زمینههای کشف اسرار.pdf
769.6K
📂متن کامل مقاله «زمینههای نگارش کتاب کشف اسرار و پاسخ امام خمینی به افکار انحرافی حکمیزاده»
🖊به قلم میثم عبداللهی، انتشار یافته در فصلنامه 15خرداد شماره 62
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
خاطرات همسر امام 5.jpg
637.1K
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام(۵)
✳️ خوابهای بیدار کننده (۲)
🔸خواب دیگر... دیدم مرد عربی دهانه شتر را در مقابل منزلمان گرفته است، من از منزلمان بیرون آمده و بر شتر - که به حال نشسته بود – سوار شدم و آن مرد عرب شتر را بلند کرد و حرکت کردیم در حالی که افسار شتر دست مرد عرب بود. همه فامیل: مادر، مادربزرگ، عمه، خاله و بقیه همه مرا بدرقه کردند...
🔹 خواب سوم: ... حضرت زهرا را خواب دیدم که امام حسین (ع) را به دستم داد و بسیار با مهربانی با من برخورد کرد و کاسهای از شربت برایم آورد که مادر بزرگم در تعبیر این خواب نیز باز گفت: عروس زهرا شدی ...(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام )ص42-41)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️خاطرات خودنگاشت همسر امام(۶)
◀️سکوت، علامت رضا
🔹 ... صبح بود، در زدند، آقاجانم بود، بدون اطلاع آمده بود، خیلی گرفته و ناراحت. من و خانم مامانی (مادربزرگم) با خوشرویی از ایشان استقبال کردیم. بعد از کمی استراحت شروع کرد به اینکه آقا #سیداحمد_لواسانی از قم آمده است، برای بار پنجم ... نه ماه است که این جوان را معطل کردهاید و بلاتکلیف گذاشتهاید.
🔸سید روح الله گفته است که از این مورد بگذرد. دیگر ازدواج نخواهد کرد ... او عکس داماد را هم با خودش آورده بود. آخر یکی از حرفها این بود که ما داماد را ندیدهایم... عکس را دست من داد ... پس از حرفهای پدرم من به خاطر شرم و احترامی که از پدرم میگرفتم هیچ نگفتم و سرم را زیر انداختم و مادر بزرگم ساکت ماند.
🔹... آقاجانم دست دراز کرد و شیرینی که برایش آورده بودم قطعه کوچکی از گز را در دهان گذاشت و رو به مادر بزرگم کرد و گفت: به خاطر رضایت شما دهنم را شیرین میکنم. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص44-43)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ فتوای کمتر دیده شده میرزای شیرازی در حمایت از #کالای_ایرانی
◀️سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی
🔹شیخ فضلالله نوری در سال ۱۳۰۶ قمری، چندی پیش از قیام #تحریم_تنباکو، با ورود اجناس و کالاهای خارجی به ایران نظیر قند، احساس خطر میکند و سؤالی را تحت این عنوان که «تکلیف مسلمانان نسبت به مصرف کالایی نظیر قند و... که از بلاد کفر (یعنی فرنگستان) وارد بازار ایران میشود، چیست؟»
🔸از محضر بزرگ مرجع شیعه حضرت #آیتالله_میرزای_شیرازی، میپرسد تا ایشان را متوجه ورود کالای خارجی به کشور نماید. #میرزای_شیرازی نیز در نامهای مفصل پاسخ میدهد: «در خصوص مفاسد ورود اجناس و کالاهای بلاد کفر به سرزمین ایران، همیشه ملتفت به آن بودهام و زیادهروی در این امر را مایهی خرابی دین و دنیای مسلمانان میدانم و از اهتمام شما در تهیهی دفع آنها زیاد مسرور شدم...» شیخ فضلالله نیز این #استفتاء را در سراسر ایران گسترش داده و علمای بلاد را متوجه این امر میکند.(تاریخ تحولات سیاسی ایران، ص۱۷۴)
🔻پی نوشت:
رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت این فتوا می گویند:
همه میدانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمیدانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علمای شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچکس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سیاست و روشنفکران کمکشان نکرد!(۱۳۷۰/۱۲/۱۴)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ عامل پیروزی در برابر استبداد در بیان رهبر معظم انقلاب
◀️سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی
🔹ما در طول تاریخ تشیع، به خاطر #عدم_آگاهی_علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ به خصوص در دویست سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و #استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان #سیاست_جهانی شدند و به #کشورهای_اسلامی تعرض کردند.
