📸سند اقدام استعماری رضاخان در #متحد_الشکل_کردن لباس و مقاومت روحانیت
🔹از جمله اقدامات رضاخان در جهت اهداف استعمار انگلیس برای #تضعیف_نهاد_روحانیت باید به اتحاد شکل لباس و صدور تصدیق با شرایط خاص برای روحانیون اشاره کرد. در راستای این سیاست در گام اول همهی روحانیون به استثنای محدثین و علمایی که اجازهی روایت به دست آورده بودند میبایست از قانون اتحاد لباس پیروی کنند.
🔸سند بالا نشان میدهد که روحانیون در مقابله با این خواستهی #نامشروع رضاخان مقاومت کرده و حکومت مجبور به تجدید نظر در دادن جواز به معممین شده است. در بخشی از این سند میخوانیم: «ائمهی جماعت آنهایی که حقیقتاً دارای محراب[هستند] و استمراراً به ادای فریضه اشتغال دارند و شهربانی داشتن محراب و استمرار را تصدیق نماید و معمّر هم باشند، میتوان جواز داد، بقیه باید تغییر لباس بدهند.». صدور مجوز برای روحانیون و افزایش سختگیری علیه نهاد روحانیت از مواردی است که عداوت شدید رژیم پهلوی و اربابان خارجی آنها نسبت به اسلام را نشان میدهد.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️اولین #بیانیه_سیاسی امام خمینی چه تاریخی بود؟
◀️بیانیه #قیام_للّه امام خمینی/15اردیبهشت1323
🔹در حالی که تبلیغات مسموم علیه اسلام و روحانیت و حوزه های علمیه، سعی داشت در سطح وسیعی مردم را از اصول راستین اسلام دور نماید، حضرت امام خمینی (قدس سره) در 15 اردیبهشت ماه سال1323 هجری شمسی (11 جمادی الاول1363) در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کرد. این بیانیه نشان میدهد که امام قدس سره الشریف مدتها پیش از دهه چهل به دنبال برپایی حکومت الله و نظام اسلامی بودهاند و از این حیث بیانیهای تاریخی و بسیار مهم تلقی میشود.
🔸قال اللَّه تعالی: قُلْ إنَّما أعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنیٰ وَ فُرادیٰ
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین موعظه هایی است که خدای عالم از میانة تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.
🔹قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه های گوناگون عالم طبیعت رهانده
🔸قیام للَّه است که موسای کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آن ها را به باد فنا داد..
🔹قیام برای خداست که خاتم النبیین(ص) را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت..
🔸خودخواهی و #ترک_قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.
🔹 قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند.
🔸قیام برای شخص است که یک نفر بی سواد[رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند.
🔹قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده.
🔸قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده.
🔹قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد کرده و نَفَس از هیچ کس در نمیآید.
🔸قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زن های عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید.
🔹قیام برای نفع های شخصی است که روزنامه ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه ها را که از مغز خشک رضا خان بی شرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند.
🔸قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
🔹هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حق پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطن خواه! ای وطن خواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه #اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع های شخصی کرده تا به همه سعادت های دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.
🔸امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای #قیام_اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دست خوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟
🔹.. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمع آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی میشد، همه یک دل و جهت از تمام کشور قیام میکردند.
🔸شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بی دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زدهها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان، روزگارتان سخت تر شود.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️دهم رمضان سالروز وفات #ام_المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
🔸جناب خدیجه #دوران_رنج و سختی های پیغمبر را تحمل کرد، نفس ایمان آوردن به پیغمبر که اولین کسی که ایمان آورد...
خود این یک #امتیاز_بزرگ و یک ارزش بسیار بالا است، آسان نیست عبور کردن و صرف نظر کردن از عقایدی که انسان ها با آن ها سال های متمادی زندگی کرده آسان نیست.
(پیام مقام معظم رهبری به همایش ملی صدف کوثر/ 2دی1395)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸بخشی از پیام قیام لله امام خمینی قدس سره الشریف
قیام برای شخص است که یک نفر #بی_سواد[رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند.
قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر #کودک_خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده.
«بخشی از پیام ۱۳۲۳/۲/۱۵ امام خمینی به مناسبت قیام لله»
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸سلسله عکسنوشتههای خاطرات خودنوشت همسر امام
⚫️در ایام وفات أمالمؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها
🔹 #بانو_خدیجه_ثقفی در سال ۱۲۹۲ در یک خانواده اهل علم متولد شد و در 14فروردین 1309 سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) زندگی مشترک خویش را با امام خمینی قدس سره الشریف آغاز نمود و بعد از دو ماه زندگی مشترک در تهران به قم منتقل شدند و تا سال 1343؛ سال تبعید امام به ترکیه در قم زندگی کردند و در عراق به ایشان پیوستند.
🔸ایشان در طول سالیان مبارزه؛ سختیهایی که ناشی از زندگی با شخصیتی مجاهد همچون امام قدس سره الشریف بود را تحمل کرده و در تاریخ 1فروردین1388 رحلت نمودند.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام/1
◀️زندگی در یک محیط مرفه
🔹من از طفولیت پیش مادر بزرگم دختر میرزا هدایت الله و زن خازن الممالک که نامش خانم مخصوص بود بزرگ شدم. او ثروتی سرشار و دارای املاک فراوان ... بود. زندگانی پرزرق و برق و بریز و بپاش و ولخرجیهای عجیب و غریب و مرفه داشت ...
