم خرداد ۴٢ ايراد كرد، بار ديگر به #عوامفريبى و #دروغپردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن #امام_زمان را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدين وسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشتپرده در دست طرح بود، زمينهسازى كند. از اين رو پس از دروغبافىها و لاف ارتباط با خدا و امام زمان(عج) و حضرت عباس(ع) چنين گفت:
▪️«... ولى بايد بدانيد كه دشمنهاى اين مملكت، دشمنهاى اين ملت و مملكت « #شيعه » راحت ننشستهاند، به هر وسيلهاى كه مىتوانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بىعقيده و بىايمان و بدبختى را مىخرند و تحريک مىكنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافهاى ظاهر مىشوند. اينها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمالشان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد...».
▫️نيز در گفتار ششم خرداد ۴٢ در شهرستان كرمان به شيوه پادشاهان، به هرزهدرآيى و ياوهسرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت:
«تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مىايستند براى اينكه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سمپاشىها را بكنند، آنها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازه نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶٩-۴۶٨)
ادامه دارد...
🔴وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان
▫️با خودسریهای جریان #سیدمهدی_هاشمی در امور خارجی کشور، #نهضت_مقاومت_شیعی در افغانستان دچار اختلاف و جنگ داخلی شد و فعالیتهایی هم در عربستان و برخی کشورهای اروپایی صورت گرفت که مغایر با سیاستهای تعیین شده انقلاب اسلامی در زمینه بینالملل بود و هزینههای سنگینی به نظام تحمیل کرد؛ به گونهای که #آیتالله_خامنهای رئیسجمهور وقت در خطبههای نماز جمعه تهران، نسبت به این اقدامات موضعی صریح و علنی گرفت:
▪️«ما برای اشاعه نظرات و ایدههای سیاسی خودمان از روشهای گوناگونی که تصور میشود، استفاده نمیکنیم. نمیخواهیم به زور و با ارتباطات مخفی آرمانهای انقلاب را به ملتها تزریق کنیم»
▫️آیتالله خامنهای درباره اقدامات سیدمهدی هاشمی در مسئله افغانستان میگویند:
«ممکن است که ایشان (منتظری) در کار افغانستان رسماً نماینده نداشت اما همین سیدمهدی و اینها به پشتوانه ایشان در مسائل افغانستان دخالت میکردند.
اصلا شکلگیری اختلافات در درون شیعه و گروههای شیعه از همان زمان است. در افغانستان اینها از چند گروه یک گروه تند خشنی تشکیل دادند که حتی گفته میشد بعضیها را سر به نیست میکنند. بقیه گروهها را به کلی نفی میکردند، از صحنه خارج میکردند، جلوی کمک به آنها را میگرفتند. کارهای عجیبی داشتند.»(روایت رهبری صص١٨٣-١٨٢)
◀️پینوشت:
طالبان در ذهن جامعه ایرانی نماد تحجر و خشونت است و اقدامات غیرقابل دفاع آنها در دهههای گذشته ریشه در تفکرات التقاطی-سلفی آنها دارد. سیدمهدی هاشمی، از ارکان بیت منتظری در دهه شصت، را میتوان نسخه شیعی #طالبان دانست. او و همراهانش با انحراف از چارچوب اعتقادی-رفتاری تشیع و خارج از مدار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به نماد خشونت و تفرقهافکنی در افغانستان بدل شدند.
#افغانستان
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لبنان پس از حماسه
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه؛ به مناسبت پیروزی حزبالله در جنگ سی و سه روزه
🔸سختیهای سفر در میان محاصره هوایی و دریایی اسرائیل
🔸کشور شکستناپذیر
🔸سکوت عروس خاورمیانه
🔸لبنان؛ صورتِ زخمی نگاه پرافتخار
🔸حزبالله در قلب مردم لبنان
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بیمخ
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /۶
▫️در برابر اين هرزهگويىهاى رژيم، هرچه عاشورا و شهادت قهرمان كربلا نزديکتر مىشد، خروش تودهها فزونى مىيافت و آتش #انقلاب_اسلامى شعلهورتر مىشد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مىكرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى ٨٣ (١٣ خرداد ۴٢)بود كه حدود صدهزار نفر از توده هاى به پاخاسته مسلمان، بىعلم و كتل در حالى كه هر يک عكسى از قائد بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابانهاى تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى ارادۀ ملت بود.
◾️چند روز پيش از عاشورا، همه جا اعلام شد كه دستههاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسه «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن
خود را درباره هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند.
◽️پليس شاه كه آن روزها سر در لاک خود فرو برده بود و در مسير دستههاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمىشد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابانها يكباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و مدرسه « #حاج_ابوالفتح » را محاصره كرد و درب آن را بست و بدينوسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند!
◾️هنوز خورشيد #عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسه حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصرۀ پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد « #خمينى، خمينى » به طرف مدرسه حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترك كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف تودههاى انقلابى درآمد.
◽️دسته هاى عزادار با شعارها و نوحههاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعه فيضيه حكايت مىكرد، رو به مدرسه حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دستههايى كه از راه مىرسيد، جايى نماند.
◾️شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوجگيرى سركوب كند!و براى اين منظور «شعبان بىمخ» (چاقوكش معروف)را كه در كودتاى امريكايى ٢٨ مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دسته سينهزن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربده «جاويد شاه» به آنان حملهور شوند و عدهاى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مىكردند در اين حالت، مردم غافلگير مىشوند وگمان مىكنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مىشوند. (نهضت امام خمینی ج١ ص۴٧٠-۴۶٩)
ادامه دارد...
🔴وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقام معظم رهبری :
بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و اماننامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانهای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و اماننامه شما!(٧٩.١.٢۶)
#محرم
#تاسوعا
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db