🔸هرگاه ما عالِم دین و تقیّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل #میرزای_شیرازی و #شیخ_انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم؛ ولی آنجا که قدری غفلت و ناآگاهی در کار بوده است، ضرر میکردیم، که آن ضرر، به یک نفر و یک حوزه و یک مجموعه و یک شهر و یک سال و چند سال محدود نمیشد؛ بلکه در برخی موارد اثرش تا پنجاه سال تمام، جامعهی اسلامی را تحت فشار قرار میداد.
دیگر نباید تسلیم ناآگاهیها شویم. باید آگاهی و #بصیرت را در خودمان تقویت کنیم.(۱۳۶۸/۰۴/۲۰)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
◀️تمجید #ملک_فیصل سعودی از پهلوی به خاطر جدایی بحرین
🔹جدا شدن بخشی از کشور در اثر جنگ و هجوم خارجی در طول تاریخ سابقه داشته است اما اینکه پادشاه یک کشور با دست خود بخشی از کشورش را بذل و بخشش کند کمتر اتفاق افتاده است.
🔸جدایی بحرین از ایران یکی از نمادهای بیغیرتی پهلوی دوم است. او بخشی از کشور را از دست داد که سندی از این اقدام ننگین را مشاهده میکنید.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ نهضت آزادی و سازمان منافقین
◀️به مناسبت ۲۷اردیبهشت سالگرد تاسیس نهضت آزادی
🔹 سران نهضت آزادی به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس، پس از بررسی سه جریان ملی، مارکسیستی و اسلامی، سازمان [مجاهدین خلق] را مولود تحولات درونی نهضت آزادی تلقی کردند:
مجاهدین خلق نیز مولود همین جریان اسلامی هستند. اول مجاهدین خلق، مجاهدین شهید و بزرگی چون حنیف نژادها وسعید محسن ها و ناصر صادق ها و رضایی ها، اعضای فعال نهضت آزادی ایران بودند.( بیستمین سالگرد نهضت آزادی ایران، ص۲۲)
🔸بازرگان در همین سال در جای دیگر درباره سازمان این گونه می آورد:
مجاهدین خلق؛ شما #فرزندان_نهضت_آزادی هستید. در سال ۱۳۴۴ که در زندان بودیم به دنیا آمدید و راه خود را در پیش گرفتند؛ بدون آن که از خانه فرار کرده یا اخراج شده باشید. مبانی فکری و تعلیمات اولیه شما را کتابها و بحث و تحلیلها و تجربیاتی که از نهضت گرفتید تشکیل میداد. "( روزنامه میزان، ۱۳۶۰/۲/۱۲ سرمقاله به قلم مهدی بازرگان)
🔹 از قرائن و صحبت های سران مجاهدین خلق و نهضت آزادی و شخص مهندس بازرگان برمی آید و همگان نیز اتفاق دارند که بنیانگذاران سازمان مجاهدین از اعضای آزادی بودند.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️خاطرات خودنگاشت همسر امام (۷)
◀️در مراسم خواستگاری رسمی بر من چه گذشت
🔹... چیزی نگذشت که آقا #سیداحمد و داماد و دو برادرش آقای پسندیده و آقای #هندی راهی تهران شدند، شب اول رمضان بود. از زنهای طایفه داماد خبری نبود چرا که خانم آقای #پسندیده و همشیره داماد، هر دو وضع حمل کرده بودند و نمیتوانستند سفر کنند و مردها هم معطل نشده بودند... که خود داستانی بود!