🔸بیشتر لباسهای من و همیشه کفشهای من خارجی بود.. من همیشه کفش شیک «گیو» میپوشیدم که قیمتش در آن زمان 6 تومان بود. همیشه چادر سرم اطلس بود... من وقتی در کوچه بودم هر چیزی اراده میکردم فوراً خریده میشد هر چه بود و هر چه قیمت داشت. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص(11-12 و 16)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻اعتراف سرکرده منافقین به قتل #شهید_شریف_واقفی
🔴به مناسبت سالروز شهادت مرحوم شریف واقفی
🔹مرحوم شریف واقفی یکی از هزاران قربانی جنایات سازمان مجاهدین خلق بود. «فرزندان عزیز آقای #بازرگان» در طول حیات ننگین سازمانها خیانتها و جنایات بیشماری را مرتکب شدند. آنها حتی به اعضای ردهبالای سازمان خود نیز رحم نمیکردند و در صورت مشاهده کوچکترین گرایش اسلامی فرد مورد نظر را ترور میکردند.
متن زیر بخشی از اعترافات سرکرده منافقین به جنایت خونین سازمان منافقین و شهادت مرحوم شریف واقفی است:
🔸«نام خائن شماره ۱ مجید شریف واقفی، فارغ التحصیل رشته برق دانشگاه صنعتی بود. او در اوایل سال ۴۸ به سازمان پذیرفته شد... او مدت های مدیدی چهره واقعی ضد خلقی خود را به اعتبار وجود برخی معیارهای نادرست در سازمان پوشانده بود و از این نظر توانسته بود به مدارهایی از مسئولیت ارتقا یابد.
🔹اما بالاخره على رغم همه سال هایی که واقعیت وجودی خود را، انگیزه های ناسالم خود را پوشانده بود و علی رغم همه کوشش های مذبوحانه اش برای فرار از انتقاداتش بالاخره لبه تیز مبارزه #ایدئولوژیک را بالای سر خود و ضعف ها و نارسایی های عمیق ایدئولوژیک خود دید.
🔸او در ظاهر انتقادات خود را قبول نمود و حتی به طور کتبی تحلیل هایی از انگیزدهای ناسالم و ضعف های عمیق خود به عمل آورد(البته سازمان هیچگاه دهها انتقادی که برایش آشکار شده بود و کتبا آن را نوشته بود برای خوانندگان خود رو نکرد که بالاخره معلوم گردد دورو و دروغگو کیست) و از این نظر قرار شد با خلع تمام مسئولیت هایش به کار تودهای برود؛ اما در بطن، او نه تنها حاضر نشده بود با ضعفها و نارساییهای عمیق ایدئولوژیک و انگیزههای ناسالم خود که طی ماهها کار توضیحی برایش آشکار شده بود مبارزه کند، بلکه با اتخاذ بدترین شیوه خائنانه در صدد پیدا کردن موقعیت مناسبی برای ضربه زدن به سازمان و منحرف کردن مسیر انقلابی آن برآمد...
🔹او که تا دیروز چون ماری افسرده از زخم های شمشیر تیز مبارزه ایدئولوژیک نیش های مسموم و زهرآگین خود را در پس ده ها انتقاد از خود، پنهان کرده بود یک باره به تکاپو افتاد. با چند تن از عناصر متزلزل و کسانی که در همان مراحل اول مبارزه ایدئولوژیک تصفیه شده بودند، تماس برقرار کرد و با اغوای آنان در صدد برآمد برای خود دار و دستهای تهیه ببیند...
🔸او بالاخره بعد از چهار ماه توطئه خائنانه علیه سازمان موفق می شود دو نفر از افرادی که یکی از آنها به طور کامل از سازمان اخراج شده بود (خائن شماره ۳ و نفر دیگر که مراحل انتقادی خود را می گذراند (خائن شماره ۲) و یک نفر دیگر را به طور بینابینی (به نام مستعار AZ) با خود همراه سازند. به هر حال آنها مسلما نمی توانستند برای مدت طولانی از پشت بر ما خنجر بزنند. مچ آنها بزودی گرفته شد و راز خیانتهای ۴ ماهه آنان از پرده بیرون افتاد. از طرف سازمان، خائن شماره ۱(شریف واقفی) و خائن شماره ۲(مرتضی صمدیه لباف) محکوم به اعدام شدند.
🔹 با اعدام خائن شماره ۱ او به سزای خیانتهایش رسید در حالی که خائن شماره ۲ توانست از مهلکه جان سالم به در ببرد اما به چنگ پلیس افتاد...»(شوریدگی در تذبذب،سیدحمید روحانی، ص ۱۵۷_۱۵۶)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 منادی حکومت اسلامی
⚫️به مناسبت سالگرد وفات مرحوم آیتالله #سیدعبدالحسین_لاری
«مرحوم سید عبدالحسین لاری چهرهی برجسته و ممتازی بود که در حدود صد سال قبل، در استان فارس و به کمک عشایر غیور و دلیر این استان، مبارزات خودش را شروع کرد؛ با سلطهی انگلیسها مبارزه کرد؛ برای استقرار نظام قانونی و مشروطیت مبارزه کرد؛ برای تشکیل حکومت اسلامی مبارزه کرد.»(1387/2/11)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
عبدالحسین نجفی.jpg
3.01M
📸 اطلاعنگاشت «آیتالله سیدعبدالحسین نجفی لاری از منظر مقام معظم رهبری»/ با کیفیت
⚫️به مناسبت سالگرد وفات مرحوم آیتالله #سیدعبدالحسین_لاری
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ شیوه برخورد سازمان مجاهدین با اعضایی که #ایدئولوژی_الحادی_سازمان را نمی پذیرفتند
🔻اعتراف سرکرده منافقین به قتل #شهید_شریف_واقفی/2
🔹سازمان مجاهدین خلق نامی آشنا برای ایرانیان است و جنایات آنان فراموششدنی نیست. این سازمان در ابتدا رنگ و بوی اسلامگرایی به خود گرفته و بسیاری از شخصیتهای متعهد به اسلام را فریب داده بود اما در نهایت نفاق را کنار گذاشت و در سال 1354 طی بیانیهای بلند تغییر ایدئولوژی خود را اعلام کرد و اعضای سازمان را که تغییر ایدئولوژی ندادند و به مذهب پایبند ماندند یا به اعدام محکوم کردند یا از خانه تیمی بیرون راندند تا به چنگ پلیس شاه بیفتند.(شوریدگی در تذبذب، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، ص 133)
شریف واقفی یکی از سازمانیها بود که به مذهب پایبند ماند و در این راه کشته شد. بخش اول اعترافات قاتل وی را منتشر کردیم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1366
◀️و اینک بخش دوم:
«..رفقای مارکسیست-لنینیست سازمان، قبل از تصفیه سایر افراد، در اقلیت آشکار بوده اند و این امر، مسأله تصفیه رفقایی که ایدئولوژی جدید را نپذیرفته اند.مورد ایراد شدید قرار میدهد. این کار عملا چیزی نیست جز تصفیه مخالفین- یعنی اکثریت - توسط یک اقلیت کوچک... رفقای مجاهد با اتخاذ این علی رغم خواست خود، کمکی به تبلیغ کمونیسم و نشان دادن محتوا وشبوة کمونیستها نکرده اند..
🔸در شرایط وحشتناک و خفقان ایران، در حالی که اعضا و سازمان های انقلابی با از دو سه نفر از رفقای سازمانی خود را نمی شناسند... تصفیه این مبارز از سازمان بدون کمک به ایجاد #آلترناتیو برای فعالیت های آینده و حفظ آنها از دسترس پلیس، خطای بسیار عظیمی است که هیچ انسانی نمی تواند از تجسم آن متأثر و خشمناک نشود...
🔹.. به کجای جنبش کمونیستی لطمه وارد می آمد اگر رفقای رهبری سازمان با آشنایی که به همه افرادی که تغییر ایدئولوژی را نپذیرفته بودند داشتند به آنها کمک می کردند تا در نوعی ارتباط سازمانی با هم قرار گیرند و از این طریق تشکیل عناصر ضد رژیمی حفظ می شد؟!..
🔸... #مجید_شریف_واقفی در تصویری که خود مجاهدین ارائه می دهند، انسان مبارزی بوده است که به خاطر ایدئولوژی و اعتقاد خود مبارزه می کرده و می خواسته است که از امکانات که سازمان در اختیارش گذاشته بوده - سازمانی که او خود در فعالیت ها و امکان سازی هایش شریک بوده - به خاطر سازماندهی بر مبنای ایدئولوژی خود و مبارزه علیه رژیم استفاده کند.
🔹عدم توافق ما با ایدئولوژی #شریف_واقفی ذره ای از قضاوت ما مبنی بر بشدت نادرست و وخامت آمیز بودن عمل سازمان مجاهدین، نمی کاهد، این حق هر مبارزضد رژیمی است که بر اساس بینش و اعتقادات خود مبارزه کند و اعتقادات دیگری را بپذیرد...(شوریدگی در تذبذب، سیدحمید روحانی، ص ۱۸۰-۱۷۹)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️آیا امام خمینی بعد از #ماجرای_فیضیه مرحوم کمالوند را به دیدار شاه و علم فرستادند؟
⚫️به مناسبت ایام وفات مرحوم کمالوند
🔸دومین دیدار آیت الله کمالوند که هم با اسدالله علم نخست وزیر بوده و هم با شاه، در اواخر فروردین ۱۳۴۲ انجام شده است.
🔹در روز ۲۰ فروردین ۴۲ ساواک گزارش داده است که در خرم آباد شایع بود که مشارالیه به پیشگاه همایونی شرفیاب شده. در بروجرد نیز این شایعات وجود دارد.»
🔸ساواک در روز ۱۱ اردیبهشت نوشته است که « مشارالیه در خرم آباد شایع نموده است که آقای علم نخست وزیر، در تهران ایام عید، منزل اینجانب آمده و مرا به حضور اعلی حضرت همایونی برده است که رابطه حسنه بین آقای خمینی و دولت برقرار نمایم. به طوری که وی گفته است آقای خمینی نظر موافق نشان نداده است.»(آیت الله کمالوند به روایت اسناد ساواک، ص۶۰)
🔹نکته مهمی که درباره دیدار آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر وجود دارد آن است که امام خمینی این بار، حاضر نشد تا آیت الله کمالوند را قبل از دیدارش با شاه و نخست وزیر، به حضور بپذیرد و در واقع واسطه گری سران رژیم پهلوی، برای تلطیف فضای موجود بین رژیم و روحانیت را نپذیرفتند.