🔸... روز دوم ورود آقایان بود که پدر و مادرم کارگرشان آقا ذبیح الله را عقب من فرستادند که امشب میهمان داریم بیایید ... برای رفتن به منزل پدرم مهیا شدم. من هیچگاه تنها از منزل بیرون نمیرفتم، با کارگرمان یا به اصطلاح آن روز «نیمچه خانم» با من همراه میآمد.
🔹وارد که شدم فهمیدم قضیه از چه قرار است نمیدانم چه بگویم، چه حالی پیدا کردم ! با بهت زدگی بیاختیار نشستم، هر یک از اهل خانه میآمدند مرا نگاه میکردند و میرفتند و همه منتظر بودند که چه عکسالعملی از من سر میزند ...(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 52-50)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️آمریکایی ها چگونه به #تاسیس_اسرائیل راضی شدند؟
🔸روز 15 می در تاریخ فلسطین با نام «#یوم_النکبة»شناخته می شود. این تاریخ، روزی است که در سال 1948 صهیونیست ها رسما تأسیس دولت مجعول «اسرائیل» را در آن اعلام کردند. به وجود آمدن این غده سرطانی یک حادثه اتفاقی نبود بلکه از نیم قرن پیش از این اتفاق، برای آن برنامه ریزی شده، مقدمات به وجود آمدن آن توسط استعمارگران قرن19 و 20 فراهم شده بود.
🔹همانگونه که در اسناد آمده است امریکا به عنوان یک دولت که ضامن امنیت و منافع ملی امریکا باشد، با تشکیل دولت یهود مخالفت بود و مصداق بارز آن در مواضع سران ستاد مشترک و وزیر خارجه و سازمان سیا به هنگام تصمیمگیری ترومن برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در سال 1948، کاملاً آشکار است و سخنان لوی هندرسون، دین آچسون، هنری اف گرادی به عنوان مسئولین دولتی ایالات متحده در تاریخ مضبوط است. ولی اینکه چه شد که تنها پس از 11 دقیقه این رژیم اشغالگر از سوی ایالات متحده به رسمیت شناخته شد، داستانی است که شبیه آن را باید به هنگام صدور اعلامیه بالفور مرور کنیم.
🔹ویلسون رئیسجمهور وقت ایالات متحده به همان قدر به صهیونیسم کممیل بود که یهودیان ایالات متحده. پس در اینجا دو محور باید فعال شود اول دولتمردان امریکایی و دوم لابی یهود در این کشور.
🔸انگیزه اصلی انگلیس برای صدور اعلامیه بالفور کشاندن سرمایه یهودیان به صحنه جنگ جهانی اول با مدیریت دولت امریکا بود و ویلسون این را دریافته بود و به نیات انگلیس در حمایت از صهیونیسم شک داشت. او نسبت به فلسطین یهودی متقاعد شده بود اما فلسطین انگلیسی را قبول نداشت. از سوی دیگر نمیخواست فلسطین یهودینشین را با اولویتهای صهیونیستهای امریکایی منطبق سازد
🔹این فضا منجر به تردید ویلسون گردید که گلهمندی صهیونیستهای امریکایی را فراهم ساخت. ولی لابی یهود از پیش فکر این احتمال را کرده بود.
🔸ساموئل آنترمایر یهودی اشکنازی ساکن در امریکا تنها مدت اندکی پس از انتخاب ویلسون به عنوان رئیسجمهور ایالات متحده در سال 1913 طی یک ملاقات با او، حاضر شد حقالسکوت زنی که مدعی داشتن رابطه نامشروع با ویلسون به عنوان استاد در دانشگاه پرینستون را داشته است، بپردازد و در عوض در قبال این حقالسکوت سنگین، فرد مورد نظر آنترمایر را به عنوان ریاست دیوان عالی ایالات متحده منصوب نماید. این فرد کسی جز لوئیس براندیس رئیس کمیته اجرایی امور صهیونیسم در ایالات متحده نیست که در سال 1916 در این پست گمارده میشود.