اما علت اینکه امام این بار وساطت آیت الله کمالوند را نپذیرفتند چه بود؟
🔸با دقت در فضای این دیدار می توان گفت که دیدار دوم آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر، بعد از ماجرای حمله نیروهای رژیم به مدرسه فیضیه در روز ۲ فروردین ۴۲ بوده است و به همین دلیل امام حاضر نشده است که این بار وساطت آقای کمالوند را بپذیرد خمینی به صراحت به این نکته اشاره کرده است.
🔹علی نخعی (افصح المتكلمين) در دیداری که با امام خمینی در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۴۲ داشته از امام پرسیده است که «از آنجایی که شنیده ام آقای حاج آقا روح الله کمالوند را اعزام فرموده بودید، دیدن نخست وزیر (اسد الله علم)، راه عملی یافته و ترمیمی بدهند، دلخوش شدم و می خواستم عرض کنم محققا اقدام به صلح و اصلاح حضرت عالی با دولت، خیلی به موقع است.»
🔸 امام خمینی در جواب نخعی می گوید که درباره آقای کمالوند هم، ما ایشان را اعزام نکرده بودیم؛ بلکه آقای کمالوند را دولت طلبیده بوده است؛ و تلفنی از ما استجازه کردند که در سر راه، اول به قم بیایند. در جوابشان عرض کردم مطلقا راضی به آمدنشان نیستم مادامی که این دولت علم مصدر کار است، داخل هیچ قسم مذاکره صلح و مصالحه نخواهیم شد؛ و تن به چنین صلح و اصلاحی نخواهیم داد؛ و دلیلی هم محض اصلاح حاضر نمی بینیم؛ مگر ما چه کرده بودیم که مستحق قلع و قمع عليل النفسهایی امثال ایشان باشیم.(صحیفه امام، ج۱، ص۱۹۲)
🔻سخن امام حاوی چند نکته مهم است:
۱- اینکه امام با صراحت می گوید که آقای کمالوند را ما اعزام نکرده بودیم. یعنی نماینده ما نبود و دولت ایشان را طلبیده بود
۲-امام سخن از دیدار با دولت کرده اند نه شاه
۳- امام علت #استنکاف از هر گونه مصالحه با دولت را ، برخورد بد دولت با روحانیت ذکر کرده اند به طوری که تماس روحانیت با نخست وزیر، به معنی انتحار روحانیت خواهد بود. چرا که در واقعه حمله به مدرسه فیضیه دولت نهایت دشمنی و کینه اش را با اسلام نشان داده است و دوستی با آن به معنای عدم اساس اسلام است.(نقدی بر مدخل«خمینی، روح الله» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ص۴۶-۴۵)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 تصویر اختصاصی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از حضور حضرت امام خمینی و شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله کمالوندی/ 18اردیبهشت1343
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️بهره مندی #غلامرضا_پهلوی از رانت ملوکانه+ سند
◀️به مناسبت 17اردیبهشت؛ سالمرگ #غلامرضا_پهلوی فرزند رضاشاه
🔹 اعضای خانواده پهلوی عموما از مسائل سیاسی بی اطلاع بودند و تمایلی برای ورود به عرصه سیاست نداشتند و به دور از جریانات سیاسی به مسائل اقتصادی اعم از فعالیتهای سرمایه گذاری در شرکتهای خارجی و ایرانی، شهرک سازی، ایجاد کازینو"، تأسیس شرکتهای تجاری و بازرگانی و خلاصه هر فعالیتی که جنبه سودآوری داشت می پرداختند و خلاصه در اغلب فعالیتهای اقتصادی کشور جای پای خانواده پهلوی دیده می شد. محمدرضا نیز از این موضوع ناخشنود نبود.
🔸 شاید دلیل رضایتش این بود که فعالیت اعضای خانواده اش در امور اقتصادی باعث شود آنها همواره از فعالیتهای سیاسی دور باشند و به این ترتیب معارضی برای تاج و تخت خود حس نکند و همواره به عنوان حاکم بلا منازع و مقتدر باقی بماند.
🔹یکی از وجوه مشخصه خانواده پهلوی عدم تمكين آنان در مقابل #قانون بود؛ حتی اگر خود آن را وضع می کردند. این عدم تمکین به طرق مختلف ظاهر میشد. یکی از این طرق، استفاده آنان از نفوذ خود برای تفکیک زمینهایی است که بنا به عللی غيرقابل تفکیک اعلام میشد. به طور مثال، زمینهای وسیع #علی_آباد که تعلق به #توران_سلیمانی و غلامرضا پهلوی داشت از نظر شهرداری خارج از محدوده شهر #تهران تشخیص داده شده بود.
🔸در پی این قضیه غلامرضا از شاه برای حل این مشکل استمداد می جوید:
🔻جان نثار در سال ۱۳۴۵ در صدد برآمدم با رعایت اصول شهرسازی مدرن شهری مانند کوی نهم آبان و #نازی_آباد به وجود آورم. ... استدعا دارم امر و مقرر فرمایید #شهرداری_تهران با توجه کامل به تمام خصوصیات نقشه و گزارش تفصیلی پیوست، این اراضی را که بدون منطق پس از تحصیل مجوز قانونی با اضلاع منکسره خارج از محدوده تشخیص داده اند جزو محدوده شهر قرار دهند که علاوه بر جلوگیری از خسارات وارده به جان نثار موجبات آسایش سایر مردم ساکن این منطقه را فراهم سازند که مرفه الحال [و] دعاگو آی] ذات مقدس ملوکانه باشند.
🔹در نهایت ، تلاش غلامرضا به نتیجه می رسد و موافقت برادر تاجدار خود را به دست و زمینهای وی و مادرش از قوانین جاريه مملکت مستثنی می شود:
«اقداماتی که شده و انشاء الله به نتیجه خواهد رسید مقرر گردید اراضی تو و حضرت علیه را از مقررات کنار بگذارند و روی آن برگ تفکیکی صادر نمایند» (خاندان پهلوی به روایت اسناد، ج ۴، ص۳۵)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸هزینه سرسامآور جشن عروسی غلامرضا پهلوی
🔹در زمانی که مردم ایران در سختیهای اقتصادی فراوانی به سر میبردند؛ خاندان پهلوی هزینههای گزافی را صرف بریز و بپاشهای فامیلی میکردند.
🔸ریز مخارج سرسامآور این جشن اشرافی در سند بالا آمده است.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام/2
◀️ماجرای خواستگاری
🔹... امام تا بیست و شش سالگی در #قم به تنهایی مشغول تحصیل بود و به همان مقدار پولی که از خمین برایش میرسید قناعت میکرد و شهریه آقایان را قبول نمیکرد و تا آخر هم قبول نکرد.
🔸دوستی داشت [به نام ] آقای #سیدمحمدصادق_لواسانی و برادر بزرگش آقای سید احمد لواسانی [ که] از دوستان پدرم بودند. اقای سید محمد صادق لواسانی از آقا سئوال میکند چرا ازدواج نمیکنید؟ جواب میشنود از خمین میل ندارد و در قم هم کسی را که مورد پسندش باشد ندیده است.
🔹آقای لواسانی میگوید: دختر آقای #ثقفی همسر آقای سید احمد لواسانی با مادرم رفت و آمد داشته و مرا دیده بود. وقتی آقای سید محمد صادق لواسانی میگوید دختر آقای ثقفی، به قول خود آقا گویی آقا مهر محبت به دل او میخورد روزی آقای سید احمد لواسانی آمد پیش پدرم و اظهار میل خودش و آقا روح الله را مطرح نمود یعنی برای ایشان خواستگاری کرد ...(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص ۲۴-۲۱)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️سندی از زمینه سازی علما و روحانیون یزد برای برگزاری #چهلم شهدای واقعه یزد
🔹این سند تلاش روحانیون و مردم شهر یزد را برای برگزاری مراسم چهلم شهدای این شهر نشان میدهد و نشان میدهد که از نقاط مختلف کشور گروههای زیادی برای انجام این مراسم به یزد رفتهاند.
🔸در بخشی از این سند آمده است: «در شهر یزد اعلامیههایی پخش و گروههائی از طلاب و متعصبین مذهبی برخی از نقاط کشور برای شرکت در مراسم چهلم کشتهشدگان حوادث دهم فروردین ماه سال جاری این شهر وارد یزد شدهاند...»
در این میان نباید از نقش برجستهی «#شهید_آیتالله_محمد_صدوقی » در هدایت این اعتراضات غافل گردید.
🔹 در همین سند آمده است: «شیخ محمد صدوقی روحانی سرشناس مقیم یزد اعلامیهای خطاب به کلیه طبقات مردم یزد منتشر و در آن مطالب تحریک آمیزی درج و از عموم مردم خواسته در مراسمی که به مناسبت کشتهشدگان وقایع یزد، جهرم، اهواز، همدان و اصفهان در تاریخ ۳۷/۲/۱۹(۱۳۵۷) در مسجد حظیره یزد منعقد خواهد شد، شرکت نمایند.»(انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک(استان یزد)، ج۳، ص ۶۸-۶۷)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✴️کدام #شاهزاده_پهلوی جاسوس K.G.B بود..؟
🔸سند حاضر که در روزهای آخر عمر رژیم پهلوی توسط اداره ضد جاسوسی ساواک تنظیم شده است به رازی مهم اشاره میکند که دیگر امکان رازگشایی آن برای دستگاه از هم پاشیده سازمان اطلاعات امنیت کشور وجود نداشت.این سند پرده از جاسوسی یک شاهزاده برمیدارد که آنکسی نیست جز #غلامرضا_پهلوی.در آن هنگام،این شاهزاده به خارج از کشور گریخته بود و محمد رضا نیز یک ماه پس از او،از ایران گریخت.
🔻به کلی سری
بـه:تیمسار ریاست ساواک مورخه 1357/9/15
از:اداره کل هشتم
موضوع:والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی و بیژن جهانبانی
محترما به عرض عالی میرساند.