🔹یک سال بعد ماشین جنگی روچیلدها به خاطر پیشنهاد صلح آلمان با شدت هر چه تمام در امریکا به تکاپو افتاده است و تبلیغات ضد آلمانی را در سراسر رسانههای گروهی امریکا منتشر میکند. این شرایط رئیسجمهور را مجبور میکند تا تحت اوامر قاضی یهودی دیوان عالی کشور، یعنی لوئیس دمبیتز براندیس از وعده خود به رأیدهندگان عدول کرده و در تاریخ ششم آوریل، امریکا را درگیر جنگ اول جهانی نماید؛ لرد کاوندیش هم در این مورد اعتقاد دارد که دولت انگلیس بر این باور بود که صهیونیستها تا حدودی در انجام این اقدام دخالت داشتهاند... در اواخر همین ماه آرتور بالفور به ایالات متحده سفر میکند تا نسبت به اجرای اقدام بعدی زمینه لازم را فراهم کند. دیدار او هم با یهودیان و هم با لوئیس براندیس تدارک دیده شده بود
🔸سوکولوف تاریخنویس صهیونیست نقش لوئیس براندیس را ستوده و عده زیادی، از نفوذ فراوان او بر رئیسجمهور میگویند و او را اولین یهودی متنفذ در کاخ سفید برمیشمارند. براندیس پس از سفر بالفور هم در متقاعد کردن یهودیان و هم لابی در کاخ سفید نسبت به اعلامیه بالفور نقش محوری داشت اگرچه برخی از این مخالفتها کماکان در یک سطح قابل توجهی وجود داشت.
🔹 ماکس نوردو و از بنیانگذاران صهیونیسم، یهودیان امریکا را تنها امید صهیونیسم میداند. و نوآمی کوهن نویسنده برجسته تاریخ یهود تولد اسرائیل در سال 1948 را بدون حمایت مالی و فشار سیاسی یهودیان امریکا امکانپذیر نمیدانست در واقع اعلامیه بالفور را میتوان هزینهای در نظر گرفت که لندن آماده پرداخت آن بود تا از این طریق یهودیان امریکا را متقاعد کند که با استفاده از نفوذ خود، ایالات متحده را وارد جنگ کنند و همچنین یهودیان روسیه را به متفقین وفادار نگاه دارند. )اسرائیلیات تاریخی، علیرضا سلطانشاهی، صص ۲۷۳-۲۷۲)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️خاطرات خودنگاشت همسر امام (۸)
◀️تنها آراستگی داماد، اتکا به نفس
🔹... مادر و خواهرانم اصرار داشتند که من داماد را ببینم با خود میگفتم چه ببینم و چه نبینم همین است که هست ولی آنان اصرار داشتند...
🔸با خود فکر میکردم آنکه آن همه اصرار دارد حتماً خود را آراسته و لباس خوب پوشیده است ولی با کمال تعجب او را سیدی ساده و بیآلایش، دارای عمامه، قیافهای معمولی معمولی، لاغر، زرد رنگ، سبزه و عبایی کهنه، تو گویی میهمان ما برای مجلس درس مهیا شده بود نه مجلس خواستگاری با دختری با آن خصوصیات، آن هم بعد از از ماهها اصرار و انکار، تنها چیزی که به راحتی میشد در سیمای داماد یافت، اتکاء به نفس بود و بس.
🔹پنداری همه چیز را هیچ میانگاشت و این را به راحتی میشد فهمید ... نه قدرت نه گفتن داشتم و نه قدرت «آری» . درست یادم است که زانوهایم را در بغلم گرفته بودم و در کنار اتاق مظلومانه نشسته بودم، نمیدانم چه فکر میکردم ...(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی ( همسر امام ) ص 53-52)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
کارنامه نهضت.jpg
2.48M
📸اطلاعنگاشت «گذری بر کارنامه نهضت آزادی از تأسیس تا انحلال رسمی»
◀️به مناسبت 27اردیبهشت؛ سالروز اعلام موجودیت
🔹نهضت آزادی ایران نام یکی از احزاب سیاسی است که 27اردیبهشت1340 اعلام موجودیت کرد. این حزب که در پیوستگی آشکار با #جبهه_ملی و شخص محمد مصدق بود در مقاطع مختلف سیاسی حضور داشت.