🔸در مهرماه سال 57 سرویس اطلاعاتی فرانسه اطلاع داد که یکی از خاندان جلیل سلطنت که در سال 1339 در حدود 30 سال داشته و مسئول امور جوانان و ورزش کشور ایران بوده با سرویس اطلاعاتی شوروی همکاری دارد که پس از بررسیهای لازم و جمعآوری قرائن مشخص شد که به احتمال زیاد این مأمور، والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی است که مراتب مشروحا به عرض رسید و مقرر گردید که مراقبتهای لازم به عمل آید.
🔹در اجرای اوامر صادره بر جمعآوری سوابق موجود تلفنهای دفتر والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی که رئیس دفتر آن تیمسار گیلانشاه میباشد تحت کنترل قرا گرفت و نتایج زیر حاصل:
1-نتیجه کنترل تلفن مورخه 57/9/8 دفتر شاهپور غلامرضا پهلوی حاکی است که یکی از اتباع شوروی با استفاده از تلفن مزبوربازرگانی شوروی با شخصی به نام نیکلاویچ شوالف مذاکره نموده و برای بیژن جهانبانی(برادر همسر غلامرضا) با وی قرار ملاقات گذاشته است.
2-سوابق موجود از بیژن جهانبانی حاکی است که مشار الیه از رابطینK.G.B در ایران است و با بوریس چیچرین افسر اطـلاعاتی K.G.B که از ایران رفته است تماس داشته و از طرف ستاد K.G.B به چیچرین دستور داده شده بود که ضمن تماس با جهانبانی به او بگوید که اطلاعاتی را که به K.G.B داده فاقد بهره میباشد.
3-نمایندگی ساواک در کشور فرانسه در سال 55 اطلاع داده بود،جهانبانی در چند سال قبل به منظور شرکت در کمیسیون اقتصادی به شوروی دعوت میگردد و با چند دختر روسی که همگی از عوامل K.G.B بودهاند به سر میبرد.
4-بیژن جهانبانی در تاریخ 7/آبان/57 نیز به مدت یک هفته در شوروی بوده است.
◀️متن سند:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1378
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
image_2020-05-08_18-28-40.png
225.5K
📸سند ارتباطات جاسوسی غلامرضا پهلوی با شوروی
◀️در بخشی از این سند میخوانیم:
🔹«در مهرماه سال 57 سرویس اطلاعاتی فرانسه اطلاع داد که یکی از خاندان جلیل سلطنت که در سال 1339 در حدود 30 سال داشته و مسئول امور جوانان و ورزش کشور ایران بوده با سرویس اطلاعاتی شوروی همکاری دارد که پس از بررسیهای لازم و جمعآوری قرائن مشخص شد که به احتمال زیاد این مأمور، والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی است که مراتب مشروحا به عرض رسید و مقرر گردید که مراقبتهای لازم به عمل آید...»
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️آیا رضا خان بساط #کاپیتولاسیون را در ایران برچید؟
◀️ به مناسبت ۱۹ اردیبهشت سالروز پایان صوری رژیم کاپیتولاسیون در ایران
🔹محمدرضا پهلوی، لغو کاپیتولاسیون را از شاهکارهای پدر خود (رضاخان) می دانست و همواره در سخنرانی ها و نوشته های خویش آن را از افتخارات دودمان پهلوی برمی شمرد!
🔸 امّا کیست که نداند یک عنصر دست نشانده که در خدمت بیگانگان بوده و با سرانگشت آنان به تاج و تخت دست یافته است، هیچ گاه نمی تواند برخلاف سیاست آنان گامی برداشته و اقدامی کند.
🔹در حقیقت سیر نزولی #رژیم_کاپیتولاسیون در ایران از سال 1297 (پیش از کودتای انگلیسی سید ضیاءالدین طباطبایی و به قدرت رسیدن رضاخان) آغاز شد.
🔸لازم به یادآوری است وزارت امور خارجه رژیم شاه بر خلاف این که تلاش کرده است لغو #کاپیتولاسیون را از «اراده سنیه» رضاخان نشان دهد اما اعتراف کرده است که:
«... تنها حوادث، اوضاع جهان و تغییر رژیم ها باعث گردید که استقلال این کشور... را از خطر سقوط، رهایی بخشد».
🔹از جملة این اتفاقات و حوادث، برافتادن حکومت تزارهای روسیه و تغییر نظام حکومتی این کشور بود که یکی از اقدامات اولیة آن و مردود دانستن تمام معاهدات، تحمیلات و زورگوییهایی بود که حکومت تزار به دولت و ملت ایران روا داشته بود.
🔸 رژیمهای سلطهگر دیگر نیز منافع خود را در مقابله با رژیم کمونیستی شوروی در نظر گرفتند و به الغای آن در ایران رضایت دادند! در نظر دول غرب مسلم بود که دیر یا زود دولت شوروی، ایران را مجبور به اعطای امتیازاتی از جمله #کاپیتولاسیون مینمود. این کار میتوانست پیشرفت تبلیغات کمونیستی در ایران را موجب شود و زیانهای بیشماری متوجه غربیها (از جمله روی کار آمدن دولتی کمونیست در ایران) بنماید، در نتیجه دول غرب برای جلوگیری از این وضع و خنثی نمودن فعالیتهای شوروی در ایران، از لقمه چربی مانند حق کاپیتولاسیون صرفنظر نمودند. (حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی، ماهنامه زمانه، (دوره جدید)شماره ۲، ص۳۸-۳۰)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام/3
◀️ فاصله طبقاتی ما
🔸خوب فکر کنید دختری که این گونه زندگی کرده است چگونه زن طلبهای میشد که از نظر معیشتی به اصطلاح هشتش گرو نه بود ... دختری که با آن روش پرورش یافته است با طلبهای از قصبه دور افتاده خمین کجا و تهران کجا! ... بالاخره مسئله خواستگاری طرح شد، آقا یعنی امام سیدی بود ساده و بیآلایش، دارای عمامه با نعلینی کهنه و لباسی از کرباس، قیافه معمولی و لاغر ( اول بار او را اینگونه دیدم ) آمده بود تا دختری با آن خصوصیات را که اشاره کردم ببیند و بپسندد.(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص ۲۸-۲۴)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
عامل شکست حرکت #امام_حسن(ع)نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود.
🔹بنده در قضایاى تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفتهام که، چیزى که امام حسن مجتبى علیهالسلام را شکست داد، نبودن #تحلیل_سیاسى در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسى نداشتند.
🔸چیزى که فتنه خوارج را بهوجود آورد و امیرالمؤمنین علیهالسلام را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود والا همهى مردم که بىدین نبودند. تحلیل سیاسى نداشتند. یک شایعه دشمن مىانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش مىشد و همه آن را قبول مىکردند!
🔹بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان به مناسبت "روز ملى مبارزه با استکبار " 1372/8/12
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شیخ قاسم اسلامی و نقد جریان اسلام منهای آخوند
🔴سالگرد قمری شهادت شیخ قاسم اسلامی
🔹زبان و قلم اسلامی در مواجهه با دکتر #علی_شریعتی، زبان و قلمی تند و ستیزناک بود؛ زيرا وی گذشته از اینکه معتقد به وجود خبطها و اشتباهاتِ متعدد و بهزعم وی بنیادین و غیرقابلاغماض در افکار و آثار دکتر شریعتی در موضوعات گوناگون بود،شریعتی را طراحِ و منادی اندیشۀ خطرناک اسلام منهای روحانیت در عصر خویش میانگاشت و حتی بین مندرجات این آثار با مندرجات آثار امثال #کسروی، مشترکات بسیاری را حس میکرد و به همین دلیل هم وظیفۀ شرعی و اجتماعی خود را در مخالفت با وی میدید.
🔸تأسیس #حسینیه_ارشاد، بهویژه در اوایل امر که روحانیت با آن همکاری داشت، بین علما امیدهایی را برانگیخت و تا مدتها تصور میشد که بحمدالله نسل جوان مسلمان کشور در برابر کاخجوانانها، پناهگاهی یافته است، اما خالی شدن حسینیه از حضور روحانیون فاضل و شناخته شده از یک سو و طرح مسائل شبههناک اعتقادی و تاریخی توسط دکتر از سوی دیگر، بر نگرانیها دامن زد و خصوصاً حمله و توهین دکتر در کتابهای خویش به چهرهای برجسته و خدوم تشیع نظیر #علامه_مجلسی، #شیخ_بهائی، #خواجه_نصیر_طوسی و...کسانی چون شیخ قاسم اسلامی را به این نتيجه رساند كه مجدداً با جریانی از سنخ کسرویگری روبرو هستیم که البته این بار، نقاب حمایت از تشیع راستین را بر چهره زده بود، اما در کلیت و نهایت، همان مقصد را دنبال میکند.
🔹در اوایل امر که دکتر شریعتی کارش را در حسینیۀ ارشاد آغاز کرد و سخنان وی که در قالب جزوات و کتب در سطحی وسیع منتشر ميشد، نگرانیهایی را در بین علما و متدینین ایجاد کرده بود، جلسهای مشترک از علما و ایشان كه در تهران برگزار شد، من هم حضور داشتم. هدف از تشکیل آن مجلس این بود که علما با دکتر گفتگو كنند و با بیان موارد اشتباه در افکار و آثار وی، موجب تنبه او شوند تا عقاید و اظهاراتش را اصلاح کند. مقداری که صحبت شد، من از نوع برخورد او با آقایان علما و حرفهای انان و آنچه در وجناتش خواندم، به این نتیجه رسیدم که او گوشش بدهکار این انتقادات و اصلاحات نیست و به قول معروف، آب ما با او در یک جو نمیرود؛ لذا از تفاهم با او و اصلاح کار وی مأیوس شدم و تکلیف شرعی خود را مخالفت با او دانستم، یأس من در آن مجلس از تغییر فکر و رفتار او در حدی بود که ادامۀ حضور خود در آن اتاق را بیفایده دانستم و در حالی که هنوز بحثها ادامه داشت، به اتاق دیگري رفتم و مشغول نماز قضا شدم!»
🔸او در خاتمه ميگويد: «خطری را که شما و همگان در حال حاضر با پیدا شدن گروههایی مثل #فرقان و اینها احساس میکنید، برای من از مدتها قبل، روشن بود و سوز و گدازی نیز که در نقد اظهارات دکتر شریعتی داشتم و دارم، برای پیشگیری از پیدایش همین جریانات و حوادث بود و بدانید که رسوبات افکار او در ذهن جوانان مسلمان، حتی آنهایی را که بر ضد روحانیت، دست به سلاح نمیبرند، به شکلهای دیگر، به معارضه با اسلام و روحانیت واخواهد داشت».(غوطه زد به خون فرهاد: شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی؛ زمان، اندیشه، تکاپو علی ابو الحسنی (منذر)،ص ۳۸۱)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام/4
🔸... خواستگاری ده ماه طول کشید. من در این مدت خوابهای بسیار دیدم که به شرح سه خواب میپردازم ...