🔸احزاب مختلف سیاسی همواره در تلاش بوده و هستند که کارنامهای غلوآمیز از فعالیتهای خود ارائه کنند که #نهضت_آزادی نیز از این آفات مصون نبوده است. گذری اجمالی بر کارنامه نهضت آزادی از تأسیس تا انحلال ما را به شناخت دقیقتری نسبت به این حزب میرساند. کارنامهای که سکوت در قبال قیام خونین 15خرداد ملت ایران در خود دارد و از دل این حزب گروهک تروریستی مجاهدین خلق به وجود آمد و 30بهمن1366 در پاسخ امام به نامه وزیر کشور عدم رسمیت این حزب اعلام شد.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ چرا بازرگان منافقین را فرزندان خود خواند+ سند
🔹در دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ مقالهای از مهندس مهدی بازرگان در روزنامه میزان به چاپ رسید که واکنشهای فراوانی را برانگیخت.
🔸حتی عنوان مقاله مناقشاتی را در پی داشت: «فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم» از یک سو خطاب به رجوی و اعضا و هواداران وی و از سوی دیگر خطاب به جوانان حزب اللهی و طرفدار نظام.
◀️مهدی بازرگان بدون در نظر گرفتن انحرافات آشکار مجاهدین خلق این گروهک تروریستی را با جوانان جان بر کف انقلابی و حزباللهی یکی کرد و با زبانی منافقانه نوشت:
🔹 «به هر دو شما، سازمان مجاهدین خلق و به گروهها و نهادهایی که عنوان مکتبی اختیار کردهاید، فرزند می گویم و هر دو را برادر همدیگر میدانم»
🔸بازرگان در ادامه مجاهدین خلق را فرزندان نهضت آزادی خوانده خطاب به آنان نوشت:
«مجاهدین خلق، شما فرزندان نهضت آزادی هستید، در سال ۱۳۴۳ که در زندان بودیم به دنیا آمدید و راه خود را پیش گرفتید، بدون آن که از خانه فرار کرده یا اخراج شده باشید.»
البته بازرگان برای اینکه فرزندانِ تروریست خود را از مظان اتهام نجات دهد جوانان انقلابی را هم منحرف و التقاطی نامید و در فرار رو به جلو گفت:
🔹«اگر مجاهدین خلق التقاطی هستند، و معتقدات اسلامی و انقلابی خود را اصرار دارند بر مبنای اصول مارکسیسم بنا نمایند و درخت ایدئولوژی آنها ریشه مارکسیستی دارد، درخت ایدئولوژی شما هم میوههای مارکسیستی دارد، زیرا که اهل قهر و انتقام و انهدام هستید که به هیچ وجه با روح اسلام دمساز نیست و عناد خاص با سود و مدیریت خصوصی داشته اگر دستتان برسد هر چه سرمایه و مالکیت و معامله است از بین برده، کشور را یکسره ملی، یعنی دولتی میکنید.»
🔻بازرگان در بخش دیگری از سرمقاله خود با تعریف از مجاهدین؛ انقلابیها را منحرف میخواند و مینویسد:
🔸«مجاهدین عده قلیل نیستند و نفوذ عجیب در دختر و پسرهای دانشآموز و دانشجو و در مدارس دارند. مکتبیها نیز هم فراواناند هم فداکار، متشکل و مجهز و ستون فقرات انقلاب. منحرف هستید اما نه منافقید، نه مرتجع و نه مزدور اجانب. اصلا این چه حرفی است که هر کس با ما اختلاف داشت بجای آنکه بگوییم در اشتباه یا خطاکار است، بگوییم مزدور دشمنان است.»(روزنامه میزان، 12اردیبهشت1360)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.