خواب دیدم در خانهای کوچک اتاقی است که سه مرد در آن نشستهاند و روبروی ان نیز اتاقی که من و یک زن کامل که چادر مخصوصی داشت در آن بودیم... زن کامل... به سوالهای من که از پشت شیشه اتاقمان مشغول نگاه کردن به مردها، در اتاق روبرو بودم، جواب میداد.
🔹پرسیدم اینها چه کسانی هستند؟ گفتند« روبرویی پیغمبر (ص) است که عمامه مشکی دارد، در کنارش امیرالمومنین (ع) که شال سبز بر سر بسته است و طرف دیگر امام حسین (ع) که او هم عمامه مشکی دارد. من شدیداً خوشحال شدم و با همان حال پرسیدم پس اینان پیغمبر و امامان من هستند؟ با تلخی گفت؟ «تو که اینان را قبول نداری»! در حالی که مشت بر سینهام میزدم با تشر پاسخ دادم : چه میگویی؟ آنان را شدیداً دوست دارم و خود را از امت آنان میدانم و هرچه گفتهاند گوش دادهام و به هرچه بگویند گوش میدهم.
🔸در همان حال از خواب بیدار شدم... صبح آن شب خواب را تعریف کردم. خانم مخصوص گفت: دختر جان از قسمت نمیتوان بگریزی، #سید_روحالله سیدی است واقعی و آدم با حقیقتی است و مخالفت همه ما باعث شده است تا آنها را در خواب ببینی و واسطه شوند که قبول کنی. آنان بهوسیله آن زن کامل توانستهاند به تو بفهمانند که دوری از سید روح الله دوری از آنان است و اضافه کرد که من تصمیم گرفتهام دیگر حرفی در مخالفت نزنم.... (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ص 39-41)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂حوزه علمیه و حکمیزادههای امروز
◀️مقاله «زمینههای نگارش کتاب کشف اسرار و پاسخ امام خمینی به افکار انحرافی حکمیزاده» /جدیدترین شماره فصلنامه 15خرداد
🔹علیاكبر #حكمیزاده كتاب #اسرار_هزارساله را در شهريور 1322با ادبياتی بسيار سخيف در نقد آموزههای دينی شيعه، با كمك كسروی منتشر ساخت.
🔸اين كتاب جنجال زيادی به پا كرد و جوابيههای مختلفی بر اين كتاب نوشته شد و نشريات مختلفی به پاسخگويی به آن كتاب مشغول شدند. مهمترين جوابيه كتاب كشف اسرارنوشته #امام_خمينی بود كه در فروردين 1323منتشر گرديد و به طور مبسوط و مستند به پاسخگويی به شبهات كتاب حكمیزاده و #شبهات_وهابيت پرداخت و به عنوان پاسخ رسمی حوزه قم به آن شبهات منتشر شد.
🔹پاسخهای امام كه در آن زمان از مدرسين برجسته و جوان #حوزه_قم بودند، به قدری قوی و محكم بود كه حكمیزاده و كسروی هيچ واكنشی به آن نشان ندادند.
🔸حكمیزاده بعد از نوشتن كتاب اسرار هزارساله و جنجالی كه در فضای جامعه به پا كرد، برای هميشه منزوی شد و ازكارهای فكری كناره گرفت و در خفا به فعاليتهای اقتصادی روی آورد و ازكارهای افراطی دوران جوانی اش فاصله گرفت و سالها بدون حاشيه به فعاليتهای اقتصادی پرداخت و تا بعد از پيروزی انقلاب اسلامی هم زنده بود ولی كمتر كسی از سابقه او اطلاع داشت تا اينكه در سال 1366در تهران درگذشت.
🔹از آن جايی كه زمينههای ورود امام به #حوزه_سياسی در پاسخ به افكار انحرافی حكمیزاده دركتاب كشف اسرار متجلی است بازخوانی زمينههای ظهور اين جريان برای فهم بخش مهمی از تاريخ تحولات سياسی اجتماعی ايران اهميت دارد...(چکیده مقاله زمینههای نگارش کتاب کشف اسرار و پاسخ امام خمینی به افکار انحرافی حکمیزاده، میثم عبداللهی، فصلنامه 15خرداد شماره62)
✅متن کامل:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/1385
◀️پینوشت:
رسانههای معاند و امپراتوری رسانهای غرب با سوءاستفاده از شیوع کرونا در ایران به طرح شبهات عقیدتی پرداخته و تلاش کردند از این آب گلآلود برای خود ماهی بگیرند. امید است حوزه علمیه قم به عنوان قلب تپنده جهان اسلام به مقابله جدی و مؤثر با این جریانات پرداخته تا حکمیزادههای امروز که بعضا از پشتوانه دولتی نیز برخوردارند دست از شبههافکنی بردارند و بیش از این با عقاید جوانان و عموم مردم بازی نکنند.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.